TV-coinmeiitaar Nederlands Dans-Theater Spiegelvariatie op bewegingsthema Seth Gaaikema's show op oudejaar een ki j ksucees Arts berispt omdat hij niet waarschuwde Niveau COLIN FORBES VAN ZERVOS 10 VRIJDAG 14 JANUARI 1972 - ROTTERDAM De naam „Tilt" van het nieuwe ballet van Hans van Manen getuigt van een volledig ge brek aan pretenties. Want „Tilt" is helemaal niet „scheef", „uit het lood" of „hellend", zoals Hans van Manen met zijn titel bedoelde. Dat hebben we donderdagavond in de Rotterdam se Schouwburg kunnen zien, toen het Nederlands Dans-Theater het in voorpremière bracht. In de Amster damse Stadsschouwburg komt het 20 januari, op 21 januari beleeft het in het Scheveningse Circus-Theater zijn officiële première. Een wat wonder lijke gang van zaken, maar we heb ben ons laten vertellen, dat die iets heeft te maken met de subsidieverle ning: het ensemble behoort thuis in Den Haag en volgens de subsidiebe palingen moeten daar de premières worden uitgebracht. Dat „scheef" slaat op het tweede deel van dit ballet. Hans van Manen heeft met zijn choreografie iets ge daan, wat in de rpuziek overbekend is, maar wat in de beweging nog niet zo vaak wordt toegepast: een thema en daarna nog eens datzelfde thema maar dan een beetje anders. Als muzikale begeleiding gebruikt hij het Concerto in D van Strawinsky en om goed te doen beleven dat het om de bewegingsvariatie gaat wordt het twee maal op precies dezelfde manier gespeeld. Je kunt een choreografisch lijnen spel prachtig variëren, door dat in spiegelbeeld over het toneel te laten bewegen en dat is nu juist wat Van Manen heeft gedaan. Dezelfde passen en bewegingen zijn te zien, maar het choreografische beeld wordt volslagen anders. Van Manen varieert nog meer, of liever consequent verder: wat eerst mannen doen, doen in het tweede deel de vrouwen. Uit de aard der zaak is „Tilt" een muziekballet. Niet in de zin, dat de beweging een preciese „weerklank" is van de muziek, wel in die zin, dat beweging en muziek één geheel vor men, het ballet helemaal in de ab stractie van de muzikale begeleiding ligt en dat de wat koele en ook fees telijke muziek wordt geaccentueerd met vier strakke zuilen als décor. Het is allemaal bijzonder harmo nisch. Een decorverschil geeft ook aan wat het thema en wat nu de variatie is: het eerste deel wordt gedanst ach ter een gazen voordoek, dus ietwat gesluierd, het tweede deel mist dit doek en is dus helder en daardoor strakker. Zoals van Van Manen te verwach ten zijn er prachtige bewegingen te zien en het choreografische lijnenspel is, zowel als het spiegelbeeld boeiend en gaaf. Om iets dergelijks met succes te doen, moet een ballet „tweezijdig" zijn: het moet van de zijde van het publiek evenzeer aantrekkelijk zijn als gezien van de „achterzijde" af, en dat vereist van de choreograaf een scherp inzicht in theater-perspectief. In dit opzicht is „Tilt" nergens zwak. De rose en lichtblauwe costuums van Jean-Paul Vroom, met hier en daar wat franje-kwastjes, zorgen voor een heel klein beetje barok. Dat hoort erbij: juist de barok hield van thema's en variaties. HANS W. LEDEBOER Onthullingen over ontwikkelingshulp Van onze radio- en t.v.-redactie HILVERSUM Zondagavond zal de NOS op Nederland II een bijna uur lange Britse documentaire over de betekenis van ontwikkelingshulp uitzenden. De NOS licht toe, dat er in dit programma onthullende dingen zullen worden gezegd, want er wordt op openhartige wijze gesproken over de tezwaren die aan de acties kleven. Daarom heet de documentaire „Is de hulp wel hulp?" Aangetoond wordt, waarom de rij ken in de derde wereld steeds rijker en de armen steeds armer worden. In de reportage spreekt ondermeer pre sident Nyerere van Tanzania over zijn land Het is hem duidelijk dat de ontwikkelingsgebieden hun eigen problemen moeten oplossen maar hij weet niet hoe, hij ziet wel een wil maar geen weg. Van onze radio en t.v.