Kamer verdeeld over regeling met kerken Bundeling van krachten Biiber en de theologische discussie van vandaag Hofprediker ds. Berkel overleden Nu 40 mille voor aktie Pedro (deel 2) De toekomst van De Christelijke Pers Israël laat 627 Palestijnen vrij P. de Vrij begraven ivoora voor vat ulaag Puzzelhoek BEROEPÏNGSWERk 2 VRIJDAG 10 DECEMBER 1971 Er is thans ruim 40.000 ontvangen voor hulp aan de twee scholen van de Spaanse Evangelische Kerk in Ma drid. De actie van Trouw en de Kwartetbladen voor dit werk van de Spaanse protestanten belooft een suc ces te worden. Dagelijks komen de giften binnen voor de actie „Giro voor Pedro". Het gereformeerde jeugdcentrum in Aalten meldt: „We hebben graag meegedaan aan de actie „Giro voor Pedro". Twee instuifavonden met at tracties hebben 525 opgeleverd. De gereformeerde diakonie schonk 150. Een bedrag van 675 wordt overge maakt." Tot zover deze mededeling. We hopen het komend weekeinde de halve ton te halen! Giften blijven welkom op het centrale gironummer van de N. V. De Christelijke Pers te Amsterdam: 1.69.09.68. Bijdragen kunnen ook worden overgemaakt aan het hoofdkantoor van de Nederlandse Middenstandsbank te Amsterdam, re keningnummer De. Christelijke Pers 6.97.36.60.768. Zendingsarbeiders in West-Pakistan zetten werk voort Van een onzer verslaggevers UTRECHT Het algemeen diako- naal bureau van de gereformeerde kerken heeft een telegram ontvangen van mejuffrouw G. Blaauw te Lahore in West-Pakistan, dat de daar aanwe zige werkers van zending en wereld- diakonaat hun werk nog steeds kun nen voortzetten. Lahore ligt dicht bij de grens met India. Drs. J. Slomp, missionair predikant te Rawalpindi in het noorden van West-Pakistan, heeft het zendingscentrum te Baarn tele grafisch bericht, dat er geen reden tot ongerustheid over zijn situatie is. (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG De schrapping van de verouderde artikelen over de financiële verhouding tussen staat en kerk uit onze grondwet, zal momenteel niet de, voor de grondwetswijzigingen vereiste tweederde meerderheid in de Kamer halen. Ondanks het feit dat de hele Ka mer in principe voor deze schrapping is. bleek gisteren een aanzienlijk deel van de Kamer grote reserves te heb ben om dit wijzigingsvoorstel volgen de week goed te keuren. De Kamer verschiet namelijk diep gaand van mening over de vraag of het Rijk in een na de schrapping te treffen gewone wettelijke regeling, haar financiële verplichtingen moet afkopen, dan wel de kerken moet gaan subsidiëren. De regering. AR, PPR. GPV. VVD, DS70 en de PvdA- meerderheid zijn voor afkoop, terwijl KVP, CHU, SGP, en een minderheid in de PvdA de voorkeur aan subsi diëring geven. KVP en de PvdA-min- derheid hebben hun stem voor de schrapping van de bewuste grond wetsartikelen (waarmee nog niet wordt beslist over afkoop of subsi dies) afhankelijk gesteld van de be reidheid van de regering, wezenlijk de mogelijkheden van subsidiëring te onderzoeken. De Kamer had hierover in februari al een motie van de socialist Voogd aangenomen, maar de regering heeft deze naast zich neergelegd. CHU en SGP wezen er met name op dat de beslissing over afkoop c.q. subsidië ring met de normale meerderheid (51) procent) kan worden genomen, indien deze zaak uit de grondwet is verdwe nen. Ook de PvdA-meerderheid heeft Een verrassing zal het bericht dat de Kwartetbladen en Trouw volgend voorjaar als gemeenschappelijk och tendblad zullen uitkomen, voor onze lezers niet zijn. De voorbereiding tot dit besluit van het algemeen bestuur van De Christelijke Pers is met veelzijdig overleg en ruime publiciteit gepaard gegaan. Toch kan het zin heb ben er vandaag ter toelichting nog iets over te zeggen. Dagbladen, hoezeer ook geestelijk aan elkaar verwant, kunnen maar niet klakkeloos worden samengevoegd, wil len ze het vertrouwen van hun lezers