Waarom zijn er geen Kuitertianen" Het Getuigenis onderkei geloofscrisis niet Eerlijke verdeling van beperk grondstoffen wordt moeilijk Chr. dagbladpers moet saambinden Nauwelijks aan gesprek toegekomen Uw probleem is het onze.... Dr. E. Diemer over voortbestaan: Universiteit redt lica na weigering gemeenteraad Puzzelhoek BEROEPINGSWERK Ouders willen graag - eindelijk eens - rector benoemd zien Etii noord voor vandaag Dr. Buskes weet er geen weg mei Wereldraad van kerken in milieunota 2 MAANDAG 13 DECEMBER Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres knnnen niet ln behandeling worden genomen. Ge- helmhouding is verzekerd Vragen die niet onderling met elkaar Ln verband staan moeten ln afzonder, lljke brieven worden gesteld. Per brief dient een gnlden aan post zegels te worden ingesloten. Vraag: Wat is er toch aan de hand als goud afgeeft. Soms heb ik geen last en soms is het helemaal zwart om mijn trouwring. Men zegt dat je dan iets mankeert, maar wat dan? Moet je naar een dokter gaan als je last hebt van goud dat afgeeft? Antwoord: Van deskundige zijde deelt men ons mede, dat er hierom trent medisch nooit iets is vastge steld. Het zou kunnen samenhangen met transpireren of een bepaald was middel. dat niet zo goed is voor het goud. Een andere mogelijkheid is, dat het goud van een mindere kwaliteit is, of de samenstelling van de ring ongebruikelijk. We herinneren ons een gouden ring, die afkomstig was uit India en die zwart afgaf, terwijl men de verzekering gaf dat het goud goed was. Dezelfde ervaringen waren er bij een gouden medaillon uit Zuid- Afrika, dat elke maand een paar da gen lang afgaf. Maakt u zich geen zorgen over uw gezondheid geregelde medische controle is overigens voor iedereen goed en houdt de wasmiddelen in de gaten. Vraag: Wij hebben een druiven wingerd oftewel een druivenboom. Al in het begin van augustus worden de bladeren geel. Eind augustus was hij vol met druiven. De boom is vijf jaar oud en groeit gewillig. Dus, het geel worden zit hem niet in de boom zelf. Komt het soms door tekort aan kunstmest? Hij staat op het westen en bijzonder warm. Een paar blade ren sluit ik hierbij in, gele en gezon de. Antwoord: Heerlijk, een druiven wingerd, die reeds in vijf jaar zo goed vrucht oplevert. Zoals u weet, hoort deze thuis in Warmere streken dan de onze. Vandaar dat uw muur en beschutte plaats wel veel kan op vangen. maar niet alles. Het Is geen wonder dat bij zo veel vrucht de plant zelf het moeilijk krijgt. Daarom moet u goed mesten, zowel met stal- als met kunstmest. Vraag bij uw kunstmestleverancier naar bijvoor beeld 6 x 18 x 20 of dergelijke 6 kg per are (100 vierkante meter). Voor stalmest neemt u 10 tot 12 kruiwa gens verteerde mest per are. U moet wel degelijk gieten en sproeien om de mest in te spoelen, bijvoorbeeld na het krenten, na het eerste aanbin den en tegen het kleuren. Bij vorst zullen de druiven minder te lijden hebben als u de grond wat vochtig houdt. DOOR PROF. DR. J. FIRET Het kraakt in de gereformeerde kerken. Dat hoeft nog niet te te betekenen dat de zaak op springen staat, maar het is toch wel een aanwijzing dat deze kerken een kritieke periode doormaken. Dat is niet voor het eerst het geval en daardoor is het mogelijk, vergelijkingen te maken en na te gaan wat eventueel het typische is in de situatie van nu. De vorige periode van grote span ning, viel in het eind van de der tiger en het begin van de veertiger jaren. Voor de beleving van het gro te kerkpubliek ging het toen om de controvers tussen „Schilderianen" aan de ene kant en „Schilder-oppo nenten" aan de andere kant. In de polarisatie sprak het persoonlijke moment sterk mee: er waren er die dweepten met Schilder, er waren er die hem verguisden. In de spanningen van nu is er ook één naam die aan het kerkpubliek bekend is; het is de naam „Kuitert". Evenals Schilder heeft ook Kuitert zijn opponenten. Men zou ook nu misschien nog met meer recht dan toen van „verguizing" kunnen spreken. Een typisch voorbeeld daarvan leverde een ingezonden brief waarin iemand de synode