Gastendagen met Kerst F.KL95 Kerken in Advent weei! solidair met „latino's MET PROF. FIRET NOG MEER DE MIST IN coebergh „Gevoelsrelatie met patiënt belangrijk voor verpleegster" coebergh is beste maatjes met up dranken tonic of sodawater BEROEPINGSWERK De Brauw wil iets doen aan vakatures Hoger collegegeld door studietoelage gecompenseerd Een woord voor vandaag Het weer in Europa INIERKERKELUlj ADVENTSAKTIE] VOOR LATIJNS AMFRI1 rr>r> Defensie (1) Defensie (2) Puzzelhoek VRIJDAG 17 DiECEM Neem de proef maar op de som: Bi) 2 literflessen Coebergh bes senjenever - van bovenstebeste bessen - Krijgt u een fraai long drinkglas cadeau, 'n Scheutje Coebergh beste bessen met Seven Up, tonic of sodawater-en als u wilt een blokje ijs - maakt de feestdagen nóg feestelijker) HELE LITERFLES Van een verslaggever UTRECHT Voor zover valt na te gaan komen tekorten aan verpleegkundigen veel meer voor bij algemene ziekenhuizen dan bij verpleeghuizen, psychia trische ziekenhuizen en zwakzin nigeninrichtingen. Dit kan erop wijzen dat jongeren zich primair geroepen voelen tot arbeid, waarin ze in een sociaal-emotio nele relatie staan met de patiën ten. Dit zei dr. P. vari Loon. directeur onderzoek en planning van het minis- NED. HERV. KERK Beroepen: te Tricht (toez.): G. van der Weide, kand. te Boyl. Aangenomen: naar Deil-Enspijk: J. F. Hoekstra, wonende te Zierikzee; naar Woudenberg: A. den Hartogh te Ede. GEREF. KERKEN Beroepen: te Franeker: C. A Ver hoog te Antwerpen, die dit beroep heeft aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Ermelo: R. te Velde te Hattem; te Hoek (Zeeland): W. Pouwelse, kand.te Apeldoorn Bedankt: voor Goes-Brouwersha- ven: H. J. Nijenhuis te Groningen-O GEREF.GEMEENTEN Beroepen: te 's-Gravenzande: A. Hofman te Scheveningen. Bedankt: voor Genemuiden: P Blok te Dirksland. Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. terie van Volksgezondheid en milieu hygiëne op de algemene ledenverga dering van de Nationale Ziekenhuis raad. In zijn toespraak besteedde dr. Van Loon speciaal aandacht aan het welzijn en de positie van het perso neel in verpleeginrichtingen. Hij meende dat het ziekenhuiswezen meer en meer rekening diende te houden met „concurrentie" op de per- soneelsmarkt van de zijde van de wel zijnszorg. Prof. dr. R. Giel, hoogleraar in de psychiatrie in Groningen zei in zijn toespraak dat gezondheidszorg en wel zijnszorg nauw moeten samenwerken. Hij doelde hierbij op een hand over hand toenemend verschijnsel, name lijk dat allerlei mensen, die op de een of andere manier tussen de wielen 'komen van onze samenleving of die met aanpassingsmoeilijkheden wor stelen, dikwijls ziekteverschijnselen vertonen zonder ziek te zijn in klini sche zin. Zowel voor deze gevallen als voor de werkelijke ziektegevallen, zo meende de hoogleraar, dienen ge zondheidszorg en welzijnszorg geza menlijk op te treden bij de bewaking van het welzijn in de meest algemene zin van het woord. Oucl-zendingsconsul dr. Bakker overleden Van een onzer verslaggevers HAARLEM Op 78-jarige leeftijd is in een rusthuis te Bentveld overle den dr. F. L. Bakker, die van 1948 tot 1951 zendingsconsul te Djakarta is geweest. De begrafenis heeft in stilte plaatsgevonden. Dr. Bakker werd geboren in de ge reformeerde pastorie te Broek op Langendijk. Hij heeft aan de Vrije Universiteit te Amsterdam theologie gestudeerd en promoveerde in 1922 bij prof. dr. C. van Gelderen op een dissertatie, getiteld: De verhouding tussen de almacht Gods en de zede lijke verantwoordelijkheid van de islam. Aan de