Passieve euthanasie kan verantwoord zijn Flavius Josephus schreef inderdaad over Christus jeugdwerk tegeu Hervormd studierapport COMMENTAREN Leerplan De Horst Moeilik dilemma Geref. gezindte gaat praten over getuigenis B^ROEPWgswerk Orthodoxen in Rusland hebben nog 7500 kerken Een ivoord voor vandaag Prof. Zuidema verlaat de VU Puzzelhoeh DONDERDAG 17 FEBRUARI Protest gereformeerd tt l 1 steun Komitee Vietnam Van een onzer verslaggevers ERMELO Het algemeen bestuur van de stichting gereformeerd jeugd werk te Ermelo protesteert met klem tegen de deelname van de vereniging LCGJ (landelijk centrum voor gere formeerd jeugdwerk) aan het „Komi tee Jongeren Vietnam". Men heeft voor dit protest vijf re denen: 1. door deelname wordt het gereformeerd jeugdwerk gebruikt als eenzijdig gericht propagandamiddel in het kader van de problematiek rondom Vietnam; 2. door Noord-Viet- nam te willen steunen stemt men in met de opvatting over democratie zoals deze in totalitaire staten wordt gehanteerd; 3. in het houden van ge programmeerde protest-acties wordt inbreuk gedaan op het karakter van het calvinisme, één en ander ruikt naar oncalvinistische activiteiten: 4. er is geen raakvlak tussen de doel stelling van de LCGJ en het „Komi tee", en 5. het hierin door de LCGJ •gevoerde beleid is niet representatief voor het gehele gereformeerde jeugd werk. Kerkelijk mil'oeneu- projeet hij de Olympische Spelen MÜNCHEN (EPD) Bezoekers, deelnemers en functionarissen bij de twintigst Olympische Spelen in München krijgen van de kerken een ontmoetingscentrum aangeboden, dat 4.5 miljoen Mark gaat kosten. Voor alle mogelijke diensten hebben de kerken voorts 800.000 Mark uitgetrok ken. Onder het motto „Kans bij de spe len verspeelde kansen" komt er op 2 september een oecumenische kerk dienst in moderne vorm. En op 25 augustus zullen de kerken in samen werking met de synagoge zoveel mo gelijk sportbezoekers naar Dachau halen voor een grote ontmoeting on der het thema „Het leed roept de jeugd van de wereld tot engagement". Tijdens de spelen wordt in de om geving een groot oecumenisch jeugd kamp gehouden, waaraan alleen al 2000 buitenlandse jongeren deelne men. De rest van de 4800 deelnemers wordt gevormd door r.k. en evangeli sche Duitse jongeren. Zij worden in scholen te München ondergebracht. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Een commissie uit de hervormde kerk acht pas sieve euthanasie in bepaalde gevallen verantwoord. Onder passieve euthanasie verstaat zij het afzien van een ingrijpen, dat bedoelt het leven zo lang mogelijk in stand te houden. moet nalaten. Het rapport wijst een zuiver biologisch bepaalde opvatting van leven en dood af en stelt: „Leven in bijbelse zin veronderstelt de mo gelijkheid tot communicatie". Niemandsland „Waar na grondig medisch onder zoek is komen vast te staan dat deze mogelijkheid geblokkeerd is zonder uitzicht tot herstel, is de grens naar het niemandsland tussen leven en dood overschreden. Dan houdt de pa tiënt op een historische mens te zijn met eigen individualiteit en met de potentie te enigerijd in conact te tre den met de buitenwereld. Het moet derhalve ethisch verantwoord geacht worden in dit geval de medische be handeling te staken, daar voortzet ting geen uitzicht op enig resultaat biedt". Aldus het rapport van de com missie. Voorts zegt de commissie: „Even eens moet het niet verantwoord ge noemd worden om bij zeer bejaarden die verzadigd zijn van het leven, te gen hun wens al het mogelijke te doen om onder alle omstandigheden het