Vergissing van Godfried Bomam
Gereformeerde synode
wil cateehismuspreek
graag in ere houden
Bisschoppensynode moet
pluriformiteit erkennen
Duitse ,Catastrofedienst
let op Rijnwaterkwaliteit
Synode achter doop nog
niet geadopteerden
Artsen verlaten hun
beroepsorganisatie
Adviescommissie wil
studietoelage los
van inkomen ouders
COMMENTAREN
Nixon ook naar Moskou
Bijbelse dieren
voor de Negev
Een woord voor vandaag
Uw probleey
is het
onze
BEROEPINGSWERK
femina
GE-
WÉ
OPEND ahoy'
UIT DE
KERKBLADEN
(Van een onzer redacteuren)
LUNTEREN De Rotterdam
se ds. P. Riemersma hield giste
ren op de gereformeerde synode
voor 't eerst een amendement
ten doop, dat tot zijn voldoening
binnen de kortste keren opgroei
de tot een synodaal besluit.
Dit besluit houdt in dat er een
briefje naar de kerkeraden gaat met
de opwekking, er op toe te zien dat
conform de kerkorde de catechis-
musprediking zo regelmatig mogelijk
in een van de zondagse kerkdiensten
plaatsvindt. Hiermee gaf de synode te
kennen, dat zij de cateehismuspreek
graag in ere houdt
Ds. Riemersma, die tijdens de dis
cussies over de kwestie van de bin
ding aan de belijdenis al getuigd had
van zijn liefde voor de Heidelbergse
catechismus, omdat die hem in grens
situaties van zijn leven tot grote en
wezenlijke steun was geweest, ver
volgde nu zijn loflied door te spreken
over de eeuwige 'jeugd van de Heidel-
berger.
Ds. Riemersma vond het ter tafel
liggend voorstel: „er op toe te zien
dat Woordbediening door ontvouwen
van de christelijke leer zo regelmatig
mogelijk in een van de zondagse
kerkdiensten plaats vindt" in zoverre
onder de maat. dat daarin de Heidel-
berger niet met name genoemd werd.
De zaak van de cateehismuspreek
was op de synodale tafel gelegd door
ds. A. M. Lindeboom te Hooghalen
(met instemming van de kerkeraad te
Hijken). Deze predikant vond aanlei
ding er bij de synode op aan te drin
gen, een ernstige oproep tot de ker
ken te doen uitgaan om de cathe-
chismu spreek niet in de verdrukking
laten komen.
Overigens was niet ieder synodelid
gelukkig met het amendement-Rie-
mersma. Ouderling mevrouw C. A.
van der Sijs-Meulink uit Enschede
had een tegenvoorstel: niet voldoen
aan het verzoek van ds. Lindeboom
omdat
a. het met de kerkorde niet in
strijd is dat in het leerhuis speciale
thema's uit de christelijke leer, waar
over de Heidelbergse catechismus
niet spreekt, worden behandeld, en
b. het gewenst is het rondsturen
van synodale brieven aan de kerken
te beperken en de eigen verantwoor
delijkheid van kerkeraden te erken
nen Mevrouw Van der Sijs kreeg
geen synodale meerderheid aan haar
kant.
De synode heeft verder besloten de
kerkeraden aan te raden, ook gast-
predikanten tijdig in kennis te stellen
van het thema van de christelijke
leer dat aan de orde van behandeling
is, met het verzoek hiermee, zo enig
zins mogelijk, rekening te houden.
ROME (KNP) De Synode zal waarschijnlijk veel meer gaan
toevertrouwen aan de plaatselijke kerk. De bisschoppen beginnen
in te zien, dat pluriformiteit noodzakelijk is, omdat de problemen
overal verschillend liggen en dus ook niet uniform kunnen worden
opgelost. Aldus prof. dr. Jos Lescrauwaet, een der theologische des
kundigen verbonden aan het synode-secretariaat voor de behande
ling van de priestervraagstukken.
Ds. P. Riemersma
LUNTEREN De gerefor
meerde kerkeraad van Den
Haag-Escamp vroeg aan de ge
nerale synode of kinderen, die
door gereformeerde ouders wor
den aangenomen, maar die nog
niet geadopteerd zijn, gedoopt
mogen worden.