rijksuniversiteit te Lei den studeerde dr. Bakker Oosterse talen. In 1923 vertrok dr. Bakker als mis sionair predikant van de gerefor meerde kerk te Amsterdam naar In donesië, waar hij van 1923 tot zijn internering in 1942 docent was aan de theologische opleidingsschool te Djok jakarta. Dr. Bakker is na zijn zen- dingsconsulschap van 1953 tot 1963 secretaris geweest van de Nederland se zendingsraad. HILVERSUM Be halve de talrijke kerst-inns, instuiven waar iedereen rondom en tijdens de kerstdagen welkom is bin nenkort volgt een opgave van de adressen hebben tal van in stellingen zgn. kerstgastendagen georganiseerd. Sommige duren een paar dagen, andere een hele week en een deel van deze gas tenverblijven zijn op bepaalde groepen gericht (bijvoorbeeld echtparen met of zonder kinde ren, alleenstaanden). Op de vol gende adressen is nog wat plaats maar snel reserveren is gewenst. Inlichtingen over prijzen e.d. zijn daar ook in te winnen. De Vuurslag, 't Joppe (bespreken via Den Alerdinck, Laag Zuthem, tel. 05290 - 284); 24-26 dec. Vooral voor echtparen zonder kinderen. Oud Poelgeest, Oegstgeest (01710 - 52445); 24-27 dec. kerstgastendagen. apart van 24-27 dec. mime-yogada- gen; voor iedereen, in beide gevallen ook kinderen. De Hoorneboeg, Hilversum (02157 - 231); 24-28 dec. voor iedereen. Van onze parlementsredaktie DEN HAAG Minister De Brauw heeft gisteravond in de Tweede Ka mer de ongerustheid onder het perso neel van de universiteiten en hoge scholen willen wegnemen. Hij beloofde met de wetenschappe lijke instellingen te bekijken wat ge daan kan worden aan het aantal va katures. Voor een eventuele lasten verhoging zal de minister compensa tie zoeken binnen de begroting van onderwijs en wetenschappen. De bewindsman denkt er bijvoor beeld aan de arts-assistenten, die nu ten laste komen van de universiteits begroting, over te brengen naar de begroting van de academische zieken huizen. Over de uitbreiding van het weten schappelijk onderwijs deelde de mi nister mee, dat aan de technische ho gescholen in Twente en Eindhoven geen biochemisch research-in9tituut en een centrum voor medische tech niek en gezondheidstechniek zal wor den toegevoegd. Aan de universiteit van Rotterdam is toegezegd zeer bijzondere om standigheden voorbehouden dat ze in aanmerking komt voor nieuwe (sub-)faculteiten. Uiteraard moet de behoefte aan een dergelijke nieuwe studierichting vaststaan. De bewindsman dacht nog niet aan de bevestiging van een Friese univer siteit. De medische faculteit van Maastricht zal niet later dan in 1976 beginnen. Het aantrekken van capa bel stafpersoneel zal een eerder begin niet mogelijk maken. Ook ging de minister niet in op het voorstel van de heer Van Dijk (WD), het hoger beroepsonderwijs snel uit te breiden. Klein Vredeveld, Assen (05920 - 13460); 24-28 dec., voor iedereen van af 18 jaar. Vinea Domini, Witmarsum (05175 - 444); 24-29 dec., vooral alleenwonen- den, ook echtparen. De Haaf, Bergen NH (02208 - 4141, toestel 17); 24-27 dec., voor iedereen. De Vluchtheuvel, Bergen NH (02208 - 2081). 24-26 dec., voor iedereen. Woodbrookershuis, Kortehemmen Fr. (05126 - 1313); 24-27 dec., voor iedereen. De Open Hof, Doorn (03430 - 4141); 23-27 dec., speciaal voor gehandicap ten. Leeuwenhorst Noordwijkerhout (bespr. via algemeen diakonaal bu reau Utrecht, tel. 030 - 514341); 24-26 dec., voor ongehuwden van 30-50 jaar. Huize „De Kloeck", Schoorl (ook via diakonaal bureau); 24-26 dec.. voor ongehuwden, mensen die ge trouwd geweest zijn en enkele echt paren. Vakantieoord „De Bosrand", Ede (03380 - 10580); 24-27 dec., uitsluitend alleenstaanden. De Drieklank, Paterswolde (05907 - 2700); 24-30 dec. vooral alleenstaan den van 35 tot 65 jaar. De Hout Bakkeveen (via mevr. Kapteijn, Bergum, tel. 05116 - 2119); kerstgastendagen E-10-commissie: 24-27 dec., 24 dec.