„De student is geen vat dat je vol kunt gieten" Pastorale raad bisdom Utrecht vreest verscherping posities Uw probleem is het onze BEROEPINGSWERK Posthumus bleef overeind in storm van kritiek Soedan sluit kathedraal Puzzelhoek Een woord voor vandaag Doopsgezinden laten nooil „namens" zich getuigen 2 MAANDAG 14 FEBRUARI 1972 Blieven die niet *Un vooralen van naam en adres kannen niet tn behandeling worden genomen. Ge heimhouding ls verzekerd Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een galden aan post zegels te worden Ingesloten. NED. HERVORMDE KERK Bedankt: voor Krimpen a. d. IJssel, H. A. van Slooten te Nijkerk. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Abcoude, kand. K. D. van Kampen aldaar, die dit beroep heeft aangenomen; te Halle (Gld.) in samenwerking met Doetinchem, te Arnemuiden en te Rozenburg (2e pred. pl.), kand. H. de Boer te Vee- nendaal. Tailoze malen is aan regeringscommissaris prof. dr. K. Posthumus verweten dat zijn daden niet in overeenstemming Benoemd: tot dir. „It. Sintrum te rijn met zijn woorden. Verkorting van de cursusduur voor het doctoraal examen tot vier jaar kan immers alleen maar Leeuwarden (chr. centmm voor soc. Vraag: Tengevolge van verschillen de onkosten was mijn inkomen in 1970 beneden de 4000. Ik kreeg daarom ook het geld van de door mij betaalde voorlopige aanslag terug. Kan ik ook in aanmerking komen voor een aanvulling inkomen over 1970 door de bijstandswet of anders- zin® en hoe? Wel heb ik enig bezit, namelijk een door mij bewoond huis en een verhuurde woning, beide ver hypothekeerd. Antwoord: Aangezien het ons onbe kend is. door welke oorzaken uw üv- komen zo ver beneden uw schatting is gebleven, en het ons ook onbekend ir, hoeveel de overwaarde van uw huizen is, kunnen we geen steekhou- cend antwoord geven. U kimt zich natuurlijk tot de sociale dienst wen den, of met een gemeenteraadslid praten, die van uw omstandigheden kan kennis nemen. Ook de samenstel ling van uw gezin en andere omstan digheden zijn van belang. Verzoek van lezer: Is het boek „Immeke de honingbij" nog in de handel? Wie is de schrijver, wie de uitgever? Kent iemand ook het ge dicht „Arme Jozef, ligt gij daar in de kuil gesmeten, wist uw lieve vader 't maar. Ach, hoe zou hij 't weten?" Hulp van lezers: Een onzer lezers was zo vriendelijk onshet Oude jaarsavondlied: „Hoor d'avondklok- ken klinken „toe te zenden, zodat we de tekst voor andere lezers ter be schikking hebben. Een andere lezer deelt ons mede, dai het lied „Op een lichte wolken wagen" nog op vele christelijke scho len en zondagsscholen gezongen v ordt. Het staat in vele bundels, die nog in de handel zijn, zoals „Iedereen op zijne wijs" van Feenstra en Kee- mink, uitgever Nüsh Ditmar. en het heel bekende „Wie zingt er mee?" van de Nederlandse Zondagsschool vereniging. KARTOEM (EPD) De kathedraal van de Soedanese hoofdstad Kartom mag niet meer voor kerkelijke doel einden gebruikt worden. Het gebouw dat onmiidelijk naast het „volkspa leis" van de Soedanese regering staat, werd reeds in juli door de autoriteiten gesloten, omdat het zou dienen als steunpunt voor „contrare volutionairen". De anglicaanse bis schop heeft thans grond aangeboden gekregen voor nieuwbouw. Voorzitterschap Claus geen extra accent Van onze parlcmentsredactic DEN HAAG Premier Biesheuvel vindt het onaangenaam dat prins Claus als voorzitter van de nationale comm'ss'p van Ontw'kkelinessamen- werking door het koffieconflict in een politieke discussie gewikkeld dreigt te worden. „De positie van Prins Claus verdient in dezen aandacht, maar geen extra accent," aldus de premier. Hij gaf voorts als zijn me ning dat prins Claus in zijn voorzit- terrfunctie