Pasolini's Medea: een mythe reikt naar werkelijkheid Zo n guit ..cKDAG 9 OKTOBER 1971 iaap Rietveld maakte deze tekening en schreef eronder Vispret. Wat zijn mannen die daarvan houden toch enthousiast hè? 's Morgens vroeg, voor ze naar hun werk gaan, gaan ze eerst nog even vissen. Je ziet ze dan, of het nu koud is of regent, langs singels en vijvers op hun stoeltjes zitten. Gaan jullie ook wel eens vissen, jongens? Dag meisjes en jongens Tsjonge. wat een stroom brieven kreeg ik. Heel leuk, zoveel te lezen te krijgen. Er waren ook verschil lende voor-het-eerst-schrijvert;es bij. Gezellig, al die nieuwe gezich ten. nee, dat kan ik eigenlijk niet zeggen, nieuwe geluiden is het meer hè. Ik vind het fijn te leren dat jullie zin hebben mee te doen Wat is het nog mooi weer. "t Is nu wel kouder maar toch schijnt de zon volop. Zijn jullie nog in t bos geweest, kastanjes wezen zoeken? Vanavond kunnen we weer naar de malle grappen van Swieberlje kijken. Wat doet hij altijd dwaas hè, maar hij heeft een goed hart. 't Loopt alleen altijd anders dan hij wil. Ook kunnen we weer in span ning zitten kijken naar de moeilijke oefeningen van Zeskamp. Ik zal eerst de nieuwe "leden" welkom heten: Mariene van Veen jij puzzelt samen met je zusje Doe je Marijke de groeten?; Mar- greet Paul je gaat nu zeker wel met plezier naar school. In een nieuwe leert het beter hè?: Joke Spiering wat zullen al de zusjes dol zijn op hun kleine broertje: Rudger de Jong welke kleur heeft je fiets? Je leest zeker graag dat je zoveel boeken kreegAr.ja Hensen jij hebt ook nog zo n klein broertje Hoe oud ben jij, An- ja? en Willy de Vries leuk dat je je konijn mee mocht nemen. Wat een gekrioel zal dat geweest zijn De andere brieven waren van Trudy Weygertse wat heb jij je vader een mooi cadeau gegeven Conny den Hollander ja, ik heb je een poosje gemist. Dat belooft een fijne vakantie te worden. Je gaat misschien wel leuke uitstapjes maken in Amsterdam. Marco v. Veen je prijs ontvangen? Prach tige namen hebben jullie allemaal zeg. Het nieuwe zwembad zal ze ker erg mooi zijn. Martin de Zoete de vorige puzzel gaf wel moei lijkheden hè. Peter v. d. Boom leuk .dat je weer schreef. Alleen moet je naar tante Chris schrijven hoor. Tante Jos is al heel lang weg. Jan Haitsma heb je al herfst vakantie gehad? Je hebt je niet verveeld, lees ik Wel. Jacquelien Stolte jij en ik zijn gelijk jarig. Hoe oud word je? Mooi cijfer kreeg je voor je repetitie. Renata v. d. Meiden jij mocht ook al een dier meenemen naar school. Tante Chris had zich vergist in de dag, dat heb je goed opge merkt Edith Leijdens het nieu we postpapier kan je fijn gebruiken om de puzzel oplossing op te schrijven. Nely Hagen jij hebt een gezellige klasse-avond gehad. Ik weet nu een beetje hoe je klas "er uit ziet". Jeanet de Jong hebben jullie nog een prijs gewonnen met de autorally? Smaakten de pannekoe ken lekker? Else Tol heb je prinses Beatrix en prins Claus goed kunnen zien? Hanneke Lafe- ber leuk dat je gelijk een hele lange brief terugschreef. Jij hebt er een heleboel ooms en tantes bij gekregen door de reis. Hoe gaat het met Tipsie? Corry en Leo van Wingerden jij bent geslaagd voor het A-diplo- ma, Corry. Ga je gelijk verder? Wat veel kilometers heb je gelo pen als het bij elkaar optelt. Je mag wel een kastje hebben voor de vele medaljes Marjolijn Keizer wat is Cora alweer groot. Oma vindt het vast erg gezellig als haar kleindochters komen. Nellie v. d. Ende en Loes Terlouw maakten er een