-redacite HILVERSUM De oudejaarsshow, door Seth Gaaikema voor de AVRO- televisie gegeven, is een kijksucces geworden. Bij een kijkdichtheid van 64.6 procent (dat wil zeggen 6.5 mil joen personen aan de buis) werd een waarderingscijfer van 7,9 behaald en dat is behoorlijk hoog). Op de laatste avond van 1969 had het programma van Seth Gaaikema een kijkdichtheid van 48,4 en een waarderingscijfer van 7,7. Van een verslaggever DEN HAAG Omdat een huisarts verzuimde een patiënt te waarschuwen dat de hem voor geschreven valiumtabletten het autorijden zeker in het begin riskant maakten, heeft het medisch tuchtcollege in Amster dam een berisping uitgesproken. Het college achtte het in het alge meen belang, deze uitspraak te publi ceren. onder andere ter bevordering van de verkeersveiligheid. De patiënt was op de dag nadat hij de tabletten begon te slikken in zijn auto in slaap gevallen. Hij werd door een schok gewekt en merkte dat hij links van de weg reed en dat zijn auto beschadigd was. Met veel moeite kon hij een parkeerplaats bereiken, waar hij tweeëneenhalf uur in zijn auto uitsliep. Het tuchtcollege overwoog dat juist bij het begin van het gebruik van valium en soortgelijke kalmerende middelen, bewustzijnsvernauwing kan optreden die sterk ontspannend op de spieren werkt. Juist voor auto bestuurders is hier een waarschuwing op zijn plaats, zeker bij de hoge dose ring van viermaal vijf milligram va- llum per dag, die in het bewuste ge val was voorgeschreven. Het tuchtcollege deed de uitspraak dat de arts, door een waarschuwing na te laten, het vertrouwen in de stand der geneeskundigen heeft on dermijnd. Mede omdat hij weinig blijk gaf van inzicht in de onjuistheid van zijn handelwijze, sprak het colle ge een berisping uit. Kunst kan ook verdoven, zei Jan Kassies in het gesprek met Joop van Tijn op de VPRO gisteravond. Zou dat ook slaan op de Chinese opera De Verovering van de Tijgerherg, die de zelfde omroep eerder op de avond liet zien? Als het kunst is. wat wij be twijfelen. wat voor invloed heeft die dan op de Chinezen? Wat vinden de gewone Chinezen er nu imn? Daar gaat het natuurlijk om. Niet of wij het nu kunst of kitsch vinden. Het kwam overigens bij ons over als kitsch en als een al te doorzichtige poging tot volksverlakkerij. Maar vinden de Chinezen dat ook? Nu Chi na door het westen niet langer geïsoleerd wordt, en de Chinese rege ring de grens ook weer begint open te stellen, komen we dat wellicht nog eens aan de weet. Het gesprek tussen Kassies en Van Tijn stond op een hoog niveau. Wie het van a tot z gevolgd heeftweet weer wat er met betrekking tot kunt en cultuur momenteel in ons land op het spel staat. De VPRO was geweldig op dreef. De ..reportage" Rudy Schokker huilt niet meer, heeft ons nu en dan laten huilen van het lachen. Je kunt toch niet met droge ogen aanhoren: op het hoogtepunt kwam een vliegtuig over, en ik viel op de grond. Toen moest er wel getrouwd worden. Als U het niet gezien mocht heb ben, het ging over geluidshinder en wat voor verschrikkelijke gevolgen dat allemaal kan hebben. Het was een beetje jammer, dat het Leerhuis onmiddellijk na het zware" gesprek tussen Van Tijn en Kassies kwam. In het Leerhuis werd ook weer zwaar verder geboomd over de verzoening. Van 20 voor 10 tot over elven discussies zonder dat je zelf wat terug kan zeggen, is misschien een beetje te veel van het goede. H.L. Vanavond te zien NEDERLAND I NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal KRO 19.05 Felix de kat 19.12 Piste, variété-progr. 