Met 6 stemmen tegen heeft de sy
node bevestigend op deze vraag
Van een verslaggever
DEN HAAG Een ruime meer
derheid van de commissie studiefi
nanciering wetenschappelijk onder
wijs (commissie-Andriessen), name
lijk 14 van de 17 leden, stelt voor,
studietoelagen in de toekomst los van
het inkomen van de ouders te ver
strekken.
Een kleine meerderheid (9 van de
17 leden) spreekt zich uit voor verho
ging van het collegegeld.
Dit blijkt uit het eindrapport dat
de commissie-Andriessen heeft uitge
bracht. Minister De Brauw (weten
schapsbeleid en weten
schappelijk onderwijs) heeft het
rapport gisteren aangeboden aan de
Eerste en Tweede Kamer. In een in
leiding op het rapport zegt de mini
ster dat hij nog geen standpunt heeft
ingenomen over de inhoud daarvan.
Van een verslaggever
BONN De regering van de West-
duitse deelstaat Rfjnland-Westfalen is
zo bezorgd over de kwaliteit van het
Rijnwater dat ztf haar 'catastrofe-
dienst' opdracht heeft gegeven, de
toestand nauwlettend in de gaten te
houden en zo nodig direct maatrege
len te nemen.
De waterstand in de Rijn is de laat
ste 24 jaar niet zo laag geweest als
nu, en het zuurstofgehalte begint de
gevarengrens te naderen.
In de rivier zijn tussen Königs-
winter en de Nederlandse grens ge
halten tussen drie en 4,5 milligram
zuurstof per liter gemeten. Gezond
water bevat tussen zeven en tien mil
ligram per liter, als het gehalte tot
beneden twee daalt leggen ook de
taaiste vissen het loodje en dreigt ac-
cuut gevaar voor de drinkwatervoor
ziening.
De industrieën langs de Rijn is ver
zocht zo weinig mogelijk afvalwater
te lozen. Als de rivier door forse re
genval weer beter gaat doorstromen
is het gevaar nog niet geweken, want
dan kan het bodemslib worden omge
woeld, dat ook nog eens een beroep
doet op het in het water aanwezige
zuurstof.
KWARTET TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman,
J. van Hofwegen.
Op de wijze van een politieke stuntman heeft
president Nixon aangekondigd dat hij in mei een
bezoek aan Moskou zal brengen.
Men had in Amerika bepaald niet vermoed dat
Nixon in het verkiezingsjaar 1972 naar de Sowjet-
Unie zou reizen. Hij heeft het goed geheim weten
te houden dat dit bezoek werd voorbereid. De
Amerikaanse president ziet het kennelijk als een
uiting van politieke kracht om met grote verras
singen te komen. Maar anders dan met de aankon
diging van zijn bezoek aan Peking het geval was,
had hij dit keer wel de belanghebbende buiten
staanders ingelicht. Tot hen behoren niet alleen de
Europese bondgenoten van Amerika en Japan,
maar ook China.
Men zal er in het Kremlin zo wel zijn eigen ge
dachten over hebben dat Nixon het kennelijk niet
taktisch vond om Peking te overvallen met de
aankondiging dat hij naar Moskou zou gaan, zoals
hij wèl de Russische leiders in verbijstering had
gebracht met het nieuws dat hij met Mao zou
gaan praten. Aangezien de achterdocht in de
Sowjet-Unie jegens de onberekenbare Nixon toch
al erg groot is, zou dit gevoel door de opvallend
correcte behandeling van China nog wel eens ver
groot kunnen worden.
Uiteraard is het bezoek van Nixon aan de lei
ders van de Sowjet-Unie aanmerkelijk meer dan
een stunt, hoe belangrijk die reis ook is om het
prestige van de Amerikaanse president in het ver
kiezingsjaar verder op te vijzelen. Samen met zijn
adviseur Henry Kissinger streeft Nixon er naar
in de internationale politiek een driehoeksverhou
ding op te bouwen, waarbij Amerika tussen Rus
land en China de gunstigste positie moet innemen.