leven zo veel mogelijk te rekken. Als een bijkomende ziekte de dood nabij gaat brengen, is het niet altijd nodig die ziekte nog weer apart te gaan bestrijden; ook niet als de be jaarde, bijvoorbeeld wegens dementie, niet meer zelf kan beslissen, of hij die aparte medische behandeling nog nodig vindt". Het evangelie kan ervoor behoeden, „krampachtig vast te houden aan een leven, dat geen leven meer is. In het geloof mag men het leggen in de hand van God, die naar zijn belofte, om Christus' wil, de eigen identiteit ook dwars door de dood heen zal bewa ren". De commissie acht de grens tussen actieve en passieve authanasie in de De commissie acht passieve eutha nasie verarftwoord bij drie katego- rieën ongeneeslijk zieken, bij wie de mo gelijkheid tot communicatie ge blokkeerd is zonder uitzicht tot herstel; kinderen, die zeer mismaakt gebo ren worden en niet in staat zullen zijn communicatief te leven; zeer bejaarden, die verzadigd zijn van het leven en rekking ervan niet meer wensen. Over de actieve euthanasie aarzelt de commissie. Haar rapport zal dins dagmiddag besproken worden in de hervormde synode. Het rapport stelt, dat de kerk niet voorbij kan gaan aan de gecompli ceerde problematiek als gevolg van nieuwe medische middelen en tech nieken. Het geeft als voorbeeld pa tiënten (verkeersslachtoffers o.a.), die jaren in leven gehouden worden, of schoon het vast staat dat de hersen schors dood is en de patiënt nooit meer ot bewustzijn zal komen. De vraag is dan, of het geoorloofd is, de kunstmatige beademing en voeding te staken, als de dood van de her senschors vaststaat. Ook de levenskansen van de niet geheel volwaardige mens zijn aan zienlijk vergroot, waarbij de twijfel kan rijzen, of dit medisch succes voor de betrokkenen wel een zegen is. Ver der heeft de ontwikkeling van de medische wetenschap het mogelijk gemaakt, dat bejaarden in leven blij ven, van wie een deel een zeer ge reduceerd psychisch-biologisch leven heeft. De vraag, waarom het gaat, is, of in deze gevallen altijd getracht moet worden het leven te verlengen, of dat men bepaalde handelingen mag of Ogenschijnlijk heeft minister Van Veen een aardig succesje geboekt in zijn conflict met de sociale academie De Horst in Driebergen. De al ternatieve richting binnen De Horst loopt weer in het gareel. Er is geen sprake meer van twee af- zonderlinge richtingen met onderling verschillende onderwijsprogramma's. Er is weer een leerplan waarin naar marxisme riekende kreten vervangen zijn door vriendelijke volzinnen over solidariteit en gerechtigheid. Wanneer het bestuur van de academie en de minister vandaag de vrede teke nen, kan de minister met voldoening vaststellen, dat hij zijn doel heeft bereikt. Minzaam kan hij het bestuur meedelen, dat het leerplan zijn goed keuring wegdraagt. Behoud van subsidie is het loon der gehoorzaamheid. Eigenlijk is bij al het geharrewar tussen minis ter en academie onvoldoende gesproken over de vraag, of de minister wel bevoegd is, een leerplan te beoordelen op ziin inhoudelijke merites. Het is begrijpelijk, dat De Horst dat zelf niet ter sprake heeft gebracht. Met een beeldspraak van docent dr. Ter Schegget 'Als een leeuw je dreigt te ver scheuren, ga ie niet eerst vragen, of hij daar wel het recht toe heeft. Je kunt beter rekening hou den met het consumpt.ioat'-oon van leeuw en je uit de voeten maken'. Dat heeft de academie ge daan. De aanval van buitenaf heeft een nieuwe eenheid gesmeed. Binnen die eenheid bestaat nog wel verscheidenheid, ook verscheidenheid in visie