Jonge choreografen over schouder
tonen ballettverk
ÉMÉ
TV-commentaar
SEIKO
De krant kunt u niet missengeen dag!
ilversum III wint het
landelijk tenminste)
van piratenzenders
Veel tassen
te dragen
Krantenlezer
kontuur in
om ii
VRUOAG 15 OKTOBER 1971
Van een onzer redacteuren
HILVERSUM Landelijk gezien luisteren er meer mensen naar
[ilversum 3 dan naar de piratenzenders Veronica of radio-Nordsee.
)e luistercijfers zijn voor de drie zenders resp. 30, 25 en 14 procent,
legen procent heeft geen voorkeur en 22 procent luistert naar geen
an de drie. Hilversum 3 boekt landelijk eveneens de meeste sym-
athie: 42 procent, tegen Veronica 41 procent en Nordsee 31 procent.
Uit een onderzoek dat in opdracht
Radio-Veronica is verricht onder
Nederlanders door de NV Neder-
ildse Stichting voor Statistiek blijkt
it 66 procent van de radioluisteraars
ironica goed kan ontvangen; 12
ocent heeft een matige ontvangst
22 procent ontvangt Veronica
tcht of niet. 80 procent van de luis-
raars kan Hilversum 3 goed ont-
ingen-
Onderscheid
Vandaar dat in het rapport onder
leid wordt gemaakt tussen de ant-
oorden van luisteraars die zich in
goede ontvangst van Veronica
iogen verheugen en degenen die een
itige ontvangst moeten betreuren.
wordt echter niet of nauwelijks
feening gehouden met het grote ver-
hil in uitzenduren tussen bijvoor-
>eld Hilversum 3 en radio-Veronica.
Hilversum 3 zendt van zeven uur 's
itends tot twee uur 's nachts gedu
nde vier dagen van de week en
gedurende 24 uur gedurende
rie dagen van de week.
de andere twee: 74 procent vindt dat
zij de beste programma's brengt te
gen Nordsee 67 procent en Hilversum
3 57 procent.
Lidmaatschap
Landelijk gezien zou men Hilver
sum 3 het meest missen als deze zen?
der zou worden opgeheven. In gebie
den waar goede ontvangst van de
twee piraten kan worden bereikt is
61 procent tegen opheffing van Ve
ronica, 55 procent tegen opheffing van
Hilversum 3 en 30 procent tegen
opheffing van Nordsee.
Tien procent zou lid willen worden
van Veronica als die een normale
omroepvereniging zou worden. 24
procent waarschijnlijk, 13 procent
waarschijnlijk niet, 41 procent zeker
niet en 12 procent weet het niet. De
animo om lid te worden is het grootst
in de groep van 15 tot 26 jaar.
Recht
Jongeren
Dat is ook opmerkelijk omdat ver-
t de grootste aanhang van Veronica
vinden is onder jongeren van
-26 jaar,' een leeftijdsgroep die
loet worden gerekend tot de „lichte"
levisiekijkers. Hilversum 3 concur-
ert 's avonds niet mee naar de aan-
cht van deze groep.
In gebieden waar Veronica duide-
kan worden ontvangen, trekt ze
procent van de luisteraars tegen
irdsee 25 pröcent en Hilversum 3 22
ocent.
Beste muziek
een open vraagstelling (d.w.z.
snneer de ondervraagde zelf zijn
itwoord kan formuleren) vindt 86
ocent dat door radio-Nordsee de
ste muziek wordt uitgezonden. Ve-
ijica: 81 procent en Hilversum 3 60
ocent.
„gesloten vraagstelling" (de ge-
aagde heeft de keus uit gegeven
igelijkheden) komt Veronica er met
ar programma's gunstiger af dan
67 procent van de mensen die vin
den dat Veronica moet blijven, zeg
gen dat, omdat ze vinden dat deze
zender veel prettige muziek heeft ge
bracht in de loop van zijn bestaan. 51
procent vindt dat Veronica na elf
jaar uitzenden het recht heeft gekre
gen te blijven.
