TWEE WEZEALS
EEN EIGEN PARODIE
Wim Kan vóór
geweldloze acties
tegen Hirohito
kontuur in
ftlicfnon
V-commentaar
Juiste toon
leter de Ruwe
overleden
GOED DAT ER POLITIE IS..?
Globe maakt oud stuk tot succes
7
MAANDAG 4 OKTOBER 1971
Van Koos Postema's nieuwe zon-
jagavondprogramma „Een groot uur
U" zagen we gisteravond alleen de
kop en de staart. Dat was niet veel,
maar toch wel genoeg om tot de slot-
om te komen dat Postema de Nip-
ko\v-schijf dit jaar niet voor niets
leeft gekregen. Het ging over plasti-
che chirurgie, een onderwerp dat we
lachelijk vonden, omdat het voor ons
gevoel in de tragi-komische sfeei'
>an de medische wetenschap ligt.
kien houdt zich bezig met het behan-
lelen van hazelippen, uitstaande
aren, knobbels op neuzen en wat niet
al. Glad ijs voor iedere tv-presenta-
tor, maar Postema haalde toch ergens
fe juiste toon vandaan. De mensen
ji het publiek die een behandeling
iadden ondergaan, kwamen daardoor
irecies in de goede atmosfeer terecht
im te kunnen uitleggen hoe het bij
voorbeeld mogelijk is dat het bezit
van een vreemde neus je heftig kan
obsederen. We vielen een tijd lang uit
het programma weg om op het ande
re net koning Willem I te bekijken
en waren terug bij de telefonische
vragen. Dat waren wat je zou kunnen
noemen hamerstukken, maar er wa
ren in ieder geval vragen genoeg en
over het algemeen ook wel zinnige
ragen. Wellicht is de telefoon met
ïaam en toenaam toch anoniemer
dan het in beeld verschijnen zonder
ïaam. Zaterdagavond bij Brandpunt
was de enige die zijn mond werkelijk
opendeed in het publiek de Haagse
lolitiefunctionaris Van Andel. Dat
eek op een truc. Het ging over zelf
moord en de heer Van Andel wist
daar krachtens zijn functie heel wat
meer van dan u en ik. Hij had net zo
;oed aan het tafeltje op het podium
junnen zitten. Een andere mogelijk
heid is dat in het vervolg alles wat in
N'ederland autoriteit is zich verstopt
in een zaal publiek.
De Nederland-Belgische co-produc-
tie over koning Willem I ging in
hoofdzaak over de losmaking van de
lelgen uit het staatsverband van
toen. Waarschijnlijk om het mooi te
louden had men zich bediend van
ten afstandelijke, ironische toon: zo
vaak werken NOS en BRT niet sa
men en zo vaak komt het niet voor
dat een cultureel akkoord jubileert.
Je kunt je met de koning afvragen: is
dat rechtvaardig? Zodra je hebt be
sloten een periode in de geschiedenis
uchtig te behandelen dan kun je er
jeker van zijn dat de hoofdpersonen
n zo een verhaal onrecht zal worden
aangedaan, misschien niet feitelijk,
naar dan toch in ieder geval in de
wijze van behandeling. Vorige week
lebben we beloofd nader te zullen
terugkomen op de IKOR/CVK-pro-
duktie 'Jona. Welnu, we betreurden
het gisteravond nog meer dan vorige
week dat deze musical niet aan één
stuk kon worden uitgezonden, want
we hadden het idee dat deel I beter
was dan het tweede deel. Met name
it betreft de vorm. Volgens ons
wrd in het eerste deel het werken
Git een aantal beelden naast elkaar
(HSequenter toegepast dan gister-
icond. Overigens is er na Jozef en
met deze musical langzamerhand een
'orm gevonden die het verdient na-
Ier te worden uitgeprobeerd. Het
chijnt te zijn bewezen dat je op deze
nanier voortreffelijke werkstukken
kunt maken tegen een relatief lage
prijs. Tenslotte speelden er maar drie
acteurs en moet het decor zeer su-
tnier zijn geweest. Centen worden be-
IlBigrijk in de omroep, vergeet dat
I at. Jona beweest tevens dat je na-
iurlijk wel de goede mensen moet
kbben.
