ftfontuur
in
ftltcfnon
I
J
Helen Watts verrassend
in Mahlers derde
SEIKO
iveimie van ex-nazi s
j hun ex-werkgevers
TV-commentaar
r vertrouwen m
Marcel van Dam
juête over 't plan
Marcel van Dam
Minister Engels
op de radio
egwer part ïesten
NOS-discussie over
het „Getuigenis"
ETl
Minister Van Agt
EO gaat koorzang
in Israël filmen
I
9
VRIJDAG 19 NOVEMBER 1971
ITERSUM De afdeling studie
erzoek van de NOS heeft vori-
k zaterdag opnieuw een telefo-
onderzoek gehouden naar de
g van de kijkers over het wo
uwplan van Marcel van Dam.
e ondervraagden verklaarden
cent zich voor het plan, 12 pro-
iras misschien voor, 8 procent
et (nog) niet en 15 procent was
resultaten van het onderzoek
voorts aan dat men het plan
ïlijk meer kans van slagen
r5, dan bij het vorig onderzoek dat
jaand geleden op 15 oktober
ehouden. Nu is 26 procent van
raagden van mening dat het
eker zou slagen, 34 procent
et plan een goede kans. Bij het
onderzoek waren deze cijfers
5 en 32 procent. Een minder-
an 20 procent meent dat het
>en kans van slagen heeft. Dat
vorige maal 32 procent.
nze soc.-economische redactie
1RSFOORT De landelijke
ing van leidinggévende huis-
sambtenaren zal onder haar
éfen enquête houden over het
bouwplan van Vara's ombuds-
I. Marcel van Dam.
enquête is gisteren door de
ter van de vereniging, de heer
Vries, bij de opening van de
ivergadering aangekondigd. Dé
ter noemde het gevaarlijk in
de delen van ons land de huur-
isatie in te voeren, omdat de
nten daardoor geen hand meer
in het huisvestingsbeleid,
woningnood", iei hij, „neemt
toe dan af, er wordt te weinig
luur gebouwd en hier en daar
elfs het udtvoeringsniveau. Bij
ie meer vrijheid voorstaan,
deze bemoeiing van de over-
lastig ervaren."
Maandag aanstaande presenteert de
AVRO-tv de groep „Tee Set" met als
vocalist Peter Tetteroo. De regie van
dit programma is in handen van
Rien van Wijk
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Maandagochtend
om half tien laat de NOS op Hilver
sum II een gesprek horen in de reeks
„praten met de minister". Dit maal is
het de bewindsman van CRM de heer
P. J. Engels, die zich laat ondervra
gen door een dozijn kiezers, onder
wie kunstenaars, een maatschappelijk
werkster, journalisten en een student.
Onderwerpen zullen zijn de situatie
van de beeldende kunstenaars, na-
rfommn AVO« 7frn tuurbescherming, de omroep, piraten-
jrdlllllld UVCI LIL li» zenders, woonwagenkampen, het ver-
bod op de export van vinken, de
spreiding van toneelgezelschappen en
subsidie voor de Friese taal.
Van Otterloo hield spanning erin
ROTTERDAM Mahlers derde symfonie met alt, vrouwenkoor
en jongenskoor heeft een speelduur van zeven kwartier. Het is al
weer enkele decennia geleden, dat dit werk hier ter stede door het
Concertgebouworkest onder leiding van Erich Kleiber werd uitge
voerd. Een van de oorzaken van het geringe aantal audities zal wej
zijn de vereiste grote orkestbezetting (onder andere acht slagwer
kers). Vandaar dat men deze symfonie meestal voor bijzondere festi
vals reserveert.
onze radio- en tv-redactie
iERSUM De NOS-radioru-
Radiorama zal maandagavond
lur, Hilversum II) worden ge
in het verschijnsel „wegwerp-
dat wil zeggen de jonge vo-
ie met behulp van publiciteits-
rs en platenmakers in mindér
en tijd naar de top wordt ge-
middels enkele voltreffers op
-ebied, en na korte tijd weer
t om snel te worden vergeten,
irogramma zal „Bekend of be-
heten en is gebaseerd op uit-
van Toon Hermans, waarin
capaciteiten van jonge arties-
nu in twijfel trekt. Diverse
van het vak geven hun me-
'er de kleine tragiek van ge-
sterren. Men hoort o.a. opmer-
van Wim lbo, Seth Gaaikema,
n Rees, Alexander Pola, Con-
Willeke Alberti en Dick
de manager van Toon
ns.
