Jarigen doen beroep op Nederlandse volk Het beeld dat Buskes heeft va het beeld dat Velema heeft.. i Geref. synode verander ondertekeningsformuliere coebergh GE- m OPBfflTP4 Collecten van Novib. Unicef en Unesco NOG EENS DE DISCUSSIE OVER KUITERT met coebergh nieuwe oogst hebt u beste bessen onder de(gratis) schenkkurk Probleem van celibaat nog recht overeind BEROEPINGSWERK Consequent Cuba Synode bezorgd over geestelijke verzorging van militairen Een woord voor vandaag femina COMMENTAREN VRIJDAG 15 OKTOBER f Invul-puzzel Horizontaal woorden invullen die be tekenen: 1. vrijgevig, 2. aalgeer, 3. wolvlokje, 4. keur kern, S. kolfhamer, 6. plaats in Noord-Holland, 7. bijenhouder, 8. roei pen, 9. vat, met een hengsel, 10. opperste rand van een dak. BIJ juiste oplossing vormen de begin letters de naam van een plaats in Over- ijseL Oplossing vorige puzzel L gamelan, 2. plezier, 3. kaliber. ROME (KNP) De voort gaande discussies op de bis schoppensynode hebben geen nieuwe gezichtspunten opgele verd voor de praktische proble men van het priesterschap en de kwestie van het celibaat staat nog recht overeind. Mgr. Hengsbach van Essen in Duitsland, voor zichzelf én. merk waardigerwijze, namens de Zwitserse bisschoppen sprekend, verklaarde dat de ontkoppeling van priesterschap en celibaat alleen maar weer nieuwe vraagstukken zou opwerpen- En kar- dinaal Siri. die de conservatieve vleu gel van het Italiaanse episcopaat aan voert- zei: de tijd voor de gehuwde priester is nog niet gekomen. Kardinaal Hoeffner van Keulen, voorzitter van de commissie die des tijds voor de synode het rapport over het priesterschap samenstelde, gaf als zijn mening dat aan het priesterlijk celibaat niet getornd mag worden en dat men gehuwde mannen niet lot priester kan wijden, ook niet in spé ciale gevalle. PROTEST' Mgr. Bluvssen, bisschop van Den Bosch, heeft geprotesteerd tegen de informaties van „Operatie Synode" over de bisschoppensynode in Rome. In een vergadering te Tilburg oor deelde hij dat Operatie Synode stem ming maakt tegen deze belangrijke bisschoppenvergadering. Men kan niet zeggen, aldus de bisschop, dat de bisschoppensynode gemanipuleerd wordt of dat zij al zou zijn mislukt. De bisschoppensynode is een demo cratische zaak De bisschoppen zijne gekomen door hun collega's in de bis schoppenconferenties en zij hebben alle gelegenheid tot dialoog. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Volgende week doen drie jarigen een beroep op het Nederlandse volk: de 15-jarige NOVIB en de beide 25-jarige UNICEF en UNESCO. Ze hebben in hun jeugd heel wat geleerd door successen en tegenslagen en de ontwikkelingsprojecten die zij ons voorleggen, zijn zorgvuldig uitgekiend als startmotoren voor agrarische en gemeenschapsontwikkeling. lijke aanpak zich snel kunnen voort planten. De NOVIB vraagt er 75.000 gulden voor. Een ander belangrijk project, de landbouwschool San Vicente in Doni- hué in Chili toont ook een dergelijke samenballing van ontwikkelings aspecten, al moet de hoofdbetekenis ervan worden gezien in het verschaf fen van landbouwkundigen op „mid denniveau". waaraan Allende groot gebrek heeft juist bij de uitvoering van de landhervormingen. Indonesië wordt bij deze NOVIB- actie speciaal bedacht, want ook de UNICEF heeft er een belangrijk pro gramma voor vier jaar gelanceerd ter gelegenheid van zijn 25ste verjaar dag. Dat programma beoogt Indonesië een zetje te geven bij de vorming van kader en instrumentarium voor zijn volksgezondheid. Het land lijdt nog altijd aan een zeer wankele (volks) gezondheid en de voorzieningen om die te verbeteren, vooral in de pre ventieve sfeer zijn griezelig ontoe reikend. Staat van dienst Inplaats van nog meer projecten op te sommen (de UNESCO heeft bij voorbeeld een heel interessant vol wassenen-alfabetiseringsprogramma in Tanzania) geven we nog even een paar cijfers van de jubilerende UNI CEF een erkend successtuk van de VN. In die 25 