van de gereformeerde kerken toeriep: „ont trek u niet aan het geweldige voor recht, deze onbesnedene, deze zo mo derne Goliath te bestrijden." Met „typisch" bedoel ik niet te zeggen, dat degenen die Kuitert bevrijden dat gewoonlijk op deze manier doen, al moet men niet gering denken van het aantal telefoontjes en brieven van dit alloi, die prof. Kuitert gere geld bereikten. Maar het voorbeeld is in zoverre typisch dat het een aan wijzing geeft van het klimaat waarin dergelijke woekeringen kunnen ont staan. Het is het klimaat van het wil len afrekenen met een mens; om zijn opvattingen weliswaar, maar toch: willen afrekenen met een mens. Geen fan-clnb Het verschil van „toen" en „nu" is. dat in de polarisatie de pro-pool veel minder duidelijk te onderschei den is. Er zijn nogal wat mensen die in Kuitert iemand herkennen die bezig is met juist die vragen die ook hen bezighouden en zij waarde- Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Prof. dr. J. Firet ROTTERDAM Dankbaar heid past ons voor de helaas weinige mogelijkheden die er ook vandaag nog zijn voor een verwerkelijking van een christe lijke dagbladpers. Maar dan mo gen we met die mogelijkheden wel goed omspringen. Of uit de aanwezige mogelijkheden steeds door de daarvoor verantwoorde lijke bestuurders de verstandig ste keus is gedaan, laat twijfel open. Dit zei gisteravond dr. E. Diemer, die van 1946 tot 1971 hoofdredacteur is geweest van de Kwartetbladen, op een bijeenkomst van de gereformeerde jeugd van Rotterdam-Centrum. Hem was voor gisteravond zijn mening ge vraagd over de problematiek waarin ook de christelijke dagbladpers zich bevindt Aan het bovenstaande voegde hij terstond toe, dat voorwaarden voor het voortbestaan van een christelijke pers zijn: wijsheid bij de redactie en inschikkelijkheid bij de lezers. Naarmate ook de christelijke pers het karakter gaat vertonen van één gecombineerde krant, aldus dr. Die mer, zal die krant zich terdege bewust moeten zijn een monopoliepositie in te nemen. Uitleven van wat neerkomt op journalistieke hobbies kan er dan niet zi» z\n; daarvoor is de situatie ook te ernstig. Bovendien wijst het op tekort aan respect voor de lezer. Als aan deze voorwaarde van jour nalistieke zelfbeperking, overigens geen te zware eis, is voldaan, mag naar het oordeel van dr. Diemer om gekeerd op de lezerskring die altijd een geschakeerd karakter zal blijven vertonen een beroep worden gedaan om begrip en inschikkelijkheid. Een gecombineerde krant als Kwar tet-Trouw zal temidden van ons ge schakeerde Nederlandse christendom een middenpositie dienen in te nemen en zo ook op haar wyze saambindend kunnen werken. De samenbinding van christenen noemde dr. Diemer overi gens een deugd, zeker in een tyd die zovele gevaren in zich bergt van on derlinge verwijdering. Trouwens, ook vanuit zulk een centrumpositie is vol doende betrokkenheid mogelijk by wat zich op onze aarde voltrekt. Van het dagblad Trouw zei dr. Die mer. dat het, nadat het in zijn betrek kelijk korte bestaan al enkele „vari anten" van het begrip „christelijke pers" op zijn naam had geschreven, thans naar zijn indruk eveneens bezig is „naar het midden te trekken". Hij achtte deze ontwikkeling verstandig, bemoedigend, maar voorlopig nog voor voortzetting vatbaar. De tegenwoordig aan de zondags- sport gegeven plaats noemde hij wel zeer aan de ruime kant. Hij zag liever meer zaterdagssport en meer infor matie uit het christelijk organisatie- leven. C C c Van een onzer verslaggevers GRONINGEN De Liga 68 één van de grootste filmliga's in Neder land op niet-commerciële basis kan ondanks het culturele beleid in Groningen blijven bestaan. De enkele duizenden guldens die de meerder heid van de raad van Groningen on langs aan de Liga weigerde, zullen nu worden verstrekt door de universiteit. Het Centraal Bureau voor Studen tenvoorzieningen (CBO) heeft een ga rantie-subsidie van vijfduizend gul den toegezegd. Hiervoor zou geen goedkeuring van het universiteitsbe stuur nodig zijn, omdat het CBO vrij is in de verdeling van zijn budget. Prof. dr. H. Af. Kuitert