Groei van welvaart
een god geworden
c
Polarisering tegengaan
vanuit belijden Verzoener
GOUDZWAARD: ON5
CONSUMPTIE IS El
ONMOGELIJKHEID
Franco versterkt positie
Juan Carlos verder
Heeft Van Niftrik een auto?
Locliems overleg met
leraren uitgesteld
Leraren zijn verontru
over positie van Fran
Servan Schreiber
krijgt steun
van „Centristen"
Dr. Wentsel voor confessioneel berciacl
Z.-Afrikaanse priester
stopt hongerstaking
Het weer in Europa
Een woord voor vandaag
BEROEPINGSWERK
Oeganda eist dat
Tanzania troepen
bij grens weghaalt
'O
UIT DE
KERKBLADEN
MAANDAG 25 OKTOBER I It LE1DS
NANTES (ATP) De Franse oppo
sitiepartij van Jean Lecanuet, het de
mocratisch centrum, heeft zich giste
ren op haar congres in-Nantes uitge
sproken voor een hergroepering van
..allen die zich bevinden tussen de
(Gaullistische) meerderheid en de
communisten".
Daarmee zeiden de centristen „ja"
tegen Jean-Jacques Servan Schreiber.
die een week tevoren tot voorzitter
van de radicaal-socialistische partij
werd gekozen en die een grote „her
vormingsbeweging" bepleit.
De centristen keurden met algeme
ne stemmen een slotresolutie goed
met een pleidooi voor onmiddellijke
besprekingen met de leiders van an
dere politieke partijen „die het eens
zijn over de algemene richting van
een gezamenlijke politieke strijd".
Die strijd moet bovenal worden ge
voerd tegen de Gaullistische partij,
die volgens het democratisch centrum
Frankrijk een ..halsband" omlegt die
lie: economische en sociale leven ver
stikt.
Wat de buitenlandse politiek be
treft wezen de centristen erop dat het
noodzakelijk is een einde te maken
aan „de herleving van de nationale
rivaliteit tussen de zes landen van de
Europese gemeenschap". Voorts spra
ken zij hun bezorgdhid uit ovtr de
„anti-Amerikaanse" politiek van pre
sident Pompidou.
EMMEN De 20-jarige militair W.
H. Withof uit Emmen is vrijdagavond
met zijn auto tegen een boom gesla
gen en verongelukt. De auto is ver
moedelijk door een rukwind gaan
slingeren. De bestuurder was op slag
dood.
Van een onzer verslaggevers
VOORBURG De Beverwijkse gereformeerde predikant dr. B.
Wentsel acht het juist nu nodig de toenemende polarisering tussen
de verschillende groeperingen in de kerk tegen te gaan vanuit de
belijdenis van het Lam Christus. Hij zei dit afgelopen zaterdag in
Voorburg, toen hij daar voor het gereformeerd confessioneel beraad
sprak over het thema: alternatieve verzoeningsleer.
van Christus' offer: enerzijds vol
bracht Hij alles voor ons en ander
zijds zijn wij in en met Hem gestor
ven en opgestaan. Beide momenten
zijn onlosmakelijk verweven. De
beschouwingen, aldus dr. Wensel,
noodzakelijk; wie niet gelooft staat in
het gericht Gods.
Ten derde bracht de inleider naar
voren dat het offer van Christus twee
spitsen heeft: de spits naar de Vader
en de spits naar de mens. In de jonge
beschouwingen, aldus dr. Wentsel,
wordt bestreden dat Christus' offer
op de Vader is gericht. Men stelt dat
God de Zoon zond en dat Christus
niet aan de eis van de Vader voldeed,
m.a.w. dat zijn offer geen satisfactie
is of genoegdoening aan eis en straf.
