Chr. geref. synode oneens over nieuwe berijming Gevaren Geluidshinder Meningsverschillen over Europese progressieve party ,Jn cle Waagschaal" komt in maart terug ZUID-AFRIKA EN DE GELOFTE Pater Kotte werft leden voor omroep BEROEITNGSWERK COMMENTAAR On verkwikkelij k Een woord voor vandaag Geen ruwe taal on de kansel 2 DONDERDAG 6 JANUARI 1972 UTRECHT De stichting Sint Willibrord-omroep is gisteren begon nen met een actie om voldoende le den te werven voor het aanvragen van een zendmachtiging. Men hoopt 20.000 leden te winnen, maar 15.000 leden geven al recht op één uur tele visiezendtijd en twee uur radiozend tijd per week. Volgens de leider van de actie, pa ter W Kotte uit Wijk bij Duurstede, zijn gisteren 20.000 folders de deur uit gegaan naar mensen van wie ver wacht kan worden dat zij belangstel ling hebben voor een omroep die con sequent vasthoudt aan de traditionele roomskatholieke kerk. Pater Kotte kreeg vorig jaar lande lijke bekendheid door het in gebruik nemen van de leegstaande Sint Willi- brorduskerk in Utrecht. Dat lukte hem op 15 augustus. Hij droeg toen zijn eerste mis volgens de traditionele leer op in een overvolle kerk. Onder de kerkgangers bevond zich toen oud-minister Luns. Pater Kotte verwacht dat de Sint Willibrord-omroep niet eerder dan 1 april volgend jaar zal kunnen uitzen den. Et pater vindt dat er behoefte is aan een nieuwe omroep omdat „de rooms katholieke kerk recht heeft op een eigen onafhankelijke omroep, die de morele orde van God intact houdt en prioriteit geeft boven alles." De KRO houdt volgens hem dit funda mentele principe niet aan, terwijl de ze omroep in zijn visie ook te weinig verkondigt en leiding geeft aan de mensen. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM De christe lijke gereformeerde synode heeft gisteren nog geen besluit geno men ten aanzien van de invoe ring van de nieuwe psalmberij ming. De meeste synodeleden die gisteren het woord voerden ver klaarden zich tégen invoering. De discussie wordt vandaag voortgezet. De betrokken deputaten adviseren de synode in hun rappor', om geen uitspraak te doen ten aanzien van de psalmberijming die moet worden ge bruikt. Volgens hen dient de keuze te worden overgelaten aan dc plaatselij ke gemeenten. Zij wijzen er in hun rapport op dat de kerken sinds 1581 nimmer een keus hebben gedaan voor enige berijming. Ook de Dcrdtse ker kenordening schrijft geen bepaalde berijming bindend voor. De deputaten hebben de nieuwe berijming op haar betrouwbaarheid en bruikbaarheid getoetst. Hun con clusie is „dat de nieuwe berijming in doorsnee goed aansluit bij de bijbel tekst. Uiteraard valt er kritiek uit te brengen en zijn er wensen Toch kan als men een andere berijming kie zen wil de nieuwe berijming wor den aanbevolen". Van onze Haagse redactie DEN HAAG Dr. Sicco Mansholt (PvdA) en drs. Hans Gruijters (D'66), de twee be langrijkste leden van een specia le commissie die over de vor ming van een progressieve partij 'uit PvdA, D'66 en PPR moet adviseren, blijken over de inter nationale partijontwikkelingen meningsverschillen te hebben. Dr. Mansholt, de vice-voorzitter van de Europese Commissie wiens te rugkeer in de Nederlandse politiek nogal wat opzien heeft gebaard, is een fervent voorstander van integra tie van de socialistische partijen van de EEG-landen. In opdracht van het in juni vorig jaar gehouden achtste congres van de socialistische pértijen, onderzóëkt de oud-internationaal secretaris van de PvdA, tevens oudkabinetschef van Mansholt, Alfred Mozer, thans de mogelijkheden tot verdere samenwer king. Het kernpunt hierbij is de vraag in hoeverre de landelijke