ren dit in hem. Maar ik ken niemand die met hem „dweept", er bestaat geen fan-club; er wordt bij mijn weten nooit over „Kuitertianen" ge sproken. Waarschijnlijk hangt dit maar voor een gering deel hiermee samen dat dit woord door de twee t's kort na elkaar zo onwelluidend klinkt. Eer der zal er juist in datgene wat veel mensen met Kuitert verbindt iets zijn wat het ontstaan van „Kuiter tianen" tegenhoudt. Ik heb hier niet zijn theologische opvattingen (inhou delijk) op het oog (al staan die er zeker niet los van), maar zijn opvat ting over het funktioneren van de theoloog. Heel duidelijk komt die uit in wat prof. Kuitert schrijft aan het eind van zijn boek „De realiteit van het geloof". Hij zegt daar, dit boek op te dragen aan hen die door de verschil lende theologische onderwer pen die gepresenteerd worden onzeker worden. „Aan deze onzekerhheden is dit boek opgedragen. Niet om hen te beleren, want die tijd hebben we gehad. Het geloof hebben we heront dekt als een te groot, te levend, maar bovenal alles: als een te bevrijdend evenement dan dat de ene mens de andere nog in de kleuterklas zou kunnen zetten om hem vervolgens de les te lezen". En even verder: „Wij doen elkaar dus theologische handtekeningen en lezen elkaar niet de les". Volgens Kuitert kan de verdeeldheid der christenheid voor een groot stuk her leid worden „tot gebrek aan infor matie. wil men: tot onkunde of ge brek aan kennis van de zaak waar over men oordeelt" (in zijn bundel „Anders gezegd, p.179). Eén van de taken van o.a. de beroeps-theoloog is, daar wat aan te doen. Hij geeft informatie, maar dat betekent niet dat hij eens eventjes vertelt hoe het is. Wij leven in een tijd waarin „autoriteit niet meer de noodzake lijke voorwaarde tot overdracht is", maar in een tijd „waarin de weg van vrije meningsvorming veeleer het middèl tot overdracht is geworden" (Anders gezegd, p.178, 180). Die weg is de weg van informatie en dialoog: deze gaan samen: „Eerst op grond van informatie wordt dialoog zinvol en omgekeerd; eerst in de dialoog bereikt de informatie haar zin." Zc wil Kuitert als theoloog funktioneren: hij geeft informatie en begeeft zic'i daarmee in het gesprek. Daarom wil hij, als hij voor de gemeente schrijft, de gemeente ook volstrekt serieus ne men („Verstaat gij wat gij leest". p.5). In een artikel over „Jezus" op standing en dus geloof" (in „Voor lopig", jan. 1970) geeft hij een rijtje uitspraken van heel verschillende the ologen over de opstanding en zegt er dan bij (het is een „gebruiksarti kel"!): „De lezer kan aanvullen, doorstrepen, omvormen of combine ren Hij mag dus ook (en even goed) nee zeggen in plaats van ja". Kuitert gaat ervan uit, dat zijn lezers zo ook met zijn informatie en vooral met zijn opvattingen omgaan. Wie Kuitert zo accepteert kan per defi nitie geen „Kuitertiaan" worden. no Figuur-puzzel Horizontaal woorden invullen die verticaal deselfde betekenis hebben. 1. vochtig. 2. schaapkameel, 3. slot woord van liturgische gebeden, 4. soort aap. 5. toespraak, <5. hetzelfde. 7. knaag dier. 8. plaatsje bij Trier, 9. romeins keizer, 10. verklarende kanttekening. Oplossing vorige puzzel I. re, 2. oer. a roet, 4. koter. 5. stoker. 6. rekstok, 7. koster, 8. stoer. 9. rots, 10. tor. II. Ot zich niet goed veroorloven, infor matie achter te houden, waar hij zelf nog niet goed weg mee weet, in- zchten in gesprek te brengen, die nog het karakter van voorlopigheid dra gen, of die met zoveel omzichtigheid te lanceren dat niemand er nog ple zier in kan hebben, zijn «^Tiden erin te zetten. Geen wonder dat mensen die zich niet anders kunnen voorstel len dan dat iemand als Kuitert met de autoriteit van „kerkelijk leids man" o.i.d. wil spreken, soms steil achterover slaan. Maar dat is nu juist hun grote vergissing: Kuitert wil erkend wor den als een vakkundig partner in theologische gedachtenwisselingen, maar hij wil onder geen voorwaarde een autoriteit zijn die beslissende woorden spreekt. Er wordt nogal eens gezegd: men sen als Kuitert moeten hun „afwij kende" meningen in het laboratorium