15 het W aarom deed „Sneek" niets
tegen prof. Kuitert
KERI
Fidel Castro citee
uit de bijbel
Gereformeerde logé
moet soms van her
der sjouwen...
Uw probleem Vraag waarvoor gereformeerde synode staat
onze
KWARTET-
TROUW
Ambtenaren
willen niet
extra matigen
Een woord voor vandaag
COMMENTAREN
Nieuwe wedijver
Puzzelhoek
Doopakkoor
in België
Predikant nai
Nes Ammin
2
DONDERDAG 25 NOVEMBER |EL
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kannen niet in
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding ls verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar in
verband staan moeten ln afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een galden aan post
zegels te worden Ingesloten.
Vraag: Al 41 jaar wonen we in het
zelfde huis. Ik heb er al verscheidene
malen veranderingen in aangebracht.
Sinds jaren heeft de woningstichting
weinig aan onderhoud gedaan. De
meeste bewoners hebben hun huisje
zelf helemaal opgeknapt en veran-
rerd, steeds met toestemming van de
stichting. Ook de voorgevels zijn al
lang niet meer eender. Het aanzien
van de straat is zeer gedaald. Vier
van de 24 woningen zijn onbewoon
baar verklaard en ontsieren de straat
nog verder met gebroken ruiten, ver
wilderde heggen, enz. Nu heb ik
laatst gevraagd, de kleine ruiten van
de woonkamer te mogen vervangen,
door één grote binnen de bestaande
houten kozijnen, dus zonder in de
muren te breken. Dit wordt gewei
gerd. Het bestuur in zijn huidige sa
menstelling staat vijandig tegenover
verbeteringen die de bewoners zelf
aanbrengen. Men zegt: De eigenaar is
baas. Als er wat aan de huizen ge
daan moet worden, doen wij dat. Het
komt erop neer, dat ze misschien van
alle 20 huizen de voorruit veranderen
als ze weer gespaard hébben, dus
over 4 of 5 jaar. Men streeft ernaar
de huizen nog tien jaar in stand te
houden, wat niet wil zeggen dat ze
per se in 1Ö81 worden afgebroken.
Mijn vrouw en ik zijn niet jong
meer. U begrijpt dus dat we er nu
van willen genieten. Ik heb vergun
ning van het gemeentebestuur vol
gens advies van de welstandscommis
sie van stad- en landschap en tech
nisch bureau Krimpenerwaard. Is er
een instantie, waarop ik me rede
lijkerwijs kan beroepen Onze stich
ting staat geheel los van de landelijke
organisaties. Kunnen ze me beletten
de verandering uit te voeren? Als er
een rechtzaak van komt. wat zal dan
vermoedelijk de uitspraak zijn.
Antwoord: Het is gebruikelijk en
zeer redelijk dat de huisheer (in dit
geval de stichting) dergelijke veran
deringen toelaat op voorwaarde, dat
bij vertrek alles in de oude toestand
hersteld wordt. Gebeurt dit niet, dan
herstelt de huisheer de oude toestand
op kosten van de huurder. Bij derge
lijke veranderingen van het uiterlijk
der woning is steeds toestemming van
de huisheer nodig; de toestemming
van de gemeente is niet voldoende.
Inderdaad zou een vijandig bestuur
de verandering kunnen verbieden en
trachten u via de rechter te dwingen
de oude toestand te herstellen. Alleen
als een weigering kennelijke plagerij
en buitengewoon onredelijk is, zoudt
u een proces winnen. Is het niet mo
gelijk met één van de invloedrijke
bestuursleden te praten, of anders
met een gemeenteraadslid, dat zijn
invloed kan aanwenden en de zaak
voor u kan bemiddelen? U kunt dan
aan <le hand van de werktekening la
ten zien, dat er niets aan de gevel
wordt gebroken en dat als de stich
ting eens de gehele straat onder han
den gaat nemen, ook uw huis de
beurt kan ondergaan.
van een onzer redacteuren
LUNTEREN De vraag waarvoor de gereformeerde synode gisteren kwam te
was deze: waarom heeft de vorige synode, in Sneek gehouden, geen maatregelen genomen
professor Kuitert? Is het niet zaak. de besluiten van ..Sneek" in dit opzicht te herzien? De
de heeft gisteren op deze vraag nog geen antwoord gegeven.