uitstekend werk verricht. Daartegenover onderstreepte hij ook de weigering van minister Boertien (ontv# 'celingssamenwerking) om het Angola-comité te subsidiëren juist te vinden. en diak. arb. in Friesland), drs. P. Wamelink, legerpred. te Middelburg, die deze ben. heeft aangenomen. Aangenomen: naar Gent (Belg.), J. A. Koole te Wezep, die be dankte voor Woubrugge; naar Utrecht-Noord, G. J. Brinkman te Sneek. tot verschoolsing van de academische studie leiden. En dat lijkt nu juist het tegengestelde van wat prof. Posthu mus in zijn meer bespiegelende momenten heeft bepleit. Na vier jaar discussie is prof. Posthumus er nog altijd niet in geslaagd deze critici ervan te overtuigen dat hij min der schizofreen is dan zij denken. Voor hen is en blijft Posthumus een gespleten persoonlijkheid, die wel prachtig filosofeert over studie als zelfontwikkeling en zelfontplooiing, maar in zijn concrete voorstellen geen milimeter speel- ruimte laat voor deze verheven ideeën. Die tweeslachtigheid zit voor hun gevoel ook in het wetsontwerp 'herstructurering wetenschappelijk onderwijs', waarvan gisteren de definitieve versie verschenen is: In de memorie van toelichting spreakt nog de Posthumus van dc mooie woorden. Maar in de acht wetsartikelen tot wijziging van de wet op het wetenschappelijk onderwijs (meer be oogt het ontwerp niet) staat zwart op wit wat dat in de praktijk betekent: een selectieve propedeuse en drastische ver korting van de curcusduur voor het doctoraal examen. Je moet wel van taai hout gesneden zijn om overeind te blijven staan bij zo'n storm van kritiek als prof. Posthumus Ravenswaaij te Arnhem, ran links en rechts te verduren heeft gehad. De nu bijna zeventigjarige regeringscommissaris beschikt kennelijk over die veerkracht. Maar alleen met een redelijk uithoudingsvermogen en een flinke dosis energie slaag je er nog niet in een zo omstreden zaak als de studieverkorting tot een goed eind te brengen- Prof. Posthumus heeft ook het voordeel van een zeer lange staat van dienst in het onderwijs: als leraar scheikunde in Nederland, leraar, rector en hoogle raar in Indonesië, hoogleraar en rector aan de technische hogeschoolvan Eindhoven, en als voorzitter van de onder wijsraad. Hij heeft in al die jaren ook net iets langer over het onderwijs nagedacht dan de meeste van zijn tegenstan ders. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Terneuzen, J. C. van mswaaij BABTISTENGEMEENTEN Beroepen: te Zutphen/Doetinchem, H. v. d. Werf te Den Haag. Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 2. kleine huidopening, 6 pers. voornaamw. 8. voormiddag (afk. Lat.), 10. plechtige gelofte. 11. vermoeid. 12. Myth, figuur. 14. vak. 16. Woeiwijze. 17. zwemvogel. 18. lof, 19. teken dat in de psalmen voorkomt. 21. gemalen' graan, 23. knaagdier. 25. korf, 26. Myth, figuur. 27. leemten. 29. niet harde slag, 30. soort bier. 31. teken in de dieren riem. 33. water in Friesland, 34. vreem de munt (afk.), 35. wondvocht. Verticaal. 1 inkeping. 3. Oriënt Ex press (afk 4. vertragingstoestel, 5. bo venzinnelijk. 6. durf, 7. alvorens, 9. tij ding. 11. slanke toren bij een moskee, 12 gewoon, 15. achting. 19. sinds, 20. hekwerk. 22 loot, 24. vaarwel. 25. in- sekt. 27. afscheiding, 28. doorweekt, 32. pers. voornaamw Oplossing vorige panel Hor. 1. nuk. 4. beleid. 9. arre, 11. rede. 12 negotie. 16. gel. 17. pa, 18. Poerim. 21. por. 22 pil. 23. eiland. 25. er. 27. non, 28. minaret. 31. Tine, 32 Iers, 34. ponton, 35. lam. Vert. 1. na, 2. urn, 2 kregel, 5. ert, 6 leis. 7. Ede. 8. Le. 10. Eger. 13. olie, 14. garde. 15. opper. 17. pon. 19. oir, 20. Mi na, 21. paneel. 