op de maatschappij, maar meer dan vroeger is er weer contact, samenwerking en bereidheid, eigen uitbangsnunten ter discussie stellen. Toch is het goed, nog eens aandacht te schenken aan de vraag, of een Nederlandse minister van onderwiis ziin boekie niet te buiten gaat, wanneer hii zich mengt in b.v. een discussie over de doel stelling van de onleiding voor personeelswerk (een van de afdelingen van De Horst). Artikel 208 van de grondwet bepaalt, dat er vriiheid van ordewiis is. en wij zijn gewend dat zo te interpreteren, dat de minister wel eisen mag stellen aan de deugdelijkheid van het onderwijs, maar niet aan de richting ervan. De wet op het voortgezet onderwijs (waaronder sociale academies vallen), stelt wel voorwaarden voor subsidiëring, maar inhoudeliik regelt ze weinig. Art. 15.7 zegt dat de scholen voor sociaal-pedagogisch onderwijs 'een voorbereiding geven voor beroepen op het ter rein van ieugdvorming, volksontwikkeling, cul tureel werk, maatschapoeliik werk, opbouwwerk, personeelswerk enz. Volgens art. 24.3 moet het leerplan van deze scholen dan ter goedkeuring worden voorgedragen aan de minister. De werkloosheidsnota van het kabinet heeft weer eens duidelijk gemaakt, in welke moeilijke economische situatie wij verkeren. Het dilemma waarvoor het kabinet staat, is niet zozeer dat tus sen bestrijding van de werkloosheid en bestrijding van de inflatie. Het is veeleer dat tussen werk loosheidsbestrijding op korte, en werkloosheids bestrijding op lange termijn. Immers, wanneer het kabinet voorrang zou geven aan een krachtige strijd tegen de werkloosheid zoals die zich nu in Nederland aftekent, en daardoor tientallen mil joenen guldens zou besteden, zou dat de inflatie aanwakkeren en daarmee de werkloosheid op lan gere termijn aanzienlijk kunnen vergroten. Geconfronteerd met dit probleem, heeft het ka binet blijkbaar voorrang gegeven aan de bestrijding van de werkloosheid op langere termijn. Voorals nog verdient deze houding met begrip te worden praktjjk soms moeilijk tc trekken, maar meent wel. dat van een prin cipieel verschil sprake is: de ene maal Iaat men bepaalde processen hun gang gaan. waarvoor men geen ver antwoordelijkheid draagt, de andere maal draagt men zelf de directe ver antwoordelijkheid voor het naderen van de dood. De commiscsie stelt naast elkaar de mening van „velen", die actieve euthanasie onder alle om standigheden als iets brutaals en eigenmachtigs beschouwen, en „an deren", die menen, dat men niet on der alle omstandigheden passief op de dood behoeft te wachten. De laatste groep acht actieve eutha nasie verantwoord, als de patiënt de laatste onomkeerbare fase van het sterven is ingegaan, zodat een voort gezette behandeling geen enkel uit zicht op resultaat biedt, en wanneer aangenomen mag worden, dat de toe passing van euthanasie niet in strijd is met de religieuze en ethische ge voelens van de patiënt. Sommigen uit de laatste groep stel len ook. dat uiterst gehandicapten en bejaarden, die mentaal gaan aftakelen en andren tot zorg en last worden, in geloof mogen vragen om levens beëindiging, in welk geval hulp van een ander niet onverantwoord zou zijn. „Zolang de meningen hierover nog uiteenlopen, zal er in de praktijk van het leven ruimte moeten zijn voor verschillende opvattingen en wellicht ook voor verschillende praktijken", aldus het rapport. TV en VU-blad Aan het werk van de commissie is deelgenomen door dr. C. P. van An- del (voorzitter), prof. dr. J. C. van Es, prof. dr. H. J. Heering, drs. G. B. Mastenbroek, dr. J. F. Rang, prof. dr. J. Th. R. Schreuder. prof. dr. E. L. Smelik