Van de luisteraars die vinden dat
Veronica moet verdwijnen beroept 32
procent zich op een internationale re
geling en 22 procent vindt dat alle
niet-officiële commerciële zenders
moeten verdwijnen.
De nieuwe tassenmode voor het komende winterseizoen. Op de foto van-
links naar rechts: schoudertas met overslag van „patchwork", zoals het
„lupjeswerk" heet van verschillende kleuren leer, dat zo in de mode is.
Het fotomodel draagt een bruine rundleren ceintuurtas. Op de voorgrond een
beugeltas van kunststof en rechts een ronde schoudertas met rits.
Vanavond te
zien
«DERLAND I EO en VARA
9.05 uur De wind blaast, waarheen
hij wil; programma voor de
jongeren
120 uur Jeruzalem, brandpunt der
geschiedenis, discussie.
.20 uur Twee voor 12, quiz
.00 uur De Ombudsman
.25 uur Martin Brozius, amuse
mentsprogramma
.05 uur Een klein uur TJ
DERLAND 2 NCRV
uur De koerier van de keizerin,
tv-film
i uur Per Ongeluk (2), tv-film
||.21 uur Waar of niet...., amuse
mentsprogramma
1.00 uur Farce Majeur
|25 uur Een milde dood, documen-
I taire
Vanavond te
horen
ILVERSUM I KRO
150 uur Muzikale talenten.
150 uur Zonder grenzen, over mis
sie en zending
uur Verzoekplatenprogramma
{•00 uur Voetlicht op: cabaret, show
en musical
|.50 uur Goal, muzikaal sportpro
gramma
ILVERSUM 2 VPRO en VARA
D3- 20.30 uur VPRO-Vrijdag, geva
rieerd programma
030 uur (NOS) Barokmuziek
1.00 uur Israëlisch Filharmonisch
Orkest met solist
-f.20 uur Moderne koormuziek
ROTTERDAM Maandagavond
komt in het Nieuwe de la Mar-thea-
ter in Amsterdam de jaarlijkse pre
sentatie van de Stichting Danscontact
van het werk van jonge choreografen,
gemaakt in opdracht van het ministe
rie van cultuur, recreatie en maat
schappelijk, werk.
In samenwerking met de Rotter
damse Kunststichting was die presen
tatie donderdagavond In de Rotter
damse Schouwburg en zoals altijd
zijn wij er vol verwachting heen ge
gaan: een goede, jonge Nederlandse
choreograaf is in de balletwereld
iemand, die men terdege in het oog
dient te houden.
Van het getoonde werk beviel ons
Escape van Manja Siebrecht op mu
ziek van André Jolivet het best. Ge
dichten van Hans Lodeizen, gezegd
door Joop Admiraal maakten Manja
Siebrechts bedoeling duidelijk: ont
snappen uit de eenzame wereld van
de realiteit naar de liefdevollere we
reld van de droom.
Eigenlijk doet zo'n gedicht, al
wordt het nog zo mooi gezegd, aan
een ballet afbreuk. Net of de choreo
graaf de literatuur te hulp moet ne
men om aan zijn publiek duidelijk te
maken wat de bedoeling is. Die steun
heeft Manja Siebrecht voor haar bal
let niet eens nodig: haar danstaal is
duidelijk en zij heeft tegenover de
realiteit op het podium heel knap
haar gedroomde wereld getoond in
een film van Hans van den Busken,
welke film niet anders te zien geeft
dan een prachtig duet van de beide
hoofdroldansers, maar dan een heel
ander duet dan zij op het podium
dansen.
Het programma begon jnet Kolmon
van Tonny Asselbergs, een merk
waardig klank-, licht- en bewegings
spel van Tonny Asselbergs, met cos-
tuüms en lichaamsbeschildering van
Jan Asselbergs, op muziek van Lalo
Schifrin met allerlei motor- en ande
re verkeersgeluiden. Het hëd goede
beweging en een aantrekkelijk duet.