socia listische partijen bereid zijn be voegdheden te geven aan één Europe se socialistische partij. Duitse SPD; stel dat 'deze partij zich bereid verklaart beslissingen van een Europese socialistische partij bindend te aanvaarden, dan zou dat nog eens een extra storm van kritiek van de oppositie tot gevolg hebben. De SPD zou dan helemaal verweten worden niet in het belang van Duitsland te handelen", aldus de heer Mozer. Desondanks verwacht hij toch wel enig effect van zijn voorstellen. „Want er is niemand die de noodzaak van meer samenwerking niet inziet. Momenteel bestaat er wel een geza menlijke socialistische fractie in het Europese parlement, maar er bestaat geen Europese socialistische partij, waaraan deze fractie verantwoording heeft af te leggen, en dat is toch wel vreemd." Verkeerd Drs. Gruijters zei gisteren deze aanpak verkeerd te vinden Hij meent dat, zoals ook in Nederland ge beurt, op Europees niveau ook con tact moet worden gezocht met gelijk- gerichte progressieve partijen, zoals de Britse liberalen en de Duitse D.P.F Het streven van de socialistische par- ti.'en om alleen op Europees niveau tot verdere samenwerking te komen, noemde hij wel wat exclusief. Overigens is die integratie nog lang geen feit.- Er bestaan tussen de ver schillende partijen nogal wat me ningsverschillen over. „Ik moet in maart van dit jaar met voorstellen komen, maar ik weet nu al dat die voor een aantal partijen niet ver ge noeg gaan en voor andere te ver", aldus de heer Mozer. „De socialisti sche partijen die in de regering zitten, hebben er de meeste moeite mee, die zijn minder geneigd bevoegdheden over te geven Zo bijvoorbeeld de Invul-puzzel 1. kleine huidopening, 2. recht stuk vaarwater, 3. handelsgewicht. Oplossing vorige puzzel 1. kroos, 2. traan, 3. klant, 4. kraam, 5. hamei, 6. ratel, 7. oever, 8. kluit, 9. epiek, 10. dinar, 11. kabel, 12. ester, 13. zomer. kraai havik eiber De commissie van rapport uit de synode is in twee gelijke delen uiteen gevallen. Ds. M. W. Nieuwenhuijze. ouderling K. Hagen en ds. J. de Jong sluiten zich aan bij deputaten. Voor de ouderlingen J. van Bergeijk en G. Evers en ds. J. Kievit wegen de be zwaren tegen de nieuwe berijming zo zwaar dat zij voorstellen uit te spre ken deze berijming niet te gebruiken voor het zingen in de eredienst. Irritant Niemand, die de nieuwe berijming heeft leren kennen, is enthousiast, zei ds. K. Boersma (Haarlem). Hij voor spelde, dat het soms irritante speelse taalgebruik vrij snel in onbruik zal raken. Maar toch vond hij de nieuwe berijming naast de oude nuttig en ook bruikbaar, waarom hij zich kon vinden in de visie van deputaten. In verschillende gemeenten wordt de nieuwe berijming al op meerdere of mindere schaal gebruikt en hij vond, dat zij, ondanks haar getJreken, zich niet minder bij de Bijbel aansluit, dan de oude. U's. .J Brons (Veenendaal) vond het onjuist, dat deputaten menen, dat de synode de gemeenten niet aan een bepaalde berijming moet binden, om dat dat in de historie nooit is ge beurd. Zijn er geen andere factoren, zoals de eenheid der kerken en de waakzaamheid tegen dwalingen? Op de vorige synode stond ds. Brons nog al welwillend jegens de nieuwe berij ming, maar bij nadere bestudering hadden toch steeds meer teleurstel ling en verontwaardiging het bij hem gewonnen, al gaf hij toe, dat er mooie berijmingen bij zijn. Hij gaf vele voorbeelden, die zijns inziens meer passen in het kader van de moderne theologie: de gedachte van God als partner van de mens, de algemene verzoening. Hij miste (en daarin kreeg hij bijval vn ds. M. C. Tanis uit Sliedrecht en ds. J. H. Vele- ma