Het Lam is èn de Verzoener van
zondaren èn de wereldpresident, be
toogde dr. Wentsel. Het Lam is exclu
sief de Middelaar tussen God en
mensen èn vraagt onze navolging in
het verdragen van onrecht. Het Lam
is tegelijkertijd de gekruisigde, die
boete deed. en de Koning der gerech
tigheid, die verdrukten recht doet. In
een uitwendige sjaloom-toestand van
welvaart kan een mens door ongeloof
eeuwig verloren gaan. In de meest
kommervolle omstandigheden kan
een gelovige de vrede met God heb
ben. Het gaat er om dat alle bijbelse
gezichtspunten gelijkelijk tot hun
recht komen. De ware theologie leeft
van het totale woord van God.
Aldus dr. Wentsel, die vervolgens
eerst sprak over de drie aspecten van
de gerechtigheid Gods: het eisende,
straffende en heilbrengende gezichts
punt. In dit verband merkte hij op
dat de reformatorische belijdenisge
schriften vooral hebben beklemtoond
dat God vergeeft en vernieuwt in de
weg van de voldoening aan de eisen
de en straffende gerechtigheid. Zij
hadden nadrukkelijker kunnen spre
ken over het effect van Gods gerech
tigheid in de samenleving.
Hierna handelde dr. Wentsel over
de exclusiviteit en de inclusiviteit
KAAPSTAD (Reuter) De Angli-
kaanse priester Bernard Wrankmore
heeft zondag een hongerstaking, die
67 dagen heeft geduurd, beëindigd.
Hl] was opgehouden vast voedsel te
eten. om de regering er toe te bewe
gen een officiéél onderzoek in te stel
len naar de omstandigheden, waarin
:wee jaar geleden een moslimleider
in de Zuidafrikaanse gevangenis is
gestorven.
Volgens de politie is de moslim des
tijds ir> de gevangenis van een trap
gsvi ilen en gestorven. Er bestaan
echter sterke aanwijzingen, dat hij
door mishandeling om het leven is
gekomen.
Wrankmore. die zeer verzwakt is
en zonder hulp niet meer kan staan,
heeft gisteren een dienst geleid in
Kaapstad. Hij vertelde dat God herr)
opgedragen had de hongerstaking te
beëindigen.
BARCELONA Generaal
Franco is van plan de positie
van zijn opvolger, prins Juan
Carlos, nog te versterken. Zo is
uit betrouwbare bron vernomen,
dat de generaal wellicht nog
deze maand zal besluiten Juan
Carlos te benoemen tot kapitein-
generaal, wat ongeveer hetzelfde
is als maarschalk.
Dit is de hoogste rang in het
Spaanse leger. Op dit moment is
Franco de enige kapitein-generaal in
Spanje. In de 35 jaar, dat Franco nu
aan de macht is. heeft hij nog maar
twee keer een kapitein-generaal
r.aast zich benoemd.
Het waren twee oude strijdmakkers
uit de burgeroorlog (1936 - 1939). De
eerste was generaal Munez Grandes,
benoemd in 1959 en overleden in 1970.
Na diens dood benoemde hij generaal
Camilo Alonzo Veta, die op 1 juli van
dit jaar stierf.
Opperbevelhebber
Wanneer Juan Carlos kapitein-ge
neraal zal worden, is dat voor Spanje
van uitermate groot belang, want hij
wordt dan automatisch de opperbe
velhebber van het hele Spaanse leger
op het moment dat Franco sterft.
Het is zo goed als zeker dat op dat
ogenblik de strijdrachten zullen be-
s isset: over de toekomst van Spanje.
Met deze politieke zet zou Franco alle
strijd om de macht, die na zijn dood
zeker zal ontbranden, nu reeds willen
smoren.
Het goed geoefende en gediscipli
neerde Spaanse leger, waarin de na-*
♦ior.ale eer en trots hoog staan aange
schreven. aanvaardt zonder commen
taar dc bevelen van de 76-jarige ge
neralissimo Franco.
Tot voor kort circuleerden in de
Spaanse hoofdstad geruchten als zou
Franco binnenkort al zijn macht aan
prins Juan Carlos over willen dragen.