20.00 Journaal 20.21 'n Zomerzotheid. TV-musical 23.05 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal 19.05 Mary Tyler Moore Show 19.30 Vlieg er niet in: informatief programma over oplichters en hun praktijken 20.00 Journaal 20.21 Perspectief: De baas zelf, doe. 21.10 Voor de Vuist weg 22.20 Journaal 22.25 Den Haag vandaag 22.30 Uit de Kunst 23.00 E.K. IJsdansen te Gothenburg, samenvatting van de vandaag gehouden wedstrijden BELGIË-NEDERLANDS Vanavond te horen HILVERSUM I KRO 19.00 uur Au-ditie, muzikale talenten 20.00 uur Verzoekplatenprogramma 22.00 uur Cursief, cabaretprogramma 22.50 uur Goal, sportprogramma HILVERSUM II VPRO en VARA 16.03 - 20.30 uur VPRO-Vrijdag 20.30 uur (NOS) Muziek uit de barok 21.00 uur Radio Kamerorkest en so list 22.30 uur Licht muziekprogramma 23.20 uur Muziek van Nederlanders 18.00 18.05 18.45 18.50 19.03 19.09 19.39 19.45 20.10 20.55 21.40 22.30 22.35 Kleur: Fabeltjeskrant Kleur: Volksuniversiteit: Or- landi di Lasso Verkeersveiligheid Ziet u er wat in?: programma overzicht voor de volgende week Keurig Frans en Zoeklicht Luceat: R.K. godsdienstige uit zending Mededelingen en de Weerman. Nieuws Panorama Verhaal over een cello, Tsjeschisch tv-spel Kleur: Cultuur en beschaving, een reis met Sir Kenneth Clark kriskras door de Europese be schaving Nieuws Kleur: Europese kampioen schappen kunstrijden op de schaats in Göteborg - reportage van het dansen vrije figuren. Einde MARY PERKINS STAGE APR 2; 1971 WAT ZAL VAN OM 26 AVQMD worsen 30ÜW LEVEND I <=>6 EN 66ESTI&E lOMVEESATlE PJ KADIO I i'AAAVOM» GRAM MOFOONPLATEN- PROGRAMMA DRAADOM ROEP VANAVOND van IS - 20 uur Albert Lortzlng ..Der Waf- fenschmled" Komische opera in 3 bedrij-ven Hilversum I. «02 m. KRO: 8 30 Nieuws 18.41 Actualitei ten. is t0 Marktberichten. 18.52 (SI Lichte orkestmuziek. 19.00 (S) AL'-ditle: muzikale talen ten. ',0.00 Verzoekplatenpro gramma ,a» Kursief: ca- baretprjeramma. 22 25 Over weging. 22 .to Nieuws 22.38 Den Haag vandaag. 22 50 (S> Goal...!: csporl) programma met veel muziek 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II. 298 m. VPRO: 18 00 en 20 00 Nieuws NOS: 20.30 iS) Muziek uit de Barok. VAR.A: 21.00 (S) Radio Ka-* merorkest en solist 22 30 (Si Hoe 'aver op de avond: licht muziekprogramma. 22.55 Mede delingen. 23.00 Nieuws. 23.10 Actuall'-'lten. 23.30 Muziek van Nederlanders, (opn.) 23 56-24.00 Nieuws. Hilversum 1 402 m. TROS: 7.00 Nieuws 7 02 (S) Lichte grammofoonmuztek. re portages en berichten <7.80 Nieuws: 7.41-6.00 Actualiteiten; 8 30 Nieuws; 8.41-8 50 Actuali teiten) 10 00 Verzoekprogram ma voor de militairen <10 30-10.32 Nieuws) 11.55 Mede delingen 12.00 Route - A: amu- sementstourlsme in Nederland (Overheidsvoorlichting: 12.16 Belastingmaatregelen 1972; 12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw: 12.30-12.41 Nieuws) 14.00 (S) Steiger - B: Radio-show <14.03 Sportkom- pas: 14.33-15.00 <S) Tross-Coun- try: 15 30 Nieuws: 15.33-16.00 <S) Jazz-cocktail: 17 30 Nieuws: 17.32-17.50 Actualiteiten) 18.00 Persoverzicht Politieke Par tijen: 18.19 Uitzending van de CPN. Hilversum II 298 m. VARA: 7.00 Nieuws ochtend gymnastiek 7.20 (S) Z.O geva rieerd programma. met om 7.33 Van de voorpagina, om 7.54 VPRO: Deze dag: om 8.00 Nieuws: om 8.11 Actualiteiten, om 9 35 Waterstanden en om 10 05 De Ombudsman 10.30 <S> Zaterdag informatie: muziek en Informatieshow met om 11.00 Nieuws 13.00 Nieuws 13 II Actualiteiten 13.23 VARA-Varia 13.25 (S) Dit is het begin Jongerenprogramma HTRO: 14.35 HIRO-Magazine NOS: 15.05 De komende week in het Nederlandse muziekleven 15.30 Frans Duits-Engels: een luis terprogramma. (Om 1600 Nieuws.) 