-2 januari en 31 dec.-2 januari, voor iedereen, incl. warme maaltijden, excl. ontbijt en lunch. St. Willibrord Internaat, Deurne (04930 - 2684); 24-27 dec., voor ieder een vanaf 30 jaar, geen programma. Naar Buiten, Oostvoorne (via stichting Mens en Samenleving, Ut recht, tel. 030 - 27906); 22-29 dec., voor iedereen. Buena Esperanze. Nunspect bovengenoemde stichting), 23-30 voor iedereen. (via dec., De Klencke, Oosterhesselen (05248 - 229 of 514); 24-28 dec. kerstcursus voor iedereen. Van cnze parlementsredaktie DEN HAAG De extra-uitgaven van de student als gevolg van de ver hoging van het collegegeld, (van 200 naar 1.000 gulden) wordt volledig op genomen in de studietoelage, heeft minister De Brauw van wetenschaps beleid gisteravond in de Tweede Ka mer beloofd. Hiermee kwam hij tegemoet aan de eisen van de confessionele partijen, dat de verhoging van het collegegeld acceptabel is. wanneer de studietoela gen voldoende verhoogd worden. De ze nieuwe regeling wordt het begin van een totale nieuwe herziening van het studietoelagen-beleid. De suggestie van de commissie-An- driessen dat de studenten een lening krijgen die ze later terug moeten be talen, sprak minister De Brauw wel aan. Het nieuwe systeem zal in het studiejaar 1973-1974 worden inge voerd. Eerder is de regeling niet rond te krijgen. Een week lang hebben we gemediteerd over de eerste dap Israël in het beloofde land, over de besnijdenis bij Gilgal, scha, de eerste zegen en Jozua's probleem, hoe hij Jericho aanvallen. 1 Dan ineens staat hij tegenover de Vorst van Gods lep 11 kernwoorden van deze ontmoeting zijn: „Nu ben Ik geko Ook in het Nieuwe Testament worden we opgeroepen tol Christus Zelf zegt tot Zijn discipelen: „Strijd om in te j Maar deze woorden zijn vaak verkeerd begrepen. Velen i dat ze hun best moeten doen om een christen te worden, zich moeten inspannen, of strijden moeten tegen hun zondc*T is geen oproep tot strijd óm een christen te worden, ma Gods land aan God te geven, Gods wereld aan God te geve 10 gaat er niet om of ik een christen word, maar of de antk i, aan God overgeeft. En het is geen strijd om zo maar te voeren in eigen kri raël kan pas ten strijde trekken als de Vorst van Gods l zegd heeft: „Nu ben Ik gekomen.Hij gaat voorop. Hij i strijde. Hij brengt de overwinning. Zonder Hem kunnen w doen. We lezen vandaag Genesis 8:13 - 22. Aanval Spaanse kerk op het regime MADRID (AP) De Spaanse ka tholieke kerk heeft woensdag een van de tot nu toe scherpste aanvallen ge daan op het regime van Franco, dat thans 38 jaar bestaat. De „officiële staat van vrede" die in Spanje zou bestaan is wel erg veel verwijderd van de ware toestand", zo werd gezegd. De „opgevoerde haat en geschillen" die in Spanje bestonden waren wel heel verwijderd van een toestand van ware vrede, aldus het dokument „Er is geen vrede wanneer er niet genoeg garanties zijn om werkloosheid te voorkomen, als massale emigratie (van arbeiders) gebruikt wordt om de eko- nomie aan te passen of vreemde va luta in handen te krijgen en wanneer er voor de wet geen gelijkheid bestaat voor alle Spanjaarden". ei Hi IOC Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Vrijwel alle bij de raad van kerken aangesloten kerken behalve de gereformeerde werpen zich thans voor de derde maal in de Adventsactie voor Latijns Amerika „Solidaridad" met als doel: „Het verlenen van steun aan activiteiten die van ker ken en christelijk-sociaal geïnspireerde organisaties uit worden on dernomen en gericht zijn op de hervorming en ontwikkeling van de maatschappelijke structuren in Latijns Amerika". SOLIDARIDA weer temp. gist. min. temp. gist. neer slag Amsterdam mist 10 0 0 Brussel onbew. 