Diepgaande theologische
bezinning op IKOR nodig
Landsman: IKOR zil
in oecumenische getti
Sterke oppositie in
hervormde synode
tegen hoger salaris
Uw probleem Hervormde synode na lang debat
is het
onze..
COMMENTAREN
Actiegroepen
Zeer zwak
Triest
Een woord voor vandaag
ml
BEROEPINGSWEI
WOENSDAG 17 NOVEMBERt
Brieven die niet lijn voorzien
van naam en adres kannen niet in
behandeling worden genomen. Ge.
heimhoadlng is verzekerd Vragen
die niet onderling met elkaar in
verband staan moeten in afzonder,
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een galden aan post
zegels te worden Ingesloten.
Vraag: Op moederdag ontving ik
twee gamalenplanten. Ze staan in
een witte stenen bak. Ze hadden heel
veel garnalen, maar ze zijn sterk ach
teruitgegaan. Er zitten ook steeds
kleine zwarte vliegjes op. Ik geloof
dat het luizen worden, want ze ko
men ook op andere planten en daar
komen ook luizen op.
Nu vallen de garnalen steeds maar
af. Eerst worden ze zwart. Er zijn
nog maar twee garnaaltjes over. Zijn
de planten nog te redden?
Antwoord: De beloperone guttata
(garnalenplant) kan heel goed overge
houden worden. Als we de plant in
volle bloei in ons bezit krijgen, moet
ze in het volle licht gezet worden,
liefst morgenzon, en ook geregeld ge
lucht worden. Men geve dan volop
water en zo mogelijk eens in de veer
tien dagen kunstmest Als ze uitge
bloeid is, is dit geen verontrustend
teken. In de winter moet men de
plant laten rusten en in een matig
verwarmde, zonnige kamer zetten
met een temperatuur van 12 tot 15
graden Celsius. De plant krijgt dan
een minimum aan water en bijna
geen mest. Het totale verlies van bla
deren is normaal in deze rusttijd. In
het voorjaar moet men verpotten in
goede tuinaarde, bladaarde en oude
koemest - met - wat - scherp - zand,
snoeien en kale stengels wegnemen,
iets meer water geven en op de oude
plaats voor het raam zetten. In het
beeln wat bijmesten.
Wat de luis betreft: Oppassen voor
tocht, besnulten met zeeDSplrltus en
wat tabakssap. Een heel goed boekje
voor plantenliefhebbers is: 100 ka
merplanten in kleur door A. C. Mul-
ler-Idzerda, uitgegeven door Kosmos,
Amsterdam-Antwerpen.
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN Er moet een „grondige gelovige heroriëntering" komen ten aanzien van
het werk van de kerken voor radio en televisie. Dit sprak de hervormde synode gisteravond uit
na een urenlange discussie, waarin harde noten gekraakt werden over het IKOR.
Evenals in de gereformeerde synode, enkele weken geleden, was er met name kritiek op de
televisieprogramma's van het IKOR, maar het zg. totaalprogramma op de derde zondag van de
maand voor de radio bleek evenmin algemeen geliefd te zijn.
Toch gaf de synode in zijn besluit aan het slot van dit debat tevens uiting aan zijn „kritische
solidariteit" met de arbeid van het IKOR en zijn medewerkers en aan zijn „waardering en
dankbaarheid voor hun toegewijde arbeid."
Het besluit werd genomen met 39 tegen 7 stemmen.
Over wat in de morgenvergadering
gezegd ward, het volgende. Praeses
ds. .J C. H. Jörg uit Apeldoorn (hij is
ds. J. A. G. van Zanten, die zich van
wege zijn ziekte heeft moeten terug
trekken, opgevolgd en hij hield op
een beminnelijke manier de touwtjes
strak) gaf eerst het woord aan de le
den van de synodale commissie van
rapport, welke wegens tijdgebrek
geen verhaal op papier had kunnen
zetten. Ds Ph. Cornelder uit Rotter
dam vroeg: zeg nu eens rechtuit dat
dit of dat programma er naast was,
er probeer toch politieke eenzijdighe
den te voorkomen. Ds. Ph. A. Warners
uit Utrecht merkte om te beginnen op
dat zijn pastoraat eerder door Ajax
of De kleine waarheid dan door
IKOR-uitzendingen gehinderd werd;
hij vroeg te bedenken dat zieken, ge
handicapten en bejaarden ook graag
voor de t.v. iets willen beleven van
het gewone kerkelijke leven. Ds. W.