uit Apeldoorn) het christologisch element. Hij vond het onbegrijpelijk, dat de nieuwe berijmers de psalmen niet in nieuwtestamentisch licht heb ben willen zien. Als we de nieuwe berijming toelaten, zouden we daar mee moderne opvattingen burger rechten geven. We zouden er het paard van Troje mee binnenhalen, alen. aldus ds. Brons. Ds. Tanis oordeelde, dat ook het subjectieve element van de beleving vn het geloof in de nieuwe berijming nief tot zijn recht komt. Hij signa leerde een verobjectivering en veruit- wendiging van het geloof en een ver lies van de inwendige betrekking tot God. Hii vreesde, dat vrijgeven de polarisatie in de christelijke gerefor meerde kerken zou doen toenemen. Middeiiorthodoxie Ds. Velema betreurde het, dat deze kwestie van weerskanten in de sfeer van de dwang terecht is gekomen. Hij geloofde, dat de nieuwe berijming spoedig in onbruik zou raken, „want het is de stijl van de middenortho- doxie". Hij sprak van horizontalisti sche tendenzen. Een nieuwe berij ming is nodig, maar dat betekent niet. dat daarom deze aanvaard moet worden. Veel beter is het, koste van het kost naar een eigen berijming te streven, samen met andere reforma- torisch-gezinden. Ouderling A. Baars (Sliedrecht) be trok het televisieoptreden van ds. Jan Wit noT weer eens in de discussie. U's. J. Vogel (Steenwijk) vond, dat als men de berijming van 1773 even rigo- reus zou onderzoeken, inclusief de oersonen van de dichters, men die ook niet meer zou kunnen zingen. Wij zitten inderdaad in een dwangpositie on ntt'en moeten erkennen, dat dit de berijming is voor de volgende decen- n:;in en daarom vroeg hii elkaar de vrijheid te gunnen. Ouderling G. E. van Nee zei persoonlijk liever de oude berHming te zingen, maar toch de gemeenten vrij te willen laten. Ouderling ,J van Ledden (Culem- borg) gewaagde van een ernstige hu- marist'sche verschraling. Wat er od de scholen gebeurt, kunnen we toch niet meer op de voet volgen. Daarom moeten we onze eigen weg kiezen als afgescheiden kerken: revisie van de oude berijming of een nieuwe, maar dan dicht bii Gods Woord. Ouderling M. Koo'e (Den Haag) stelde deputaten eenvoudig de vraag: ligt de nieuwe berijming nu dichter bij de Heilige NED HERV KERK Aangenomen: naar Tricht (toez.): G. van der Weide, kand. te Boyl: het beroep door de gener. syn. tot zen- dingspred. t.b.v. de presb. kerk te Ghana G. D. E. van Veldhuizen, kand te Beekbergen. Het conflict over een nieuwe CAO voor de me taalindustrie, die op 1 januari jl. had moeten in gaan, begint thans ernstige vormen aan te nemen. Zolang de werkgevers en de betrokken vakbon den tegenover elkaar stonden was er altijd nog een reële hoop op een voor beide partijen redelijk compromis. Nu het werknemersfront is gescheurd en een deel van de vakbonden bereid is met de werkgevers een alleszins redelijk akkoord aan te gaan terwijl de grootste vakbond (industrie- bond-NW) dit compromis verwerpt is de si tuatie er niet eenvoudiger op geworden. Integendeel, de twee partijen in het werkne merskamp hebben zich inmiddels zo vastgebeten in haar stellingname en hebben zoveel verwijten over en weer jegens elkaar gelanceerd, dat er nu een prestigeslag dreigt. Het is zelfs niet onwaar schijnlijk, dat de werknemers tegenover elkaar op de barricaden komen te staan. Een situatie die ook de werkgevers ongetwijfeld met angst en be ven tegemoet zien. Het is ondoenlijk op deze plaats op de verschil lende standpunten in te gaan (ze zijn dinsdag in een artikel in onze krant uitvoerig uiteen gezet), maar het wil ons voorkomen dat indien alle factoren in aanmerking worden genomen de werknemersstandpunten