10 0 Frankfort geh.bew. 4 3 0 Innsbruck onbew. 1 -10 0 Londen geh.bew. 12 5 1 Luxemburg mist 6 0 Madrid geh.bew. 13 8 3 Majorca h.bew. 15 6 0 München onbew. 8 •5 0 Nice onbew. 14 3 0 Parijs geh.bew. 3 0 Rome l.bew. 13 1 0 Wenen onbew. 10 3 0 De actieweek ligt tussen 13 en 26 december en men hoopt vooral door inschakeling van de plaatselijke ker ken tussen de 2 en 2Vi miljoen gulden bijeen te brengen. In een actiekrant waarin de proble men in Zuid-Amerika via persoonlij ke verhalen duidelijk gemaakt wor den (kosten-/ 2, opbrengst geheel voor de actie) schrijft Jan Filius, voorzitter van het actiecomité: Geweten „Nodig is, dat de mensen daar zich bewust worden van de mogelijkheden om in hun situatie verandering te brengen. Sommigen beweren dat dit alleen via het geweld kan. Anderen zijn de mening toegedaan, dat een ac tief appel op het geweten, vooral voor Christenen, de enige weg is met een kans van slagen. Welke weg het ook wordt en die beslissing wordt niet hier genomen er zal grote behoefte zijn aan goed getrainde, tot verantwoordelijkheid gevormde mannen en vrouwen. Wil het werkelijk komen tot democrati- schp volksbewegingen dan is daar voor kader nodig. Het gaat daar bij niet alleen om politiek kader. Ook en vooral in de~ vakverenigin gen, de landarbeidersbeweging, de maatschappelijke en sociale organisa ties, coöperatieve bewegingen en le kenorganisaties van de kerken of in de kerken zelf is dit gebrek aan een goed gevormd kader, aan goed geïnformeerde en gemotiveerde me dewerkers het grote probleem. En hoe dichter men bij de gewone man komt, hoe dichter dus bij „het volk" hoe nijpender het probleem Een tweemotorig Colombiaans vliegtuig is bij het opstijgen neerge stort. Alle tien inzittenden kwamen hierbij om het leven. Het vliegtuig was op weg naar Bogotaz. POMMITMTADCM WUIVIIVIBnl 1 AKEN Het is zo langzamerhand een algemeen aanvaar de gedachte, dat onze krijgsmacht doelmatiger kan worden georganiseerd, wanneer ia bondgenoot schappelijk verband afspraken over een verdeling van taken worden gemaakt. Daarbij zou elk van de lidstaten die taken op zich moeten nemen, die hem gezien zijn produktie- mogelijkheden en geografische ligging, het best of het minst slecht conveniëren. De nota ..Doelmatig defensiebeleid", die de PvdA deze week heeft laten verschijnen, pleit terecht nog eens voor een dergelijke interstatelijke specialisa tie. Zoals de laatste tijd ook uit confessionele kring wordt aangevoerd, is zo'n opzet zeis onontkoom baar, gezien de schrikbarende stijging van de be- wapeningskosten. die het op korte termijn onmoge lijk maakt, dat elk NAVO-land elke denkbare de- fensietaak blijft vervullen. Wanneer het op die ma nier doorgaat, zal eerlang zes procent van het na tionaal inkomen nog niet toereikend zijn om de kostenontwikkeling te kunnen volgen. En over de Tot zover dus weinig anders dan instemming met de defensienota van de PvdA, maar voor wat het overige betreft, moet toch hier en daar een vraag teken worden geplaatst. De nota kiest voor de stra tegie van de crisisbeheersing (snelle indamming van beperkte conflicten) en tegen een apparaat dat op massale conventionele aanvallen