Van Ruler: ruimte van christelijke speculatie voor Opnamebeleid bejaarden gehekeld Meningsverscliil over verdelen opbrengst van kinderpostzegels Dr. M. J. Arntzen nietj dr. J. Schelhaas wel privaat-docent VU Theologisch werk (deel 2) Regeling voor lesgeven van autorijscholen BEROEI'lNGSWERK Een woord voor vandaag COMMENTAAR Staking ZATERDAG 8 JANUARI door prof. dr. H. M. Kuitert In deze bespreking van het tweede deel van prof. Van Rulers Theologisch Werk (Nijkerk, Callen- bach. Prijs 23,— Bij intekening 20,—) is het niet mijn bedoeling nog eens uitvoerig in te gaan op de theologie van Van Ruler. Wel zou ik op enkele saillante the ma's willen attenderen waar de op stellen uit dit deel bijna omheen ge groepeerd schijnen te zijn. Het eerste thema dat ik hier wil noemen is het thema van de zelfstan digheid van de bijbel tegenover heel de theologie, een zelfstandigheid die zover wordt doorgevoerd dat Van Ru- Ier hat bijna reeds te veel vindt om van Dij bel se theologie te spreken Daarin ziet hij al het begin van een heilloze verwarring: het door elkaar halen van de schrift en het systema tiserende, speculatieve dénken, dat hij zelf zo gaarne bedreef. Ik zie de nadruk waarmee Van Ruler bijbel en systematische theologie van elkaar afgrenst, dan ook als een soort zeke ring die Van Ruler met het oog op zijn eigen manier van theologiseren aanbracht en ook wel aan moest brengen. Het verklaart waarom de bijbel zo'n geringe rol speelt in zijn dogmatische studies, en omgekeerd: het verklaart ook waarom zijn veelal prachtige bijbelstudies tel kens in aparte bundels zijn versche nen. Zorgeloze toon Afgezien van dit laatste: het krasse uit elkaar houden van bijbel en dog matiek gaf hem tegelijk de kans om bijvoorbeeld in het opstel onder de titel De evolutie van het dogma geweldig ver weg te lopen zonder aan het geloof zelf ontrouw te worden Hij kan rustig de vraag stellen of wij nog hetzelfde als Paulus beweren, hij kan zelfs suggereren dat zoiets niet eens hoeft, want in de systematische dogmatiek mag gespeculeerd worden. Maar dat kan allemaal op deze zorge loze toon omdat en voorzover de beek (is theologie) en de bron (is de schrift) duidelijk van elkaar onderscheiden blijven. Men leze het werkelijk mee slepende opstel, dat ik zojuist noem de. waar „bron" en „beek" uitvoerig in deze zin aan de orde komen. Maar dezelfde afgrenzing (in dezelfde func tionering) komen we in meer bijdra gen tegen, b.v. in het knappe verhaal over geloofssymbolen en wetenschap pelijke begrippen, indertijd in „Kerk en Theologie" verschenen, en in het (overigens zwakkere) opstel Evangelie en ideologie, waarin met behulp van dit woordpaar opnieuw ruimte ge schapen wordt voor christelijke spe- Dode bij botsing MIJNWERKERS LEMMER De 58-jarige vertegenwoordiger G. J. Breeden uit Rijswijk Z(H) is gister morgen om het leven gekomen bij een botsing op de Friese weg in Lem mer. De bestuurder van de andere wagen, de heer M. Miedema uit Kloostertille moest gewond in een ziekenhuis worden verpleegd. Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter). H. P. Ester, O. J. Brinkman, J. van Hofwegen. culatie in theologische of wereldbe schouwelijke zin heel veel ruimte zelfs doordat evangelie en ideolo gie scherp van elkaar worden onder scheiden. Het komt er eigenlijk op neer: ideologie (lees: speculatieve en systematische theologie) mag, zolang we het maar niet bijbels noemen. Niet afkerig Daar kan ik meteen een zijdelingse opmerking aan vastknopen. Van een gelijkstelling van dogmatische theolo gie enerzijds en filosofie anderzijds was Van Ruler nooit afkerig. Hij is het ook in deze bundel niet. Allicht niet. De geschapen werkelijkheid en het geschiedende menszijn, alles wat is en geschiedt, is ook openbaring, al noemen we dat in de gereformeerde traditie dan algemene