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM .De revolutionaire
afgoden van deze tijd" is de titel van
een radiodiscussie over het Getuige
nis van verontrusten in de hervormde
kerk. Speciaal komt aan de orde de
zorg over het in dit getuigenis ge
noemde feit, da't het christendom
steeds meer met de revolutie zou ko
ketteren. Onder leiding van drs. L. M.
Thomas spreken met elkaar ing. J.
van der Graaf en prof. dr. H. Jonker,
die de verontrusten vertegenwoordi
gen, alsmede dr. K. Deurloo en ds. K.
Bouhuys, die een andere mening heb
ben. De uitzending is te horen mor
gen, zaterdagavond, om 17.30 u op
Hilversum II.
cht
Modern Masters of Time
restige op de pols
ein
Gisteravond heeft Willem van Ot
terloo met het Rotterdams Philhar-
monisch Orkest een uitvoering van
Mahlers derde gegeven, die hoewel
niet vlekkeloos, als geheel genomen
toch een goede indruk achterliet. Me
dewerkenden waren het Kralings
Vrouwenkoor, versterkt met leden
van het Rotterdams Barokensemble
(voorbereiding Iskar Aribo) en het
Haagse Knapenkoor, dat zijn bijdrage
heeft ingestudeerd onder Marius
Borstlap.
Teveel noten
Een teveel aan noten doet zich in
het marsachtige eerste deel horen. De
lengte van dit deel is niet evenredig
aan de muzikale inhoud, die echter
•met de volgende delen steeds belang
rijker wordt en culmineert in het
slot-adagio, waarin men Mahler op
zijn best kon beluisteren. Over het
algemeen heeft Van Otterloo, de grote
lengte van de symfonische delen ten
spijt, de spanning erin weten te hou
den. Hinderlijk waren deze avond
slechts de vele vlekjes en aarze
lingen bij een deel der koperblazers.
Vooral bij inzetten deden zich hape
ringen voor.
Verrassend mooi zong de alt Helen
Watts haar soli, en de ongekunstelde
en fijnzinnige samenzang van het
Kralingse Vrouwenkoor, van grote
draagkracht maar toch in sterktegra
den die het mezzo forte overschreden,
vormde een van de hoogtepunten van
deze avond.
De grote trompetsolo uit het derde
deel werd geblazen vanuit een luik
ter rechter zijde van de zaal. Het
hierdoor ontstane effect was zeer
fraai.
Zarathustra;s Middernachtslied van
Nietzsche werd met veel uitbeeldings
vermogen door Helen Watts ten gehore
gebracht/ Tezamen met het vrouwen-
en jongenskoor zong zij het „Armer
Kinderbettler"-lied uit „Des Knaben
Wunderhorn": Es sungen drei Engel
einen süssen Gesang. Het laatste deel
(adagio) bracht wel de apotheose van
het hele werk.
„Was mir die Liebe erzhalt" schreef
Mahler hierboven in de oorspronke
lijke partituur, en daaronder „Vater,
sieh' die Wunden mei Kein Wesen
karm verloren sein". Dit is muziek
van waarlijk onvergankelijke en ver
heven schoonheid, waarin Mahler zijn
gehele persoonlijkheid tot uitdrukking
heeft gebracht. Hedenavond vindt een
herhaling plaats van deze uitvoering.
W. H. WOLVEKAMP.
(advertentie)
een onzer verslaggevers
ERDAM Voormalige
andse SS-ers, NSB-ers en
ntstrijders zouden morgen
eünie willen houden in
ind, op korte afstand van
grens.
de bijeenkomst bewaren alle
jienen het diepste stilzwijgen;
plaats van samenkomst is niet
J
id-strijders willen voorkomen
"eünie zal moeten worden af-
doordat buitenstaanders er
iatseiin krijgen. Vorig jaar povem-
g een bijeenkomst, die in
zou worden gehouden, niet
door, nadat de desbetreffende plan
nen felle reacties hadden opgeroepen.
De organisatoren zouden een van de
moeilijkheden hebben willen omzei
len door dit jaar de ontmoeting in
Duitsland te houden.