Uit het stapeltje bezwaarschriften
en bezorgde brieven had de synode
dit discussiepunt gehaald. De lank
moedige houding van „Sneek" jegens
de Amsterdamse ethicus en dogmati
cus prof. dr. H. M. Kuitert. De kerke- 1
raad van Urk bijv. was het niet eens
met wat de Sneker synode gezegd
had met betrekking tot het uitblijven
van maatregelen, nl. „dat de eenheid
van het kerkelijk belijden niet op zo
danige wijze in het geding moet wor
den geacht, dat daarover thans nade
re beslissingen zouden moeten wor
den genomen". Want, aluds Urk, de
eenheid van het kerkelijk belijden is
wél in het geding, en op zeer funda
mentele punten. Nu dreigt in de gere
formeerde kerken een volledige leer-
vrijheid.
De kerkeraad van Hijken was te
leurgesteld, ook hierover dat aan
prof. Kuitert ten aanzien van de om
streden punten geen spreek- en
schrijfverbod was opgelegd. De ker
keraad van Uithuizen (waar ds. E. J.
Oomkens, de voorzitter van de ver
eniging van verontrusten, predikant
is) stelde vast dat, hoewel de synode
moest constateren dat prof. Kuiter
op een punt van fundamentele bete
kenis afwijkt van Schrijft en belijde
nis, zij naliet ook maar enige maatre
gel tegen hem te nemen. Tachtig le
den van de kerk te Assen noemden
de Sneker besluiten onduidelijk en
onbevredigend.
PROF. DR. N. H. RIDDERBOS
...nieuwe beleidslijn...
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester. G. J. Brinkman,
J. van Hofwegen.
Van onze soc.-economisch redactie
DEN HAAG De Algemene
rooms-katholieke boud van over
heidspersoneel (ARKA) zou het
„hoogst onverstandig" vinden, als de
salarissen van de ambtenaren sterker
zouden worden gematigd dan de sa-
larissep in het bedrijfsleven. Te gro
te verschillen in honorering tussen
volgens ARKA het risico op. dal
het schip van de staat niet meer in
staat is een juiste koers te varen bij
gebrek aan voldoende en kundige be
manning.
Dit verklaarde de voorzitter van
de ARKA, de heer J. J. Loerakker,
gisteren op de tweedaagse conferentie
van deze bond in Den Haag. Als de
loonontwikkeling in het bedrijfsleven
dat meebrengt, is de ARKA bereid te
aanvaarden dat de overheid als
werkgeefster voor haar werknemers
deze loonontwikkeling volgt. Dat is
een logische consequentie van voort
zetting van het zogenaamde trendbe-
leid.
De ARKA kan er volgens de heer
Loerakker niet mee akkoord gaan, als
de overheid verdergaande dus een
zijdige maatregelen voor haar
ambtenaren zou treffen. ..Zo'n ge
dragslijn zou om twee redenen on
aanvaardbaar zijn: uit rechtvaardig
heid en uit doelmatigheidsoverwegin
gen". aldus de heer Loerakker.
Uit een vraaggesprek met minister
Geertsema (binnenlandse zaken) in
het officieel orgaan van de ARKA
bliikt overigens, dat de minister de
zelfde mening is toegedaan. Mr.
Geertsema zegt in dit vraageesorek
onder andere, dat de overheid voor
zichtig moet zijn bii het afremmen
van de salarisverhogingen van hogere
en top-ambtenaren. „De achterstand
van de salarissen van deze functiona
rissen is, ln vergelijking met overeen
komstige functies in het bedrijfs-
ven, toch al groot", aldus minister
Geertsema.