Om dit plan te kunnen realiseren is het nodig dat
Amerika met zowel de Sowjet-Unie als China rede
lijke betrekkingen heeft. Nixon is de eerste presi
dent van de Verenigde Staten, die op voorzichtige
wijze gaat proberen de vijandschap tussen Rusland
en China te benutten.
In Moskou volgt men deze wending in de Ame
rikaanse buitenlandse politiek met woede en zorg.
Men bevindt zich daar al geruime tijd in de ban
van het spookbeeld, dat Amerika en China gaan
samenspannen tegen de Sowjet-Unie. De soms
overdreven geestdriftige verhalen, die de laatste
tijd in de Amerikaanse pers over China zijn ver
schenen, terwijl men doorgaans geen goed woord
over heeft voor de Sowjet-Unie, zullen dit spook
beeld waarschijnlijk hebben doen groeien.
Nixon is er niet de figuur naar om de leiders
van de Sowjet-Unie gerust te kunnen stellen. Het
is echter wel van het grootste belang dat hij gaat
proberen dit te doen. Hoe zeer men het ook kan
toejuichen dat Amerika eindelijk probeert tot nor
male betrekkingen te komen met China, het zou
rampzalig zijn indien dit ten koste zou gaan van
de relaties tusen de Verenigde Staten en de Sow
jet-Unie. Het al dan niet uitbreken van ernstige
conflicten hangt vooral af van de verstandhouding
tussen deze twee supermogendheden.
Door in Moskou te gaan praten toont Nixon in
elk geval dat hij naar behoorlijke betrekkingen
met Rusland zal blijven streven, zodat de bespre
kingen over de beperking van de strategische be
wapening misschien nog eens met succes zullen
worden afgesloten.
geantwoord. Daarmee ging zij in te
gen het advies van haar eigen com
missie. Het nu genomen besluit is
conform een tegenvoorstel, ingediend
en bepleit door ouderling mevr. C. A.
v. d. Sijs-Meulink uit Enschede
Het punt in kwestie was, dat aan
genomen kinderen weer weggehaald
kunnen worden door de natuurlijke
moeder, zolang ze juridisch nog niet
geadopteerd zijn. Die kans is wel heel
klein bij het tegenwoordige adoptie-
beleid, maar de mogelijkheid is er.
Dit zou kunnen betekenen, dat men
de belofte bij de doop om de kinde
ren een christelijke opvoeding te ge
ven, niet kan nakomen.
De synode was echter van oordeel,
dat niet de juridische sanctie van de
wereldlijke rechter voor de kerk be
slissend is, maar de uitgesproken be
doeling van de pleegouders. Wanneer
dezen een kind, duurzaam in hun ge
zin hebben opgenomen, behoort dit
kind tot hun „huis" en het mag daar
om als kind des verbonds worden be
schouwd en dus gedoopt worden.
De kerkeraden hebben bij de doop-
aanvraag toe te zien, dat een christe
lijke opvoeding, menselijkerwijs ge
sproken, gewaarborgd is. Maar, voeg
de synode hieraan toe, dit geldt ook
alle andere gevallen waarin de doop
wordt aangevraagd.
JERUZALEM (EPD) Israël is
van plan, wilde ezels uit Ethi
opië uit te zetten in een natuurre
servaat in de Negev-woestijn. In dit
reservaat wil men zoveel mogelijk
dieren opnemen, die in de bijbel
vermeld worden. De wilde ezel
(onager) is vrijwel uitgestorven.
Ethiopië en Perzië zijn de enige
landen, waar hij nog voorkomt. En
kele exemplaren, die eerder uit Per
zië gehaald waren, overleefden de
verzengende hitte van de Negev
niet.
Nu de synode is overgegaan tot be
handeling van de praktische vraag
stukken van het priesterschap zegt
prof. Lescrauwaet de indruk te heb
ben dat de discussies van vorige
week over de leerstellige kant van de
priestervraagstukken ook nu nog
doorwerken.
Engagement
De bisschoppen zo zegt hij
spreken niet meer alleen over het
cultische priesterschap, maar men
raakt ook vertrouwd met de andere
aspecten, zoals b.v. de priester als lei
der van de gemeente, de priester als
maatschappelijk en politiek geënga
geerd man.