De bijeenkomst van vorig jaar was
georganiseerd door de Hartmanstich
ting,. die is genoemd naar de beruchte
SS'er Jan Hartman. De 67-jarige we
duwe van Hartman, (Hartman is drie
jaar geleden overleden), zegt niets
van de plannen af te weten, omdat ze
vorig jaar met de bestuursleden van
de stichting gebrouilleerd raakte. De
voorzitter van de Hartmanstichting,
de veearts H. Knigge uit het Drentse
Annen, bleek gisteren onbereikbaar
te zijn.
Minister Van Agt is een aantrek-
kelijk man om te interviewen. Uit de
periode dat hij nog hoogleraar was
zijn zoveel uitspraken bekend die hij
als minister onder een regeerakkoord
niet kan waarmaken, dat je als in
terviewer het rijtje maar hoeft af te
gaan. Dat was in grote lijnen ook
wat gisteravond in het VPRO-pro-
gramma '"Joop van Tijn in gesprek
met..." gebeurde. Het resultaat was
dat je net als een paar weken gele
den bij het gesprek tussen Lange-
bent en ex-informateur Steenkamp
zat te bedenken dat deze minister
zijn "progressieve image" snel is
kwijtgeraakt. Wat hij daarvoor eten-
voerde kwam kort gezegd neer op
drie dingen: te weinig geld, te wei
nig tijd tot dusver en het bestaan
van het regeerakkoord. Wat daaruit
sprak, zeker geen gedrevenheid, eer
der een zekere lijdelijkheid waarvan
de minister eerder in gesprek had ge
zegd dat hij het tot een van zijn
slechte eigenschappen rekende. Het
was bij dat alles niet verwonderlijk
dat de minister meer aan het woord
kwam over zaken die hij niet, of niet
geheel kan aanvatten, dan over een
beleid dat hij wel zou willen probe
ren te verwezenlijken. Dat zal ook
hebben gelegen aan de vraagstelling
van Van Tijn, die verliep volgens het
vroeger-nu-schema dat hierboven
staat.
C.J.L
Vanavond te
horen
HILVERSUM 1 KRO
18.52 uur Auditie, muzikale talen
ten
19.50 uur Zonder grenzen, over missie
en zending
20.00 uur Verzoekplatenprogramma
22.00 uur Cursief, cabaret programma
22.50 uur Goal. sportprogramma
HILVERSUM 2 VPRO cn VARA
16.03—20.30 uur" VPRO-Vrijdag, ac
tueel programma
20.30 uur (NOS) Franse en Neder
landse chansorts
21.00 uur Concertgebouw Orkest
22.30 uur Lichte muziek
23.20 uur Muziek van Nederlanders
Vanavond te
xien
NEDERLAND I KRO
19.12 uur Piste, variétéprogramma
21.10 uur De zes vrouwen van Hen
drik VIII, tv-serie
22.40 uur (RKK) Kees de Wit, portret
van een bisschop
NEDERLAND 2 AVRO
19.05 uur Mary Tyler Moore-show
19.30 uur Vlieg er niet in. tv-serie
20.21 uur De mammoet is leerplichtig,
documentaire film
21.10 uur Voor de vuist weg
22.30 uur (NOS) Uit de Kunst
Van onze radio- en Iv-redactie
HILVERSUM Met bij de 400 le
den gaat het Rotterdamse koor Deo
Cantemus, geleid door Ari Pronk, in
het komende voorjaar naar Israël, om
daar opnamen te maken voor zeven
uitzendingen van de EO-televisie.
Men zou liederen van de dirigent zo
genaamd „op lokatie" zingen en wel
onder meer op de Olijfberg en aan
het meer van Galilea.
Morgenavond zal de EO om vijf
over zeven op Nederland II Britse
opnamen laten zien van een jongeren-
samenkomst in het huis van Cliff
Richard. De nu 29-jarige popzanger
houdt regelmatig bijbelstudiemeetings
en gebedssamenkomsten en in de film
„Een dag met Cliff Richard" kan men
zien hoe dat toegaat.
Op donderdag 25 november geeft
de EO een uitvoerige TV-reportage
van de zomerkampen van de Neder
lands Christelijke Studentenvereni
ging. De film is langer geworden dan
men dacht en zal daarom, in afwij
king van wat in de programmabladen
is aangekondigd, de gehele zendtijd
van de EO (19.05 op Ned II) in beslag
nemen. De voor dat uur ook aange
kondigde programma's verhuizen
naar zaterdag 27 november.
