ie wonderbaarlijke werelden Escher in bijzonder boek in de schaduw van een groot licht SCHULTE NORDHOLT OVER DE NEGERREVOLUTIE IN AMERIKA ZATERDAG 27 NOVEMBER 1971 Zo worden ook allerlei politieke mechanismen in de VS knap be schreven. Toen ik in 1966 een aantal tv-documentaires over het rassen vraagstuk maakte in Chicago en Mississippi, viel me de uiterst matte stemming op. Dc campagnes voor „open housing" die toen gevoerd werden, vooral in de sleden, misluk ten. Een desbetreffend wetsontwerp in de Senaat haalde het niet. Schulte Nordholt beschrijft die te rugslag als volgt: „Alleen een heel bijzonder en uitvoerig samenspel van omstandigheden kan leiden tot een werkelijke vooruitgang op het gebied van de rassenrelaties en tot een rea lisering daarvan in een nieuwe wet geving. Wat er aan ingrediënten daartoe nodig is. is allereerst een emotionele opwinding, veroorzaakt door directe maltraitering van de zwarte minderheid in het Zuiden. Voorts een exceptioneel krachtige li berale coalitie van vooruitstrevende Republikeinen en Democraten in het Congres. Dan ook een uitvoerende macht die de centrale betekenis van het rassenprobleem voor Amerika ernstig neemt en ze niet bagatelli seert ten bate van het steeds be klemmender buitenland. Tenslotte een receptieve reactie op de sympa thie wekkende houding van dc ne gers, bewust georiënteerd op Amerika, verlangend deel te hebben aan dc vrijheden en zekerheden van hun vaderland. Al die factoren waren in 1964 en 1965 aanwezjg en zo konden grote stanpen voorwaarts worden ge daan. Maar toen zij eenmaal begon nen te ontbreken was het wel uit en wel voor lange tijd." Een zeer aannemelijke diagnose van de mislukkingen van 1966. Maar er is één aspect dat mij bij die dis criminatie van negers in de huisves ting onder de neus gewreven werd door blanke en zwarte activisten en dat ik Hierin mis: hier stoten we op de hard'«e laag van alle weerstanden tegen ons menszijn, zeiden ze, hier stoten we op de economische structu re- on de nrivate orooerty. Dat is dan iets voor het volgende boek. ..In de schaduw van een groot licht - de negerrevolutie in Amerika". J. W. Schulte Nord holt. 331 hlz.. ƒ35.-. Uitg. Van Loghum Slaterus. Deventer. Een "Boek van de Maand" over kunst. Dat is echt wel ets bijzonders. Want een organisatie als de Collectieve ropaganda van het Nederlandse boek gaat niet over één racht ijs als ze met een dergelijk object naar voren komt. |)aar gaan onderzoekingen aan vooraf en enquêtes, en in |jt geval bleek daaruit overduidelijk, dat er voor dit "Boek de Maand", dat vanaf 10 december verkrijgbaar zal lijn, een zeer grote belangstelling kan worden verwacht, ioch wordt het geen geromantiseerde levensbeschrijving ^an befaamde bohémiens als, laat ik maar zeggen, De [oulouse Lautrec, Utrillo of Modigliani, maar een gedegen jdie met bijdragen die titels dragen als bijvoorbeeld Jneindigheidsbenadering" of "Structurele sensatie", itels, die zo, op het eerste gezicht niet bepaald in de rich- &ng van een bestseller lijken te wijzen. Maar 't is óók een boek met 270 afbeeldingen, met alle renten van de wonderbaarlijke graficus Maurits Escher heet: De werelden van M. C. Escher) en dat maakt de ^euze van de uitgever (Meulenhoff International) en de tPNB plotseling heel wat duidelijker. door Ger Kruis door Henk Biersteker is de nieuwe wereld en het even de nieuwe zijn. Dat levert de groot- de meest meeslepende mo- n in zijn geschiedenis op. j wordt een morele kracht taakt, die tot zichtbare resul- eidt welke door de kater die i komt niet meer ongedaan worden gemaakt. Ziedaar Idruk die blijft bovendrijven I lezen van het nieuwe boek t historicus en dichter dr. J. hulte Nordholt: „In de scha kan een groot licht de ne- olutie in Amerika". Men kan schouwen als een vervolg op jolk dat in duisternis wan- piHet behandelt het overeind van Amerika's zwarte min- !d, de boycots, freedom-mar- jsit-ins, de harde eonfronta- j het doorvoeren van de fe- wetten en de uite^sken van lergerechtshof in het Zuiden i de periode van integra- lijkt allemaal nauwelijks meer geschiedenis, zo ver weg jilweer. Of zoals Schulte Nord- '•lf zegt over dc Mars