Vastenactie voor het milieubeheer Echtpaar W urmbrand week in Nederland Elke sigaret die je niet rookt Pinksterkerk Italië lid van wereldraad Trouw K wartet Prof. Grosheide wilde bijbel verstaanbaar maken vandaag Actie Landrover dokter Weemhoff Hervormde predikanten diep verontrust TROUW/KWARTET DINSDAG 7 MAART 1972 KKIIK HI.VM'M.AM» 2D Van een onzer verslaggevers Besluit vandaag nog tot pasen te vasten. Dat houdt in: Rook niet. Snoep niet. Laat elk vertoon van luxe en weelde achterwege. Gebruik zo min mogelijk auto of brommer. Vergader maar eens niet. Kortom versober tot het uiterste. Ga je leven eens een tijd lang kaal maken. Waarom? Om je des te beter te kunnen toespitsen op een zaak, waaraan we ten onder dreigen te gaan. En zo niet wij, dan onze kinderen, dan onze kinds-kinderen. Déze zaak: het wanbeheer van ons milieu. Wika J. Th. Pietersen uit Alkmaar, hervormd jeugdwerkadviseur voor Noord-Holland, die deze vasten-actie propageert, weet ook wel zo'n beetje een veelgehoorde reactie erop. Zo van: O ja, daar heb je het weer. Dat gebeuzel over miieulvervuiling. Mode- gepraat van voorbijgaande aard. Of: kom, kom, daar zullen 'ze' heus wel een oplossing voor vinden. Erom gaan vasten? Wat is dat nu weer voor een raar, activistisch gedoe? Dat is dan het beste bewijs van ons vereeltin gsprocesvindt Pietersen. Want we worden wel met feitenmate riaal overstroomd, maar het zegt ons allemaal niks meer. We slaan de krant dicht of draaien het knopje om, nemen nog een sherry, gaan naar bed en liggen er heus niet van wakker. In een gunstig geval zijn we vaagjes verontrust, zeggen, dat 'ze* de verant woordelijkheid dragen, of constateren, dat we nu eenmaal met uitziohtsloze machten te maken hebben. In een nog .gunstiger geval moeten we eerlijk heidshalve bekennen, dat we onze ei gen welvaart toch maar liever niet ter discussie stellen. Oneerlijk Juist bij milieuvervuiling is het op pervlakkig en oneerlijk om de verant woordelijkheid ervoor af te schuiven. Het is 'jij' en 'ik', het is iedereen, die er schuld aan heeft Al was het alleen maar door autorijden, wat vooral in steden een van de grootste zo niet de grootste vervuiling van het milieu tot gevolg heeft. Het is realistisch om te constateren, dat we allemaal slechte bewerkers en bewaarders van de aarde zijn. Zeker mensen, die zich christenen noemen, vindt Wika Pietersen. hebben hier grote verantwoordelijkheid. Want: goed milieubeheer is een van de con crete manieren om God te dienen. En milieu-wanbeheer in feite een ver vloekte afgoderij. Vasten-actie vanwege milieubeheer. Een niet direct populaire combinatie. Zout bijt nog altijd. Bovendien is vasten bij protestanten in onbruik geraakt en bij rooms-katholieken, zo dat nog niet het geval is, in elk geval grotendeels veruiterlijkt. Maar toch. Ligt hier geen kans het vasten op moderne wijze meer inhoud te geven? Minder pretentieus: laten we het dan zien als een kleine injec tie, die moet bijdragen om tot een kentering in de mentaliteit (zie bo ven) te komen. Wakker geworden Zo spreekt Wika Pietersen, die door een verplichte rustperiode in de gele genheid kwam nu eens meer over milieuverontreiniging te gaan lezen, en 'toen wakker is geworden'. Bijbel gedeelten kregen voor hem ander re liëf: 'Gij hebt de mens bijna goddelijk gemaakt, doet hem heersen over de werken Uwer handen' (Psalm 8), 'Gij doet de mens heersen over de schep ping' (Genesis 1), en ook: 'Het is gemakkelijker dat een kameel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke (dat zijn wij met onze verantwoordelijkheden) het Konink rijk Gods binnengaat' (Mattheus 19). Hij las