Oecumene en vrijblijvendheid Ex-vicarissen zullen geen oproer preken Trouw ff wart et Nog geen uitspraak in zaak hervormd werelddiakonaat Nieuwe leiding voor Morgenland-zending Extra belasting voorgesteld op loon academici Twee herhalingen euthanasiecongres nog niet voldoende Noordierse kerk neemt afstand van regering uw probleem ook het; onze Wij ontvingen vandaai u Ilcroeplngs» werk Boekenetaïag' M I TROUW/KWARTET DONDERDAG 9 MAART 1972 KERK/BIN\ENLA\D In de al dan niet synodale dis cussies over de proeve-beginsel- verklaring van de (nieuwe) raad van kerken in Nederland is ook deze zin uit de proeve ter sprake gekomen: 'het stadium van de n iet-verplichtende (in de proeve staat incorrect 'onver plichte') oecumene is thans voorbij'. Deze apodictische uit spraak wekt het misverstand, als zou de oecumenische bewe ging in dit land niet reeds in de jaren dertig op gang gekomen, doch pas in 1968 recht begon nen zijn. In leze lange geschiedenis betekent de oprichtig van de nieuwe raad een mijlpaal. Deze mijlpaal, hoe be langrijk oo, berust op een oompro- mis. De oude oecumenische raad streefde onder leiding van dr. E. J. Beker naar een nieuwe raad. waarin de participerende kerken zich zou den presenteren als kerken die zich verplicht hadden tot vereniging. Dit doel bleek in 1968 niet haalbaar. In de prae-ambule van de nieuwe raad komt het woord 'eenheid' niet meer voor. In zijn naam is ook het woord 'oecumenisch' geschrapt. Weelke de bedoelingen van deze iet wat magere oompromis-achtige con structie ook geweest moge zijn, dat 2üj bet begin van een 'niet-verplich- tende oecumene' inluidde is. mede gelet op haar moeilijke geboorte, een pretentie die nog waargemaakt dient te worden. De man in de kerkbank en de man in de straal zien heit nog niet Raad van kerken en zijn 'proeve' in discussie Onjuist De oude oecumenische raad moest zich wel met de niet-verplichtende oecumene bezighouden, aldus een commentaar op 25 februari jl. in deze krant, want de hervormde kerk wilde zich niet binden. Dit is histo risch onjuist. Toen de oude raad gereed was met zijn plan voor een zeer verplichtende vorm van oecu mene. stond de hervormde kerk voor een keuze, samen met de ande- door dr. W. Nijenhuis re kerken die in de oude raad vertegenwoordigd waren. Men moest kiezen tussen een 'idealistisch' mo del van een raad van zich verenigen de kerken met alle verplichtingen vandien. maar voorlopig zonder de gereformeerden en rooms-katholie- ken. en een 'realistisch' model van een raad van bredere opzet, maar voorlopig zonder stringente een heidsverplichting. Hoewel de her vormde kerk voor zichzelf geen ono verkomelijke bezwaren had tegen het verderstrekkende plan-Beker, meende zij en meent zij nog dat, voorzover het de reformatorische kerken betreft, een oplossing van het oecumenische vraagstuk zonder de gereformeerden irreëel is. Zij juichte ook de mogelijkheid, door het gunstige klimaat vlak na het tweede Vaticaans concilie ontstaan, van deelneming van de rooms-katho- lieke kerk van harte toe. Zij koos met de andere kerken in de oude raad voor de 'realistische' oplossing. Op welke gronden moet haar deze keuze vier jaar later verweten wor den? Het wordt hoog tijd dat de begrip pen 'vrijblijvend' en 'verplichtend', die in de laatste jaren deel zijn gaan uitmaken van het oecumenisch jagon, eens duidelijk gedefinieerd worden. Vrijblijvend tegenover wie? Verplichtend ten aanzien van wiet Welke is de bindende en verplich tende instantie? Van welke aard en door wie uitgeoefend is het gezag. tegenover hetwelk de kerken zich kerken'. verplicht hebben of verplichten moeten? Zindelijk woordgebruik en heldere begripsvorming zijn primai re voorwaarden voor een zinnige oecumenische dialoog. Wereldraad Dk meeste kerken, die vertegen woordigd zijn in de nieuwe raad zijn lid van de wereldraad