Roemeens predikant verbaasd over campagne van Wurmbrand Hoe ver mag een bijbelgenootschap gaan Trouw Kwartet Lutherse delegatie mag niet naar Ovamboland Prof. Jonker spreekt over het getuigenis Belasting doet de deur dicht 31,4 miljoen baptisten Conferentie op Oud-Poelgeest Beroepings- werk Soldaat omgekome in schuttersput Boekenetalage TROUW/KWARTET DONDERDAG 16 MAART 1972 KERK/BINNENLAND UTRECHT De 50-jarige predi kant Zsolt Cseh van de hongaars- sprekende gereformeerde kerk in Roemenië preekte een paar we ken geleden in Emmen. Op het publicatiebord in het portaal zag hij toen de naam van een andere Roemeense predikant, Richard Wurmbrand, die zou komen spre ken over de ondergrondse kerk in de communistische landen. In gesprekken na de dienst werd hem gevraagd of hij Wurmbrand kende. 'Nooit van gehoord', moest hij erkennen. Maar de ondergrondse kerk dan? luid de de volgende vraag. 'Nooit van gehoord', luidde het antwoord op nieuw. Zijn verbazing over het feit, dat iemand van wie hij in zijn 25- jarige predikantservaring in Roemenië nog nooit heeft gehoord, duizenden Via Kuyper mensen in het westen op de been krijgt en kapitalen inzamelt, was het begin. Die verbazing ging over in woede toen hij vernam van Wurm- brands beschuldiging dat de boven grondse kerk het evangelie heeft ver raden. In gezelschap van ds. Istvan Tüski, geestelijk verzorger van de hongaars sprekenden in Nederland, die 't afge lopen jaar twee kerken van verschei dene confessies in Roemenië afreisde, gaf hij uiting aan zijn teleurstelling hierover. 'Ik heb gehaakt naar dit studiejaar in Nederland en ik verheug mij over de goede contacten die ge woon bovengronds tussen onze boven grondse kerken kunnen bestaan over de hulp die de kerken in Nederland ons hebben gegeven na de verschrik kelijke overstromingen van vorig jaar. Ik begrijp er niets van dat zovelen uit het kerkvolk bereid zijn te geloven wat er over ons wordt gezegd. In Roemenië wordt niemand vervolgd om zijn geloof. Mensen die daarover twij felen moeten onze kerken maar eens bezoeken. Zij zullen een groot kerke lijk meeleven vinden. Het is helemaal niet moeilijk ons te bezoeken. U kunt zo bij de grens een visum krijgen'. Ds. Cseh die in 1946 afstudeerde had zijn eerste ontmoeting met de Neder landse taal via Abraham Kuypers 'E voto Dordraceno'. Met dat boek en een gebrekkig woordenboek is hij Ne derlands gaan studeren om de Neder landse variant van de calvinistische theologie rechtstreeks te leren kennen. Theologen die wel eens met hem praten worden getroffen door zijn bijna Kuyperiaanse betoogtrant Sinds 1968 begint er een studie-uitwisseling met Roemenië op gang te komen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van 't Bernardinum Stipendium, dat sinds 1761 bestaat en bestemd was om door de Habsburgers vervolgde predikanten in Nederland te laten studeren en een door wijlen prof. dr. F. W. Grosheide in 1921 opgericht fonds voor studie beurzen aan de Vrije Universiteit Een student theologie uit Roemenië is na een Jaar studie aan de VU inmid dels naar zijn land teruggekeerd. En een theologen-echtpaar van de VU werkt op het ogenblik in Roemenië. Ds. Cseh was tot zijn grote vreugde de vierde die in aanmerking kwam: eindelijk kon hij gaan studeren in de taal die hij al twintig jaar actief heeft gebruikt in Roemenië. Hij volgt nu de colleges van de hoogleraren Bronk- horst, Hasselaar en Jonker in Utrecht en is van plan daar, eenmaal in Roemenië teruggekeerd, breeduit over te publiceren in kerkbladen. De relatie met de "calvinistische ker- Terugspelen De redactie behoudt ilch het recht voor om ter opuame in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikalle wordt met dc naam van dn inzender ondertekend. Brieven kunnen wor. den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Zendingsbevel Zover moest het dus komen, dat 'theo logen' het beleid van de generale synode laken. 