De synodalen krijgen aldus een
breder en ook juister inzicht in wat
een priester kan zijn. De synode is
hiermee duidelijk afgestapt van de
eenzijdige cultische benadering van
het priesterschap, zoals het Concilie
van Trente in de 16e eeuw die in zijn
verzet tegen de reformatie formuleer
de.
„De synode is een vertoning van
250 volstrekte onvrije mensen, die al
len gevangen zitten in een waterdicht
systeem", aldus pater Van Kilsdonk.
Hij zei daarbij van mening te zijn,
dat de greep van de curie op de syno
de „volkomen" is. omdat de synode
deelnemers door de curieleiding gese
lecteerd zijn op grond van hun „kri
tiekloze loyaliteit" ten opzichte van
het centrale kerkbestuur.
Bang voor vrijheid
„In dit Romeins gebeuren is voor
mij niets merkbaar van Gods geest",
aldus pater Van Kilsdonk, die de sy
nodedeelnemers verweet dat ze „ge
woon bang zijn voor de vrijheid".
Felle kritiek uitte pater Van Kils
donk tenslotte aan het adres van de
Duitse en Noordamerikaansc bis
schoppen die hij ervan beschuldigde
dat ze „geheel tegen de mening van
hun gelovigen in getuigen".
Wat zijn we vaak bezig splinters in andermans ogen te om
ken. Wat zijn we vaak behulpzaam en wat willen we de me
om ons heen graag verbeteren. We willen de mensen wel
herscheppenmaar ze toch wel naar onze hand zetten. Ze
pas goed, als ze worden wat wij denken dat ze zijn moeten.
Christus neemt daar geen genoegen mee. Heel scherp zegt
Huichelaar, doe eerst de balk uit uw oog weg.
Luister goed naar de Heiland. Hij wil niet dat we onze verbid sr<
zucht opgeven. Hij wil dat we bij ons zelf beginnen: „dan zuh 1
scherp kunnen zien om de splinter uit het oog van uw bro
weg te doen." Want weet dat onze eigen gebreken ons zich
ons inzicht beperken. Wie zijn eigen gebreken niet kent, ka tngzo
in een ander niet aanwijzen. Hoe weet hij of de splinter in
oog van de ander niet de weerspiegeling is van de balk in
eigen oog? Het kan heel goed zijn dat wij de ander ineens va ^,'ec
derd vinden als we zelf veranderd zijn. ;t z0(
w vaj
kt in
Het
en d
We lezen \andaag: Joël 2:18-27.
Celibaat
Een ander duidelijk kenmerk van
deze synode is, dat het taboe op de
celibaatsdiscussie terzijde geschoven
is, meent prof. Lescrauwaet. Hij wijst
in verband hiermee op talrijke inter
venties die reeds over de praktische
problemen van de priester zijn ge
houden.
Er is maar ééft bisschop geweest,
die gezegd heeft, dat er over het celi
baat helemaal niet gediscussieerd
mocht worden, omdat „de paus onder
verlichting van de Heilige Geest de
za^g al Hhd uitgemaakt".
Genuanceerder
Dit betekent volgens prof. Les
crauwaet allerminst, dat het ver
plichte celibaat nu zal worden opge
heven. Het betekent wel, zo zegt hij,
dat er op het ogenblik genuanceerder
over wordt gedacht dan voorheen.
Ruim de helft van de bisschoppen
is volgens hem bereid openheid te La
ten voor de priesterwijding aan de
gehuwde man. Onder die voorstan
ders bevinden zich ook bisschoppen
die de gehuwde priesters niet inlfoun
eigen bisdom willen, maar de vrijheid
voor andere bisschoppen willen open
laten, om ze wel te aanvaarden.
Andere ideeën
Prof. Lescrauwaet acht dit in feite
ook het enig haalbare voor deze syno
de. Het is volgens hem duidelijk, dat
bisschoppen in West-Europa heel an
dere ideeën hebben over de priester
en het politieke engagement b.v. van
de bisschoppen uit landen als Tsje-
choslowakije en Polen. Dit heeft in de
synode geleid tot het inzicht, dat de
problemen in de verschillende landen
anders liggen en een andere benade
ring behoeven, d.w.z. een pluriforme
benadering.