Op het ARKA-congres is gisteren
ook bekend gemaakt dat de ARKA
nauwer zal gaan samenwerken met
de Katholieke bond van overheids
personeel. de Kabo.
PROF. DR. C. AUGUSTIJN
...historiciteit...
nadruk heeft gelegd op datgene wat
allen samenbond inzake het belijden
over zonde en genade en dat is even
eens in de uitspraken vastgelegd. De
synode van Sneek zou, aldus de com
missie, als ze dit noodzakelijk had
geacht, niet voor schorsingen en
deinsd. Van deze noodzakelijkheid
was de synode echter niet overtuigd.
Ze heeft durven hopen, dat dit alles
kan worden voorkomen. Vandaar ook
dat ze een deputaatschap heeft inge
steld om het gesprek met prof. Kui
tert voort te zetten.
Het leek de synodale commissie,
dat de Sneker synode hierin juist
heeft gehandeld. „Sneek" heeft im
mers duidelijk, waar ze afwijking
van de belijdenis meende te moeten
constateren, die afwijking aangewe
zen. Maar ze heeft daarnaast ook ge
let op dat wat bij alle verschil van
mening verenigt.
En de Sneker synode wilde een po
ging doen, door een voortgezet ge
sprek, om zo mogelijk te komen tot
bevestiging en herstel van de een
heid. Met andere woorden, zo betoogt
de commissie tenslotte, de synode van
Sneek is dus de weg van waarheid en
eenheid ingeslagen en heeft het één
niet willen opofferen aan het ander.
Met het invoeren van leervrijheid of
iets dergelijks heeft dit dan ook mets
te maken, integendeel, dit is de goede
schriftuurlijke weg, aldus de conclu
sie van de-eommlssfe,-
In brede lagen
De synodale commissie, welke de
behandeling van deze zaak had voor
bereid en wier woordvoerder ds. W.
Feenstra uit Leek was, trok uit de
ingekomen stukken én uit discussies
in de kerkelijke pers en debatten op
vergaderingen de conclusie dat het
punt in kwestie in brede lagen van
de kerk leeft. In haar rapport stelt de
commissie vast dat „Sneek" uitsprak
dat de ontkenning door prof. Kuitert
van de historiciteit van de zondeval
als de afwending van de mens van
zijn God aan de aanvang van de
menselijke geschiedenis, niet in over
eenstemming is met wat de synode
van Amsterdan (19671968) uitsprak,
toen deze synode de binding aan de
Asser leyuitspraak van 1926 ophief.
Maar, fö' betoogt aan dl WWiMséte;
blijkens de bewoordingen van de uit
spraak van „Sneek" heeft de Sneker
synode niet meer uitgesproken dan
dat de inzichten van prof. Kuitert
over de zondeval niet in overeen
stemming zijn met een vroeger gedane
synodale uitspraak, nl. die van „Am
sterdam". En omdat „Amsterdam"
verwees naar de belijdenis en over
fundamentele waarheden sprak,
moest dit gebrek aan overeenstem
ming ook als een ernstige zaak wor-
den beschouwd, en dat sprak de sy- jsm j-^m
Deze uitspraak is naar het oordeel BEROEPINCSWERK IKUIP
van de commissie reeds een maatre-
tot (als voorlopige oeslissing) het con
stateren en niet is overgegaan tot
verdere oordeelvellingen
Verscheidene synodeleden vonden
dat deze overweging veel lógischer
voerde naar het voorstel der commis
sie, om het beleid van „Sneek" goed
te keuren, dan wat in het rapport
van dominee Feenstra werd opge
merkt over het niet terugdeinzen
voor schorsingen en afzettingen. Ove
rigens vond ds. A. C. van Nood uit
Velsen wel aanleiding vast te stellen
dat het voortgezet gesprek met prof.
Kuitert niet zo ie^s is als een dialoog
tussen gelijkberechtigden: de synode
van Sneek heeft tenslotte een niet
onduidelijk oordeel uitgesproken!