'De synode heeft te weinig geluisterd naar het evangelie van Jezus Christus naar de mening van sommige godgeleerden. Waar le zen deze theologen in de bijbel, dat het evangelie van Jezus was 'wapens leveren aan terreurgroepen'? Veel le den van de gereformeerde kerken hebben hun bijdragen voor het overi gens goede werk van het werelddiako- naat gestaakt nadat in het voorjaar van 1970 een bijdrage van 25.200,— ter beschikking gesteld was ter be strijding van het racisme van de we reldraad van kerken. De synode moest spreken. De synode heeft nu gespro ken en zich m.i. laten leiden door het zendingsbevel en dat evangelie la ten prevaleren. Waarom beproeft de groep van teleur gestelde theologen haar krachten niet op de doorbraak van het Koninkrijk in Rusland en vazalstaten? Laten wij bidden voor onze synode. Nog méér verwachten, dat onze kerk niet op haar besluit zal terug komen. Garijp P. de Vries-Greeve De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur-. B. Bol, Den Haag; dr. E. Bleumink, Paten- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp; W. A. Fibbe, Rotter dam; J. Lanser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Hoog; J. Smol- lenbroek, Wossenoor. Overige leden van het algemeen bestuur: IC Abmo, Amsterdom; H. A. de Boer, IJmuidenj Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don- ner, Den Hoog,- J. von Eibergen, Schoorsbergen; mr. IC van Houten, Wageningen,- ds. O. T. Hylkemo, Billhoven; Joe. Huijten, Delft; mevrouw M. C E. Klooster» mon-Fortgens, Voorschoten; me vrouw J. G. Kraoyeveld-Wouters, Heerhugowoard; prof. dr. G. N. Lommens, Noorden; ds. F. H. Landsman, Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C. von Niftrik, Amsterdam; H. Otte- vanger. Buitenpost; mr. dr. J. Ozinga, Lunteren; dr. A. Veerman, Rijswijk (Z-H); H. H. Wemmers, Den Hoog; drs. R. Zijlstro, Ooster- lond (Zld). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Het ingezonden stuk van de heer Looyen te Utrecht roept toch wel om een antwoord. Zijn reactie is n.L duidelijk het terugspelen van de bal. waarbij de 15 predikanten die een aparte girorekening voor Betaald Ant woord openden de omstreeks 100 the ologen (niet alleen van de VU) en mij nu wordt verweten, dat juist wij de verdrukten in de steek laten. Ik vind dat een vreemde redenering. Er is duidelijk gesteld: nu het werelddia- konaat van de synode niet mag doen wat het moet doen, vinden we, dat we voortaan de organen van de wereld raad rechtstreeks moeten steunen. Het is dus niet de bedoeling, dat we ons geld nu maar in de zak willen houden, zoals iemand die alleen maar het stukje van de heer Looyen las, zou denken. Werelddiakonaat heeft echt nog wel geld nodig voor de overblij vende zaken, maar wat is bestemd voor de doeleinden van Betaald Ant woord kan m.i beter rechtstreeks daar heen. Van al dat ge-overleg met de wereldraad stel ik me n.l. niet veel voor. Lijkt me een vergulden van de piL Amsterdam J. Schansman Hoera rauwe melk Eindelijk is het zo ver dat de boer de rauwe melk aan de consument mag verkopen al is het moeilijk om met een pannetje de boer op te gaan. Het zou beter zijn, om de melkhandel dit recht te geven. Dit zou voor de volks gezondheid van zeer groot belang zijn ondanks het feit dat het vetgehalte van de melk boven de 4 pet komt te liggen. Sommige artsen zullen wel weer bezwaren hebben vanwege de cholestonspiegel, maar zij zullen hun standpunt moeten herzien. Laten zij die onverzadigde vetten voorstaan dit standpunt maar eens met medische argumenten verdedigen, dus niet op grond van vermoedens. Wat wij vra gen is zekerheid. De uitspraak van de Franse Union fédérale de la consom- mation liegt