en drs. C. Vroegindewey. De NCRV-televisie verzorgt vrij dagavond een uitzending over eutha nasie. Het VU-magazine (van de Vrije Universiteit te Amsterdam) dat dezer dagen verschijnt, is eveneens voor een belangrijk deel aan dit probleem ge wijd. APELDOORN Het contactorgaan voor de gereformeerde gezindte (in de wandeling: het COGG) zal zijn confe rentie op woensdagavond 19 en don derdag 20 april wijden aan het getui genis van prof. Van Niftrik c.c. De Groningse hoogleraar dr. A. F. N. Lekkerkerker (niet behorend tot de opstellers van het getuigenis) zal een inleiding houden over het getuigenis, evaluatie en achtergronden. Be langstellende kunnen zich opgeven aan de secretaris van het COGG. ds. J. H. Velema, Anna Paulownalaan 17 in Apeldoorn. NED. HERV. KERK Bedankt: voor Koudekerk a.d. IJs- sel: L. A. Nell te Steggerda c.a. GEREF. KERKEN Beroepen: te Brielle: P. van Loo te St. Jans Klooster. Benoemd: tot pastor te Nes Ammim in dienst van de herv. kerk en de geref. kerken: H. R. Stroes. pred. van de ieugdhaven te Rotterdam. Beroepbaar: kand. J. S. Ridderbos, Voorstraat 46. te Kampen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Oud-Vossemeer. St. 'Jans Klooster en te Tholen: kand. J. A. v.d. Weert te Apeldoofn. Bedankt: voor Gorinchem: W. J. Quist te Opperdoes. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Amsterdam-N: N.W. Schreuder te Goes. DOPSGEZ. BROEDERSCHAP Beroepen: te IJmuiden: mej. M. C. Stubbe, lerares maatschappijleer aan de MEAO te Amsterdam. Dan beginnen echter de problemen. Op welke criteria moet een minister een leerplan goedkeuren of verwerpen? In het leerplan van De Horst staat b.v.: Het doel van het personeelswerk is: het op gang brengen van processen van verandering in de arbeidsorganisaties om de vervreemding op te hef fen, zodat de mens kan komen tot optimale ont plooiing van zijn mogelijkheden. Vervreemding is dan, dat je geen zicht meer hebt op het nut en de betekenis van je werk. Als middelen om die ver vreemding (in het kader van het personeelswerk) tegen te gaan, worden genoemd analyseren van structuren, mensen daarvan bewust te maken, or ganiseren van groepen, verandering van de pro- duktieve en arbeidsverhoudingen. Een discussie over zulke formuleringen is na- turrliik zeer interessant en een academie die zich zelf respecteert, zal daar dag in dag uit mee bezig bliiven. Maar zodra je zoiets in een leerplan vast legt en naar Den Haag opstuurt, beginnen de amb tenaren te vlooien. Sluit deze doelstelling wel aan on de Draktük van het nersoneelswerk in de be drijven? En is die vervreemding wel een goed uit- gangsDunt. zolang niet vaststaat, dat alle werkers zich inderdaad vervreemd voelen van hun arbeid? (Maakt u er on z'n minst aliënatie van. adviseert de insoecteur welwillend. Dat klinkt minder marxis tisch. Terwiil Marx zowel in het Engels als in het Duits over alienation schreef!) En moet het leer plan niet meer aandacht besteden aan de car rière-begeleiding van het individu dan aan het veranderen van de nroduktieverhoudingen? Voor de academie zijn deze vragen niet onbe langrijk. Men voelt daar ook wel. dat het gevaar dreigt, dat je met al je mooie theorieën het con tact met de maatschaonii verliest. Daarom gaat men een discussie over zulke vragen ook niet uit de weg. Maar moet een dergelüke discussie gevoerd worden tegen de achtergrond van ministeriële be dreigingen met introkking van subsidie? Principieel ware het beter geweest, wanneer De Horst in nlaats