Ds. D. H. Borgers uit Soest, en an
deren met hem, zouden willen dat
aan prof. Kuitert verzocht werd. in
woord en geschrift geen publiciteit te
geven aan zijn standpunt met betrek
king tot de historiciteit van de zonde
val. Anders denkt men met enig
recht dat de Sneker uitspraken niets
voorstellen, zei drs. A. M. van der
Zanden uit Emlichheim.
Prof. dr. C. Augustijn uit Amster
dam ik behoor tot degenen die het
gevoelen van prof. Kuitert delen")
vond dat men niet kan spreken over
de historiciteit van de zondeval.
Want, zo betoogde hij, eerst gebruik
je een term uit de historische weten
schap (historiciteit wil zeggen dat het
historisch verifieerbaar moet zijn) en
daarna wordt er een dogmatische
term gebruikt, en dit is een onmoge
lijke verbinding.
Volgens prof. Augustijn zou je wel
kunnen spreken over de historiciteit
van de zondeval van Adam („al aan
vaard ik dat niet"). Prof. Augustijn
meende dat het betoog in het rapport
van ds. Feenstra logisch moet voeren
naar de conclusie dat we maatregelen
moeten nemen. De hoogleraar meende
echter dat de in het geding zijnde
problemen behoren tot die van de
theologie. Dat wil niet zeggen dat de
kerk er helemaal niets mee te maken
zou hebben, maar het betekent wel.
dat er geen vragen van de laatste
ernst in het geding zijn.
Het debat leverde een reeks amen
dementen op. Zo wenste prof. dr. N.
H. Ridderbos uit Amsterdam in het
besluit duidelijk gestipuleerd te zien.
dat in Sneek toch wel een voor de
gereformeerde kerken nieuwe beleids
lijn gevolgd is. De synodale commis
sie gaat zich met het moderamen
over de amendementen buigen en
hoopt daarna met een nieuw gefor
muleerd voorstel te komen.
Petrus zei: „Gij zijt de Christus.Die belijdenis gebruikt de I
land om de discipelen te leren wat de Messias komt doen
dachten aan de kroon, Hij spreekt van het kruis. Zij drooi
van regeren. Hij profeteert het lijden.
Het kenmerkende woord van de Here Jezus is, „dat de a
mensen veel moest lijden en verworpenworden.Het ki
de zonde van de mensen aan de kaak. Het kruis veroordi
mensen.
Maar de zin is niet af. De Heiland „moest sterven en opst
Het kruis is ook het teken van de overwinning. De mens
zondig dat' hij zelfs de Zoon van God vermoordt. Zo sterk i
macht van de zonde. Maar de macht van God is groter. De n
kan God niet vernietigen. God heeft het laatste woord. De n
kan - om moderne taal te spreken God doodverklaren, i
de doöd wordt overwonnen. Als christenen kunnen we tegeii
de radicale theologie, een nog veel radicalere stellen:
leven.
De macht van Christus is een totaal andere dan wereldse i..
De wereldse macht wil onderwerpen. Gad onderwerpt ZichA
de mensen in Christus. 1
We lezen vandaag: Openbaringen 7:1—12.
SANTIAGO (EFE) Met een
bijbel in zijn hand is premier
Fidel Castro van Cuba dinsdag
avond uit het aartsbisschoppelij
ke paleis in Santiago gekomen,
waar hij met kardinaal Silva
Henriquez, primqat van Chili, ge
sproken had over „de taak van
de kerk als promotor van het
bevrijdingsproces van de mens".
De gebaarde, in veldtenue gestoken
Castro, die onmiddellijk omstuwd
werd door tientallen verslaggevers,
begon uit de bijbel te citeren om te
bewijzen, dat zowel het christendom
als het marxisme „de mens willen
verlossen van onmenselijke uitbui
ting".
„Vergeet nooit de woorden van
Christus", aldus Castro, „dat het ge-
Discussie
In de discussie kwam naar voren
dat er oorspronkelijk een ander com
missierapport op tafel had gelegen
namelijk van dr. O. C. Broeks Roelofs
uit Zuidlaren. In dat rapport was ge
steld dat de synode van Sneek opzet
telijk en welbewust had gekozen voor
de weg, waarop zij zich heeft beperkt
gel.
