Tegen revolutie: roomse vaandels en godsdienstig paardenvolk AAN HET T01E TAN ROTTERDAM! Sperna Weiland: uitstekende inleider in de nieuwere theologie 1. Gerechtigheid een volk verhoogt, maar de zonde (ook het ruw geweld) de schandvlek der natiën is. Beroepfngs- werk Geref. Urk steunt VU ei theol. hogeschool niet Trouw K wartet lei e i No TROUW /KWARTET ZATERDAG 18 MAART 1972 KERK K«] door A. J. Klei In de krant heb je gelezen over theologieën van de revolutie en nu is er op de televisie een theo loog, die zo'n theologie uitlegt. Daar ga je eens rustig voor zitten, ze zullen van jou tenslotte niet kunnen beweren dat jij zo'n man netje bent die niks van nieuwe ideeën wil weten en 't is beSt eens goed dat eh.hoe noemen ze dat? o ja... dat de maatschappij kri tisch doorlicht wordt. Hé, wat zit die kerel nou te beweren? Sub versieve activiteiten? Subversief! Toemaar! O wacht, hij wil het woord in z'n oorspronkelijke be tekenis némen en dan.Juist, op die manier kun je er wel wat mee. Want het moet natuurlijk niet te gek worden. Je bedenkt dat je ook best eens naar dat nieuwe congresoord kon gaan als ze daar over deze dingen praten, de om geving is erg mooi en 't moet er ook goed van eten en drinken zijn. En zo rommelen we gerieflijk met de revolutie om, in de studeerkamer, voor de televisie of op een conferen tiecentrum. Dat kunnen we elkaar niet kwalijk nemen, zolang in onze omgeving revolutie beperkt blijft tot geharrewar om inspraak en zo. Maar hoe zou het ons vergaan als de boel hier eens écht ondersteboven werd ge gooid, als al de vanzelfsprekendheden waar we tegenaan (moeten) schoppen eens écht op de helling gingen? Het is jóren geleden dat christenen in ons land rechtstreeks met de vraag te maken hadden, hoe hun houding tegen over de revoiutie zou moeten zijn. Dat was in 1918, toen we hier een revolutie kregen die niet doorging. Deze omschrijving is van de histori cus dr. H. J. Scheffer die zijn boek over "November 1918' een 'journaal van een revolutie die niet doorging* noemde. Van Scheffers uitvoerige (312 pagi na's) en boeiende boek is bij de Arbeiderspers in Amsterdam net een nieuwe druk uit: ongewijzigd om de prijs laag te kunnen houden 14,50) en daarom zijn de aanvullingen die de auteur na drie jaar wilde geven, in een uitvoerige inleiding verwerkt Het leek me aardig in het werk van Scheffer eens na te gaan hoe de christenmensen van toen, die nog geen weet hadden van een theologie van de revolutie, aankeken tegen een Deze opgetogenheid is me liever dan de gemakkelijkheid waarmee Gerret- sons medestander L. J. van Gybland Oosterhoff in een nota godsdienstig- zijn als een soort plattelandsbezigheid beschouwt: 'En daarnaast zouden wij willen wij zen op de cavaleriebrigade. Zoo wij ons niet vergissen, heeft de SDP ont binding van de brigade geëischt. Voel den zijn niet, dat daar de kracht van ons leger ligt? O.i volkomen terecht. Als paardenvolk, grootendeels platte landsbewoners, en daardoor uit gods dienstige streken afkomstig, heerschl daar o.i. nog een oude geest, terwijl het officierscorps ook absoluut be trouwbaar is. Dirigeer deze troepen naar hoofdstad en residentie Dr. H. J. Scheffer mogelijke omwenteling Scheffers boek biedt deze mogelijkheid, omdat daarin de tegen-actie net zoveel aan dacht krijgt als wat de al dan niet echte revolutionairen bedisselen. een van de oprichters van de Bond van Christen-Socialisten citeert uit een verslag in het bondsblad Op waarts. Het enige agendapunt op de Leidse vergadering was: 'Onze hou ding in de huidige gebeurtenissen en de verslaggever meldt o.m.: de vraag: staat de Bond op 't gewelds- of op het antigewelds-stand- punt, wordt beantwoord met de vast stelling dat de Bond beide standpun ten kan toelaten. Naast, of liever boven, die verschillen staat als groote overeenkomst opnieuw vast, dat de B.v.C.S. eensgezind optreedt tegen het georganiseerde en gesanctioneerde ge weld, het militarisme, om 't even of het