van ePn leerplan van 14 paginas één summier velletie had ingediend. Voor perso neelswerk had daarop kunnen staan: De richting personeelswerk leidt oo voor een beroep op het terrein van personeelswerk. De richting omvat ten minste de vakken sociologie, psvchologie, en nog wat algemeenheden Dan kun ie in de concrete onderwijssituatie zelf invullen wat je wilt. Zo ge beurt dat ook aan universiteiten en op lagere scholen. De minister hoeft dan niet meer al die in gewikkelde leerplannen door te lezen. Hii kan ge woon doorgaan met het geven van subsidie totdat de boekhouder er met de kas van doorgaat. tegemoetgetreden. Daaraan moet echter worden toegevoegd, dat het begrip inflatoire financiering dat in de ar gumentatie voor een beperkt werkgelegenheids programma wordt gebruikt, niet zo hard is als het op het eerste gezicht misschien lijkt. Valt namelijk de werkgelegenheid verder terug dan voorzien was. dan gaat een financiële injectie, door de overheid gegeven, haar inflatoire karakter missen. Ze roept een produktieverhoging op, die als het ware de toegenomen geldhoeveelheid compenseert. Vandaar dat wij wel degelijk de noodzaak en ook de mogelijkheid van verdere en aanvullende werk gelegenheidsprogramma's zien, wanneer de stij ging van het werkloosheidscijfer in ons land zou doorzetten. Wij leven niet meer in de jaren dertig en we nemen aan, dat het kabinet ook daarvoor een open oog heeft Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. MOSKOU (EPD) Over het aantal kerksluitingen in de Sowjet-Unie zijn thans via de atheï stische tijdschrif ten gegevens beschikbaar gekomen. In een „kritiek op de burgerlijke ver valsingen van de godsdienstige situa tie in de USSR" wordt medegedeeld, dat „de streng gecentraliseerde orga nisatie van de Russisch orthodoxe kerk thans over 7500 kerken beschikt, twee geestelijke hogescholen en enige seminaries". Onder toezicht van het patriarchaat van Moskou zouden tienduizenden kerkelijke beambten werken. Zonder commentaar wordt voorts gesteld, dat naar schattingen van buitenlandse ideologen 100 mil joen Sowjetmensen de orthodoxe godsdienst belijden. Er moeten, voordat onder Kroets- jew tegen het einde der vijftiger ja ren massaal tot kerksluitingen werd overgegaan, twintigduizend orthodoxe kerkgebouwen geweest zijn. De nieuwste opgave van officiële zijde bevestigt een vroegere opgave die in 1966 gedaan werd in het „Handboek voor de propagandist en de agitator" waarin ook van 7500 orthodoxe ker ken gesproken werd. Dat zou voorts betekenen dat de terugdringing van orthodoxe godsdienstoefeningen in de afgelopen vijf jaar in ieder geval niet publiekelijk voortgeschreden is. De vraag is, die gisteren al even aan de orde kwam, van de gelo crisis waarin velen verkeren, spitst zich hoe langer hoe duidelij toe op watgeloven is. Ook hier zal het erom gaan oog te heb voor een zekere pluriformiteit van het geloof. Onze narigheid is x OOI geweest dat we een bepaalde opvatting van geloven en zich geli voc gedragen aan elkaar wilden opleggen, terwijl van hen die dit an »vc beleefden dan op z'n gunstigst met een glimlach spreken als vai hoi vreemde kostgangers van de Heer. vai De Catechismus zegt dat geloven is: kennen en vertrouwen. Et stel dat kennen werd ons dan meteen verzekerd dat het niet om een ver tellectueel, verstandelijk kennen ging. maar om het bijbelse keuzin 7jiet persoonlijke band en al, met liefde (Augustinus). Maar toch ver ten zich met deze tweedeling al meteen allerlei typen onderschei Vaak ging een geringe kennis gepaard aan