jaar werden bijna 360 miljoen kinderen tegen tbc ingeënt en ruim 425 miljoen kinderen beschermd tegen malaria. Bijna een miljoen kin deren zijn in behandeling voor lepra. Ruim 53.000 ziekenhuizen, kraamin richtingen en gezondheidscentra wer den uitgerust en 236 zuivelbedrijven en fabrieken voor de productie van voedingswaren met een hoog pro teïnegehalte werden gebouwd. Natuurlijk worden dergelijke cijfers overschaduwd door de ge- Via 550 plaatselijke afdelingen en vooral ook via de scholen, die inmid dels al 200.000 lesbrieven betreffende de actie hebben aangevraagd, gaat de inzamelingscampagne 18 oktober van start onder het motto „Werk aan de wereld". De oude naam „anti-honger-actie" heeft de NOVIB bewust laten varen. Ten eerste omdat bet de indruk blijft wekken van een dokteren aan de symptomen van de wereldarmoede zonder aandacht voor de oorzaken. Ten tweede omdat zij bepaald niet alleen een beroep wil doen op het gevoel van het publiek maar vooral op bet verstand. Malang In dat verband zijn de projecten de moeite van het bekijken waard. Zo is er bijvoorbeeld een project voor landbouwintensivering in Malang, in samenwerking met het daar van de grond gekomen Instituut voor sociale ontwikkeling. Door de beschrijving ervan (in het NOVIB-blad Onze Wereld van juli van dit jaar) krijgt men ook enig in zicht in de remmende factoren bij de landbouwontwikkeling in Indonesië. Die zitten vooral in de armoede van de boeren en hun afhankelijkheid van geldschieters volgens een oud stelsel dat zich koppig doorzet, dwars door allerlei geprobeerde reglemente ringen heen. Toekomst Op verschillende plaatsen wordt gezocht naar modellen voor de toe komst van de landbouw omdat de menswaardige plaats van de boer en dc produktieverbetering nauw ver bonden zijn. Een van die voorbeeld projecten is dat in Malang. De onderlinge verwevenheid van doelen is in dit programma duidelijk verwerkt, elementen als opvoering van de rijstproduktie. een coöperatief kredietstelsel en gezinsplanning zijn er bij inbegrepen. Slaagt dit project, en dat moet binnen een paar jaar duidelijk worden, dan zal, een derger KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter). H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. NED. HERV. KERK Beroepen: te Bameveld» J', Maas land te Wilsum. Bedankt: voor Hengelo (Gld-): J. Antonides te Terborg. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Apeldoorn: D. Los te Den Haag-W. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor St. Annaland: J- van Vliet te Aagtekerke VRIJE EVANG. GEM. Beroepen: te Amsterdam-W.: B. Louwerse te Veendam. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Beroepen: te Den Haag: E- Verstra ten, missionair pred., thans te Hilver sum en A. Zwartendijk te Wormer- veer, die deze beroepen hebben aan genomen. Premier Biesheuvel heeft gisteren in de Twee de Kamer duidelijk laten doorschemeren, dat Ne derland bereid is, in de kwestie van China's ver tegenwoordiging in de Verenigde Naties, zijn machtige bondgenoot Amerika te trotseren. Amerika wil, zoals bekend, 'twee China's' de Chinese Volksrepubliek en het mini-China van Tsjang Kai-tsjek in de Verenigde Naties verte- genenwoordigd zien. Praktisch gesproken verzet het zich daarmee tegen de toetreding van de Chi nese Volksrepubliek, want die duldt, ook op dit punt, geen concurrentie van Tsjang en de zijnen. Het zou inconsequent zijn van Nederland, als het deze houding die, helaas, het onvrijwillige ver trek van het mini-China uit de VN met zich brengt, niet accepteert. Want dan zou de zinsnede uit President Nixon verzekert regelmatig, dat wij thans overgaan van het tijdperk der confrontatie naar dat van de onderhandelingen. Inderdaad zal niemand hem getuige zijn voorgenomen bezoe ken aan Peking en Moskou kunnen verwijten, dat hij in dit opzicht de daad van het woord scheidt. Toch toont dit lofwaardige beleid van de Ame rikaanse president nog opvallende