16.15 <S) Jazzmuziek 16 43 Inzet: een programma over amateuristische muziek beoefening. 17.15 Een Basis voor Hoop. programma van de Christian Science 17.30 Voor een Europese Veiligheidsconfe rentie. discussie VARA 17.55 Mededelingen. Hilversum 111 240 m. NCRV 7 00 Nieuws 7.02 Pop Station <8.00 Nleuwsi 9.00 Nieuws 9.03 Pers vers 10.00 Nieuws 10.03 Muziek bij de koffie <11.00 Nieuws) 12.00 Nieuws 12.03 Elpee Pop 13.00 Nieuws 13.03 Nee. we noemen geen namen 13.30 De Europese schaatskampioenschappen voor dames ln Inzeil, afgewisseld met muziek (14 00 en 15.00 Nieuws) 16 00 Nieuws 16.03-18 00 Sportshow: sport en muziek, met o.m. de Europese schaats kampioenschappen voor dames in Inzeil (17.00 Nieuws.) BELGIE-NEDERLANDS 12.55 <K) Skiën - reportage van de afdaling voor heren in de Hahnenkammrennen in KitzbUhel 14.00 (K) De stilte van de woestijn documentaire film 14.50 Tekenfilm 15.00 Tref punt: gesprek over actuele problemen 16.00 Volksuniversi teit: Spaans voor beginners 16.45 Volksuniversiteit: Orlan do dl Lasso (deel 2) 17.25 Volksuniversiteit: Nederlands 31 Het natte dek glansde in het licht van de maan en achtef de schoorsteen aan bakboord explodeerde een wolk van \yater bij de reling. Terwijl Ford roerloos aan zijn zijde stond zocht Prentice met zijn ogen het dek af, dat verlaten leek. Even la ter rukte een windstoot de slecht passende Alpenkorps pef van zijn hoofd en blies die de zee in. Hij had nu het meest kenmerkende onderdeel van zijn vermomming verloren. Hij keek naar stuurboord en was verrast te zien hoe dicht de tor- pedobootjager was genaderd. Hij fronste toen hij de seinlamp zag flitsen. Seinde hij naar de Hydra om te stoppen? Met een geringe draaiing van zijn hoofd keek hij naar de achtersteven en hij zag het vlot, waarvan de canvas bedekking was verwij derd. Bij het licht van de maan kon hij de reddingboeien van de zijkanten naar beneden zien hangen, slingerend met de be weging van het schip. Het vlot was met het canvas bedekt geweest toen hij het voor het laatst had gezien, maar hij had niet kunnen ontdek ken wat het canvas aan het oog had onttrokken. Als er wer kelijk vuurpijlen op lagen zouden ze het halen,, zouden ze de aandacht van de torpedoboot jager kunnen trekken en opge pikt worden. Hij voelde niet al te veel voor het denkbeeld zich in zo'n zee aan boord van dat nietige vaartuig te bevinden. De hele oppervlakte van de Egeische Zee verhief zich in een reeks bergachtige kammen, die op de veerboot afraasden met een afschuwelijke, glijdende beweging, alsof ze van plan waren het schip te overweldigen. Hij stond op het punt zich naar het vlot te bewegen, maar wachtte een ogenblik toen de veerboot1 zich oprichtte uit een van de diepe, rollende duikbewegingen. Hij zag de korte beweging van een schaduw aan stuurboord, achter de schoorsteen, de schaduw van een grote man, die een slappe hoed op had en dicht bij een zwaaiende reddingboot stond. Terwijl hij een waarschuwende hand op Fords arm legde, bleef Prentice onbeweegijk staan. Het was de grote Duitser die als passagier in Istanbul aan boord was gekomen. Te oordelen naar de manier waarop hij stond leek hij in gé- sprék te zijn met iemand, die, onzichtbaar voor hem, achter de Wand van de brug stond. Ga weg, bad Prentice. Ruk in! De Duitser bewoog zich en keek zijn kant uit. „Er zijn Italiaanse mijnen afgeworpen in de Golf van Zer- vos." Dit laatste bericht