Kalkman uit Driebergen kon in de
uitzendingen van het IKOR moeilijk
de boodschap van de kerk herkennen,
het was z.i. ook allemaal sterk hori
zontaal gericht Ds. A. D. H. Huys-
man uit Purmer prees het IKOR, dat
het de tekenen der tijden probeert te
verstaan: daartoe roept de heilige
schrift ons ook op. Ds. Huysman wil
de weten waarom er zo weinig vrij
zinnig-hervormde kerkdiensten wer
den uitgezonden. (Reactie van ds. K.
A. Abelsma uit Wateringen: dan weet
ik niet meer wat vrijzinnig is..
Discussie
In de hierna volgende discussie
merkte ds. S. F. van Veenen uit Uit
huizen op dat er IKOR-programma's
geweest zijn, die meer afbreken dan
opbouwen. Ds. Abelsma, zojuist al ge
noemd, las in de nota van de heer De
Haan over een op te richten media-
sectie van de raad van kerken: hij
dacht dat langs deze weg de rechter-
De polarisatie, die volgens haar aanhangers de
duidelijkheid moet bevorderen, gedijt intussen het
best bij onduidelijkheid. Een van de belangrijkste
vragen rond Kosmokomplot waarover in de her
vormde synode werd gedebatteerd, luidt: waarom
wilden de actiegroepen daarin van het begin af
gesteund door Kerk en Wereld alleen praten met
vertegenwoordigers van de oppositiepartijen?
Nog steeds is niet opgehelderd of dat als een
compliment voor de oppositiepartijen moest wor
den opgevat (omdat deze in hun programma's het
dichtst bij de aanbevelingen van Uppsala bleken te
zitten), als een uitdaging (omdat volgens Sjaloom
juist de oppositiepartijen gewogen zouden moeten
worden op de ernst die zij bereid waren te ma
ken met het desbetreffende deel van hun program)
of louter functioneeTin de zin van „binnen- en bui
tenparlementaire oppositie overleggen met elkaar".
Doordat de synode overmand werd door zorg
vanwege de zich toespitsende controverse, heeft zij
zich niet verder in de motieven van deze actie
groepen verdiept, wat misschien de discussie zin
voller en minder polariserend zou hebben gemaakt.
Als de gewraakte keus voor „links" gemaakt zou
zijn, omdat de programma's van de oppositiepar
tijen het meest aansluiten bij de aanbevelingen van
Uppsala, dan zou men zich eens in de aard van zul
ke internationale kerkelijke uitspraken moeten ver
diepen. En dat zou weer kunnen leiden tot de
vraag, of de Nederlandse kerkelijke vertegenwoor
digers in Uppsala (onder wie ds. Landsman) hun
stem hadden moeten geven aan aanbeveling f. van
'Taken voor iedere christen':
„Christenen moeten in hun politieke opstelling
en keuze, in hun werk in partijen en iéj hun stem
in de verkiezingen de zaak van de wereldgerech-
tigheid het zwaarst laten wegen. Dit vergt een
meedoen in het politieke leven, een engagement in
een of meer partijen en in buitenparlementaire ac-
Het stemmen tegen een begroting van een af
zonderlijk departement is een uiting van onver
zoenlijkheid die door de als progressieve partijen
bekend staande oppositie in de Tweede Kamer
slechts zelden wordt gehanteerd. In de vorige
kabinetsperiode trof alleen de toenmalige minister
Schut van volkshuisvesting een dergelijke giganti
sche motie van afkeuring en wantrouwen toen de
PvdA-fractie tegen de begroting van diens depar
tement stemde. Dit keer hebben minister Engels
en zijn staatssecretarissen, de heer Vonhoff en
mevrouw Van Veenendaal het moeten meemaken
dat de fracties van PvdA en D'66 niets met hen
te maken willen hebben.