Kast I, II en III van Mieke van
Hoek, het eerste deel op muziek van
Frangois Bayle, het tweede zwijgend
en het laatste op muziek van Jacques
Bondon bevatte een aantal soms wat
luguber aandoende dans- en geluids
grapjes.
De wat kryptische titel A Quive
ring Leaf asks the Wind dekte een
werk, waaraan Louise Frank. Daniël
Nieman en Mark den Hertog samen
hebben gewerkt, op muziek van Tony
Scott, Shinichi Yuize en Hozan
Yamamoto. Het begint met een wat
overgevoelig duetje en net als het pu
bliek denkt dat er niet eens zo heel
veel aan schijnt te zijn, gaat het over
in een enorme grap, een „Zwanen-
meer-kolder". waarin een zwaan ge
schoten wordt en zelfs panklaar ge
plukt en de jager zijn eigen kruis
boog om de oren krijgt.
Ton Lutgerink had zich met zijn
Where Action is voor een onmogelij
ke opgave gesteld. Wat de dansers
deden op het toneel hing af van ge
luiden die het publiek voortbracht en
die door René Barten elektronisch
Van een medewerker
AMSTERDAM Een schoudertas
moet men kunnen dragen. Wie met
stüf opgetrokken schouder gaat lopen
of zich in zijn normale soepele bewe
gingen belemmerd voelt, kan er beter
moet men een schodertas kunnen
niet aan beginnen. Maar eigenlijk
dragen, want hu is het summum van
mode.
Alle jeugdige soepele modellen
•met zijzakjes en kleppen worden als
schoudertas gedragen, vrijwel alle
keurige klassieke damestassen hebben
een verstelbare riem, zodat ze als
hand- en als schoudertas kunnen die
nen. In het algemeen zijn de modellen
meer diep dan breed. De geklede
tassen zijn keurig glad en sterk, het
sportieve genre is een en al soepel
heid. Het materiaal is chevreau of
nappa of de kunststoffen tegenhan-
Soms vraag je je af of je zit te
kijken naar een informatief program
ma of naar een drama. Het zijn
meestal niet de slechtste programma's
waarin zulke branchevervagingen
plaats grijpen. Gisteravond gebeurde
het in het VPRO-programma Na
mens Han Hokke, krantelezer". De
heer Hokke had het zich in het hoofd
gezet dat zijn krant. Het Vrije Volk,
niet uit zijn woonplaats zou mogen
verdwijnen en daarom begon hij een
actie. Het verhaal eindigde met het
stopzetten van de actie en met de
aankondiging van een nieuwe, dit
maal ten bate van de Volkskrant.
Daartussen lagen talloze frustraties.
Het enige lichtpunt voor de arme
Hokke bestond uit een bezoek aan de
redactie van het dagblad De Tijd,
waar hij dan tenminste nog kennis
kon maken met een aantal landgeno
ten die van hetzelfde vuur bezeten
waren als hijzelf. Hokke was ervan
uitgegaan dat een krantenlezer zeg
genschap moet hebben over wat er
met zijn krant gebeurt.
Vanuit deze gedachtengang had hij
een ingezonden stuk geschreven naar
Het Vrije Volk. Het werd niet opge
nomen. Daarop belde hij een paar
kennissen met wie hij een actiegroep
had willen vormen, maar hij zat al-
Zeen op de plaats van samenkomst
toen het zover was. De anderen wa
ren verhinderd. Hij plaatste toen
maar een advertentie in Het Vrije
Volk en vijftig reacties waren zijn
deel. De advertentie bleek niet zijn
geplaatst in de Rotterdamse en Arn
hemse edities van zijn krant We za
gen Hokke kontakt leggen met een
van zijn medestanders en tenslottte
toch nog een gesprek voeren met een
redacteur van Het Vrije Volk: Frits
van der Poel. Hoofdredacteur Wig-
bold wilde slechts achter gesloten
deuren spreken. De heer Kloos, com
missaris van de Arbeiderspers, over
tuigde Hokke er tenslotte van dat er
niets meer aan te doen is, waarop
deze dan ook zijn vrienden bedankte
en zijn actie staakte.
