Derde kardinaal-in-ballingschap Maloela niet terug naar Zaire Paus Paulus geeft kerk geen geestelijke leiding Trouw K wartet Club van Rome niet erg bekend onder Nederlanders Ir. J. van der Graaf in dienst van geref bond Komt er in Nederland grootseminarie oude-stijl? Informatiedag van geref. kerken over ontwikkelingswerk Nieuwe wet: van 300 naar drie kerken Uitgewezen pater: veel priesters in Angola 'informant' vandaag Bcroepings- werk lïoekeMdalagc Tekenen van herstel van Praagse Chr. V redesconferentie Onderwijzer veroordeeld voor dood van zijn kind TROUW/KWARTET VRIJDAG 10 M \RT 1972 KERK IIIWIiM.AMI IRt Van een onzer redacteuren Het ziet er naar uit, dat het Vaticaan er naast de Oekraiense Josyf Slipyi en de Hongaar Mindszenty een derde kardinaal-in-ballingschap bij krijgt, ditmaal een zwarte. Het is aartsbisschop Maloela van Kinsjasa (bet vroegere Leopoldstad in bet vroegere Belgisch Kongo, dat thans Zaire beet). Maloela mag niet terugkomen, het groot-seminarie in Kinsjasa blijft ge sloten en Afrique Chretienne blijft verboden. Op 11 februari werd hij door de paus 'voor raadpleging' naar Rome ontbo den. Deze week heeft de Zairese rege ring duidelijk gemaakt. Maloela niet meer in het land terug te willen zien. Drie bisschoppen, die zijn terugkeer gevraagd hadden, kregen te horen, dat hun rekwest beschouwd werd als een vorm van pressie en als een onrecht matige daad. Het politiek bureau van de Zairese eenheidspartij, de revoluti onaire volksbeweging (MRP). heeft voorts verboden, in de kerken voor de verbannen kardinaal te bidden. Tege lijk zijn de afrikaniseringsmaatregelen bekrachtigd en verscherpt. Dit ernstige conflict tussen kerk en staat in Zaire sinds de onafhankelijk heid in 1960 heeft als inzet de 'cam pagne tot terugkeer tot het voorou derlijk eigene', die door president Moboetoe met alle kracht wordt gesti muleerd. Deze campagne wil alle ge volgen van het koloniale verleden 'zaïriseren', het nationaal bewustzijn verhogen en de natie verenigen. Na dat reeds in 1966 de drie belangrijk ste steden, Leopoldstad, Stanleystad en Elisabethstad waren herdoopt in Kinsjasa, Kisangani en Loemoembasji, kreeg vorig jaar Kongo de nieuwe naam Zaire. Öp 31 december verordende Moboetoe, dat de 'westerse' voornamen moesten worden afgeschaft en dat ieder voort aan authentieke Zairese namen dien de te dragen. Zelf gaf hij het voor beeld door zijn landgenoten te laten weten, dat hij van nu af niet meer Joseph Desiree heette, maar Sese Se- ko. Dat sprak bijzonder aan, omdat de overgang naar het christendom in Af rika gemarkeerd wordt door het aan nemen van een 'christelijke' naam. Voor het ontvangen van de doop in de rooms-katholieke kerk is dat zelfs noodzakelijk. In een herderlijke brief daden worden gesteld. Wij moeten al onze energie verzamelen om de zwak heden. die onze opmars naar de toe komst afremmen, te verhelpen'. De economische moeilijkheden van Zaire worden steeds groter. Onafhankelijk Kwalijk Kardinaal Maloela op 16 januari protesteerde kardinaal Maloela dan ook tegen deze beslissing. De bisschoppelijke commissie voor evangelisatie deed een verklaring uit gaan, waarin zij stelde, dat het dragen van christelijke namen behoorde tot 'de eeuwenoude tradities, die de roem van de katholieke kerk uitmaken'. Diezelfde week oefende het r.k. week blad Afrique Chretienne fundamen tele kritiek op de hele Afrikaniserings- politiek. Het blad schreef, dat de 'oorspronkelijke Afrikaanse filosofie' wel eens niets anders zou kunnen blijken te zijn, dan 'de uitdrukking van een verouderde toestand en een achterhaald sociaal leven', waaraan men zijn tijd niet moest verspillen. Er zijn meer dringende problemen bij de opbouw van het land. 