aanzienlijk dichter bij el kaar liggen dan de industriebond van het NW suggereert. Er is in feite slechts een verschil van enkele tienden van procenten. En het lijkt ons on verstandig en onverantwoord om daarvoor in de huidige moeilijke economische omstandigheden zó veel conflictstof op te stapelen. Schrift, ja of nee? Ds. M. Vlietstra (Werkendam) zei, dat de oude berij mers, ondanks al hun gebreken, toch het bijbels taaleigen beter hebben verstaan, dan de nieuwe Ds. De Jong. namens het ene deel van de commissie, noemde het een volmaakte illusie te denken dat af wijzen de eenheid in het kerkverband zou bevorderen, nu de nieuwe berij ming al in verschillende gemeenten geprobeerd wordt. E-aarom is het maar het wijste, zich als synode van een uitspraak te onthouden. Tegen ds. Brons en anderen, die de psalmen be rijmd willen zien in nieuw-testamen- tisch licht, zei ds. De Jong, dat dat een van de krachtigste argumenten is voor het maken van psalmliederen. Dan komt men dicht in de tMurt van de gezangen. Wie maakt uit, dat bij de geloofsbeleving de oude berijming meer rechten heeft? Hij vroeg toch op zijn minst de mogelijkheid te er kennen, dat anderen in de nieuwe be rijming minstens zoveel beleven in hun relatie tot de Heer. Overigens is dat bij de oude berijming ook pas gekomen door een langdurig zingend gebruik. Ds. Nieuwenhuvze drong er op aan, om objectief te oordelen en dezelfde toeststeen aan te leggen voor beide berijmingen. Dan moeten we toch zeggen, dat de nieuwe berijming, al zijn we er echt niet enthousiast over, niet minder betrouwbaar en bruik baar is. Wij hebben echt niet de be doeling, de oude berijming in te rui len voor de nieuwe, maar wij mogen elkaar als gemeenten in geen enkel opzicht een juk opleggen. Ds. J. Kievit (Almelo) namens het andere commissiedeel. vond, dat een berüming alleen vrijgegeven kan worden, als vaststaat, dat ze be trouwbaar is. E'at is niet aangetoond. Als hii bovendien lette on wat het (in meerderheid vrijgemaakte) „Gerefor meerd Comité Psalmberijming" te Haarlem reeds bereikt heeft, dan was dat voor hem reden te meer om de nieuwe berijming niet te aanvaarden. (Vervolg van pag. 1) Ondergronds Dergelijke effecten zijn eveneens waargenomen na ondergrondse ont ploffingen van atoombommen. Het ernstigste geval deed zich voor bij de ondergrondse explosie in Nevada op 18 december 1970, toen een radioac tieve wolk opsteeg tot 2400 meter. Reeds in januari 1971 begon de kin dersterfte scherp te stijgen in de ge bieden waar als gevolg van deze zo genaamde veilige ondergrondse ex plosie de meeste radio-actieve neer slag terecht was gekomen. Tot slot noemt de heer Vredeling de kernenergiecentrales, waardoor ook radio-actieve bestanddelen in de atmosfeer terechtkomen met alle schadelijke gevolgen voor de volks gezondheid. (AI geruime tijd voor ir. Heester man zijn artikelen schreef, hebben soortgelijke publicaties veel stof doen opwaaien. De geleerden bleken het ook allerminst met elkaar eens te zijn over de uitwerking van kernontplof fingen. Zo publiceert Ernest St»rnalass in 1969 een artikel in het .Bulletin of Atomic Scientists", waar in hij ook verband legt tussen kern ontploffingen en leukemie bij kinde ren en kindersterfte in het algemeen. Sternglass is daar destijds fel over aangevallen. Zijn tegenstanders ver waten hem onder andere dat het aan tal onderzochte gevallen van kinde ren die leukemie hadden te gering was om dergelijke vérstrekkende conclusies te trekken. Ook werd ge zegd dat Sternglass onvoldoende het causale verband tussen de kernont ploffingen en het gestegen aantal ge vallen van leukemie bij