„Onvrije mensen"
AMSTERDAM „Ik heb de stelli
ge overtuiging, dat deze bisschoppen
synode in Rome niets, maar dan ook
niets zal opleveren", zo luidt de sa
menvattende reactie van de Amster
damse studentenpastor, pater Jan van
Kilsdonk die voor Operatie Synode in
Rome de bisschoppensynode heeft be
zocht.
(Van een verslaggever)
UTRECHT Enkele tientallen artsen hebben dit jaar de Konink
lijke Nederlandse maatschappij tot bevordering der geneeskunst
(KNMG) verlaten. Het zijn vooral artsen in dienst van de medische
faculteiten, die menen dat de Maatschappij hun belangen onvol
doende behartigt.
Aan de universiteiten moeten hoog
gekwalificeerde mensen werken, al
dus de Groningse dokter C. Th. Smit
Sibinga, die vorige maand zijn lid
maatschap opzegde. Van hen wordt
verwacht dat ze wetenschap bedrij
ven, onderwijs geven en patiënten
verzorgen. Door het ontbreken van
een landelijke regeling voor werk- en
rusttijden is een juiste verdeling van
de krachtën over die drie taken on
mogelijk.
UITEENLOPEND
De rechtspositie van de universitai
re specialisten wordt behartigd door
de Landelijke vereniging van artsen
in dienstverband (LAD), een onder-
vereniging van de KNMG. In de LAD
zijn alle leden van de Maatschappij
ondergebracht die niet als huisarts of
specialist een zelfstandige praktijk
hebben. Dit levert een gemengd ge
zelschap op van bedrijfsartsen, so
ciaal-geneeskundigen en universitaire
specialisten, met voor een deel uit
eenlopende belangen.
Daar komt nog bij, aldus dokter
Smit Sibenga, dat de LAD geen eigen
rechtspersoonlijkheid bezit, en daar
door niet slagvaardig kan optreden.
Voor iedere stap is toestemming no
dig van het hoofdbestuur van de
KNMG. Als problemen in zijn kring,
die onvoldoende worden aangepakt,
noemt de Groningse arts de honora
ria, de te lange werktijden en het
ontbreken van compensatie voor
24-uursdiensten.
Volgens secretaris-generaal Dieper-
sloot van de KNMG zijn er tegen de
structuur van de Maatschappij inder
daad bezwaren aan te voeren. Het
dagelijks bestuur zal binnenkort be
kijken of een andere indeling van de
leden mogelijk is. Geen eenvoudige
zaak vindt de heer Diepersloot, want
er zijn ook artsen die juist graag in
de LAD willen blijven en die niets
zouden voelen voor overheveling naar
de Landelijke specialistenvereniging.
Dokter Smit Sibinga meent dat de
voorzitter van de KNMG, prof. dr.
Th. Vossenaar, de bakens wel wil
verzetten, maar dat hij het bureau en
het bestuur van de Maatschappij niet
meekrijgt.
In zijn jaarrede, zaterdag op het
congres van de KNMG, noemde prof.
Vossenaar snelle veranderipgen in
medische kringen noodzakelijk, maar
hij ging niet specifiek in op de struc
tuur van de Maatschappij of de hui
dige moeilijkheden met de LAD.
NED. HERV. KERK
Beroepbaar: Drs. W. J. Gunning,
Berg en Dalseweg 460 te Nijmegen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Driesum c.a.: C. Bijl
tc Hilversum.
Bedankt: voor Alkmaar-Broek op
Langendijk: D. Berghuis te Breda-
/Almkerk.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor Oud-Beijerland en
Rotterdam-W. E. Venema te Zwijn-
drecht.
EVANG. LUTH. KERK
Beroepen: te Pekela-Wildervank-
Veendam: J. M. Mulder te Tiel.
Brieven die niet zUn voort
van naam en adres kunnen niet|
behandeling worden genomen. I
heimhonding is verzekerd. Vrai
die niet onderling met elkaar 1
verband staan moeten in afzond'
lijke brieven worden gesteld, f
brief dient een gulden aan f
zegels te worden ingesloten.
van 8 t^n 19 oktober.
Open van 10 tot 17 uur
en van 19 tot 22.30 uur.
Zondag van
10 tot 17 uur.