'Er moeten President Moboetoe was razend. Hij nam het de kardinaal vooral kwalijk, dat hij zijn campagne begonnen was. daags nadat Moboetoe voor een maand naar Lausanne was vertrokken voor een medische behandeling. Er volgde een reeks maatregelen. Afrique Chretfenne werd voor zes maanden verboden. De drukkerij van het blad, die ook bijbels, schoolboeken en een jeugdblad uitgeeft, werd voor zes maanden gesloten. Maloela werd uit zijn bisschoppelijke .residentie gezet. Tevens werd het groot-seminarie Jo hannes XXIH in Kinsjasa gesloten, oindat het nog altijd geen jeugdafde ling van de revolutionaire volksbewe ging had. Paus Paulus zond zijn .staatssecretaris Casaroli naar Lausan ne voor een langdurig onderhoud met Moboetoe. Het gevolg was, dat hij Maloela met spoed naar Rome ont bood. De onderhandelingen, die er na de terugkeer van Moboetoe tussen de kerk en de regering zijn gevoerd, zijn op niets uitgelopen. Dinsdagavond maakte het politieke bureau van de MRP in een radio-uitzending het vol gende bekend: In allé kiein- en groot-seminaries van Zaire moeten voor 1 april jeugd afdelingen van de MRP zijn opge richt. Seminaries, die hieraan geen gevolg geven, worden gesloten en de verantwoordelijke bisschop wordt ver volgd. Iedere Zaïrees moet bij de doop een authentieke Zairese naam krijgen. Priesters, die zich hieraan niet hou den. worden vervolgd. Volgens de Internationale Katholieke Informatie heeft Maloela, die in 1964 aartsbisschop werd, altijd al blijk ge geven van een onafhankelijke geest. Toen Moboetoe het jaar 1968 uitriep tot sociaal jaar, reageerde de kardi naal door een preek, waarin hij de talrijke ministers en hoge ambtenaren aan de kaak stelde, die hun zakken vulden ten koste van de kleine man. In 1970 ging hij nog verder. In tegen woordigheid van koning Boudewijn en Moboetoe hield hij een preek, waarin hij de leiders van zijn volk vroeg, af te zien van anarchistische improvisatie en waarschuwde tegen 'de aantrekkingskracht van de triomf, het oppervlakkige, ten nadele van de ontwikkeling van de essentiële waar den van het persoonlijke en sociale leven'. Een woedende Moboetoe liet de tekst van de preek in beslag ne men en verbood de kardinaal nog in zijn tegenwoordigheid te preken. Maloela keert zich ook tegen de per soonsverheerlijking waarbij Moboetoe steeds meer messiaanse trekken gaat krijgen. Toen vorig jaar de gouver neur van Kinsjasa de president aan het publiek voorstelde en daarbij in het Iingala de liturgische begroeting 'De Heer zij met u' zong, liet de kardinaal in alle kerken een brief voorlezen, waarin hij eerbied vroeg voor de liturgische formules. Van de kant van de regering spreekt men vaak over de ondankbaarheid van de kardinaal, die zijn benoeming aan Moboetoe te danken zou hebben gehad. Men zegt, dat hij mateloze ambities koestert. Het is niet zeker, of alle bisschoppen achter hem staan. Sommigen zouden niet bereid zijn, zich openlijk tegen de regering te verzetten. Moboetoe zelf stelt met na druk, dat hij zich niet keert tegen de kerk, maar alleen 'het individu Maloe la' heeft willen ontmaskeren. nog meer gratie voor deze (on)men sen. het woord 'gratie' wel heel ge makkelijk in de mond nemen Amsterdam J. Feenstra Hans Ki'mg meent: Te lang De vergaderingen van de Tweede Ka mer over de drie van Breda duurde 13 uren. Iedereen die wel eens een vergadering heeft bijgewoond die duurde van 8 tot 12 of in de middag van 2 tot 6 uur weet dat je dan voor pampus ligt. Dat na zo'n tijd geen wijze besluiten meer kunnen worden genomen. Laat de voorzitter van de Tweede