op Wash- 1964: „Wie herinnert zich heerlijke wolkenloze dag? 51 niet verbaasd als hij zich rea- I dat het stralende schouwspel ven jaar geleden plaats vond? s zo grandioos: hoe kon het zo tot het verleden gaan beho- belangrijk om in de baaierd ijeuwe trefwoorden die de pers bureaus de oceaan over seinen (hip pies, Jesus-people, Black Panthers) nog weer eens dat Amerika van gis teren geprojecteerd te zien. waaraan de naam van Martin Luther King on losmakelijk verbonden is. Schulte Nordholt belooft ons weer een nieuw boek over de periode na 1965. maar als dichter zal hij daar veel meer moeite mee hebben. Want het ken merkende en veelal bijbelse pathos dat de burgcrrcchtcnstrijd begeleidde en waarin hij als religieus dichter zo voortreffelijk zijn weg weet. heeft zich sindsdien meer op dc maan dan op het ondermaanse gericht en krijgt daardoor een klank die meer electro- nisch dan menselijk is. Met de overgang van de intcgratie- idealen naar Black Power, van de strijd om erbij te mogen horen naar dc walging en dc afzondering van dc blanke maatschappij, was er inder daad een stuk geschiedenis afgeslo ten. Maar het is zo'n geweldig stuk geschiedenis, dat het ons moet heu gen. Want wij zijn er bij betrokken, bij de nieuwe wereld. Dat weet de schrijver van „De Verenigde Staten, het grote experiment" maar al te goed. Uit wat daar lukt kunnen we hoop en uit wat er mislukt wanhoop putten voor hier. Het is een land waar vele volken door elkaar heen en tegen elkaar aan gegooid zijn in een historische stroomversnelling en alleen al daarom strekt alles wat er gebeurt tot lering. De gedachte „it can't happen here" is bij de totstand koming van de grotere Europese ge meenschap met zijn vrije transfer van inwoners, met zijn miljoenen gastarbeiders en dc te verwachten stroom werkzoekenden uit geasso cieerde landen, pure zelfmisleiding. Juist die zaken waar men nieuws gierig naar is: namelijk waardoor weerstanden overwonnen of verer integratie. De verenigde krachten die het beschrijft heffen dit gebeuren dan ook ver uit hoven de rest, waar schijnlijk ook boven de huidige pe riode. Én het taalveld waarin verzet en overgave, vreugde en oordeel wordt verwerkt. Is door en door bij bels de zwaar gemartelde en door zettende zwarte leidster Fanny Lou Hamer zou de cover-girl van het bock kunnen zijn. Zij spreekt over het volk dat in duisternis wandelt en een groot licht zal zien, maar ook over de dingen die in het duister ge daan zijn en die op de daken bekend zullen worden. Ook markeert die bijbelse taal de „bekeringen", bijvoorbeeld van een groep blanke ouders in het stadje McComb die de zwarte en blanke studenten hebben zien doorlopen on der hoon en politieplagerij in dc zo mer van 1964. Zij schrijven: „Als we niaar allemaal onze bijbels lazen dan zouden wc zien dat het laat in de tijd is voor de mens om alles te rege len: de Hoogistc Mens is bezig het over te nemen, onze Hemelse Vader. We hebben allen gezien dat de stu denten. toen ze marcheerden tegen de hele politiemacht, geen kwaad vreesden. Lees de 23ste psalm: Hij leidt mij aan zeer stille wateren. Hij herstelt mijn ziel. AI ging ik ook door een dal der schaduwen des doods, ik zal geen kwaad vrezen". Die studenten waren de deelne mers aan het „Summerproject" dat in 1964 volgde op de Mars op Washing ton: duizenden studenten daalden af naar Mississippi, zwart en blank door elkaar, om dc absoluut apathische negerbevolking daar te helpen aan onderwijs en stemrecht. Met vertede ring beschrijft Schulte Nordholt de ontmoeting tussen de slaafgebleven zwarten en de idealistische jongeren uit het noorden die ze wel eens val als uitermate interessant er varen worden. Je merkt dat op tentoonstel lingen. Wildvreemde mensen wijzen elkaar daar verwonderd op de manieren, waarop de kunstenaar „gespeeld" heeft met de problemen van ruimte en perspectief. Maar en dat is een heel belangrijk punt velen van hen zijn pas écht gaan kijken,, doordat ze zich in eerste instantie aangetrokken voelden door het grandioze vak manschap, dat deze groot meester der grafiek tentoon spreidt. En vandaar kwamen ze, eigenlijk gewoon een beetje vanzelfsprekend, terecht