AMSTERDAM In het cremato
rium Westgaarde in Amsterdam
wordt morgen de op een oktober
overleden journalist Pieter A. G. de
Ruwe gecremeerd. De overledene die
zestig jaar werd, was eindredacteur
van TROS-Kompas. In de jaren zestig
kreeg hij bekendheid door zijn strijd
met de omroepen over het publiceren
van de radio- en t.v.-programma's en
door zijn ijveren voor een nationale
omroep. De Ruwe was een van de
eerste radio- en tv-redacteuren in ons
land. Hij begon in 1958 met het
weekblad TV, dat na enkele jaren in
handen kwam van Rotogravire in
Leiden. Na samenvoeging met het
weekblad vizier ontstond Televizier.
In 1965 nam hij het initiatief tot op
richting van de RTN (Radio Televisie
Nederland), die gekoppeld was aan
Televizier. De organisatie ging in 1967
een fusie aan met de AVRO, die ook
Televizier overnam en dit blad met
de Avro-bode combineerde.
Moet zo'n jongen van pak
weg negentien jaar je een kat
geven, omdat hij toevallig een
uniform aan heeft, en jij niet!
Ik vroeg: weet jouw moeder
wel, dat je in donker nog op
straat bent?
Twee dagen later is een in
sluiper gepakt. Hij had pech
gehad: het was geen brigges
van vijftig geweest die hem
had nagezeten, maar een jónge
agent. Zo eentje van negen
tien...
Radio-programma
Zuid-Molukkers
uitgesteld
HILVERSUM Het nieuwe NOS-
programma voor Zuidmolukkers, dat
van 9 oktober af elke zaterdag van
17.00 tot 17.15 uur via Hilversum 2
zou worden uitgezonden, kan voorlo
pig niet door gaan. Oorzaak ervan is
dat omtrent de vormgeving van het
programma geen overeenstemming is
bereikt met Zuidmolukse groeperin
gen in Nederland, aldus een NOS-
woordvoerder.
Deze groeperingen, waarbij de or
ganisatie „Badan persatuan" zijn on
gelukkig met het NOS-voorstel om er
een ontmoetingsprogramma van te
maken.
Vanavond te
horen
HILVERSUM I NCRV
19.00 uur (EO) Wij hebben een
woord voor de wereld
20.00 uur Bij de tijd, informatief pro
gramma
20.20 uur Omroep Orkest
21.00 uur Deens Koninklijk Orkest
21.15 uur Gloriant, hoorspel
23.00 uur NCRV-Vocaal Ensemble
EINDHOVEN De Twee Wezen
zijn terug en dat werd zaterdagavond
bij Globe een komisch aandoenlijk
weerzien.
Nadat D'Ennery en Corman, han
dige jongens die honderden stukken
schreven, haar 'waar en droef ver
haal' voor het theater toebereidden,
in 1874, hebben de twee onschuldige
wezentjes duizenden malen smartelijk
geleden op allerlei tonelen. Zij waren
niet van de planken weg te krijgen,
al vond men in de twintiger jaren al,
dat het echt niet meer kon. Nu kan
het weer. Want wat je er ook van
zeggen mag, theater is hek En niets
anders. Lekker melodramatisch on
waar vals sentimenteel hevig thea
traal theater.
Nauwelijks zijn de twee engel
reine kinderen in het gemene Parijs,
of Henriëtte wordt ontvoerd, naar
een orgie van een snode markies.