Maar enkele weken geleden verze
kerde de oude generaal dat hij zijn
macht nog wil blijven uitoefenen zo
lang God en gezondheid hem dit toe
staan.
Belgisch-Nederlands
jeugdfestival succes
MAASTRICHT Het vijfde Bel
gisch-Nederlandse jeugdfestival, dat
dit jaar in het teken stond van de
creatieve zelfwerkzaamheid, is een
groot succes geworden.
Ongeveer 200 jongeren uit België
en Nederland waren vrijdag en zater
dag vrijwel onafgebroken bezig met
schilderen, tekenen, boetseren, as
sembleren, schrijven en acteren.
Wie de gedachte van de lijdende
God invoert, doet tekort aan de ma
jesteit en verhevenheid van God.
Tussen de Vader en de Zoon is iets
geschied. De Vader doet in zijn ver-
bondsbestel het offer van de Zoon ter
voldoening van zonde en gericht voor
eeuwig gelden. Actueel gaat de ver
zoening dag in dag uit in de hemel
door, door de Middelaar. De effectue
ring van de verzoening in de hemelen
gaat door. Dat is de grote betekenis
van de hemelvaart: het eeuwig-voor
ons-geldende. Tegelijkertijd moet ge
steld dat het offer van Christus een
spits heeft naar de mens toe. Christus
heiligt door zijn Geest zondaren. Er is
dus een dubbel effect van het offer:
naar God toe en naar de mens toe.
Wie één aspect verwaarloost, wordt
gevaarlijk eenzijdig.
Tenslotte: het Lam als wereldpresi
dent. De Leeuw van Juda heerst over
de duivelen, engelen en politieke
machten en het christendom heeft
daarom alles met politiek te maken.
Dr. Wentsel onderscheidde tussen de
taak van de overheid, van de kerk en
van de christen. Hij zei daarover het
volgende:
De overheid moet de gerechtig
heid bevorderen. Zij kan nooit neu
traal zijn en moet altijd partij kiezen.
De institutionele ambtelijke kerk
moet haar soms tot de orde roepen.
De overheid heeft tot taak de wereld-
gerechtigheid via fondsen te bevorde
ren. Dat is niet in de eerste plaats de
taak van de kerk als heilsinstituut.
De kerk is primair zaligheidsin-
Dr. WENTSEL
stituut. Zij moet prediken dat er vre
de bij God is door geloof in het Lam.
In de meest barre omstandigheden
(de concentratiekampen) kan een ge
lovige vrede (sjaloom) met God heb
ben. Tegelijkertijd moet de kerk op
komen voor de gerechtigheid en de
overwinning op de duivelen van boze
machtsconcentraties voorstaan. Zen
ding (verzoening door het Lam) en
diaconie (doorbreken van ongerech
tigheid) horen bij elkaar. Dit is ge
heel iets anders dan ontwikkelings
hulp. De onderscheiding van A. Kuy-
per tussen de taak van de kerk (als
heilsinstituut) en de taak van de
overheid (de gemene gratie) moet
opnieuw beleefd en gepraktiseerd
worden. Anders gaat men ten onrech
te het heil (der zaligheid) gelijkstellen
met de humaniteit. Humaniteit is niet
gelijk aan zaligheid.
De christenen hebben een eigen
politiek-sociale taak. Juist nu is het
de tijd voor christelijke kranten om
de polarisering tegen te gaan. Juist
nu is het de tijd voor christelijke or
ganisaties om èn het conservatisme
èn de kwaadaardige revolutionaire
geest te bestrijden. Het evangelie
neemt gestalte aan in de verzoening
van volkeren, blokken, vijandschap
pen. Tot zover dr. Wentsel.
weer max. min. neer-
temp. temp. slae
gist. gist.