Entree (3.50
.Kinderen tot 12 jaar
12.-
Vraag: We gaan verhuizen)
een andere gemeente. De ni
bouwde woning werd uitgegeve
een plaatselijke woningstichti
de gemeente. Voorgeschreven
dat wij een machtiging voor auj
tische huurbetaling ontvanger
wij bij de sleuteluitreiking
Sn ondertekend moeten inlevere
dien we aan deze voorwaarde
voldoen kunnen de sleutels nie
ons worden uitgereikt.
De laatste zin is voor een|
derlander onbegrijpelijk. Wt
kan een gemeente het recht
om zo de wet te stellen. We
ons heus wel in staat, onze Zc
beheren.
Antwoord: Nederlanders lat»
niet graag de wet voors»
Daartegenover echter treedt
meente op als verhuurster,
verhuurster heeft het recht
waarden te stellen, die een vlot
taling - zonder - allerlei
tratieve - rompslomp waarborg
zonder risico van wanbetalii
aanstaande huurder mag
aan die voorwaarde te volde
dan is er het gevaar, dat hij
huurder geaccepteerd wordt,
tijd van massa-administraties
de kosten enorm oplopen als if
zijn eigen manier zou betalen
heeft het onaangename gevol
men steeds meer in zijn vrijh»
perkt wordt.
Vraag: Hoeveel moet de hui
jaar bedragen en het jaarlijks
men (bruto?) om voor huurcomf
tie in aanmerking te komen? To
moet men zich wenden?
Antwoord: Bij de bevoegde aj
teiten deelde men ons mede, dajj
ven het maximum inkomen
17.000 bruto en beneden het
mum van ƒ100 huur geen huur
pensatie wordt verleend. Nader
gevens moet u vragen op h€
meentehuis.
Het r.k. weekblad De Bazuin heeft een uitge
breid artikel van Eduard Wormer over: het ge
vaar van de NCRV-tv-gesprekken van Godfried
Bomans. Uit het betoog van de heer Wormer het
volgende
„Interviews als die van Mönnich en Jongeling
vormen daarom een groot gevaar voor de geeste
lijke gezondheid, omdat zij het onmenselijke als
goddelijke waarheid poneren. Prof. Kuitert, die
een totaal andere, zeer humane geestelijke en ge
lovige instelling heeft, is daar tegen natuurlijk
immuun. Misschien heeft hij deze belevingsvorm
van de christelijke religie reeds lang achter zich
gelaten; het blijkt duidelijk uit zijn interview
dat zijn geloven voortdurend ontwikkelt en chris
telijker wordt, in de zin van meer gelijk aan de
bedoeling van Christus. Maar Kuitert stuit in
eigen kring op groot verzet. Dit moet worden
toegeschreven aan de hardnekkigheid van de
voorstelling, dat het ongerijmde en innerlijk te
genstrijdige in ons vaderbeeld, geprojecteerd op
God, goed en heilig zou zijn De vergissing
van Bomans is, dat hij geloofs-inhouden niet on
derscheidt van een gelovige instelling. Dat is een
nawee van zijn roomse kinderjaren. In die jaren
werd beklemtoond, dat je alles moest geloven wat
de heilige kerk te geloven voorhoudt en dit was
héél wat. Mocht je absurde dingen in die geloofs
inhouden ontmoeten, dan beriep je je eenvoudig
op het mysterie. Het is duidelijk, dat de geest
van het geloof, d.w.z. de gelovige instelling, iets
heel anders is. Maar zoals de antieke roomsen
zich beriepen op de kerk, zo beriepen en beroepen
de gereformeerden zich op de letterlijke opvatting
van de bijbel, gelijk overduidelijk uit het inter
view van Jongeling blijkt Misschien is het hier
aan toe te schrijven, dat Bomans zo'n respect
toont voor het fanatieke en absolutistische van
een Jongeling en een Mönnich. „Ergens" zijn in
terviewer en geïnterviewde van het zelfde hout
gesneden. De tv echter is een volksmedium. De
suggestieve kracht die van een Bomans-Jongeling
twee-eenheid op de luisteraars uitgaat, mag men
toch niet onderschatten. Bomans breng door zijn
prestige ongewild voorstellingen als het „ik geloof
omdat het ongerijmd is" aan de man, die zeer ge
vaarlijk en ondermijnend zijn voor de geestelijke
gezondheid van de kijkers."