er niet om. Zij laat een heel ander geluid horen en waagt het na een diepgaand onderzoek niet om in plaats van natuurboter van vervan- gingsprod ukt aan te bevelen dat uit verschillende basisstoffen is samenge steld en talrijke duistere en in hun werking nog weinig bekende chemi sche behandeling heeft ondergaan. Hier in Nederland is men nog niet zo ver. Wel gaat men een onderzoek instellen naar de kwade gevolgen van linolzuur. In Nederland gebruikte men in 1948 5.4 kilo boter per hoofd en 10 kilo margarine. Aantal aderver- kalkingsoverlijdensgevallen 14.595. Een jaar later gebruikte men 2.9 kilo boter en 14 kilo margarine. Aantal overlijdensgevallen aan aderverkal king 17.249 (stijging: 2.654). Laten artsen en professoren proberen te voorkomen dat zij niet hetzelfde gaan doormaken als in USA. Daar zijn vervelende dingen gaande. Gelukkig zijn er nog dagbladen die met de waarheid durven komen. Eén daarvan is zeker Trouw, die ook over de rauwe melk in grote opmaak schreef Amsterdam J. den Os GENEVE (LWI) Twee leden van de zevenmansdelegatie "an de luther se wereldfederatie, die een bezoek brengt aan Zuid-Afrika, hebben een visum voor Zuidwest-Afrika gekregen. Zij kregen echter geen toestemming, om naar Ovamboland, het noordelijk deel van dit gebied, te reizen. In Ovamboland is juist de grootste van de drie lutherse keiken in Zuid- west-Afrika gevestigd. De toegang tot dit gebied staat onder strenge contro le sinds de staking van 13.000 Ovam- bo's tegen het centractarbeiders- systeem. De Ovambokavango evangelisch-lu- therse kerk (178.000 leden) heeft zich verleden week verenigd met de evan- gelisch-lutherse kerk in Zuidwest-Afri- ka, waartoe 108.000 bantoes en kleur lingen behoren. APELDOORN Op de reeds eerder aangekondigde conferentie van het contact-orgaan voor de gereformeerde gezindte (C.O.G.G.) te houden op woensdagavond (7 uur) 19 en donder dag 20 april in het Henri Dunanthuis op het terrein van Woudschoten te Zeist, zal niet prof. dr. A. F. N. Lekkerkerker, maar prof. dr. H. Jon ker spreken over: Het getuigenis eva luatie en achtergronden. Men kan zich opgeven bij de secretaris, ds. J. H. Vellema, A. Paulownalaan 17, Apeldoorn. VLAGTWEDDE De heer J. Beijering uit Vlagtwedde (Gro ningen) gaat in de week van 9 tot 15 april zijn café-restaurant en dancing sluiten als protest tegen het beslui* van de ge meenteraad de vermakelijk heidsbelasting niet eerder op te heffen dan 1 januari 1975. Door het aantrekken van beken de nationale en internationale orkesten en artiesten wist de heer Beijering zijn zaak tot een trekpleister voor de jeugd uit de hole omtrek te maken. Zonder de 25.000 tot 30.000 gul den van de heer Beijering zul len we verschillende verenigin gen fliet meer subsidiëren, zo oordeelde de gemeenteraad. Commentaar van de dancingei» genaar: 'Moet ik die verenigin gen dan subsidiëren. ken' in Holland ls voor het bewust zijn van vele Roemenen nog verdiept gedurende het moeizame herstel na de enorme overstromingen die het land in mei 1970 overvielen. Het was als in de dagen van Noaoh, zei men in Roemenië en de eerste goederen hulp die het hervormde en het gere formeerde diakonaat gezamenlijk bij eenbrachten is geweldig gewaardeerd evenals de hulp aan kerkelijke j; gemeenten om pastorieën en kerken te herbouwen. In verband met deze hulpverlening bezocht ds. Tüski vorig jaar twee maal Roemenië met name de hon- gaarssprekende gereformeerde kerk m Transsylvanië, het gebied dat na het uiteenvallen van de Habsburgse mo narchie in 1920 één feheel werd met Roemenië. De hulpverlening bij die ramp via het diakonaat en de ontdekking dat er in Roemenië een zeer vitale gereformeerde kerk is van 800.000 leden, heeft volgens de erva ringen van ds. Tüski vele mensen van gedachten doen veranderen. 