Zijn wij al aan de bijbel toe? L i 1 1 1 1 i 1 r Meer aandacht voor werk in buitenland CNV: nieuwe normen voor gastarbeiders een „huiverige zaak" Vrouwen priester in Anglicaanse kerk Rectorale rede in Kampen Prof. Plomp huiverig voor subsidie kerken Puzzelboek BEROEPINGSWERK 4 8 7 27 Begroting bijbelgenootschap Ds. L. Floor overleden Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze Strijd zonder uitzicht Gekkenhuis Rectoraat overdracht Kamper Hogeschool UIT DE KERKBLADEN 2 DINSDAG 7 DECEMBER 1971 (Van een onzer verslaggevers) KAMPEN Prof. dr. J. Plomp, rector van de theologi sche hogeschool van de gerefor meerde kerken, blijft huiverig staan tegenover overheidsuitke- ring aan de kerken. Hij zei dit gisteravond in zijn rectorale oratie bij de viering van de dies natalis van de Kamper hoge school. Een aantal kerken, waaronder de rooms-katholieke en de hervormde, hebben zoals gemeld verleden week in een nota aan de Tweede Kamer de voorstellen van de staatscommissie- Van Walsum krachtig ondersteund, om de kerken een jaarlijkse over- heidsuitkering toe te kennen. De ge reformeerde kerken hebben nog geen standpunt ingenomen. Prof. Plomp le- verd» een bedrage «an de bezinning door -n zijn rede te bezien, hoe min in „afgescheiden" kring dacht in fle periode 1834-1892. Tot 1848 stelden de afgescheidenen er prijs op, zelf te voorzien in het onderhoud van hun predikanten en NED. HERV. KERK Beroepen: te Wapenveld: J. C. Schuurman te Putten; te Nijkerk: J. H. Snijders te Warmond; te Rhe- den: J. A. van Duyne te Rotterdam- Zuid; te Eindhoven: C. Mondt te Sneek; te Krimpen aan den IJssel: H. Harkema, (secretaris van de ge- ref. zendingsbond), wonende te Zeist; door de generale synode tot pred. voor buit. werkz. (legerpred.): A. K. Kalk man te Eibergen. Aangenomen: naar Biezelinge: H. A. van Loon te Den Haag-Loosduinen. Bedankt: voor 's-Gravenzande (toez.): S. Glazenburg te Diever. Aangenomen: naar Oudemirdum: G. J. Jans, kand, te Bussum, die be dankte voor Waardhuizen; naar Gen- deren: kand. E. S. Wigboldus te Am sterdam. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: Voor Rijnsburg: P. den Butter te Bunschoten; voor Gorkum: J. Kievit te Almelo. VRIJ EVANG. GEMEENTEN Beroepen: te Dordrecht: H. Jan sen Klomp, te Oudebildtzijl; te Am- sterdam-Z. (luchtmachtpred.)J. G. Niewöhner te Winschoten. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt: voor Beverwijk: B. van Riet te Bolnes-Slikkerveer UNIE VAN BAPTISTENGEMEENTEN Beroepbaar: kand. P. Brongers, Biltseweg 10, Bilthoven. gebouwen. In de periode 1849-1859 pleitten zij voor het geven van uitke ring ook aan de afgescheiden ge meenten, vaak met een beroep op ar tikel 36 van de Nederlandse geloofs belijdenis. Vanaf 1860 is in toenemen de mate de trend: men ziet af van elke uitkering uit 's lands kas: de overheidsuitkering wordt in strijd geacht met Gods Woord en als scha delijk voor de kerk. Omdat voor het eerst een proef wordt genomen met een rectoraat, dat zich uitstrekt over meer dan één jaar, blijft prof. Plomp rector. De nieuwe cursus is met 35 eerstejaars begonnen, waardoor het aantal stu denten klom tot boven de 360. 2 3 4 r~ 9 11 12 13 u 15 18 20 22 23 25 56 28 29 ,0 h Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie; J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. torenkraai (gew.), 5. opgeld, 9. ordenen, 11. ontelbaar, 13. vervoermiddel, 15. bloem, 17. zwemvo gel. 18. vlaktemaat, 19. voelspriet, 21. voedsel, 22. aanlegplaats, 24. badplaats in Duitsland, 26. aardig, 27. kaartterm, 28. rivier in Afrika. 30. meisjesnaam, 31. vaderlander, 32. groente. 