Ditishetrecept
Kaasfonduevan
Nederlandsekaas.
Caquelon inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl halfdroge witte wijn in
de pan verwarmen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 600 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden met
maïzena, op smaak /~Y~j
afmaken met
zout, peper. -
nootmuskaat
en wat kirsch.
MARY STEWART
104
Hij lachte zelfvoldaan. „Hoe je er ook uitziet, madame.
Vertel me eens - wat betekent Richard Byron voor je?"
Hij moet gevoeld hebben, hoe ik opschokte, maar hij
schreef dit toe aan de schrik van de herinnering. „O!"
riep ik uit. „Wat verschrikkelijk van me! Ik had het ge
woon vergeten!" Ik probeerde hem weg te duwen. „Mon
sieur Véry, moesten we niet liever verder gaan? Ik kan
niet begrijpen waar ik mijn hersens had."
„Werkelijk niet?" Hij lachte opnieuw en ik moest een
felle neiging bedwingen om hem een klap op zijn mooie
mond te geven. „Geef eens antwoord, "ma belle". Die Ri
chard Byron -"
„Ik ken Richard Byron niet," zei ik rad. „Het gaat mij
om dat jongetje - kleine David - laten we verder gaan,
monsieur Véry!"
„Een minuut geleden zei je Paul tegen me."
„Paul dan. Als we niet op tijd komen -"
„Er is tijd genoeg." Hij trok me weer dicht tegen zich
aan. Ik wist dat hij nog niet van plan was verder te rij
den. Ik durfde het niet op de spits te drijven en zijn arg
waan opwekken. Ik liet.me weer een lange, slopende mi
nuut tegen hem aanglijden, terwijl ik mijn oren tot het
uiterste inspande of ik Kramers auto hoorde. Het duister
omringde ons. De stilte onder de bomen leek dicht en
drukkend. Slechts door een heel flauwe trilling verried
de Mercedes dat de motor nog liep. Paul Véry lette daar
niet op, of hij was te zeer in beslag genomen om het te
merken. Ik vroeg me af hoe lang het precies zou duren,
eer ik de zaak niet meer aan zou kunnen, en vermoedde
dat dat nu niet lang meer zou duren. Zou ik gewurgd
worden net als Tony, of -
Ik slaakte nogmaals een diepe zucht, en trok me los.
„We moeten gaan," zei ik hees. „Die kleine jongen, Paul,
chéri - we mogen hem niet vergeten. Ik zou het mezelf
nooit vergeven als er met hem iets gebeurde doordat wij
- Ik zweeg en lei een hand tegen zijn wang. „Laten we
verder gaan, Paul."
Hij was zo gespannen als een stalen draad en haalde
snel adem. Er lag een vreemde blik in zijn ogen, een
soort koude gloed die onheilspellend was, een nietsziende
blik waarin ik eensklaps de blik van een moordenaar
herkende. Zijn handen bewogen in de blinde. Elk mo
ment kon nu de zaak mij uit de handen lopen.
Ik duwde zijn handen zachtjes weg. „Toe!" zei ik.
„Haal mijn tasje en dan moeten we gaan."
Hij verroerde zich niet, maar bleef stil zitten met zijn
blik op mij gericht.
Ik glimlachte tegen hem. „Uitstekend, mooie man," zei
ik. „We gaan niet. Maar haal mijn tasje toch maar. Ik
voel me foei-lelijk, en ik wil mijn spiegeltje hebben."
Ik boog me met mijn vriendelijkste glimlach snel naar
voren, reikte toen voor hem langs en opende de deur. Hij
aarzelde, klom toen met een licht schouderophalen uit de
wagen.
Ik had de tas laten vallen voordat de wagen stopte, en
ik rekende dat die ongeveer twintig meter terug zou lig
gen.
Ik telde zijn stappen, en legde mijn hand op de
handrem, maakte de pal los. Ik liet mijn hand zo liggen,
en wachtte.
Vijf, zes, zeven... Hij bleef staan en ik meende dat hij
achterom keek.
„Kun je hem niet vinden?" riep ik. „Moet ik komen?"
„Het komt wel goed." Hij liep langzaam verder.