'Ik was pasen vorig jaar in een avond maalsdienst in de grote kerk van Sa- tumare, een van de zwaar getroffen steden. Er waren vijftienhonderd deelnemers aan het avondmaal en de dienst moest daardoor uren duren. En dan is het wel raar om, teruggeko men in Nederland, te merken dat men hier vaak nog het idee heeft dat er in Roemenië christenen worden vervolgd'. Lang voorbij 'Natuurlijk hoeven we niet te verhe len dat er ook in Roemenië «en stali nistische periode is geweest, maar Wurmbrand weigert eenvoudig te er kennen dat die goddank reeds lang voorbij is. En in de tijd dat Wurm brand in de gevangenis zat; zoals hij zelf schrijft, hebben er meer predi kanten in gezeten. Maar in een am nestie die zich in fasen heeft voltrok ken zijn de predikanten allemaal vrij gekomen. Ze zijn allemaal met vreug de in hun gemeenten teruggekeerd en zetten hun werk voort. Ds. Zsolt Cseh In vind het bedroevend dat terwijl er volop gelegenheid is om op allerlei manieren de kerken niet alleen de gereformeerde in Roemenië te steu nen op een wijze die geheel contro leerbaar is, zoveel mensen bereid zijn om duizenden aan Wurmbrand over te maken zonder dat deze ooit ver plicht wordt om rekenschap af te leggen van wat hij allemaal met dat geld doet. Voor de communisten is Wurmbrand in ieder geval een beves tiging van wat zij altijd van de kerk gedacht hebben: namelijk dat die per definitie een doodsvijand van hun maatschap pij stelsel is, en dolgelukkig is in de kapitalistische maatschappij'. Een slotwoord van een peinzende ds. Zsolt Cseh: 'Propaganda kan nooit een uiting van geloof zijn'. Ouders in verzet tegen 'Kinderen van God' NEW YORK (RNS) De 'Kinderen van God', de harde kern van de Jezus- beweging in de Verenigde Staten, wordt geconfronteerd met een groei ende campagne van georganiseerd ver zet van ouders. De kinderen van God eisen van hun leden, dat zij breken met 'het systeem', hun werk, school en familie in de steek laten, en al hun bezittin gen aan de beweging geven. Onder leiding van mevrouw John D. Moody in New York is een 'ouder-comité tot bevrijding van onze kinderen van de kinderen van God' gevormd. Mevrouw Moody's dochter Melissa liep in sep tember weg van de universiteit om zich bij de kinderen van God te voegen en heeft sindsdien niets meer van zich laten horen. Het ouder-comité wil de publieke opi nie wakker schudden over de geva ren, die het ziet in de beweging, en wil dat de justitie ingrijpt. De moei lijkheid is, dat de leden van de bewe ging niet gedwongen worden, in de communes te blijven. Mevrouw Moody zegt echter, dat haar comité de moge lijkheid bestudeert, de kinderen van God aan te klagen wegens 'psychologi sche kidnapping'. Ze vermoedt ook, dat de leiders aangeklaagd kunnen worden wegens belastingontduiking. Volgens het ouder-comité is de orga nisatie niet werkelijk godsdienstig, maar 'een satanisch bedrog*. RÜSCHLIKON (EBPS) Het aantal baptisten in de wereld bedroeg op 1 januari van dit jaar 31,4 miljoen. Verreweg de meesten leven in Noord- Amerika, namelijk 27,5 miljoen. Dit blijkt uit de onlangs gepubliceerde statistiek van de baptisten-wereldalli antie. De groei over 1971 (390.000) is minder dan in voorgaande jaren, doordat voor het eerst geen cijfer meer wordt opgegeven van communis tisch China. In vorige jaren was steeds het laatste betrouwbare cijfer, dat men van China had en dat van 1951 dateerde, herhaald. Er waren in 1951 123.000 baptisten in China. Voor Rusland geeft de statistiek alleen de officiële baptisten-unie met 550.000 le den. In totaal worden baptisten ge meld in 115 landen. Van een onzer verslaggevers OEGSTGEEST Bijbelgenootschappen zijn geroepen tot een pluri form beleid inzake het bijbel-vertalen. Uit een oogpunt van uitleg mag er meer vrijheid zijn. Maar het is uitermate