openbaring. Maar algemene openbaring en bijzon dere openbaring sluiten elkaar toch niet uit? Geen theoloog die eraan ontkomt over deze vragen na te den ken. Maar ook geen theoloog die ik citeer feitelijk Van Ruler al een poos je eraan mag wanhopen beide in een synthese, hoe dan ook gecon- strueerd, met hoeveel spanningen ook geladen, bijeen te brengen. Of men het met Teilhard de Chardin moet proberen of met een ander, is een volgende vraag. De opgave van de synthese ligt voor ons; kerk en theo logie behoren op de hoogte van hun tijd te zijn. Weinig exegese Wanneer men men zie nogmaals het opstel Ideologie en Evangelie deze dingen bij Van Ruler leest (en overal herlezen kan) vergeeft men hem gaarne de overdrijving en exu berantie bij het formuleren van zijn vraagstellingen en antwoorden. En wat belangrijker is: dan wordt het ook duidelijk hoe weinig men zijn theologisch werk kan ophangen aan wat zure opmerkingen in de richting van de barthiaanse theologen of an dere voor zijn gevoel nieuwlich ters. Zijn werk is er een doorlopend getuigenis van dat men zijn grote geest in die kleine bitterheden niet kan of mag opsluiten. Ik sprak nog niet over de ambts theologie die in deze bundel aan de orde komt. Ook niet over het aards perspectief waarmee de bundel, zeg maar, begint en eindigt. Van Ruler kan dat zo kras uitwerken dat zelfs de term „nieuwe schepping" voor hem een dwaling is. Er is maar één wereld, en dat ls dc onze. Wij worden met haar door het gericht heen behouden. Hoe intrigerend ook, en hoe vol aanknopingspunten voor de nieuwe theologische ontwikkelingen van van daag, ik laat de Introductie hier voor wat zij is. om nog wat ruimte over te houden voor een verwijzing naar nog weer een ander werk van Van Ruler. Ik wees er reeds op, dat zijn theologi sche opvattingen aansprakelijk zijn voor het merkwaardige feit dat hij in zijn dogmatisch werk nagenoeg niet exegetiseert. De bijbel komt altijd in aparte bijbelstudies om ze voorlo pig zo te noemen aan de orde. Deze opmerkelijke stand van zaken dient nog een verlengstukje _le krij gen. Feitelijk wil Van Ruler ook niet eens exegetiseren in de strenge zin van het woord. Zijn omgang met de Schrift ls er niet minder om. maar wel anders. Van Ruler mediteert, overdenkt in al zijn bundels bijbel studie. Het zijn er heel wat, en ze hebben mede door de gevolgde procedure een geheel eigen kleur. Twee bundels Zomer 1971 verschenen er nog twee, te weten Op gezag van een apostel (Nijkerk, Callenbaeh 1971. Prijs 14,50) en Marcus 14 (Kampen, Kok 1971. Prijs 9,75). Het zijn teksten die oorspronkelijk door hem werden uitgesproken voor de AVRO-microfoon. De apostel, wiens woorden in de eerstgenoemde bundel worden besproken, is Paulus, in het bijzonder de Paulus van Rom. 12 en 13. Ik heb de indruk dat Van Ruler, tegen zijn gewoonte in, in deze bun del wat meer de theologische kant opgaat, terwijl hij zich in de bundel over Marcus 14 meer aan zijn medi tatieve gewoonte houdt Hij is n.m. in de laatste bundel dan ook helemaal zichzelf. Zo geeft hij eigenlijk in zijn methode zijn portret. Hij wilde zo graag zichzelf blijven. Daarvoor zie boven de strenge scheiding tus sen Schrift en het vrije veld van de systematische theologie. Maar nog een keer: daarvoor ook de vorm van de meditatieve omgang met de Schrift. Zij bespaarde hem het keurslijf van de exegetische regels. Ons bracht ze een aantal overdenkin gen met een veelal indrukwekkende zeggingskracht. De bundel over Paulus is iets mo notoner, als ik het zeggen mag, waar schijnlijk omdat zoals ik al aan duidde er meer theologie op het spel stond. Marcus 14 heeft het voor deel dat de meditaties die erin staan, een >groot aantal jaren beslaan, ik meen een tijdvak van 1950 tot 1970. Voor mensen die Van Ruler gevolgd hebben, is dat interessant. Men