Maar edele Roger verdedigt haar eer,
met een duel. Hij wil haar huwen,
doch zij, eenzaam naaistertje gewor
den, wordt door zijn oom de graaf
in het Spinhuis geworpen en naar
Guyana verbannen. Blinde Louise, de
tweede wees, is inmiddels in de klau
wen van het straatwijf La Frochard
en haar misdadige zoon Jacques ge
vallen, en moet ziek en zingend lopen
bedelen. Haar eer wordt gered door
scharensliep Pierre die, hoewel zwak
en mismaakt, zijn broer Jacques neer
steekt
door Ber Huising
DEN HAAG Wim Kan heeft
gisteravond in het televisiepro
gramma „Achter het nieuws" dui
delijk gemaakt, geweldloze pro
testacties bij de komst van keizer
Hirohito van Japan naar Neder
land van harte toe te juichen.
Hij sprak de hoop uit dat „mi
litairen en marechaussees de stu
denten bij hun acties niet zullen
wegsleuren".
Cabaretier Wim Kan die jaren
lang in Japanse kampen doorbracht
en gedwongen werd mee te werken
aan de Birma-spoorweg, wendde
zich in het VARA-programma
rechtstreeks tot premier Biesheuvel.
„Weet u dat in de Japanse kam
pen de portretten van de Neder
landse Koninklijke Familie ver
brand werden? Dat de doodstraf
stond op het in bezit hebben van
de Nederlandse vlag? Weet u, me
neer Biesheuvel, dat als Japan ge
wonnen had, dat er dan helemaal
geen Soestdijk meer zou bestaan?,
aldus Wim Kan.
Hij vroeg de premier tot wie
hij zich wendde in een open brief
die later ook nog persoonlijk aan
de minister-president is gezonden
of de regering verantwoordelijk
is voor de ontvangst van de Ja
panse keizer (Kan: brutaal als de
beul, die hij zelf ontlopen is) op
Soestdijk.
Wim Kan gaf de Nederlandse re
gering in overweging het bezoek
om te beginnen uit te stellen,
zodat kennis genomen kan worden
van de inhoud van het recent ver
schenen Amerikaanse boek „De sa-
m
menzwering van het keizerlijk Ja
pan".
In dit boek wordt de mythe van
Hirohito als de vriendelijke bioloog
grondig ontrafeld en wordt aange
toond dat de Japanse keizer wel
degelijke zélf aan de oorlog heeft
deelgenomen en die gestimuleerd
heeft.
„Hele vorstenhuizen maken zich
belachelijk bij de ontvangst van de
Japanse keizer in de verschillende
Europese landen" stelde Wim Kan.
De Nederlandse cabaretier zou
het toejuichen als uit de voorpa
gina's van de kranten zou blijken,
dat Hirohito in Nederland niet wel.
kom is, indien het bezoek toch daor
mocht gaan.
TELEVISIE:
YAAAVOAT)
Nederland I: NOS: 18.45 (K)
De Fabeltjeskrant. STER: 18.50
(K) Reclame. NOS: 18.55 (K)
Journaal. STER: 19.00 (K) Re
clame. AVRO: 19.05 (K) Top-
Pop: muziekprogramma voor
de jeugd. 19.30 (K) Boekje
Op?n: een programma, waarin
Jonge mensen hun favoriete
schrijver ontmoeten. STER:
19.55 <K) Reclame. NOS: 20.00
(K) Journaal. STER: 20.15 (K) concert
18.30 Elementaire economie
(Volksuniversiteit). 19.08 Sport-
tribune. 19.33 Keurig Frans;
Zoeklicht. 19.39 Mededelingen
en weerbericht. 19.45 Nieuws.
20 10 Kleur: Kijkend naar Ne
derland. reportage-reeks over
Nederland. 20.40 Kleur: Een
appeltje voor de dorst, blijspel
van Marcel Mlthels. 22.00 Ver
geet niet te lezen. 22.35
Nieuws.
GRAMMOFOONPLATENPRO-
GRAMMA
DRAADOMROEP VANAVOND
VAN 18 - 20 UUR
Hilversum II 29R m. AVRO: Radiojournaal. 8.20 (S) Dag
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojour- met een plaatje (vervolg). (8.30
naai. 18.30 (S) Promenade or- - 8.33 De groenteman.) 8 50
kest met zangsolisten. 19.20 Morgenwijding. 9.00 Veertigja-
R.V.U.: Muzikaal Spectrum. r'g bestaan van de Volksmu-
NOS: 20 00 Nieuws. 20.05 Komt zlekschool „Willem Gehrels"
u maar actueel programma m 9-35, Waterstanden, 9.40 25
met muziek en telefonische Jaar .Kleutertje luister. 10.10
reaktles. 22.00 (S) Jazz in aktle.