behouden. De lezer kiest zijn krant en niet omgekeerd. Vandaar dat het be stuur van De Christelijke Pers de lezers steeds zorg vuldig van zijn beleid op de hoogte heeft gehouden. Dat beleid is er alleen maar op gericht een christelijk dag blad voor Nederland te behouden. En dat is tegen woordig geen eenvoudige opdracht. Sinds enige jaren gaat het de dagbladen niet voor de wind. Vorig jaar reeds leed vijftig procent der Neder landse dagbladbedrijven verlies en verwacht wordt, dat dit jaar tachtig procent met rode cijfers moet afsluiten. Men kent de oorzaken: de eerste klappen werden door de plotselinge invoering der t.v.-reclame toegebracht. De STER had al spoedig 25 procent van de adverten tie-omzet der dagbladen afgeknabbeld. Ongeveer ge lijktijdig trad de economische neergang in. Bedrijven vérdwenen en vielen dus ook als adverteerder uit. An dere verlaagden hun advertentie-budgetten. Ook de in komsten uit personeelsadvertenties daalden scherp. Het vijftal bladen waarmee De Christelijke Pers in de markt is. te weten Trouw, De Rotterdammer, de Nieuwe Haagse Courant, de Nieuwe Leidse Courant en het Dordts Dagblad, ondervonden van deze ontwikkeling natuurlijk ook de nare gevolgen. Om de loon- en prijsronden te kunnen opvangen, zou de advertentie-omzet elk jaar met acht tot tien procent moeten stijgen. De droeve werke lijkheid was, dat die omzet (bij bijna alle dagbladen) telkens met ongeveer tien procent achteruitging. En aangezien de dagblad-exploitatie voor rond zestig pro cent op advertentie-inkomsten is gebaseerd, maakt die averechtse ontwikkeling (stijgende kosten en dalende ad vertentie-opbrengst) voor de Christelijke Pers miljoenen uit. Ziehier het gevolg iri*enkele feiten: In 1967, het eerste jaar van de t.v.-reclame, speelden we quitte. In 1968 en 1969 verdienden we redelijk, mede dank.zij de t.v.-compensatie-uitwerking. In 1970 verloren we wat we in 1968 en 1969 verdien den. In 1971 moeten opnieuw belangrijke exploitatieverlie zen worden verwacht. Gelukkig kunnen wij deze op d» aanwezige reserves afboeken. In het licht van deze gegevens zal het niemand ver wonderen, dat het bestuur van De Christelijke Pers reeds twee jaar geleden maatregelen trof om door sa menbundeling van de tot dan toe volkomen gescheiden optrekkende bladen tot voordeliger exploitatie te komen. De benoeming van één. uit redacteuren van Trouw en Het Kwartet samengestelde hoofdredactionele commissie was daarvan het eerste gevolg. Onze lezers hebben daar van sinds februari jl. kennis kunnen nemen. Sinds die tijd ook worden alle algemene rubrieken dus met uit zondering van de regionale collectief voor zowel Trouw als de Kwartetbladen door één gecombineerde redactie staf verzorgd. Voor het hoofdredactioneel beleid werd door de com missie een formule opgesteld, welke de volledige in stemming kreeg van de redacteuren van de vijf bladen, maar ook van het dagelijks en van het algemeen bestuur van de Stichting De Christelijke Pers in Nederland. „Het uitgangspunt van de krant" zo staat in deze formule „zal worden bepaald door het streven, de menselijke samenleving, nationaal zowel als internatio naal, journalistiek te benaderen vanuit de overtuiging, dat deze fundamentele kritiek behoeft, in zoverre die samenleving de verwerkelijking belemmert van de bijbelse oproep tot gerechtigheid, vrede, vrijheid en naastenliefde. Deze overtuiging leidt ook tot serieuze zij het nimmer onkritische aandacht voor velerlei uitingen van vernieuwingsdrang, bij voorbeeld op poli tiek. sociaal en kerkelijk terrein." Een ander punt uit de formule: 'Zonder dat de krant gebonden is aan enigerlei organisatie van politieke cf andere aard, zal de geschakeerdheid van haar lezers kring, vooral in kerkelijk, politiek en sociaal opzicht, medebepalend zijn voor de selectie van het nieuws en de keuze van artikelen.' In de