Kamer in het vervolg daaraan denken. Rotterdam J. D. Brakel De redactie behoudt «ch het recht voor om Ier opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer tc geven. Bij publikatle wordt met de naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Job. C. Franeken. secretaris van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Goed verzorgd De drie van Breda werden niet opge hangen, zij worden niet afgeranseld, cf gemarteld, niet naakt de vrieskou in de nacht naar buiten geschopt, zij worden in Breda niet aangevallen door opgehitste bloedhonden enz. enz., integendeel zij worden behoor lijk verzorgd, gekleed en behandeld. Ik vind, dat degenen die pleiten voor Bejaarden (2) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dogolijb bestuur: B. Bol, Den Hoog; dr. E. Bleuminlc, Paters- wolde; mr. G. C von Dom, Nootdorp; W. A. Fibbe, Rotter dam; J. Looser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Hoog; J. Smol- lenbroek, Wossenoor. Overige leden van hel algemeen bestuur: K. Abmo, Amsterdam; H. A. de Boer, IJmuiden; Th. Brouwer. Assen; mr. dr. J. Don ne r, Den Hoag; J. von Eibergen, Schoorsbergen; mr. K. von Houieo, Wogeningen; ds. O. T. Hylkemo, Bilthoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- mon-Fortgens, Voorschoten; me vrouw J. G. Kraayeveld-Wouters, Heerhugowaord; prof. dr. G. N. Lommens, Noorden; ds. F. H. Landsman, Den Hoog,- H. de Mooij. Rijnsburg; prof. dr. G. C van Niftrik, Amsterdam; H. Otte- vonger, Buitenpost; mr. dr. J. Ozingo, Lunteren; dr. A. Veerman, Rijswijk (Z-H); H. H. Wemmers, Den Hoog; drs. R. Zijlstra, Ooster- lond (Zld). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Tot mijn grote verbazing lees ik dat de politieke partijen zich zorgen ma ken over het discrimineren van de 65+ers. Ik begrijp dit niet. Zelf beho rend tot deze groep, vind ik het fijn dat we z.g. 65-1- paspoorten kunnen krijgen en straks misschien ook nog goedkoper reizen met ander wegver voer! ik heb er geen behoefte aan om alle bekende voordelen, die we als 65-l-ers ontvangen, uit te meten, maar ik denk dat er praktisch geen 65-i-er is. die daar niet dankbaar voor is. En daarom 65+ers let op uw zaak. Rotterdam Joh. v. Ettinger Vergeven Het blijft een historische fout dat het doodvonnis niet is uitgevoerd. Doch gedane zaken nemen geen keer. Jezus Christus sprak 'Vader vergeef het hun. want zij weten niet wat zij doen'. In het licht van deze vergeven de uitspraak zijn de 85 voorstanders van de motie Voogd liefdeloos ge weest. Minister van Agt in zijn mees terlijk betoog verdiende een 10. Bergen N.H. P- Gootjes Czn. Twisten Het gaat over de drie misdadigers van Breda. Waar zit m.i. de grote fout van de gerezen twisten in ons volk? De minister van justitie en prof. Diepenhorst kunnen niet buiten de gemaakte wet om. maar voor iedere normale Nederlander is het een fout in de wet. dat zij gratie kunnen verzoeken. Dit wetsartikel moet zoda nig gewijzigd worden, dat dergelijke moordenaars nooit om gratie kunnen verzoeken. De omzetting van het doodvonnis in levenslang mag reeds gratie genoemd worden. Nieuw Lekkerland J. W. de Lange Defensie Binnenkort zal het rapport van de commissie Van Rijckevorsel betreffen de de defensie-inspanning worden uit gebracht. Het zal wel worden aange vallen. Daarbij zouden we wel eens een paar fundamentele zaken kunnen vergeten. Zoals b.v. dat ons volk in overgrote meerderheid de huidige regerings vorm met al de eraan klevende fouten toch niet wil inruilen voor een of andere dictatoriale regeringsvorm. We hebben onze vrijheid te lief. De commissie Van Rijckevorsel tracht te bepalen hoe hoog onze 'verzeke