22.55 Mededelingen.
Nieuws. AVRO: 23.10 Radio
journaal. NOS: 23.20 Geschie
denis in achten: documentair
programma over Tsjechoslo-
waklje. 23.55 - 24.00 Nieuws.
Ludwig van Beethoven.
Reclame. AVRO: 20.21 (K> Pey
ton Place. 21.10 (K) De Des
O'Connor Show. 22 00 AVRb's
Televlsler Magazine. NOS:
22.50 (K) Journaal. TELEAC:
22.55 - 23.25 E.H.B.O. - les 4
(herh.).
Nederland II. NOS: 18.45 (K)
De Fabeltjeskrant STER: 18.50
(K) Reclame. NOS: 18.55 <K)
Journaal. STER: 19 00 (K) Re
clame. KRO: 19.05 (K) Lippy.
de leeuw. 19.10 Wij, Heren van
Zichem. Vlaamse TV-feullle-
ton. STER: 19.55 (K) Reclame.
NOS: 20.00 (K) Journaal.
STER: 20.15 (K) Reclame.
KRO: 20.21 Gamma: (K) Rond
het palels van Herodus: pro
gramma over de opgravingen
op de heuvel Masada aan de
Dode Zee. 21.11 Agatha Chris
tie en de film: Moord in trein
16 50. speelfilm gebaseerd op
de detective-roman van Aga
tha Christie. 22.30 (K) Omroep
orkest met solist: Planocon
cert ln Bes KV 595 van Mo
zart. 23.00 Synode Rome 1971:
Informatief programma. NOS: Nieuws.
23.30 - 23.35 (K) Journaal.
België - Nederlands:
Kleur: Fabeltjeskrant.
viool en orkest
in D gr.t. op. 61. II. Sympho
nic nr. 9 in d kl t. op. 125 (met
slotkoor uit Schiller's ode "An
die Freude").
RADIO
Hilversum I, 402 m. NCRV:
18.30 Nieuws. 18.41 Toelichting Ptenomuzlek (opn). 11.00 Voor
rif, T plrpn 11 10 HAta.*irripnnrn.
«ÏÏ.Y Informatie «SS
en berichten met om 19.04 Re
formatie en Reveil; 19.20
Klankbord en om 19.40 Bijbel
studie. NCRV: 20 00 Bij de tijd:
actuele informatie over ont-
gebaseerd op wikkelingen ln de samenle-
luister.
Arbeidsvitaminen. (12.00 - 11.02
Nieuws.) 11.30 Voor de vrouw.
(Om 11.55 Beursberichten.)
12.30 Voor de landbouw. 12.40
Knipperlicht: verkeersmagazl-
ne. 13 00 Nieuws. 13.11 Radio
journaal. 13.30 (S) Vrouw en
partituur: serie uitzendingen
over vrouwelijke componisten
in de loop der eeuwen (IV,
slot). 14.05 (S) Nieuwe gram
mofoonplaten met toelichting.
NOS: 15.00 Zoeklicht op Ne
derland: reportages en com
mentaren (16.00 - 16.02
Nieuws) AVRO: 17.00 Mobiel:
een beweeglijk programma,
Hilversum I 402 m. KRO: 7.00 waarin om: 17.40 Uit welk pro-
Nieuws. 7.02 Hel levende gramma is dit? 17.53 Medede-
woord. 7.07 (S) Badlneric: llngen.
klassieke muziek (gr). (7.30 -
tp1tf>nilelR^Ï: r^CtU« 7n Hilversum III 240 m. VARA:
Nieuws 8 41 vow de huil- 7 00 Nieuws- 7 02 Da« dinsdag:
vrouw 10W Schoolradio, "lïïs
„„«I.* toont.
voor de pep. (10.00 Nieuws.)