een diep en sterk i Ö|e trouioen. Maar ook omgekeerd een diep inzicht met een onze 1 o"1 geest. Geloven is nu eenmaal niet voor ons allen hetzelfde. Er zoveel manieren om te geloven als er christenen zijn. Misschie dat te sterk gezegd en zou het ons moedeloos kunnen maken om i het gemeenschappelijke te zoeken. En daar gaat het een beetje om. dat we zicht helféer op dat gemeenschappelijke. Je kunt zeggen dat er een binnenSee een buitenkant aan het geloven zitEen binnenkant, waarin de v ëer naar de woorden van God luistert en ze overweegt, ermee in gesj Bf* I m ets te v Hel is, met God in gesprek raakt, en een buitenkant, waarin iets schijn komt van wat hij daar binnen beleeft. Hij gaat daarom °e een kerk of naar een plaats waar over deze dingen gesproken wc me of hij gaat wandelen om erover na te denken of hij gaat iets d en waarvan hij meent dat zijn geloven hem daartoe drijft. En dat h er allemaal bij. Dat laatste heet dan geloven op maandag, of geh met handen en voeten. In ieder geval is het iets van de hele rn En samen moeten we er'mee bezig zijn. Want we moeten onze deren toch iets kunnen zeggen en laten zien. Daar wachten ze wel We lezen vandaag: 2 Samuël 7 1-lla. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Joodse geleerden hebben waarschijnlijk een beroemd raadsel opgelost, dat nieuiirc testamentici en historici eeuwenlang heeft bezig gehouden: w'at schreef Flavius Josephus over Christu rer Het merkwaardige is, dat de oplossing in iedere universiteitsbibliotheek te vinden was, maar op een of andere gekke manier aan de aandacht is ontsnapt. De kwestie is belangrijk omdat Fla vius Josephus de enige niet-christe- lijke bron uit de eerste eeuw Is, die informatie verschaft over het leven van Jezus. In zijn boek „Joodse Oud- heden'', geschreven in het jaar 93, komt een passage over Christus voor (het zogenaamde Testimonium Fla- vianum, XVIII, 3,3). De moeilijkheid was echter, dat het christelijke er zo dik bovenop lag, dat iedere geleerde ervan overtuigd was, dat deze passa ge zo onmogelijk door de jood Jose phus kon zijn geschreven. De meningen liepen uiteen over wat. Josephus dan wel kon hebbèn geschreven. Sommigen meenden, dat de hele passage later door een chris ten zou zijn ingelast. Dat zou beteke nen, dat Josephus, die de joodse ge schiedenis van de eerste eeuw zo uit voerig beschreven heeft, Jezus opzet telijk zou hebben verzwegen. Anderen waren de overtuiging toe gedaan, dat een kern van de passage wel van Josephus afkomstig zou zijn. Zij wezen erop, dat hij Jezus nog een keer noemt in zijn boek. als hij na melijk schrijft over de dood van 'Ja cobus, „een broeder van Jezus, die de Messias genoemd werd". Maar met geen mogeliikheid was enige zeker heid te verkrijgen over wat Josephus dan oorspronkelijk zou hebben ge schreven. De traditionele tekst is in alle handschriften overgeleverd en wordt al geciteerd door Eusebius van Caesarea in diens befaamde tiendeli ge Kerkgeschiedenis in het jaar 324. Onloss'ng Prof. Shlomo Pines, die mid deleeuwse filosofie doceert aan de Hebreeuwse universiteit van Jeruza lem. vond de on'ossine in een Ara bisch geschrift uit de tiende eeuw. In het jaar 942 schreef bisschop Agapios van Banby in Syrië zijn „Ti- telboek", een boek dat vooral als cu riositeit bekend staat, omdat het de eerste christelijk-arabische wereldge schiedenis is, maar waaraan verder weinig waarde wordt toegekend. In 1912 verzorgde L. Cheikho een tekste ditie in de serie Corpus scriptorum christianorum orientalium (herdrukt in 1954). maar de