kinderen had aangetoond. Sternglass, die ook een siite'and in de daling van de kinder sterfte in verband bracht met de ra- di"nc*iviteit, werd ook hieron aange vallen. De argumenten van de tegen standers waren dat deze dalinn een gevolg was van verbeterde medische znrn. maar dat aan deze daling statis tisch eens een einde moet komen. Waar is overigens, dat de stilstand in de dalinn zich een aantal jaren, nadat men de kernproeven was gestopt niet meer voortzette, red.) GEREF KERKEN Beroepen: te Gees: kand. B. J. W. Schelhaas te Amstelveen (verb. ber.). Beroepbaarstelling: kand. mej. R. v. d. Kolf.f, Houttuinen 2, Delft. GEREF GEMEENTEN Bedankt: voor Apeldoorn: A. Ver- gunst te Rotterdam-C. Bedankt: voor Capelle a. d. IJssel en voor Poortvliet E. Venema te Zwijndrecht. Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Twee maal zegt Johannes De Doper: „Zie, het lam Gods". De eerste keer (Joharmes 1:29) ziet hij Jezus komen. De tweede keer (Johannes 1:35) ziet hij Hem gaan. Dan is ook eigentijk zijn laak afgelopen. Voortaan zullen zijn discipelen hem verlaten om Christus te volgen. Christus kwam tot Johannes om gedoopt te worden. Om Zich te vereenzelvigen met hen die reiniging van node hadden, met hen die niet voldoende hadden aan de symboliek van de Joodse eredienst. Maar Christus ging om een andere doop te ontvangen. Hij om naar Jeruzalem te gaan, om verworpen te worden, om aan het kruis Zijn leven te geven. Hij kwam om gedoopt te wor den. Hij ging om te sterven. De doop was het begin van de ver eenzelviging met de mensen die reiniging nodig hadden. Het kruis was het einde van de vereenzelviging, want daar droeg Hij het gevolg van zonde en ongehoorzaamheid. „Zie, het lam van God". Het is gekomen. We hebben zijn komst pas gevierd. „Zie het lam van God". We leven naar Goede Vrijdag toe. En al gaande draagt Hij onze zonden en schuld. Maar als Hij gaat zullen wij moeten volgen. We mogen niet bij De Doper blijven. We moeten met Christus gaan naar de overwinning. Het moet van symbool naar werkelijkheid. We lezen vandaag: Lucas 1:57-66. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Het veer tiendaags blad „In de Waag schaal", dat eind september 1970 met zijn omstreeks achttienhon derd abonnees geen kans meer zag het hoofd boven water te houden, komt terug: in maart zal „In de Waagschaal" opnieuw verschijnen onder hoofdredactie van de Utrechtse hoogleraar dr. J. M. Hasselaar (de opvolger van prof. dr. A. A. van Ruler). Ove rigens zal het blad, dat net als vroeger om de veertien dagen uitkomt, geen louter hervormde affaire zijn: in de redactie zitten ook enige gereformeerden en een rooms-katholiek. „In de Waagschaal" begon in okto ber 1945 zijn bestaan met een vijfdui zend abonnees. Boven dit aantal is men nooit uitgekomen, maar wel is „In de Waagschaal" steeds een in vloedrijk blad geweest, waaraan met name prof. dr. K. H. Mlskotte. prof. dr. H. Berkhof en dr. J. J. Buskes hun bijdragen hebben geleverd. De redactie stond voor ogen om vanuit de impuls, ontvangen via de theologie van Barth, afscheid te nemer, van een richtingenkerk en van een antithese cultuur en te pogen in de na-oorlogse tijd iets te zeggen in de nieuwe situa tie. Deze inzet had als gevolg dat me nige belangrijke discussie zoal niet door „In de Waagschaal" begonnen, dan toch door dit blad begeleid werd. De zaak wordt nu hervat omdat van verschillende kant hex verdwij nen van „In de Waagschaal" erg werd betreurd en omdaf men een reële basis ziet voor verdergaan. Aan de wieg van het opnieuw verschijnen van het blad staan een paar theologi sche studenten: de here.i J. Jeltema en E. R