verantwoordelijk werk. Daartoe concludeerde prof. dr. H. Berkhof, kerkelijk hoog leraar in de dogmatiek eb bijbelse theologie aan de Leidse universi teit op de pas afgesloten tweedaagse conferentie van het Neder- landsch Bijbelgenootschap en de Katholieke Bijbelstichting op Oud Poelgeest. ONDERSCHEID Enkele jaren geleden hield dr. I berts, lector aan de Universiteit! Wales, op een conferentie (Moq Churchmen's Conference) een over sociologie en kerk. Hij daarin uit: 'de afwezigheid van 1 geestelijk onderscheid tussen heq ven van kerkgangers en niet-kert gers is de enige afdoende reden j om de onkerkelijken christendoi ter zake doende vinden'. Men kar woordje 'enige' relativeren zond< ze uitspraak daarmee te ont\ Het is een belangrijke uitspraak I situatie waarin de kerken zich va«| berinden. Het komt hierop neen het evangelie operationeel moet worden. Dr. Roberts vraagj het onderscheid en het is de waard om zich gezamenlijk te nen waarin dat zou moeten uitkop Niet dat dan onmiddellijk antwoord van nietkerkelijken 1 wacht mag worden, maar het aan duidelijk wat zij verwa merkte dr. Drewitt (Loftbury) daj op. Man kan naar allerlei oorz voor de slinkende belangstelling de kerk zoeken, maar men zal deze oorzaak niet voorbij mogen g 1 c Hier ligt ongetijwfeld een knelp wii Zolang nietkerkelijken met kerkj fci sen negatieve ervaringen opdoen len ze een vraagteken achter christendom of achter het evang op blijven zetten. Het werkt dan b wr baar niets uit, zo concludeert i tf i Het evangelie in daden omzetten, A talen. Soms komt het me voor dat dit toch een kreet kan worden zol we niet bereid zijn om evenzeer sch men met anderen dat evangelie aal in woorden, begrippen van, vandaaj vertalen. Uiteraard met behoud de intrinsieke inhoud. De opga voor onze generatie zijn niet ger Sommigen menen dat die opdrach i te lang verwaarloosd is en dat d 1 vandaan de moeite komt die wij ei _J zien. Desniettemin mogen wij er opdracht van de Heer met vreu aan werken. Onder zijn belofte. Het merkwaardige feit doet zich voor, dat hoewel een grote verstaanskloof van de bijbel ds ontstaan, er tegelij kertijd verschrikkelijk veel naar dit boek wordt gegrepen, juist ook door mensen buiten de kerken, waardoor de commercie er zich op stortte. Men gaat de bijbel beschouwen als een boek op straat, een boek in de wereld, een boek van ons allemaal. Intussen zitten de bijbelgenootschappen met het vraagstuk, dat ze geen uitleg mochten geven. Men is bezig die koers te wijzigen, waarbij de vraag opkomt: hoever mag je gaan? Een scherpe reactie komt van bepaal de theologische zijde, die zegt: dat mag niet. De bijbel hoort niet buiten de kerk, niet op straat, dat is vulgari sering. De bijbel hoort in de liturgie, in het leerhuis. Prof. Berkhof: is dat zo? Uitvoerig en met tal van voorbeelden loonde hij aan dat de functies van het Oude Testament velerlei zijn: Nu eens apostel air, dan Vveer ethisch. Nu eens didactisch, dan weer juridisch. Nu eens politiek van aard, dan weer li turgisch. Met andere woorden: hét Oude Testament is breed als Tiet le ven zelf. De groei van de Schrift beweegt zich op alle mogelijke terrei nen. En wat het Nieuwe Testament be treft: Mattheus bijvoorbeeld schreef waarschijnlijk vanuit een conflictsitu atie met de synagoge, Marcus ter bemoediging van de gemeente in Ro- me, Lucas voof een voortgezette cate chese via Theofilus met een duidelij ke missionaire strekking. Johannes vanuit de strijd tegen de opkomende dwaalleer. Ontmoetingsboek Ingaande op het wezen van de bijbél zei de hoogleraar o.m.: de bijbel is niet zozeer een boek, als wel de neer slag van geloofservaringen met God in de ruimte van de geschiedenis. Het eigenlijke ligt niet in de woorden, maar in het gebeuren, waarnaar de woorden verwijzen. De strekking is