33. maal. Verticaal: 2. luidruchtig feest, 3. kop pelriem voor jagershonden, 4. ik (Lat.), 5. zangstem, 6. klaar, 7. in elkaar, 8. pro feet, 10. einde, 12. drukfout, 14. inladen, 16. vis, 19. boos, 20. kever, 21. schuin ge slepen rand van een spiegel, 22. rookge rei, 23. heldendicht, 24. keur, 25. vlek, 27. water in Zeeland, 29. regeling van het Rijkstoezicht op de luchtvaart (alk.), 30. boom. Oplossing vorige puzzel Hor.: 4. bek, 5. lip, 8. parodie', 10. omen, 12. smal. 14. fan, 15. dek, 17. Ems, 18. mo rel. 20. keker, 21. tarra, 22. piket, 24. til, 26. sol. 27. ent, 29. real, 31. Leto, 32. kas teel, 33. Oss, 34. ets. Vert.: 2. Epen, 3. kan, 4. moker, 5. lis, 6. ieme, 7. bof, 9. els, 11. materie, 13. amarant. 15. doris, 16. ketel, 18. mep, 19. lat, 23. koets, 24. tra, 25. laks. 27. eelt, 2a tol. 30. las. 31. lee. (Van een verslaggever) AMSTERDAM Het Neder lands bijbelgenootschap gaat steeds meer aandacht schenken aan het werk van bijbelvertaling en -verspreiding over de grenzen. Volgend jaar zal vrijwel even veel geld besteed worden in het buitenland als in het binnenland zelf. Dit blijkt uit de begroting voor 1972 die door het hoofdbe- BADHOEVEDORP Ds. L. Floor sr., christelijk gereformeerd prdi- kant, is In de ouderdom van 79 jaar plotseling overleden. Ds. Floor nam een vooraanstaande plaats in de in ternationale raad van christelijke kerken (ICCC) in. Hij was onder meer lid van het uitvoerend comité en redacteur van het Nederlandse ICCC-maandblad Getrouw. Geboren te Tienhoven, was hij aanvankelijk bij 'het onderwijs werkzaam. In 1927 werd hij lerend ouderling te Ulrum. Vervolgens was hij als predikant achtereenvolgens .te Ulrum, Assen, Amsterdam-Noord en Nieuw-Vennep werkzaam tot zijn emeritaat in 1963. stuur werd aangenomen. Het to taal van deze begroting is hoger dan ooit. Voor buitenlandse arbeid is een be drag uitgetrokken van 1.132.000 gul den, voor binnenlandse arbeid 997.000 gulden. Bovendien wordt 249.000 gul den uitgetrokken voor missionaire bijbelvertaling in Nederland en 258.000 gulden voor vertaalarbeid. Het Nederlands bijbelgenootschap is van oudsher nauw betrokken bij het werk van vertaling en verspreiding van de bijbel in Indonesië en Kame roen. Het zal zich in.1972 in het bij zonder voor Indonesië inspannen, op dat daar de nieuwe bijbelvertaling in zoveel mogelijk handen zal kunnen komen. Het bijbelgenootschap steunt ook het wereldfonds van de gezamenlijke bij belgenootschappen. Daarvan zal in het komende jaar meer geld, een derde van de totale begroting, in Latijns-Amerika worden besteed. Voor Afrika wordt 25 pet, voor Azië 27 pet en voor Europa, in het bijzonder de landen in Oost-Europa, 15 pet uitge trokken. Het bijbelgenootschap hoopt ook nog, naast de bijbelverspreiding in Indonesië, een aantal extra pro jecten te kunnen steunen. Dit zal ge schieden buiten het wereldbudget om als en extra bijdrage aan de interna tionale bijbelverspreiding. Om de liefde en leiding van God te kunnen ervaren zullen we bepaalde voorliefdes op het tweede plan moeten stellen, schreven we eergisteren. Eén daarvan is nationalisme, de andere de liefde voor bepaalde levensverbanden waarin we door geboorte of werk kring geplaatst worden. Maar er is nog een derde voorliefde. A bram krijgt ook te horen: „verlaat uw familie". Maar de bijbel zegt toch: „Eert uw vader en moeder?" Beide is waar. Maar liefde tot God moet altijd voorop staan. Er zijn mensen die hebben moeten kiezen tussen beide liefdes. Zo zei een meisje me: „Mijn ouders zijn ouderwets, die geloven niet in God." Toen zij tot geloof kwam, keerden haar ouders zich van haar af. Voor de meeste mensen betekent het geloof gelukkig geen breuk met hun ouders. Toch komen ook kinderen van gelovige ouders voor een