Jonker uit Groningen en de heren W. J. van Asselt en F. J. Brinkman uit Utrecht. Zi.; vormden een zgn. stuurgroep, samen met: ds. CHAMBERY (AP) Bij een in braak in een 14e-eeuws kasteel bij Mont-Melian in Zuidoost-Frankrijk zijn kunstvoorwerpen, oude wapens en zilveren voorwerpen buitgemaakt ter waarde van 2 miljoen frank (390.000 dollar). M. G. L. den Boer, Utrecht; ds. J. Irak, Oegstgeest; mr. T, Fransen, Rotterdam; drs. L. Kisjes, Utrecht, en de Delftse studentendominee drs. L. A. Kopmels. Hun overleggingen heb ben kunnen leiden tot de herleving van „In de Waagschaal". De nieuwe redactie bestaat uit; ds. Den Boer; dr. J. A. H. *J. S. Bruins Slot, Aerdenhout; mr. Fransen, drs. Kopmels. ds. A. A. Spijkerboer (voor heen redactiesecretaris, Amsterdam; prof. dr. H. Berkhof, Leiden; drs. R. G. H. Boiten (de predikant van Oude- zijds 100, Amsterdam; ds. J. W. Fal- kenburg, Delft; prof. dr. B P. M. He- melsoet, Amsterdam; de heer Jelte ma; dr. H. W. de Knijff, Spijkenisse; mej. ds. H. G. van der Waals, Gro ningen; ds. J. van der Wiel, Haarlem (ook een vooraanstaand man van de „oude" redactie, en ds. J. R Zijlstra, Delft. De heren Bruins Slot, Fransen en Zijlstra zijn gereformeerd, de heer Hemelsoet is rooms-katholiek, de overigens zijn hervormd. Op een vraag naar de doelstelling van „In de Waagschaal" anno 1972 kregen we uit de kring van de redac tie ten antwoord: we menen dat de oorspronkelijke inzet zeker vandaag nog zin heeft en bijvoorbeeld in dis cussie rondom het Getuigenis niet ge mist kan worden. Van een onzer verslaggevers LEEUWARDEN Het breed mo- deramen van de provinciale kerkver gadering van de hervormde kerk in Friesland maakt zich zorgen over de taal die sommige predikanten op de kansel gebruiken. In sommige geval len is het .bij de veemarkt af.' vol gens een mededeling van de PKV. Het moderamen heeft er begrip voor, dat de situatie er soms toe kan leiden ongewone woorden te gebrui ken, bii voorbeeld om de gemeente uit een gezapige vroomheid vandaan te halen. Maar de Friese kerkbe stuurders signaleren ook een tendens om al te. zeer gewild ,te gewone taal' te bezigen om maar een eigentijdse indruk te maken. ,En die tijd is ruw en hard en vaak zonder remmingen. De woorden dus ook. Daarentegen zouden we toch eens moeten waar schuwen. De kerkmensen, alle ambts dragers daarbij inbegrepen, dienen alles te doen wat welvoegelijk is en dat wel luidt bij God'. Wanneer het NVV zijn aangekondigde acties in derdaad zou uitvoeren zullen de ernstige gevolgen hiervan in geen verhouding staan tot de materiële en sociale belangen die de inzet van de acties zijn. Het NVV heeft nog twee weken de tijd om zich te beraden op deze situatie. Stakingen zal men niet binnen twee weken beginnen. Wellicht zullen de ze weken benut worden laten we het hopen om partijen binnen de vakbeweging bij elkaar te brengen. Een staking is een onverkwikkelijke zaak, maar een staking waarbij de georganiseerde werk nemers onderling nog eikaars tegenstanders zijn, is ongeveer de meest onverkwikkelijke positie voor de vakbeweging, die zich denken laat. De drie vakcentralen streven naar meer samen werking, maar wat er zich nu tussen de metaalbe drijfsbonden voltrekt is zo ongeveer de grootste anti-propaganda voor grotere samenwerking. Wanneer bij zeer geringe verschillen over ma teriële belangen reeds scherpe conflicten binnen de vakbeweging kunnen groeien, wat moet men dan vrezen wanneer belangrijke principiële ver schillen zouden rijzen binnen een meer gecentra liseerde vakbeweging. Van een verdere centralisa tie zou men dan beter maar af kunnen zien. Om meer dan één reden is het