Midden- en kleinbedrij blijft in groei achter Bidden achter de spijskaart Minister De Koster zou Griek regime aan willen pakken Milieu-actie juniorkamers richt zich op Lutheranen houden Uw probleem Ambtsaanvaarding van oriëntatiebij eenkomst is het dr. Teilegen: verwarde vrolijke manifestatie Dom Helder Camara naar Driebergen BEROEPÏNGSWERK onze Vietcong wekt op tot algemene strijd Een woord voor vandaag Verwachtingen voor 1972 ongunstig Meer stakingen in Spanje UIT DE KERKBLADEN Puzzelhoek Van een medewerker EDE Ontwikkelingssamen werking, onderwijsvernieuwing en nieuwe kerkvormen waren drie druk besproken onderwer pen op de jaarlijkse orientatie- bijeenkomst voor het kader van de evangelische lutherse kerk, welke het afgelopen weekeinde op kasteel Hoekelum te Ede werd gehouden. Het thema „Denken over wereld, mens en God" werd door drs. Th. A. Fafié ingeleid. Deze beschreef hoe de veranderingen in de cultuur van West-Europa ook de theologie (het spreken van de mens over God) heb ben gewijzigd. De afhankelijkheidsre latie tussen de mens en God, zoals die DRIEBERGEN Onde het motto „Het geweld van dc vredelievend heid" vindt van 4 tot 8 april op Kerk en Wereld een internationale confe rentie plaats, die georganiseerd wordt door Pax Christi Internationaal, het Visser 't Hooft-centrum te Rotterdam en het Martin Luther King-centrum te Amsterdam, samen met Kerk en Wereld. Deze studiebijeenkomst is een ini tiatief van bisschop Helder Caipara uit Brazilië, die als een van de voor zitters zal optreden. Doel van het congres is de foutieve of beperkte beeldvorming van geweldloze veran dering van structuren uit te zuiveren, waarbij vooral aandacht geschonken wordt aan de problemen van de Der de Wereld. eeuwen had bestaan, werd na de eerste aanvallen erop in het tijdperk der Verlichting in de loop van de in dustriële revolutie teruggedrongen. De mens heeft afscheid genomen van zijn onmondigheid. Hij wil zelf den ken en handelen, op eigen verant woordelijkheid. Al denkende en doende zal de mens dan in de situatie van alledag Gods wil moeten ontdek ken. Dit betekent: de toekomst van de wereld blijft open, niets staat vast. er is geen bestaande ©rde. De mens is en blijft op zoek en op weg naar het rijk der gerechtigheid, naar een rechtvaardige maatschappij. Hij zal zich in moeten zetten tot in het on eindige (transcendente) toe voor mensen en medemensen. Het thema werd in drie discussie groepen uitgewerkt. Dr. G. J. Huizer, docent aan het Institute of Social Studies in Den Haag. die enige jaren als voorlichter van kleine boeren in Latijns Amerika werkte, stelde dat vele ontwikkelingsprojecten wel goed zijn, maar toch onvoldoende aan de structuur van de betrokken maat schappijen veranderen. Grote bedrij ven investeren in de arme landen, maar de aard van die investeringen helpt ze vaak van de wal in de sloot en wat er uit zo'n land naar het Wes ten terugvloeit is heel wat meer dan erin gestoken wordt. De conferentiegangers spraken de wens uit dat de lutherse synode zich krachtiger over allerlei aspecten van het rijk-arm-vraagstuk uitspreekt, onder meer in het kader van de door haar gevoerde actie „Eén-Plus". Drs. L. Meermans, rector van het Rhedens lyceum, maakte duidelijk dat het kennisprincipe in het onder wijs meer en meer ruimte zal moeten maken voor het zelfbeschikkingsmo del en kapelaan J. Ruiter uit Bever wijk, voorganger van de kritische ge meente IJmond, sprak over het ver talen van het evangelie in termen van de maatschappij. In de komende tijd zal in de evan gelisch lutherse gemeenten meer aan dacht worlen besteed aan de menta liteitsverandering ten aanzien van het ontwikkelingsvraagstuk en rond pa sen van dit jaar wordt een speciale conferentie belegd over onderwijsver nieuwing. NED. HERV. KERK Beroepen: te Koudekerk a.d. Rijn: L. A. Nell te Steggerda e.o; tc Krimpen a.d. IJssel: H. A. van Slooten te Nijkerk. Aangenomen: naar Montfoort: J. P Verkade te Nieuwe Tonge. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Arnhem: I. de Jong te 's-Herto- genbosch. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Be dankt: voor Amsterdam-Z: J. M. Smelik te Rotterdam-Overschie bui ten verb. GEREF. GEMEENTEN Beroe pen: te Norwich (Can.): J. van Haa- ren te Amersfoort. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kannen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een galden aan post zegels te worden ingesloten. Van onze onderwijsredactie AMSTERDAM Wat er ook gezegd kan worden van de mani festatie waarmee de socioloog dr. E. Tellegen gisteren het ambt van lector aan de universiteit van Amsterdam aanvaardde, zeker is wel dat er heel wat meer mensen geïnteresseerd in waren dan in de ge bruikelijke openbare lessen. Vraag: Op een Desso draion tapijt, type miranda, is de inhoud van een glas frisdrank terecht gekomen. Het tapijt is gelegd over een balatura vloerbedekking, zodat de ondergrond geen vocht kan opnemen. Reeds her haaldelijk is getracht, de daardoor ontstane vlek te verwijderen, o.a. met alleen warm water, waarin azijn was toegevoegd en water, met toevoe ging van clien. Dit alles zonder suc ces. Antwoord: Beter was geweest de leverancier of rechtstreeks de fabri kant te raadplegen, onder medede ling. welk soort frisdrank er gemorst is. Was het citroen (intens werkend), dan was er direkt al niet veel meer aan te doen. Was het cassis, dan was het ook een moeilijk geval (bramen- en bosbessenvlekken zijn bijna niet te verwijderen. Water, lauw water kan nooit veel kwaad (soms blijft er een kring achter ook niet zo mooi). Clien is een prachtig middel om een bad of oven mee schoon te maken, of om oude verf te behandelen, als men met nieuwe gaat werken. Maar we betwijfelen of het heilzaam is voor een dralontapijt. Het enige wat u nu nog zou kunnen proberen, omdat dit beslist geen kwaad kan, is het te be handelen met zeer stijf geklopt Omo- schuim (droog van het resterende wa ter afschappen en over de vlekken verspreiden). Borstel het schuim in het tapijt en laat het drogen. Daarna met de stofzuiger verwijderen (dit middel kimt u ook toepassen op vuil geworden bekleding van bankstellen). Vraag: Hoe gaat het nu als de vrouw sterft en de man achterblijft, als ze in gemeenschap van goederen gehuwd waren? De kinderen krijgen dan een kindsdeel. Voor hen is het een douceurtje, maar voor de man allerminst, omdat uit het restant bij zondere uitgaven moeten worden ge daan, zoals ontbrekend begrafenis- geld, enz., wat erg oploopt. Antwoord: Als een der echtgenoten overlijdt, worden voor de verdeling der nalatenschap eerst alle schulden, onkosten van ziekte, overlijden, be grafenis, enz. afgetrokken. De erfenis is de helft der huwelijksgemeenschap. Daarvan worden de kosten afgetrok ken, voorzover deze niet ten laste van de gemeenschap komen en vervolgens wordt het restant verdeeld. Van onze Haagse redactie DEN HAAG De federatie van juniorkamers in Nederland, een organisatie van mensen tussen de 25 en de 40 jaar, die zich willen ontwikkelen in de richting van een goed leiderschap, heeft een actie georganiseerd, die gericht is op de schade, die de gemiddelde burger zelf aan het milieu toebrengt. De federatie beperkt zich uitdruk kelijk tot dit soort acties, want het aanpakken van de grote milieupro blemen zal volgens de jonge onderne mers alleen maar leiden „tot het vor men van de zoveelste discussiegroep, die geen stap verder komt". Met de actie is ongeveer tweehon derd duizend gulden gemoeid, die zal worden beschikbaar gesteld door het bedrijfsleven. Maar ook de jeugd, die de federatie wil inschakelen bij de actie, zal geld bijeen moeten brengen. Onder het motto: steek de hand in eigen boezem, gaan