lacunes. Senator Edward Kennedy wees er eergisteren dan ook terecht op, dat voor het nog immer geïsoleerde Cuba kennelijk andere maatstaven gelden dan voor de overige communistische landen. „Als Henry Kissinger 9000 mijl naar Peking kan vliegen als voorbode van meer normale relaties met China, dan moeten wij hem zeker een vliegreis van 90 mijl kunnen aanbieden om hetzelfde in Havana te doen", aldus de senator. In de loop der jaren zijn al diverse pogingen ondernomen de barbaarse boycot van Cuba onge daan te maken. Met name de Franse journalist Jean Daniel en zijn Amerikaanse collega Donald Grant hebben serieuze, doch vergeefse bemidde lingspogingen ondernomen. Nadat een Amerikaan se ping-pong-ploeg eerder dit jaar met een bezoek aan Peking een dooi in de Chinees-Amerikaanse relaties inleidde, vertrok een Amerikaans volley tallen van de geboorte-explosie en door de zorgen over de veel al averechtse werking van de in ternationale economische proces sen. Maar wat de drie op rijpere leeftijd gekomen internationale collectanten van de volgende week voor „werk aan de wereld" kunnen doen is toch niet niks. (Van een onzer verslaggevers) LUNTEREN De gereformeerde synode heeft een dringend beroep ge daan op de predikanten om wanneer zij daartoe worden uitgenodigd, zich beschikbaar te stellen voor de geeste lijke verzorging van de militairen. De synode deed dit naar aanleiding van de verzuchting in het rapport van de deputaten voor de geestelijke verzorging van zee-, land- en lucht macht dat de werving van predikan ten voor de krijgsmacht een moeilijke en vermoeiende aangelegenheid is geworden. „Eigen problemen ten aanzien van onze defensie weerhou den in toenemende mate jonge mate jonge predikanten het offer te bren gen, dat van jonge kerkleden wordt gevraagd die in militaire dienst met dezelfde problemen worstelen", aldus deputaten. Er zijn thans 131 krijgs machtpredikanten in aktieve dienst, onder wie 39 gereformeerden. Dit aandeel is wel eens groter geweest. Bezorgd toonde de synode zich over het voortbestaan van het wekelijkse uur geestelijke verzorging. Dat zal niet opgeofferd mogen worden aan vormingsdagen. Deputaat ds. K P. v.d. Wel uit Assen kon meedelen op grond van een recent gesprek met de toekomstige hoofdlegerpredikant ds. R. J. van Pagee dat dit ook niet het geval zal zijn. De hele problematiek van de ontwikkeling van de protes tantse geestelijke verzorging bij de krijgsmacht komt terug in de synode als het rapport G.V. 1980 aan de orde komt. Vèrras uur gasten, trakteer uzelf: Coebergh's nieuwe oogst bessenjenever Is uit. Drink Coebergh puur: 'n verrukkelijke temperament Meng Coebergh in een longdrink: 'n zomerse verkwikking I Lte Heiland zegt: „Geeft het heilige niet aan de honden, en uw paarlen niet voor de zwijnen, opdat zij die niet vertralT^ met hun poten en, zich omkerende u verscheuren." Ik weet dat in deze woorden een gevaar zit. We gunnen erf zo lekker achter verschuilen als we weigeren om de boodscm de wereld uit te dragen. Ook christenen zijn in het getuige A ver lui dan moe. Maar dat gevaar zal de Heiland ook wel oil kend hebben, en toch geeft Hij deze waarschuwing. Er zal altijd die spanning zijn tussen „Moet ik sprekerift Mag ik zwijgen". Christus zegt als het ware: Als ge sprk weet dan tot wie ge spreekt. Is de man (of de vrouw) in s/al te begrijpen? Als u iemand iets te zeggen hebt, moet 'ge hoJ tot hij ook inderdaad naar u luisteren wilt. Het envangeliei alleen overgedragen worden aan mensen die de gevolgen erm uw leven gezien hebben en „nieuwsgierig" geworden zijn. 21 om zei Movely reeds: .„Spreek nooit met iemand over God, f ge eerst met God over die mens gesproken hebt." We lezen vandaag: Joël 3: l-i-5. vanStAn 19 oktober. Open van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22.30 uur. Zondag van 10 tot 17 uur. Entree f 3.50 ■Kinderen tot 12 jaar f2.- Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Zijn er afgezien van inkleding en betoogtrant nog andere factoren die het vragen van een volledige instemming met de formulieren van enigheid in de weg staan? Op deze vraag heeft de generale synode van de gereformeerde kerken gisteren „ge nuanceerd bevestigend" geantwoord. Tegelijk sprak zij uit dat de formulieren van enigheid ieder voor zich zó'n nauwe samenhang vormen dat het moeilijk is deze factoren objectief te omschrijven of te isoleren; een incidentele wijziging Zou zeer ingrijpende ge volgen hebben voor het geheel. Daarom besloot de synode deze ongewijzigd te laten, maar wèl nieuwe ondertekeningsformulieren op te stellen. en belijden op een evidente en voor haar onaanvaardbare wijze zou zien aangetast of weersproken". Dit laatste punt zal nader worden- uitgewerkt door een in te stellen de- putaatschap. De synode gaf dit depu- taatschap drie suggesties mee: een grotere mate van nuancering in de censuur over de predikanten en de hoogleraars in de theologie; een ac tiever betrekken van de classes in het confessioneel toezicht van de ambts dragers op elkaar; de verhoucjjng te bezien tussen judiciële en justitiële leertucht. Dat laatste kwam erbij op voorstel van prof. dr. N. H. Ridderbos uit Am sterdam. Volgens hem lag hier het hart van de hele zaak. Onder judicië le leertucht is dan te verstaan een kerkelijke uitspraak waardoor een bepaalde opvatting wordt veroordeeld zonder dat daaraan nog (direct) kerk rechtelijke consequenties worden verbonden. Ds. J. C. Baumfalk uit Amsterdam In deze formulieren zal van de ambtsdragers in de gereformeerde kerken worden gevraagd: 1. „De erkenning van de heilige Schrift, het Woord Gods, als de ge zaghebbende openbaring van het evangelie Gods in Jezus Christus en aldus als de enige regel en richtsnoer voor geloof en leven. 2. De belofte zich troufT te houden aan de leer der kerk in enigheid des geloofs met de drie katholieke sym bolen en de drie formulieren van enigheid. 3. De bereidheid enerzijds om zo enig stuk van dit kerkelijk belijden in tegenspraak met Gods Woord1 geacht wordt daarvan uit de drang der broederlijke liefde bij de kerke lijke vergadering getuigenis af te leg gen en anderzijds om zich aan het oordeel der kerk te onderwerpen wanneer deze op enig gewichtig punt van de leer de gehoorzaamheid aan de Schrift en de enigheid van geloof en ds. H. Hogenhuis uit Zwolle! den een tegenvoorstel ingediena gens welke het vragen van voll instemming met de belijdej schriften geheel zou vervallen. Zij stelden overeenkomstig ddl van drs. H. a. l. van der l| voor, „dat van ambtsdragers i gevraagd te verklaren dat zijl Christus on,ze gekruisigde er. opj ne Heer en Heiland zoals Hij r getuigenis van de Heilige SchrJ wordt verkondigd erkennen enige norm, bron en inhoud val diking en wandel, en Hem vl getrouw en ootmoedig zullen vf den in de verbondenheid des i met de katholieke kerk; dat zijj als ambtsdragers binnen de g< meerde kerken zich aan haar c zullen onderwerpen wanneer dl eenheid van geloof en belijdJ evidente manier zouden zién tast en weersproken". Dit leidde even tot een scherp! cussie waarna de indieners hunJ stel terugnamen om het gevaaf polarisatie te voorkortten. De, vraag ten aanzien van een n belijdenis is gisteravond laat no tot een beslissing gekomen. E een nieuw commissievoorstel ter om een werkgroep te benoeme moet proberen tot „eenvoudigi dendaagse geloofsvertolktng" te men. Rapporteur dr. B. Rietveld uitj Haag sprak met nadruk van eeq loofsgetuigenis". Het gaat in dit f stel dus niet om een nieuw bei nisgeschrift dat indertekend dief worden maar om een getuigen» zichzelf waar zal moeten maken. de Troonrede, waarin de opneming van commu nistisch Chijia in de VN 'onmisbaar voor de politie ke spanning in de wereld' wordt genoemd, in feite zijn ontkracht. Aangenomen mag worden, dat van Amerikaanse zijde geprobeerd is, Nederland tot deze inconsequentie over te halen. Het valt in de regering-Biesheuvel