tekeningetje bij. Morgen een fijne dag, Loes. Meisjes en jongens, met jullie een prettig weekend en een goede week toe te wensen neem ik weer afscheid. Dag hoor, groeten vèn tante Chris. Nelly van Duijn stuurde on derstaand versje. Gelukkig is het nog niet zover als erin ver teld wordt, maar dan kun je vast lezen wat er kan gebeuren als het 's winters glad is. Het had geijzeld en de weg was glad als spiegelglas. Zodat op schooi reeds menigeen te laat gekomen was. Eén kwam meer dan een uur te laat. en toen zei onze guit: "Bij elke stap die 'k voorwaarts deedgleed ik er steeds twee achteruit". Maar jongen sprak de meester boos, je bent helemaal abuis als het zo was gegaan als je zegt, dan was je nu juist thuis. Ja, was het antwoord, dat is waar maar ik stoof u toch een kool. Want ziet u, 'k heb mij omgekeerd en zó kwam ik op school. -#■ „Het meisje met het bloemen mandje" door Jantien de Ruiter Jarigen De puzzel die we deze keer hebben, zal wel tri de smaak vallen, denk ik. Zo een doen jullie tenminste erg graag. Jullie zien dat er aller lei voorstellingen op de puzzel zijn getekend. Nu moet je zoveel mo gelijk voorwerpen zien te vinden die met de letter H beginnen. Het zijn er minstens twaalf. Schrijf ze allemaal maar netjes onder elkaar en stuur ze in vóór dins dag 12 oktober. Ga maar gauw beginnen! Hiep hoi, er zijn er weer jarig. Van harte gefeliciteerd! 14 oktober: Cor v. d. Kaay, Lee- weg 21a, De Lier, 10 jaar. 15 oktober: Margriet v. Duin, Hyacintstraat 13, Noordwijk, 12 jaar. 16 oktober: Liesbéth van Berkel, Hoogedijk 11a, Aarlanderveen, 12 jaar; Claudi Teijgeler, Rietgans- straat 18, Vlaardingen, 12 jaar. 17 oktober: Nettie v. d. Sar, Zuidbuurt 4, Maassluis, 12 jaar. Puzzeloplossing De overgebleven letters vor men het woord STOOMBOOT. -#■ Maria Callas als Medea. Wie Pasolini's „Medea" gaat zien, doet er goed aan de geschiedenis van Jason en het Gulden Vlies aan dachtig te lezen of herlezen. Pasoli- ni zelf is er namelijk helemaal niet op uit om ons van het verhaal als verhaal op de hoogte te brengen. Zijn film is opgebouwd uit een aan tal momenten waarvan samenhang en opeenvolging zonder enige voor kennis van het verhaal bepaald niet overal duidelijk zijn. Men zou deze „nalatigheid" kunnen wijten aan Pasolini's Italiaanse aard en daarbij veronderstellen dat de oude my then in een land als Italië eenvoudig op veel groter schaal „gemeengoed" zijn ge bleven dan in noordelijker landen waar ze veeleer „geleerd" zijn. Maar met. die op .zichzelf niet onjuiste redenering wuift men tegelijk het meest wezenlijke aspect van Pasolini's filmen weg: zijn visie op film vele malen ook züiver theoretisch door hem benadrukt dat film een systeem van beeldtekens is, een communicatiesystetin, en niet ver- of afbeelding van „een verhaal". Een parallel van die visie valt te be luisteren in de lessen die de centaur Chi ron aan de opgroeiende Jason geeft, na melijk dat „de dingen" altijd een van zelfsprekend verband hebben in tegen stelling tot „de ideeën" die wij over en van de dingen hebben. Pasolini's film is opgebouwd uit zeer concrete dingen op zeer concrete momen ten. De film is gemaakt met een grote soberheid en beheersing; alle spectaculai re „show", alle massale spektakel dat in een conventionele filmopvatting met zulk een mythologische verbeelding gepaard zou moeten gaan, is buiten spel gezet. De veroveringstocht van de Argona- uten naar het land Colchis is niet méér dan een jeugdig-overmoedig roofavon- tuur