Afgezien
Het commissierapport vervolgt: van
nadere beslissingen op dat moment
heeft de synode van Sneek echter
welbewust afgezien. In de eerste
plaats omdat bleek dat prof. Kuitert
ook op de synode niet alleen stond.
Dit betekent natuurlijk niet, zoals
sommigen ten onrechte hebben ge
concludeerd, dat naar het oordeel van
de synode een dwaling minder ernstig
zou zijn, als hij door velen of in elk
geval door meer dan één persoon
werd aangehangen, neen, maar de sy
node heeft ln haar uitspraken onder
indruk van de situatie in de kerken,
de gespreksmogelijkheid met prof.
Kuitert en met hen die zijn gevoelens
delen, niet willen afsnijden.
Vervolgens wijst de commissie erop
dat de synode van Sneek ook sterke
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Koudekerk a.d. Rijn:
D. W. Koelman te Geldermalsen; te
Woudenberg: A. den Hartogh té Ede.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt: voor Dokkum: P Ded-
dens te Rozenburg.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Assen: J. de Jong te
Emmeloord; te Zwolle: J. de Vuyst te
Zutphen.
Bedankt: voor Mijdrecht: M. W.
Nieuwenhuijze te Delft.
De gissingen over de betekenis van China's toe
treding tot de Verenigde Naties op allerlei gebie
den lopen nogal uiteen. Zal de volksrepubliek
speerpunt willen worden in de stormloop die de
arme landen volgend jaar, zoveel mogelijk ver
enigd, hopen te ondernemen op het bastion der
rijke landen? Of zal zij eerst onderwerping eisen
aan haar ontwikkelingsmodel en daarmee de scha
pen van de bokken willen scheiden? Of een der
de mogelijkheid zal China in zijn externe eco
nomische betrekkingen zijn dierbaarste beginse
len net zo ontoepasselijk vinden als het christe
lijke Westen en het communistische Oosten?
Uit het laatste bulletin van de NOVIB over de
conferentie van de ontwikkelingslanden in Lima
ter voorbereiding van de derde wereldhandels- en
ontwikkelingsconferentie UNCTAD III in San
tiago de Chili, blijkt, dat de Russen zich in elk ge
val wèl zorgen maken over grote Chinese activi
teit op dit gebied.
In de afgelopen jaren is herhaaldelijk gebleken,
dat de onderhandelingspositie van de meeste lan
den van de Derde Wereld voortdurend verslech
tert, aangezien wat zij te bieden hebben, van ver
dwijnende betekenis is tegenover wat de geïn
dustrialiseerde landen door middel van hun tech
nologie kunnen opbrengen. De rijke landen hebben
de arme steeds minder nodig behalve dan wat
betreft de exploitatie van bodemschatten, maar
ook daarbij is de kennis en de kapitaalmacht van
de rijke landen meestal onvervangbaar.
Effectieve druk hebben de ontwikkelingslanden
dan ook bij de vorige UNCTAD-conferenties niet
op de rijke landen kunnen uitoefenen. Ook bij de
pogingen om de monetaire crisis op te lossen, is
gebleken, hoezeer de ontwikkelingslanden aan de
genade der rijke landen zijn overgeleverd. De di
recteur van het Internationaal Monetair Fonds,
Schweitzer, heeft pas nog voorspeld, dat de ont
wikkelingslanden het zwaarst zullen lijden van de
huidige monetaire moeilijkheden. En in net jaar
verslag van de Wereldbank werd geconstateerd,
dat de ontwikkelingslanden in 1970 ruim het dub
bele van wat ze in dat jaar méér verdienden aan
hun export, moesten betalen aan rente en aflos
sing van leningen.
Tegen deze achtergrond kan de toetreding van
China tot de internationaal spraakmakende ge
meente alleen maar positief worden gewaardeerd.