11.00 Nieuws. 11.03 Een opval
lend vrolijke gevarieerde visi
te. (12.00 Nieuws.) 13.00 Nieuws.
13.03 De Eddy Becker Show.
(14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws.
15 03 Drie-draai. 16.00 Nieuws.
16 03 - 18.00 Mix: gevarieerd
platenprogramma. (17.00
Nieuws.)
(12.22 Wij van het land: 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw: 12.30 Nieuws: 12.41 -
12 50 Actualiteiten; 13.00 - 13 05
Raden maar....). 14.05 Schoolra
dio 14.30 (S) Interlokaal: muzi
kaal middag-magazine. (15.30
Kleur: Woudlopers, tv-serle. no. 23.55 - 24.00 Nieuws.
ving. 20.20 (S) Omroeporkest 15i32 Nieuws). 17.00 Overhelds-
en solist (opn.). 21.00 Deens voorlichting. KRO: 17.10
Koninklijk Orkest (gr.). 21.15 Nieuws 17.32 Actualiteiten
(S) Gloriant. hoorspel. 22.20 is 00 (S) Licht ensemble met
Avondoverdenking. 22.30 solisten. Politieke Partijen:
Nieuws. 22.40 Llterama: over 18.19 Uitzending van de NMP.
boeken, schrijvers en toneel. Hilversum II 298 m. AVRO:
23.00 (S) NCRV-Vocaal Ensem- 7.00 Nieuws en ochtendgymnaa-
ble. 23.28 (S) Sopraan en pia- tiek. 7.20 (S) Dag met een Nederland I. NOS/NOT: 10.45 -
TT7-"
■TELEVISIE'
MORGEN
plaatje (gr.) 8.00 Nieuws. 8.11 12.00.en 14.00 - 14.50 School-tv.
Er is veel ellende op de wereld.
Maar het kwaad wordt gestraft en het
goede beloond. Henriëtte krijgt Roger
toch in het achtste tafereel en Louise
blijkt het eertijds te vondeling ge
legde „onechte" kind van de gravin
te zijn. Ze zal bovendien weer zien
ook, belooft de goede dokter. Niet
te. geloven. Wie er nog wel weer in
gelooft, al is het maar even, kan
zijn tranx niet wegslikken, en daar
naast zit er een voorzichtig en ver
tederd, of ook wel luid, te lachen.
Het spel gespeeld zoals het moet is
zijn eigen parodie.
In crinoline
Er waren er bij Globe, die het nog
konden. Ann Hasekamp, sierlijk en
waardig in crinoline, maar ook han
denwringend en krijsend van wan
hoop, en mooi flauw vallend, is' de
gravin. Henk Rigters is de harde zeer
autoritaire graaf, die aan het slot toch
bezwijkt tot rechtvaardigheid. Wim
van den Brink maakt een prachtig
komisch en drakerig type van het
liederlijke, vuile, drankzuchtige, hui
chelachtige straatwijf, met alle midde
len van het melodrama. Petra Laseur
is een zeer lieftallige, eerzame, lijden
de, bijna bovenaards zuivere Henriët
te, die ontroerend van haar leven
vertelt. Ineke Cohen is zielig hulpe
loos en smartelijk de arme blinde.
Rudolf Lucieer sleept zich aandoen
lijk mismaakt door het harde leven.
Dick Scheffer is een koddig ingoed
weldoend doktertje. Huib Rooymans
doet met humor de slaafse sluwe
bediende, die ook politiespion is. De
overige rollen hebben de echte onech
te stijl nog niet. Zij vallen soms weg
en verzwakken de heftigheid, die dra
matisch moet oplaaien in elk tafereel.