her kent bepaalde thema's in bepaalde meditaties terug, die hem kennelijk te eniger tijd diep hebben geïntrigeerd. Ik moet er haastig aan toevoegen dat weinig, thema's hem niet geïnteresseerd hebben en dat ook Öeze kant van zijn persoon in deze meditaties telkens naar buiten treedt. Voor wat in Marcus 14 staat, heb ik niet alleen onverholen bewonde'ring maar ik ben er ook als ik dat hier zo openhartig mag zeggen diep door ontroerd. Dat laatste is o.a. wat Van Ruler met zijn bijbeloverdenkin gen beoogde. Zij vormen, naast zijn dogmatisch werk, het andere been waarop Van Rulers theologische werk loopt. Dat heb ik in de aanhef van deze inleiding proberen duidelijk te maken. Het wordt bevestigd door het feit dat Van Ruler er ontzaggelijk veel werk van maakte. Men vergist zich dan ook diepgaand omtrent zijn persoon en werk als men zijn medita ties als theologische krullen of spaan ders opvat. Zij waren voor hem we zenlijk. Van een onzer verslaggeefsters UTRECHT Tussen het Ne derlands comité voor kinder postzegels en de (ook in het co mité vertegenwoordigde) Alge mene Nederlandse Onderwijsfe- deratie zijn besprekingen aan de gang over de verdeling van de opbrengst van kinderpostzegel acties. De onderwijzers spelen een belangrijke rol bij de acties, omdat het de lagere schooljeugd is die door het huis aan huis no teren van bestellingen steeds voor verreweg het grootste deel van de opbrengst, de laatste paar jaar ongeveer vijf miljoen gul- .den, zorgt. Volgens een woordvoerder van de ANOF vragen de onderwijzers zich af of de noden in Nederland nog wel zo groot zijn dat de schoolkinderen er de straat voor opgestuurd moeten wor den. „Uit cijfers is gebleken dat een deel van de opbrengst naar doelen ging die het lagere schoolkind niet zo aanspreken. Dat zijn zonder twijfel goede doelen, maar we moeten het pedagogisch element in deze actie niet over het hoofd zien. Daarom vin den wij dat er meer gericht moet worden op de elementcire noden (honger, ziekte) onder kinderen in het buitenland". Het Nederlands Comité voor kin derpostzegels steunt reeds in toene mende mate projecten in de sfeer van de alternatieve hulpverlering. De heer N. Prinsen, directeur van het Comité voor kinderpostzegels, vindt het jammer dat na een uitzen ding van de AVRO de indruk van een scherp conflict is overgebleven. „We betreuren dat zeer. Natuurlijk begrijpen we het standpunt van de ANOF. Het steunen van instellingen als Release, Sosjaale Uniten, het Jon geren Advies' Centrum, alle in de sec tor oudere jeugd, spreekt schoolkin deren niet aan. Maar het steunen van dit soort instellingen die nog in een experimenteel stadium zijn is nodig. Nodig totdat zij hun waarde voldoen de bewezen hebben om vooi subsidie in aanmerking te komen (het "start motor-principe"). Ik beri er zeker van dat er een voor beide partijen bevre digend compromis uit de bus zal ko men". Een eventuele wijziging ir de ver deling van de kinderpostzegelop brengst zal nog niet gelden voor de actie die op het ogenblik aan de gang is. In 1971 is 400.000 gulden besteed aan projecten in Suriname en de Ne derlandse Antillen en 275.000 gulden aan projecten in de ontwikkelingslan den. Dit laatste bedrag zal in 1972 waarschijnlijk, overeenkomstig het advies van de deskundigen, worden opgevoerd tot ruim vijf ton Van een verslaggever DEN HAAG De toekomstige re geling voor het lesgeven aan rijscho len zal niet meer (maar ook niet min der) inhouden dat de instructeur vol doet aan eisen van vakbekwaamheid die bij de wet geregeld (zullen) zijn. Dit heeft de secretaris-generaal van het ministerie van verkeer en water staat, mr. C. J. G. J. Vinkesteijn gis-' termiddag gezegd bij de installatie van de commissie die de eisen voor de vakbekwaamheid van rij-instruc teurs gaat samenstellen. De secretaris-genera