ringspremie' voor het behoud van de huidige regeringsvorm moet zijn. Om dat nimmer precies valt te berekenen hoe groot de dreiging van buitenaf is. zullen de gevolgtrekkingen van het rapport zeker bestreden worden Het is politiek bijzonder aantrekkelijk te beweren, dat we met minder toe kun nen, omdat toch niemand dat kan narekenen. Persoonlijk ben ik van mening, dat de defensie-inspanning momenteel te laag is. Te hopen valt dat het rapport de nodige klaarheid omtrent de wil van ons volk Lo.v. zijn krijgsmacht zal brengen. Opdat volk en krijgsmacht weten wat ze aan elkaar hebben. Want in al het rumoer mogen we niet vergeten, dat de krijgsmacht de dienaar van het volk is. Op haar beurt vraagt de krijgs macht, dat het volk haar de middelen verschaft de opgelegde taak goed te vervullen. Den Haag P. Polderman WASHINGTON (UPI) De Zwitserse theoloog Hans Küng heeft in een door het Amerikaan se maandblad 'Intellectual Digest' gepubliceerd interview verklaard, dat de rooms-katholieke kerk aan het begin van Paulus' pausschap 'waarschijnlijk de grootste mate van geloofwaardigheid bezat van de afgelopen 500 jaar'. Maar 'Nu wij, naar ik meen, het einde van zijn pontificaat naderen, is de geloofwaardigheid van de kerk dermate gering, dat we ons niet kunnen voorstellen hoe dit kon gebeuren', aldus de 43-jarige theoloog. Volgens hem geeft paus Paulus de kerk geen geestelijke leiding. Volgens Küng is gebleken dat paus Paulus 'zeer conservatief is betreffen de alle punten waarop de katholieke kerk zélf zou moeten veranderen'. Hij had zich progressief getoond in kwes ties van vrede en gerechtigheid, in alle vraagstukken met betrekking tot de derde wereld, en op het gebied van de rechten van de mens 'maar hij was niet zo erg voor diezelfde mensenrechten binnen de kerk, of voor veranderingen in de leer, of voor maatregelen die de hiërarchie zouden aantasten'. Tegelijk levert Küng kritiek op zijn eigen progressieve vleugel, die naar zijn zeggen bij het nastreven van hervormingen 'een zekere luiheid en weinig doelgerichtheid' aan de dag legt. Het tweede Vaticaanse Concilie had diverse uitzonderlijk moeilijke problemen aangepakt, maar de oplos sing van .interne kerkelijke problemen achterwege "?laten, en daardoor zijn nu de moeilijkheden ontstaan. Binnen een maand zou de kerk echter, als zij wilde, het verlossende woord kunnen spreken over geboortebeperking, het priestercelibaat en de pauskeuze, en zich bewegen in de richting van in stelling van een lekensenaat. Volgens Küng behoort de paus gekozen tc wor den 'door een representatief lichaam van priesters en leken een lichaam dat waarlijk representatief is, niet al- ook voor verschillende mentaliteiten Van een onzer verslaggeefsters A.STERDAM 17 pet. van de onder vraagde Nederlanders weet wat de Club van Rome is en waarmee deze internationale groep van geleerden zich mee bezig houdt. 27 pet. heeft wel eens gehoord van de Club van Rome, maar veronderstelt dat het een organisatie van de rooms-katholieke kerk is, bisschoppen benoemt of dat het een club van Italiaanse geleerden is. De overige ondervraagden (56 pet.) heeft nog nooit gehoord van de Club van Rome. Dit blijkt uit een onderzoek dat het NIPO i Nederlands instituut voor de publieke opinie) vorige maand heeft gehouden. Toen was de Club van Rome Ln het nieuws geweest in ver band met de toekomstvoorspellingen over het (overmatige) gebruik van energiebronnen en de gevolgen daar van voor het milieu, de energieschaars- te en overbevolking. HUIZEN N.H.) Ir J. van der Graaf te Huizen (N.H.) zal met in gang van 1 augustus a.s. voor een aanzienlijk deel van zijn tijd in