Want China behoort tot de Derde Wereld en ver
tegenwoordigt een grote macht.
Zelfs wanneer het erop uit is om polariserend
op te treden, waarvoor de toch al zwakke een
heid van de groep van 77 ontwikkelingslanden zou
worden verbroken, dan nog kan de uitwerking
daarvan gunstig zijn. Het is de enige manier om
de Verenigde Staten, de EEG en de Sowjetunie
te wekken uit hun nonchalance ten opzichte van
de arme landen en de aspiraties van hun bevol
king. Zo ontstaat in elk geval een nieuw wed
ijver. vergelijkbaar met de rivaliteit die zich gel
den deed in de periode van de koude oorlog, die
achteraf bezien voor de ontwikkelingslanden (toen
nog veelal onder koloniaal bestuur) zeker niet de
slechtste tijd is geweest.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. vrouwenfiguur als
schoorzuil, 8. familielid, 9. elk, 10. en
personne (afk.), 12. water in Utrecht, 13.
moerasvogel, 15. plaats in N.Br., 17.
plaats in Gelderland, 19. meisjesnaam,
21 dus (Lat), 23. profeet, 24. Rijksgrens
(afk.), 25. zwartkoorn, 26. familielid, 27.
gemak, 29. touw (scheepst.), 31. mond
van een dier, 32. verlegen. 34. hoge
priester te Silo, 35. zijtak Rijn, 37. ge
hoororgaan, 39. bergplaats, 41. bijb. fi
guur, 43. voorvoegsel, 44. herbergier.
Verticaal: 1. volksnaam van de kauw,
2. meisjesnaam, 3. honingbij, 4. tegen, 5.
zwakke, 6. godin van de toorn, 7. water
in Friesland, 8. ellendig, 11. reiziger, 12.
nauw, 14. jong schaap, 16. luidruchtig
feest 18. muntachtige plant. 20. fakkel
distel, 22. lied, 23. soort bijl, 28. sneeuw-
schaats, 30. voorzetsel, 32. modder, 33.
Europeaan. 36. tussenzetsel, 38. tel
woord (Eng.). 40. Algemeen Kiesrecht
(afk.), 42. muzieknoot 4a voegwoord.
Oplossing vorige puzzel
Hor.: 1. toorn, 4. do, 5. al. 7. mals. 9.
stap, 11. lam. 12. til, 14. aar, 16. Po, 1& en,
19. ra. 20. Em, 21. de, 22. eg. 2a ar, 25. ka.
27. eed. 29. adé, 31. aal. 33. leek, 35. vals.
37. R.N., 39. at 40. sesam.
Vert.: 1. tol. 2. os. 3. nat. 4. damp. 6.
laan, 7. ma. 8. at, 9. s.L. 10. pa, 11. larie,
13. ik. 15. regel. 17. oer. 18. eek. 2a ader,
24. e.d., 26. aalt. 28. el. 29. A.K, 30. e.v„ 32.
as, 34. Ens, 36. aam, 38. as.
Van een onzer redacteuren
LUNTEREN De Rotterdam
se ds. P. Riemersma schetste
gistermiddag ter gereformeerde
synode met een paar forse stre
ken het beeld van een gerefor
meerd mens die, logerend in een
grote stad, van her naar der
moet sjouwen voordat hij een
gewone, ordentelijke gerefor
meerde kerkdienst kan mee
maken.
Ds. Riemersma voerde deze logé ten
tonele om aan te tonen hoe onbekom
merd bepaalde gereformeerde kerken
zich soms storten in gemeenschappe
lijke diensten met anderen, daarbij
bestaande regelingen en bepalingen
aan de laars lappend. Soms zou je
willendat wij een neus hadden die
zegt: zo moet het en niet anders, ver
zuchtte de Rotterdamse pastor.