Dat wordt dan telkens inleidend be
zongen in straatballades, die Ernst van
Altena (ook de vertaler) kostelijk
heeft geschreven (Hoor van die kinde
ren tussen hoop en vrezeof: Want
ook een zwarte ziel kent blanke plek-
kèn). Fritz Lambrechts schreef er
heerlijke muziek bij, net wat het
moest zijn en Coen van Orsouw, als
de straatmuzikant, neuzelde en orgel-
de dat sfeervol op de harmonica. Jan-
Anne Drenth is de zanger, met een
beste voordracht en een goede stem,
eigenlijk te mooi voor straatzang.
De schmiere
Er was meer te mooi naar mijn
gevoel. De Twee Wezen kwamen eerst
misschien in de beste en duurste
theaters, maar zij hoorden toch meer
thuis in de armelijke volkstheatertjes
en bij dé schmiere. Zij kregen nu, van
Nicolaas Wijnberg, zorgvuldig mooi
ontworpen vodden, terwijl de rijken
helemaal een dure lust voor het oog
werden in prachtige, kleurige kos
tuums van omstreeks 1860. Alleen het
dekor een trap in de ruimte, die
kerk en krot, paleis en straat kon zijn
was grijs en eenvoudig. Ton Lutz,
de regisseur, die het durfde onderne
men en er een bewonderenswaardig
schouwspel van maakte, had, met al
die kleuren, belichtingen en een grote
figuratie, ook te veel gewerkt op de
fraaie taferelen. Ze waren prachtig,
daar niet van, maar ze hadden, voor
de pauze vooral, beter wat simpeler
maar bewogener kunnen zijn. Na de
pauze pas begon het melodrama zelf
te werken, dwars door alle overmatige
uiterlijke verzorging heen. En toen
werd het een succes. De Twee Wezen
zijn weer op gang en wie weet voor
hoe lang.
Vanavond te
zien
NEDERLAND 1 AVRO
19.05 uur AVRO's Toppop
19.30 uur Boekje open
20.21 uur Peyton Place
21.10 uur De Des O'Connor-show
NEDERLAND II KRO
19.10 uur Wij, heren van Zichem
20.21 uur Rond het paleis van Hero
dus
21.10 uur Agatha Christie en de film
22.30 uur Pianoconcerten van Mozart
23.00 uur (RKK) Synode Rome 1971
MARY STEWART
64-
Terwijl ik wegliep zag ik dat hij nog een sigaret pakte,
en achterover leunde in zijn stoel om op me te wachten.
We gingen naar buiten, de donkere straten in, die
straalsgewijze uitlopen van de oude haven, en liepen in
stinctief en als bij onderlinge afspraak de kant uit van
de zee. Na een tijdje bevonden we ons in een hobbelige
straat, die langs de kust liep, met hoge huizen links van
ons, en een lage zeewering rechts. Ver voor ons uit,
glansde als een drijvend visioen in de sterrenverlichte
lucht, het gouden beeld van Onze Lieve Vrouw, dat staat
op de hoogste top van Notre Dame de la Garde.
We stonden uit te kijken over de kademuur. Een troep
je matrozen liep luidruchtig pratend en lachend voorbij,
daarna een man en een meisje, helemaal in elkaar ver
diept. Niemand scheen enige aandacht aan ons te beste
den, en wederom voelde ik die vreemde droomtoestand
die ik al eerder ervaren had, over mij komen, alleen
werd hij ditmaal niet veroorzaakt door .vermoeidheid,
maar door iets anders, wat me niet helemaal duidelijk
was.
Ik draaide me om en keek hem aan.
„U zei dat er twee vragen waren die u me wilde stel
len, en u hebt er pas één gesteld. Wat was de andere?"
Hij keek me aan zonder te spreken, en in dat vage
licht was de uitdrukking van zijn gezicht niet te door
gronden, maar ik kreeg de indruk dat hij wonderlijk
verlegen was.
Ik zei: „Ik denk dat ik het wel weet; eigenlijk kan ik
er amper iets aan doen, wel? Die vraag>,had eerst horen
te komen, niet? - het is de belangrijkst^"'
Ik zag hoe zijn mondhoek optrok in een glimlach.
„Mogelijk." t
Ik zei, weloverwogen: „David is in het Hotel Tistet-Ve-
dène, in Avignon."