berekend is. De PvdA meent namelijk, dat het ontstaan van be perkte conflicten het minst onwaarschijnlijk moet worden geacht. Dit lijkt voorshands een wat dubieuze taxatie, niet alleen omdat elke argumentatie ervoor in de nota ontbreekt, maar vooral omdat de PvdA er zelf niet erg in gelooft, blijkens de opmerking dat terug trekking van Amerikaanse troepen uit West-Euro pa een gevaarlijke ontwikkeling zou kunnen zijn. De Amerikaanse troepen zijn er nu juist om de wil tot verdediging met conventionele middelen tegen massale aanvallen geloofwaardig te maken. De PvdA moet dus nog maar eens duidelijk maken, waarom het verminderen van het aantal brigades van zes naar vier zoals in de nota wordt bepleit dan geen gevaarlijke ontwikkeling zou kunnen zijn. Hoe kan zo'n maatregel worden gemotiveerd bereidheid van de bevolking, een zo omvangrijk offer te brengen, hoeft men zich waarschijnlijk geen illusies te maken. Die bereidheid mag zelfs niet worden gevraagd, als niet het uiterste aan inventiviteit en energie is opgebracht, om de effi ciency mede door taakverdeling op te voeren. Het lijkt er nu op, dat de regering pas serieus over deze specialisatie wil gaan denken, zodra bin nen Westeuropees verband politieke overeenstem ming zal zijn bereikt. Wij zijn het met de PvdA eens, dat dit te veel van geduld en schatkist zou vergen. Een systeem van verdeelde specialisaties zal natuurlijk niet zonder strubbelingen kunnen werken, wanneer de bijbehorende politieke unie nog niet is bereikt, maar nu de financiële nood hoog is gestegen, is er veel voor te zeggen, die strubbelingen maar op de koop toe te nemen. Het is dit kabinet wel toevertrouwd, het'daarmee klaar te spelen. En trouwens: het bondgenootschap func tioneert al jaren met zoveel zinnen als er staats hoofden zijn. op een moment dat het gesprek met het Warschau pact over de wederzijdse troepenvermindering nog moet beginnen? Waarom zou een eenzijdige troe penreductie de kans op een nucleair conflict kleiner maken? Wij zouden het graag geloven, maar dat wordt ons, bij gebrek aan argumentatie, bijzonder ongemakkelijk gemaakt. Het lijkt er veel op, dat het er de PvdA vooral om begonnen is, koste wat kost te bezuinigen op het defensieapparaat. Daarbij wordt hoopvol aan gesloten bij de gedachtenvorming binnen de KVP, die de VVD zo zeer tot ergernis heeft gebracht. Dat verklaart wellicht ook de slordigheden en het ge brek aan samenhang die de nota kenmerken: zij is in grote haast in elkaar geflanst, om de aanslui ting met de actuele discussie waarin de KVP ge wikkeld is geraakt, vooral niet te missen. Een bedoeling van de nota is, de regeringscoa litie uit elkaar te jagen. Dat een oppositiepartij van deze begeerte is ver- vuld, zal geen verbazing wekken. Maar het is wat oneigenlijk, bij deze kabinetscrisisbeheersing de krijgsmacht te gebruiken. De gereformeerde emeritus-predi kant A. M. Lindeboom te Hooghalen schrijft ons: Met de tendens van het artikel van prof. Firet, dat onder de titel: Waar om zijn er geen „Kuitertianen"? deze week gepubliceerd werd, kan ik het niet eens zijn. Ik meen zelfs dat we daarmee meer de mist ingaan dan ooit tevoren. Firet beweert nl. dat het Kuiterts bedoeling is allerlei nieuwe gedachten in overweging te geven en dat het daarbij zijn intentie is, die graag voor beter te geven. Bij dat alles zou het Kuitert vooral gaan om te blijven wandelen op de weg, nl. Christus. Het is bovendien bekend dat Kui tert zelf zich graag beroept op een uitdrukking die in Zeeland gebruike lijk is, dat nl. iemand zegvrij