diehst treden van de gereformeerde bond in de hervormde kerk. Het is voor* het eerst, dat de gereformeerde bond een funktionaris aantrekt. De heer Van der Graaf zal een gedeel telijke werkkring houden aan het Willem de Zwijger-lyceum te.Bussum, waaraan hij nu volledig verbonden is. Ir. Van der Graaf is de eindredacteur van 'De Waarheidsvriend', het officië le blad van de gereformeerde bond, waarin hij veel publiceert. Verder is hij belast met andere publicistische en organisatorische werkzaamheden. ROME (KNP) Er gaan in Rome sterke geruchten, dat pogingen in het werk worden gesteld om in Nederland te komen tot de oprichting van een groot seminarie-oude-stijl. Men zou ontevreden zijn over de opleiding, welke in Nederland sedert enige jaren geconcentreerd is in de r.-k. theologi sche hogescholen van Amsterdam. Utrecht, Tilburg, Nijmegen en Heer len. Het initiatief tot een seminarie-oude stijl zou reeds genomen zijn door de 69-jarige Nederlandse hoogleraar aan de katholieke universiteit van Tokio, pater Henry van Stralen, een der geregelde medewerkers van het con servatieve maandblad 'Confrontatie', en lid van de Japanse provincie van de paters van het Goddelijk Woord. Hij zou volgens de geruchten hiervoor de medewerking hebben gevraagd van een aantal Nederlandse theologen, on der wie pater dr. Lescrauwaet uit Tilburg, lid van de internationale the ologencommissie en adviseur van kar dinaal Alfrink bij de laatste bisschop pensynode. Pater Lescrauwaet heeft echter verzekerd dat hem geen ver zoek tot medewerking aan dit initia tief heeft bereikt en dat hij de initia tiefnemer zelfs niet kent. Navraag bij de Romeinse Curie leverde geen enkel resultaat op. Volgens het KRO-programma 'Kruis punt' echter zouden de romeinse in stanties bereid zijn personen en facili teiten voor een seminario-oude-stijl in Nederland te leveren. Bovendien zou den in het vatikaan brieven zijn bin nengekomen van theologiestudenten in Nederland, waarin zij zeggen onte vreden te zijn over de huidige oplei ding en gaarne een andere opleiding zouden willen volgen. Hans Küng leen voor verschillende landen maar en verschillende leeftijden'. De huidige kerkstructuur vormt vol gens Küng een belemmering voor een bijdrage aan de oplossing van de wereldproblemen. Hij meent dat de conflicten over het celibaat en de verkiezing van kerkelijke functionaris sen. zoals bisschoppen, alleen maar zullen toenemen. Steeds meer pries ters zullen de komende jaren weige ren. beschaamd en stilletjes te ver dwijnen omdat zij getrouwd zijn, en hun stem laten horen en zeggen dat ze willen blijven, aldus Küng. 'En er zullen steeds meer diocesen komen waar de geestelijkheid inziet dat het belangrijk is wie leider is en erop aan zal dringen dat een bisschop aftreedt wanneer hij niet langer voor zijn taak berekend is'. DEN HAAG Staatssecretaris Von- hoff van erm heeft toestemming ge geven voor de sloop van hotel 'De Wereld' in Wageningen, waar in de meidagen van 1945 de capitulatie van de Duitse troepen, in Nederland werd ondertekend. Tijdens de openbare vergadering van de vaste commissie voor cultuur, re creatie en maatschappelijk werk zei de bewindsman dat 'De Wereld' welis waar op de .monumentenlijst staat maar dat van het interieur uit 1945 niets meer aanwezig is. De plannen om van het hotel een museum te ma ken. kunnen dan ook niet worden ver wezenlijkt. UTRECHT Het sekretariaat voor ontwikkelingssamenwerking, waarin zending en werelddiakonaat van de gereformeerde kerken samenwerken voor de voorlichting over het ontwik kelingsvraagstuk, houdt een landelijke werkdag op 22 april a.s. De plaats is Zwolle, waar de