Hij kreeg later steun van de rap
porteur van het deputaatschap dat
adviezen geeft aan kerkeraden en
classes inzake eenheid, ds. Th. Boers-
ma uit Leek. Deze had weliswaar
niet zulke pakkende beelden bij zich
als ds. Riemersma, maar ds. Boersma
vond wél dat je door met anderen te
zoeken, niet de verdeeldheid in eigen
kring moet aanwakkeren: niet ieder
een kan direct alles meemaken. En
inderdaad, heel wat kerken gaan hun
gang, volstrekt buiten elke richtlijn
om.
Ds. A. C. van Nood uit Velsen
meende dat het onjuist is om zodra er
in een gemeente maar een meerder
heid is vóór het houden van een ge
meenschappelijke kerkdienst met an
deren, er dan ook maar toe over te
gaan: het gaat toch om een zo groot
mogelijke eenstemmigheid?
Het zal inmiddels duidelijk zijn,
dat. de synode doende was met het
punt van gemeenschappelijke kerk
diensten en wat daar allemaal aan
vastzit. Tot dusver hadden we het
neutraal over: met anderen, maar in
de regel komt dat neer op: met her
vormden. In het deputatenrapport
werd dit ook geconstateerd.
De deputaten stelden verder „met
spijt" vast dat eenheid met die ker
ken „waarmee onze gereformeerde
kerken door bijzondere banden van
belijdenis en geschiedenis verbonden
zijn", ver te zoeken is: de christelijke
gereformeerde kerken houden zich in
de regel op een afstand en van de
vrijgemaakte kerken geldt dit nog in
sterkere mate. Wel zijn er, vooral in
het zuiden en westen van ons land,
ook veel contacten met rooms-katho-
lieken.
De discussie ging met name over
een aantal voorgestelde richtlijnen
voor gemeenschappelijke kerkdien
sten met avondmaalsviering en doop-
bediening. Hierbij kwamen vragen
omtrent de tucht ter sprake: wat doe
je als niet-belijdende leden hun kind
willen laten dopen?, en: hoe zit dat
met de vrijzinnigheid bij de her
vormden?
OPDRACHT
Ter synode was de hervormde dr.
C. P. van Andel uit Zoetermeer, lid
van 'de raad voor het contact met an
dere kerken. Hij kwam in het depu
tatenrapport namen van gemeenten
tegen die hem vertrouwd waren: ze
komen nl. ook in het dossier van de
hervormde raad voor.
Dr. Van Andel was blij dat van
gereformeerde kant de kwestie van
belijden en tucht telkens wordt aan
gesneden. Op dit punt zijn we im
mers in de vorige eeuw uiteen ge
gaan, zei hij, en u zou uw opdracht
tegenover de hervormde kerk ver
loochenen, wanneer u naliet bij deze
zaak de vinger te leggen.
Wat dr. Van Andel mishaagde (en
hetzelfde geldt voor verschiedene sy
nodeleden) was dat men soms bij een
plaatselijke overeenkomst het zoekt
in een mini-belijdenis. Dat houdt
vaak verschraling in, zei hij, je vindt
er zelden de rijkdom van het refor
matorisch belijden in terug.
We moeten elkaar verwijzen naar
nns gemeenschappelijk belijden, ver
volgde dr. Van Andel, we moeten niet
garanties van elkaar vragen (de bij
bel geeft ook geen garanties, alleen
beloften!) we moeten elkaar vertrou
wen schenken.
Het synodaal debat ging voor een
"deel ook over kerkordelijke voetan
gels en klemmen die er vooral liggen
als het gaat om zoiets als federatieve
verbintenissen op plaatselijke vlak
(Geldrop).
Vandaar dat daórvoor alleen nog
maar voorlopige richtlijnen zijn aan
vaard, Wat de aangenomen richtlij
nen betreft, daarin wordt gesteld dat
„de innerlijke eenheid van de eigen
makkelijker voor een kameel i_
het oog van een naald te kruipeiKIe
voor een rijke om het koninkrij! lru
hemelen binnen te gaan." Chr lie'
dom en Marxisme kunnen samei co°
in de strijd voor sociale rechtvai 100
heid. 'lij
In diverse uitspraken en paf*'
van Christus, zoals die over de e'
ke beloning van de man die een lv
dag had gewerkt en zijn colle^an
maar enkele uren had gezwoeg! ^s<
de Marxist zich herkennen, ven
de de Cubaanse leider.