We hebben de gang van het pro
gramma wat uitvoerig weergegeven,
omdat nogal pijnlijk duidelijk naar
voren kwam, dat onbereikbare auto
riteiten zich overal schuil houden,
ook in de toppen van een socialistisch
dagblad. Het is te gek dat een ex-tv-
man als Wigbold, niet onder het oog
van de camera wil spreken, of ten
minste voor de camera wil zeggen
waarom hij dat niet wil. Het is niet
na te gaan hoeveel zin en hoeveel
onzin Hokke's actie bevatte, maar
duidelijkwas wel dat hij volstrekt
integer probeerde iets te doen. Het
televisieprogramma zou dan ook aan
zienlijk minder onthullend zijn ge
weest wanneer iemand hem had uit
gelegd (Van der Poel deed een po
gingwaarom het niet kon zoals hij
wilde. Nu kwam er een mateloze
arrogantie over, doordat de man na
uwelijks kansen kreeg van de krant,
waarvoor hij nota bene het vuur uit
zijn sloffen liep.
C. J. L.
gers ervan, die moeilijk van echt zijn
te onderscheiden. Ook patchwork van
slang of krokodil is erg ,in'. Allerlei
tinten bruin, vooral de heel donkere
en ook uitgepoest leer met een soort
vlammenmoties erin. vormen de grote
hoofdschotel van het seizoen. Donker
rood, grijs en zwart nemen een be
scheiden plaats in.
De herentas is in opmars. Modieuze
pakken heben geen zakken in de
pantalon, de jaszakken extra vol prop
pen is niet het summum van elegance.
MARY STEWART
74
„Dus hadden we gelijk. Tot dusver klopt het. Het is
maar heel weinig, Charity, maar het is iets. Ik vraag me
alleen af, in welk verband die meneer Marsden zou kun
nen staan tot de vermiste echtgenoot van Loraine, Jean
Zus-of-Zo, die op zo'n gunstig ogenblik opdook?"
„Als hij opdook."
„Als hij opdook, zoals je zegt." Eensklaps rechtte hij
zijn rug. „We zullen gauw genoeg weten, of dat deel van
het verhaal waar is; ik heb iemand die bezig is dat in
ParijS te onderzoeken. Dat begint ook aardig van belang
te worden." Hij lachte. „Enfin, wie weet wat je nog meer
gezien en gehoord hebt? In dit tempo zullen we de zaak
nog voor het aanbreken van de dag opgehelderd hebben
- lang voor het dag wordt, liefje, want je ziet er moe uit,
'en geen wonder. Ga mee iets drinken, en dan zullen we
een plekje zoeken om te zitten, terwijl jij me alles ver
telt."
„Waarschijnlijk zal ik Jiet wel allemaal door elkaar
halen", zei ik, „omdat er natuurlijk heel wat is gebeurd
voordat ik echt op de dingen begon te letten. En ik be
twijfel of ik voor vertelster in de wieg gelegd ben. Maar
ik zal mijn best doen."
Ik begon hem dus te vertellen wat ik me kon herinne
ren: David en de hond, mevrouw Palmer en haar verhaal
over het proces-Byron, de tocht naar Nlhies en Davids
reactie op de aanwezigheid van zijn vader. De rit huis
waarts, en Davids halve vertrouwelijkheid en zijn
vreemde, kinderlijke aandringen, dat ik Loraine Bristol
helemaal niets zou vertellen. Het brokstuk van het ge
sprek dat ik die avond in de slaapkamer van Loraine
had opgevangen. En overal de aanwezigheid van meneer
Marsden - die Loraines sigaret aanstak, die rondhing in
het duister aan de voet van de Rocher des Doms, die
naar Nimes reed in de bus, die de volgende morgen met
David naar de tuinen ging...