Arabische tekst was blijkbaar een belemmering voor diep gaand onderzoek. In dit boek ontdekte Pines tot ziin verbazing een hoofdstuk, dat begint met ..Wii hebben in. vele boeken van de filosofen gevonden, dat zij melding maken van de dag van de kruising van Christus." Dan volgen citaten van oude werken, sommigen bekend, anderen niet, en daaronder: „Evenzo Josephus de Hebreeër. Want hij zegt in de verhandeling, die hij heeft ge schreven over de regeringen der jo den.." En dan citeert Agapios het Testimonium, maar in een heel ande re versie. Deze tekst maakt een veel authen tieker indruk. De beschuldiging aan het adres van de joodse leiders ont breekt. De belijdenis van Jezus'.mes- siasschap en van zijn opstanding laat Josephus voor rekening van de chris tenen. Wat overeind blijft en dat is belangrijk is, dat de jood Jo sephus duidelijk positief schrijft over 'Jezus als een wijs, goed en deugd zaam man. Pines heeft zijn bevindingen neer gelegd in de monografie „The Arabic version of the Testimonium Flat Het num and its implications". sth trdi de bc Boosdoener Pines' collega prof. David Flus gelooft nu ook de christelijke valser" te kunnen aanwijzen waarom hij dit heeft gedaan. HeiTeg volgens hem niemand minder en Eusebius van Caesarea zelf gewe :rij Het staat vast, dat Agapios bij 6 studie gebruik heeft gemaakt van kerkgeschiedenis van Eusebius. a werk is in de ons overgeleverde ak sie echter juist de oudste getuige vfiri de gekleurde tekst. Al lang aangenomen, dat aan deze veiegt oudere uitgaven van Eusebius mof( zijn voorafgegaan. Flusser verontL. stelt, dat Agapios zo'n oudere uitgil» van Eusebius heeft gebruikt. Daarin zou Eusebius Josephus reet hebben geciteerd. Maar in zelfde tijd speelde zich de grote matische strijd tussen de arianenl de volgelingen van Athana^n_ af. Eusebius speelde daarin een langrijke bemiddelende rol. M daarvoor moest hij allerlei manipi ties uithalen, om zichzelf in ort1 doxe ogen te zuiveren van de i ®ri denking een ariaan te zijn. Flui *1 veronderstelt, dat in het kader da 'V1 van Eusebius zijn kerkgeschiedt 'ai „orthodox" zou hebben gekuist. Met andere woorden: de „verv^ sing" van Josephus* werk zou i zijn ingegeven door anti-joodse pep"' miek, maar om interne kerkpoliti redenen. De publikatie van Pines heeft Israël veel aandacht getrokken, vast staat, dat Flavius Josephus oi> Jezus geschreven heeft, ziet men oe passage als het eerste bewijs niet-christelijke bron van het hii risch bestaan van Jezus. lit Dit zijn de twee versies van het zogenaamde Testimonium Flavianum, de omstreden passage over Christus in „Joodse Oud heden" van Flavius Josephus en het enige getuigenis uit niet-chris telijke bron over Jezusleven. Links de tot nu toe uitsluitend be kende tekst, waarvan men algemeen overtuigd was, dat deze zo niet door Josephus zelf kon zijn geschreven. Rechts de tekst, die prof. Shlomo Pines ontdekte in een Arabisch geschrift uit de tiende eeuwen die volgens hem waarschijnlijk de authentieke is geweest. Traditionele tekst Omstreeks deze tijd leefde Jezus, een wijs man, als men Hem ten minste een man noemen mag. Want Hij deed ongelooflijke din gen en onderwees mensen, die de waarheid gaarne aannamen. Hij bond vele Joden en ook vele Grieken aan zich Hij was de Mes sias. Toen Pilatus Hem op een aan klacht van onze voornaamsten tot de kruisdood veroordeelde, werden degenen, die Hem eerst hadden liefgehad. Hem niet ontrouw. Want Hij verscheen aan hen op de derde dag weer levend, zoals de profeten van God dat en ook talloze andere