in die werelden van Escher, die werel den der verwondering, van „adembenemende wetmatighe den". „Zij zijn", zo schrijft de grafi cus zelf in zijn bijdrage „Onein digheidsbenadering", „geen uit vindingen of scheppingen van de menselijke, geest, maar „zijn" of „bestaan" onafhankelijk van ons. In een helder ogenblik ka"n men hoogstens ontdekken, dat zij er zijn en er zich rekenschap van geven.... Lang voordat er op aarde mensen waren, groeiden in.de aardkorst al de kristallen. Óp eéiv goede dag zag een mens voor de eerste maal zulk een glinsterend brokje regelmatig heid liggen of hij stiet er op met zijn stenen houweel en het brak af en viel voor ziin voeten en prof. H. S. M. Coster, die een oplage heeft van 75.000 exemplaren gaat in de actiepe riode van 10 december tot 9 januari maar ƒ12.50 kosten. Daarna 22.50. En dat is voor zoiets bijzonders nóg geen geld! Wil men het werk zélf (nog eens) zien, dat kan ook: tot en met 9 januari in het Haagse Gemeentemuseum dezelfde prenten als in het boek en van 13 december tot en met 31 december in de vier filialen van de Bijenkorf, waar een bijzon dere expositie van Escherpos- ters is te zien, die ook al voor een gering bedrag te koop zijn. gerd worden, komen in Schulte Nordholts boek rijkelijk uit de verf. Waarom geeft de verplichte toelating van negerkinderen tot blanke scho len in de ene stad in het Zuiden een verschrikkelijke heibel en in de an dere stad waar men nog veel meer moeite voorzien had niet? Hebben de grote geweldloze campagnes van King uitgewerkt wal hij er zelf mee beoogde namelijk bekering van de blanke? Schulte Nordholt geeft King veel kritische aandacht, ook al wordt hij bij tijde met ons allen helemaal on dersteboven geworpen door diens on vergetelijke rethorick. Maar dc kri tiek op King, waarin al duidelijk de aanzetten te zien .zijn voor dc episode van thans, is volledig in dit boek verwerkt. Na zijn beschrijving van het Zui den met zijn agrarische mythe en zijn bizarre romantiek wordt duide lijk waarom honderd jaar na de overwinning van het federale leger er opnieuvv een burgeroorlog voor- nodig is om dc rechten van dc zwar te minderheid aanvaard (e krijgen een koude burgeroorlog ditmaal. In de sfeer van federaal en staatsgezag doet het denken aan een schaakspel stram als de stukken op een schaakbord staan bijvoorbeeld Mere diths federale begeleiders naar de universiteit van Oxford tegenover dc dikke blanke staatsbonzen die hem niet doorlaten. Maar het volk er omheen maakt het tot een werkelijk drama: de blanke meute die hysterisch wordt als één schriel negermeisje met vlechtjes over het hoofd de gewijde blanke schoolgrond betreedt, of het vermoeide zwarte volk. dat zich op richt en zingend de kop in de wind gooit. In dit boek gaat het volop over eventjes zullen helpen, maar de bete kenis van deze beweging, hoeveel naïveteit en overmoed er ook bü kwamen, gaat ver uit boven bijvoor beeld de Jesus people waar op het ogenblik zo hoog over wordt opge geven. Die mensen, die overal in het land in het vliegtuig stappen om een ne gerbetoging voort te zetten, nadat ze die voor de televisie uit elkaar heb ben zien slaan (zoals in het geval van Sclma in maart 1963), die vormen het belangrijkste constituerende element van de nieuwe wereld, het smalle draagvlak van een grondwet die zijn tijd nog steeds ver vooruit is. Prachtig analyseert de schrijver dc totstandkoming van de grote burger- rechtenwet van 1964 (het jaar na Kennedy's dood) en dc betekenis van de rassenkwestie in de presidents campagne tussen Goldwater en Johnson in de herfst van datzelfde jaar, ook al hadden beide kandidaten afgesproken niet over het rassenpro bleem te reppen teneinde de emoties te temperen. Goldwater gaf daarmee een be langrijke troef uit handen de ar me blanken in de steden bleven voor een sociaal progressief beleid op de Democraten gokken, want de ideeën van Goldwater daarover waren met geen tang aan te pakken, maar als Goldwater vrijer over het rassen vraagstuk had kunnen spreken zou hij waarschijnlijk veel meer blank stedelijk proletariaat achter zich hebben gekregen. Het Enoch Powell- effect. zou dat kunnen