van een paar vitale jonge mannen; de afschuwlijke daad van Medea de moord op haar broer, die ze daarna in stukken hakt om de door haar vader in gezette achtervolging te vertragen is een gruwelijk gebeuren, maar van grote afstand waargenomen: we zien het kar retje waarin de bloedige slachtpartij plaatsvindt, slechts in een groot totaal beeld. Uiterst sobere waarneming dus, maar daarom niet minder gruwelijk en con creet als het karretje op zijn wielen staat te schudden van het geweld dat daarbin nen plaatsvindt. Eenzelfde beheerst long shot zien we van de dood van de Korin- thische koningsdochter Glauce, die door Medea's toverkunst vermoord wordt als Jason verliefd op haar geworden is en haar tot vrouw wil nemen. Glauce wordt tweemaal vermoord: éénmaal in een vizioen van Medea, als de haar door Medea geschonken kleren plot seling vlam vatten en werkelijk als Glauce, aangegrepen door een panische beklemming, zich van de muren van het paleis naar beneden stort, even later ge volgd door de koning zelf. De opname van de droom zit nog vrij dicht op het gebeuren; de observatie van de sprong van de muren zien we van heel uit de verte, als om ieder sensationeel effect ie meutraliseren. Ondanks deze soberheid die ook blijkt uit Pasolini's zeer terughoudende regie van zijn personages, waarvan er eigenlijk niet één een werkelijke „spel- prestatie" hoefde te leveren is de film uiterst overdadig in lokatie, kleding en mise-en-scène zodra het er om gaat een moment „concreet" te maken. Zo staat de mythe tegelijk heel ver van ons af èn vlak naast ons. Een van de lessen van Chirons lange monoloog aan het begin van de film, is deze: dat al het mythische realistisch, al het realistische mythisch is. In zijn Oedi- pus-film maakt Pasolini die opvatting die door de diepte-psychologie onder schreven wordt kenbaar door begin en einde van het verhaal opeens in een mo derne tijd te plaatsen. In „Medea" is de methode nog sterker impliciet: de mythe is, als verhaal, zeer afstandelijk gehouden, maar als „leve rancier" van belangrijke existentiële mo menten uiterst concreet en massief. Zo gedistantieerd letterlijk als de moord van Medea op haar broer is, zo ongelofelijk concreet is het stuk arm dal de achtervolgers plotseling op hun weg vinden... Een soortgelijk effect valt waar te ne men in het evidente „amateurisme" van de meeste spelers want Callas is net zo min voor de camera een echte actrice als de drie kinderen die haar zoons spe len de film verheelt ons op deze wijze niet dat er „gespeeld" wordt, maar dat is ook immers precies de wij,ze waarop de mythe „bestaat": zij wordt nagespeeld en naverteld, en dat. „naspelen" leidde tot een zeer concrete en realistische vereen zelviging met de mythe en de mytische FILMKRONIEK VAN DR.H.S. VISSCHER gestalten, waardoor de mythe a.h.w. „in treedt" in de actuele realiteit. Doorziet en ervaart men Pasolini's werkwijze, dan wordt het duidelijk dat hij niet een kleurig-barbaarse afbeelding van een mythisch verhaaltje, maar een hevige actualiteit in en via zijn film los maakt. Zo is er een duidelijk politiek aspect in zijn film gegeven, vertegen woordigd in de tegenstelling tussen net primitieve Colchis met zijn mensenoffers en natuurgoden èn aan de andere kant het hoogbeschaafde Korinthe, waar humanitaire gedragsregels gelden en waar het hofleven zich voltrekt in een soort van vroeg-Renaissancistische loka tie: opnieuw een procedure van Paolini om de mythe aan .zijn ontijdelijkheid te ontrukken en