Amsterdam mist 17 10 o
Brussel mist is io n
Frankfort onbew. 18 R o
Genève onbew. 18 2 u
Innsbrück mist 19 o
Kopenhagen bew. 15 n 2
Londen bew. 2i 12 u
Luxemburg mist 15 s o
Madrid onbew. 24 o
Majorca bew. 23 12 0
MUnchen onbew.
Nice
Parijs
Rome
Wenen
Zürich
onbew.
onbew.
onbew.
„Andreas vond eerst zijn broeder Simon en zeide tot hem:
hebben gevonden de Messiaswat betekent: Christus. Hij
hem tot Jezus." (Johannes 1 42).
Andreas is een van de discipelen, die in het Nieuwe Testi
niet op de voorgrond treden. Als we een enkele maal zijn
lezen, dan is het meestal in de schaduw van zijn broer
Petrus.
Bij de spijziging van de vijfduizend is het Andreas, die het j
Ije met de broden en de vissen bij de Here Jezus brengt,
aan het einde van Jezusleven een paar Grieken in Jeru
Jezus zouden willen zienis het Andreas, die samen met 1
pus hun verzoek aan de Here overbrengt. En het is ook An
die Petrus tot Jezus leidde. Wat we dus van Andreas wet
slechts, dat hij anderen lot Jezus leidde. Petrus, de Rot
Maar in het Koninkrijk Gods kwam hij als tweede, na A,
Geen Petrus, zonder Andreas':
Het komt er bij God niet op aan, of wij de eerste viool
Als maar gezegd kan worden: Hij of zij leidde anderen tot
We lezen vandaag: Johannes 6 ?27-36,
Prof. dr. B. Goudzwaard
GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Woubrugge: T. M.
Middelkoop, kand. te Den Haag (na
dere beslissing).
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Oost Flevoland:
J. Plantinga te Rozenburg (nad. besl.).
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Groningen: W. Hage
te Krabbedijke; te Middelharnis: A.
Bregman te Rijssen; te Capelle a. d.
IJssel: P. Blok te Dirksland.
HERV. KERKEN
Aangenomen naar Sint Anthony pol
der. kand. W. A. de Groot te Gou-
driaan.
KAMPALA (Reuter) De Oost-
afrikaanse staat Oeganda heeft de
ontruiming van leger- en guerrillaba
ses in het uiterste noorden van Tan
zania geëist. Tanzania moet zijn troe
pen terugtrekken achter de rivier
Kagera.
Als dat niet onmiddellijk gebeurt,
zullen ze zonder voorafgaande waar
schuwing 'volledig worden vernie
tigd', aldus een militaire woordvoer
der in Kampala, de hoofdstad van
Oeganda.
Volgens hem vormt de rivier Kage
ra de enige 'natuurlijke en duidelijke
grens die geen verwarring kan schep
pen'. Daarmee maakte hij duidelijk
dat Oeganda het gebied tussen de ri
vier en de grens, een oppervlakte van
ongeveer 250 vierkante kilometer, min
of meer als het zijne beschouwt.
De laatste tijd is er herhaaldelijk
melding gemaakt van grensincidenten
bij de grens tussen Oeganda en Tan
zania. Sinds generaal Amin begin dit
jaar in Oegana president Obote ten
val bracht, zijn de betrekkingen tus
sen Tanzania en Oeganda zeer slecht.
LEIDI
Van een medewerker
LUNTEREN De gevechten over de verdeling van onze wel
vaart zijn in het licht van de armoede in de ontwikkelingslanden
luxe gevechten. Wanneer iedereen op de wereld even rijk zou
zijn als wij het nu op onze wijze zijn, dan zou alles vastlopen: ons
huidig gebruik van het milieu zou dat niet eens toelaten.
een eigen strukturering van
menleving.
Uitdaging
De discussie over het Getuigenis
van prof. Van Niftrik c.s. in de
kerkbladen duurt voort. In het Kerk
venster van de hervormde gemeen
ten Scharnegoutum c.a., Sneek en
IJsbrechtum c.a. schrijft ds. mr. J.