zich voordoet als imperialistische dan wel als volkslegerorganisatie'. Steile weg Oproep Wanneer je dan kunt beginnen met te constateren dat de christenen be hoorlijk afwijzend tegenover Troel stra's plannen stonden, moet je oppas sen dit niet meteen onder de noemer te brengen van oeverloze eerbied voor t bestaande. De taal van bijv. de oproep van de hervormde en gerefor meerde kerker aden in Rotterdam mag ons dan luidruchtig genoeg zijn, daar in wordt toch wat gezegd over sociale hervormingen, die nodig zijn om mis standen weg te nemen. Toegegeven, de Rotterdammers praten niet over strukturen die veranderd moeten wor den, maar laten we wel wezen: dat doen wij ook nog maar sinds een jaar of wat! Overigens lijkt me in het algemeen wel de vraag gewettigd of door velen de noodzaak van hervor mingen niet als minder dringend er varen werd, toen die hele revolutie het liet afweten. Zaterdagavond 16 november 1918 hiel den protestants-christelijke groeperin gen een grootscheepse bijeenkomst in het concertgebouw te Amsterdam, zondag de 17e waren er rooms-katho- lieke massameetings in het Amster damse stadion en in het Haagse Hout- rust en geloof maar dat daar stevige taal is gebruikt Diezelfde zondag 17 november 1918 kwam de Bond van Christen-Socialis ten in Leiden bijeen. Scheffer vertelt er weinig over en daarom pakte ik het boekje 'Een tijdverschijnsel' van Daan van der Zee op. Van der Zee, Zoals gezegd, kende men toen nog geen theologie van de revolutie, maar de Bond van Christen-Socialisten heeft wel geprobeerd het woord revo lutie te interpreteren. Dat deed me vrouw Truus Kruyt-Hogerzijl, de echt genote van ds. J. W. Kruyt, tweede kamerlid voor de bond (van wie in de kringen van de bond werd betreurd dat hij zich 'zoo absoluut laat vereen zelvigen' met de revolutionaire ka merclub met David Wijnkoop). Uit de beschouwing van mevrouw Kruyt (geciteerd via 'Een tijdver schijnsel'): wij willen een revolutie die uit groeit uit het eenheidsbesef aller menschen, waardoor zij hun onderlin ge verantwoordelijkheid voor het ge meenschappelijk bezit der produktie- middelen beseffen De revolutie, die niet van de eenheid der men schen uitgaat, mist haar diepsten grondslag. En deze mag juist nimmer verwaarloosd worden: uit dat besef leeft aller leven; alle leven, dat gebo ren zou worden buiten dat besef, zou een misgeboorte zijn; er zou geen eenheid wezen maar verschillende groepen zouden gevormd worden, die wederom door geweld zich tegenover elkander zouden willen handhaven. Onze tijd is nog niet gekomen, wij zullen voorloopig het vertrouwen der massa moeten ontberen, want wij wil len het proletariaat den steilen weg laten gaan tot verinnerlijking en tot zelfkennis, opdat zij zoo leeren, den medemensch. zelfs in den vijand te herkennen. Doch daarom moeten wij juist op dit oogenblik, midden in den strijd staan, om tegen elke opvatting in, ons beginsel uit te dragen, en zoo den strijd al nader te doen komen, waarop wij strijdend hopen'. Hit d]B orniUgi dign dl» wij doorloeeo. Soolaltasie is inirchlim itikio il drlnlir bil hoofd omboog n IiiBdigiTosd bobbiD do loldori bot lo toriliu gognin, dal dj „doiBoodi" slot logos bol plogoa tob gtwold nUoi opdis. Dtiram oobliB «IJ in vairiobavead woerd moor das ncodaaiiltjt Ho gaaoob do iubobIotIbi lot In baar gedraal» aebokl ob tthadl, la bit Boodlg allo manos on ttoowob no CbriiUUJko lollJdoDla ar au tl Ttgon aoolala tonormlflgoa at)B wtj elol Tot do vognomtng vod allorlol mlutasdoe la op obio SMdovorklng li rokuu. loor bood Cv hoofd kool ob two barton on bandon win. Hat nlot fonwriB of aloltldn lol dtdu, dio gij togonowr flod nooit mutwwrdiB knot stooa on stork Two landoltjki on Mo atodolljko Owrbold, dlo nlot sallon nalatos bit goidi voor bat rebtele Tolk to ankeo. Togin dos Revolutiegeest mot Allo kmbt epgHnm hu oogubui giwiifiid at givisMi Hot ku nlot godold word», dit do BOOrdorbOld dia volka bnkkO vnor tont Mvolotlonalw mlndorbold. Tortroa* tv