24. lori. 26. tint, 28. min. 29. neo, 30. tra, 31. To, 32 Sm. Is uw onderwijs-filosofie in de loop der jaren veel veranderd? Prof. Posthumus: „Sommige dingen ben ik wel anders gaan zien, maar de hoofdlijnen zijn wel gelijk gebleven. Ik voel me het meest verwant met mensen als Dewey, Parkhurst, Mon- tessori, KohnstammDat is nog al tijd de lijn waar ik in denk." Die filosofie is terug te vinden in de vele variaties die prof. Posthumus gemaakt heeft op steeds ditzelfde thema: de leerling, de student is geen vat dat je kunt volgieten. Geen vlag die je 'ontplooit', geen klomp klei die je Vormt', geen foto die je 'ontwik kelt'. Vanuit die gezichtshoek is het formele onderwijs niet meer alleenza ligmakend. In de memorie van toe lichting op het nu ingediende wets ontwerp staat dan ook te lezen: „Wij weten heel weinig van de uitkomst van bemoeienis en bemoeizucht die uitgaan boven het erkennen van eigen verantwoordelijkheid (van de studenten). Hoeveel kunnen wij met bezorgd te zijn aan hun groei toe doen?" Betekent dat ook dat je de acade mische cursusduur straffeloos van 5 of 6 jaar tot 4 terug kunt brengen? Prof. Posthumus: „Een onderwijs programma is slechts een steekproef uit een onvoorstelbare hoeveelheid wetenschappelijke kennis. Volledig heid is in het onderwijs volstrekt uit gesloten. Van geen enkel programma kun je zeggen: dat is nou het beste. Een onderwijsprogramma is altijd middel, nooit doel. Het gaat erom dat de student het wetenschappelijk den ken gedemonstreerd ziet. Hij moet zien hoe problemen geformuleerd worden, hoe men soms verkeerde we gen inslaat die dan later weer verla ten worden, hoe men oplossingen vindt. Als het goed is heeft elk vak dat uitstralings-effect" Als het onderwijs goed is kan dat in vier jaar, zegt u. Waarom juist vier jaar en niet vijf of zes? Prof. Posthumus: „Mijn voornaam ste argument is altijd geweest dat je ergens een punt moet zetten achter het geprogrammeerde onderwijs. Daarna moet de student zijn studie in vrijheid kunnen voortzetten. Ik be schouw het doctoraal examen niet als het eind, maar als het begin. Zoals ook een trouwdag niet alleen de af sluiting is van een periode, maar te gelijk het begin van een huwelijk. Ook terwille van de student is het goed dat hij zijn studie kan overzien. Nog altijd is het zo dat de Neder landse student later afgestudeerd is dan studenten waar ook ter wereld. Ik vind dat iemand die 22 is (als hij vertraging oploopt is hij 24, daar komt vaak nog de militaire dienst bij) genoeg geprogrammeerd onderwijs gehad heeft. Naarmate een student ouder wordt zie je ook drempelvrees om de beroepswereld binnen te tre den groter worden. Daarmee moet je niet te lang wachten." Toen u in 1968 studieverkorting voorstelde was het klimaat anders dan nu. Toen heerste er een groot optimisme over de mogelijkheid het onderwijs verder uit te breiden, en aan de andere kant had je een sterke maatschappij-kritische beweging die fel gekant was tegen verschoolsing van het onderwijs. Nu is de finan- cieel-economische toestand veel som berder, en de vernieuwingsgedachten zijn veel minder radicaal. Is studie- verkorting in dat klimaat niet veel gevaarlijker? Prof. Posthumus: „Pas in de laatste jaren zijn de financiële motieven voor studieverkorting een rol gaan spelen. Door de geweldige uitbreiding van het onderwijs en de verslechter de economische situatie was het nodig de kosten van het wetenschappelijk onderwijs oonieuw te bekijken. Door de studenten korter te laten studeren krijg ie ruimte om grotere aantallen studenten op te vangen." Minister De Brauw heeft niettemin een studentenstop in voorbereiding. Hij zegt dat deze stop incidenteel en tijdelijk zal zijn. Maar het verrui mend effeit van uw voorstellen wordt pas over 5, 6 jaar merkbaar (de wet zal in 1973 ingevoerd worden). Betekent dat niet dat de stlidenten- stop veel massaler en definitiever gaat worden dan De Brauw nu voor stelt Prof. Posthumus: „Het is duidelijk dat we te laat zijn. Dat is niet de fout van het gevoerde btleid. want deze toeloop van studenten was niet te voorzien. Nu dat zo is, zou ik per soonlijk toch niet direct aan een stu dentenstop denken. Als je moet be zuinigen vind ik het rechtvaardiger dat 100 mensen allemaal iets minder krijgen dan dat 80 mensen hun nor male portie krijgen terwijl 20 niets krijgen." U neemt een verlaging van de kwaliteit dan op de koop toe? Prof. Posthumus: „Het is niet waar dat de kwaliteit evenredig is met het aantal gegeven programma-uren en omgekeerd evenredig met de grootte van de groep. Op het ogenblik heb ben de universiteiten samen 30.000 man personeel (wetenschappelijk en technisch-administratief) op 100.000 studenten. Je kunt je afvragen of dat allemaal nodig is. Hetzelfde geldt ook voor andere in vesteringen. Ik geef meteen toe: als rector van de T.H. heb ik er zelf hard aan mee gedaan om het beste voor mijn eigen instelling in de wacht te slepen. Maar als ik door die gebou wen loop, en men vraagt mij of dat allemaal nodig is, dan kan ik toch niet altijd volmondig ja zeggen". Uit uw wetsontwerp en uit de ge lijktijdig verschenen beleidsnota van de ministers Van Veen en De Brauw blijkt dat u niet voelt voor een toela tingsexamen aan het begin van de universiteit Prof. Posthumus: „Op geen enkel moment in een mensenleven kun je 100 procent betrouwbaar voorspellen wat zijn verdere mogelijkheden zijn. Maar naarmate je verder komt wordt de selectie wel betrouwbaarder. Er zijn voorbeelden van propedeutische examens waarop een rendement volgt van 90 procent: negentig van de hon derd geslaagden haalt dus het docto raal. Selectie aan het eind van de middelbare school is veel hachelijker. Een ander bezwaar tegen het toelaa- tingsexamen is dat je de waarde van de schooldiploma's zou aantasten. Nu de mammoetwet nog maar vier jaar werkt zou dat tot chaotische toestan den leiden." De commissie-De Moor (die ook de mogelijkheid van het toelatingsexa men heeft geopperd) stelt een 'para- plule-universiteit' voor. Hoger be roepsonderwijs en universiteit moeten dan opgaan in één grote structuur, er komt een gemeenschappelijke prope deuse. en na die propedeuse zijn er dan drie mogelijkheden: een beroeps opleiding, een wetenschappelijke stu die, en een algemeen oriënterende studierichting. Ook die ideeën zijn niet overgenomen. Prof. Posthumus: Wij willen wel een gecoördineerde propedeuse met zoveel mogelijk overstap-mogelijkhe- den. Maar hoger beroepsonderwijs en universiteit verschillen te veel van elkaar om er één propedeuse van te maken. Dat is trouwens ook moeilijk door de verschillende vooropleidin gen. Ik geloof ook niet in de gedachte van een parapluie-universiteit. De er varing is dat mensen toch altijd stre ven naar het diploma met het hoogste civiele effect. Het is een misverstand te denken dat zij zichzelf overeen komstig aanleg en belangstelling ver delen over de verschillende typen van onderwijs. Dat zie je ook bij de mam moetwet: steeds meer kinderen dou bleren in de brugklas omdat ze geen genoegen nemen met een bevordering naar het havo. In de afdelingen voor gymnasium en atheneum zitten nu al veel meer leerlingen dan in de havo afdelingen. Die drang naar het hoogste diploma zal ook zo'n algemeen oriënterende studie doen mislukken. Eat wordt een soort 'college' voor algemene ontwik keling zoals je in Amerika hebt. Re cente gegevens tonen aan dat ook daar de belangstelling voor zo'n 'ho gere middelbare meisjesschool' af neemt. Het wordt