al herinnerde eraan dat eerst onder meer artikel 208 van de grondwet moet worden gewijzigd Dit artikel garandeert de vrijheid van onderwijs. De wijziging behoeft overigens alleen nog de goed keuring van de Eerste Kamer. NED. HERV. KERK Beroepen: te Schoonhoven (toez.): A. van Brummelen te Hierden; door de cl. Doetinchem tot pred. btgw. werkz. (geest.verz. herv. stichting Den Ooiman te Doetinchem). H. Hoekstra te Zeist, die dit beroep heeft aange nomen. Afscheid: van Heemstede: L. D. van Dijl, ber. te Groesbeek; van Ha- vel te: J. B. v. Bork, ber. te SChagen c.a.; van Aalst: D. J. Kuperus, ber. te Nieuwerkerk a.d. IJssel; van Vel- sen-N: A. J. v. d. Linden, ber. te Bergum; van Leeuwarden/Huizum: onderwijsdeskundig medewerker chr. ped. studiecentrum te Hoevelaken eervol ontheven met bevoegdheid v.e. em. pred.). Intrede: te Lochem: H. Onstein, v h pred. te Hilversum en later per- soneleschef te Amsterdam; te Haar lem: D. Groeneboer uit Amster dam-W.; te Rouveen: kand. C. Kik uit Rotterdam. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Utrecht-Oost: H. J. Huijser te Aarau (Zwits.); naar Hilversum: dr F. H. van Meyenfeldt, v.h. godsdienstleraar aldaar; naar Veendam-Meden: J. van der Klaauw te Rotterdam-Charlois. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Bedum: H. D. van Herksen te Heemse. Bedankt: voor Houwerzijl: J. Pout- sma te Nijega/Opeinde; voor Ermelo: R. te Velde te Hattem. Afscheid: van Zwolle: D. Vreug- denhil, ber. te Velp. p Intrede: te Ede (B.V).: C. P. Plooy uit Heemstede (b.v.). CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Bennekom: H. C. v. d. Ent te Katwijk aan Zee; te Utrecht-C: H. v. d. Schaaf te Dor- drehet. Afscheid: (12 jan.) van Dordrecht: D. Slagboom ber. te Barendrecht. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen: te Terneuzen: F. Malan te Gouda. ALG. DOOPSG. SOC. Intrede: te Den Haag: A. Zwarten dijk uit Wormerveer. BAPTISTENGEMEENTEN Tntrede: te Delfzijl: W. Kos uit Hengelo (O). Als twee discipelen van Johannes de Doper hun meester hor zeggen: zie, het Lam Gods, laten zij hem prompt in de steek volgen de Heer. Het is een tekst voor een dominee om een gevoelvolle preek o i te houden. En tegelijkertijd is het een tekst waar we veel te v< in kunnen leggen. Want het is kennelijk meer een volgen i nieuwsgierigheid dan uit geloof. Het is ook een woordeloos volgen, eigenlijk een soort „schad wen", iets waarvan we lezen in een detectiveroman of een spi nageverhaal. Soms vraag ik me af of de beide discipelen elkaÊ niet van tijd tot tijd hebben aangestoten, en gezegd: „Durf f Hem aan te spreken?" Maar ah zij het initiatief niet durven nemen, neemt de Iieila het. Zo gaat het altijd Zo begon het al met Kerstmis. Niet mens zocht God, maar God kwam in Christus tot de mens. De Heer draait zich om en vraagt: Wat zoekt ge?" Het is du delijk dat Hij zich helemaal stelt in hun schoenen. Wat zoekt wij? Rust, vergeving, een nieuw leven, blijdschap, kracht voor t strijd om het bestaan... de rij wordt te lang om alles op te son men. En tóch zullen we dat alles nooit in zijn volkomenheid vinde als we niet zelf leren die vraag anders te stellen: „Wie zoel ge?" Want dat alles ontvangen we alleen in Christus. Weiezen vandaag: Lucas 1 We lezen morgen: Samuël 1 76-79 Van een onzer redacteuren AMSTERDAM De gerefor meerde emeritus-predikant dr. J. Schelhaas Hzn. te Amsterdam is op zijn verzoek toegelaten als privaat-docent aan de Vrije Uni versiteit te Amsterdam. Zijn collega dr. M. J. Arntzen, voor heen gereformeerd predikant te 's-Gravendeel en thans predi kant van de buitenverbandse vrijgemaakte gereformeerde kerk te Breukelen, die eveneens verzocht had om een privaat docentschap, is niet als zodanig toegelaten. Aldus is beslist door de directeuren van de VU, in overeenstemming met het colle