van ker ken. Zij zullen zich aan de wereld raad sterk verplicht voelen. Tussen dit wereldorgaan en de Nederlandse kerken heeft zich sinds 1948 een wisselwerking vol trokken van inzichten en ervarin gen, betrekking hebbend op de radi cale vernieuwing der kerk als Li chaam van Christus, in een nieuwe gehoorzaamheid aan het Woord Gods belijdend, getuigend en die nend in de wereld. In de geschiede nis van deze wisselwerking zijn fun damentele ontdekkingen gedaan en praktische impulsen geboren die naar beide zijden vruchtbaar gewor den zijn. Men denke aan het werk van Kraemer, Visser 't Hoofd en Hoekendijk, om slechts enkelen te nomen. Tot geen prijs mag de conti nuïteit met deze geschiedenis ver broken worden. Daarom opende des tijds de praé-ambule van het con cept-Beker met de woorden: 'De oe cumenische raad van kerken in Ne derland is een gemeenschap van ker ken die zijn arbeid verricht op de grondslag van de Wereldraad van Prof. dr. H. Kraemer Hiermee werd meer dan een louter formele relatie met de wereldraad bedoeld: men wilde de diepe geeste lijke inhoud van de ervaringen van twintig jaar vasthouden en voor de toekomst vruchtbaar maken. Het sta tuut van de nieuwe raad kent deze binding niet. De proeve van begin selverklaring noemt de wereldraad zelfs niet Een van de woordvoerders op de hervormde synode heeft gewezen op het onlangs verschenen, ten aanzien van de wereldraad uiterst kritische, artikel van prof. H. A. Fiolet, alge meen secretaris van de nieuwe raad van kerken. Menigeen is geschokt, precies in de maanden van voorbe reiding voor de vergadering van het centrale comité van de wereldraad in ons land, in dit artikel te moeten lezen: 'Sinds 1948 staat de oecumeni sche beweging uitgerangeerd op het doodspoor van de wereldraad van kerken. Geplaatst onder de verant woordelijkheid van de leden kon de raad niet meer opleveren dan hand having van de status-quo' Kos mos Oecumene, V (1971). blz. 299). Wie in de periode die hier veroor deeld wordt niet terzijde heeft ge staan doch heeft meegedaan, weet hoe onjuist deze karakteristiek is. Vanuit welk een situatie worden dergelijke uitspraken gedaan? Wordt hier gesproken vanuit een raad van kerken, die zichzelf ten uiterste in spant om de status-quo in Nederland te doorbreken en die daarbij ge bruik maakt van de ervaringen, die boven genoemd zijn? Indien men thans in Nederland meent zo over de wereldraad te kunnen spreken, is er in 1968 inder daad iets fundamenteels veranderd. Hier manifesteert zich nl. een prin- Clj iële vrijblijvendheid ten aanzien van 'n belangrijke periode in de ge schiedenis der oecumenische bewe ging. Meer nog dan tevoren reeds het geval was, lijkt nu 'n duidelij ke uitspraak van de raad van kerken over zijn verhouding tot Genève ge wenst. Schrijver dezes heeft in janu ari een verzoek van deze strekking tot de raad gericht en ziet met be langstelling de reactie hierop tege moet. De hervormde predikant en kerkhis toricus dr. W. Nijenhuis is als we tenschappelijk hoofdmedewerker verbonden aan de Universiteit van Amsterdam (theol. fac.) voor oecu- menica en de kerkgeschiedenis van de 20ste eeuw. Vastlopen Kiwi (1) ne redactie behoudt zich het recht voor om ter opnmne ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. Bil publikatie wordt met de naam van dg inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Franckcn. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Groenevelt Als de heer Groenevelt spreekt over meer medezeggenschap van de werk nemer, dan komt bij mij de vraag naar voren, betekent dat ook meer medeverantwoordelijkheidy Of kan en hoeft dat niet? En als hij zo laatdun kend spreekt over de confessionele bonden, dan ben ik van mening dat alles wat leeft en beweegt, van tijd tot tijd een rem nodig heeft, om niet geheel te verongelukken. De omschrijving die drs. J. H. D. van der Kwast gaf van de ondernemer als de man in het hoekje waar de slagen vallen lijkt mij volkomen juist. Hoe veel bedrijven moeten er nog kapot gaan alvorens men tot het besef komt dat het zo niet langer kan? Is het geen moordaanslag op de middelgrote en kleine bedrijven als de vakbonden hun CAO-eisen uitsluitend afstemmen op wat bij de allergrootste concerns nog mogelijk blijkt? Als God in onze economie blaast weet zelfs een man als prof. Pen er geen raad meer mee. Ook de kerken gaan gebukt onder dit oordeel. De kleinere kunnen de wedloop niet langer volhou den en vallen uit. De grotere nemen er meewarig kennis van en gaan over tot de orde van de dag. Totdat ook zij de eindjes niet langer aan elkaar kun nen knopen en tot opheffing van pre dikantsplaatsen moeten besluiten. Dan is het traktement van de overgebleven predikanten veilig gesteld en de rest moet zich maar zien te redden. Mijn vraag luidt: Is God nog in onze econo mie? Wanneeer ik met een groeiende be zorgdheid het voorpaginanieuws heb doorgelezen, werkt op een volgende bladzijde een goede strip bepaald ver frissend op mij. Vooral als het een strip is die blijk geeft van een bijzon der fijngevoelige en humoristische 'vader'. Zo sprak mij de strip Kiwi met de eenvoudige, maar doetreffende tekentrant zeer aan. Velen leefden mee met Kiwi toen deze vernam van zijn ontslag. Zijn protest leek mij een eenzame strijd en het blijkt nu ook dat Kiwi, ondanks zijn staking, niet tegen zijn werkgever opgewassen was. Ik wil de Trouw-lezers vragen te rea geren op het ontslag van Kiwi, zodat deze kwestie op een wat democrati scher wijze kan verlopen. Mijn advies is: Kiwi terug in Trouw! Utrecht M.v.d.Broek HILVERSUM (KNP) 'Mgr. Beel en ik zullen geen oproer gaan preken. Wij laten de verantwoordelijkheid waar zij is', zo heeft mgr. Van Odijk in de NCRV-t.v.-rubriek 'Hier en Nu' verklaard. Mgr. Van Odijk is samen met de hulpbisschop van Roermond, mgr. Beel, door mgr. Gijsen geweigerd als vicaris-generaal. Mgr. Van Odijk zei, dat het hem na 29 jaar dienst aan het bisdom waarvan vele jaren in hoge posities moeilijk viel thans afscheid te moeten nemen. Kiwi (2) Zuidlaren A. v. d. Berg Geref. synode Rotterdam D. Th. Schouten sr. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dog*li|lu bestuur.- B. Bel, Oen Haag; dr. E. Bleumink, Paters- woldei mr. G. C van Oom, Nootdorp; W. A. Fibbe, Rotter dam; J. Lonser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smol- lenbrook, Wassenaar. Overige leden von het algemeen bestuur: K. Ab ma, Amsterdam; H. A. de Boer, IJmuiden; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don- ner. Den Hoog; J. van Eibergen, Schoorsbergen, mr. K. von Houten, Wageningen; ds. O. T. Hylkema, Bilfhoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. KloOsfer- mon-Fortgens, Voorschoten; me vrouw J. G. Kraayoyeld-Wouters. Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens, Noorden; ds. F. H. landsman. Den Hoog; H. de Mooij. Rijnsburg; prof. dr. G. C von Niftrik, Amsterdam; H. Otte- vanger. Buitenpost; mr. dr. J. Ozinga, Lunteren; dr. A. Veerman, Rijswijk (Z-H); H. H. Wemmers, Den Hoog; drs. R. Zijlstro, Ooster- land (Zld). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768)Gem.giro X .500. Disucussies met de vrijgemaakten hebben me geleerd, dat we uiter-t bescheiden moeten zijn in het vastleg gen van onze conclusies, want Gods realiteit is van een andere en hogere orde dan de onze. Belijdenisgeschrif ten zijn slechts menselijke pogingen om bij benadering gestalte te geven aan een werkelijkheid, waar wij in wezen nu nog niets van kunnen be grijpen. Daarom zijn zij altijd onvol komen. En dat is iets, wat wij immer weer vergeten. Vandaar al die twisten en scheuringen onder ons. Wij zijn te haastig, zeker van onze kijk op de zaken. Ik wil niet