Het is de PvdA inmiddels waarschijnlijk zelf
wel duidelijk geworden dat een dergelijke
bejegening van de heer Schut een menigte van
vraagtekens verdient. Maar voor de wijze waarop
de heer Engels en de zijnen thans door de oppositie
Triest is na dit alles des temeer dat de oppositie
partijen in de Tweede Kamer slechts uiterst weinig
aan de begroting van de heer Engels hebben weten
te veranderen en dat op hun beurt de regerings
gezinde fracties die begroting voor een belangrijk
deel voor zoete koek hebben geslikt. De oorzaak
van beider onmacht is gemakkelijk aan te wijzen:
de regeringsgezinde fracties zitten vast aan het
regeer-akkoord, de serieus te nemen oppositie aan
de alternatieve begroting waarmee zij week in
week uit inhoud tracht te geven aan de polarisatie-
gedachte.
Het regeer-akkoord is, wegens de te verwachten
tegenstellingen tussen de coalitiepartners onderling
de confessionele partijen aan de ene en WD en
DS'70 aan de andere kant zo gedetailleerd dat
er nauwelijks een marge voor verandering en aan
passing is gelaten. Anderzijds is het oppositie-
ties. Dit betekent dat alles in het werk moet wor
den gesteld om de partijen waarvan men lid is zo
ver te krijgen dat zij metterdaad aan de zaken van
ontwikkelingshulp de hoogste voorrang geven. Dit
betekent ook dat christenen in verkiezingen hun
stem moeten uitbrengen op die partijen en die kan
didaten die dienovereenkomstig handelen".
Het is duidelijk dat zo'n aanbeveling partijpoli
tieke consequenties heeft en daarom in een kerk als
de hervormde kerk tot moeilijkheden kan leiden.
Het zwakke van zo'n aanbeveling is natuurlijk pre
cies dat oppositiepartijen alleen maar het voorne
men kunnen uitspreken aan deze zaken de hoogste
voorrang te zullen geven cn dat regeringspartijen
iedere dag met meer prioriteiten om de oren wor
den geslagen waarvoor zij iedere week minder geld
ter beschikking blijken te hebben. Dit soort om
standigheden belemmeren in elk geval al het oor
deel over de vraag, welke partij deze zaken „de
hoogste voorrang" geeft.
Hoe dan ook, de actiegroepen wilden dit selectie
ve gesprek, en Kerk en Wereld ook. Het modera-
men betreurde dat, liet dit Kerk en Wereld weten
en nodigde Kerk en Wereld uit dit ook te betreu
ren. Dat geschiedde zonder overleg met de co
ordinator van die actiegroepen, Sjaloom.
Als ds. Landsman voor de door hem ontvouwde
plannen voor de volgende vredesweek met Kerk en
Wereld en het Interkerkelijk Vredesberaad in zee
gaat, zal hij toch weer merken hoezeer hij de mo
biliteit en de dynamiek van de actiegroepen nodig
heeft. Maar de vraag is of deze groepen dan nog zo
scheutig zullen zijn. Want zij hebben reden om
bang te zijn dat zij, zodra het controversioneel
wordt, ineens, buiten hun voorkennis, gedesavou
eerd worden: eerst door een moderamen en vervol
gens door de grote meerderheid van een synode.
Ook al heeft de synode dat zeker niet bedoeld, het
komt wel zo over.
zijn misprezen kan men helaas begrip opbrengen.
Deze minister heeft bij de voorbereiding van zijn
begroting kennelijk zozeer over zich laten heen
lopen en hij heeft zijn werkstuk vervolgens in het
parlement verdedigd op een wijze die zozeer
gespeend was van kleur, visie en besef voor de
maatschappij-kritische functie die zijn departe
ment zou moeten hebben dat maar al te duidelijk
is geworden dat hij weinig van de allure van zijn
voorgangster heeft.
Wat voorts staatssecretaris Vonhoff betreft moet
worden gevreesd dat deze wel terdege visie heeft,
maar dan een volstrekt verkeerde, namelijk een
die van maatschappijkritiek en daarom ook van
zinvol vormings- en opbouwwerk niet wil weten.
Het zal de formateur van dit kabinet wel spijten
dat hij op een zo belangrijke post een dergelijke
bezetting heeft gedoogd.
akkoord door het ook al zuinige alternatieve
dekkingsplan zodanig gefixeerd, dat ook aan die
kant de speelruimte tot een minimum is ingekrom
pen. Daarbij komt dat ieder die het zou wagen een
hand uit te steken naar de overzijde, het risico
loopt te worden gebrandmerkt als verrader van
zijn eigen akkoord.