kinderen van la gere scholen rond de Paasdagen een actie voeren voor een beter milieu. In Vier radiodiensten over Genesis BERN (AFP) De Zwitserse rege ring heeft het parlement voorgesteld, twee artikelen uit dc grondwet te schrappen, waarin is bepaald dat je- zuiten niet in Zwitserland mogen werken cn er geen nieuwe kloosters mogen worden opgericht. Volgens de regering maakt het feit. dat het rooms-katholicismc al tientallen jaren een verantwoordelijke rol in Zwitser land speelt, het noodzakelijk, dat het ook alle rechten krijgt die in de grondwet zijn neergelegd. De twee verbodsbepalingen werden in dc grondwet opgenomen na de „oorlog van de Sonderbund" in 1847 tussen radicale protestanten en rooms-katholleken in midden-Zwit serland De oorzaak van deze strijd was het plan van het r.k. stadsbe stuur van Luzern om de jezuiten met het onderwijs te belasten. Er vielen in deze oorlog acht doden. een brief aan tienduizend scholen doen de juniorkamers de volgende aanbevelingen om acties te voeren: Actie Zet de motor af: te lang sta tionair draaiende auto's en bromfiet sen vervuilen de lucht enorm. Actie Pak de bus: de kinderen moeten de ouders in het spel betrek ken en een week lang samen naar de stad gaan per openbaar vervoer. Actie Boodschappentas: te gemak kelijk pakken we voor de boodschap pen in de winkel van die handige plastic draagtassen die moeilijk te vernietigen zijn. Herstel in ere dus van de oude boodschappentas. Actie Ik weet wat jij niet weet: signaleren, opschrijven en in beeld brengen van alle onderwerpen waar bij de leefbaarheid van de mens in zijn omgeving wordt belicht. Rond februari zal het schone boekje van Nederland uitkomen, dat voorlopig in een oplage van honderdduizend onder de jeugd zal worden verspreid. In een stampvolle aula vond nu een discussie plaats over de weliswaar onuitgesproken, maar niettemin uit gegeven openbare les van Tellegen, die onder de titel „Revolutie tegen de dood" de milieuproblematiek tot on derwerp had. Tellegen had om eenzijdigheid te voorkomen twee potentiële tegenstan ders van zijn opvattingen uitgeno digd, de WD-er Pais en P. Cohen van de Bond van Wetenschappelijke Arbeiders. Nadat zij korte inleidingen gehouden hadden over hun (overigens wel bekende) standpunten inzake mi lieuproblemen, mocht de zaal mee doen. En dat geheel, dat ruim een uur duurde, leverde een buitenge woon verwarde, maar wel vrolijke bijeenkomst op. Of dat overigens de bedoeling van Tellegen was, toen hij SAIGON (AFP/Rtr) De geheime radio van de „voorlopige revolutio naire regering van Zuid-Vietnam heeft vandaag de bevolking opgeroe pen tot een algemene opstand. In een soortgelijke oproep als tijdens het „Tet"-offensief in 1968 werd gezegd dat „de toestand meer dan ooit gun stig is" en dat „dank zij de veelvul dige overwinningen de beslissende zege nadert". De Vietnamiseringspolitiek moet te niet gedaan worden omdat deze erop gericht is „Vietnamezen Vietnamezen, Aziaten Aziaten te laten doden". De Amerikanen en de Zuidvietna- mese regering hebben de afgelopen tijd herhaaldelijk de verwachting ge uit dat de Vietcong de komende maand een groot offensief zal be ginnen. Oprichting van een belangenorganisatie dienstweigeraars Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Op initiatief van onder andere Cor Ihja, lid van de doopsgezinde vredeswerkgroep, is tij dens een landelijke bijeenkomst in Amsterdam de Vereniging dienstwei geraars (VD) opgericht. De vereniging is primair een belangenorganisatie voor de ruim 300 erkende gewetens bezwaarden militaire dienst, die in inrichtingen of elders vervangende dienstplicht vervullen. De vereniging uil in georganiseerd overleg met het bureau gewetensbezwaarden gaan on derhandelen over de rechtspositie van de dienstweigeraars. Dit bureau res sorteert onder het ministerie van de fensie. De