Hoe moeten de vrijgemaakte gereformeerden
die buiten het kerkverband terecht gekomen zijn,
genoemd worden? „Buitenverbanders" hoor je
zeggen, en ook wel „vrijgemaakten", maar dat
zijn niet direct aanduidingen om verder mee te
gaan. In het Kerkblad van de buitenverbanders
in Noord en Oost Nederland houdt ds. N. 't Hart
zich met de kwestie bezig en hij schrijft ojn. dit:
Het blijft naar onze mening gewenst, dat
er een bepaalde naam komt,waarmee we aan
geduid kunnen worden in gesprekken en persbe
richten enz., zonder dat dit misverstand wekt.
Enkele suggesties en voorstellen zijn dienaan-
gaande al gedaan. Genoemd is: Evangelisch Ge
reformeerde Kerk. Of: Reformatorische kerken.
Ook worden we wel betiteld als „Vrije Gerefor
meerde kerken". Wat weer het misverstand kan
wekken, dat men niet helemaél gereformeerd is,
als men verklaart: Wij zijn „vrij gereformeerd"!
Wij voor ons zouden willen pleiten voor de
naam: „Gereformeerde Christelijke Kerken". Dié
naam spreekt voor zichzelf. In het apostolicum
belijden we: ik geloof eenchristelijke kerk
(dat is: waarvan Christus het Hoofd en het fun
dament is).
Het woord „Gereformeerd" kan de herinnering
bewaren aan de grote kerkhervorming. Het heeft
ook de goede bijgedachte van „zuiver Schriftuur
lijk". Het sluit ook goed aan bij het verleden. Het
is dezelfde naam die we altijd gedragen hebben,
en graag behouden willen.
LI
teil
De combinatie: „Gerefomeerd Christelijk" hl
ook het voordeel te tenderen in de richting 1
Christelijk Gereformeerd. Misschien dat dit I
beetje meehelpen kan, om over een drempel
komen, die niet overal even gemakkelijk o«
schreden wordt. Mogelijk en hopenlijk kan
nog eens tot een vereniging komen!Waarbij
er weinig toe zou doen of we „Christelijk Gi
formeerd" of „Gereformeerd Christelijk" zou
heten. Misschien dat ook het woord „Christel
alléén dan wel gebruikt zou kunnen wordea
elk geval: als we dat maar zijn! Daar komt
dan toch wel vooral op aan. (H.Cat. Zondag 1
In Vox Theologica wordt prof. dr. Herman I
derbos uit Kampen geïnterviewd over Rik
Bultmann (de befaamde, van de entmytholog
ring). Hier een paar opmerkingen van prof. 1
derbos:
„Het gekke is dat ik van mensen als Bultmêper
het meeste leer, hoewel ik het met de vernauV
van de 3ultmanniaanse conceptie in de grond
eens ben. Ik moet wel zeggen, dat je een l op,
poos werk hebt om hem weer kwijt te rak k
Ik heb me altijd verbaasd, dat hij pas in de ja
vijftig in Nederland bredere bekendheid kreeg, tve
1954 heb ik al een opstel over hem geschrei on
Toen lag Ik er 's nachts toch al een beetje me» eb<
worstelen, hoe je daar nu uit moet komen
preekte dan soms Bultmanniaans zonder het
willen. Er zijn zoveel legitieme dingen in. Ik I
veel aan Bultmann te danken, ook natuurlijk c/^
dat die man zo geweldig geleerd is. Het me 0
waardigste is, dat zo'n filosoof want hij is tei
soort filosoof tegelijkertijd zo'n groot exe;
is. Hij heeft mij meer positief geleerd dan dat
me heeft afgenomen. Ik vind dat wat voor
theologie je er ook op na houdt, je allemaal
Bultmann nodig hebt als een soort schoolmc
Van de andere kant vindt ik het prettig te
dat de verenging die hij heeft aangebracht,
weer niet volhoudt".
„Theologische discussies vind ik erg beta -
rijk, maar een heleboel mensen moeten toch
zonder die theologische discussies zalig kuflf^0
worden."