Het kabinet Biesheuvel vaart hier wel bij. Het
kan zich zelfs permitteren, een minister als de
heer Engels naar het front te sturen zonder dat
behoeft te worden geducht dat hij zal sneuvelen.
Maar voor een volksvertegenwoordiging valt er
op die manier weinig meer te doen. Het gaat wat
ver, het parlement voor anderhalf of twee jaar
naar huis te sturen, maar zoals dezer dagen van
de kant van de oppositie is opgemerkt er zou
niet bijzonder veel door veranderen.
vleugel van de kerk zeker geen kans
kreeg beter aan haar trekken te ko
men. Ds. H. Binnekamp uit Boven-
Hardinxveld laakte het provocerend
karakter van wat het IKOR brengt.
Hij zou willen (en legde dat in een
motie neer) dat de hervormde kerk
zich uit het IKOR zou terugtrekken
en zélf kerkelijke uitzendingen ter
hand nemen. Ds. D. H. Scholten uit
Eindhoven hoorde „veel zuur gezeur"
over het IKOR, maar in zijn gemeen
te bestond er grote waardering voor
de uitzendingen. Ds. F. J. Goethals
uit Geldermalsen: het IKOR blijft
steken in de discussie en komt niet of
te weinig aan het getuigenis toe. Ds.
J. E. van Veen van de raad voor
overheid en samenleving zou willen
dat ook niet-synodeleden hun zegje
over het werk van het IKOR konden
doen, want tenslotte levert de synode
een vrij eenzijdig cultureel klimaat
op. Prof. dr. P. J. Roscam Abbing uit
Leiden stelde deze vraag: is het
meest extreme ook het meest type
rende, is het boeiende bij voorbaat
goed? Ds. M. Groenenberg uit Utrecht
wilde met betrekking tot het totaal
programma op zondagochtend weten
waar de discussianten vandaan ko
men. Actiegroepen krijg je natuurlijk
makkelijk genoeg.
Bestuursleden
Vervolgens kwamen de bestuursle
den van het IKOR aan het woord. Ds.
L. H. Ruitenberg attendeerde nadruk
kelijk op het oecumenisch karakter
van het IKOR (eraan herinnerend dat
de gereformeerde synode kort geleden
met grote meerderheid van stemmen
de samenwerking met het IKOR be
vestigde): er is altijd spanning tussen
het oecumenisch bezig-zijn en het
verlangen naar de eigen identiteit
Ds. L. H. RUITENBERG
oecumenisch
(Van een onzer verslaggevers)
DRIEBERGEN Morrend
heeft een grote minderheid in
de hervormde synode zich gister
middag moeten neerleggen bij
een tractementsverhoging tot
fl. 4.000.per jaar, uit te keren
in periodieke verhogingen.
Het was een onderdeel van een
rapport van dc commissie rechtsposi
tie en tractementen, een onderdeel
dat ook de instemming bleek te heb
ben van de algemene kerkvoogdij-
raaJ hervormde kerk. Negentien le
den stelden zich op het standpunt
van de dominees Kalkman en War
ners die vonden dat de financiële po
sitie van de kerk dit niet rechtvaar
digde. Zij meenden dat indien er
salarisruimte is deze vooral moet
worden besteed om in dringende va
catures te voorzien. Bovendien von
den ze periodieke verhogingen véél te
ongenuanceerd en te weinig gediffe
rentieerd naar de lasten die bijvoor
beeld op jonge en op oude predikan
ten drukken.
„Ik vind het wel roerend dat colle
ga's een periodieke verhoging afwij
zen met het oog op de situatie van de
kerk, maar ik vraag me af of dat zo
verstandig is", zo bracht het commis
sielid ds. C. Blomaard (secretaris van
de vereniging van predikanten) in het
midden. Denkend aan „samen op
weg", de toenemende samenwerking
met de gereformeerden, constateerde
hij dat de gereformeerde predikanten
reeds lang en breed op het leraarssa
laris zitten. Bovendien hebben die
ƒ9.000,-. pensioen en de hervormde
predikanten slechts ƒ4 400,-. De her
vormde predikanten zullen ook na
O korst
Telkens weer lezen we in de Bijbel dat God zegt: ,.K ^pt
Hij zegt het in het Oude Testament en Christus he rroer
het in het Nieuwe. Maar dat is slechts één kant va veJ
Evangelie. Een tweede bijbels grondthema is „Gat ie^
„Trekt op". Daarin zit de dynamiek van het Christel l0i
ven. We zijn onderweg, naar het beloofde land, naar Dt.-
naar het Nieuwe Jeruzalem, of hoe we het doel ooi bbe:
men.