Higioring on oobior t ala W« maa rondom du troon tu OmbJo, - ilawbotli u waarborg vu ouo Telkavrljhedn. Work «r uodoiodo too modo, dal Alle Boodnkolijki hervormingen guoUidu (aap dti goordondon wig. ;v wettige Ovorheld Ml nlot aalitu do noodu vu bol gABBOhO VOlk to lntgifc luk baar dit slot onmogelijk door onwillige volkibewegtagu. Da Kerkamdan dor Ned. Herv. Cemoente van Da Karkaradan dar Cereformeerde Kerken van ROTTERDAM. ROTTERDAM. DELF8WAVEN. DELF8HAVEN. KRAUNCEN. FEYENOORD. FEYENOORD. CHARLOI8 e.a. CHARL£ltru-r KATENDRECHT. Afzijdig Oproep van hervormde en gereformeerde kerkeraden in Rotterdam in de span nende november-dagen van 1918 (ill. uit 'november 1918'). De christen-socialisten stonden vér uit de buurt van de protestantse tegen actie van (de later bekende hoogle raar) F. C. Gerretson en zijn mede standers: een pressiegroep die zo omschrijft Scheffer het voorname lijk als haar taak zag de regering te doordringen van de noodzaak van het nemen van voorzorgs- en tegenmaatre gelen. Er was ook een rooms-katholieke tegen actie, die naar buiten toe meer spec taculair te werk ging: men zocht het in massaal optreden om duidelijk te maken dat de meerderheid van het Nederlandse volk niet gediend was van Troelstra's denkbeelden. Over spectaculair gesproken, hoe aan doenlijk trots is minister P. J. M. Aalberse als hij, over de huldiging van de Koningin op maandagmiddag 18 november 1918 op het Malieveld schrijvend in zijn dagboek, de roomse bijdrage signaleert: "t Was een schitterend gezicht, al die vereenigingen met hare banieren. En de meerderheid waren roomsche vaandels!' De christen-socialisten waren niet de enigen wier namen niet te vinden waren onder oproepen en verklarin gen, gericht tegen Troelstra's optre den: de Ned. Chr. Studenten Vereni ging plaatste zich niet achter een verklaring die van studentenorganisa ties uitging. De afzijdigheid van de NCSV mis haagde een aantal oud-leden van de NCSV, onder wie leden van de groep Gerretson-Van Gybland Oosterhoff en in een brief (waarin we de al ge noemde ds. Kruyt weer tegenkomen) geeft men aan 't adres van het hoofd bestuur der NCSV lucht aan zijn misnoegen: 'Toen in de vergadering op 15 Novem ber jl. der Leidsche Afdeeling het in te nemen standpunt ten opzichte van de revolutie werd besproken, werd beslo ten een afzijdige houding aan te ne men en de Regeering niet te steunen, o.a. op het motief, dat het den Chris ten niet past, het nieuw opkomende leven den kop in te drukken.Wij weten den aanhang, die menschen als ds. Kruyt, de Christen-Revolutionnair, en andere zijner geestverwanten in ons midden hebben. Wij herinneren ons, hoe de revolutionnair Hijkoop, die zelfs door een Oudegeest op j.l. Zondag moest worden afgestraft, on der de vanen van de NCSV in Rotter dam heeft gesproken. Wij weten, dat het in de bedoeling heeft gelegen. Mevrouw Roland Holst en Troelstra op Hardenbroek uit te noodigen. Wij zijn niet blind voor het feit, dat de NCSV zooveel mogelijk alle gees tesrichtingen op Christelijken grond slag in znch wil opnemen, maar mocht inderdaad de invloed van bedoelde personen zoodanig zijn geworden, dat in moeilijke uren voor vorstenhuis en land een beroep op de NCSV tever geefs blijkt te zijn, dan gelooven wij beslist, dat de NCSV een harer belang rijkste roepingen ten eenenmale heeft gemist, n.1. hoe leiders te vor men van ons volk, die dit in banen leiden en houden van Gezag en Orde'. Tegen de revolutie het evangelie. Dat was het thema wan de bijeen komst in het Concertgebouw op de 16e november 1918. Je kon in die dagen ook iets meema ken van: tegen de revolutie godsdien stig paardenvolk. Of roomse vaandels. Vandaag zitten we in gerieflijke con gresoorden. maar dat heb ik al gezegd. Ik wou tenslotte alleen maar attenderen op de herdruk van Schef fers 'November 1918'. MET LUIDER STEM bel Met deze woorden begint psalm re De man in de kerker, of alfand bijzonder bedreigd, zegt: ik roep luider