A. Vaandrager:
maar wanneer anderzijds in
het Getuignis staat: „Verzoening is
een rechtsgeding tussen God en mens
dat vanzelfsprekend gevolgen heeft
voor de christelijke ethiek", dan zet
Ik achter die vanzelfsprekendheid
een nog groter vraagteken. Niets
vanzelfsprekend
Er ligt een kloof tussen christelij
ke woorden en daden. Die kloof
hoort er niet te zijn, maar ze blijkt
telkens weer. De traagheid tot de
daad. onze geremdheid om naar de
konsekwenties van onze christen-
naam te leven, wordt hier zwaar on
derschat. Ook hier is het moeilijk om
de aard van de verwevenheid van
schering en inslag bij een mens. bij
een volksdeel aan te wijzen. Maar
de „verticale" gelovige heeft weet
van het horizontale en heeft er z'n
schuldgevoelens over. En zo zit het
bij iedereen weer in een andere ver
houding door elkaar gehutseld. Sa
menvattend: het is begrijpelijk dat
het Getuigenis éénzijdig explodeert.
En het is nuttig te konstateren dat
het Getuigenis éénzijdig is. De kerk
zal toch altijd meer gediend blijven
bij een genuanceerder herderlijke
boodschap, zorgvuldiger uitgewogen
naar beide kanten. Waarbij èn in
slag èn schering in hun kleur zicht
baar worden.
Het Getuigenis is nu inderdaad po
lariserend. Het spitst tegenoverge
stelde standpunten toe. Ik weet niet
of professor Van Niftrik een auto
heeft. Dan moet hij nog wat meer
liften geven, vooral aan hippies. Dat
is ontzaglijk leerzaam. En veel aktie-
groepen in de kerk waarvoor ik het
diepste respect heb, omdat ze zich
blauw werken voor een uitstekend
doel, moeten misschien een lift krij
gen naar een kerk. Een godsdienst
oefening kan ontzettend leerzaam
zijn en het is goed voor doe-ers om's
een uur voor anker te liggen. Alleen,
als ik er aan denk dat ik die kerk
dienst zou moeten leiden, dan zit ik
nu al zwaar in de rats.
Want hoe kan ik die kostelijke
bijbelse sleutelwoorden sleutel
daden) zuiver en dus aanstekelijk
doorgeven?"
In het gereformeerde Centraal
Weekblad is ds. J. Overduin bezig
met het Getuigenis. Een fragment
uit zijn betoog:
„Om billijk te oordelen, moeten
we ook niet vergeten, dat niet alles
in dit getuigenis ter sprake kan ko
men. en dat dit getuigenis in dit op
zicht eenzijdig is. omdat het protes
teert en getuigt tegen een kwaad
aan een bepaald front in ons kerke
lijk en theologisch leven. Maar er is
ook een ander front.
Daarom vind ik het bijzonder jam
mer. dat dit getuigenis zichzelf scha
de berokkend heeft door een eenzij
digheid, die helaas afbreuk doet aan
het vele goede in dit stuk. Ik vind
het best wanneer de fouten aan de
bepaalde kant met zwarte houtskool
getekend worden. Ik wil zelfs mee
doen. Maar wanneer de fouten aan
de andere kant teveel met zachte
pastelkleuren worden opgezet, dan
kan ik begrijpen dat hierop reactie
komt.
Ik bedoel de veel te argeloze en
milde tekening in de woorden onder
punt 6: 'al Is het waar dat de ortho
doxie het christelijk geloof weieens
heeft vereenzelvigd met een conser
vatieve ideologie' en 'nooit is in dé
geschiedenis de christelijke kerk he
viger het geloof vereenzelvigd met
een i'deologie'. Weieens en nooit?
Moeten we in herinnering brengen
het 'christendom' onder de Lodewij-
ken in Frankrijk, waar de hofkliek,
hoge geestelijkheid en de adel de
arme derde stand uitbuitten onder
het beschermende vaandel van 're
geren bij de gratie Gods'? Ik noem
alleen de Russisch-orthodoxe kerk
onder de tsaren en nu onder het
communistische regiem.