zeggen, dat belijde nisgeschriften geen waarde hebben, maar wil wel aan ieder die met Schrift en belijdenis te maken heeft, verzoeken om uiterst bescheiden te zijn. En niet alleen bescheiden maar ook geduldig met degeen, die anders denkt dan u. Wij leven thans wel bijzonder in een tijd, waarin het on mogelijk is, dat' een synode op korte termijn even kan fixeren, hoe alles is gegaan in de historie en hoe alles in elkaar zit. De kwesties die in geding zijn roepen of liefdevol onderzoek, maar niet om een hakbijl. Beetsterzwaag A. W. Bakker Synode en anti-raclsme De houding van de meerderheid van de geref. synode bij de bespreking van de strijd van de Wereldraad te gen het racisme, het daardoor in feite veroordelen van het beleid van het Werelddiaconaat en vat nog erger is, het in de steek laten van de onder- diukten. heeft me zeer teleurgesteld. Ik heb dan ook besloten mijn vaste bijdrage aan Werelddiaconaat in te trekken en voortaan rechtstreeks dc betreffende organen van de Wereld raad te steunen (Actie 'Betaald Ant woord"). Geachte meneer Trouw, hoe heb ik het nou? Mede namens duizenden over heel Nederland verspreide leden van de vereniging W.W.K.T. (wij willen Kiwi terug!), doen wij een dringend beroep op u: 'W.W.K.T. (wij willen Kiwi terug) of anders zal een demonstratieve teruggave van on ze A.P.M.'s (altijd paraat map's) plaatsvinden! Deze geliefde stripfi guur is niet meer uit ons leven weg te denken. Dagelijks laten wij onze ogen wanhopig dwalen over pag. 4 in de hoop een glimp van hem op te vangen, tevergeefs! Laten we het kort houden: 'W.W.K.T.'. Doen hoor! Namens de aktiegroep W.W.K.T., de Kiwifielen, Jaap van Kampen en Eva Fokkema. pgave nieuwe leden: Ve- nuslaan 129. Groningen. Naschrift redactie Ter informatie van de Kwartetlezers: Kiwi was een strip die tot voor kort in Trouw verscheen. Zijn geestelijke vader achtte zich niet langer in staat dc serie voort te zetten. Zo verdween het kortwiekige figuurtje uit onze kolommen. De Kwartet-lezers zijn daar volmaakt onschuldig aan en op standige Trouw-lezers kunnen daar niets meer aan veranderen. Sorry. Redactie Trouw/Kwartet Aankomst In het verslag van de aankomt van premier Biesheuvel op het Binnenhof (zie krant van 1-3-72) is door uw verslaggever de indruk gewekt dat de emoties zouden zijn ontstaan door het voorafgaan van een politiejeep aan de officiële ambtswagen. Dat de oorzaak hiervan primair in het verschijnen van de premier zal moeten worden gezocht, lijkt mij waarschijnlijker, niet de politiejeep als onaangename secondant. Leiden J. P. van Melle Dwergdorpje Amsterdam Watergraafsmeer J. Schansman Korting AOW (5) Met weemoed las ik het stukje van W. G. Willemsen te Weesp. Maar als gepensioneerde ambtenaar heeft hij toch zeker minstens 70 pet van 't laatst genoten salaris en welvaartsvast. On dergetekende heeft A.O.W. en een niet waardevast pensioen. Bijstand zegt: U moet bij uw pensioenfonds aankloppen. En dit zegt het staat niet in de statuten. Ik heb 44,3 pet pensi oen van het salaris wat ik nu zou verdienen! Met een middelbare oplei ding, een HTS-diploma moet ik het daar maar mee doen. De belasting haalt er ook nog wat af, en voor grafrechten van de gemeente begraaf plaats moet ik 73,per jaar beta len. Kan de heer Egas daar wat aan doen? Gaarne, maar dan spoedig. Naar aanleiding van het artikel, dwergdorpje voor lilliputters in de krant van 3-3-1972, moet ik zeggen met afschuw van de nieuwe stunt- Slannen van Boltini vernomen te heb- en: tentoonstelling van mensen die door lichaamsvergroeiing in sommiger ogen (geheel ten onrechte overigens) lachwekkend zouden zijn. Gaan we hiermee niet terug naar de middel eeuwen? Toen mocht men op bepaal de feestdagen als publieke vermake lijkheid die ongelukkigen in het 'dol huis' aangapen. Het zou 'n schandaal zijn als hier een vergunning voor