Castro verklaarde, dat hij
houdt aan zijn marxistisch-len
sche ideologie, maar dat hij „h a*
loof en de gevoelens van andere lrL2,
hetzelfde recht als hij haddi lct.
eigen ideeën, respecteerde". |rig
„Maar wat ik niet begrijper ->oc
is, dat marxisten en christene ieü
hetzelfde denken en willen, jy.
zich geplaatst zien tegenover djet
buiting van de ene mens door qnis
dere, want dit is evenzeer in jeli
met het marxisme als met het
tendom'\
De Cubaanse premier, die o zijn
ogenblik een bezoek aan Chili t een
gaf toe, dat zijn belangstelling „Ho
de kerk in hoofdzaak „strategistde
omdat „de massa in de Latijnse
rikaanse landen, die betrokken ijd<
de strijd tegen het imperialisme, ert
gieus en voor een groot deel ch 'ree
leel
H
per
;rt T
woordigers van de rooms-kath Jj
kerk en vier protestantse kerk
België hebben een „verklaring
interkerkelijke erkenning vat "Q
doop" ondertekend. De tekst is
steld door een gemengde com
onder leiding van prof. A. Pieti 1
prof. J. Vercruysse. De vier p £1*
tantse kerken zijn de protes er
kerk van België, de hervormde! 1
van België, de gereformeerde k Is I
en de Deutschsprachige Evange d.
Gemeinde. In Nederland k* era
doopakkoorden van de rooms-1 del
lieke kerk met de hervormde, i n
formeerde en lutherse kerke >et
stand in 1967 en 1968. hoe
oei
ribt
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN De gereforu
mMtfin'
synode heeft besloten medew#'
te verlenen aan de vestiging vi
predikantsplaats in Israël
christelijke nederzetting Hes Aif,
agi
De predikant krijgt tot ta
geestelijke verzorging van de vif r
nielijk uit Nederlanders bei
gemeenschap en de voorlichtin
bezoekers. Hij komt in gezai
dienst van de hervormde, de g«k«
meerde en de chr. gercformeer jfll
raël-colleges.
De nederzetting telt op het ;m
blik ruim-zestig bewoners. Bez N
en groepen toeristen komen er i
le delen van de wereld. Ond«
zijn vele reisgroepen uit Ned(
Op het ogenblik is men op He: lp
min bezig met een uitbreiding H
rozenkwekerij tot 2,5 hectare. I
beurt met krachtige steun van j
raëlische en de Nederlandse re
die hiervoor ontwikkelingshul] I A.
strekte. Dni
max.
temp.
gist.
„de innerlijke eenheid van de eigen C
gemeente evenmin door het houden l-lpt nrppr in H 11 f I
van gemeenschappelijke dienst als 1 1 ,'*'1 111
door nalatigheid in dezen mag wor
den bedreigd: om deze gevaren te
weren dient de gemeente zoveel mo
gelijk vanaf het begin bij het overleg
te Xvorden betrokken."
In de richtlijnen wordt ook gespro
ken over een verklaring „omtrent de
gezamenlijke bereidheid tot een zorg
vuldig pastoraat over de gemeente,
met name rondom de avondmaalsvie
ring".
Een punt apart vormt de kwestie
van het dopen van kinderen van
doopleden; dit zal ter tafel worden
gebracht in het gesprek met de her
vormde kerk.
Amsterdam regen
Brussel bew.
Frankfort bew.
Genève bew.
Innsbruck onbew.
Kopenhagen sneeuw
Londen bew.
Luxemburg bew.
Madrid onbew.
Majorca bew.
München bew.
Nice
Parijs
Rome
Wenen
Ztlrich
bew.
bew.
bew.
bew.
bew.