Ik stak een voet uit naar links en trapte de koppeling
los. We stonden op een helling; ik zette de wagen op de
tweede versnelling.
(Wordt vervolgd)
Momma
7tsa
ücaM,
jfrmza/Mfettpx
ck6e$/e0' 1
vraag klaurenbrochtira dealarlljst
aan bl) Rlha Harderwijk
Kareltje Knetter en de blauwgeruite kiel
met t
mert
f 73.
ring
irren
ir, za
land I. NOS: 18.45 (K)
.'ltjeskrant. STER: 18.50
eclame. NOS: 18.55 (Kj
al STER: 19.00 (K) Re-
KRO: 19.05 (K) Felix de
ikenfllm. 19.12 (K) Piste:
^programma. STER: 19.55
eclame. NOS: 20.00 (K)
lal. STER: 20.15 (K) Re-
KRO: 20.21 Brandpunt,
t) De Zes vrouwen van
VIII: 4. Anna van
TV-serie. KRO/RKK;
Kees de Wit, filmpor-
an een Bisschop. NOS:
10 (K) Journaal,
rland II. NOS: 18.45 (K)
beltjeskrant. STER: 18.50
eclame. NOS: 18.55 <K)
al. STER: 19.00 (K) Re-
19.33 Keurig Frans en
zoeklicht. 19.39 Mededelingen
en weerbericht. 19 45 Nieuws.
20.10 Panorama. 20.55 (K) De
ondergang van de Adelaars,
oorlogsfilm. 23.15 Nieuws..
GRAMMOFOONPLATENPRO-
GRAMMA
VAN 18 - 20 UUR
I. 402
..Eugene Onegin". v. Peter grammofoonmuziek en actuali-
Tsjaikowsky. (le bedrijf). II. teiten (7.30-7.41 en 8.30-8.41
Modest6 Moussorgskyh"liPo- Nieuws). 10.00 Verzoekplaten-
lowetzer dansen uit ..Prins Ig- programma voor de militairen,
or" v. Alexander Borodin. IV.
Suite „De Gouden Haan" v.
Nlcolal Rlmsky Korsakov.
(16 00-16.02 Nieuws.) 16.15 (S)
NOS-Jazz. 16.45 Inzet: amateu
ristische muziekbeoefening.
CHRISTIAN SCIENCE: 17.15
Ik ben niet alleen, lezing.
NOS: 17.30 De revolutionaire
afgoden van deze tijd. discus-
TROS: sie. VARA: 17.55 Mededelingen.
Lichte
Hilversum ni. 240 m. NCRV:
7 00 Nieuws. 7.02 Popstation.
700 Nieuws. 7.02 Popstation.
(8 00 Nieuws) 9 00 Nieuws. 9 03
Pers vers. 10.00 Nieuws. 10.03
(10.30-10.32 Nieuws). 11.55 Mede- Nieuws.) ^OO^euwsM^.O^El-
Hilv
7.00 Nieuw:
pee Pop. 13.00 Nieuws. 13.03
Nee, we noemen geen namen.
(14.00 en 15.00 Nieuws.) 15.30
Koorzang en licht orkest. 16.00
Nieuws. 16.03-18.00 Sport en
Hilversum
102
KRO:
AVRO: 19.05 (K) Mary 18.30 Nieuws. 18.41 Actualite
Moore Show. 19.30 Vlieg ten. 18.50 Marktberichten. 18.52
TV-serie over op- (S) Auditie: muzikale talenten.
delingen. 12.00 Route
amusementstourlsme.
(12.16-12.26 Overheidsvoorlich
ting. 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw: 12.30-12.41 Muziek. (17.00 Nieuws.)
Nieuw, 1. 00 IS, Steiger - B: Neder|a„a
radio-show. (15.30-15.32 en LEAC: 9.00 Nascholing huisart-
17,30-17.32 Nieuws: 17.32-17.50 son - les 4 (herh.) 9.30 Tech-
Actualiteiten). 18.00 Persover-
nlsch en wetenschappelijk En-
gels - les 8. 10.00 Het kan ver
zicht. Politieke PartUen: 18.19 keren Ies 6 (herh.) 10.30 Ele-
Zonder "grenzen aKrtS ""ff"/'"'v™ ^,C™ vara E"""m
over missie en zending. 20.00 i\,
Verzoekplatenprogramma. 22.00 7 ou., f" ochtendgym-
fwa.i.c ««.vu. iu.ii x-ci- (S) Cabaretprogramma. 22.25 nastlek. 7.-0 (S) Z.O..
i: De Mammoet is leer- Overweging. 22.30 Nieuws. 22.38 rieerd programma met
Den Haag vandaag. 22.50 <S> Van de voorpagina;
hun praktijken.