formule staat ook, dat 'het voor de krant zaak (is), de communicatie met alle groeperingen onder de abonnees en in beginsel ook met de potentiële abonnees, open te houden'. Daartoe is het dienstig, dat de krant niet alleen zo veelzijdig mogelijk informeert, maar ook tTacht, in haar opiniërende artikelen standpunten van anderen, die aangehaald of bestreden worden, recht te doen. Deze pogingen mogen er echter niet toe leiden, dat de eigen mening van de krant niet tot de lezers doordringt. Deze mening moet duidelijk aan de dag treden, in het bijzonder in de hoofdartikelen.' Dat de redactie het niet alle 200.000 lezers van de vijf bladen altijd en op alle punten naar de zin maakt, beseft zij. Dat is bij de verscheidenheid aan inzichten op velerlei gebied die ook binnen onze meelevende lezerskring bestaat, nauwelijks te vermijden. Over tal van kwesties van politieke, kerkelijke en andere aard wordt onder het publiek van onze kranten zeer verschil lend gedacht. Dat onze benadering van sommige van deze zaken bij een deel van dit publiek een enkele maal kritiek wekt. is dan ook vrijwel onontkoombaar. Te proberen zulke kritiek te ontlopen door een kleur- en meningloze krant te maken, kan niet de opdracht zijn van bladen die de pretentie van een christelijke signa tuur voeren. Wat zij wel ernstig kunnen en moeten be proeven, is de voor wederzijds begrip onmisbare com municatie met alle groeperingen onder de lezers in stand te houden. Dat dit èn van de krant én van de lezers verdraagzaamheid vergt, is een conclusie waaraan ook wij ons proberen te spiegelen. Om met de hiervoor geschetste redactionele integratie nu ook de noodzakelijke technische besparing te kunnen bereiken, moeten de bladen die nog steeds (in Amster dam, Rotterdam en Den Haag) afzonderlijk worden ge zet en gedrukt als één produkt gelijktijdig van de per sen kunnen komen. Daarbij zal ruimte blijven om aan het regionaal karakter van de Kwartetbladen afzonder lijk de nodige aandacht te schenken. Deze laatste en belangrijkste stap naar volledige integratie zal dan nu volgend voorjaar worden gezet. Alle bladen worden dan als ochtendblad gedrukt op de persen van de Pers combinatie te Amsterdam. Ook alle bedrijfsafdelingen (beheer, administratie, expeditie, abonnementen e.d.) worden dan samengevoegd. Op zet- en drukkosten wordt zodoende belangrijk bezuinigd, maar ook op personeels kosten zal worden bespaard. Het is begrijpelijk, dat de te nemen maatregelen bij diegenen die zich steeds met hart en ziel voor De Chris telijke Pers hebben ingezet, maar die nu moeten af vloeien, een grote teleurstelling vormen. Ook het beptuur van De Christelijke Pers had graag gezien, dat [deze maatregelen niet nodig waren en dat Trouw en de Kwartetbladen ook ten opzichte van elkaar de 1 zelf standigheid konden bewaren, die ze een kwart eeuw lang hebben bezeten. Maar de financieel-economische malaise in het dagbladbedrijf, die ook onze kranten heeft getroffen, laat geen andere uitweg open dan bun deling van krachten. Naast de besparing door integratie zal ook de verho ging van het abonnementsgeld die met ingang van 1 ja nuari collectief door vrijwel alle Nederlandse dagbladen zal worden toegepast, onze inkomsten versterken. Al deze maatregelen zullen, zo mag worden verwacht, vol doende zijn om het voortbestaan van de Christelijke Pers (voor zover dat mensen gegeven is) veilig te stellen. Natuurlijk hebben al deze pogingen slechts zin. wan neer de abonnees voor wie de krant wordt gemaakt, ze schragen door het handhaven van hun abonnement. Een verhoging van het abonnementental betekent voor ons niet alleen meer inkomsten uit de lezerskring, maar versterkt bovendien onze positie in de advertentiemarkt. Om deze reden zouden we ook in het bijzonder een be roep willen doen op de zg. samenlezers. Als zij zich dit financieel kunnen veroorloven, laten