VD kan worden beschouwd als een pendant van de WDM, die de belangen behartigt van de dienst plichtige militairen en daartoe even eens georganiseerd overleg pleegt met het ministerie van defensie. De VD wil ook dienstplichtigen die van plan zijn een beroep te doen op de wet gewetensbezwaren, met adviezen bij staan. Voorzover mogelijk zal de VD, in samenwerking met andere groepe ringen, .zich ook met vredesactivitei- ten bezighouden. Tot nog toe hebben ongeveer 60 tewerkgestelden zich bij de vereniging aangesloten. Voorzitter van de VD is Peter Jansen, werk zaam in een psychiatrische inrichting. op het idee kwam om deze discussie te houden, mag betwijfeld worden. Wat heeft de in milieuproblemen geïnteresseerde aan een discussie, waarin niets nieuws gezegd wordt, waar de liberalen zich vooral afzetten tegen communisten, („ook het Baikal- meer is vervuild") en radicaal-linkse sprekers vooral tegen de WD („èen Club van Rome, milieukijkers die op een zondag ineens ontdekken wat al tijden bekend was"), en waar de eni ge originele opmerking („misschien is het juist de bedoeling dat de mens zichzelf om zeep helpt want we vor men de grootste bedreiging voor het milieu") buiten de discussie gehouden werd? Hij zal hoogstens tot de ontdekking komen, dat in een uur over van alles gepraat kan worden, maar dat een enigszins vruchtbare discussie een wel wat toegespitster uitgangspunt nodig heeft. En dat is de milieupro blematiek op het ogenblik in ieder geval nog niet. ..Verleg de aloude grenzen niel", zegt de Spreukendichter, kom met op de akker der wezen, want hun Losser is sterk; zal hun rechtsgeding tegen u voeren.Wij moeten de rechten een ander eerbiedigen zegt de bijbel en vooral de rechten van h die ze niet kunnen verdedigen. God vraagt van ons dat we staan op het recht van de ander. I we ons inzetten voor de zwakken, de verdrukten, voor degei die zonder hulp in de wereld staan. En God geeft Zelf het voorbeeld. Hij is de „Losser" van de zen. Hij draagt hun schuld en bevrijdt hen. Hij staat op hl recht en wie zich tegen hen keert, vindt uiteindelijk God tegi over zich. Sommige mensen zijn geneigd te mopperen: Ik zie er niets v Het lijkt soms erop dat God mensen in de steek laat. Boos he ben sommigen geroepen: Waar was God in Auschwitz. Go rechtsgeding tegen sommige mensen, sommige volkeren, sommii culturen kost tijd. God is haastig om te vergeten. God is not haastig om te oordelen. Maar kijk terug over de eeuwen. Wat gebeurde er met diet al ren, met onderdrukkers. Wat is er van hen geworden? 'ia We lezen vandaag: !Samuel7 13-17. DEN HAAG De omzetontwikke ling van dc detailhandel loopt op het ogenblik achter by de groei van de consumptieve bestedingen van gezins huishoudingen. Deze uitgaven stegen van 64 miljard in 1970 tot 71 miljard in 1971 en zullen dit jaar oplopen tot een kleine 80 miljard. In twee jaar betekent dat een toeneming van 24 pet. Daar staat dan tegenover, dat de omzet van de detailhandel via 38 Drees verwacht in 1975 geen chaos bij veren in Zeeland Van een verslaggever DEN HAAG Minister Drees van Verkeer en waterstaat is niet van mening dat in 1975 een chaotische verkeerssituatie zal ontstaan, wan neer de werken, die nodig zijn om de veerdienst Vlissingen-Breskens met dubbeldeksboten te gaan varen, nog niet af zijn. De minister antwoordt dit op vra gen van het kamerlid Roels (PvdA) over de datum, waarop een beslissing over het inzetten van dubbeldeksbo ten zal worden genomen. De minister zegt deze beslissing in het laatste kwartaal van dit jaar te verwachten. Hij is van mening, dat het veer Krui- ningen-Perkpolder, dat in 1975 wel met dubbeldeksboten zal werken, een eventueel te groot aanbbd van ver keer zal overnemen. Rijkswaterstaat, zo deelt de minis ter verder mee, stelt een onderzoek in naar de wachttijden bij de veren in