opnieuw een veelheid van cijfers, die dan bij nader inzien niet mogen tenderen naar 'over 35 jaar geen leven meer' (het duur nog wat langer), maar daarom niet minder verontrustend zijn: over watervervui ling, luchtvervuiling, roofbouw op de aarde door uitputting van bodem schatten. Ach ja, dat wist hij wel zo ongeveer. Maar wat Wika Pietersen vooral schokte was, dat wetenschap en tech niek hier in feite geen praktisch ant woord op hebben. Dat wil zeggen, wel een duur theoretisch antwoord, maar wie gaat dat betalen in een maat schappij die alleen op verdienen uit is? Dat theoretische antwoord krijgt geen kans praktisch antwoord te wor den, 'omdat er geen adres is vaar je daarvoor terecht kunt* (Boman). Dus: géén antwoord. Maar evengoed blijft ons milieu pa tiënt en daardoor wij ook. 'U moet geopereerd worden', zeggen de artsen over moeder aarde. Dat moet je toch wel serieus nemen. Net als een men selijke patiënt die een onontkoombare operatie wordt aangezegd en die zich met de neus gedrukt voelt op vragen van leven en dood, dienen wij, bewo ners van heersers over de zieke aarde, dat ook te doen. Allereerst door de werkelijke situatie tot ons door te laten dringen (analyse van de feiten). Vervolgens door de wereld van de Schrift binnen te gaan en daar te zoeken wat ons behulpzaam kan zijn en wat ons verheldering kan geven om deze zaak onder ogen te zien, om dan zo mogelijk tot handelen te ko men. Het gaat dus om noties recht streeks vanuit het Evangelie. Geen wet Dit vasten terwille van alles wat leeft en toekomst wil hebben is geen wet. Daarom kan het misschien gemakke lijker nieuwe uitgangspunten geven. Bij elke sigaret die je dan niet rookt kun je herinnerd worden aan de weg van levensbeheer, de weg van humani sering. Het begin. Het is voor kerke- lijken en buiten-kerkenlijken, die het verlangen hebben het leven te red den. Je mag het gewoon uit nieuwsgierig heid doen, licht wika Pietersen verder toe. In de zin van: Nou ben ik benieuwd wat dat bij mij gaat uitwer ken, als ik me veel probeer te ontzeg gen en me ga verdiepen in die zaak, bijvoorbeeld door wat moderne litera tuur erover te lezen, zoals 'Handboek voor vervuild Nederland', door Wou ter van Dieren, en: "De bevolkingsex plosie' door dr. Paul Ehrlich, allebei Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM 'Elke kerk, die niet elke zondag de vervolgde christenen in de communistische landen gedenkt in het gebed, is geen christelijke kerk. Men mag op mijn optreden kritiek hebben, mits men dan maar toont, dat men op andere wijze de 'ondergrondse kerk' daadwerkelijk steunt'. Dit zegt de bekende Roemeense predi kant Richard Wurmbrand, die weer voor enkele dagen in ons land is. Ds. Wurmbrand is vergezeld van zijn echtgenote Sabina Wurmbrand, die voor het eerst in ons land spreekt: vanavond in "De Tamboer* te Hooge- veen en donderdagavond in de chr. geref. kerk te Middelburg. Zij heeft drie jaar gevangen gezeten en van haar is dezer dagen het boek 'Ri chards vrouw1 verschenen, waarin zij over haar leven en lijden vertelt. Van Wurmbrand zelf, die in totaal veertien jaar in Roemeense gevange nissen doorbracht (in 1965 kreeg hij toestemming Roemenië te verlaten, na dat een Noorse organisatie een 'los prijs' van zevenduizend dollar voor hem had betaald) komt binnenkort het zevende boek in Nederlandse ver taling uit, getiteld: 'Als kerkmuren kon spreken.' Het is een bundel preken, die hij in de gevangenis hield en na zijn vrijlating heeft opgetekend. Sinds '65 trekt hij als een militant bestrijder van het communisme door de wereld. De organisatie, die hij heeft gesticht, de 