al-tijdelijk te maken. Medea vlucht met Jason omdat, zij hem liefheeft; maar tijdens die vlucht wordt zij bevangen door panische angst omdat zij de stemmen van haar goden zon. maan, aarde niet meer hoort en haar godsdienst kwijtraakt. Als Jason haar na vele jaren in de steek laat voor de Ko- rinthische koningsdochter, valt ze terug op haar oude, oervitale geloof en ne« haar bijna vergeten toverkunst weer d Dat is het moment waarop haar bloe< wraak over Jason losbreekt. Het is heel duidelijk dat Pasoli| sympathie niet naar de knappe en a paste, „burgerlijke" Jason gaat naar de oer-vrouw Medea. Jasons ondl gang staat op één lijn met de „burgj uit „Thorema", die plotseling door aanraking van buitenaf' uit zijn burj lijk bestaan wordt gestoten en dan i naakt in net zo'n barre, kale woesté| komt rond te dwalen als die we in J zwijnenstal", in „Edipe" en in „Meé kunnen waarnemen. Jason hanteert i alleen grote krachten, hij speelt ermeej een burgerlijk-beschaafd spel. Hij waarschijnlijk niet anders, maar woelt er wel duistere en vernietig! oerkrachten mee los, die hem uiteindeij vernietigen. Ook op een ander vlak is de „waar". In de gestalte van de zusti moeder: 'vreemde ambivalentie van I allertederste en allerverschrikkelijk.' beide aspecten van de onbewuste op 1 moeder gerichte incestueuze verlangt Niet voor niets was Pasolini ook de filmer van Oedipus. Wat op mij nog het meeste indruk gl maakt heeft, is het afscheid van Jason i zijn makkers, wanneer de Argonauj hem. veria ten en hij met Medea achf blijft: beeld van verstilling en weemi hommage aan een knapentijd waarin relaties nog ongecompliceerd en niet V; troebeld waren. In „Medea" speelt een schoon, kino lijk-onbevangen verleden een grote r n j Chiron vertelt met weemoed dat „G niet meer bestaat.'Dezelfde Chiron is ter, als Jason hem in de droom ontm opeens niet meer de Centaur uit jeugd, maar een gewoon mens die wo den van de vroegere centaurer tolkf'. Zo raakt de mythp. overal en alle niveaus aan een persoonlijke re? teit. Het maakt de film er niet gemakt lijker op. Maar ook zonder „duidingen' het een fascinerende film: een brok l harde en tegelijk tedere poëzie. Mytho! gische, zeer concrete poëzie. Smidje Verholen en de veedieven van Texas Prijswinnaars Cockie Moolcnaar in Sassen- heim en Marja v.d. Steen in Rotterdam hebben e,en prjjs ge wonnen. 178: Maar dat zat Fatty toch niet glad, want ook Blikslager kreeg de dikke sheriff in het oog. „Hou je vast, Verholen!" riep hij vrolijk uit. „Daar heb je de sheriff met een mooie ridderorde! Je weet wel, zo'n slim dingetje om op te spelden, zo'n mooie me daille aan een lintje. En dan heeft hij ook nog een dinges een beloning van vijfduizend dollar bij zich. Die is door het rijk uitgeloofd voor het vangen van Zwarte Daaf. Geef hem de spullen maar, sheriff!" Ja, zo kwam Fatty mooi om zijn loontje, want er zat nu niets anders op: hij moest de centen en de ridderorde wel geven. Smidje Verholen wist anders met al dat geld heel goed raad. Hij was niet vergeten, dat de oude Ezechiël zo'n groot aandeel had gehad in de arrestatie van de veedieven. Daarom gaf hij de brave kerel eerst een nieuwe vrachtwagen cadeau. „Wat heb ik daaraan", klaagde Ezechiël toen. „Ito ben nou te oud om nog vrachtrijder te willen wezen. Vooral niet als er van je ver wacht wordt, dat je hele vuurgevechten uitvecht met boeven in onderaardse kerkers„Begin dan een winkeltje in Cow- town!" zei de smid. „Een maaitie maaitie swell idee, streenzjer!" juichte