is. Hiertegenover zou ik willen opmer ken dat iemands theologie niet uit zijn bedoelingen kan worden gerecht vaardigd. Aan het adres van Firet en Kuitert beiden zou ik hieraan willen toevoegen, dat in de kerk niemand zegvrij is, althans niet wanneer het over zulke fundamentele aangelegen heden gaat als die welke Kuitert ge regeld te berde brengt. Graag geef ik enkele voorbeelden. Kuitert beweert o.a. dat de profeet Jona nooit een historisch bestaan heeft gehad. Hij geeft deze gedachte niet in overweging, maar hij zegt dat het zo is (Verstaat gij?, 42,77,78). Men vraagt zich af met welk gezag de hoogleraar zo stellig en zo zonder enig bewijs dit durft te verklaren. Is dit het gezag van Kuitert? Maar is het dan niet wat veel gevraagd dat heel de gereformeerde kerk en eigenlijk heel de christenheid daar voor moet gaan omliggen? Of is het gezag van God die thans door deze hoogleraar tot de gemeenten spreekt? Maar op welke gronden wil Kuitert dit laatste dan geloofwaardig maken? Gaat dit gezag van God dan niet rechtstreeks in tegen het getuigenis van Jezus die, juist in verband met zijn dood en opstanding, onderschei dene malen op de historie van deze profeet heeft teruggegrepen en van wie zelfs het woord is: meer dan Jo na is hier? (Luk. 11 vers 32). Is het aannemelijk dat de Heer zo gesproken heeft over een persoon die in werkelijkheid nooit heeft bestaan? Of is het nieuwe testament op dit punt niet zo betrouwbaar? En hebben we dus in die uitspraken van Jezus niet te doen met Openbaring? In elk geval ben ik van mening dat we ons met Kuiterts gevoelen dicht in de buurt van de meest onvervalste vrij zinnigheid bevinden. Tweede voorbeeld. In een interview met Rik Valkenburg belijdt Kuitert zijn onwetendheid inzake het laatste gericht (Haring of kuit, 59). Maar toen hij zijn ambt als dienaar des Woords aanvaardde, beleed hij op dit punt heel iets anders en heeft hij dit zelfs met zijn handtekening bezegeld. Wie hoorde ooit van enig bezwaar schrift? Of geldt de belofte van vroe ger niet meer? En als die belofte in de praktijk niets meer betekent, zijn we dan niet hard op weg naar een gedegenereerd kerkelijk milieu? Is het wonder dat Kuitert verder ook bij het stuk van Christus' weder komst zo zijn eigen gang gaat? In een interview met het Friesch Dagblad trekt de hoogleraar het openlijk en spectaculair karakter van die gebeur tenis in twijfel en zegt hij (F.D., 9 jan. 1971): „We zullen Hem in ons midden hebben en dat zal grote vreugde geven. Misschien was Hij al die tijd al verborgen aanwezig". Op de vraag of de aarde langza merhand zal verhemelsen of dat dit gepaard zal gaan met een diep in grijpende gebeurtenis, is het ant woord: „Ja, nu vraagt u mij zoveel. Ik lijk wel een antwoordman" (F.D., 13 mrt. 1971). Dit is toch allemaal an ders dan wat er staat in Openb. 1 vers 7: „Zie, Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien en alle stam men der aarde zullen over hem weeklagen". Dan wijs ik verder op Kuiterts op vatting over de verzoening: „En wat wil het zeggen met God verzoend te zijn? Het wil zeggen dat je echt met de naaste verzoend bent" (F.D., 13 mrt. 1971). Ook dit is duidelijk in te genspraak met de bijbel. Met God verzoend zijn betekent met God ver zoend zijn. De verzoening met de naaste is daarvan een gevolg, maar daarmee niet identiek. Wat verder de toekomst van de wereld inhoudt? Volgens Kui tert: „Een wereld waar het goed wo nen voor alle mensen is" (F.D., 13 mrt. 1971). Vergelijk een vroeger» uitspraak over het doel van de ver lossing: „...ons als nieuwe vrije