werd gegeven. Amsterdam A. B. van Boren AOW-premie Rotterdam J. G. Noord am Nu m deze rubriek de AOW-premie. die betaald moet worden door de 'werkenden', weer de aandacht heeft, wil ik naar voren brengen dat de student 10 a 15 jaar korter AOW- premie-plichtig is. Die AOW-premie wordt niet verhoogd boven de belast bare inkomensgrens, dus aan deze volksverzekering draagt de man of vrouw met hogere opleiding minder bij dan de werk-man of -vrouw. En de vrouwelijke student die huwt, betaalt helemaal niets aan AOW-premie. Want als zij als gehuwde vrouw gaat werken, ontvangt zij het teveel-betaal- de terug (als het echtpaar samen boven dc premiegrens uitkomt). De bevoorrechting van de studenten is hiermee duidelijk gesteld. Amsterdam M. van Saane Over de toekomst van de kerk in het bisdom Roermond maken hij en mgr. Beel zich ernstig ongerust. Zij hebben dit ook aan de bisschop gezegd. Veel mensen in het bisdom en daarbui ten zullen ^1?- jongste maatregel van mgr. Gijsen niet begrijpen. Mgr. Van Odijk vertelde, dat hij en mgr. Beel hebben geprobeerd en hier bij tot het uiterste zijn gegaan om'tot een samenwerkingsvorm te komen, terwille van de hele geloofsgemeen schap, omdat zij wisten dat een grote groep vertrouwen in hen had. 'Ik ben nooit beschouwd als een van de pro- gressiefsten, maar ik heb altijd gepro beerd de veranderingen in de kerk te begeleiden, maar,dat) op trouwe wijze aan Rome'. Over het benoemingsbeleid aan de top van het bisdom, verklaarde mgr. Van Odijk, dat de nieuwe bisschop abso luut een 'homogene' top wil. Hij wil bij zijn naaste medewerkers niet ge confronteerd worden met andere op vattingen dan de zijne. Zijn vicaris- generaal moet volgens de woorden van de bisschop zelf 'zijn alterego' zijn. Noch mgr. Beel, noch mgr. Van Odijk if met deze beleidsopvatting gelukkig. Zij zijn beiden van opvatting, dat een loyale opstelling van mensen, die niet precies hetzelfde denken, veel vrucht baarder zou zijn voor de samenwer king en de verantwoordelijkheid van heel de geloofsgemeenschap. Uit het feit. dat de nieuwe bisschop 'gewetensnood' verwachtte, wanneer beide vicarissen zouden aanblijven, concludeert mgr. Van Odijk. dat mgr. Gijsen vrij fundamentele veranderin gen in het pastorale beleid van het bisdom wil aanbrengen. Mgr. Gijsen heeft pater A. van Gevon- deren uit Weurt bij Nijmegen be noemd tot zijn particuliere secretaris. Pater Van Gevonderen is 31 jaar. Hij werkt als tekenleraar aan het Canisius- college in Nijmegen en wordt be schouwd als een behoudend priester. Drs. Moonen, secretaris van het bis- UTRECHT Dc generale commissie voor de behandeling van bezwaren en geschillen in de hervormde kerk heeft zich in een gesloten zitting onder voorzitterschap van jhr. mr. J. H. de Brauw bezig gehouden met de klacht van de sectie internationale hulpverle ning tegen het moderdmen van de hervormde synode. De commissie zal schriftelijk uitspraak doen. UTRECHT Ds. H. Pol en ds. A. Bikker zijn met het oog op hun leeftijd afgetreden als voorzitter en secretaris van de Morgenland-zending. In hun plaats zijn benoemd ds. Th. .P Pol. hervormd predikant te Musselka- naal, en ds. M. Vink. predikant in algemene dienst van de vrije evangeli sche gemeenten voor zending en evan gelisatie. Morgenland-zending is de Nederlandse afdeling van de Action Chrétienne en Orient, een organisatie die hulp be oogt aan Armeense en andere christe nen in Syrië en naburige gebieden en zending onder de Islamieten. dom Roermond, verklaarde ter toe lichting dat men tot nu toe in het ^Nederlands episcopaat alleen secreta rissen van het bisdom kent. Wel heeft haast iedere bisschop iemand die de particuliere correspondentie voor hem verzorgt. In het bisdom Roermond was dit ln de ambtsperiode van mgr. Moors een vrouwelijke religieuze. In Duitsland hebben verscheidene bis schoppen