stem tot de HERE. Dat bij ons misschien een beetje over. God is niet doof en de af evei doet er niet toe, bovendien iaege vlakbij die Hem aanroepen, ruil waartoe zo hard geroepen? Wij tde den er niet van. Een dominee difpiei stem overmatig gebruikt vinde een schreeuwerd en we vragen o pne' waar het voor nodig is. Ik heb va een dominee horen preken ove i r» rt-not riot MifVial lnnhtt •eke Theologie is een wetenschap die niet in de studeerkamer of aan de universiteit kan blijven, maar op gezette tijden 'vertaald' moet worden in gewone boekjes. Niet omdat iedereen zo nodig moet horen wat deze of gene theoloog denkt, maar omdat theologie een oriënterende wetenschap is en oriënterende wetenschappen ver vullen hun functie pas als ze men sen leren leven. Dat geldt ook voor de theologie; zij moet ten slotte resulteren in vingerwijzin gen waar ieder wat mee kan. Ik kan niet anders zeggen dan dat de Amsterdamse hoogleraar J. Spema Weiland met Oriëntatie en Voortge zette Oriëntatie twee boeken heeft geschreven die allebei op uitnemende wijze deze dienst van het helpen en wegwijs maken in de theologie ver vullen. Van het eerst-genoemde boek, Oriëntatie (uitg. Het Wereldvenster. Baarn; prijs 12,50) verscheen on langs de vijfde druk terwijl Voortge zette Oriëntatie (zelfde uitgever; prijs 10,50) enkele maanden daarna op de markt kwam bij wijze van aanvul ling op Oriëntatie. Beide boeken volgen ongeveer het zelfde patroon: na een deel informatie over het landschap zeg maar: het geestelijk klimaat van onze tijd, ge tekend aan de hand van enkele filoso fen en filosofische, resp. wereldbe schouwelijke stromingen volgt in elk van beide boeken een tweede deel waarin een aantal huidige theologen als 'verkenners* van het nieuwe land schap ten tonele worden gevoerd. Het is niet mogelijk om beide boeken in hun beschrijving van de verschillende theologen, op de voet te volgen. Ik maak liever enkele aantekeningen ter introductie. Uitstekend Allereerst wil ik zeggen dat zowel Oriëntatie als Voortgezette Oriëntatie uitstekende Inleidingen zijn in de nieuwere theologie, en ook voor niet- theologen (die dan wel enige scholing moeten hebben) zeer wel leesbaar. De heb mij vroeger ook nog wel eens wat kritisch over Oriëntatie uitgelaten; dat was bij de verschijning van de eerste druk, als ik mij niet vergis. Maar ik denk nu toch wat anders over dit boek. Niet omdat Sperna Weiland er zelf ook nogal wat in veranderd (en aan toegevoegd) heeft, al zie ik daar niet overheen. Ook niet alleen omdat ik zelf over sommige dinger anders ben gaan denken dan vroeger. Maar eigenlijk vóór alles om dat ik voor mijn deel heb leren inzien wat Sperna Weiland aan het begin van Voortgezette Oriëntatie schrijft, n.l. dat de 'nieuwe wegen' in de huidige theologie als belangrijkste kenmerk hebben, dat theologen van verschillende confessies hun strijdbij len begraven en samen op zoek zijn naar een geloofwaardige interpretatie van het Evangelie voor mensen van deze tijd (13) en laat ik eraan mogen toevoegen: omdat ik ook de rampzali- door prof. dr. H. M. Kuitert Prof. dr. J. Sperna Weiland ge gevolgen van het tegendeel van zo'n houding meen te zien. Prikkeling Ik moet overigens zeggen dat mij nog steeds bij Oriëntatie een prikkeling tot tegenspraak overkomt, ik denk omdat het toch teveel de vorm van een lappendeken heeft gehouden, of misschien ook wel omdat Sperna Weiland in die fase van zijn theologi sche ontwikkeling nog al voor existen- tiale interpretatie van de christelijke traditie koos. In Oriëntatie overheerst m.i. die trend; in Voortgezette Oriën tatie is ze verdwenen. Dat ligt aan het onderwerp, kan men zeggen: het vervolg van een theologische ontwik keling moest erin besproken worden, en dat vervolg brenirt eenvoudig mee dat over andere dingen geschreven moest worden dan in het vorige boek. Ik zou dat niet ontkennen, maar vind toch dat Sperna Weiland vandaag met zijn voorkeur dichter bij de theologen uit