ge van curatoren. Dr. Arntzen en dr. Schelhaas hadden hun aanvraag gedaan niet zonder aandrang uit de kring van verontrus- Ongeveer 12.000 Ovambo's, een bevolkingsgroep uit Namibië (Zuid-West-Afrika), hebben de Zuid- afrikaanse premier John Vorster een onplezierige jaarwisseling bezorgd. Half december legden zij hun werk neer en gaven ze te kennen, dat ze terug wilden naar hun vrouwen en kinderen in Ovambo- land, dat in het noorden van het door Zuid-Afrika bestuurde Namibië ligt. Hoewel het internationale gerechtshof in Den Haag vorig jaar uitsprak, dat Zuid-Afrika*het ge bied ten onrechte blijft besturen, trekt de regering- Vorster zich daar niets van aan. Zij beweert ondermeer, dat ze de bevolking van Zuid-West- Afrika de naam Namibië is taboe in Pretoria naar volledige onafhankelijkheid leidt. Wat daar in de praktijk van terecht komt, hebben de stakers nu onder de aandacht van de hele wereld gebracht. Zij zijn in staking gegaan, omdat zij niet langer slaaf willen zijn. Zij hebben gekozen voor de vrij heid, al betekent dat waarschijnlijk armoede en ontbering in Ovambo-land. Maar dat wilden ze liever dan nog langer mee te werken aan een con tractsysteem, dat hen voor twaalf tot achttien maanden overlevert aan de blanke mijnbazen. Gedurende die contractperiode moeten de Ovam bo's voor lage lonen in de mijnen werken, die ver van hun geboorteland liggen. Ze kunnen niet gaan werken waar ze willen. Zonder een contract mogen 7P 'p'fs r>:pverio«pn Ze PVWPn h"" (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT Het opnamebe leid van de meeste bejaardente huizen is een schandaal. Dit schrijft een groep van negentien huisartsen in een „Protest tegen een te vaak verzwegen misstand" in het weekblad Medisch Con tact. Hun kritiek richt zich tegen de be sturen van verzorgings- en verpleeg tehuizen, tegen het overheidsbeleid dat zij ontoereikend noemen, en tegen een aantal collega-artsen. Ten eerste beschouwen de meeste mensen een bejaardenhuis nog steeds als een pension voor gezonde bejaar den, schrijven de negentien. Dat vin den zij volkomen onjuist, niet alleen vanwege het huidige tekort aan be jaardencentra, maar ook omdat de meeste bejaarden zo voortijdig uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald en onnodig afhankelijk ge maakt. Met goede hulp vanuit een dienstencentrum is dat niet nodig en het is kortzichtig dat op veel plaat sen het open bejaardenwerk nog zo weinig van de grond komt, menen de schrijvers. Ten tweede voercr. tal van verzor- moet kennelijk weer eens worden ge spaard ten koste van het welzijn van velen", constateren de huisartsen. Wel is er een wet op komst die des kundig toezicht op het opnamebeleid verplicht zal stellen, maar zij vragen zich af hoelang „het verzet van diver se behoudzuchtige besturen" dit nog zal tegenhouden. FUNCTIE AANGETAST Doordat er teveel kerngezonde be jaarden in tehuizen zitten wordt niet alleen schade toegebracht aan talloze verzorgingsbehoevenden die nu op onverantwoorde wijze vaak alleen thuis blijven, maar ook de functie van de verpleegtehuizen, die voor ernstige gevallen bestemd zijn, wordt ernstig aangetast. In die verpleegtehuizen liggen tal van patiënten die voldoende hersteld zijn om naar een verzorgingstehuis te gaan, maar omdat zij daar niet wor den opgenomen blijven zij het sys teem verstoppen, terwijl zij er zelf ook allerminst beter op worden. Ook op de bezetting van de verpleegtehui zen vindt 'praktisch geen controle plaats door de instanties van de Al gemene wet bijzondere ziektekosten, die de financiering in handen hebbe. Zo wordt onzorgvuldig omgesprongen met gemeenschapsgelden, wat volgens de negentien ook al blijkt uit de „on voorstelbare verschillen in de toege stane dagverpleegprijs." Die prijs va rieerde vorig jaar van 55 tot 110, „afhankelijk