reeds een priester als parti culier secretaris. Intussen zijn de hoofden van dienst in het bisdom Roermond op het ogen blik in voorbereiding onderling over leg over de vraag of zij zullen aanblij ven in hun functies of dat zij zullen aftreden. Naar verwachting zullen zij maandag hierover besprekingen voe ren met de nieuwe bisschop. AMSTERDAM De organisatie voor belangenbehartiging van de Amster damse studenten (OBAS) heeft 'n oud voorstel van prof. dr. J. S. Cramer opnieuw aan de orde gesteld en voor gesteld een extra inkomstenbelasting te heffen over het inkomen van aca demici die een studielening van de staat hebben genoten. In haar rapport ,'Wie zal dat beta len?', dat is opgesteld naar aanleiding van het rapport studiefinanciering van de commissie Andriessen. pleit de organisatie voor een extra belasting van 1.5 of 2 procent voor elk studie jaar. In 20 of 25 jaar zou dan de schuld over 5 studiejaren zijn afbetaald, uit gaande van het gemiddeld academisch inkomen. De OBAS ziet als voordelen van dit systeem: eenvoudige admini stratieve verwerking, lagere inkomens worden ook lager belast, de studie schuld is waardevast en het risico voor de student is minder groot bij het mislukken van zijn studie. Het voorstel van de commissie An driessen om de collegegelden te ver hogen en te differentiëren per studie richting verwerpt de OBAS omdat duurdere studierichtingen de studen ten uit minder draagkrachtige mi lieu's zullen afschrikken. .Van onze verslaggevers UTRECHT Verpleegkundigen blij ken in zo groten getale naar het ccngres 'Leven tot (w)elke prijs?' te willen, dat de twee extra congressen over euthanasie 't eerste werd enke le weken geleden gehouden in de Utrechtse Jaarbeurscongreszaal nog niet voldoende zijn. Toch zal men er niet toe overgaan nog een vierde congres te organiseren. Het eerste, op 24 februari, overtrof het aantal beschikbare plaatsen van 1150 in zo sterke mate. dat men een herhaling nodig achtte. De aanvragen bleven binnen stromen, waardoor de organisatoren: de protestants-christe lijke vereniging van verpleegkundigen on de rooms-katholieke zusterorganisa tie. tot een tweede herhaling besloten. De komende congressen zijn op 27 en 29 maart. BELFAST (EPD) De grootste pro testantse kerk van Ulster, de presby teriaanse kerk, heeft zich voor het eerst duidelijk gedistantieerd van de regerende conservatieve Union-Party en van de Oranje-orde. Het moderamen van deze kerk, die vierhonderdduizend leden telt en daarmee de helft van alle Noordier :e protestanten omvat, protesteert in een resolutie tegen elke vereenzelviging van de kerk met bepaalde politieke of maatschappelijke groepen. Het mode- ramen erkent, dat vele presbyterianen lid van een oranje-orde zijn en dat nog meerderen de unionistische poli tiek steunen. Maar het zegt vervol gens, dat dit de kerkleiding niet zal verhinderen, kritisch tegenover deze beide organisaties stelling te nemen, wanneer dit in het belang van de kerk is. In dezelfde resolutie wordt erop gewe zen. dat geen voorstel tot oplossing van het Noordierse conflict kans op succes heeft, dat niet beide delen van de bevolking op het oog heeft en niet aan beide gelijke zekerheden biedt. m i Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In afzonderlijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegels te worden ingesloten. Adres: redactie Trouw-Kwartct, postbus 859, Amsterdam. Vraag: In een kleine vijver in de tuin zitten de laatste tijd bloedzuigers (pis- cicola geometra). Wat moet ik ermee aan? Antwoord: Deze verwekker van de piscicolaziekte kan met het voedsel in de mond komen. Waarschijnlijk is de bloedzuiger met waterplanten of wa tervlooien in de vijven- gekomen. Bij aangetaste vissen de parasieten niet lostrekken; dat veroorzaakt wonden. Een bad in een 2 tot 2V4 procent keukenzoutoplossing doet