19.55 (K) Reclame NOS:
K) Journaal. STER: 20.15
iclame. AVRO: 20.21 Per-
documentaire film.
zatei K) voor de Vuist weg.
22.20 (K) Journaal. 22 25
laag vandaag,
de kunst.
11.00-11.30 Studeren - les 6
(herh.) NOS: 13.00-14.00 (K) In-
geva- tocht Sint Nicolaas in Monnl-
7.33 kendam. 16.00 Journaal. VA-
7.54 RA: 16.02 Boingk-K-K, films.
Goal cën (sport)programma VPRO: Deze dag: 8.00 Nieuws: nieuws cn informatie,
met veel muziek. 23.55-24 00 8.11 Actualiteiten: 9 35 Water- 17.00-17.30 (K) Klnderprogram-
22 30-23.00 Nieuws. standen: 10.05 Ombudsman, ma.
Hilversum II 298 m. VPRO 10 30 (S) Zaterdag Informatie:
le Nederlands. 18.00 (K) 18.00 en 20.00 Nieuws. VARA: muziek en informatishow.
mert leskrant. 18 05 Technisch 21.00 (S) Concertgebouw Orkest J" Nieuws.)
1 etenschappelijk Engels, met solisten 22.30 (S) Lichte ao.„0i,.0)
Verkeersveiligheid. 13.40 muziek. 22.55 Mededelingen,
tneertje Rossi gaat kam- 23.00 Nieuws. 23.10 Actualltei-;
ie.
.00
tekenfilm. 18.50 Luceat,
uur, Godsdienstige uitzending,
ve za Ziet u er wat ln?
Belglë-Nederlands. 13.15-14.<
Nieuws. Trefpunt. Gesprek over actue-
13.11 Actualiteiten. 13.23 VA- le problemen. 16.00 Technisch
RA-varia. 13.25 (S) Dit Is het en wetenschappelijk Engels
HIRO: 14 35 HIRO-Magazine. (volksuniversiteit). 16.30
"3 20 Muziek van Neder- NOS: 15.05 De komende week mentalre economie (Volksuni-
ia-ja, spaans
1. Het was warm. Ver
schrikkelijk warm. Zwart
lagen de huizen van Rijk-
huyzen afgetekend tegen de
fel blakende grond. En of
het nu door de warmte
kwam, dat weten wij niet,
maar in elk geval was de
ravenzwarte kuif van Ka
reltje Knetter weer aange
groeid en het flinke ventje
zag er weer net zo uit als
altijd. Aleen die vreselijke
warmte die zat hem da
nig dwars. Zelfs het ijsje,
waaraan hij landerig zat te
likken, bracht hem niet de
minste verpozing. Vlak ach
ter hem in de schaduw zat
smidje Verholen op een
kistje en rookte ongeïnte
resseerd zijn pijp. Heet trilde de lucht boven het doodstille pleintje en de
smid zuchtte: „O... kwam er maar een depressie boven IJsland... dan kre
gen wij hier ten minste koel weer met regen„IJslandhet mocht
wat... zuchtte Kareltje. „IJs helpt ook al geen zier." En met deze woorden
slikte hij het laatste kleffe restje van zijn ijshoorn naar binnen. „En nou
weet ik wat ik doe!" zei de smid plotseling. „We sluiten de tent en we gaan
met vakantie. Dat hebben we wel verdiend, vind ik. We gaan naar zee. We
gaan naar Zoutkapelle. Daar is een mooi strand en het is een leuk, schilder
achtig en romantisch stadje." Kareltje Knetter had geen enkel bezwaar tegen
deze gedachte cn het denkbeeld van de koele zee alleen al zette hem aan tot
ongekende aktiviteit. Snel werden de koffers gepakt en een half uurtje later
reed de mooie sportwagen van smidje Verholen het goede Rijkhuyzen uit, dat
eenzaam achterbleef, blakerend onder de felle zomerzon
FERDNAND