van de mate van luxe bij de inrichting of het hobbyisme van de directeur-geneesheer. Hier is al evenmin sprake van controle.' De negentien hebben hun „duide lijk geadresseerde klachten" gefor muleerd op een nascholingsweek voor huisartsen uit Leiden en omgeving. Zij vonden het wenselijk, deze zaken in bredere kring ter discussie te stel len. te gereformeerden, bij wie veel zwaren leven tegen met name theologische faculteit van de VU. dr. Schelhaas is, zo wordt ons v^art de kant van de VU bericht, toegïL laten als privaat-docent bij de facu£nt teit der godgeleerdheid om onderwijn-ar te geven over in nader overleg vat, ee te stellen onderwerpen uit de exegesTe\ van de Heilige Schrift; deze toelatir|uit heeft betrekking op de lopende cult sus en zal telkens voor de duur v$t.) een cursus opnieuw kunnen wordvaar verleend. torn Het verzoek van dr. Arntzen om al privaat-docent onderwijs te geven r de dogmatiek en de dogmengeschjeVo denis is niet ingewilligd. Omtrent d Ee reden van de weigering deelt mejent ons van de zijde van de VU mee, deze beslissing niet alleen berust bezwaren van wetenschappelijl aard, welke tegen de -aanvraag dr. Arntzen waren in te breng< maar ook op de overweging dat gebleken negatief-kritische houdii van dr. Arntzen tegenover de (deze houding kwam ook in de motïSC vering van zijn aanvraag naar vorei* geen redelijke grond biedt voor verwachting dat door de inwillig van deze aanvraag het belang var> VU zou worden bevorderd. Desgevraagd zei dr. Arntzen dat hij wel Itereid was te erkennf dat de vorm, waarin hij .zijn kriti< geuit had, soms te fel was gewee: Materieel handhaaft hij echter zij bezwaren tegen de VU, zoals de: thans reilt en zeilt, en speciaal teg« de theologische faculteit. Wat het dere bezwaar betreft: dr. Arntzen z< dat men de foripulering van wat hi wenste te doceren, te ruim vond; privaat-docentschap kan naar de mi ning van directeuren slechts betrektri king hebben op een specifiek en perkt gebied van wetenschap. Ik haitf. zo vertelde dr. Arntzen verder, alf onderwerp de christologie opgegevei met deze omschrijving: de persoon eilij het werk van onze Here Jezus Chris tus, zowel dogmatisch als dogmenhi: torisch beschouwd. vrouwen en kinderen niet meenemen; die blijven alleen achter. Zelf moeten ze maand in maand uit in naargeestige nederzettingen leven, met alle ge volgen van dien. Dit systeem van trekarbeid wordt niet alleen in Namibië toegepast, maar is de basis van de apart heid in heel zuidelijk Afrika. Vrouwen en kinderen gingshuizen „nog steeds een volko- worden in reservaten opgeborgen, die eufemistisch rn^rsCchaLmrpES'dtoeIntePw?f-S thuislanden heten. De mannen mogen m de zen aan mees^ urgente noodgevai- .blanke" gebieden werken. len, wordt nog geselecteerd op gods- Gelet op de salarissen van de blanken verdienen dienstige gezindheid, stand of gezonds- deze zwarte slaven een hongerloon. Tegen deze ^eid" He.t. eni®eex^uus kan v°^e"s ,to ,b. de negentien huisartsen zijn, dat de onmenselijke trekarbeid, zonder welke het apart- pensionprijs door het provinciale toe- heidssysteem van Vorster niet kan werken, zijn de zicht zo krap wordt gehouden dat Ovambo's nu in opstand gekomen. Dat schokt niet men onvoldoende personeel kan aan- alleen Namibië, maar heel Zuid-Afrika. Want de lre.k,re!1 V°or die verzoripng kans is niet gering, dat de vlam zal overslaan naar al die plaatsen in Zuid-Afrika waar de Afrikanen het zware werk van de blanken opknappen. En dan barst de bom. De blanken hebben zichzelf door hun kortzichtige politiek, die de overgrote meerderheid van de bewoners van Zuid-Afrika de meest opname meestal in handen van „een élémentaire rechten onthoudt, op een kruitvat absoluut eigenmachtig bestuur, be- j L j staande uit goedwillende maar zelden gemanoeuvreerd. Apartheid betekent voor