door uw voorstellen moeilijker om twee studies tegelijk te doen (bijvoorbeeld rechten en eco nomie) of later nog eens een tweede studie aan te vangen (bijvoorbeeld: eerst rechten, en pas later: economie). Prof. Posthumus: Voor deze mensen bestaat de mogelijkheid als extraneus of toehoorder examens af te leggen of onderwijs te volgen. Bovendien mag je zes iaar als student ingeschreven staan: dat geeft je ook twee jaar soeelruimte om iets extra's te doen. En verder moet je niet alles ver wachten van dat geprogrammeerde onderwiis. Het is nog altijd zo dat er nauwelijks onderwijs is dat de waar- Wereldraad: sanctie? tegen regime-Smith AUCKLAND Het bestuur van de Wereldraad van Kerken heeft alle kerken in alle landen opgeroepen bij hun regeringen aan te dringen op doeltreffender economische sancties en krachtige politieke druk op het regime van Ian Smith in Rhodesië, „zolang daar het stelsel van rassen discriminatie van kracht is". De op roep kwam na een vergadering van de Wereldraad in Auckland in Nieuw- Zeeland. De kerkelijke leiders gaven ook uiting aan hun „toenemende on- steltenis" over de gebeurtenissen in Noord-Ierland. Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Vier kerken samen in Schotse stad FALKIRK (RPS) Met zeer gro te meerderheid hebben vier gemeen ten in het Schotse Falkirk besloten zich te verenigen. Het zijn de con- gregationalistische, de methodistische en twee gemeenten van de kerk van Schotland. De nieuwe verenigde gemeente zal geleid worden door een raad, bestaan de uit predikanten en ambtsdragers van de ver gemeenten .Denominatio- nele subcommissies zullen gevormd worden om de band met regionale en landelijke kerkorganisaties te hand haven. Het besluit om samen te gaan is gemotiveerd door het verlangen naar „een oecumenisch experiment van zending en dienst aan de gemeen schap'.' HEIL, BROOD, VRIJHEID EN LICHT Het gaat in psalm 132 om- twee zaken, nl. om Gods eed aan David en om zijn verkiezing van Sion. Om een mens en een plaats, een woning. Om de belofte van een heerschappij vol heil, brood, vrolijkheid en licht en om een plaats waar Hij te vinden is, waar Hij wil wonen, aanwezif zijn. In vrijheid heeft de HEER beiden verkoren, het koningschap vat, David en zijn zaad en het heiligdom in Jerusalem. Het koningschap niet gewijd omdat het 't koningschap is, zoals de volken van rondom dat kennen (zie de geschiedenis van „het volk begeert een koning") en de plaats Jerusalem is niet „de navel der aarde", want zo zijn er meer, maar het gaat om Hem die dit zo wilde en daarmee zijn heilvolle tegen woordigheid wilde bevestigen voor een ieder die in Hem gelooft. Wan: beiden zij vandaag, tussen Pinksteren en de Dag des Heren, verborgen Wij zien niet dat Hem alle dingen onderworpen zijn. Wij zien de mach ten en het geweld, vol onheil gaande over de aarde. En wij zien dt strijd om de heilige plaatsen, niet alleen in het Midden-Oosten. Hier ii de Christus! Nee, hier! De namen lichten op in de headlines van di dagbladen. Maar het geloof weet van het koningschap van Christus ei van Gods aanwezigheid in Geest en Woord. Het geloof weet dat dezt dingen zo zijn. En dat daarom de hoop op heil, brood, vrolijkheid ei licht niet ijdel is, maar gedragen wordt door Hem die zich in zijn be loftewoorden aan ons gaf. En dat het daarom zinvol is waakzaam t< zijn en op zijn qui vive (wie leeft). Nietwie dan leeft, wie dan zorgt maar wie vandaag leeft, leve daaruit, met stille verwachting en vreugd de en met bezige handen en met voeten die al maar gaan. We lezen vandaag 2 Samuël 5 17 - 25. Kiel gelegd van nieuwe (Van een onzer verslaggevers) duidelijk de van een goed boek overtreft. Von del dichtte (over Vossing): „Alwat