de parasiet spoedig loslaten. Ze worden dan slap en kunnen met een zachte penseel of fijn pincet verwijderd worden. Door overmatige slijmproduktie wordt de huid van de vis troebel, maar deze troebeling verdwijnt in normaal water weer. Om secundaire schimmelvor ming tegen te gaan moet men de vissen na de badbehandeling over brengen in helder oud zuurstofrijk bacterie-arm aquariumwater, dat voor af op een vrij hoge temperatuur is gebracht. De vijver kan men schoon krijgen door die droog te maken of er voldoende baai-zen in te brengen (per- ca fluviatilis). In tegenstelling tot de meeste vissen neemt de baars tamelijk veel bloedzuigers op. Vraag: Volgens de krant zouden Finse artsen een middel hebben ontdekt om dode haarwortels tot nieuw leven te wekken. Het middel zou met succes zijn toegepast. Het zou 'Ilpur' heten en in de handel zijn. Antwoord. Het DP-A-bcricht heeft wei nig opzien gebaard. In ons land weet men er niets van. Als er ooit een goed middel zou worden ontdekt, zou het onmiddellijk over de hele wereld bekend zijn bij kappers, dermatologen en schoonheidssalons. Onze relaties onder farmacologen hebben weinig ver trouwen in welk haargroeimiddel dan ook. Als liet haar terugkomt ver klaren zij komt het beslist ook wel zónder een dergelijk middel. Als voor beeld noemen zij de bekende haaruit val na tyfus en zwangerschap. Van veel zogenaamde wondermiddelen hoort men na een poosje niets meer. Bij abnormale haaruitval trachte men via de huisarts een dermatoloog te consulteren; deze kan nagaan of het verderf nog te stuiten is. Vraag: In het najaar kregen we een bijennet tussen de spouwmuren van ons huis. net onder de dakgoot. Hoe krijgen we de dieren weg? Antwoord: In het voorjaar gaan de bijen zwermen, de koningin vliegt uit en de bijen gaan er achteraan. Dan is liet zaak het gat waar ze uitgekomen zijn. dicht te stoppen en u bent de logees kwijt. Het is overigens wel iets heel bijzonders als onder de rook van een grote stad zomaar ineens een zwerm bijen neerstrijkt." Ongelijke kansen In de rechtsgang, openbare les bij aanvaarding van het ambt van gewoon lector in de jeugd- criminilogie aan de rijksuniversiteit te Groningen door dr. R. W. Jc ^g- man. Uitg. Van Gorkum, Assen. 2.90 31 blz. Terugkeer naar Lipizza, door V. Ca- rin Geïllustreerd met 8 foto's. Uitg. La Rivière en Voorhoeve, Zwolle. 148 blz. 8.90. Loon. prijs en winst, Karl Marx. Voordracht, gehouden in '865 in de generale raad van de eerste internati onale. 6e, verbeterde en vermeerderde druk. Uitg. Pegasus, Amsterdam. 83 blz. 3.65. De aprilstellingen, W. I. Lenin. Ge schreven en gepubliceerd in april 1917. Uitg. Pegasus. 108 blz. 4.50. De beginselen van het communisme, door F Engels. 5e druk. Uitg. Pega sus. 122 blz. 4.50. Donner-Ree Polemiek en tweekamp. Schaakbulletin. Uitg. Bezige Bij, Am sterdam. 142 blz. 5.50. Bij uitgeverij Ten Have, Breemstraat 11, Baarn is te verkrijgen de nieuwe officiële foto van het koninklijk paar. De plaat, inclusief passepartout 53x68 cm, kost 22.50. OSIIAKATI (UPI) VN-secretaris- generaal Kurt Waldheim heeft in Na mibië (het vroegere Zuidwest-Afrika) gezegd, dal zijn bezoek aan dat ge bied bedoeld is om de basis te leggen voor de onafhankelijkheid van Nami bië. Zoals bekend beschouwt Zuid- Afrika het gebied als een deel van zijn eigen territorium. GODGEBOEID Een nieuwe Jezus-musical zich aan, nl. die van John-Jj Tebelak, getiteld: Godspell, gens Henk van Maurik in het I vens Dagblad het best met boeid kan worden vertaald, de songs. 