ze dan de krant die ze wel willen lezen, ook met abonnementsgeld in stand helpen houden. Wij hebben goede hoop, dat het ogenschijnlijke verlies dat het samengaan van onze kranten volgens sommige lezers zal betekenen, uiteindelijk voor alle lezers winst zal blijken te zijn. Geld om u een krant te geven, zoals wij u die graag zouden bieden, hebben we nu onvol doende, maar het zal door de integratie van onze kran ten binnen afzienbare tijd wèl vrijkomen. Daardoor zal uw en onze krant nog aanzienlijk aan kwaliteit en aan trekkelijkheid kunnen winnen. DIRECTIE EN HOOFDREDACTIE. de staat, de eigen aard en het unieke karakter van de kerk moet door de overheid geëerbiedigd worden", aldus de heer Aantjes. De liberaal Geurtsen zag een moge lijkheid om voor- en tegenstanders van subsidiëring met elkaar te ver zoenen door ervan uit te gaan dat waar de kerk zich op het terrein van het maatschappelijk werk begeeft zij zo mogelijk evenals andere instanties voor maatschappelijk werk. voor sub sidiëring in aanmerking moet komen. Het Kamerlid Haars (CHU) meende dat de vrees voor beïnvloeding van de kerk door het Rijk bij een subsi dieregeling op niets berust. „Zo stel je subsidie in een vreemd daglicht, alle subsidieontvangers zouden vol gens deze redenering worden beïn vloed door het rijk", aldus mej. Haars. Volgens de socialist Voogd ge tuigt het uiten van de vrees voor beïnvloeding van weinig respect voor de kerken. „Een kerk is geen kerk meer als ze, gezien de financiële af hankelijkheid. zou nalaten eventueel tegen de overheid te protesteren. Het gaat overigens maar om 15 procent van de kosten", voegde hij eraan toe. Zoals bekend hebben o.a. de Rooms-katholieke kerk en de Her vormde kerk onlangs bij de Kamer een subsidieregeling bepleit. TEL AVIV (AP) Israël heeft in de afgelopen twee maanden in het bezette deel van Jordanië en in de Gaza-strook 627 Palestijnen vrijgela ten, die waren gearresteerd op ver denking van samenwerking met com mando-groeperingen, zo heeft het le ger gisteren in Tel Aviv bekendge maakt. Een woordvoerder zei dat 386 ad ministratieve gevangenen dit zijn personen, die zonder proces gevangen worden gehouden en 24 veroor deelden, na herziening van de Israëli sche politiek, waren vrijgelaten. Hij voegde eraan toe dat op het ogenblik minder dan 300 administratieve ge vangenen vastgehouden worden. RIJSWIJK (ZHJ Na een fouw- dienst in de nederlands hervormde kerk te Benthuizen is gistermiddag het stoffelijk overschot begraven van de heer P. de Vrij, een der oprichters van de Nederlandse Bond van Protes tants-christelijke Beroepsvervoerders, waarvan hij hoofdbestuurslid was. De heer De Vrij, die maandag plot seling op 67-jarige leeftijd overleed, bezocht op 27 november nog de alge mene vergadering van de bond waarin hij zijn functie van penningmeester, die hij 22 jaar lang uitoefende, neer legde. Bij die gelegenheid schetste bondsvoorzitter M. W. Schakel hem als een zeer energieke persoonlijkheid waaraan zowel de PCB als het be- roepsgoederenvervoer in breder ver band veel dank verschuldigd is. nog reserves om voor de schrapping te stemmen, omdat men daar er niet zeker van is dat de regering inder daad voor afkoop is. De socialist Roethof verzocht het kabinet zich in zijn antwoord volgende week dinsdag hierover duidelijk uit te spreken. De anti-revolutionair Aantjes stel de ook namens de PPR, dat de stem ming over de schrapping niet verbon den moet worden aan de daarop vol gende wettelijke regeling, die wat de AR betreft niet anders dan in afkoop kan uitmonden. „De kerk is niet ge diend met een financiële relatie met Het „Gaat" dat God de mens beveelt is geen welkom bevel. De mens is van nature wat aan de voorzichtige kant. Het onbekende lokt hem niet, hij wil graag weten waar hij uitkomt. Men leze er de bijbel maar op na. Altijd is er een tegenstand