Voortgezette Oriëntatie staat dan bij de existentie-theologen van zijn eerste boek. Dat zal er wel mee samenhangen dat wij langzamerhand de ogen open ge kregen hebben voor de gevaren van aanpassing die elke existentie-theolo- gie bedreigen, en niet minder hebben geleerd dat theologie een theorie voor christelijk handelen in en aan onze wereld is, dat wil zeggen: voor een handelen dat niets in onze wereld bij het oude wil laten. Dit tweede boek Voortgezette Oriëntatie dus vind ik om deze en nog andere redenen (waarop ik nog terugkom) ronduit voortreffelijk als wegwijzer. Welke theologen komen hier aan de orde? Ik noem ze op de rij af, om de lezer te informeren over wat hij aangeboden krijgt. Om te beginnen Harvey Cox, die krijgt wat hem toe komt. Hij blijkt niet die gemakkelijke naloper van de modes te zijn zoals hem dikwijls wordt aangewreven maar een man die niet alleen theolo gisch doch ook praktisch zijn hand in het vuur steekt. Paul van Buuren krijgt vergeleken met Oriëntatie een aanvulling, en vooral met Doro- thé Sölle is dat het geval. Wat Sperna Weiland over haar schrijft, is zeer verhelderend. Ik vind dit stuk, met het stuk over Moltmann, het beste deel van het boek. Na Moltmann komen Shaull en J. B. Metz nog aan de orde. In het bijzonder is het opstel over de politieke theologie van de laatste de moeite waard. Het kan veel mensen van misverstanden over dit soort van theologiseren afhelpen. Wat zijn de lijnen die door de nieu were theologie lopen? Bij de lectuur van Sperna Weilands boek springt er in de eerste plaats uit, dat geloven zijn theoretisch karakter heeft verlo ren, en dat theologie er dan ook in de eerste plaats is, om de handelende mens te orienteren. Daarmee is een tweede doorgaande lijn gegeven. De nieuwere theologie is ook een soort van theologische zelf kritiek, nl. kritiek op dat soort van theologiseren dat vrijblijvend geloven (nog steeds) in de hand werkt. Bij Metz en Dorothé Sölle komt dit as pect duidelijk naar voren. Daaraan gekoppeld krijgt theologie een kerk- kritische trek: een kerk die zich niet identificeert met de verdrukten en hongerigen van deze wereld verliest haar zo fel begeerde identiteit. In het verlengde daarvan liggen weer de maatschappij-kritische elementen van de nieuwere theologie. Zij wil bevorderen dat mensen niet alleen de gelovigen niet meedoen met de wereld. Het kruis laat immers zien aldus b.v. Moltmann dat God ook niet meedoet. Die maatschappij-kritische trek betekent overigens weer dat de politieke strekking en betekenis van de kerk en van de theologie naar voren gehaald worden door vrijwel alle be sproken theologen. Zwijgt de theoloog in een bestaande controvers en onze wereld bestaat nu eenmaal uit controversen dan heeft zijn zwij gen een politieke strekking (wie zwijgt, stemt toe). Spreekt hij, dan heeft zijn spreken een politieke strek king. Het beste is dus maar om niet te zwijgen of zich z.g. neutraal op" te stellen, maar te bezien welke uit spraak zich in welk geval nog het beste laat verenigen met het evange lie van de Jezus die kwam om te redden wat verloren was. 'Verkenners' Ik laat het noteren van enkele the ma's hierbij. Sperna Weiland merkt aan het slot op dat de besproken theologen allerminst een doorsnee te zien geven van de huidige stand van zaken in de theologie. Dat klopt; maar dat was ook niet de bedoeling. Het ging om de 'verkenners' en niet om de zoveel anderen die het broodno: dige andere werk doen. En over dat lijstje van verkenners laat zich bovendien nog twisten. Tot mijn gro te verbazing miste ik er Pannen berg. Ik denk dat prof. Sperna Weiland hem niet alleen als 'verkenner' goed gebruiken kan maar hem als zodanig zelfs broodnodig zal hebben als het om de verdediging van het theologi- chal. Er staat dat Michal lachte ha. De wijze waarop hij ons voordeed wekte onze lachlust oj zeker de bedoeling niet was. Eén stond voor ons vast dat Michal niet zo gelachen kon hebben, terug naar Psalm 142. De mail kerker roept hard tot zijn Got zal onze bedenkingen gekend he Toch had hij er behoefte aan wilde er iets mee uitdrukken wilde er waarschijnlijk mee ove gen hoezeer hij in een hoek gi gen was, hoe onhoudbaar zijn stand was. Het kon geen uitste den, de hulp waarom hij riep. K( wij deze intensiteit eigenlijk Ons gebed lijkt vaak veel ojj^ vrijblijvend indienen van een met wat wenselijk is. 