Zeeland. mrd. in 1970 en 41 rtird. in 1971 dit jaar terecht zal komen op 45 mrd. wat gerekend over twee jaar een groei van 19 pet is. Een belangrijk deel hiervan, 13 pet, bestaat uit prijs stijging. Een en ander blijkt uit het rapport „Economische verkenning 1971/1972" van het Economisch Insti tuut voor het Midden-en kleinbedrijf. Het instituut berekende, dat de ver houding tussen omzet- en prijsstijging gedurende de afgelopen twee jaar on gunstiger was dan in de periode 1960- 69. Toen ging de omzet gemiddeld per jaar 8 pet vooruit bij een doorsnee prijsstijging van 3,5 pet, maar in 1970 en '71 waren deze percentages 9 en 6. Het rapport vindt de ontwikkeling van het midden- en kleinbedrijf in de sectoren detailhandel, nijverheid, ho reca en vervoer in 1971 minder gun stig dan in 1970. Voor 1972 zijn de verwachtingen voor het midden- en kleinbedrijf zelfs ongunstig te noe men. Oorzaak daarvan aldus het EIM is de ongunstige conjuncturele situa tie. De groei van de geldomzetten is in 1971 enigszins bij die van 1970 achter gebleven. Net als in voorgaande jaren was de omzetstijging het sterkst bij de postorderbedrijven. De verkopen door verbruikerscoöperaties lager, echter 1 pet. beneden die van 1970. Het heeft er naar de mening van het EIM alle schijn van, dat de expansieve groei bij de verbruikers- markten verleden tijd is. In 1970 was de omzet in deze sector 57,5 pet hoger dan in 1969, maar het stijgingspercen tage voor 1971 is volgens voorlopige cijfers maar 11. In 1972 zullen de geldomzetten, evenals in het afgelopen jaar met 9 pet toenemen, zo raamt het EIM, vooral" door de sterke prijsstijgingen. Die 9 pet moeten echter gezien wor den tegen aanzienlijk grotere kosten stijgingen. Met name de lonen (±10 tot 15,5 pet), maar ook de huren, de prijzen van diensten van derden en de inkoopprijzen van materialen gaan fors omhoog. Het gevolg is, dat de groei van het gemiddelde inkomen van de ondernemers in het midde kleinbedrijf in sterke mate acht< blijft bij de groei van het gemidde] inkomen van de rest van de bev king. Het bedrag, dat de middenstan< na zijn noodzakelijke uitgaven ov houdt het ondernemersinkomen zal dit jaar, evenals in 1972, wa schijnlijk met 4,5 pet stijgen. In ondernemersinkomen van het r den- en kleinbedrijf in de nijverh raamt het EIM een toeneming vat (v.j. 5) pet, in de horeca 1,5 (6,5) j en in de vervoerssector 8 (12) pet.1 Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. De emeritus-predikant P. J. O. Bruijne schrijft in het Gereformeerd Weekblad: „Het valt me op. dat je steeds minder mensen in restaurants ziet doen wat wij vroeger als jongens van onze ouders per se moesten: bidden voor je ging eten. Dat ging in de regel zó: we gluurden eerst, doods benauwd voor ons figuur „flink" om ons heen. Als het terrein enigszins veilig leek, stelden we ons ver volgens verdenkt op achter onze menukaart. Ten slotte lispelden we, met half gesloten ogen enige woordjes, die voor een gebed moesten door gaan, maar het ging allemaal zo bliksemsnel dat we meer leken op zakkenrollers dan op ootmoedige sme kelingen. Na deze vreemde „godsdienstige" verrichtingen verdiepten we ons weer in de spijskaart, die ons als scherm had beveiligd en stelden met zekere voldoe ning vast dat de ons voorgezette en gelukkig niet koud-gebeden soep inderdaad overeenkwam met de aankondiging". Aldus het begin van ds. De Bruijne's artikel, waar we voorts deze passage uit overnemen: „De wijze kent tijd en wijze. Overdaad, óók in vrome vormen schaadt. Maar het nalaten van onze christelijke tafelgewoonten is veel erger. Zo zullen de gebogen hoofden van twee bidders voor 'n kop koffie en 'n kroketje aan een eetruif („bar") me al tijd bij blijven. Ze hadden haast geen plaats op hun krukken tus sen de rommel om hen heen, maar terwijl ik staan de uit het vuistje, begrijpelijk