de d„kundige ileden." De gemeentelijke Afrikanen: lage lonen, overvolle treinen, uit elkaar autoriteiten betalen via de subsidie gerukte families. Het is vooral een economisch wel het verblijf van de meeste men- uitbuitingssysteem. De Ovambo's laten nu zien, san die worden opgenomen, maar zij dat de Afrikanen daar een machtig wapen tegen v^r^aardeTviir o'p^me'jjrhclli- hebben. ge koe van het particulier initiatief nodig hebben. Toch noemen zij het „onbegrijpelijk dat er nog steeds col lega's te vinden zijn die aan deze misstand meewerken door het ver richten van keuringen." En dan is verder de beslissing over Discriminatie Sommige gemeenten gaan de voet balsport. erv ook de voetbalspelers met duizenden guldens steunen uit de al gemene kas, zodat zij met een nog groter tekort op de begroting komen. In sommige gemeenten heeft men een sluitende begroting, en geen bui tenissige voorzieningen, maar zelfs gebrek aan de meest elementaire voorzieningen. Moeten de brütalen ook in dit op zicht de hele wereld hebben? Boskoop C. J. Keizer Nooit meer doen (10) Seth, ga je gang. Ga je gang jon gen. Er i? niets waarmee je zo succes vol de gek kunt steken als de Heilige Schrift. (Tenminste, als je er geen eerbied voor hebt). Je krijgt de hele wereld aan je voeten (Zolanghet duurt) maar het gewinnen van de he le wereld en daarbij schade lijden aan je ziel is geen onverdeeld genoe gen Ga je gang. God is r.let boos op je. Hij houdt meer van jou dan jij vfHi Hem, (Ik mag je niet zo erg) maar je draait je rug naar Hem toe dus kijk je in de duisternis en je loopt bij Hem vandaan dus ga je de kou in. Dat moet je natuurlijk zelf weten. Ik wilde Je alleen rr.aar waar schuwen: Het kwaad keert zich tot zijn meester. Den Haag A. Maan Nooit meer doen (11) Ik wil niet zeggen dat de heer Groeneweg het programma niet be grepen heeft, hooguit verkeerd begre pen. Het valt altijd weer op dat Evangelieverkondiging binnen zeer strenge kaders geplaatst moet wor den; met Christus op de bruiloft heb ben wij als kleine moraaltheoloogjes nog steeds moeite, evenals met ge dachten over voetwassing, hoeren, tollenaars, moordenaars enz. Dat had er toch maar liever niet moeten staan. Wat kan en wat niet kan, wat stichtend is en wat goddeloos, dat weten we beter; de farizeeërs en schriftgeleerden wisten dat ook heel goed. beter dan onze Here Jezus Christus die er uiteindelijk voor aan het kruis ging: „IHij heeft God gelas terd". En wij, na 2000 jagr liefdeleer, kla gen theologen aan. die worstelen met hun problemen die onze problemen- zijn, stappen uit kerken en uit om-k roepen om onze eigen ideetjes 'wal meer kracht bij te zetten in onzi eigen clubs. En als een acteur me| zijn gaven probeert op eigentijds» wijze gestalte te geven aan de Bijbel* se Boodschap, treden wij onze mede* mens niet met liefde tegemoet, zoal.» Christus ons dat leert, maar zoeken! met achterdocht en haat achter elk] liedje spotterij, satanswerk en weef ik wat, en kunnen niets anders zeg-1 gen dan: Seth-ga-jij-maar! De men-l sen van het Leger des Heils en velef buitenkerkelijken hebben het beterj begrepen dan onze briefschrijvers. Doch in ootmoed achte de één de| ander uitnemender dan zichzelf! Zwijndrecht B. J. Kruit| Noot van de redactie: Over het Oudejaarsavondnrogram- ma van Seth Gaaikema ontvingen wij nog enige brieven, maar aangezien daarin geen nieuwe aspecten naar voren werden gebracht, menen wij, mede gelet op de geringe plaatsruim te, de discussie thans te mogen be sluiten. Uit het feit, dat wij een flink aantal protesten onverkort hebben gemiblieeerd. blijkt wel, dat wij ernst maken met de meningen en gevoe lens, die in onze zo verscheiden le zerskring leven en dat wij niet an ders willen dan deze gevoelens respecteren Redactie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2