te prijzen, dat ze (als de door haar aanvoerder gewekte indruk juist is) voor de ze aandrang niet is gezwicht. Kennelijk heeft ze het doorbreken van China's isolement belangrijker geacht dan haar eigen, begrijpelijke, neiging, Ame rika niet voor het hoofd te stoten. Er schijnt sinds het vertrek van de heer Luns toch méér veranderd te zijn in onze buitenlandse politiek dan wij Aanvankelijk hadden vermoed en (laten we eerlijk zijn) gevreesd. balteam naar Havana. Wat weer de nodige asso ciaties opriep. Maar er zijn redenen om aan te nemen, dat Nixon zich op dit ogenblik nog geen toenadering tot Cuba zal veroorloven. Op binnenlands terrein is er de pressie van 600.000 Cubaanse vluchtelin gen, die nog dagelijks smeken om de spoedige dood van Fidel Castro. Daarnaast bezit Cuba als „rode horzel in de kapitalistische Amerikaanse pels" voor veel Amerikanen nog een traumatische ge ladenheid, die Nixon met een verkiezingsjaar voor de boeg niet zal kunnen negeren. Maar de voornaamste reden, die doet vrezen dat een ontspanning tussen Washington en Havana nog toekomstmuziek is, ligt vermoedelijk op het terrein van de buitenlandse politiek. Zo zou Nixon met een bezoek aan Cuba of zelfs een verzoenend gebaar jegens Castro de Russen met hun grote invloed op dit suikereiland ongetwijfeld ontrieven. Met zijn bezoeken aan Boekarest, Belgrado en nu binnenkort Peking heeft de Amerikaanse president al op Russische tenen getrapt. En met het oog op de beslissende fase, waarin zich thans de uiterst belangrijke SALT-besprekingen met Moskou be vinden, zal Nixon er op dit ogenblik waarschijnlijk voor waken via een toenadering tot Cuba de Rus sen nogmaals te irriteren. door drs. A. v. d. Meiden MEERKERK Het was eigenlijk wel te verwachten dat prof. Velema het er niet bij zou laten zitten. Velen met mij zullen genoten hebben van de fijnzinnige en bewogen belijdenis die doorklonk in de bespreking die ds. Buskesop 2 oktober in dit blad wijdde aan Velema's boek over Kuitert, maar wellicht even zovelen zullen erbij ge dacht hebben: dat is natuurlijk geen boekbespreking. Als Velema daarover valt en een artikel in de krant schrijft heeft hij niet helemaal ongelijk: we weten nu nog niet als geïnteresseerde krantenlezertjes wat Velema heeft geschre ven, en, 't spijt me dat te moeten zeggen, na Velema's stuk weten we nog minder. 't Is niet als verwijt bedoeld aan de redactie van dit blad, maar men zou toch even aan de lezers moeten denken. Ik heb in het vak altiid geleerd: „keep readers in mind" en daarmee was dacht ik bedoeld dat je aan een groter publiek duidelijk moet maken, in kort bestek en ver staanbaar Nederlands, waar het om gaat. Dat is de informatieve en communicatieve functie van de krant. Geslepen lenzen Wat hebben we hier op tafel gekregen? Mag ik dat illustreren met een bekend schema uit de communicatie-leer? Eerst schrijft Velema een boek. Daarin geeft hij een be^ld van de theolo gie van Kuitert. Niet Kuiterts werkelijke theo logie, want dat kan hij niet. Hij gaat te werk via de „selective exposure, perception en retention", d.w.z. hij selecteert uit Kuiterts werk, hij kiest onbewust wat hem aanspreekt, geeft door wat in zijn opzet past en doet dat alles met een bril op waarvan de lenzen al lang geslepen waren voor Kuitert een pen op papier zette. Goed, aan die beeldvorming ontkomt niemand. Vervolgens krijgen we een recensie: dat is het beeld dat Buskes heeft van het beeld dat Velema heeft van Kuitert. U is er nog, hoop ik? Buskes heeft voor de gelegenheid ook geen nieuwe bril laten maken. De lenzen daarvan ziin geslepen door Barth en Noordmans b.v. Hoe goed bedoeld, het valt niet mee om een boek van Velema in de hand te nemen en niet nog weer, onbewust te denken: en dat zal dan uit Apel doorn moeten komen? Tenslotte dan: het beeld dat Velema heeft van het beeld dat Buskes heeft van het beeld dat Velema heeft van Kuitert. Allemaal nog aan wezig? Een heel klein