't Zou mot als het ingewilligd werd, maai1 verwachten we er niet van. We 'Jn dan met God als met een ins waar je in zesvoud een verzoek indienen en dan moet je maar dat er nog wat van komt. roepen betekent er met je lie staan tegenaan hangen. Ons heng staan moet er ook mee gemoei als we bidden. Dan kom je ttaan' soort roepen met luider stem. I kan dan ook nog gefluisterd w in De man van deze psalm beschrij toestand als een kerker. Hij tegen een wand, zo lijkt het. lijkt het inderdaad, maar hij 1 £t het als een roepen tot zijn Gopar daar gaat het om. icht net let :n yi dei is, d NED. HERV. KERK Beroepen: te Barneveld: J. Wit Alblasserdam; te Houtijk en J. Lugtigheid te Hem-Venhuizi Bedankt: voor Harskamp: E kamp te Nijkerkveen; voor Schingen: F. v. d. Heijden te voor Maarssen: H. Jongerden nendaal. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepbaar: J. C. Schaeffer, manstr. 146 te Kampen (buiten b.). GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Utrecht: J. C. Wesfrt te Meliskerke; te IJsselmonde:pf Ridder te Nunspeet. Pv Bedankt: voor St Annaland: A|je j len te Werkendam; voor Nieuwe E. Venema te Zwijndrecht; Waardenburg: J. Mol te Hardii RS1 Giessendam. GEREF. KERKEN Afscheid: van Weesp: M. Hienst te Barendrecht. Intrede: te Paesens-Moddergat: A. E. N. de Bruin uit Driebergi lt GEREF. KERKEN (VRIJG.) Afscheid: van Enumatil: R. steen. ber. te Apeldoorn. BAPT. GEMEENTEN de: ie Intrede: te Arnhem: J. Bouritip Ui Emmen. imst ags« "de g t in leitei ngei enaa ritis Van onze correspondent URK Blijkens een bericht blad van de gereformeerde k f in Urk, heeft de kericeraaid b «ie. voortaan niet meer te collectere dr. J de theologische faculteit van de* vai Universiteit te Amsterdam en o «n theologische hogeschool van de P' fottneerde kerken te Kampen, b formeerd Urk heeft ernstige be Irusl tegen de theologische opleidin i bij Amsterdam en Kampen, waarvitbas de gereformeerde kerken de prptices ten betrekken. seren zelf zal gaan: theologie als een gewoon menselijk bedrijf, waar men niet kan volstaan met 'ik vind' en nog minder met het zich beroepen op openbaring als men merkt dat an deren wat anders 'vinden'. Bij Pan- nenberg vindt men het afscheid van dit verkeerde soort van theologiseren nog het meest bezonnen uitgewerkt Ik denk dat bij een volgende druk er toch wel een stukje over hem in zal moeten. Zo moet er in de volgende druk van Oriëntatie ook een regel veranderd. Oorspronkelijk stond op blz. 39 dat theologie de verantwoording is van (geloofs) oriëntatie. Dat werd in de latere drukken: theologie is de verant woording van de systematische oriën tatie, en het had natuurlijk moeten worden: theologie is de systematische (of wetenschappelijke) verantwoor ding van de oriëntatie. Maar dit zet ik erbij om te laten zien dat ik mijn best gedaan heb de gewijzigde nieuwe druk met de oude te vergelijken. Ik herhaal nog eens mijn oordeel: vooral Voortgezette Oriëntatie lijkt mij een bijzonder heldere en verant woorde introductie in de theologie van vandaag, zowel in haar motieven als in haar zo verschillende uitwerkingen, zeer goed leesbaar voor geïnteresseer de en welwillende lazers. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pen )RD' Ing. O. Postma, F. Diemetrstui (er d£ Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, n de Amsterdam. Postbus 859. n Ka Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro[Hier X 500. »e kl de wijs val waar de htbr >!aat isme .D fc 'erjf cam sevei ÏEN het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2