keus te staan. Wat zij van jongs af aan van hun ouders geleerd hebben, moet eigen „bezit" worden. Het geloof, van de ouders moet tot een eigen, persoonlijk geloof worden. „Genade is geen erfgoed" zeiden onze reformatorische voorouders en van daag zeggen we: „God heeft geen kleinkinderen." Zoals een kind in alles zelfstandig wordt, zo moet het ook zelf standig gaan geloven. En zo moet de liefde tot God, ook bij kin deren van gelovige ouders, gaan prevaleren boven de liefde voor de ouders. We lezen vandaag: Genesis 31-7 Premier Indira Gandhi van India heeft gisteren verklaard, dat wat haar land betreft het bestaan van de Volksrepubliek Bangla Desj een feit is. Dit betekent dat Indiase troepen de strijd tegen Pakistan voort zullen zetten tot president Jahja Khan zich gedwongen ziet te capituleren. Elke poging om door internationale bemiddeling het conflict in dit stadium althans voorlopig tot staan te brengen, zal dan ook ongetwijfeld afgewezen worden door India. Mevrouw Gandhi heeft de bevolking van haar land, waar elk streven naar autonomie steeds hard is neergeslagen, voorbereid op een langdurige strijd „voor de zaak van de menselijke vrijheid". Dank zij de uitgebreide steun van de Sow jet-Unie acht zij India daar kennelijk toe in staat. De oorzaak van de huidige oorlog tussen India en Pakistan komt voort uit het streven van pre sident Jahja Khan om Pakistan als eenheidsstaat voor uiteenvallen te behoeden. Hij heeft geen enkel benul getoond voor het eerlijke verlangen van de bevolking van Oost-Pakistan naar autonomie. Ten slotte heeft hij door zijn moorddadig optreden de politieke leiders van Oost-Pakistan de weg naar nationale zelfstandigheid opgedrongen. De procla matie van een zelfstandige staat Oost-Pakistan onder de naam Bangla Desj volgde op de eerste poging van Jahja Khan om het verlangen naar autonomie in bloed te smoren. De vraag is of India in staat en bereid is de omstandigheden te scheppen, die het normaal func tioneren van een zelfstandig Bangla Desj mogelijk maken. Aangezien niet alleen het regime van pre sident Jahja Khan, maar het voortbestaan van de staat Pakistan op het spel staat, zal West-Pakistan bereid zijn zo lang mogelijk tegenstand te bieden. De kansen, dat de oorlog zich verder zal uitbreiden, zijn dan ook gevaarlijk groot. Deze oorlog zou India wel eens aanmerkelijk meer kunnen gaan Een eigenaardigheid van de Sowjetunie is, dat niet alleen geesteszieken, maar ook mensen die juist van een meer dan normale geestelijke gezond heid blijk geven, er opgesloten worden in een psy chiatrische inrichting. Op die manier hebben de Russische machthebbers meermalen geprobeerd, politieke tegenstanders het zwijgen op te leggen. Daarbij bedienden deze autoriteiten zich van de medewerking van psychiaters die bereid waren, hun definities van geestesziekten aan te passen aan krankzinnige verlangens van de staat. Elke psychiater die het goed meent met zijn pa tiënten en zijn vak, kan zulk gedrag van collega's alleen maar verfoeilijk vinden. Dat begrijpen de Russische autoriteiten ook wel. Tekenend is in dit verband een uitlating van het hoofd van de psy chiatrische dienst van het Russische ministerie voor gezondheidszorg. Deze Rus, A. W. Snezjewski, moet vorig jaar. toen hij hoorde van de opsluiting van de lastige, internationaal bekende bioloog Zjores Medwedew, hebben gezegd: 'Over een jaar kosten dan het langdurig verzorgen van ruim tien miljoen vluchtelingen uit Oost-Pakistan. Het valt te betwijfelen of vele landen het optreden van India het met militair geweld creëren van de Volksrepubliek Bangla Desj, die nog lange tijd van India afhankelijk zal zijn enigszins zullen steunen. Amerika