men sen klaar te maken voor het leven met en ten behoeve van anderen" (Verstaat gij?, 61). Van deze beide uitspraken geldt hetzelfde als van die over de verzoe ning. Er wordt over mensen en over het wonen met en het dienen van elkaar gesproken. Over God wordt op alle manier gezwegen. De bij bel stelt echter de mens niet in het middelpunt, maar God. Dat heeft Kuyper beter begrepen. Die zag als toekomst van de wereld: „Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen en zij zullen ,zijn vol ken zijn en God zelf zal bij hen zijn (Openb. 21 vers 3)". Gemakkelijk zou ik een hele pagina van „De Rotterdammer" kunnen vol schrijven. Maar genoeg hierover! Het is, dacht ik, nu wel duidelijk dat als de gereformeerde kerken, de leringen van Kuitert toelaten, zij dan in volle vaart opstomen in. de richting van leervrijheid. (Discussie gesloten, red.). wordt. Bewustwording, Maar mensen en mankracht uit die bewustwording tot act men dat is het probleem. I cj deze problematiek dat Solidai ,r inspelen". De onderwijs- en vorminj ten van de actie zijn dan stemd voor plattelandsleider: Y' noordoosten van Argentinië, ten in Santa Fé in Argentinië landsleiders in Propria in Br; bewoners van Tefé in Amazona radio-schoolsysteem), voo: van protestantse gemeenscha Chili, jongelui uit de slums tiago in Chili, de bewoners 1 p in Columbia, Boliviaanse emi jeugdorganisaties in GranacLj. selijke leiders in het And< kleine boeren op Haiti, Indi de Peruaanse hoogvlakte in P dio-onderwijs), vakbondsleio E- boeren in Venezuela, vrouwe de saties in verscheidene Latijns^ kaanse landen. Voorts oecumenische publicaties van mogelijk gemaakt van ISAL, stituut voor Kerk en Samenlien Haiti. Tl] Figuur-puzzel Vul in: 1-2. kolfhamer, 2-3. zelfzucht, 1-4 ci- troenkruid, 3-4 slot, 3-6. bezit door erfe nis verkregen, 4-5. zeer belezen in al lerlei opzicht, 5-6. jaaglijn. Bij juiste invulling leest men in de dikomrande hokjes de naam van een boom. Oplossing vorige puzzel 1. kanarie, 2. aversie, 3. pardoes, 4. ele gant. 5. litanie, 6. monster. KAPELMEESTER li el he Nieuw klinia$i Actievoorzitter Filius, die een uitvoerige reis door Latij rika maakte, schrijft verder: „De toenemende oecumenis ;j~'. het actief handelen van de Latijns Amerika biedt hoopvi spectieven en verdient alle n hnc steun. Er wordt een nieuw door geschapen, dat behalve effectiviteit van het handelen goede komt aan de geloofwaa 6 van wat in Christus' naam g £o. Als kerkelijke rivaliteit plaat voor christelijke solidariteit we de goede kant op. Toegegeven het zou sm nen en er zijn nog heel wal die zich in de kerkelijke li teruggetrokken hebben en vi lige distantie vuur geven op anders denkt of gelooft. M» een letterlijk uitstervende jongeren willen niet tegi maar mét elkaar. Het zijn ken, deze groepen, waarbi ventsactie wil aansluiten Het actiebureau van Soli< gevestigd: Laan van Mei 148, Den Haag. Het girom 1804444, Adventsactie voor Amerika. Voorliehtii Het ontbreken van de gei de kerken in het lijstje v; die de actie voeren wordt d< van Klinken, directeur van meen diakonaal bureau toegi aan de andere gestructureei het gereformeerde werelddl Het heeft volgens hem n| principiële bezwaren te mal Sao Paolo hebben de gercfor^str bijvoorbeeld een project s; roomskatholieken maar te maken met bestaande vi gen waarvoor de gereformi gen het eind van het jaar veer 800.000 gulden bijeen brengen. De gereformeerden mee in deze actie zou volgens hel mindering komen op hun vet gen in andere delen van de bo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2