'Day by day' is intui wereldberoemd geworden. Een rf schakel in de Jezus-vererin steeds meer van Amerika naar 1 overwaait Ik behoef hier de j uitingen van dit verschijnsel i te noemen. Ze stellen ons voor I duidelijke vragen. Een van die 1 is die naar het Jezus-beeld, vaq nieuwe aandacht voor de Zoo Mensen. Ik heb soms de indnl dit beeld bijzonder vaag blijf! Tebelak desgevraagd verklaart bekering uit te zijn, maar 'de i godsdienstzin te geven', dan wol beeld niet duidelijker. Men zot nen stellen dat 'godsdienstzin bijna onuitroeibare trek in dc is. Ook daar waar traditionele r-j diensten bestreden worden blijk vaak met kinderhamertjes op te slaan, maar bovendien zijn strijders zelf in no time bezi een nieuwe godsdienst te creëïj godsdienstzin alszodanig zit verlegen. Men kan zelfs vraj Jezus-verering ten allen tijde g« is. Henk van Maurik vertelt verband iets van de 'andere kai ds. Paisley. 'Buiten zijn eigen ierse gemeenschap hoort en le dereen wat voor afgrijselijks d LEI weer heeft gepreekt. NiemandWjfl zijn andere hoedanigheden, zaal waar op werkdagen worf bokst, zingt de dominee op zond8 tend met tweeduizend mensen ko; my darnkness into Thy light U lied als 'Day by day', dezelfde iiv tie, dezelfde sfeer dezelfde vfl eet' En juist dit laatste moet ons uss' behoeden ons verstand niet olrac te verliezen. Zolang de enthoi mei prediking van Jezus niet gepaai r*n met een diepgaande bezinning problemen van enkeling en saim" ving zij men voorzichtig. Wat t *11 uitzonderlijke aan Ilem vin de ant wel eens kunnen blijken het al e ne te zijn. En het bijzondere vj verschijning zou wel eens kunnen liggen. Om dat te vin^r, meer nodig. NED. HERV. KERK Aangenomen: het beroep tol kant voor het jeugdwerk in de Heusden, kand. A. F. Troost te fvo Wie, Beroepbaar: G. van Driel. Hei j4 Gillesstraat 12 II, Rotterdam. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Groningen-151711 Klijnsma te Wirdura, die beforo voor Zwijndrecht. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Beroepen: te Yerseke J. A. Han Wormerveer. b< vejnec: KA ssio EIE e ir Manifest door Valerie Solanas; geven door De Bezige Bij ln Af11 dam; 68 blz.; prijs 7.50. aez Er is op het ogenblik een hal 1 is boeken en geschriften die dc laar van de vrouw in onze mannc schappij tot onderwerp hebbel ba£' al die boeken is het Manife V1' Valerie Solanas ongetwijfeld he -rt endste en gekste. Valerie schré,e G manifest al in 1967, zodat niet a van iets verrassends gesproke worden, vooral na de aanslag op een van haar voormalige vri de bekende filmer en schilder Warhol pleegde, zijn de ideeJ deze strijdlustige vrouw ook hi bekend geworden. Solanas vim 'voor de sociaal denkende, woordelijke en sensatiezoé1 vrouw alleen maar overbl regering omver te werpen, het Dl taire stelsel af te schaffen, vo automatisering in te stellen i k mannelijk geslacht uit te roeie |jng elimineren van welke man ook p|ee -o 1 1 die bijzonder nuttig is voor viu en bovendien een weldaad, vin v lerie Solanas. Alleen via het ui neer van de mannen zal de emancipa' Waai de vrouw ooit bereikt worden voor heeft ze vast en zeker gelijk in: nje{. je tegenstanders uit het veld r zijn er geen tegenstanders me c leen zal dc vreugde van kort Z'JH zijn, omdat die tegenstanders e Staa belangrijke rol spelen in het kind bestaan van de soort. Als een vvef dolgedraaide, uiterst oonse een meisjesfilosofie is het manife -:k leuk. Vooral omdat Valerie eS voor terugdeinst de onaangenan ten van de eigen sekse breed E meten. Die trekjes zijn dan ov Dij wel het gevolg van het levi in-'t- verkeren temidden van mannen pjan toch. aj,ee Solanas ideeën worden in Amel daarbuiten, tot in ons land todOan steeds meer vrouwen overgenoi Ondt zijn aanslagen op grote schaal beta toe uitgebleven. In ieder geval 1 een de groeiende populariteit val jL ideeën, dat de trage, beschaafde ,dd' van emanciperen, met al die aai bouwde toegefelijkheid van de nen nergens op slaat. Als er gemaakt gaat worden met de vt emancipatie, zal het anders Als het niet op de manier van moet (en ik ben geneigd te l alsjeblieft niet), hoe dan wel?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2