zonder gebed vooraf mijn broodje verorberde om weer zo vlug mogelijk buiten te zijn. namen die twee broeders rustig de tijd om waar te maken wat Psalm 23 in de oude vertaling zo plechtig verklaart: „Gij richt de tafel voor mijn aangezicht tegenover mijn wederpar- tijders". „G(j". Oók en juist hier in de snackbar. Gy. Vanaf die gebogen, hoofden zie ik nog altijd 'n lijntje lopen naar boven." In het hervormde blad Woord en Dienst is ds. W. Barnard (de dichter Guillaume van der Graft) een reeks artikelen begonnen over liturgie. Zijn eerste verhaal, dat „Eredienstvaardigheid" tot titel kreeg, schreef hij in de consistoriekamer van de kerk te Rozendaal. Hier is het slot van het eerste stuk van ds. Barnard: „Het is nog vroeg, ik kom altijd veel te vroeg, dat is geen minuut te laat. Ik moet toch de mensen wel kom heten? Ik meen dat heel serieus. Het lijkt me niet goed, dat ik pas binnenkom als de dienst be gint, zoals een dirigent die met applaus begroet wordt als hij opkomt en voor de mensen gaat staan, lich telijk boven hen verheven! Het lijkt me helemaal niet goed om de indruk te vestigen dat de dienst pas begint als de voorganger plechtig, plicht-ple gend, zijn stem verheft in gestileerde taal. Ik geloof, dat wij eerst samen ongedwongen bezig moeten zijn, dingen besprekend, liederen oefenend, vóórdat we ons begeven in de voorgeschreven vormen. Ik geloof ook, dat we die vormen niet missen kunnen. Maar vormen zijn nog iets anders dan formaliteiten. En als wij voordat de dienst begint ongedwongen samen zijn, kan dat ten gevolge hebben, dat het vormelijke straks niet gaat verstijven, dat het iets informeels behoudt, iets ongedwongens bij alle discipline. BILBAO (AP) De arbeiders van Maar nu haal ik al weer zoveel tegelijk overhoop, dat het beter is niet verder te gaan. Er komen nog vele afleveringen, hoop ik. En het zal bepaald geen liturgiek zijn die ik schrijf. Ik laat u in de consisto riekamer achter. Wist u, dat die ook „gerfkamer" wordt genoemd? En dat dat woord zoiets betekent als: een vertrek waar men iets gaar maakt? De spij zen worden toebereid, er is een gaarkeuken. De kok groet u. Wat zeg ik? Een koksmaatje." In De Kerkvoogdij, maandblad van de vereni ging van hervormde kerkvoogdijen, schrijft prof. dr. ir. H. G. van Beusekom (erevoorzitter der ver eniging), over de kanselbijbel ojn. het volgende: De reformatie heeft ons monumentale kerkgebou wen nagelaten, waaruit onze vaderen het liturgisch middelpunt, het altaar, hebben verwijderd, waardoor een nieuw middelpunt is ontstaan, een machtige kan sel, die alle aandacht vraagt voor de verkondiging van het Woord. Ligt op een dergelijke kansel een oude statenbijbel, dan kunnen wij die niet zonder een aantal fabrieken m Bilbao zyn meer weghalen zonder het karakter en de stijl van jnaandag in staking gegaan uit pro- het gebouw te schaden. test teSen het ontslag van collega's. Die bijbel behoort daar te liggen, omdat deze de totaal zouden ongeveer 6000 ar- woordverkondiging uittilt boven een historie van oeiders staken. olgens zegslieden eeuwen. Daarom ook vraagt hij. dat wij hem evenals het>ben alle 4600 werknemers van de het kerkgebouw zelf met eerbied behandelen en in scheepswerf Astilleros Espanoles in goede staat onderhouden. Sestao by Bilbao het werk neergelegd In onze moderne (kleinere) kerken is de kansel H1.