Richard Byron luisterde zwijgend, trok lijntjes met
wijn die gemorst was op het tafelblad, het hoofd gebogen
en het voorhoofd gefronst.
„Nu begrijp je", zei ik tot besluit, „waarom ik me zo
onnozel gedroeg als ik heb gedaan. Het drong niet eens
tot me door, dat. David haar verfoeide, toen hij er zo de
nadruk op legde, dat zijn naam niet dezelfde was als de
hare. Ik dacht alleen maar dat ik jou van hem af moest
houden. Ik - ik was nogal dol op David", eindigde ik
slapjes.
Hij wierp mij een blik toe die me het bloed naar de
wangen joeg, en ging weer door met zijn tekening op het
tafelblad.
„Ja David", zei hij langzaam. „We komen steeds weer
terug op David. En de oude vragen: waarom hij zo, zon
der een woord is weggegaan; wat hij op dit ogenblik
denkt van die gruwelijke nacht; waarom hij bang is, mij
te ontmoeten.... Weet je wel dat bij mij zelfs de gedachte
is opgekomen dat zij hem misschien ook al uit de weg
hadden geruimd, totdat ik die anonieme brief uit Parijs
kreeg."
„Anonieme brief?"
„Ik kreeg er dozijnen", zei Richard kortaf. „De gebrui
kelijke vuiligheid, die altijd begint te stromen wanneer
een moordproces het riool openzet. Deze was in Parijs
gepost, en degene die hem schreef, kende mij klaarblij
kelijk, en kende David, en had hem daar gezien. Natuur
lijk bevatte hij ook een hoop scheldwoorden - enfin, dat
doet er niet toe, wel?"
„Richard, wat gemeen!"
Wordt vervolgd)
werden verwerkt. Een dergelijk ex
periment vereist een perfecte weer
klank, een goede actie van het pu
bliek en een harmonisch samenspel
tussen dansers en publiek. Daarvan
kwam vanzelfsprekend weinig te
recht. In plaats van „action" gaf het
publiek slechts aanleiding tot een wat
traag verlopende geschi "'der is, al wa
ren er ook wel aantrekkelijke „gil
lers".
Als extra-toegiftje Dubbeltrio van
Margriet Franken op muziek van
Henk Badings en Collage van Lucas
Hoving op muziek van Reinier Bou
ten. 1
HANS W. LEDEBOER
Momma
Modern Masters of Time
'n briljant stukje Japan
~'lL-A
Smidje Verholen en de veedieven van Texas
Hilversum I. 402 m. KRO:
1130 Nieuws 16.41 Actualitei
ten; 18.50 (S) Au...Ditle: muzi
kale talenten; 19.50 zomier-
jrenzen: over missie en zen
ding; 20.00 verzoekplatenpro-
gramma; 22.00 (S) voetlicht op:
cabaret, show en musical!;
2.25 Overweging; 22.30
Niéuws; 22.38 Den Haag van
daag; 22.50 (S) Goal...! muzl-
caa" sportprogramma met
kommentaren. etc.; 23.55-24.00
Nieuws.
Hilversum II. 298 m. VPRO:
».00 Nieuws; 18.20-18.30 Uitzen
ding van D'66 en om 20.00
Nieuws; NOS 20.30 (S) Muziek
uit de Barok (opn.); VARA:
21.00 (S) Festival van Salzburg
1971: Israëlisch Filharmonisch
Orkest met solist; 22.55 Mede
delingen; 23.00 Nieuws; 23.10
Actualiteiten; 23.20 Moderne
toormuzlek van Nederlandse
componisten (gr.); 23.55-24.00
Nieuws.