geweest. Uit- vluchten om aan het bevel te ontkomen. Men moest zijn land bebouwen, een familielid begraven, eerst nog wat anders doen, en dan.... Ja, wat dan? Maar God wil van geen uitvlucht weten. Hij heeft een doel voor ogen, voor ieder mens. Gaat! Zonder om te zien, vertrouw op Mij, Schepper van hemel en van aarde, aan Wie alle machten onderworpen zijnf Verbrandt de schepen achter u, Ik zal met zijn tot het einde der dagen. Gaat! Maar waarheenPaulus heeft het bevel zonder meer opge volgd, en Petrus, en zovele anderen, die hun vertrouwen alleen op Hem durfden stellen. Die alles wat de wereld bood aan uitzicht en toekomst hebben veracht en als zonder waarde hebben afgewe zen. Omdat zij, bij alles wat zij niet wisten, leefden uit die ene zeker heid: Hij- doet Zijn Woord gestand. Hij is, hoe het ook in ons leven reilt en zeilt, een licht op het pad dat ons voert naar ons eeuwig huis waar Hij ons wacht. Weiezen vandaag: Genesis 221-25 Kruiswoordpuzzel Horizontaal: 1 indruk maken. 8. kin- dergroet, 9. geurigheid, 10. als volgt. 12. bouwland. 13. meisjesnaam, 15. Eng. bier. 17. bloeiwijze, 19. vis, 21. rijtuigje op twee wielen. 23. einde. 24. tot de (afk.). 25. deugniet. 26. titel (afk.), 27. denkbeeld, 29. soort hamer, 31. tennis- term. 32. woonboot, 34. papegaai, 35.- vreemde munt.-37. houten bakje, 39. in houdsmaat (afk.), 41. oogziekte, 43. voegwoord, 44. verstand. Verticaal: 1. dierengeluid, 2. herders god, 3. zwaardvis, 4. windrichting (afk.), 5. Turkse titel. 6. Myth, figuur, 7. voor zetsel, 8. krachtig en snel werkend, 11. zekere plant, 12. plechtige gelofte, 14. voorzetsel, 16. drijftil, 18. wijnmaat, 20. gifslangetje, 22. vreemde munt, 23. priem, 28. wandversiering, 3a stuk stof. 32. hoekpijler, 33Pkort afgesroken ge luid, 36. Europeaan. 38. vlaktemaat, 40. Chin, lengtemaat 42. reeds, 43. voeg woord (Fr.). Oplossing vorige puzzel Hor.: 2. macht, 6. ei, 8. a.m. 10. end. 12. rap, 14. Urania, 16. trip, 18. een, 19. veer, 21. ader, 23. lee, 26. beer, 27. stelle, 29. ink, 30. tol, 33. Se. 34. al, 35. staag. Vert.: 1. marter, 3. Ao. 4. cru, der. 6. enig, 7. Ida, 9. mare, 11. 13. pinakel, 15. are, 19. verlet 20. 22. del, 24. eens, 25. atol, 27. sta, 32. Aa. ore. 11. 17. dreg, 25. aker, 31. Eva, 5. her- enerlei, kerker, 28. Eva, (Van een onzer verslaggevers) APELDOORN Na een ziekte van enige weken, is in de nacht van woensdag op donderdag in het Jtilianaziekenhuis te Apel doorn op de leeftijd van 72 jaar de hofprediker ds. J. F. Berkel overleden. Daartoe uitgenodigd door koningin Wilhelmina, heeft ds. Berkel het hof predikerschap sedert 1947 bekleed. In al die jaren heeft hij slechts eenmaal een dienst in de hofkapel op Het Loo geleid, namelijk toen koningin Wil helmina eind november 1962 was overleden. Maar des te frequenter was het contact dat hij vooral langs schriftelijke weg met konin gin Wilhelmina over allerlei geestelij ke zaken had met name het bettrek- kening tot de oecumene. Ds Berkel studeerde te Utrecht In 1924 nam hij een beroep aan naar de hervormde gemeente te Schoonebeek (Drente). Vijf jaar later werd hij pre dikant van de hervormde gemeente van Apeldoorn en Het Loo. Ook na zijn emeritering in 1965 bleef hij hier wonen. In de loop der jaren heeft ds. Ber- ke lzich speciaal met het jeugdwerk bezig gehouden. Hij was voorzitter van de Hervormde Jeugdraad in Apeldoorn, legde grote activiteit aan de dag in CJMV-verband en trad op als commissaris van de padvinderij. Ook gaf hij leiding aan sociaal-maat schappelijk werk vanwege de her vormde gemeente in één der Apel- doornse wijken. Ds. Berkel beschikte over een lade Ds. Berkel. vol brieven van koningin Wilhelmina. Hoewel hij grote eerbied had voor de denkbeelden van koningin Wilhelmi na verheelde hij niet dat er tussen haar visie op deze dingen vanaf de bergtop waarop zij leefde en die van uit het