thans dringend gewenst, dat met name de NVV-metaalbedrijfs- bond het contact met de andere bonden herstelt, de emoties vergeet en met elkaar opnieuw pro beert de gelederen te sluiten. Dit belang van het gezamenlijk optrekken is nu belangrijker voor de werknemers dan enkele tienden van procenten loonsverhoging meer. door H. Biersteker De blanke Afrikaners zit ten toch enigszins omhoog met de Geloftedag, die altijd op 16 december gevierd wordt. Dat blijkt uit de beschouwingen, brieven en verslagen die het dagblad Die Burger er de laat ste keer over publiceerde. De hoofdredactie van het blad heeft de hoop opgegeven dat er ooit een werkelijk officieel feest voor heel Zuid-Afrika van gemaakt kan worden en vindt dat de kerken er maar een dag van bezinning van moeten ma ken. Maar zelfs in de Nederduits Ge reformeerde Kerk laat staan in de andere kerken ondervindt men moeite met de vanzelfspre kendheid waarmee God voor de os- sewa van Andries Pretorius en zijn nageslacht gespannen wordt. Die Burger zelf deed in een speciaal bijvoegsel aardig mee aan de ont- mytologisering van de gebeurtenis sen bij de Grote Trek, al liet het de nevels graag in stand boven de es sentiële vraag: mochten die paar Engelsen en die tweehonderd kleurlingen die erbij waren niet meedoen aan de gelofte of wilden ze het niet? Eerst even de historische scène: 460 boeren in Natal temidden van vele duizenden Zoeloekrijgers van koning Dingaan. aan wie ze een be wijs van eigendom over een groot deel van het door hem beheerste land hadden trachten te ontfutse len. Voortrekker Piet Retief, is na die transactie, waarvoor de koning alleen maar een kruisje hoefde te zetten, door de Zoeloes met houten spiesen doorstoken. De voortrekkers die op represailles zinnen worden van alle kanten door Zoeloekrijgers DE KERK IN DE WERELD bedreigd. Geestelijke bijstand heb ben ze niet. want de Kaapse synode van de NG-kerk ziet hen als op standelingen tegen het wettig ge zag: het Britse goevernement dat met gramschap hun penetratie in het oostelijk kustgebied gadeslaat. Ze moeten het helemaal doen met de Statenvertaling en de preken bundels van Smvtegeld en Abra- ken. Intensieve lektuur daarvan leidt hen uiteraard tot vereenzelvi ging met het benarde Israel en op 7 december 1838 leggen de mannen de gelofte af, dat „als God hun vijand in hun hand zal geven" zij „die dag en datum elk jaar als een dankdag, zoals een Sabbath in zijn eer zullen doorbrengen" en dat ook hun kinderen erin moeten delen „tot gedachtenis ook voor onze op komende geslachten". Ze herhalen die gelofte iedere dag tot op 16 de cember de Bloedrivier zijn lugube re naam krijgt door het bloed van meer dan drieduizend Zoeloes, deels doorzeefd met hagel uit de boerengeweren, deels afgeslacht in onderlinge gevechten tussen vluch tende en aanvallende Zoeloeregi menten. Nu zijn er in Zuid Afrika méér geslachten opgekomen dan de naza ten vari deze even religieuze als landhongerige boeren uit 1838 en daardoor is deze Geloftedag weinig anders dan een teken van ver deeldheid, wat feestredenaars als Vorster, Fouché Botha en andere bewindslieden bij de herdenking dan ook allemaal over de eenheid van dit „veelvolkige" land geroepen mogen hebben. In 1938 toen het eeuwfeest van de Gelofte gevierd moest worden en een commissie de preciese plaats probeerde op te sporen waar deze was afgelegd, werd bij de Bloedri vier een stokoude kleurling aange troffen die de plek zei te kunnen aanwijzen.'Hij zei dat hij als klein jongetje met zijn ouders intussen op de paarden had moeten passen. Geen verplichtingen dus voor zijn nageslacht. En ook bepaald geen