Bottenbrook toen. „Het winkeltje hier in Cow- town staat tóch leeg! De winkelier is gevlucht, want die was een handlanger van de veedieven! Ja. dat doe ik. Ik neem dat win keltje over!" „Fijn zo", lachte de smid. „En dan kun je de be stellingen mooi met de nieuwe auto bij de klanten thuisbrengen!" Nu, enkele dagen later hing de vlag al uit aan het winkeltje en stond de deur uitnodigend open. En de inwoners van CowtownDie waren maar wat blij met die mooie, nieuwe zaak, die zowaar over een sjieke bestelauto beschikte! Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Jan Boschmans: „Niet zoi blozen, jongedame!" Een uitge van Boekengilde De Clauwae/t Leuven, 214 blz. pe Hoofdpersoon in dit boek is iV0' zekere Tom Savan, de zoon ndb Max Savan. Die verwanisc' en wordt vaak vermeld dat het moeden rijst dat pa een uiterm belangrijke personage is. De r lsoc is echter op bepaald gebied een ruimdenkende, rijkworderi !ncj kroegbaas, die wat ruimte betr ook des nachts de nodige arms behoeft. Een driepersoonsbed clusief tweelingszusters is hend daarbij behulpzaam. Gelukkig weinig seks in dit t< I zo vervelende boek. Tom is t verwend en overvallen plegen getje, dat in gezelschap verke Ofo van opzienbarend vrouwvolk i Da'( goed afgepaste vormen en ongepaste normen. Het wordt lemaal gepresenteerd als scf "dl menroman. Met moeite hebben deze doorgewerkt, tot en ifote Toms dood. j ndl Voor 165 Belgische frs kui het zelf allemaal nalezen, let eeft van het Boekengilde kunnen iflar frs 65 goedkoper. Niet-leden hl t( ben toch wat voordeel, ze hoev het namelijk- niet te lezen Me Vanavond te zien NEDERLAND I NCRV 19.05 Swiebertje 20.21 Zeskamp, wedstrijdprogramma 21.35 Tunesie, filmreportage RADIO VANAVOND Hilversum I 402 m I TROS: 18.30 Nieuws 18 41 Voor de kleuters 19.00 <S> Ver- zoekprogramma van klassieke en moderne muziek 21.00 De tunnel der duisternis, hoorspel 21.20 (S) Poster, klankbeeld l 22.10 Dansen als een edelman: I muzikaal geïllustreerd radio- 22.25 Hoogtepunten uit bekende oratoria: Die Schopfung(l) feuilleton 22.30 Nieuws 22.40 <s> Stretch: amusementsprogram ma 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND II EO en VARA 19.05 Heft dan uw hoofden omhoog, instrumentaal muziek- j programma 19.20 Afrika (1), filreportage 20.21 Gerede kansen, tv-film 21.10 Beroemde dierentuinen. Londen 21.35 Rudi Carell-show Vanavond te horen HILVERSUM I TROS 19.00 Verzoekpletenprogramma 21.00 De tunnel der duisternis, hoorspel 21.20 Poster, klankbeeld 22.10 Dansen ais een edelman, feuilleton 22.40 Stretch, amusementsprogramma HILVERSUM II VARA 19.00 Polenblut. operette 20.05 De Scala 1925-1950 operamuziek 21.00 De Staalkaart 22.15 Zo zijn onze manieren, hoorspel 23.10 Muziekprogramma Hilversum II 298 m. VARA: 18 00 Nieuws 18.11 Ac tualiteiten 18.20 Lieve tante Truus: Kees Brusse behandelt ..levensproblemen" van luiste raars 19.00 <S) Polenblut, ope rette van Nedbal 20 00 Nieuws 20.05 De Scala 1925-1950: opera muziek (gr.) 21.00 (S) De Staal kaart 22.15 (S) Zo zijn onze manieren, of: Kleine Sociale leergang, hoorspel 22.55 Mede delingen 23.00 Nieuws 23.10 (S) Muziek voor de late avond 23.55-24.00 Nieuws. TELEVISIE VANAVOND I Nederland I NOS: 18.45 (K) De Fabeltjes- krant. STER: 18.50 <K) Recla- j me NOS: 18.55 (K) Journaal STER: 19 00 (K) Reclame NCRV: 19.05 <K) Zwerven met Swiebertje. TV-serie STER: 19.55 (K) Reclame NOS: 20.00 (K) Journaal STER: 20.15 <Ki Reclame NCRV 20.21 (K) Zes kamp: wedstrijdprogramma 