Andreaskerk met al zijn nevenruimten ter beschikking staat. Het thema van deze dag is 'De Macht der Machtelozen', waarbij nagegaan wordt hoe christen en kerk moeten staan tegenover de machten, die een ontwikkeling naar een rechtvaardiger wereld in de weg staan. Prof. dr. II. J. van Zuthem, hoogleraar in de soci ologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, spreekt over 'De christen en de machten'. Drs. A. Schippers, .studentenpredikant te Amsterdam over 'De christelijke gemeente en de machten'. Tussen de diskussie over deze onder werpen zullen de deelnemers via een roulering in groepen bezig zijn met om. de volgende zaken: diskussies met parlementariërs; wat men plaatse lijk kan doen; wat 3e wereldwinkels zijn en hoe ze werken; de derde Wereldhandelskonferentie en de voor bereidingen van de Unctad-zondag op 30 april. Aanmeldingen vóór 5 april a.s. bij de sekretaris voor ontwikkelingssamen werking van de gereformeerde ker ken, drs. C. H. Koetsier. Koningslaan Van een onzer redacteuren De protestanten in Zaire zitten met een ander, bepaald niet min der belangrijk probleem: de nieuwe wet op de kerken, die op oudejaarsdag 1971 door president Moboetoe werd afgekondigd en die op 1 april in werking treedt. Niemand weet op het ogenblik nog, hoe deze wet in praktijk zal worden gebracht, maar men vreest, dat de godsdienstvrijheid ernstig zal worden aangetast. Ook deze wet heeft tot doel de natie te verenigen en de westerse invloed terug te dringen. Zaire telt thans meer dan driehonderd kerken en sek ten en elk jaar komen er meer bij. Men schat, dat er nog altijd elfhon derd buitenlandse zendelingen wer ken. Nog steeds komen er nieuwe zendingen bij, die de versplintering verder in de hand werken. De nieuwe wet erkent nog maar drie kerken: de rooms-katholieke kerk, de kerk van Christus in Zaire en de drie miljoen leden tellende kimbanguisten- kerk. De kerk van Christus in Zaire is ontstaan in 1969 op een nogal merk waardige wijze, toen de Kongolese protestantse raad, waarin de meeste protestantse kerken en zendingsorga nisaties vertegenwoordigd waren, zich zelf tot kerk proclameerde. Het zijn vooral de protestantse kerken en groe pen, die niet 'bij deze kerk van Chris tus zijn aangesloten (met name de pinkstergroepen en de 'evangelicals'), die zich nu ernstig zorgen maken over hun toekomst. Dr. Jean Bokeleale, secretaris-generaal van de kerk van Christus, ontkent, dat hij de regering tot deze wet zou hebben geadviseerd. Hij zegt, dat de kerkorde van de kerk van Christus aan alle aangesloten kerken volledige autonomie waarborgt inzake de leer, de interne organisatie, financiën en betrekkingen tot zusterkerken in het buitenland. De wet Iaat overigens de mogelijkheid open, dat naast de drie genoemde nog meer kerken erkenning krijgen. Zij moeten dan echter wel aan twee ver eisten voldoen. In de eerste plaats moeten hun leiders burgers van Zaire zijn en een theologische opleiding van minstens vier jaar hebben genoten. Verder mag de kerk niet afgescheiden zijn van een andere kerk. Bovendien moet elke nieuwe kerk, die erkenning wenst, een waarborgsom storten van 650.000 gulden. Verschillende evangelische groepen en pinkstergroepen proberen nu een raad van evangelische kerken in Zaire te stichten, 'om op deze wijze erkenning te krijgen als vierde kerk. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Een uit Angola uit gewezen pater van de congregatie van de Heilige Geest, Waldo Garcia heeft in een interview met het blad 'Jeune Afrique' verklaard, dat zijn werk aan het instituut voor katholieke studies in Nova Lisboa zinloos geworden was, doordat de PIDE, de Portugese veilig heidspolitie, consequent alle studiebij eenkomsten verbood en het begrip 'oecumene' als een dekmantel voor subversieve activiteiten beschouwde. De reden tot zijn uitstoting was een colloqium over pastorale verantwoor delijkheid, georganiseerd met twee Portugese priesters, Sanches en Don Santos Neves, en een protestantse do minee, Lawrence Henderson, die even eens alledrie het land uit werden gezet. 'De priesters van de r.k. kerk in Angola staan van het begin af onder zware druk van de politie om als informant' op tetreden, aldus pater Garcia. Velen bezwijken volgens hem voor de druk. Katholieken die deel moeten nemen aan militaire operaties hebben naar hij zeide hun gewetens nood wel eens met hem besoroken en daardoor kwam hij op de hoogte van gruwelijke feiten zoals verhoren, waarbij Angolezen aan de enkels wer den opgehangen en bij wie men de buik met een scheermes opensneed en door de wonde brandende alcohol naar binnen goot; of patrouilles waar op alle oudste zonen uit de dorpen waar men langs kwam werden gedood, teneinde daarmee te bewijzen dat de amuletten van de nationalisten geen enkele bescherming boden. Volgens Garcia is het kerkelijk leven geheel gesegregeerd. Er zijn exclusie ve blanke parochies en de zwarten worden verondersteld 'naar de missie' te gaan voor hun godsdienstoefenin gen. Zwarte priesters zijn verstoken van elke beleidsverantwoordelijkheid, hetgeen zelfs geldt voor mgr. Muaka, de hulpbisschop van het aartsbisdom van Luanda. Tal van zwarte priesters zitten gevangen of zijn slachtoffers van de PIDE geworden. (ADVERTENTIE) STAAT HET STIL? Het is geen geheim dat in de laatst vijf, zes jaar vrijwel alle kerken Nederland in belangrijke mate bezoek van de kerkdiensten hebl zien teruglopen. Sociologen hebl ons geleerd dat men niet al te gei kelijk over de oorzaken daarvan spreken. Dat zou wel eens compl» kunnen liggen dan op het eerste zicht lijkt. Ook ten aanzien van startpunt van dit teruglopen van kerkbezoek waarom toen? geen eenstemmigheid. Eerst hel de middag- en avonddiensten het ten ontgelden, maar later werd de morgendienst in dit proces bel ken. De gevoelens die dit alles mensen die bleven komen en ook direct bij het kerkeweric bel ken zijn opwekte zijn ook al vers lend, van groot verdriet tot een ken van een bevrijd worden sleurkerkgang. Dit laatste is waar. Wie vandaag, vooral in de steden, nog naar de kerk gaat, daar iets. Ik heb de gedachte dat proces momenteel toch enigszins stilstand is gekomen. Dit op van bepaalde tellingen, maar (hoewel daar blijkbaar ook faktoren meespelen) door beril uit West-Duitsland. Daar bleek langs dat zich in 1971 een belanj geringer aantal mensen aan de kei onttrokken had dan in het jaar - voor. Is er een windstilte gekom< de soms stormachtige uittocht uit kerk? Is er, zo zou men de vraag kunnen stellen, dan bij de kerken begin van inzicht te bespeuren men in deze tijd kerk moet zijj Vaak hoort men klagen over het dat de kerk achterblijft bij de ont< kelingen van onze cultuur en s: leving. Die daarover klagen zou aan te raden zijn om dit nog opnieuw in overweging te nemen, zou kunnen meevallen. Veel k< stellen prijs op hun oordeel en zi om hun inzet om dan daadwerke samen te zoeken naar de uitbouw dat beginnende inzicht. \h ke NED. HERV. KERK Beroepen, te Weesp: J. Broekhuis Onstwedde. Bedankt: voor Coevorden: C. Smit Ruinerwold. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Hilversum: J. C. Bouma te Heerhugowaard. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: té 's-Gravenzande: F. rinck te Den Haag-Z. Aangenomen: naar Oosterland: W. I e ge te Krabbendijke. Bedankt; voor Slikkerveer en vof Terneuzen: J. C. van Ravenswaaij Arnhem; voor Boskoop en voj^ij Goudswaard: E. Venema te Zwi drecht; voor Amsterdam-N.: N. Schreuder te Goes. REM. BROEDERSCHAP Aangenomen: naar Vlaardingen nir men met Ned. Prot. Bond te Brielkf311 maj. A. C. Dorhout-Mees te Lochei utl- a s i J™ da ik ane BREMEN (EPD) Reeds enige tijd tracht de nieuwe leiding van de Praagse Christelijke Vredesconferen tie opnieuw in gesprek te komen met afgescheiden nationale comité's na de moeilijkheden die zich als gevolg van dc bezetting van Tsjechslowakije in 1968 hebben voorgedaan. De Duitser dr. Heinz Kloppenburg werd 'in een geest van verzoening' uitgenodigd de volgende zitting van het werkcomité in New Delhi bij te wonen en de Franse protestanse theoloog Georges Casalis die destijds als vice-presi dent van de conferentie was afgezet werd verzocht een referaat voor de theologische commissie van de confe rentie te houden. Stemming onder deel nemers jubileumreis N. G. Reis V. in Israël uitstekend Na vier (lagen in Israël te hebben ver toefd. if de stemming onder de 385 deel nemers aan de jubileum-Israëlreis van de Ned Ch: Reisvereniging uitstekend. De deelnemers aan deze unieke reis van de in het goud jubilerende N. C. Reis V hebben reeds talrijke bezoeken gebracht aan plaatsen die in de -bijbel worden ge noemd. De declnemors maken de excur sies per bus in groepen van 40 personen, die elk de beschikking hebben over een ervaren N C R V.-reisleider alsmede een Israëlische gids. Verscheidene bijbelse plaatsen in het gehele land werden reeds bezocht Een enkele deelnemer is wegens een ove rigens niet ernsüge ziekte een dag in zijn hotel gebleven. Prisma-detectives. Uitg. Het Spi trum. Utrecht, Prijs per stuk 2,75. Weer drie nieuwe Prisma-detectivi of eigenlijk twee, want Moord in villapark van Edgar Wallace is herdruk van Prisma 974. Ongehot zoals die vooroorlogse "verhalen Wallace blijven boeien! Over 'voorol logs' gesproken, ik blijf het een kort van de (weinig fraaie) niet jasjes van de Prisma-detectives den, dat elke informatie over de I teur afwezig is, -en ditmaal is J stukje op het omslag zelfs zó kluni lig .geschreven, dat de naam van ij vermoorde niet klopt. Niettemin: deze Wallace wordt de liefhebb graag aanbevolen. Horen, zien zwijgen is een Ellery Queen (weer) een bijzonder goeie plot, het boeiend geschreven verhaal vo zonder omwegen naar de ontknopi Misschien zijri er mensen die gene zijn een vraagteken te zetten bij d intrige, maar ik dacht dal Que voldoende oog en openheid had v< de tragische kant van het geval. T slotte: Foto's voor mevrouw van F lip Loraine. Roemrucht tv-presenta Hardy ziet zijn carrière de grond geboord. Een telefoontje maakt h( duidelijk dat zijn vrouw, zijn werk ver èn de politie op de hoogte gesteld van zijn omgang met een jo meisje. Niet: we zullen dat doen, u ons betaalt, -nee, het is al gebeu Waarom? Door wie? Spannend, afv selend en prikkend door de mor van het 'establishment'. Kortom, ik 1 alle drie boeken met veel genoei gelezen. A Van een correspondent ALKMAAR De rechtbank heeft I 29-jarige onderwijzer C. J. S. Graft veroordeeld tot negen maand gevangenis voorwaardelijk met proeftijd van drie jaar. Hij zal ecb tot zolang het nodig is in een psyol trische inrichting moeten verblijt bepaalde de rechtbank. De onde"^ zer stond terecht in verband met dood van een pasgeboren baby zijn huwelijk. De rechtbank a moord niet bewezen, wel het in hu loze toestand achterlaten, de dood gevolge hebbende. De uitspraak conform de eis. De zaak is gesloten deuren behandeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2