in boeken staat is in dit hoofd gevaren". Ik zou daarvan willen maken: „Alwat in hoofden voer staat in een boek geschreven." J. Henri Dunant ARNHEM Een grote kraan leg de zaterdagmorgen op de scheepswerf van de Arnhemsche Scheepsbouw maatschappij de kiel voor de nieuwe 'J. Henry Dunant', het hospitaalschip waarvoor het Nederlandse volk tij dens de oktoberactie 'Schip Ahoy' in 1970 een bedrag van 7,8 miljoen bij eenbracht. De ceremonie, bijgewoond door hoofdbestuursleden van het Ro de Kruis uit Den Haag, verliep per fect. In augustus hoopt men het 80 me ter lange schip, waar 74 chronische zieken en invaliden een zorgeloze va kantietrip mee kunnen maken, te wa ter te laten. HILVERSUM De doopsge zinden in Nederland zijn in de samenwerking in de Raad van Kerken niet altijd gemakkelijke partners. De leiding kan name lijk nooit uitspraken doen na mens de Broederschap. Wanneer kerkelijke leiders in de Raad van Kerken tot een gemeen schappelijke stellingname zijn ge komen kunnen de doopsgezinde ver- tenwoordigers niet meedoen. Dit zei prof. dr. H. B. Kossen op de „winter-bestuurders vergadering"- van de Algemene Doopsgezinde Li kap in c hooi als ra- Ti che< jore Juw dier ste wee woo Sociëteit die zaterdag in Hilversum werd gehouden. Deze onmogelijkheid vloeit volgens de stellingen van prol Kossen voort uit het open-gemeente model dat typerend is voor de Doopsgezinde Broederschap. Iedereen die daartoe de bereidheid te kennen geeft kan deelnemen. Tot een meenschappelijk verstaan van Gods wil en weg kan het slechts komen in een voortdurend gesprek met de leden. De gemeenteleden zijn geroe pen om aan Gods vernieuwingswerk in de wereld deel te nemen en de kerk als instituut kan hen slechts toerusten. Dit is van belang bij de komende discussie in de Raad van Kerken op 25 februari voor de préambule van zijn beginselverklaring. Prof. Kossen zei daarover: „Bij de doelstelling van de Raad van Kerken om namelijk in getuigenis en dienst gestalte te geven aan de gemeenschap van kerken moei worden aangetekend dat bij het open gemeente-model getuigenis en diensl geen zaken zijn van de gemeente me haar institutioneel aspect, daar zij to de verantwoordelijkheid van de gef meenteleden behoren." yttl Een andere stelling van prof. Kos- sen luidde: „De eenheid van de ge meente is bij dit model uitsluiten! gefundeerd in Christus. Iedere po ging om haar met menselijke midde len te organiseren moet afgewezen worden." De positie-bepaling ten ouzichte van de vele andere mennonieten variëteiten in de wereld werd eerdei geschetst door prof. mr. ,T. A. Ooster baan. In de wereld-broederschap hebben de Nederlandse Doopsgezin den en de Duitse Vereinigung voi Mennoniten-Gemeinden een vet meer open en beweeglijk karaktei dan de rest. „Het grotere vertrouwei in het vrije werken van de Heilig! Geest in de enkele gelovige en in plaatselijke gemeenten, heeft in onzf Broederschap voorkomen dat het ac cent op de betekenis van de lettel van de bijbel van bepaalde dogma tische geloofspunten de enige bepa lende en uitsluitende begrenzing vat onze geloofsgemeenschap werd", al dus prof. Oosterbaan. Het algemene beeld van de Neder landse Broederschap is niet al te op wekkend. In 4 jaar tijd is het aanta doopsgezinden van 36.000 naaar 30.001 teruggelopen. ROME, UTRECHT (ANP/ KNP) De diocesane pastorale raad van het aartsbisdom Utrecht, waartoe ook kardinaal Alfrink behoort, heeft in een soort kanselboodschap laten doorschemeren te vrezen dat de benoeming van bisschop Gijsen de tegenstellingen in de kerk provincie heftig zal verscher pen. Bisschop Gijsen is gisteren, sa men met achttien andere bisschop pen, persoonlijk door de paus ge wijd. Bij deze