'International Chris tian Mission to the Communist World', heeft thans afdelingen in 35 landen. De vertegenwoordiger in Ne derland is ds. J. C. Maris, die ons gisteren vertelde, dat het louter toe val is, dat hij tevens secretaris is van de internationale raad van christelijke kerken (ICCC). Wika J. Th. Pietersen een deur waarachter iets is uitgaven van Elsevier, Amsterdam. Vasten en niet minder bidden vormen in elk geval een deur, waarachter echt iets is. Daarvoor kunnen we vrijwillig de lijdenstijd benutten. Door te experimenteren met vasten. Door als persoon en als groepen je toe te spitsen op geestelijk, materieel en politiek milieubeheer. Alleen of met je gezin, met vrienden, met een groep. Dat kan dan een klein offer zijn. Een offer aan God. Na pasen is verder te praten. Om tot oordeel en vonnis te komen. Te han delen in verhouding tot de feiten. Wie er meer van wil weten, het adres van Wika Pietersen is Ivennemerpark 33. Alkmaar en zijn telefoon: 02200 - 18543. GENEVE (EPS) Voor het eerst heeft een pinksterkerk in Europa het lidmaatschap van de wereldraad van kerken aangevraagd. Het is de 'Chiesa Evangelica Internazionale' in Italië. In 1961 werden twee pinksterkerken in Chili lid van de wereldraad, later gevolgd door een pinksterkerk in Bra zilië. De Chiesa Evangelica Internazionale is een van de snelst groeiende pink- stergroepen ter wereld. Ze werd ge sticht in 1957 en telt thans 200.000 leden en bijna tien maal zoveel be langstellenden. In tegenstelling tot de grote pinkster kerken in Latijns-Amerika heeft de kerk zich tot nu toe niet bezig gehou den met sociaal werk. Waarom? (2) Do redactie behoudt zich bet recht voor om ter opname in deze rubriek ontvancen me ningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikaUe wordt met de naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan dc heer Joh. C. Frnnckeii. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus S39. Amsterdam. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Hoog; dr. E. Bleumink, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp; W. A Fibbe, Rotter dam; J. Lanser. Utrecht; dr*. J. W. de Pous, Den Hoog; J. Smol- lenbrock, Wassenoor. Overige leden van bestuur: IC Abmo, Amsterdam; H. A de Boer, IJmuiden; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don- ner. Den Hoog; J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. von Houten, Wageningen; ds. O. T. Hylkema, Bilthoven; Joc. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; me vrouw J. G. Kraayeveld-Wouters, Heerhugowoord; prof, dr. G. N. Lammens, Noorden; ds. F. H. Landsman, Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C. van Niftrik, Amsferdom; H. Otte- vonger, Buitenpost; mr. dr. J. Ozingo, Lunteren; dr. A Veerman, Rijswijk |Z-H); H. H. Wemmers, Den Hoog; drs. R. Zijlstra, Ooster- lond (Zld). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Angola-koffie In 'Men schrijft ons' van 29 februari heeft de heer Talsma uit Angeren weer eens het verhaal van de 'Cirkelzaag" aangedragen. Hij meldt dat zijn ver haal in 'Le Monde' heeft gestaa», maar noemt geen datum. Telefonisch deelde hij ons mede dat hij de datum niet weet, omdat hij het bericht uit het blad 'Koers' heeft overgenomen. Bij na vraag bij de redactie van 'Koers' is ook daar geen datum bekend, men heeft het verhaal uit het blad 'De Vrije Pers' van Max Lewin gehaald. Bron voor al deze verhalen is weer De Telegraaf', die echter ook niet meer weet, waaruit zij het verhaal hebben opgediept. Zo zal de 'Cirkelzaag' nog wel een tijdje door onze pers trekken. Niemand neemt de moeite om eens kritisch na te gaan wat er