van de torpedoboot jager had Burck- hardt eigenlijk moeten geruststellen, maar het bezorgde hem een rilling. Het had hem moeten geruststellen omdat de com mandant van de torpedobootjager de kapitein van de Hydra een vriendelijke waarschuwing had gegeven, maar in plaats daarvan was hij ontzet. De doorvaart vanaf de nauwe toe gang tot Katyra, aan het begin van de golf, besloeg een af stand van twintig mijl en het vooruitzicht om 's nachts twin tig mijl af te leggen door met mijnen bezaaid water be schouwde hij niet met groot enthousiasme. Werktuigelijk gaf hij Nopagos opdracht de torpedobootjager te bedanken, maar inwendig vervloekte hij zijn bondgenoten. Ter wille van de veiligheid was het Italiaanse Opperbevel niet op de hoogte ge steld van operatie Zervos, maar het was duivelse pech dat ze uitgerekend in deze nacht plotseling moesten besluiten vanuit de lucht mijnen af te werpen in de golf. Diti zei hij grimmig bij zichzelf, wordt een reis om te onthouden. „Ga naar beneden en laat de Britse gevangenen naar mijn kajuit brengen." Hij gaf opdracht aan de soldaat, die Nopagos nu niet meer hoefde te bewaken. Zijn ogen waren nog op het oorlogsschip ;gevestigd toen de soldaat de brug verliet. Er kon wel eens iets! waars schuilen in datgene, waarop die verwenste Abwehrman had gezinspeeld... Meer variatie in tv- Momma vooravond van VPRO 32 Zijn gedachtengang werd onderbroken toen Nopagos zijn bericht beëindigde en met een gelaten uidruk- king op zijn gezicht wachtte, terwijl de torpedobootjager eep reeks korte flitsen als antwoord zond. Ja, besloot Burckhardt, het was een goed idee om de Britse gevangenen nog eens aan de tand te voelen, maar deze keer zou hij zijn plaatsvervan gend commandant, Majoor Eberhay, met de ondervraging be lasten. Evenals Luitenant Hahnemann beheerste Eberhay de Engelse taal. „Ze wensen ons behouden vaart!" Schnell slaagde er niet in de opluchting en de triomf uit zijn stem te weren. Burckhardt kon het ook nauwelijks geloven, maar het gevoel van bevrij ding dat hem doorstroomde, beïnvloedde niet zijn gezonde oordeel. Vlug gaf hij Schnell een waarschuwing. „Houd pre-- cies dezelfde koers en snelheid aan misschien is het een list om onze reactie te testen." Hij schakelde over op Grieks. „Ka pitein Nopagos, u blijft daar staan tot ik nadere instructies geef." Vanaf de torpedobootjager zou men gemakkelijk de brug van de Hydra kunnen zien en daarom bleef Burckhardt in de schaduw. Als de Britse commandant zijn verstand ge bruikte zou zijn kijker nu gericht zijn op de brug'van de veerboot. Hij volgde zonder veel hoop de koers van de torpe dobootjager en hij had zijn handen in z'n zakken tot vuisten gebald. Hadden ze het werkelijk gered? „Hij volgt nog dezelfde koers." Schnell had gesproken en er klonk een angstige ondertoon door in zijn stem. Met een ge zicht zonder uitdrukking bleef Burckhardt naar het oorlogs schip staren, totdat er opeens meer rook uit de schoorsteen golfde en het schip begon af te draaien naar het noordwesten. Ongelooflijk genoeg waren ze ontkomen. Nadat hij Schnell had gelukgewenst verliet hij de brug en hij ging net op tijd- de trap af om Majoor Eberhay te ontmoeten die bij de onder ste trede stond. Achter hem stond Dietrich en daarachter ren de Hahnemann de gang af in hun richting. Verscheidene Al penkorps soldaten bewogen zich in de tegenovergestelde rich ting. „Wat is er aan de hand?" vroeg hij aan Eberhay. „de Britse gevangenen zijn ontsnapt..." „Maar ze waren vastgebonden!" Burckhardt noemde meteen het kardinale punt. „Precies!" Dietrich, die achter de kleine majoor stond, had geantwpord en