2135 (K) Tunesië, filmreporta ge 22.25 Radio Kamer Orkest: Omroepkoor en solist: Hoogte punten uit het oratorium Die Schöpfung. van J. Haydn NOS: 22.40-22.45 (K) Journaal. Nederland II NOS: 18.45 (K) De Fabeltjes krant STER: 18.50 (K) Reclame NOS: 18.55 (K) Journaal STER: 19.00 (KI Reclame E.O 19.05 (K) Helt dan uw hoofden naar omhoog (I): instrumentaal mu ziekprogramma 19.20 <K> Afri ka (I>. filmreportage 19.50 Ten slotte STER: 19,55 (K) Reclame NOS: 20.00 (K) Journaal STER: 20.15 (K) Relame VARA: 20.20 (K) Gerede Kansen. TV-film naar een kort verhaal van w. Somerset Maugham 21.IQ (K) Beroemde dierentuinen: Lon den 21.35 (K) Rudi Carrell Show (met Nederlandse on dertitels) 22.35 (K) Achter het nieuws NOS: 23.00-23.05 (K) Journaal. Belglë-Nederlands 18.00 (K) Fabeltjeskrant 18.05 (K) De koning van het circus. Jeugdfilm 19.15 (K) De reis van matroos Ulrich, documentaire film 19.35 Hier spreelot men Nederlands, en Zoeklicht 19.43 Mededelingen 19.45 Nieuws 20.10 (K) Broeder, o broeder, 1 v-serie 20.35 (K) Johnny en Rijk een paar apart KRO- show 21.25 Echo 21.55 (K) Man- nlx. tv-serie 22.45 Salon-dansen voor amateurs. Grote Prijs van de landen van de Europe se Gemeenschap. 22.35 Nieuws. PROGRAMMA'S RADIO MORGEN Hilversum I 402 m. KRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Overweging. 8.15 (S) Badinerie: klassieke mu ziek (gr). 9.00 Nieuws en wa terstanden. 9.15 (S) Laudate: klassieke gewijde muziek (gr). 10.00 Eucharistieviering. 11.00 Nieuws. 11.02 (S) Promenade orkest. 11.55 Mededelingen. 12.00 Kruispunt: magazine. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualitei ten. 12.50 Buitenlandscommen taar. 13.00 (S) verknipt: Licht muziekprogramma. 14.00 (S) In de volksmond: volksmuziek. 14.15 Strip: zondagmiddagkrant over boeken. NOS: 14.30 (S) Concertgebouworkest en solis ten (opn.). In de pauze: Adem- pauze. 16.30 Onderwijs en so ciale gerechtigheid, gastcolle ge. CVK: 17 00 Gereformeerde kerkdienst. 18.00 School Broe- derweg. klankbeeld. IKOR: 18.30 Het Geladen Schip. 18.58 Wilde Ganzen. NCRV: 19.00 Nieuws. 19.07 (S) Klassieke ka mermuziek vopn.) 19.45 Ge weldloze weerbaarheid, lezing. 20.00 (S) Klassieke muziek (gr.) 20.10 (S) Psalmen: nieuwe be rijmingen. oude zettingen. 20 30 Boekbespreking. 20.35 (S) _,ichte orkestmuziek (gr). 21.00 (S) Geestelijke liederen (opn.). 21.25 Tussenbeide: actuele kro niek. 21.50 (S) Kerkorgelcon cert. TROS: 22.30 Nieuws. 22.40 Om voor op te blijven. 1. Je kunt wel gaan wandelen, do cumentaire over een dreigende malaise ln de Nederlandse filmindustrie: 2 Pianorecital; 3. I'll be waiting, hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws Hilversum II 298 m. VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Voor het plat teland. 8.17 Weer of geen weer (9.00 Sportmededellngem. 9.45 Humanlstish verbond. IKOR: 10.00 Onderweg: van de hak op de tak de kerk door. 10 30 Pro testantse kerkdienst. 11.25 Wil de Ganzen. 11.30 De Open Deur. 11.50 Zondagboek. AV RO: 12.00 (S) Muzikaal onthaal. 13.00 Nieuws. 13.10 De toestand in de wereld, lezing. 13.19 Ra diojournaal. 13.35 Delta: infor matieve show m. commenta ren, meningen etc. NOS: 14.30 Voor buitenlandse werkne mers, 16.30 Uw verzoekplaat. VARA: 17.00 (S) Cello en pia no. 17.55 Mededelingen en poli tieberichten. 18.00 Nieuws. 18.15 (S) Lichte grammofoonmuzlek. 18.30 vrij entree: cabaretpro gramma. 19 00 Namens ons....: politiek discussieprogramma. VPRO: 19.30 Nieuws. 19.35 (S) Radiokamerorkest met solist. 