dal waarin de gemiddelde christen zwoegend zijn weg gaat, toch wel enig verschil bestaat. Ds. Berkel heeft een aantal herinneringen aan zijn kontacten met koningin Wilhel mina gebundeld in zijn boek „Een in gezetene van Apeldoorn". Na een rouwdienst in de Juliana- kerk zal ds. Berkel dinsdag 14 decem ber 's middags om circa één uur op de begraafplaats Heidehof te Ugche- len (gemeente Apeldoorn) begraven worden. Hulp Duitse kerken aan derde wereld BONN De evangelische kerk in Duitsland, die ieder jaar in de ad ventstijd de actie „Brood voor de we reld" voert, rekent erop, dat de Duil- së christenen dit jaar 30 miljoen mark voor hulpprojecten in de arme landen bijeen zullen brengen. Dat is ruim 2,7 miljoen meer dan vorig jaar Sinds deze actie begon, dertien jaar geleden, is ruim 277 miljoen mark aan hulpprojecten uitgegeven. NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Veenendaal: J. Verwelius te Schoonhoven. Bedankt: voor Cadzand: M. Enker te 't Zandt; voor Meerkerk J. W. d; Bruijn te Harderwijk. GEREF. KERKEN Beroepen: te Utrecht-0: H. J. Huy- ser te Aarau (Zwitserland). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Amersfoort: A. Hendriks te Delft; te Blija-Holw( kand. W. Pouwelse te Apeldoorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te IJsselmonde: J. vi Haaren te Amersfoort. Bedankt: Voor Corsica (US): A.)1 den Boer te Ridderkerk. Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, O. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Door prof. dr. H. Jonker Een andere Nederlandse theo loog prof. dr. J. Sperna Weiland gaat nog verder: „Geloof is geen gehoorzame onderwerping van het denken aan het „vreemde" gezag van de bijbel of de kerk; de heteronomie van de traditio nele geloofsopvatting heeft af gedaan. Geloof is géén geloof in de bijbel of in de kerkleer. Het is een wijze van leven, het Leven zelf, dat dan nader kan worden beschreven met woorden als liefde, geduld, eenvoud, blijd schap. vertrouwen, moed om te zijn enz. (Oriëntatie; blz. 223). Ondertussen beschrijft de kerkorde van de hervormde kerk het belijden der kerk als volgt in artikel X: „In dankbare gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als de bron der pre diking en enige regel des geloofs doet de gehele kerk in gemeenschap met de belijdenis der vaderen en in het besef van haar verantwoordelijkheid voor het heden, zich strekkende naar de toekomst van Jezus Christus, be lijdenis van de zelfopenbaring van de Drieënige God". Buber Wanneer nu zo Fiolet de „traditio nele" theologie onder het juk ziet van een grieks dualistisch denken waar van zij alleen verlost kan worden door een nieuw, vanuit het Oude Tes tament geïnspireerd, Israëlitisch den ken. is het nu tijd de joodse denker Martin Buber bij het gesprek te be trekken. Hij heeft zich n.l. diepgaand bezig gehouden met de verhouding van het joodse denken tot het denken in het Nieuwe Testament en de Christelijke Kerk. In zijn boekje „Zwei Glaubensweisen (1950) analy seert hij twee „geloofswijzen", nl. die van de joden en die van de Christe nen. PaTallelle gedachten van Fiolet vinden wij bij Buber in de door hem aangeduide oer-joodse geloofs- en denkwijze terug. Ook hij spreekt over de invloed van het griekse düalisme op het christelijk denken. Maar hij ,gaat een stapje verder, dit dualisme treft Buber niet alleen bij de dogma- vorming van de christelijke kerken aan, maar - en dat is het punt - reeds bij Paulus. Voorde Jezusgestalte van de sy noptische evangeliën (Mattheus, Mar kus en Lukas) heeft Buber de groots te eerbied, hij noemt Hem zelfs zijn „beste broeder", maar de .benadering van deze Jezus door de evangelist Jo hannes en de apostel Paulus acht hij onaanvaardbaar. Volgens Buber is de theologie van Paulus een hellenisti sche omvorming van de Jezusgestalte uit de synoptische evangeliën, mede