plechtigheid, die meer dan drie uur in beslag nam, werd de paus geassisteerd door kardinaal Alfrink en kardinaal Conway van Ierland, als mede- consecratoren. In de St. Pieter te Rome, waar de plechtigheid plaatsvond, waren ongeveer 25 kardinalen en meer dan 50 bisschoppen aanwezig, maar, afgezien van kardinaal Alfrink, geen officiële vertegenwoordigers van het Nederlandse episcopaat. Wel waren twee vrienden van bis schop Gijsen in de kerk, de gees telijken Van Dijk en Heinen uit Maastricht, beiden lid van de Con frontatiebeweging. Overrompeld Later heeft bisschop Gijsen. na afloop van de plechtigheid in de St. Pieter. voor radio en televisie gezegd dat de korte tijd van voor bereiding er de oorzaak van is ge weest dat er geen vertegenwoordi ging was van het bisdom Roer mond. Zelf had hij in Rome met een geleende toog gezeten. Ook staf en mijter had hij overrompeld door de snelle loop van de gebeur tenissen moeten lenen. Hij stond daarin niet alleen. De plechtige wijding is gisteren tien minuten te laat begonnen, naar verluidt omdat ook kardinaal Alfrink zijn mijter vergeten zou zijn. Volgens bis schop Gijsen ontdekte de kardinaal pas toen hij bij de basiliek aan kwam dat hij dit onmisbare attri buut niet bij zich had. Bij de wij ding waren de vader van bisschop Gijsen, zijn zuster en een zwager aanwezig. In een toespraak die aan de plech tigheid voorafging heeft paus Pau- lus gewezen op de betekenis van het bisschopsambt. Hij deed dit overigens in het latijn. De paus wees er op, dat, wat men ook mag beweren, het bisschopsambt zowel charisme (goddelijke gave) als auto riteit is, en dat die beide elementen niet gescheiden mogen worden. Kerk afgedaan De diocesane pastorale raad van het aartsbisdom Utrecht, verklaar de naar aanleiding van de over rompelende gebeurtenissen dat er een groep in de kerk is voor wie de gang van zaken zo ongeloof waardig is geworden, dat deze men sen er niets meer in zien. Voor deze groep heeft de kerk hiermee afge daan. De raad maakt zich bezorgd over de situatie die nu is ontstaan. Een groot aantal gelovigen ervaart de benoeming van bisschop Gijsen als een openlijke afkeuring van het tot nu toe gevoerd beleid in de Ne derlandse kerkprovincie en daar mee van de eigen gelovige levens houding. Helaas worden allerlei tegenstellingen alleen nog maar vergroot, aldus de verklaring die zaterdag en gisteren in alle kerken van het bisdom Utrecht is voor gelezen. In de verklaring wordt overigens de wens uitgesproken dat rnen zal blijven zoeken naar moge lijkheden elkaar te verstaan en te aanvaarden. Uitholling Intussen hebben staf en studenten van de katholieke theologische ho geschool te Amsterdam verklaard heel de procedure van benoeming en wijding van bisschop Gijsen te zien als een 'ernstige uitholling van het bisschopsambt'. Zij schrijven dit in een brief aan het Nederland se episcopaat. In deze brief schrij ven staf en studenten ook de in druk te hebben dat hier een machts uitoefening aan de dag treedt, die door middel van verheimelijking en weigering van voortgezette dia loog de geloofsgemeenschappen haar noodzakelijke communicatie ont neemt. De briefschrijvers betwijfe len de juistheid van kardinaal Al- frinks besluit als mede-consecrator op te treden en zij zetten een vraagteken achter de door dr. Gij sen beloofde loyaliteit, gezien de snelle manier waarop hij de gang van zaken heeft geaccepteerd. Kar nen wet int< Teg tra< var) kon kar dat woi naa E Nie mal mo< wel het voo non bije aan Mei trac ook het opli du' bes eri wel iedi aar bru var feb „be L v A pha T h v F v J Vos II* van Nici en J F Chr Hoi Noc O 1 a juli 3 t apr J mai M ■G Kei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2