houden; sommigen menen: mensen k als Kuitert moet een publikatie- verbod opgelegd worden. Daar kan lang en breed over gediscussieerd worden, dergelijke discussies vinden dan plaats in een andere wereld dan die waarin Kuitert leeft en werkt. Hij kan zich niet voorstellen, dat wat hij zegt zo belangrijk is dat het niet net zo zijn gang mag gaan als alle mensenwoorden in een vrije wereld, of dat zijn bijdrage zo onbelangrijk, dat ze verzwegen zou moeten wor den. Hij wil gewoon meedoen met mensen die in het gesprek hun me ning geven en hij (het is niet een typische uitspraak van hem, maar wel zijn intentie) „geeft zijn mening graag voor beter". Alleen moeten zij die een andere mening voordragen dan wel de nodige argumenten trach ten aan te tonen waarom hun me ning beter is. Zo kan het gesprek op gang komen over hoogst belangrijke zaken, een gesprek waaraan men in de Gereformeerde kerken tot heden nog nauwelijks is toe gekomey. Met een variant op een uitspraak van Kuitert: „om de weg (Joh. 14,6) nïtet kwijt te raken, moeten wij vandaag als kerk en christenheid deze weg opgaan". Wie meent dat .het Kuitert niet om „de weg" te doen is, kent hem niet. Hij doet er goed aan, voor lopig maar buiten het gesprek te blijven. NED HERVORMDE KERK Beroepen: te Austerlitz, kand. L. F. W. Sterk te Bilthoven. Bedankt: voor Hagestein, M. van der Linden te St. Philipsland; voor Barne- veld, J. C. Stelwagen te Delft. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Franeker, C. A. Ver hoog te Antwerpen( die dit beroep heeft aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen: te Apeldoorn, R. Hoog- steen te Enamutil. HILVERSUM De vereniging van ouders van leerlingen van het Hilver- sumse gemeentelijk gymnasium gaat morgenavond op een in de school te houden spoedvergadering protesteren tegen het uitblijven van een benoe ming van een nieuwe rector. De ouders verwjten het gemeente bestuur de beslissing steeds opnieuw uit te stellen, terwijl er inmiddels een kandidaat is gevonden, die zowel door de gemeente als de ouders geschikt is bevonden. Al sedert twee jaar wordt het rectoraat op de school waargeno men door de conrector. Als Israël, staande op het allereerste bruggehoofd van het belot de land de besnijdenis als teken van het verbond weer heeft au vaard, is het nog niet rijp voor de grote aanval Eerst moet n het pascha gevierd worden. De besnijdenis is het teken van de gemeenschap met God. I pascha is de vrucht daarvan in de gemeenschap met elkaar, besnijdenis betekent volgens Jozua 5, dat God „de smaad Egypte", van de slavernij heeft afgewenteld. Het pascha laat raè'l delen in de heerlijkheid van God. Veel is er veranderd. Het pascha profeteerde van de komt Messias. Het avondmaal gedenkt diezelfde Messias en wat voor ons deed. Maar veel bleef gelijk. Het pascha was de over ve van Israël aan God om in gemeenschap met Hem Zijn wil volbrengen. Het avondmaal is dat ook. Deel hebben acui vlees en Zijn bloed" betekent deel hebben aan Zijn strijd en overwinning. Het opmerkelijke nu is dat Israël het pascha moet vieren aan vooravond van de strijd. Gelovend in de komende overwinning. We lezen vandaae Genesis 4:8-16. DEN HAAG ,.Met Het Getuigenis weet ik geen weg". zo schrijft dr. J. J. Buskes in het weekblad Hervormd Nederland in een eerste van een serie artikelen over Het Getuigenis van prof. Van Niftrik en andere verontruste hervormden, dat in de her vormde kerk tot uitgebreide discussies aanleiding heeft gegeven. Dr. Buskes vindt, dat het gesprek binnen de kerk over het Getuigenis moet doorgaan. Hij kan echter niet evenals de hervormde synode zeggen, dat hij het Getuigenis met erkente lijkheid heeft gelezen en dat het stuk belangrijke aanwijzingen geeft tot de kern van het belijden. De geloofscrisis van de kerk wordt in dit getuigenis niet wezenlijk on derkend, aldus dr. Buskes. Halve eeuw „Van mijn jeugd af heb ik met al wat er in de kerk in Nederland om gaat meegeleefd, niet als toeschou wer, maar als deelnemer. Een halve eeuw. Ik heb het gevoel, dat wat het Getuigenis zegt, ook vijftig