vanavond
Nederland I. NOS: 18.45 (K)
De Fabeltjeskrant; STER 18.50
(K) Reclame; NOS; 18.55 (K)
Journaal; STER: 19.00 (K) Re
clame; EO: 19.05 De wind
blaast. waarheen hij wil
voor de Jongeren; 19.20 (K) Je
ruzalem, brandpunt der ge
schiedenis, gesprekken; 19.50
Tenslotte; STER: 19.55 (K) Re
clame: NOS: 20.00 (K) Jour
naal; STER: 20.15 (K) Reclame;
VARA: 20.20 (K) 2 voor 12.
quiz; 21.00 (K> De Ombuds
man: 21.25 Martin Brozius.
amusementsprogramma; 22 05
Een klein uur: U: presentatie
van mensen en hun meningen:
NOS: 22.45-22.50 (K) Journaal
Nederland II. NOS: 18.45 (K)
De Fabeltjeskrant; STER: 18.50
(K) Reclame; NOS 18:55 <K)
Journaal: STER: 19.00 (K) Re
clame; NCRV: 19.05 (K) De
koerier van de keizerin, tv-
film: 19.30 (K) Per Ongeluk,
tv-fllm (2)STER 19 55 (K)
Reclame; NOS: 20.00 (K) Jour
naal; STER: 20.15 (K) Reclame;
NCRV: (K) Waar of niet
waar. a.usementsprogramma;
21.00 Farce Majeure, satirisch
programma: 21.25 (K) Een mil
de dood, documentair pro
gramma; NOS: 22.15 (K) Jour
naal; 22.20 Den Haag vandaag:
22.25-22.55 (K) Uit de Kunst
België Nederlands. 18 00 (K)
Fabeltjeskrant; 18.05 Volksuni
versiteit: Technisch en weten
schappelijk Engels; 18.40 <K)
Veronlque. tekenfilmserie voor
de Jeugd; 18.45 Helemaal van
streek: 19.20 Programma
overzicht voor de komende
week: 19.33 Keurig Frans -
Zoeklicht; 19 39 Mededelingen
en de Weerman: 19.45 Nieuws;
20.10 Panorama; 20.55 (K) De
zes vrouwen van Hendrik
VIII: Anna Boleyn (2); 22.25
Nieuws; 22.30 Inspraak 71.
GRAMMOFOONPLATEXPRO-
GRAMMA DRAADOMROEP
VANAVOND
VAN 18 - 20 UUR
Wolfgang Amadeus Mozart:
I. Fragmenten uit „Die Ent-
führung ais dem Serail"; li.
Fragmenten uit „Die Zauber-
flöte".
Ktilio
HILVERSUM I. 402 m.
TROS: 7.00 Nieuws 7.02 (S)
Lichte grammoloonmuzlek en
actualiteiten (7.30—7.41 en
8.30—8.41 Nieuws) 10.00 ver-
«ekplatenprogramma (10.30-10.53
Nieuws) 11.55 Mededelingen
12.00 Route - Af amusements-
torlsme* (12.16 - 12.26 Over
heidsvoorlichting; 12.26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 - 12.41 Nieuws)
14.00 Steiger -B: Radio show
(15.30 - 15.33 en 17.30 - 17.32)
Nieuws) 18 00 Licht muziekpro
gramma voor Bejaarden.
HILVERSUM II. 298 m.
VARA: 7.00 Nieuws en och
tendgymnastiek 7.20 (S) Z.O.:
gevarieerd programma (Om
7.33 Van de voorpagina; 7.54
VPRO: Deze dag; 8.00 Nieuws;
8.11 Actualiteiten; 9.35 Water
standen; 10.05 Voor nu en la
ter: gesprek over sociale pro
blemen) 10.30 (S) Zaterdag In
formatie: muziek en Informa
tieshow (Om 11.00 Nieuws)
13.00 Nieuws 13.11 Actualiteiten
13.23 VARA-Varia 13.25 (S) Dit
Is het begin...: jongerenpro
gramma NOS: 14 20 Bond van
wetsovertreders, discussie 14.45
Frans - Duits - Engels: luister
programma 15.30 De komende
week in het nederlandse mu
ziekleven 16.00 Nieuws 16.03
NOS-Jazz 16.30 inzet: program-
ma over amateuristische mu
ziekbeoefening 17.00 Lichte
grammofoonmuziek DE VRIJE
GEDACHTE: 17.15 Wie is en
wat wil de Vrijdenkersom-
roep. lezing VARA: 17.30 (S)
Melodiéën Express 17 55 Mede
delingen.