voorrechten. Opmerkelijk is de bereidheid van de engelssprekenden en zelfs van het Zoeloehoofd Buthelezi om van deze dag alsnog een dag van natio nale bezinning op de verhouding tussen de verschillende bevolkings groepen te maken. Maar de aard van de gelofte zelf verzet zich hier hevig tegen. In al zijn botheid heeft dr. A. Treurnicht gelijk, die schreef dat niemand die zich niet als Afri kaner kan identificeren aan de vie ring deel kan hebben „al is hij nog zo'n goed christen"... Pro Veritate. het blad uit de kring van het Christelijk Instituut zette uiteen, dat goede christenen hoe dan ook niet aan dit „Baals- feest" konden deelnemen. Maar een brief aan Die Burger waarin het Geloftefeest als strijdig met het kerstfeest werd omschreven kreeg toch vele verbaasde reacties. „Im mers", aldus een predikant, „dezelf de God die zijn Zoon als Verlosser heeft gegeven, heeft ook zijn gelo vigen de overwinning bij de Bloedrivier gegeven". En als men de Geloftedag soms te patriottis tisch mocht vinden: Christus was zelf een goed patriot, hij weende immers over Jeruzalem... Maar Alan Paton weende in zijn beroemde boek ook over Johannes burg en dat maakte hem voor vele Afrikaners juist niet tot een goed patriot. Het oude voortrekkersmonument bij de Bloedrivier is vorige maand vervangen door een nieuw: een he lemaal in stal gegoten lager van ossewagens dat volgens de makers wel duizend jaar meekan. En daar na zien we wel wéér. (Vervolg van pag. 1) De industrie: De hinderwet biedt ter bestrijding -'an1 industrielawaai al ruime mogelijkheden. Een grotere ef fectiviteit is echter mogelijk wanneer de veiligheidswet wordt ingeschakeld. Op grond van deze wet is het moge lijk systematisch een gehooronder- zoek te verrichten onder werknemers die werken in bedrijven met veel la waai. Mocht het geluid een bepaalde grens overschrijden dan zijn verbods bepalingen mogelijk. Ook een wijzi ging of aanvulling van de wet op de gevaarlijke werktuigen biedt ruime mogelijkheden. Wonen: In aansluiting op interna tionale normen dienen voorschriften te worden opgesteld voor de maxima le geluidsproduktie van onder meer huishoudmachines, hobby-apparatuur, grasmaaimachines en bouwmachines. Ook kunnen eisen gesteld worden aan liften, verwarmingsinstallaties, koel installaties, sanitair en de vuilafvoer. De commissie meent dat door de ge ringe geluidswering in een groot deel van de bestaande woningen, propa ganda dient te worden gevoerd, o.a. op scholen, voor het rekening houden met de buren. Voorts dienen er voor schriften te komen over de geluidsi solatie van woningen. Krachtiger De commissie heeft in haar rapport bewust voorgesteld de bestaande wet geving krachtiger toe te passen en hier en daar aan te vullen. Zij meent namelijk dat de voorbereiding van een nieuwe wet op de geluidshinder vele jaren in beslag zal nemen en tegen lawaai zou in die tussentijd niet opgetreden kunnen worden. Essentieel in de nieuwe wet zal moeten zijn dat de lawaaibestrijding bij de bron moet kunnen worden af gedwongen. De kosten hiervan zou den ten laste moeten komen van de gebruiker van de geluidsbron. Be langrijk behoort ook te zijn de moge lijkheid om steeds weer nieuwe eisen te kunnen stellen. De vooruitgang van de techniek maakt het mogeüik dat het geluid effectiever kan worden bestreden. De eisen zouden zich tel kens aan die nieuwe ontwikkeling moeten aanpassen. TOPPENISH (AFP) Bij een brand in een hotel in Toppenish (staat Washington) hebben gisteren tien mensen het leven verloren. Van de zesentwintig andere gasten wor den er nog verscheidene vermist.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2