van deze overlevering waar is. Daarna maakt de heer Talsma het zo bont te vermelden dat het An gola Comité de beweging van Roberto Holden in Angola steunt. Dit terwijl het Angola Comité uitsluitend de MPLA steunt, de beweging die door de Organisatie voor Afrikaanse Eenheid erkend wordt Op ons verzoek deze on juiste bewering in te trekken kregen wij ten antwoord dat wij maar moes ten bewijzen dat het niet waar is: fa beltjes verzinnen en dan van de be schuldigden eisen dat ze hun onschuld bewijzen. Laat de heer Talsma, voor dat hij in de pen klimt, de moeite ne men zich eerst eens op de hoogte te stellen van het werk van het Angola Comité. Amsterdam Angola Comité Discussie nu definitief gesloten Levenslang Er is veel gesproken over de vraag: is 27 jaar voldoende voor 'levenslang'. Ik voel voor een wat andere benade ring: op welke leeftijd is levenslang bereikt? Gevoelsmatig denk ik dan aan de 70-jarige leeftijd. Het is echter ook denkbaar dat 'levenslang' voor de drie van Breda individueeel wordt vastgesteld. Wordt gratie verleend aan mensen van 62 of 63 jaar dan is daarmee alsnog een mogelijkheid ge schapen tot terugkeer naar de maat schappij. Of dit nu een Duitse of een Nederlandse is doet niet ter zake. Geen van de drie mogen hierop aan spraak maken. resp. hiertoe in de ge legenheid gesteld worden. Tot slot: een dergelijk principebesluit kan herha ling van discussie over gratie voor komen. Eventueel kunnen de vastge stelde leeftijden openbaar gemaakt worden. Heiloo E. J. Wascher In 'Waarom?' van 29 februari heeft raej. Kohlbrugge stelling genomen te gen de ondertekenaars (zij noemde Hasselaar, Kroon, Spijkerboer en Soe- tendorp) van de advertentie in enkele landelijke bladen (23 februari). Dat is haar goed recht. Als mede-ondertekenaar protesteer ik echter tegen de onzindelijke wijze van argumenteren die doet denken aan de koudste periode uit de 'koude oorlog'. Wie in de jaren vijftig en zestig protesteerde tegen de politionele ac ties in Indonesië, tegen de herbewape ning van Duitsland, de kernbewape ning etc. werd telkens verweten dat hij de communisten in de kaart speel- def Nu verwijt mej. Kohlbrugge de ondertekenaars, dat zij zich scharen aan de zijde van de "Vrienden van Ravensbrück' die hun vriendinnen in de USSR in de steek lieten en geen woord hebben doen horen over de behandeling van de joden in Rusland. Zij wekt de suggestie alsof ook de ondertekenaars daarover hebben ge zwegen. Mej. Kohlbrugge kan beter weten. Zij hebben zich bij de proces sen in Rusland tegen de joden niet onbetuigd gelaten! Verder wekte mej. Kohlbrugge de suggestie dat de ondertekenaars zich opstellen tegen Heinemann en Brandt. Niets is minder waar. Bij de kamerdebatten heeft de minister-pre sident trouwens uitdrukkelijk ver klaard, dat van de zijde van de regering van de Bondsrepubliek geen druk is uitgeoefend. Mej. Kohlbrugge schrijft: 'En nu roepen deze ondertekenaars tegen deze Heinemann en deze Brandt: neen. neen, neen!' De onder tekenaars roepen helemaal niets naar Heinemann en Brandt, zij hebben zich gericht tot volk en regering toen zij schreven: 'Het voornemen van de regering om aan de drie oorlogsmisda digers van Breda collectief gratie te verlenen wordt door velen als uiter mate krenkend ervaren. Het is boven dien schokkend te moeten constateren (ADVERTENTIE) •Geschokt Bijna 400 deelnemers aan jubileumreis N. C. Reis V. in Israël aangekomen Opgewekt, precies op tijd en zonder de minste moeilijkheden zijn de 385 deelne mers aan de JUBILEUM-ISRABLREIS van de Ned. Chr. Reisvereniging met twee vliegtuigen maandagmiddag op het vlieg veld Lod