heten. Zonder over het rassenvraagstuk te spreken kon Goldwater wèl een aantal klas- siek-democratisrhe zuidelijke staten in het republikeinse kamp halen hij hoefde alleen maar over het eer biedigen. van hun soevereiniteit te reppen. J 3 ie* y af eb in de loop der jaren tentoonstellingen van werk gezien en ik »^ar ook meermalen over •ven. Hoewel je in ver iet Eschers oeuvre eigen eter het begrip „be"- a?en kunt hanteren. gaat dat uiteraard voor rormen van beeldende öp, maar de prenten van ïieke graficus bepalen je •lkens wel beel sterk bij. no prenten namelijk tonen, rof. Rosenqvist het onge- itdrukte, op overzichtelij - directe wijze wat door van de taal slechts tijam kan worden overge- Iaar ook dat veel van tekeningen gebruikt nah als illustraties in we- ikeaPPelijk werk, in leerboe- r stereometrie, meetkunde goniometrie, psycholo- nog veel meer. Misschien een aanbeveling e niet in deze takken van chap geïnteresseerden, en dat juist is nu het a"dere van dit werk die n er zich ieder op hun wijze aan tegoed doen. klinkt een beetje over- maar de, mqnsen. die prenten een keer gezien weten dat het gewoon Escher is napielijk een zeldzaam voorkomende rs, die door alle „par- ewonderd of in ieder ge- Cirkellimiet I" 1958. houtsnede Hand met spiegelende bol 1935, litho Dr. Martin Luther King: meeslepend redenaar tige vlakvulling een kluil voor mathematici is een ma thematiek zonder droogheid of starheid: wonderlijke fantasie wezentjes, spookdiertjes, vogels en vissen, dartelen schijnbaar dooreen, gaan in elkaar of in iets anders over en vormen, al leen, door eigen aanwezigheid, zonder fond, het totale vlak. Iets duidelijker: hij vult een blad met zwarte figuren op een zódanige manier, dat het over- blijvende wit evenzeer figuren vormt. Dat doet erg verstandelijk aan in die zin, dat het allemaal te voren heel nadrukkelijk moest worden uitgekiend. Maar het resultaat lijkt speels en vaak ook uitgesproken humoris tisch. Die speelsheid ligt volgens mij alleen maar in de uitwer king, want het „probleem" van. dé vorm heeft steeds weer voor opgestaan. En dat maakt het dubbel indrukwekkend. Zelfs zijn „Wentelteefje", zo op het eerste gezicht een bizar, nogal eens in Eschers werk te rugkerend fantasiediertje, dat niet alleen lopen kan, maar ook „rollen", is ontstaan, omdat, zoals Escher kort geleden in een t.v.-uitzending zei, hij zich ver wonderde over het niet bestaan van het wiel in de natuur: „Ik kan moeilijk aanvaarden, dat de natuur daarin niet heeft voor zien". Het geheim van de grote be langstelling van zoveel verschil lende zijden is toch waarschijn lijk wel te danken aan het feit, dat er op deze bladen zoveel te zien is, dat er zoveel aan te be leven valt, dat je er steeds wéér iets nieuws, wéér wat wonder baarlijks in ontdekt. Escher was.-niet zuinig \yat betreft de oplagen van zijn prenten, hij maakte ze om ze te vermenigvuldigen en de oplage bedroeg meestal meer dan hon derd, was meermalen ook zelfs groter dan duizend. Vandaar ook, dat er in een boek als dit ook de stérk verkleinde repro- dukties het in de meeste geval len nog goed genoeg „doen" om in ieder geval een duidelijke in druk te geven van de bedoeling van deze grote graficus. De oogst van een halve eeuw werken dus, het complete oeuvre van Escher hij werkt nu niet meer 270 afbeeldin gen, waarvan acht in kleur dat iedere werkelij'k geïnteresseerde zich kan aanschaffen. Want de ze grote paperback (19,2 x 28 cm) met bijdragen van drs..J. L. Locher, drs. C. H. A. Broos, Escher zelf, prof. G. W. Locher en hij raapte het op en bekeek het in zijn open hand en hij verwonderde zich". Eschers werk is in vele groe pen (thema's) onder te verdelen hij deed dat zelf ook in: regelmatige vlakvulling, bol- spiegelingen, conflict tussen twee en drie dimensies, relativi- teiten, waterspiegëlingen, ruim tesuggesties, de aaneenschake ling van contouren of van ruim ten, hol en bol, onmogelijke constructies eri nog veel meer, maar het kernthema van al ziin werk blijft de verwondering. En die weet hij, als geen an der over te brengen. Want het probleem b.v. van die regelma-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 13