* solidariteit met 2600 collega's die veelal teruggebracht tot een eenvoudige lessenaar in zV)n Koehorst omdat zij weigerden een de geest van de oud-christelijke „ambo", die voor de einde te maken aan een staking van schriftlezing en de leiding van de gemeentezang werd dagen, gebruikt. Op zulk een „kansel" hoort geen grote statenbij- bel. In tal van gemeenten ligt hij er echter toch, dank zij belangstellende gemeenteleden, die nog een statenbijbel uit oud familiebezit in huis hadden en daarvoor geen betere bestemming wisten dan hem bij de in gebruikneming van de nieuwe kerk aan te bieden. In zulke gevallen zou het wegnemen van de sta tenbijbel van een lessenaar, waarop hij niet past, aan de waardigheid van het kerkgebouw ten goede kun nen komen. Dit wil intussen niet zeggen, dat alle kerkvoog dijen, in het bijzonder die welke het beheer over een modern kerkgebouw hebben, nu maar dadelijk de betreffende kansels moeten gaan inspecteren en huns inziens misplaatste bijbels opruimen. Men moet met beleid te werk gaan en vooral geen „beelden storm" ontketenen. i 2 3 4 5 6 7 8 9 2 3 4 5 6 7 8 9 Kruiswoord-puzzel zonder zwart Horizontaal: 1. toneelkunst: 2. knol-I^ gewas-zangstuk; 3.bijb. figuur-aantal- gewicht (afk.); schoof-zoutziederij; 5j''J marterachtig roofdier-voegwoord-mu-r zieknoot; 6. akelig-platte steen; 7. godii4 van de toorn-speels; 8. plaats in dor N.O.P.-boom-plaats in Finland; 9. ge-ftj): heel en al; f Verticaal: 1. bergkristal; 2. smal bloem-P"! bed-rivier in Italië; 3. bloedbuis-scheikjifl element-droogoven (Z.N.); 4. lengte-in maat-afgelegen-projectieplaatje; 5je bloem-vreemde munt; 6. opgegeven! werk-lof-onmeetbaar getal; 7. titer1 (afk.)-soort kabeljauw-geheel de uwe!' (afk. Fr.); 8. top in de Berner alpen-wa-fap ter in Friesland-scheik. element; 9. in-fel keping-prul ts{ Oplossing vorige pazzel D' Hor.: 1. enter, 5. model, 10. mais, 12.' 1 oele, 13. ma, 14. tenor, 17. LN, 18. erg, 2(Üd<? Ede, 21. rat, 22. ar, 24. ge, 25. slap, 26. no4n de, 28. om, 30. me, 32 pon, 34. lab, 36. netJ 38. as, 39. altijd, 41 ga, 42. deel, 44. ader? 46. elger, 47. emelt Vert.: 1. emmer, 2 naar, 3. Ti, 4.*Est, Gr" oor, 7. de, 8. Ella, 9. lente, 11. ende, 15. EeJ°' 16. O.E., 19. galon, 21. reden, 23. ram, 24Fr gom, 27. spade, 29. maté, 31. start, 33leu Osei, 34. 11. 35. bij, 37. egel, 39. ale, 40(sm dam, 43. eg, 45 de. »n U Van een onzer verslaggevers STRAATSBURG Minister De Koster van defensie zou meer dan minister Schmelzer (buitenlandse za ken) bereid zijn in internationale or ganisaties het kolonelsbewind in Griekenland aan de kaak tc stellen. Dat is dc mening van het socialisti sche Tweede-Kamerlid P. Dankert die rapporteur is van de Raad van Europa voor Griekenland. Wanneer echter het kerkgebouw bepaalde veran deringen of een grote onderhoudsbeurt, zoals bin- nenschilderwerk, moet ondergaan, kan er aanleiding zijn om het kerkmeubilair eens kritisch te bekijken. Dan zal men er misschien toe komen, met voor zichtig beleid bepaalde dingen te wijzigen of zelfs geheel weg te doen. Dit alles natuurlijk met respect voor hen, die het bestaande hebben tot stand ge bracht. Het kan van belang zijn te vermelden, dat de bouw daan is dat Nederland met alle legale en restauratiecommissie en in het bijzonder de com- middelen moet proberen de democra- missie voor de kerkindeling, in voorkomende ge- tie in Griekenland te herstellen en vallen graag de kerkvoogdijen van advies zullen die- hiervoor in internationale organen nen". maar niet in de Navo-ministerraad In het Griekse programma van de Westduitse radio zei Dankert dat mi nister Schmelzer de mening toege- moet pleiten. (Een standpunt dat deeld wordt door de secretaris-ge raai van de Navo de heer Luns.) heer Schmelzer heeft zich om die den niet aangesloten bij de Deense n Noorse aanvallen op het bewind Athene in de Navo-raad. Minister De Koster heeft tijd een recent bezoek aan Kopenha tegenover het blad 'Politiken' v klaard te begrijpen dat elkaar opv.,' gende Deense regeringen mede op sis van binnenlandse politieke ov wegingen de vergaderingen van Navo-ministerraad benutten om Griekse bewind aan te vallen. 1 gens Dankert komt de Nederlan regering onder steeds groter druk staan een beleid te volgen dat m overeenkomst vertoont met het De Z<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2