De kerk in de vorige eeuw. die op
liberalistische wijze wel wat of soms
veel wist van barmhartigheid en fi
lantropie maar veel en veel te wei
nig van sociale gerechtigheid. En de
geest van de vorige eeuw is heus
niet bij allen, die zich christen noe
men, in deze tijd gestorven. En hoe
staat het met de aanpassing van het
evangelie aan allerlei totalitaire sta
ten van linkse en rechtse makelij,
nadat het evangelie eerst uitgehold
is?
De uithollingsprocedure om het
evangelie opnieuw te vullen met
linkse of rechtse ideologieën, is een
enorm kwaad. Verder geloof Ik dat
de kerken leeglopen zowel door een
abstract verticalisme als een wettisch
horizontalisme. En ook al zouden ze
vollopen, dan is het allebei verkeerd.
Wij kunnen evenmin juichen over
volle kerken onder een abstract ver
ticalisme."
In het hervormde Gereformeerd
Weekblad schrijft ds. A. Vroeginde-
weij:
„De secretaris van de synode (ds.
F. H. Landsman - red.) die op het be
leid van de kerk zo'n grote invloed
heeft uitgeoefend in de naoorlogse
periode, heeft het „Getuigenis" een
belangrijk stuk genoemd. Hij had er
veel waardering voor. Natuurlijk had
hij zijn bedenkingen, maar hij
schreef die alleerr maar neer om de
belangrijkheid van het „Getuigenis"
nog te accentueren. Maar op een
vaag of hij zijn naam er onder zou
willen zetten zei hij iets dat zeker
naar voren moet worden gebracht.
Want daarin schuilt het gevaar waar
we hierboven op doelen. Hij wilde
de oude uitdrukking die in de vorige
eeuw zo'n grote rol heeft gespeeld
in het kerkelijk leven, weer tevoor
schijn halen. Dat was de uitdruk
king; „in geest en hoofdzaak" zou
hij dan achter dit „Getuignis" kun
nen staan. Wanneer we nu weten dat
juist door dit „in geest en hoofd
zaak". waarmee men de belijdenis
en de leer van de kerk moest aan
vaarden volgens de reglementen, de
belijdenis in het kerkelijk leven ont-'
kracht is, het modernisme vrije loop
heeft gekregen, de waarheid van
Gods Woord losgelaten is. zult
kunnen begrijpen hoe gevaarlijk het
is als men zich in ..geest en hoofd
zaak" achter dit „Geutigenis" gaat
stellen. We hebben liever dat men
openlijk zegt dat men dit „Getuige
nis" verwerpt dan dat men het in
..geest en hoofdzaak" aanvaardt.
Want dan kan men het „op sterk
water" zetten, zoals men in de vori
ge eeuw met de gereformeerde be
lijdenis heeft gedaan, zodat er geen
kracht meer van uitgaat."
Deze en andere duidelijke uitspra
ken deed oud A.R. Tweede Kamerlid
prof. dr. B. Goudzwaard zaterdag op
het jaarlijkse congres van de S.S.R.
rëunisten in Lunteren dat ditmaal
over zending en ontwikkelingssamen
werking handelde.
Prof. Goudzwaard toonde zich ver
ontrust over het dichtslibben en af
kalven van de bereidheid tot ontwik
kelingssamenwerking in het westen,
en noemde als grondoorzaak het in
het westen dominerende geloof in de
noodzaak van eigen welstandsgroei,
die z.i. tot een god is geworden.
Fictie
BUDEL In de nacht van zater
dag op zondag is in Budel (N.B.) een
personenauto in dichte mist tegen een
kraanwagen gereden, die een auto uit
een sloot trok. Hierbij kwam de
17-jarige mej. C. A. M. Thissen uit
Maarheze om het leven.