dat ene woord gaf zuiver de moeilijkheid weer, dé crisis waarvan Burckhardt de betekenis nog niet ten volle had beseft, hoewel de stem van de Abwehrman klonk als een waarschuwing. „We zijn aan het ^oeken", legde Eberhay energiek uit, niet in het minst uit het veld geslagen. „Posteer nog twee man op de brug," zei hij tegen Hahnemann, die een bevel gaf aan twee soldaten in de dichtstbijzijnde hut, waarna hij de trap besteeg. „Ik heb kennis gemaakt met Herr Dietrich," vervolg de hij toen Burckhardt op het punt leek iets te zeggen. „We hebben het gehad over de Britse torpedobootjager..." „Hij draait af..." begon Burckhardt. „Weet u dat zeker?" kwam Dietrich tussenbeide. Eberhay keek nieuwsgierig naar de Abwehrman, terwijl Burckhardt op de onderste trede stond en Dietrich met een gezicht als een donderwolk aankeek. Er kwamen nu meer soldaten uit de hutten, aangevoerd'door sergeant Volber, die aan enkelen van hen opdtacht gaf de machinekamer te doorzoeken en een dubbele wacht te posteren bij de telegraaf hut, maar nog niet naar het open dek te gaan. Volber zou zelf met een kleine groep aan dek gaan. Dietrich keek de kolonel somber aan, maar niet in het njinst van zijn stuk gebracht door Burckhardts houding. „Ik heb van een zelfde geval gehoord," zei hij tegen hen. „Een van on ze koopvaardijschepen voor de Noorse kust hees dê Argen tijnse vlag toen een Britse torpedobootjager naderde. Het oor logsschip draaide weg, zoals ook dit schip doet volgens uw zeggen. Wordt vervolgd Van onze radio- en t.v.-redactie HILVERSUM Met ingang van 8 februari zal de VPRO de zgn. televi sie-vooravond (van 7 tot 8 uur om de andere week op Nederland I) meer vanëren. Na een korte Popeye-film komt er een nieuwe kindérserie over een Japans beertje op het scherm en tegen half acht begint dan een mu ziekprogramma met informatie en beelden over en van diverse catego rieën zoals progressieve pop, jazz, modern-klassiek en dergelijke. MARIl, JIJ vim Mier half HOE 8LIJ JE MOET ZIJN, DATJE GE TROUWD 8 ENT 47. „Weet ik veel wat dat betekent?" riep Foppe korzelig uit. „Hoe weet ik nou waarom iedereen klein is? Zulke raadseltjes kan ik niet oplossen hoor! Het enige wat ik zeggen kan. is dat ze klein bennen om dat ze niet groot bennen!" „Luisteren jullie maar eens goed", zei smidje Ver holen grimmig. „AI die kleine kereltjes zijn ver kleedpartijen van een en hetzelfde kleine kereltje! En ik ken er maar één, die voor zo'n schurkenrol in aanmerking komt!" „Wat zeg je me nou? Een schurk riep Foppe beduusd uit. „Een schurk in mijn gere nommeerde hotel? Noumaar die schop ik op staande voet op straat, hoor! Wat denkt-ie wel? Een schurk in Het Vergulde Scharretje!" „Bereid je dan maar vast op een stevige strafschop voor", gromde de smid en met die dreigende woorden verliet hij de gelagkamer. Hij balde zijn vuisten en stoof stampend door de gang. Hij vloog de trap op en begaf zich regelrecht naar het logeervertrekje, waar de twee oude zeelieden Foxhol en Spuygat onderdak gevonden hadden. Zonder te kloppen smeet hij daar de deur open en keek "toen regelrecht in de gezichten van de twee zeelui, die somber zaten te kijken. Erg somber zelfs, want al hun moeite was tevergeefs geweestj de blauw-geruite kiel was wegspoorloos verdwenenEn natuurlijlj werd hun sombere toestand er bepaald niet vrolijker op, toen ze daar pJotselinj een grimmige smidje Verholen hun kamer zagen binnenkomen. Wijdbeen^ en met gekruiste armen bleef de smid in de deuropening staan en hij vrot bars: „En wat hadden de twee schertsmatrozen in mijn kamer te zoeken?1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 10