jaar gele den gezegd had kunnen worden, al dus dr. Buskes. Al heeft hij nogal wat bezwaren tegen de wijze waarop de geloofs stukken in het Getuigenis onder woorden zijn gebracht, hij. wil daar geen „nee" op zeggen. Het zijn de waarheden uit de tijd van de refor matie, die eens bevrijdende waarheid waren, maar die dat nu, als we ze alleen maar herhalen, niet meer zijn. Het ls een vergissing te denken dat, als deze waarheden maar weer wor den gepredikt, de kerken weer vol zullen lopen. Gestolde lava is iets anders dan de werking van de vulkaan. Luther heeft niet herhaald wat er voor hem werd gezegd. Hij heeft geluisterd naar het Woord van God in zijn tijd en zijn wereld en door de Heilige Geest het Bijbels Getuigenis ver tolkt. Hij heeft bepaald niet bedoeld, dat we vier eeuwen na hem herhalen wat hij heeft gezegd dr. Buskes. Het Getuigenis is tijdloos, dr. Buskes over het stuk van ontruste hervormden. A-politi len velen met vreugde zeggei bij vergetend, dat een a-p prediking in de geschiede ni:m- heeft gefunctioneerd als de sai ring van het bestaande. Het geloof .echter is non-coi tisch, maar met het Getuigenij we in het conformisme ter< wordt de prediking bewusi bewust een sanctionering bestaande. De gerechtigheid verdwijnt gezicht, ook de sehepping. W Martin Luther King met zijn I— a dream" en zijn „we shall o*t some day" met dit getuigenis? L Wat Dom Helder Camara, \T Tinbergen, Wat ds. Beyers Nai dus dr. Buskes, die overigens j dat hij naast negatieve dingé positieve elementen uit het (JD nis zal gaan belichten. pli: gd; Een van de meest dringende punten van het milieuvraagstuk is de naderende uitputting van b'epaalde niet vernieuwbare hulpbronnen. In sommige gevallen kan dat probleem worden onder vangen. Zo zal het opraken van bepaalde brandstoffen misschien worden ondervangen door de overgang naar nieuwe energiebronnen. Maar de deskundigen zijn het er in verontrustende mate over oneens of zulke energiebronnen op tijd beschikbaar zullen zijn om aan de steeds sterker stijgende lijn van de toenemende vraag te voldoen. Kwetsbaar Wie zich opstelt als Kuitert doet. stelt zich kwetsbaar op. Hij kan het Voor andere niet vernieuwbare hulpbronnen bestaat, ^oals het er nu uitziet, helemaal geen vervan ging. Maar zelfs in gevallen waar in de toekomst vervangingsmiddelen beschikbaar zouden kunnen komen, blijft het huidige verbruikspatroon een probleem. De concurrerende aanspraken op schaarse materialen moeten worden geïnventariseerd en het gebruik er van moet rechtvaardig worden ver deeld. En voor zover wij kunnen overzien dat toekomstige genraties van dezelfde hulpbronnen afhanke lijk zullen zijn, lijkt het duidelijk dat wij onze huidige consumptie be horen te regelen met die toekomstige behoefte in gedachten. Het probleem van de billijke inter nationale verdeling van deze be perkte hulpbronnen werd in een situatie van voortdurende economi sche groei versluierd door het feit dat de levensstandaard van de ar men tenminste omhoog ging hoe wel de kloof tussen arm en rijk in feite groter werd. Maar wanneer de groei van de produktie ophoudt of vermindert, wordt de ongelijkheid pijnlijk duidelijk. Het morele vraag stuk van de kloof tussen de volken wordt dan helemaal acuut. Bij het begin van elke studie over de aardse leefruimte staan wij met een voor de uitdaging van de inter nationale sociale gerechtigheid. Om gekeerd kan het ontwikkelingswerk terwille van die gerechtigheid al leen doeltreffend zijn, als wordt re kening gehouden met de mogelijk heden en beperkingen van het we reldomvattende milieu van de mens. Economische en technische ont wikkeling betekent in bepaalde groeifasen een vergroot verbruik van natuurlijke hulpbronnen en meer milieuvervuiling. In het licht van de naderende uitputting van be paalde hulpbronnen en de groeiende vervuiling wordt al gesproken over de wenselijkheid, de groei van de economische wereldproduktie te la ten ophouden. Vanuit theologisch standpunt kan economische groei niet essentieel worden genoemd. Wel is het wense lijk dat voor alle mensen de omstan