DONGEN In Dongen (N.B.) is
zondag kort na middernacht een fiet
ser verongelukt. Hij werd op de St.
Jozefstraat aangereden door een auto,
die hem van achter naderde. De man,
de 49-jarige B. Smans uit Dongen,
overleed ter plaatse.
De voortgezette groei van onze
economie is het plechtanker van onze"
economiën; trouwens ook van die in de
communistische landen. Belangrijke
politieke stromingen hebben zich om
die doelstelling gegroepeerd.
De economische groei is zo in zijn
overwaardering tot doel in zichzelf
geworden en losgewrikt uit de con
text van daadwérkelijke rechtvaar
digheid en barmhartigheid.
Prof. Goudzwaard noemde de idee
dat bij een voortzetting van onze
economische groei de ruimte zou ont
staan om vanzelf allerlei wereldpro-
(Van een verslaggever)
DEN HAAG Het overleg,
dat 27 oktober in Lochem zou
worden gehouden over de voor
genomen vermindering van de
lesuren bij het voortgezet on
derwijs, is uitgesteld.
Minister mr. C. van Veen van on
derwijs en wetenschappen heeft dit
zaterdagavond na een twee uur dh-
rend spoedberaad met de lerarenor
ganisatie meegedeeld.
De leraren bleven van oordeel, dat
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman,
J. van Hofwegen.
de voorgenomen bezuinigingsmaatre
gel onverantwoord is. Minister Van
Veen beloofde er nog eens over na te
denken, alvorens een beslissing te ne
men. Als hij een beslissing heeft ge
nomen zal hij die de lerarenorganisa
tie schriftelijk meedelen.
De organisaties zullen zich op hun
beurt met hun achterban over de
maatregelen beraden. Eerst daarna
zijn zij bereid, weer deel te nemen
aan het overleg over de wijze van
uitvoering van de maatregelen van de
minister.
Nieuwe verdeling;
In Lochem zou over de nieuwe ver
deling van lesuren in het voortgezet
onderwijs worden gesproken. Alge
meen werd verwacht dat het er in dit
gesprek hard aan toe zou gaan. Bij
het begin van het nieuwe parlemen
taire jaar werd bekendgemaakt, dat
uit bezuinigingsoverwegingen het
aantal lesuren in het voortgezet on
derwijs van 32 tot 30 zou worden te
ruggebracht. Hierover was met de le
raren van tevoren niet gesproken.
Dit leidde ertoe dat de lerarenorga
nisaties besloten helemaal niet meer
te praten. Elf vertegenwoordigers van
de drie lerarenorganisaties waren
daarom zaterdag, op verzoek van de
minister, voor spoedberaad naar Den
Haag gekomen.
blemen op te lossen een fictie, worte
lend in het oude geloof dat wij ande
ren het beste helpen door allereerst
aan onszelf te denken.
Er is in de westerse samenleving
(naast een neerslag van een christe
lijk verantwoordelijkheidsbesef) een
geïnstitutionaliseerde omvorming van
de mens naar een economistische sig
natuur.
Afsluiters
Onze samenleving heeft ingebouw
de afsluiters die in werking worden
gezet .zodra wij onze samenleving iets
meer open zouden willen maken in de
richting van de leniging van de reële
nood van de ander.
Wij gaan thans door met een ratio
nele bevordering van onze eigen wel
standsvergroting, zelfs wanneer die
vergroting soms alleen maar schijn-
behoeften dient, ons millieu verder
verslechtert en de spanning tussen
rijke en arme landen verder vergroot.
Het is dit irrationele geloof dat zich
in rationele consumptie- en produk-
tiestrukturen in onze westerse wereld
heeft trachten uit te drukken.
Alleen religieus
De nieuwe VU hoogleraar betoogde
ook dat men niet moet menen dat
men met structurele hervormingen
alleen op dit geloof zou kunnen rea
geren. Structurele hervormingen die
afgedwongen worden, en niet voort
komen uit een wezenlijke verande
ring van mentaliteit, leiden tot pola
risatie. Alleen een religieus bepaalde
verandering van mentaliteit zal op de
lange duur effekt sorteren.