bij Tel Aviv aangekomen. Na een vlot verlopen controle op de lucht haven vertrokken de deelnemers die te voren in negen groepen van ruim 40 personen waren verdeeld, per autobus naar de in Jeruzalem gereserveerde vijf hotels Elke gro:p beschikt voor de duur van hot verblijf over een eigen ervaren K.C.R.V. reisleider. Hoofdreisleider, de heer A. Hoevers uit Ede. die al enkele dagen in Israël ver toefde om de allerlaatste voorbereidingen te treffen en de nodige controles uit te voeren, was op het vliegveld aanwezig, evenals een correspondent van de Ned. Chr. Radiovereniging die enkele inter, views afnam. Deze zullen donderdag avond in hM programma Radio Actief om half negen voor de microfoon worden ge bracht. De deelnemers aan deze unieke N.C.R.V. Jubileumreis wacht de komende dagen een aantrekkelijk programma van zeer gevarieerde excursies naar talrijke In de bijbel genoemde plaatsen. Verraders Wurmbrand beschouwt alle leiders van de officiële kerken in de commu- nfstische landen op zijn gunstigst als verraders, uitgaande van het feit, dat als zij dat niet zouden zijn, de com munisten nooit zouden toestaan, dat zij hun functies bekleden. Velen zijn volgens hem bovendien nog 'geheime agenten.' Daarom steunt hij uitslui tend christenen, die buiten de door de staat erkende kerken staan. Deze 'ondergrondse kerk' telt volgens hem miljoenen aanhangers. Zo vertelde hij gisteren, dat de 'ondergrondse or thodoxe kerk' in Rusland 4 5 mil joen leden telt Er zijn ongeveer evenveel ondergrondse baptisten en dat voor de minister van justitie de gevoelens van diegenen, die levens lang de gevolgen dragen van de mis daden welke door de drie van Breda werden begaan, een ondergeschikte rol spelen. Dit -*les in aanmerking genomen achten wij het noodzakelijk onze stem te laten horen tegen het voornemen van de regering en de wijze waarop zij hieraan uitdrukking geeft'. Utrecht M. G. L. den Boer, Ned- Hervormd predikant Geschokt en met schaamte hebben we kennis genomen van de weigering van de synode der gereformeerde kerken daadwerkelijke steun te verlenen aan het fonds ter bestrijding van het racis me. Voor ons betekent dgt dat de kerk waartoe wij behoren geweigerd heeft een publiek teken te geven van soli dariteit met de verdrukten en de ge- discrimineerden, en niet mee wil wer ken aan de herverdeling van de macht ten gunste van de machtelozen. In dit besluit van onze synode horen wij niet de stem van het evangelie en herken nen wij onszelf niet. We verwachten dat onze kerk op haar besluit zal te rugkomen. Om dat zichtbaar te maken roepen we gemeenteleden op, hun spijtgiften te storten op de rekening van Betaald Antwoord: gironummer 75651 ten name van Krediet en Effec- tenbank Utrecht; Betaald Antwoord (inzake spijtgiften), Utrecht. B. J. Aalders, Geldrop; G. van de Berg, Groningen; R. J. Beukema, Groningen; K. Bisschop, Naarden; C. M. Boerma, Eikenlaan 34 Hilversum: W. B. van Halsema, Groningen; G. H. Harms, Eindhoven: C. J. Honig, Rotterdam: A. van der Kooij. Hilversum; H. Kre- mer. Zaandam: E. H. Nagel, Amster dam; E. Pijlman, Amsterdam; C. Stam. Groningen: Ph. Stoffels, Laren: J. L. Wielenga, Laag-Zuthem (allen geref. predikant). Zuid-Afrika/Rusland Het is mij volkomen Hit het hart ge grepen, wat de heer Bosman uit Am sterdam met betrekking tot de verge lijking van die beide landen schreef. Het doet me altijd pijn als ik de aan klachten tegen Zd.'Afjtika lees of hoor. Wanneer men meermalen in dit land heeft rondgereisd, met de bereidheid om ook de slechtste situaties te signa leren, dan heeft toch aan het slot ieder nieuw bezoek de conclusie post gevat, dat de' republiek van Zd.