en China hebben zich duidelijk uitgesproken voor het voortbestaan van Pakistan in zijn huidige vorm, zonder evenwel aan te geven hoe de door het wanbeleid van presi dent Jahja Khan geschapen moeilijkheden moeten worden opgelost. In West-Europa zullen maar weinig regeringen zijn, die de door India gekozen oplossing ook werkelijk een oplossing züllen vin den. Ook uit de Derde Wereld is voor India maar weinig steun te verwachten. Heel wat nieuwe staten zitten staatkundig zo wrak in elkaar, dat daar een harde vijandigheid bestaat jegens af scheidingsbewegingen. Men behoeft daarvoor slechts aan de wanhopige strijd van de Biafranen voor nationale onafhankelijkheid te denken. Zelfs als India er in slaagt om heel het gebied van Oost-Pakistan te veroveren, zal het bestaan van de Volksrepubliek Bangla Desj nog lang geen realiteit zijn. De nieuwe staat zou zo lang de be scherming van India nodig hebben, dat men zonder enige overdrijving van een satelliet zou kunnen spreken. Dat zou ook wel eens het belangrijkste doel van het huidige optreden van India kunnen zijn. Men kan moeilijk aannemen dat een satelliet van India het staatkundige ideaal is, waar de aan hangers van Sjeik Moedjiboer Rachman hun leven voor willen geven. Onder de druk der omstandigheden heeft Indira Gandhi zich verkeken op de mogelijkheden van India om met militair geweld een ellendig pro bleem uit de wereld te helpen. Er dreigen nu nieuwe problemen te ontstaan, die aanmerkelijk gevaarlijker zijn voor het zwakke en innerlijk sterk verdeelde India. hebben we een internationaal psychiatrisch con gres in Mexico. Wat voor indruk zal onze delega tie daar maken?' Helaas is deze bezorgdheid overbodig gebleken. Op het bedoelde psychiatrische congres, dat in middels is begonnen, heeft de meerderheid gewei gerd, de kwalijke Russische praktijk zelfs maar ter discussie te stellen. Sterker nog: een Russische psychiater die glashard het bestaan van deze prak tijk loochende, werd in plaats van met spoed naar de dichtstbijzijnde Mexicaanse spreekkamer te worden verwezen zowaar in het bestuur van de wereldorganisatie van psychiaters gekozen. Daarmee wekt het congres de indruk, zichzelf tot gekkenhuis te hebben verklaard. Hoe moet men anders een bijeenkomst typeren, waarop specialis ten in geestelijke gezondheid zich zó voor de gek laten houden, dat ze een bestuurspost aanbieden aan iemand die de Russische werkelijkheid ont kent. en weigeren op te komen tegen de krankzin nigenverklaring van lieden die gezond genoeg zijn om zich tegen die werkelijkheid te verzetten. De Evangelische Omroep geeft zaterdag 18 december een portret van kolonel Bosshardt op het televisie scherm. Hier zien we presentator Franz Arnold in gesprek met de Heilslegerkolonel. Het interview wordt uitgezonden in de serie Wij stellen u voor" onder regie van Dirk Jan Bijker. BRUSSEL In België is een evan gelisatie-comité opgericht, dat plan nen heeft voor een nationale campag ne in het voorjaar van 1973. Het co mité heeft reeds de toezegging van de Amerikaanse evangelist dr. Billy Graham, dat hij voor de slotfase van de campagne zal komen. (Van een verslaggever) UTRECHT Het is een hui verige zaak, dat minister Boers- ma (sociale zaken) de toevloed van buitenlandse werknemers naar Nederland wil afremmen door hun te verbieden langer dan twee jaar in ons land te ver blijven. Dit zegt het CNV in het blad „De Gids". Opgemerkt wordt dat het in derdaad dringend nodig is dat er een betere regeling komt voor de buiten landse werknemers, maar in de voorlopige aankondiging van de nieuwe maatregelen wordt het ant woord gemist op de vraag wat er verder gebgeurt met de buitenlander die hier enige