20.00 Een pilletje draalen: klankbeeld AVRO: 20.30 (S) Verzoekplatenprogramma. 22.30 (S) Synthese: auteurs lezen uit eigen werk voor, afgewisseld door grammofoonmuzlek. (Om 22.55 Mededelingen; om 23.00-23.20 - Nieuws en radio journaal). 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum III 240 m. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Radiojour naal 7.05 Lukraak. (8.00 Nieuws). 9.00 Nieuws. 9.02 Van negen tot tien. 10.00 Nieuws. 1002 Juist op zondag. 11.00 Nieuws 11.02 Muziek Mozaïek VARA: 12.00 Nieuws. 12.02 Ver zoekplatenprogramma. 13.00 Nieuws. 13.02 NAR: Nederland se Artiesten Revue. NOS: 14.00 Nieuws. 14.02-18.00 Langs de lijn: sport cn muziek. (15.00. 16.00 en 17.00 Nieuws). TELEVISIE MORGEN Nederland I. KRO/RKK: 11.00-12.00 Eucharistieviering. NOS: 13.57 Weekoverzicht en algemene Informatie over schooltelevisie. TELEAC: 14.00 Het kan verkeren - les 1. 14.30-15.00 Technisch en weten schappelijk Engels - les 2. NOS: 15.00 journaal. 15.02 Weekiournaal - met titels voor slechthorenden. 15.22 verkeers informatie 15.25 (K) Yankee Doodle. TV-serle voor de jeugd. 16.15 (K) Openbaar Kunstbezit. 16.30 werk aan de wereld, Informatief program ma t a.v. eerlijke welvaarts verdeling in de wereld. 17.00 Toto-uitslagen. 1KOR/CVK/- RKK: 17.05 (K) Bijbelvertel ling voor de kinderen. NOS: 17.15-18.05 Reportage van het Europees Kampioenschap Bil jarten Pentathlon (vijfkamp) te Amersfoort. TELEAC: 18.20-18.50 EHBO - Les 5. NOS: 18.55 (K) De Fabeltjeskrant. IKOR CVK 19.00 zingend gelo ven. KRO: 19.30 (K) KRO's Wereldcircus: Internationaal Variété-programma. NOS: 20.20 (K) Journaal. KRO: 20.25 (K) Johnny cn Rijk - een paar apart. 21.15 (K) Alias smith en Jones, Tv-serie. 22.05 (K) in terview met prof. dr. P. Steenkamp. Humanistisch ver bond: 22.35 Het levensbeschou welijke van de politiek: dis cussie. NOS: 23.00-23.05 (K) Journaal. Nederland n. NOS: 18.55 (K) De Fabeltjeskrant. 19.00 (K) Journaal. 19.05 (K) Catweazle - in de tekens van de dieren riem: Afl. 2, TV-serle. 19,30 (K) Studio Sport 1. 20.20 (K) pano- ramiek: achtergrondinformatie over gebeurtenissen ln blnnen- en buitenland. 20.45 (K) On the Buses, TV-serle. 21.10 (K) Stu dio Sport II. 21.33 (K) Wet- strijd, spelprogramma over kennis van recht en wet. 22.00 Toonbeeld: Radio Filharmo nisch Orkest en soliste. 22.30 (KI Journaal. TELEAC: 22.35-23.05 Studeren - les 1. Zondag te zief* itel 3d r NEDERLAND I KRO 19 00 (IKOR/CVK) Zingend geloven 19.30 Wereldcircus variété-programma r9a 20.25 Johnny en Rijk een paar apart ati< 21.15 Alias Smith en Jones, tv-serie ,n9 22.05 Interview met prof. dr. P. Steenkamp «fc 22.35 Het levensbeschouwelijke van de politiek: discus NEDERLAND II NOS 19.05 Catweazle, tv-serie 19.30 Studio Sport I 20.20 Panoramiek, informatief programma 20.45 On the Buses, tv-serie 21.10 Studio Sport II 21.35 Wet-strijd, spelprogramma 22.00 Radio Philharmonisch Orkest en solist Zondag te hore HILVERSUM I NCRV en TROS 19.07 Klassieke kamermuziek 19.45 Geweldloze weerbaarheid, lezing 20.00 Klassieke muziek 20.35 Lichte orkestmuziek 21.00 Geestelijke liederen 21.50 Kerkorgelconcert 22.40 Om voor op te blijven, gevarieerd programma o.a. documentaire, pianorecital en hoorspel HILVERSUM II VPRO en VARA 19.00 Namens ons.politiek discussieprogramma 19.35 Radiokamerorkest met solist 20.00 Een pilletje draaien: klankbeeld 20.30 Verzoekplatenprogramma 22.30 Auteurs lezen uit eigen werk voor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 16