beïnvloed door de mysteriereligies van die tijd. Paulinisch Paulus, zo zegt Buber, heeft onder invloed van het griekse denken van Jezus een Heilandsfiguur gemaakt, een verzoeningstheologie gecon strueerd, hij heeft alles 'geobjecti veerd en getheoretiseeerd in een sys teem, wat zijn neerslag daarna heeft gevonden in het dogma der Kerk. Het oergeloof van Israël is volgens Buber een existentieel geloof van vertrouwen tot God (emuna). Het ge loof van het paulinische Christendom is meer een intellectuele zakelijke verhouding tot God. een „Akzepta- tion", aanvaarding van een erkende waarheid (pistis). In de joodse emuna-houding gaat het om een gelovige daad om realse- ring van Gods wil in de tijd. om ver werkelijking van het Koningschap Gods in de geschiedenis. Maar Pau lus heft van de daad der gerechtig heid, die wij ln een correlatie (weder zijdse ondelinge betrekking, red.) met God in de wereld hebben uit te voe ren een geloof in de gerechtigheid van de éne Rechtvaardige gemaakt. Romeinen 3 vers 21: „Thans is ech ter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen (in Romeinen 4 nader uitgewerkt in het geloof van Abraham en David) en wel gerechtigheid Gods door het ge loof in Jezus Christus voor allen die geloven". Vers 25: Hem geeft God voorgesteld als zoenmiddel door het geloof in zijn bloed om zijn recht vaardigheid te tonen". Hindernis Dit steunen nu in het geloof op de genade van die ene Rechtvaardige acht Buber in strijd met de grond structuur van het joodse denken, ge loven en handelen. Hij acht het een hindernis voor de daadwerkelijke uit oefening van de opdracht van de so ciale gerechtigheid in de wereld. Deze „Verdinglichung" (zakelijk-concreet maken, red.) van het geloof in de toe spitsing van de gerechtigheid op één Mens. dit gerechtvaardigd worden door de gerechtigheid van die Ene is een verwerpelijke objectivering van de opgedragen geloofs daad, waard oor, volgens Buber, het paulinische dualisme van wet en genade, van het leven uit de werken en het leven uit de genade valt te verklaren. Door de paulinische „rechtvaardi ging van de goddeloze" wordt, vol gens Buber, de mens van zijn eigen zijn als mens beroofd, daar de geloofs daad der gerechtigheid in de knel komt, omdat nu alles van God moet uitgaan, tot zelfs zijn liefde tot God toe. Echter: „Du "solist, du kannst mit einem ganzen Herzen Gott lieben. Liebe Ihn bis ins Auspressen der Seele" (blzd. 139: Gij zult. gij kunt met uw ganse hart God liefhebben, heb hem lief tot in het uitpersen van je ziel toe, red.) Wanneer Fiolet nu echer poogt het zgn. schema van het grieks dualis tisch denken, dat de „traditionele" theologie zou beknellen (ik schrijf nu „zgn." omdat blijkbaar diepere zaken aan de orde zijn), wanneer hij poogt dat te overwinnen, loopt hij dan niet In drie artikelen geeft prof. dr. H. Jonker, hoogleraar aan de Rijksuni versiteit te Utrecht zijn visie op de theologische discussie van vandaag Prof. Jonker is ondertekenaar van Het Getuigenis. Vandaag het tweede gedeelte het gevaar met deze overwinning Paulus te verliezen, omdat deze onder hetzelfde oordeel zou vallen? Men is niet klaar met nu simpel op te mer ken: met dit punt van "Buber aan gaande Paulus ben ik het niet eens. Te meer ook daar de aangedui de omschrijving van de Godsopenba ring en de verhouding Godsliefde- mensenliefde in dezelfde buberiaanse denksfeer ademen. In 1926 zegt Buber in een redp te gen de toehoorders: „Gott offenbart sich Ihnen in Ihren Werdcnwollen. nicht in Ihrem Harren auf Gnade" (Judische Rundschau, Berlin. 8 sep tember 1926: God opentnart zich aan u in uw mensontplooiing, niet in u«' hopen op genade, red.). Fiolet zegr: „Voor de christen van onze tijd komt God aan het woord in de zich veran derende samenlevingsstrukturen 'n de zichzelf wordende mens".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2