tijd heeft „mogen" werken. Het Verbond voorziet dat de werk gevers niet bereid zullen zijn veel te investeren in scholing en bege leiding van mensen die slechts twee jaar in ons land mogen blijven. Van de bijbedoeling die we in het ka der van de ontwikkelingshulp graag nastreven om de mensen hier een stuk vakscholing te geven waar ze later in eigen land iets aan hebben, kpmt dan weinig of niets -terecht., vreest het CNV. „Het is onmenselijk iemand twee jaar van onze welvaart te laten proeven en hem dan zonder uitzicht terug te sturen naar de ar moe in zijn land". Discriminatie Er komt volgens het verbond dis criminatie tussen hen die al langer in ons land zijn en de nieuwelingen, -ter wijl ook het gevaar dreigt van dis criminatie naar landsaard. De beper kingen in de nieuwe regeling zouden HONGKONG In de anglicaanse Sint-Janskathedraal heeft bisschop Gil bert Baker twee vrouwen tot priester gewyd. Afgezien van een geval tijdens de tweede wereldoorlog, eveneens in Hongkong, beschikt de anglicaanse ge meenschap nu voor het eerst over in de apostolische successie staande vrouwe lijke priesters. De opmerkelijke beslissing om vrouwen tot priester te wijden, was in januari 1970 al met grote meerderheid van stemmen genomen door het Hongkongse bisdom. De wereldwijde anglicaanse raad van overleg sprak op zyn vergade ring in februari 1971 in Limuru (Kenia) met kleine meerderheid van stemmen uit, dat het Hongkongse plan aanvaardbaar was. niet gaan gelden voor werknemers uit de EEG-landen of de overzeese rijks delen. Van het uitgangspunt, dat buitenlandse werknemers dezelfde rechten hebben als de Nederlanders komt niets terecht, concludeert net CNV. Het antwoord op de vraag, of iemand na twee jaar terug moet, zal mede moeten afhangen van het lo; dat hem in eigen land wacht, vindt de christelijke vakcentrale. Dat kan van land tot land verschillen. En aan de hand daarvan zal van geval to; geval een duidelijk oonderscheid moe ten worden gemaakt. Van een verslaggever KAMPEN Aan de theologische hogeschool der vrijgemaakte gerefor meerde kerken heeft maandagavond prof dr C. Trimp het rectoraat over gedragen aan próf dr J. Douma met een rede, waarin Tiij een onderzoek instelde naar de verhouding tussen de actualiteit van de prediking en het „sola scriptura" (alleen de schrift) als belijdenis van de reformatie van de zestiende eeuw. Ten aanzien van de relatie van de hogeschool tot de rijksoverheid maakte dr. C. Trimp met dankbaar heid melding van de aanvulling op artikel 147 van de wet op het weten schappelijk onderwijs. Het stemt tot voldoening dat door deze wijziging van de wet thans niet alleen de Kam per doctorstitel, maar ook de titel doctorandus is erkend, zei hij. Het ligt in de lijn der verwachting dat na aanwijzing van- de. hogeschool als er kende instelling van theologisch we tenschappelijk onderwijs deze erken ning voor alle graden en getuigschrif ten zal gelden. Voor de vooropleiding staan thans zeventien studenten ingeschreven, voor het propaedeutisch examen achttien, voor de kandidaatsstudie 67 en voor de doctorale studie 23 stu denten. KAAPSTAD De verenigde con- gregationalistische kerk van Zuid- Afrika wil niet alleen haar lidmaat schap van de wereldraad van kerken niet beëindigen, maar heeft nu ook besloten de betaling van contributie voort te zetten. Zolang premier Vor- ster laat verhinderen, dat fondsen worden overgemaakt naar de wereld raad in Genève, zal het geld (450 gul den per jaar) op een bank worden vastgezet. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kannen niet in behandeling worden genomen. Ge- hclmhondlng is verzekerd Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten ln afzonder, lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegels te worden ingesloten. Vraag: Drie jaar geleden kocht ik een mahoniehouten salonkast. Korte tijd later - helaas was de reclameter mijn toen verstreken - ontdekte ik op elk van de vier onderdeurtjes doffe grauw-grijze plekken, met daarin overal kleine barsten. Hoe kan ik dit euvel verhelpen? Antwoord: Het is belangrijk om te weten, of het gepolitoerd hout, blank hout of bijvoorbeeld old finish is. Als ons dit bekend was, zouden wij mis schien een middel kunnen vinden maar het is zeer moeilijk de oorzaak van de vlekken op te sporen, als men de kast en de vlekken niet onderzocht heeft. Waarschijnlijk hebben we hier te maken met heel dun fineer op tri plex of multiplex. Dan is vermoede lijk vocht de oorzaak. Misschien zijn de vlekken bij te werken met slaolie of een brok harde bijenwas, die u over de plek wrijft. Daarna met een kurk stevig inwrijven. Bij inkurken ontstaat warmte. Daarna laten opdro gen en hard laten worden en opnieuw inwrijven. Probeer het in elk geval eens. Tegen barsten is niets te doen. Vraag: Kunt u voor mij, een aan staand student in Leiden die thuis woont, een soort kostenbudget opstel len en wel gespecificeerd, zoals boe ken, voeding, kleding, enz. Antwoord: Dit is onmogelijk, omdat wij in het geheel niet weten wat u gaat studeren. Er zijn studierichtin gen, waarbij u zeer veel kostbare boeken of instrumenten moet aan schaffen. Er zijn ook studies, waar bij men. gebruik kan maken van de boeken in bibliotheken en seminaries. Voeding, kleding en huisvesting ver anderen voor u niet, omdat u thuis woont. De buskosten zullen u wel bekend zijn. Koffie kost op de univer siteit een kwartje per beker en in de bibliotheek vijftien cent. U kunt dus boterhammen meenemen en goed koop eten. Voor werkelijk belang rijke kosten en voor alle nodige in lichtingen kunt u zich wenden tot de decaan van uw faculteit. De decanen zijn te bereiken aan de Douzastraat 43, telefoon 01710 - 20968. U kunt dan tevens vragen naar de mogelijkheden van studietoelage en renteloos voor schot. De hervormde ds. K. H. Kroon schrijft in Via- Via, interkerkelijk studenten-bulletin te Amster dam, over: bijbel en establishment. Uit zijn betoog de volgende fragmenten: „Toen Maarten Buber. niet zo lang voor zijn dood, de laatste hand legde aan de verzamel-uit- gave van zijn 'werken' (de ironische aanhalings tekens zijn van hemzelf) viel het hem op zo ver telt hij dat het oudste stuk van de aan de filosofie gewijde band en zelfs het oudste stuk van de band over het chassidisme beide waren geschre ven voor hij dertig was. Daarentegen was en dat realiseerde hij zich nu pas goed het oudste stuk van de verzamelband over de bijbel pas ontstaan toen hij bijna vijftig was. Dat zei mij iets, aldus Buber, op een bizonder indringende wijze wat ik al wel eerder had geweten maar nooit zo goed had bedacht: dat ik voor mijn 'dienst aan de bijbel' eerst rijper moest worden. Dat iemand, om werkelijk het rechte aan de bij bel te hebben en daar ook iets zinnigs mee te doen, eerst rijper moet worden is een feit dat stellig te weinig bedacht wordt. Voor veel mensen en ik krijg de indruk: vooral voor veel studen ten behoort de bijbel juist tot dat kinderstadium dat iemand achter zich heeft, of althans moet heb ben. Dat is het kwalijke resultaat van de zo aan vechtbare gewoonte om de bijbel allereerst zo vroeg mogelijk aan kinderen te vertellen, en dan natuur lijk in de aangepaste vorm van de 'kinderbijbel'. Die kinderbijbel blijft zo voor velen dè bijbel. Een verder gevolg is, dat allerlei maatschappij - kritiese mensen, die zich terecht tegen het esta blishment