Geruime tijd stond hij roerloos, toen draaide hij zich
eensklaps om, zodat hij me recht aankeek, en zijn han
den schoten uit en omklemden mijn polsen. Weer, net als
in Nfmes, deed zijn greep me pijn, maar ditmaal deed ik
geen poging om los te komen. Ik kon in zijn handen zijn
hart voelen kloppen.
„Charity," zei hij ruw, „waarom vertel je me dat?
Waarom - zo opeens? Ik heb je het verhaal nog niet
verteld - heb nog geen verklaring gegeven. Ik heb je
zelfs nog niet verteld, dat ik loog, toen ik zei dat ik Tony
vermoord had. Je hebt geen enkele reden ter wereld om
te denken dat je me kunt vertrouwen - ik heb je geti
ranniseerd en je pijn gedaan en je uitgescholden en je
bijna ziek gemaakt. Waarom, voor de drommel, kom je
me dit opeens op een presenteerblaadje cadeau doen,
voor ik zelfs nog begonnen ben te zeggen wat ik te zeg
gen heb?"
Het leek wel alsof zijn hart een motor was, en het bon
zen daarvan bracht het mijne ook op gang. Dat begon te
jachten.
„Ik - ik weet het niet," zei ik onnozel, en probeerde
mijn handen los te trekken.
Hij verplaatste zijn handen, en zijn blik viel op mijn
gekneusde pols. Een paar tellen stond hij zo met gebogen
hoofd te staren naar de lelijke blauwe plek, toen vertrok
zijn mond eensklaps, sloot hij ftiij in zijn armen en kuste
me.
Geruime tijd later liet hij me los, en ik leunde ach
teruit tegen ,het lage muurtje, terwijl hij zich met een
ruk omdraaide en uitstaarde over zee. „Ik vermoed dat
dat de reden was," zei ik beverig.
(Wordt vervolgd)
Smidje Verholen en de veedieven van Texas
173 „Nou, wat zeg je d'r
van?" vroeg Andy Malone
snuivend van ingehouden
drift. „Nou krijgt die dikke
opschepper de beloning van
het rijk! Er was toch im
mers een beloning uitge
loofd voor het vangen van
die veedieven? En die be
loning komt jou toe! Kom,
we gaan hem eens opzoe
ken!" En kijk, daar vlie
gen ze al in Andy's oude
auto door de prairie. In een
wipje hadden ze Cowtown
bereikt en onder hevig ge
piep van de remmen ble
ven ze staan voor het poli
tiebureautje, waar de dik
ke Fatty zetelde. Opgewon
den stemmen klonken naar
buiten en daarom openden ze voorzichtig de deur. En toen werden ze een zon
derling schouwspel gewaar, want Fatty stond met een eigenwijs gezicht dikke
verhalen te doen tegen een paar verslaggevers uit de grote stad. Een van hen
stond te hannesen met een groot fototoestel en wilde behalve Fatty ook de kist
van dr. ir. Blikslager op de gevoelige plaat vastleggen. Hij had al een pakkend
onderschriftje voor deze foto bedacht en daarom had hij een slome kat op die
kist gelegd. „Dat wordt een dringend prentje", lachte hij. „Weet je wat ik
kist gelegd. „Dat wordt een indringend prentje", lachte hij. „Weet je wat ik
groot dierenvriend." „Ik geef niks om die beesten, snrrrrk", gromde Fatty.
„We moeten aan de lezers denken, old man", zei de fotograaf. „Leun nu
maar losjes met de elleboog op de vensterbank en pomp dan achteloos de
brede borstkas vol lucht. Een brede borst doet het altijd goed op een prentje.
Goed zo Uw brede gestalte wijst nu duidelijk op kracht en behendigheid".
Andy Malone ergerde zich groen aan deze vertoning en trad bruusk binnen.
„Houden jullie toch op met die waardeloze dikzak!" bulderde hij. „Er is maar
één vent, die dit zaakje voor elkaar gekregen heeft en dat is smidje Verholen!
Daar staat hij, vlak achter me."