digheden worden geschapen die vol ledige ryenselijke ontplooiing moge lijk maken. Als de argumenten voor stopzetten van de groei overtuigend zijn, zal de sociale gerechtigheid van rijke samenlevingen zelfs eisen dat hun economische produktie verkleind 'wordt, opdat andere samenlevingen hun economische groei kunnen ver snellen. En zelfs als die argumenten niet overtuigend zijn, zijn er overstelprn- de bewijzen dat economische groei alleen, zonder herverdeling van macht en hulpbronnen, geen juiste verdeling van de welvaart zal bren gen. Recente aanwijzingen dat zwak kere landen door het bundelen van hun inspanningen billijker prijzen voor hun produkten kunnen krijgen zoals in het geval van aardolie zijn kleine, maar bemoedigende te kenen van verandering in een gun stige richting. Terwijl de arme landen worstelen voor hun ontwikkeling, wordt de concurrentie om de toch al beperkte stroom van natuurlijke hulpbronnen heviger. Deze concurentie is een van de oorzaken van de nu heersende internationale spanning, en is in het verleden een van de belangrijke oorzaken van oorlog geweest De les voor de toekomst is duide lijk. Er is een radicale verandering nodig in de houding ten opzichte van de natuurlijke hulpbronnen van de wereld, de verdeling en het gebruik ervan. Zij zijn geschapen dooi- God, ende afzonderlijke landen zijn er rentmeesters over ten behoeve van het wereldwijde gebruik door hui dige en toekomstige generaties. Alle mensen hebben recht van toegang tot de grondstoffen, niet via min zame toestemming van de rijken, maar omdat die grondstoffen een ge meenschappelijk menselijk erfgoed zijn. Dit is het tweede deel v nota „Het wereldwijde i verantwoordelijke keuze e n_ ciale gerechtigheid", opc door het departement Ke samenleving van de Were 'C1C van kerken. Dit is de voor 1e versie, die voor commentae e deskundigen is toegezondi lPr volgende maand in Geneve nitief vorm moet krijgen. I finitieve nota zal worden bracht op de milieuconft van de Verenigde Naties, vi jaar in Stockholm. Het deel verscheen in De Rotti mer van zaterdag jl. Kopiëren Dit betekent niet dat de westerse technologie eenvoudig in de ontwik kelingslanden moet worden geko pieerd. De ernstige fouten die in de hoog geïndustrialiseerde samenlevin gen zijn begaan, moeten in de derde wereld niet worden herhaald. De toepassing van de techniek moet pas - sen bij de eigen cultuur van elk volk en zijn eigen ontwikkelingsdoelen. Maar hoe die doelen ook zyn gefor muleerd, het is duidelijk dat de hui dige internationale economische machtsstructuur radicaal moet wor den veranderd als de arme landen hun materiële toestand willen ver beteren tegenover de ontwikkelde landen. Tegen de achtergrond van de we reldbehoefte zijn veel van de huidige consumptiegewoonten van de ont wikkelde landen lichtzinnig en ver kwistend. Dit onderstreept de nood zaak om de betekenis van het men selijk leven en de gemeenschap op nieuw te bekijken. Er zijn landen die met voorbijgaan aan de verantwoordelijkheid tegen over andere mensen en toekomstige generaties, hun succes hebben ge meten in termen van ho| sumptie en groei van het l tionaal produkt. Maar hei steeds duidelijker dat zulklvall staven in gevaarlijke mate (tu i kend zijn. Afgoden Pa Economische ontwikkelini op zekere hoogte noodzakeli werkt verslavend zodra zij ®er verheven wordt. Een san |00r die bevrijd is van zowel eco lt'ce' ontbering als van economist dendienst, zou zijn leden ee5or bestaanskwaliteit kunnen Ir V; dan de meeste mensen vand 8 fe nen. In het bijzonder de k vo° getuigen dat de mens, die v .naa leeft, niet leeft bij brood Le^ Geen van de huidige pol 111 o- economische systemen van 'an reld heeft de problemen d 5e^a door het vraagstuk van df Ooru lijke hulpbronnen af doem Ur8e lost. Het conflict tussen de fees: van afzonderlijke landen &P zi antwoórdelijke wereldoit voor economische politiek maakt doo zonder moeilijk. De huidiftvw turen erkennen of vertc-gfF Kaï gen onvoldoende het gemj pelijk belang van de mens»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2