bijna altijd boodschap aangaande God, herautenboodschap, kerugma. Er wordt iets verteld wat elders is ge beurd in de tijd en de ruimte, maar wat hier bevrijdend werkt De bijbel is ontmoetingsboek. Zowel naar in houd (het gaat over het verbond dat gesticht wordt), als naar vorm (het zijn altijd geadresseerde zaken). Het gaat om profetie, om brieven, om verhalen. Dat zijn niet zo maar verha len. Ze zijn gericht tot mensen om ze te bewegen. De bedoeling is om men sen en verhoudingen om te zetten. Die twee zijn één; dat is het adres van deze veranderende boodschap. Daarom ook is de bijbel zo gevarieerd als de mensenwereld zelf. In de bijbel worden de dingen in telkens andere situaties telkens weer anders gezegd. Maar in wezen wordt toch steeds hetzelfde gezegd. Verboden De canon, aldus prof. Berkhof, bete kent, dat deze pluriformiteit gezag hebbend is verklaard. De fundamente le beslissing van de kerk is geweest, dat je de boodschap niet in één gestalte kunt vastleggen. Daarmee wordt ook ons de uniformiteit verbo den: wij mogen de bijbel niet op één wijze voor iedereen proberen door te geven. Wanner we de bijbel zouden verstaan als één groot uniform ge heel, waarin het verbond op één wijze wordt geïnterpreteerd, voor vandaag, dan zouden we op de preekstoel al leen maar de bijbel kunnen voorlezen. En dan nog het liefst uit het He breeuws of het Grieks. Het gaat om het doorvertalen van de bijbel, waaronder prof. Berkhof niet het vertaalwerk, maar het doorgeven van de boodschap wil verstaan. De boodschap, die ons gegeven is met het oog op het verder stichten van het verbond in de wereld. Derhalve een gevarieerde doorvertaling, die met het wezen van de bijibeil gegeven is. Gevarieerde doorvertaling houdt in: het 'vertalen' voor de viering van de gemeente, door het leerhuis, voor ca techisanten, voor een bijbelkring, op straat of met je buitenkerkelijke ken nissen, of in het voortgezet onderwijs op de informatietoer. Telkens komen de dingen op een andere manier ter sprake. Maar het gaat om dezelfde zaak. Eén thema De getuigen uit het oude en nieuwe (ADVERTENTIE) NED. HERV. KERK Beroepen: te Ede: C. v. d. Katwijk a. Zee; te Dirksland: A. Bijlui- re te Westbroek; te 's-Gravendeel:frip< J. Voortman te Oud-Vossemeer; Bolsward: J. Folkertsma te doorn. Aangenomen: het beroep door de i syn. tot luohtmachtpred.: B. W. Ol te Laren (Gld.). Bedankt: voor Sneek: H. D. van HflL'j straten te Middelharnis; voor Wa ningen: J. Kooien te Werkend voor Terheijde: C. Hoogendoorn Oudelande. GEREF. KERK Beroepen: te Zwolle: G. de Ruiter Augnstinusga; te Mijdrecht: J. Wijngaarden te Tiel GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt: voor Driebergen: C. v. Jagt te Doetinchem-Doesburg GEREF. KERKEN (VRIJG.: B.V.) Beroepen: te Barendrecht: K. Smouter te Breda. Bedankt: voor Arnhem: L. W. Blokhuis te Wezep. UNIE VAN BAPTISTENGEM. Bedankt: voor Emmen: C. Eijer Hoogezand. Jee ,ls ld. Deelnemers N.G.R.V. Jubileum-lsraëlreis dankbaar in Nederland terug De 385 deelnemers aan de Jubileum- Israélrels van de Ned. Chr. Reis Ver eniging zijn gistermiddag In één vlieg tuig op Schiphol terug gekeerd. Met tussenpozen van een kwartier waren de autobussen ln Israèl gistermorgen naar het vliegveld vertrokken. Door deze spreiding kon de controle snel worden verricht en een half uur eerder dan was gepland, bereikte het chartervlleg- tulg Schiphol. Hoofdretslelder dhr. A. Hoevers uit Ede was verheugd dat alle deelnemers gezond en wel waren terug gekeerd. Vol lof over do uitnemende organisatie en over hetgeen zij tijdens de reis hadden gezien waren de deel nemers Deze reis had tenvolle aan hun verwachtingen beantwoord. De start van het N C R.V.