-Afrika in haar ruim 10 jarig bestaan, uitzonderlijke prestaties heeft geleverd, al geeft men zelf volmondig toe, dat het doel dat men zich voor ogen stelt, nog lang niet is bereikt Er is helaas zo weinig opjectieve be richtgeving over dit land maar toch is het zó: men werkt onafgebroken aan de ontwikkeling, huisvesting en de scholing, ook universitair, terwijl men tevens zoekt naar werkverschaffing, door, in de gebieden die zelfbestuur kregen, fabrieken te bouwen. Ook de kerken zijn actief, op godsdienstig ter rein, waar men op de Zendingsstatie's. Bantoe's opleidt, die aan hun eigen volk Christus kunnen prediken. Dit al les geschiedt ondanks cle ondermijnen de agitatie uit het buitenland. Laten we bidden om wijsheid voor de Zd.- Afrikaanse regering, en het volk in zijn geheel Ommen M. Wecnlnk Carton Ds. Richard Wurmbrand en zijn echtgenote Sabina. Van een onzer redacteuren Wie de vele werkzaamheden van prof. dr. F. W. Grosheide overziet, komt het eerste zijn langdurig hoogleraar schap tegen, direct gevolgd door zijn voorzitterschap van het bijbelgenoot schap. Hierover sprekend kan men zeggen dat prof. Grosheide in zijn lange leven vooral dit wilde: de bijbel verstaanbaar en bereikbaar maken. Hierop was zijn exegetische arbeid gericht, hier hing mee samen dat hij zijn taak bij het bijbelgenootschap beslist niet beperkt zag tot wat men van een hooggeleerde voorzitter gewoonlijk verwacht. Wat dat aangaat, ook het uiterlijk der bijbel uitgaven had zijn scherpe aandacht, en hier speelden zijn artistieke aanleg en kennis mee. Zijn kunstzin nige belangstelling het kan hier slechts terloops gemeld worden bracht mee dat hij tot op hoge leef tijd regelmatig het Amsterdamse ste delijk museum bezocht. Wat opvalt in de getuigenissen die oud-leerlingén van prof. Grosheide bij verschillende gelegenheden (meestal gedenkdagen: zijn lange leven leverde er vele, overigens tot zijn eigen onge noegen) ten beste garen is de grote achting die zij hun leermeester toe dragen. Men waardeerde zijn gaven als kundig docent èn hoe hij anderen, zijn leerlirfgen incluis, ernstig nam in hun opvattingen. Dit ernstig-nemen vloeide eensdeels voort uit zijn op de bres staan voor de vrijheid en zelf standigheid der exegese, anderzijds uit zijn niet-aflatende belangstelling voor zijn discipelen als méns. Ook wanneer dezen de universiteit verla ten hadden, konden zij zich verzekerd weten van de belangstelling van deze leermeester. Zeer dankbaar getuigt dr. J. J. Buskes daarvan: in het conflict in 1926 was prof. Grosheide de enige uit gereformeerde kring, die hem schreef en in 1949, toen Buskes een kwart eeuw predikant was, gaf prof. Grosheide hem te kennen: 'De weg, die u de laatste jaren bewandeld hebt, acht ik onjuist, al blijf ik ervan overtuigd, dat u hem bewandeld hebt uit liefde voor den Heere Jezus en zijn Kerk'. zes miljoen rooms-katholieken. Verder zijn er in Rusland 'ondergrondse' pinkstergemeenten, adventistenker- ken, joodse groepen en een goed geor ganiseerde moslimgroep. Als bewijs van hun activiteiten liet hij een nieu we testament en een gezangboek zien, illegaal in Rusland gedrukt. (Volgens de baptisten-wereldalliantie zijn er in Rusland in totaal niet meer dan 550.000 baptisten, waarvan circa 25.000 zich van de unie hebben afge scheiden, de zg. Initiativniki. De Ame rikaan W. C. Fletcher publiceerde in 1971 een boek over de illegale ortho doxe groepen in Rusland in onze krant van 15 januari 1972 besproken waarin hij vaststelt, dat ook zij numeriek maar een zeer geringe bete kenis hebben; red). Wil Wurmbrand geen onderscheid