wonderlijke zaken over Hem had den voorzegd. En tot op deze dag is de stam der christenen, die hun naam aan Hem ontlenen, niet uit gestorven. Tekst bij Agapios In deze tijd was er een wijs man. die Jezus genoemd werd. En zijn optreden was goed, en Hij stond bekend als deugdzaam. En vele mensen van onder de Joden en de andere volken werden zijn discipelen. Pilatus veroordeelde hem om gekruisigd te worden en te sterven. Zij, die zijn discipelen waren geworden, gaven zijn disci pelschap niet op. Zij vertelden, dat Hij aan hen was verschenen, drie dagen na zijn kruisiging, en dat Hij leefde. Bijgevolg was Hij mis schien de Messias, over wie de profeten wonderen hebben verteld. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Prof. dr. S. U. Zuidema heeft om gezondheidsrede nen het hoogleraarschap aan de Vrije Universiteit te Amsterdam neerge legd. Bij die gelegenheid is hij be noemd tot ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw. Prof. Zuidema. in 1906 in Kampen geboren, bezocht het gymnasium in Apeldoorn en hij studeerde theologie aan de Vrije Universiteit. In 1931 werd hij gereformeerd predikant in Anna Paulownapolder maar hij zette de studie (nu in de wijsbegeerte) voort In 1935 deed hij doctoraal exa men, een jaar later promoveerde hij op een studie over de filosofie van Occam. Nog hetzelfde jaar vertrok prof. Zuidema in dienst van de gere formeerde zending naar Solo op Java. Gedurende zijn verblijf aldaar was hij onder meer redacteur van het ge reformeerde kerkblad voor Neder- lands-Indië; in de bezettingsjaren verbleef hij in een interneringskamp. In 1946 repatrieerde prof. Zuidema en hij vestigde zich in Leeuwarden, waar hij onder meer diensten ver leende als hulpprediker. Een jaar la ter werd hij benoemd op een bijzon dere leerstoel voor calvinistische wijsbegeerte -in Utrecht, weer een jaar later volgde zijn benoeming aan de Vrije Universiteit, aanvankelijk als buitengewoon hoogleraar, in 1952 als gewoon hoogleraar. In de jaren rondom de souvereini- teits-overdracht aan Indonesië heeft prof. Zuidema vooral van zich doen spreken door zijn kritische inzichten betreffende de rol van de zending in het Nederlands-Indonesische conflict. Prof. Zuidema heeft verscheidene boeken en andere publikaties op wijsgerig, kerkelijk en politiek gebied op zijn naam staan. Kruiswoord-puzzel zonder zwart Horizontaal. 1. voorkeur - ovenkrabbc 2. water in Limburg - plaats op Ame land - rivier in Italië. 3. vlaktemaat standaardmaat bij de ijk. 4. kreet keurig - lied. 5. organische verbinding lichte bedwelming, 6. voorlichting vriend (Ind.). 7. zijde van het voorhoo - boom, 8. docent - vriend (Fr)., 9. dui delijk - kruipend dier. Verticaal. 1. Woudezel - groente, beschermgeest - plant met genee: krachtige wortel, 3. kweek - rivier Zwitserland, 4. godin van de vrede ginds, 5. eenjarig kalf - spet. 6. meisje! naam - bloeiwljze - vreemde muil (afk.),7. plaats in Noorwegen - rivier: Rusland - stevig, 8. lyrisch gedicht water in N.Br. - familielid. 9. houte vat - platte gebakken steen. Oplossing vorige puzzel Hor 1. kelp, 5. beek. 9. ree, 10. ets, 11. dra. 12. adem. 14 peer. 15. gireren. 19. renet. 21. slaap. 22. Niers, 23. belet. 2f relatie. 29. vaal, 31. Edda, 33. era. 34. erl 35. eis, 36. rapé. 37. slat. Vert. 1. kram. 2 eed. 3. leeg. 4. steen. 6. eden. 7. ere. 8. karn. 13. mirabel. 14. peti tie, 16. repel, 17. renet. 18. alm, 20. ark, 24. laars, 25. ever, 26. raap, 27. edel. 28. last, 30, ara, 32. dia. l' :n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2