Iets daarvan schemert er al door in het paradijs, als jkt.
zen: „Toen zond de Here hen weg." Toegegevenda
een groot stuk oordeel in. Maar ook een brok besche
(opdat zij niet eten van de boom van het eeuwige
en ook een opdracht. In de donkere wereld van
bloed en tranen moeten ze God vertegenwoordigen !,85
cies als in de lichte wereld van het paradijs. God gaa
met hen mee.
Duidelijker zien we dat bij Abram. God zegt: Gaai dra;
het land dat Ik u wijzen zal. Hij geeft geen brief m etar
twintig kilometer te openen voor verdere instructies,
trekt zelf mee. God geeft geen Baedeker of VVV-pro
ma, maar is Zelf de Gids.
We lezen vandaag: Mattheus 24 32-42.
end
pla
de
rugi
Dr. C. GRAAFLAND
koerswijziging
van de deelnemende kerken. Prof. dr.
J. B. Boendermaker (luthers) zei over
het totaalprogramma, dat lang niet al
tijd van „horizontale" onderwerpen
sprake is; hij herinnerde aan de uit
zending over het gebed, die meer dan
honderd reacties opleverde.
Dr. C. Graafland uit Amsterdam
vertelde dat hij in 1968 om des gewe-
tenswil als bestuurslid had bedankt;
op aandringen van het moderamen
der synode was hij aangebleven, er
leek kans op koerswijziging, maar
„helaas, dit werd een teleurstelling".
Dr. Graafland was in toenemende
mate verontrust over de gang van za
ken, hij wilde de kritiek niet inzetten
op „bedrijfsongevallen", maar hij
oordeelde dat het IKOR gevangen is
in de fanatieke ideologie van de zgn.
dialoog: aan ieders spreken wordt zo
veel volume gegeven, dat het belijden
der kerk in ademnood komt. Hij
drong aan op een verandering van de
struktuur van het IKOR, waardoor
de verbinding tussen de kerk en dat
wat uitgezonden wordt veel recht
streekser zal ziin. Voor dr. Graafland
stond of viel de zaak met het ant
woord op de vraag, wat de synode nu
zal beslissen.
Ds. F. H. Landsman, deelde de zor
gen van dr. Graafland. Hij deelde
mee dat IKOR en gereformeerde de-
putaten bezig ziin te komen tot een
nieuwe omroepstichting, waarbij de
kerken zelf rechtstreeks verantwoor-
deliik ziin voor de uitzending van
kerkdiensten en via vertegenwoordi
ging in programmacommissies ook
dicht Hi de verzorging van gezamen
lijke programma's zitten. Ds. Lands
man hoopte dat via deze weg er pro
gramma's zouden komen die méér
door de kerken gedragen kunnen
worden.
Ds. W. J. Koole, directeur IKOR-
t.v., betoogde dat zestig a zeventig
procent van de programma's voor de
kerkmens te herkennen en te ervaren
is en de heer De Haan bracht naar
voren dat het verwijt van eenzijdig
heid nimmer komt van de mensen die
op uitzendingen reageren. Aan 't a-
dres van ds. Groenenberg: de actie
groepen die u hoort zijn meestal ker
kelijke actiegroepen en verder valt
het bijzonder moeilijk discussianten
van „rechts" voor de microfoon te
krijgen.
Tot zover over de morgenvergade
ring der synode.
deze periodieke verhoging nog
ƒ5.000,-. 's jaars onder hun gerefor
meerde collega's zitten en dan nog
in de hoogste klasse', want in de lage
re klassen blijven de predikanten in
de buurt van het schoolhoofdensala
ris. „En dat is behoorlijk, maar niet
voor een academicus", aldus ds. Blo
maard. Hij achtte het onjuist de fi
nanciële nood van de kerk af te
schuiven op de mensen die er het
hardst in werken, maar ds. Warners
hield zijn bezwaren tegen die perio
dieke verhoging (ook al werd voorge
rekend dat dat fiscaal ook voor de
kerk de beste oplossing zou zijn en al
werd hem gezegd dat het pastoraat
voor studerende theologen ook een
beetje aantrekkelijk moet blijven).