Prof. Gqudzwaard zei dat de zen
ding elke identificatie met het gang
bare westerse economisch-technische
panaceegeloof zal moeten schuwen en
zal moeten meedenken hoe het chris
telijk geloof zich zal kunnen uiten in
D(
ners.
gev
»te 12
:te is
'te en
iword
b, aai
fe be
In de binnenlandse politiek ifchuiz
derland ziet hij als belangrijkslTrecre
daging liggen dat wij dc moed (et col
te hebben de keus tussen onzt dooi
dom en de diepe armoede van keer
ren een vaste plaats te geven, [eer
stitutionaliseren in onze nal m zij:
processen van welvaartsverdclin wate
Als wij kiezen voor winstverj
gen en loonsverhogingen zal d
overstaan van de nood van
landen moeten gebeuren al lil
muggebeet die blijft steken. I
sche suggestie: een NOVIB-
genwoordiger bij het centraal o
tussen werkgevers en werknem n
in de SER!
Mentaliteit
ÏIDE!
z v 1
De betekenis van een menta >e£'
verandering was de avond da
ook sterk benadrukt door dr.
van den Heuvel van de Were
spijn
van kerken, en (in een dagsli,
erlid a
A V
Weijc
van i
rlotte
door P.P.R. Tweede Kamerlid
de Gaay Fortman.
Dr. Van den Heuvel betoogd
klem dat de zending een nieuw'®",1]®
niersperiode is ingegaan: een z
op zes continenten. In de arm
reld is zending alleen geloofw
bij een mentaliteitsveranderii
onze kerken tot een werkelijk
dariteit met de armen.
Wanneer, de kerk zich bero#:
de bijbel om ons een God te v 1W
digen die verlost en die vooi an E
wereld gedachten van vrede en n
onheil koestert, en belijdt dat l
ze roeping is meer gestalte te
aan een internationaal verantt v,ari
M
Vis e
Auj
V E
C H
'an d'
Vark
verlet
H
feene
2:
maatschappij, dan kan het ni
ders dat .zo'n kerk vooraa
het ontwikkelingswerk en
eigen land een tot structuurvi
ringen leidende mentaliteitsv<
wing toont.
Jonge kerken
Dr. Van de Heuvel bepleitte
een inroepen in de westerse
van hulp van mensen uit de
kerken: wij moeten onze
centra internationaliseren.
I wek.
Van een verslaggever
AMSTERDAM Verontrust over
de positie van de Franse taal binnen
het huidige onderwijsbestel hebben
ongeveer duizend leraren Frans in
een motie verklaard alles te zullen
doen „om wijzigingen in het huidige
onderwijsbestel te verhinderen, zo
lang er geen wetenschappelijk onder
zoek over het algemeen voortgezet
onderwijs ter tafel ligt."
De motie werd zaterdag aangeno
men op een protestvergadering van
de sectie Frans van de vereniging
van leraren in levende talen.
In de motie verzoekt de sectie ver
der de minister het onderwijsberaad
van Lochem op te heffen, omdat de
samenstelling van deze commissie in
democratisch opzicht geenszins een
afspiegeling is van ons volk. Met alle
middelen zullen de leraren Frai|N
menen namens alle leraren
bedreigde taal te spreken, vervi
chem door een zogenaamd onde
parlement, waarin alle belan
sparlement, waarin alle belat
benden, zoals ouders, leerling
docenten, zullen zijn vertegen
digd.
MOTIE
Bij de sectie Frans zijn circ
leraren aangesloten. Zij zulle
motie aanbieden aan de ministe
onderwijs. Op een algemene
-vergadering op 14 december zul
hoofdpunten uit hun klachtq
aan de andere leden van de
ging worden voorgelegd. Ook 2
zich dan beraden over eventuelf
dere stappen.