maken tussen de situatie in de ver schillende communistische landen? Zeker wel. Hij zegt, dat in Polen en Joegoslavië de situatie voor de christe nen beter is, maar dat komt niet, omdat het communisme daar een be ter gezicht heeft, maar omdat de chris tenen zich daar meer compromitteren. Smokkelen Wurmbrands organisatie houdt zich bezig met het smokkelen van bijbels en christelijke lectuur door middel van ballonnen, in zee geworpen flessen en toeristen. Ook verzorgt Wurm brand radio-uitzendingenVerder doet hij familie van gevangen christenen geldelijke hulp toekomen. Ook werkt hij in de niet-commmunistische 'lan den en waarschuwt hij voor het com munisme, vooral in Afrika en Azië. Hij vertelde gisteren, dat vele communis tische studenten in de Verenigde Sta ten zich bekeerd hebben, nadat hun door zijn werk de ogen geopend wa- len. De Roemeen sprak gisteren in Hee renveen. Woensdagavond zal hij spre ken in de hervormde kerk in Oud- Beijerland en vrijdagavond in dé Eu- sebiuskerk in Arnhem. Ds. Maris zal als tolk 'optreden. TE TROTS In 'Dagboek van een werkloos inl lectueel' van Denis de Rougemi welk boek helaas weer actueel dr< te worden (heeft de uitgever met een soort vooruitziende blik daarom hel geen jaar meegegeven?) vertelt de schrijver van zijn ervaringen in Zuid- Frankrijk. In een klein dorp heeft hij een gesprek met de predikant. Zijn parochianen zijn voor een groot deel communist. Komen ze naar de kerld vraagt de Rougemont. Ja en neen, i< het antwoord. De dominee legt hcj uit. Ze zouden wel willen, maar zt durven niet. De kerk is op het markt plein en daar liggen ook de café's en de terrassen onder de platanen daar durven ze niet aan voorbij, kerk zou een achterdeur moeten h< ben. De dominee ontmoet ze op veri deringen die hij belegt. En komen de communisten daar ook? 'Ja, stellig! de burgemeester voorop. En zij discuss i eren zelfs uitstekend. Op een avon had een spreker gezegd dat het ver> schil tussen Christenen en ongelovi gen niet hierin bestond,, dat de Chrii tenen zich beter gedragen dan anderen, maar dat zij hun vertrouwen stellen op God en dat zij alleen var Hem bevelen wachten. Aan het van de avond stond een van de com munisten op en vatte het debat aldu: samen: Dus is het zo, dat wij anders denkenden niet in God geloven, om dat we er te trots voor zijn?' Dat zoo weieens kunnen kloppen. Een mem behoeft zich dat niet altijd bewust t< zijn. Kierkegaard stelde het no; scherper: God beveelt ons de verge ving van onze zonden te gelovea Christenen zijn mensen die hun beve len van God wachten. Trots verzet zich daartegen. Die trots zal in dt meeste gevallen niet in één keer over wonnen zijn. De bevelen gaan door er de trots om ze niet op te volgen ook We zijn er te hoog voor. We zitten ei te hoog voor te paard. En vooral: wt durven wat moeilijk langs de terras sen met de platanen. Het zou om daar toegeroepen kunnen worden, wat we dan nog meer wensen dan op een terras te zitten (hoe kostelijk dat ooi kan zijn). Te trots? Beroepings- werk NED. HERV. KERK Beroepen: te Sneek: H. D. v. Hoog straten te Middelharnis. Bedankt: voor Ederveen: J. H. Cirkel te Bodegraven. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Doesburg: J. H. Velema te Apeldoorn-C. GEREF. KERKEN Beroepen: te Apeldoorn: B. Fidder tt Appingedam. Boekeiietaïage Notabel is ook dat prof. Grosheide een der eersten in de gereformeerde kring is geweest die benadrukte dat evangelisatiewerk voluit kèrkewerk is. In woord en geschrift heeft hij het denkbeeld bevochten, dat deze arbeid in de marge, bij de liefhebberijen zou thuishoren! Tenslotte, voor wie van cijfers houdt: prof. Grosheide heeft meer dan vier duizend bladzijden commentaar gege ven in acht delen 'Bottenburg'. Van een onzer verslaggevers OEGSTGEEST Dokter H. J. Mid delkoop, medisch secretaris van de raad voor de zending van de hervorm de kerk, is een actie begonnen om twintigduizend gulden bijeen te krij gen voor een Landrover met bijbeho rende uitrusting voor de zendingsarts R. A. Weemhoff in Kameroen. Dokter Weemhoff (uitgezonden door de classis Schiedam en afkomstig uit Nootdorp) leidt een ziekenhuis op het platteland in het noorden van Kame roen. De kerkelijke ziekenhuizen in dit land werken zonder enige over heidssubsidie en staan open voor de minst draagkrachtigen. Mede door de voortwoekerende inflatie is het kos- tenbudget onrustbarend gestegen. Dokter Middelkoop, die onlangs Ka meroen heeft bezocht, spreekt van een 'onhoudbare situatie'. Voor dokter Weemhoffs regelmatige bezoeken aan de dorpen is een stevige auto, die als 'rijdende mini-apotheek' dienst kan doen, een eerste vereiste. Giften kunnen worden gestort op gi rorekening 34.30.81 van het district- zendingsbureau van de hervormde kerk te Rotterdam (Heemraadssingel 290b) met vermelding "Voor Landro ver dr. Weemhoff'. Dr. G. P. M. Knuvelder: 'Handboek tot de geschiedenis der Nederlandse letterkunde. Deel II, rijfde, geheel herziene druk. L. G. G. Malmberg; 's Hertogenbosch. 1971 - 629 blz. 62.50. Het tweede deel van de 'Knuvelder", zoals gewoonlijk gezegd wordt, omvat de geschiedenis van de Nederlandse letterkunde van 1567 tot 1766 en van de Zuidnederlandse van 1598 tot 1780. Van dit werk dat terecht een grote vermaardheid verkregen heeft als handboek, zijn de derde en vierde druk ongewijzigd verschenen. Deze hier aangekondigde vijfde druk is heel in overeenstemming gebracht met wat na de tweede druk aan nieuwe inzichten en feiten naar voren is gekomen. De auteur wijst erop, dal het werk een werk is van een enkel persoon. Hij zegt dat niet om zich op de borst te kloppen, maar om clemen tie te vragen aan de gebruiker. Hij heeft overigens van verschillende kan ten assistentie gehad, zoals de auteur in zijn voorwoord zegt. Met name worden genoemd dr. H. M. J. van Galen en van mej. dr. S. F. Witstein. Vooral de renaissance is uitvoeriger behandeld dan in de vorige drukken het geval was. Daarenboven heeft de Zuidnederlandse letterkunde goede aandacht gekregen. Verder is een vrij groot aantal in vorige drukken niet behandelde auteurs opgenomen. De 'Knuvelder' is eigenlijk veel meer dan een hand- of leerboek. Je kunt er uren in lezen zonder verveeld te ra ken. Ook als je niet iets speciaals wilt opzoeken. Wel verre van populair- wetenschappelijk te willen rijn, is de toon van het werk toch die van de vertelling. Daarbij is de algemene his torie de gedurig opgeroepen achter grond. Dat maakt het 'plaatsen' in de historie zo gemakkelijk. Een kostelijk werk. Een register is toegevoegd. J. van D. JORWERD Dertien van de op het seminarie Hydepark bijeenzijnde 'tweedejaars' hervormde predikanten hebben een korte brief naar het mo- deramen van de hervormde synode gestuurd, waarin zij hun 'diepe ver ontrusting' uitspreken over het feit dat 'door organisatorische maatrege len de sectie internationale hulpverle ning van de generale diakonale raad van stem en wérk (is) beroofd'. De ondertekenaars vinden dat 'het uit schakelen van tegenstemmen' leidt tot 'uiteindelijke schade voor de hervorm de kerk'. Tot de ondertekenaars beho ren: ds. A. W. Vlieger, Jorwerd; drs. L. A. Kopmels, Delft; ds. P. Drogers, Wilnis; en ds. A. Tromp, Daarle.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2