keren, van mening zijn, dat de bijbel tot dat establishment behoort! Zich bezighouden met de vraag 'wat de bijbel zegt' volgens velen im mers een van de belangrijkste taken van b.v. een studentenpastor en een studentengemeente be tekent voor hen op z'n best een voorlopig nog toe geven aan een 'godsdienstige behoefte' die op den duur verdwijnen zal. Tenslotte moeten, nietwaar, een pastor en een gemeente veel 'begrip' en .ge duld' opbrengen voor die studenten die zich niet zo maar zonder schokken aan het ouderlijk milieu ontworstelen kunnen. Voor dat stadium van rijper worden" is die bijbel, als overgangs- leefstof, misschien voorlopig nog bruikbaar. Ver der, later, kunnen we er weinig meer meer be ginnen, en hoeven het ook niet Natuurlijk is er een stevige portie vastberaden heid en kritiese zin nodig om niet onder de indruk te komen van de 'overmachtige schijn der dingen, die inderdaad voortdurend suggereren, dat de bij bel bij uitstek het handboek, om niet te zeggen het zakboek, van het christendommelijke establishment is Om in te zien dat veeleer het omgekeerde waar is moet men eerst rijper worden! Men moet eerst grondig los gaan raken van dat establishment, voordat men vreemde vogels als apostelen en pro feten werkelijk kan horen, d.wz. hun geluid her kennen als eigen, als niet-vreemd, niet-ver („niet hóóg in de hemel en niet ver over zee." zou Mozes zeggen), maar als vlakbij, als in onze eigen mond, in ons eigen hart geschreven. In een tijd, waarin het marxisme zelf in een levensgroot gevaar is ge komen van ook een establishment te worden, en waarin non-conformistiese marxisten als een Ernst Bloch in Duitsland en een Gardavsky in Tsjecho- slowakije de essentie van bijbel en christendom willen herontdekken en integreren, gaat het wel wat erg versleten worden voor studenten van ka tholieke of protestantse komaf om in zulke ver ouderde alternatieven te blijven denken. De vraag is niet of je 'nog iets' aan de bijbel hebt, maar of je er al aan toe bent." In Kerkvenster, blad van de hervormde gemeen ten Scharnegouten c.a., Sneek en IJsbrechtem c.a., merkt ds. K. M. Witteveen op dat je in gesprekken over ontwikkelingshulp wel eens kunt horen dat het gevaarlijk is onze consumptie in te perken. Want, redeneert men dan. als wij minder geld be steden gaat onze economie achteruit. Hier is het slot van hetgeen ds. Witteveen n^ar aanleiding daarvan opmerkt: „Vanuit ons christelijk belijden is al onze angst om er zelf wat minder van te worden kortweg zonde. Wij weten niet waar we het over hebben. „Stel, dat een broeder of zuster gebrek heeft aan kleding en aan dagelijks voedsel, en iemand uwer zegt tot hem: „Gaat heen in vrede, houdt u warm en eet goed, zonder hen echter van het nodige voor het lichaam te voorzien, wat baat dit?" (Jak. 2 16). Bovendien werken wij een fatalisme in de hand dat onchristelijk is omdat het onbijbels is. Er heerst ontzaglijk veel fatalisme, geloof in het fatum, het noodlot. Men zegt en denkt dat er toch niets aan te doen is. Dat is heidens. De bijbel is één groot protest tegen het noodlotsgeloof. Er wordt nog steeds veel aandacht besteed aan de tegenstelling horizontaal-vertikaal geloven. Gaat het om bekering en heiliging of om medemenselijk heid. Dit „of" is in de meeste gevallen lichtelijk overdreven, en het aantal „horizontalen" is voor zover ik kan zien niet verontrustend groot. Soms wil het mij voorkomen dat wij als kibbe lende kinderen zijn in een huis dat op de rand van een ravijn staat en waaronder de grond steeds meer afbrokkelt. De kinderen gaan op in hun spelletje. Ze spelen welles-nietes. Totdat het huis valt."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2