Zijri voorstel om de zaak aan te
'•houden werd met 27 - 19 stemmen
verworpen en zijn volgend voorstel
om in de plaats van periodieke ver
hogingen zogenaamde „kindergelden"
(voor studerende kinderen) weel- in te
voeren met 32 - 17 stemmen. Het
voorstel inzake de rechtspositie en de
tractementen dat was ingediend door
de dusgenaamde commissie kreeg 28
stemmen voor en 17 tegen.
Griep in Hongarije
WENEN (RTR) Radio-Boedapest
heeft dinsdag gemeld dat er in Hon
garije 300.000 mensen griep hebben.
Tot dusver zijn 31 bejaarden aan deze
ziekte overleden. 1.200 slachtoffers in
Boedapest van de griepepidemie lig
gen in ziekenhuizen en het aantal
grieppati4nten neemt nog steeds toe.
De behandeling is moeilijker gewor
den doordat vele artsen en verpleeg
sters in de afgelopen drie dagen zelf
griep hebben gekregen.
(Van een onzer verslaggevers)
DRIEBERGEN In de avond
vergadering werd het IKOR-
debat voortgezet. Ds. F. H.
Landsman keerde een verwijt
om: van de ztfde van de IKOR-
mensen wordt het kerkevolk
vaak verweten, Hat het in een
getto leeft, "zonder oog voor de
werkelijkheid rondom. Maar, zo
zei ds. Landsman, jullie van het
IKOR zitten in een getto, een
soort oecumenisch getto. Jullie
houden je steeds weer bezig aan
enkele zeer bepaalde exponenten
van zeer bepaalde vormen van
wereldtheologisch denken, zei
h(j, en h\j noemde de namen van
Harvey Cox en Dorothee Sölle.
Hetzelfde constateerde ds. Lands
man ook bij het vormingswerk en bij
Kerk en Wereld. Aan theologen als
Cox en Sölle wordt veel te veel eer
bewezen, terwijl wat Gunning noemde
het leven van de gemeente te weinig
wordt gewaardeerd. Daarom achtte
ds. Landsman grondige theologische
bezinning noodzakelijk, opdat de men
sen van het IKOR zich uit dit isole
ment zouden laten trekken.
Namens het moderamen deed ds.
Landsman daarop het volgende voor
stel:
'De generale synode, kennis genomen
hebbende van de notities over het
programmabeleid van het IKOR inza
ke radio en televisie en van het con
cept jaarverslag 1970.
naar aanleiding van deze stukken
uiting gegeven hebbende aan haar
waardering en kritiek met betrekking
tot de arbeid van het IKOR, en
kennis genomen hebbende van de
plannen die bestaan met betrekking
tot de herstructurering van de samen
werking van de kerkelijke zendge-
machtigdèn
besluit de wens te kennen te geven,
dat
a. een gelovige heroriëntering plaats
■zal vinden op de arbeid van de ker
ken op het terrein van de omroep;
b. het nagegaan zal worden op welke
wijze de communicatie tussen de ker
ken en het IKOR kan worden ver
sterkt;
c. het nagegaan zal worden welke
wijzigingen dienen plaats te vinden in
de wijze van samenstelling van het
bestuur, de programmacommissies en
het zogenaamde hervormde beraad;
d. concrete voorstellen met betrek
king tot het sub a t/m c gestelde door
het breed moderamen nader zullen
worden uitgewerkt en aan het IKOR
zullen worden voorgelegd.
Besluit voorts uiting te geven aan zijn
kritische solidariteit met de arbeid
van het IKOR en zijn medewerkers en
zijn waarderng en dankbaarheid voor
hun toegewijde arbeid'.
Staf akkoord
De aanwezige bestuursleden van het
IKOR toonden zich met dit vuorstel
ingenomen. Prof. dr. J. P. Boenderma
ker zal er mogelijkheden in tot com-
mnicatie naar beide kanten, die ook
door de IKOR-staf zeer wordt ge
wenst. Ook ds. L. H. Ruitenberg zei,
dat het gebrek aan theologische door
denking in het IKOR als buitenge
woon frustrerend wordt ervaren.
De beide IKOR-directeuren J. W.
de Haan en ds. W. J.. Koole noemden
deze theologische bezinning de reali
sering van e endoor de staf al lang
gekoesterde wens. Zij protesteerden
overigens tegen de tekening, die van
het IKOR was gegeven. Wij hebben
geen ideologische theologie, zei ds.