-Jubileumjaar is veel belovend geweest. Prof. dr. H. Berkhof testament konden allemaal voor el kaar instaan omdat ze onder het woord Gods en zijn openbaring het zelfde verstonden. Toch verwoordden ze de boodschap op verschillende wij ze. 'Vertalen' is dus geen vrijblijvend, autonoom werk. Het moet gebeuren om het evangelie te doen belanden bij die en die mensen in die en die situatie. En dat enige nodige, dat je doorgeeft is dus de bron van die variatie. Alle variaties, zijn variaties op één thema. De boodschap is ook norm. Je moet je steeds afvragen: ik ben nü bezig met bepaalde stukken uit Johannes, maar wanneer ik die zo interpreteer dat Paulus het helemaal niet meer zou kunnen volgen, dan ben ik op een verkeerd spoor. De boodschap is ook horizon: want ik geloof, dat alle inter pretaties die we in verschillende situ aties geven ons niet verwijderen van die ene boodschap, maar ze benaderen het nog in de verste verte niet: de volheid van de boodschap kunnen wij niet uitputten. Sector en segment Is er dan een maatstaf bij fragmenta rische en vrije doorvertalingen van de bijbel? Die ligt volgens prof. Berkhof in het onderscheid tussen sector en segment. In een cirkel is de sector een taartpunt die altijd naar het mid delpunt loopt. Een segment is (maar) een afgesneden stuk aan de omtrek. We lopen allemaal het gevaar de bijbel te consumeren in segmenten. Dan kom je niet meer in het cen trum. We lopen steeds het risico van segmentarische benadering: de bijbel wordt dan aangehaald ter bevestiging van ideeën, die we zelf al hadden. Maar de sector leidt ons altijd tot het hart. Naar God zelf in zijn verbonds- handelen. Verschillende geadresseerde vertalin gen 2ijn derhalve vanuit de plurifor miteit van de bijbel legitiem. Ze zijn ook vanuit de apostolaire gerichtheid van de bijbel legitiem. De eenheid ligt niet ln het taalveld. Ook niet in het Hebreeuws-Griekse taalveld. De eenheid ligt in God, die op velerlei wijze al gesproken heeft in de Schrift en die door zijn Geest zijn grote daden (zie Handelingen 2) in vele taalvelden doorvertaalt i l DEN HAAG De 19-jarige diel plichtig soldaat M. Lurken Heerlen is gistermorgen in een d( hem gegraven schuttersput in de D en nense duinen onder het zand bet kI ven. Toen men hem ontdekte, was o.t reeds dood. De militair nam deel i ws een oefening van 16 pantserinfantei bataljon uit Oirschot. rv. hc L. Huizing Met de kiekkast do l Drente. Uitgave: Knoop Niemei [J| Ham, Gr. Prijs: ƒ17,50 Het is moeilijk te zeggen wat in fA" boek meer aanspreekt: de kosteli. oude, veelal folkloristische ver halt of de verrukkelijke oude foto's 12! Deze prenten zijn afkomstig uit verzameling van H. Visser. De sein ia» ver geeft een terugblik op Drente, betrekking heeft op de periode van 1850 tot na de eerste wereldoorlog, illustraties, met soms uitvoerige lichting, dienen als passend de: voor de verhalen. Zoals: Met de sn| ke (het beurtschip) naar Meppel, komst van de eerste fietsen, mei waardige verschijning naast de di genees over de zandwegen, de een "e stoomtram, waarvan Oost Drente primeur kreeg in augustus 1903: v Hoogeveen naar Echtenstein. Nieuw Amsterdam. De eerste spo< Ur lijn was er al in 1870. De auteur geeft boeiende bijzonderl ?e den over het tolceremonieel in gewest. Tolhuizen verrezen om de fl ''v genaanleg mede te bekostigen. Vo een kalf, schaap of varken moest éi cent tol worden betaald. Huizing vt teld van vermaarde moorden, v tc apostelen in het veen, van volksj er richten, van onzedelijkheid, waaro we nu slechts glimlachen, en van joden in Drente. Er waren er in 19 ij ruim 2000 op een bevolking vi 148.000. 'Als gasten in Drente. Gedul door de bevolking, maar niet gastvt behandeld.' Een opmerkelijk boek van rust, mantiek, van spanning en conflk van bittere armoede, maar ook vt onmiskenbare vooruitgang. 41

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2