HILVERSUM III. 240 m.
NCRV: 7.00 Nieuws 7 02 Pop
Station (8.00 Nieuws) 9.00
Nieuws 9.03 Pers vers 10.00
Nieuws 10.03 Muziek bij de
koffie (11.00 Nieuws) 12.00
Nieuws 12 03 Elpee Pop 13.00
Nieuws 13.03 verzoekplaten-
programma (14.00 en 15.00
Nieuws) 15.30 Meisjeskoor
Sweet Sixteen en licht Instru
mentaal sextet 16.00 Nieuws
16 03—18.00 Sportshow: sport en
muziek (17 00 Nieuws)
"televisie;
morgen
TELEIAC: 9.30 Technisch en
Wetenschappelijk Engels -les
3 10.00 Het kan verkeren - les
1 (herh); 10.30 Elementaire
Economie - les 3 11.0011.30
Studeren - les 1 (herh.) NOS:
16.00 Journaal AVRO:
lfi.0217.35 (ged. K): jeugdpro
gramma.
België - Nederlands.
14.15—15.00 Trefpunt: gesprek
over actuele problemen
16.00—17.45 volksuniversiteit.
183: Om ieders nieuws
gierigheid maar meteen te
bevredigen: het haaide al
lemaal niets uit. O ja, smid-
je Verholen ging braai naar
het landelijke postkantoor
tje van Cowtown en daar
gaf hij enkele uitgebreide
telegrammen op. Daar be
greep de plichtsgetrouwe
postdirecteur, die tevens de
functie van brievenbestel
ler vervulde, niet veel van.
Tenslotte kwamen in Cow
town zulke moeilijke tele
grammen niet zo dikwijls
voor. Maar goed. de smid
stelde zich dus in verbin
ding met Enkhuizen. Me-
demblik en Vlaardingen.
Wie weet waren er daar
nog nabestaanden op te duiken uit oude registers, doopboeken of archieven. „Als
er nog familieleden bestaan, dan geef ik ze ieder een kwart van de schat", dacht
de smid. „Dat komt ze wel toe vind ik, ook al hebben Teeuw, Harmen en Geurt
hun aandeel duizend keer nagelaten aan mijn voorvader". Eilaas, de moeite
van de smid zou allemaal tevergeefs zijn, want enkele weken later werd hem
door dezelfde, nog steeds zo plichtsgetrouwe postdirecteur een aantal antwoord-
telegrammen uit Nederland overhandigd. De inhoud van die telegrammen luid
de nagenoeg gelijk: „Hebben onze nasporingen moeten staken. Van de bedoelde
personen zijn in onze archieven geen levende nabestaanden meer te vinden. Blijk
baar zijn de families uitgestorven". En deze hoogst belangrijke telegrammen
waren ondertekend door de actieve gemeentesecretarissen van de mooie steden
Enkhuizen, Medemblik en Vlaardingen „Meer kan ik niet doen," zuchtte
de smid toen. „Nu schijnt alles werkelijk voor mij te zijnWat was er
intussen met die schat gebeurd? Wel, die hadden Sambo en hij natuurlijk naar
huis gedragen. Het was een hele vracht en toen ze bij de ranch aankwamen,
riep Andy Malone verbaasd: „Wat zeulen jullie daar in vredesnaam met je
mee? Is dat Hugo de Groot in de boekenkist?"