Koole. Zij vonden ook. dat het be
stuur schuld heeft, omdat het veel te
weinig contact heeft gezocht met de
staf. Eén beraadsdag per jaar
weinig.
kelyk te doorbreken".
Geen rookgordijn
tbe
e gi
van
den<
prb
effei
vrai
oita
ordt
•lijk
imer
mds<
ivole
Si
Dr. C. Graafland toonde zich ni 'em
gerust. Hij vreesde op grond van aag<
ervaring als IKOR-bestuurder, da
voorstel weinig effect zou hebbei
er niet tevens binnen de kring
het IKOR wezenlijke garanties
kregen konden worden voor een n
nieuwde manier van werken,
moeten mensen in het getto
worden om zo het isolement daac srk
ba
n. C
ie f
t Z
Het voorstel werd tenslotte a ja
nomen met 39 tegen 7 stemme: han
tegenstemmen kwamen van de aje»,
terzijde. Ds. W. Kalkman vond, d et.
geit en de kool in dit voorstel
gespaard bleven. „Moet dan all(
tijd maar weer toegedekt wo
net als maandag met Kerk eni
reld?" ?ei hij. Ds. Landsman pi
teerde hiertegen. De theologisch!
zinning is bepaald niet als roo
dijn bedoeld, zei hij. Daarom spr:
met nadruk van een „gelovige
oriëntering".
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Dordrecht: Iz.
Baarn.
GEREF. KERKEN
Beroepbaar: kand. J. H. G. Sijl
Adam v. Vianenstraat 47 c, Schoc
ven.
Beroepen: te Avereest-Balkbru
H. G. Sijtsma te Schoonhoven.
Aangenomen: naar Gorinchem:
Dijkema te Alteveer, die bede
voor Sliedrecht en voor Zutphejcho
Bedankt: voor Werkendam:
Hörchner te Rotterdam.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt: voor Blija-Holwerd
Grutter te Huizum.
Beroepen: te Baarn: (buiten
ds. J. Kranenburg te Groningei
Beroepen te Baarn buiten verb.
J. Kranenburg te Groningen.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Gorinchem:
te Almelo, die bedankte voor Mi<
burg.
Bedankt: voor Rotterdam-C: C.
hage te Den Haag-C. J. J. Reb
Hilversum en P. op den Veld
Zierikzee zijn niet oeroepen e i
Utrecht, maar staan op tweetaLeen
KWARTET TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman,
J. van Hofwegen.
Kruiswoord-puzzel
id,
Horizontaal: 2. water in Z H. 6. pi laj
voornaamw. 8. rund. 10. loot, 11
moeid, 12 wiel. 14. specerij, 16. voorlü
ting. 17. twijg. 18 peulvrucht. 19. ti w:
21. plaats in Italië. 23. afgelegen,
plaats in Pennsylvanië, 26. kaaswol
27. graantrechter, 29. vogeleigensch en
30 lidwoord. 31. traag van begrip,
muzieknoot, 34. onbekende, 35. orga
sche verbinding.
sliih
De
ten
Verticaal: 1. decigram, 3. lidwo n
(Fr.), 4. opening van een fuik, "5.
en pracht, 6. kus, 7. soort bier, 9. zij
Moezel, 11. rivierroofvis, 13. dagtel
nen, 15. ontkenning, 19. aldoor, 20. kr "Ue
big, 22. snoer van een hengel, 24. wa t
in Duitsland, 25. achten, 27. voorzet 1 t
28. loterijbriefje, 32. pers. voornaamw lat
Oplossing vorige puzzel
Hor.: 1. ara, 4. spatel. 9. lama. 11.0< V
12, diadeem. 16. ere. 17. Be. 18. paneel,
kor, 22. als, 23. garant. 25. Rt27. non t
venster, 31. gene, 32. sein, 34. bengel.
Vert.: 1. al. 2. rad. 3. Amiëns,
Poe, 6. adem. 7. Tim, 8. en. 10. Aare, Qg
deeg. 14. perte, 15. apart, 17. bon, 19.
20. lans. 21. kaneel, 24. rots, 26. leng f
ven, 29. nee, 30. Ria, 31. ge, 33. ns.
S1"'
San
d.