percentage van de lezers is in staat de bronnen achter de discussie te controle ren. Daarom moeten scribenten als Velema en Buskes in de gaten houden dat er mensen zijn die het wel eens niet allemaal zouden kunnen begrijpen en die bepaald niet gesteld zijn op deze demonstratie van beelden zonder de brood nodige informatie. In een kroeg, ergens in Am sterdam, zouden Buskes, Kuitert en Velema het maar uit moeten vechten, niet over onze hoofden heen. Ik zei getroffen te.zijn door de bewogen be lijdenis in Buskes' woorden. De inhoud van ziin kritiek op Velema's methode. Kuitert te lijf te gaan, laat ik rusten. Wat overgekomen is, is dit: Velema sluit de openbaring van God af bij de afsluiting van de bijbel als Gods geschreven Woord. Die openbaring wordt steeds nieuw, maar er is geen sprake van een nieuwe openbaring na en naast de Schrift. Buskes sluit God a.h.w. niet op in de bijbel, maar ziet hem als Bondgenoot- God die zich steeds weer openbaart in de ge schiedenis. Zo kan God zich openbaren in de ge weldige sociale veranderingen in deze wereld. Velema zal het niet opzettelijk gedaan hebben, maar in zijn hele stuk over openbaring komt de naam van Christus niet voor. Ik weet dat hij een christo-centrische theologie huldigt, maar het is buitengewoon vreemd dat hij in staat is zijn openbaringsvisie neer te schrijven zonder Hem te noemen in Wie wij het naar ons gewende ge laat van God zien. Achteraf nadenken Ons theologiseren is na-denken: wij kunnen al leen maar „achteraf" na-denken over de weg van God naar ons in Christus. God openbaart zich niet in de Schrift, in deze zin dat Hij daar mee gezegd heeft wat hij te zeggen had. Hij openbaart zich in de vleeswording, in Christus, aan wiens'liefde en lijden wij ali meente gestalte dienen te geven in de were over wie de Schrift spreekt. Dat lijkt mij de lof tinuering van de vleeswording en dus va re: openbaring. Ik heb een lichte huiver als ik dat Velema toch kan denken over een Goi ran meer is dan Zijn openbaring. Hij wil vóór x-i ken, maar hij kan het niet (meer). Hij kan u anders dan uitgaan van de finale én starl u Gods in de vleeswording van Christus. Die ni. municatieve wil van God is beslissend en 'H ons genoeg, JtK Ook deze Christus die van zijn disci ter. vraagt Hem na te volgen, d.i. de vleeswordii 'lér demonstreren in de wereld door „de gestalti jgl. een mens" aan te nemen laat zich niet i iseh Schrift vangen, wel door de Schrift illusti 5"j' verlichten. Wij weten van Hem door de Sc 0 wij ervaren Hem door nu en hier te leven zc Hem en de naaste. Zo weten wij van geen ai ,"a God dan de God die communicatie met ons eau in Christus. Al ons spreken buiten Christu is on-communicatief en dat geldt ook van preken in de kerk en het zingen in de gemi lk- Het is niet voor niets dat kerken van bep "Pel gereformeerde signatuur het nu al eeuwen nen uithouden in de diensten van de gem te zingen zonder de naam van Christus o lippen te nemen, aan de psalmen genoeg hei D Men mag hun wel eens vragen of hun Ch u. centrische belijdenis soms lippendienst is. |üd Waarom vrijzinnig? *c Tenslotte kom ik nog even op de beelde rug. Het is echt jammer dat Velema in zijn t en nu weer in zijn artikel het woord vrijz *le gebruikt. Er zijn nog maar weinig menser ,u 1 weten wat vrijzinnig is. In Velema's kri t>m\ stellig ook. Het woord is een stereotiep. Rer" beelden komen bij de orthodoxe lezer op: tusloochening, spotten met de wonderen, i kennen van hel en hemel, en maagdelijke boorte. Men moet in een eerlijke discussie stereotiepen, die men in diepste wezen hal poti om aanhang te verwerven, vermijden. De e,el verstaat er iets totaal anders en stellig veel n der genuanceerds onder dan Velema. Ook lt die beeldendienst moeten wij ons hoeden. (Drs. Van der Meiden, die theologie hef studeerd Is hoofd van de afdeling voorli' van de rllksunlversltelt In Utrecht.' iple lag

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2