De Christelijke Pers
Gewapend verzet tegen
zending in West-Irian
Niet nerveus worden
van dubieus
krantengeschrij P
DS. G. BOER VRAAGr
EMERITAAT AAN
2 moderne theeglazen
I
I
Meer subsidie
voor onderwijs
Tragi-komedie
Woonbelasting
r-
Classes schrijven herv. synode:
Patriarchaat van
Konstantinopel
in gevaar
Wapenrace tussen
blank en zwart
in Amerika
Een woord voor vandaag
bon
BEROEPINGSWERI)
Van een onzer verslaggevers
WASSENAAR De Chris
tian and Missionary Alliance
maakt melding van spanning en
groeiende tegenstand tegen het
zendingswerk in het Baliem-
gebied in het binnenland van
West-Irian.
De tegenstand is van dien aard, dat
vijf pastores en alle christenen van
de Wet-vallei dit gebied hebben ver
laten, evenzo twaalf inlandse predi
kers van het gebied van Semenagaik.
De ongelovigen oefenen een voort
durende druk uit op de christenen
om terug te keren tot heidense prak
tijken. Enkele maanden geleden wer
den vier christenen gedood in de
Sabyn-vallei bij een actie om de
christenen schrik aan te jagen.
Ook ds. G. Kuyt, zendeling van de
gereformeerde gemeenten, die dit jaar
een nieuwe post gesticht heeft in
Nipsan, heeft voortdurend met grote
moeilijkheden te kampen. Begin sep
tember is hij opnieuw aangevallen
door een groep mannen van een na
burig dom. Het regende pijlen.
Het leven van hem. zijn vrouw,
kinderen en Papoea-helpers werd ge
red door een piloot, die juist in de
buurt was. HU voerde een uur lang
duikvluchten uit en wist zo de aan
vallers op een afstand te houden
tot de politie arriveerde.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG De regering bereidt
een subsidieregeling voor ten behoeve
van schoolbegeleidingsdiensten. In de
komende jaren zal de subsidie in deze
sector geleidelijk worden uitgebreid.
De ministers van onderwijs, cultuur
en volksgezondheid hebben dit mee
gedeeld in antwoord op vragen van
Kamerleden. Zij zeggen dat het werk
van de schooladviesdiensten zeer be
langrijk is voor een goed verloop van
de schoolloopbaan van het kind. In
schooladviesdiensten werken deskun
digen van verschillende richtingen
samen (pedagogen. psychologen,
maatschappelijk werkers, artsen,
enz).
Het is de bedoeling om voorrang te
geven aan de schooladviesdiensten In
de oostelijke mijnstreek in Limburg'
en in oostelijk-Groningen. Deze ad
viesdiensten worden reeds nu gesub
sidieerd omdat veel kinderen in deze
gebieden extra aandacht nodig heb
ben.
Al naar da
geweest
175 attractieve stands
prachtig antiek speelgoed
dagelijks 5 modeshows
HOUTRUST DEN HAAG
Bijbelgenootschap
vraagt kwart
miljoen
AMSTERDAM Het Nederlandsch
bij belgenootschap is onder zijn vrien
den een actie begonnen om 250.000
gulden bijeen te brengen vóór drie
projecten in Tsjechoslowakije, Ethio
pië en Indonesië.
Het NBG wil het Tsjechische bij
belcomité helpen aan papier voor
40.000 bijbels (kosten 60.000 gulden).
In Ethiopië wil men de kosten voor
zijn rekening nemen van 8.000 bijbels
in het amharisch (52.000 gulden).
Verder wil het NBG bijpassen als
in 1972 de nieuwe Indonesische bij
belvertaling van de pers komt: 35.000
bijbels voor vier gulden per stuk.
Zuid-Vietnam is een van de zwaarst geteisterde
landen van Azië. Het is voor een buitenstaander
vrijwel onmogelijk zich een voorstelling te maken
van de schade, die de oorlog daar op elk gebied
heeft aangericht. De problemen zijn zo overweldi
gend groot geworden, dat men zich afvraagt of
een normale wijze van leven in dit ongelukkige
lang nog wel mogelijk zal worden in deze eeuw.
In elk geval zal het staken van de strijd nog lang
geen vrede betekenen voor Zuid-Vietnam.
Als men ook maar even denkt aan het leed van
de Zuidvietnamese bevolking, dan kan men slechts
met gevoelens van woede de tragi-komedie gade
slaan, die morgen in Zuid-Vietnam wordt opge
voerd. Generaal Ngoejen Van Thieu laat zich
opnieuw tot president kiezen. Hij heeft er voor
gezorgd dat hij geen tegenstanders heeft, als is hij
dan zo edelmoedig geweest de Zuidvietnamese
kiezers het recht toe te kennen hun stembiljet
ongeldig te verklaren. Alsof na alle manipulaties
van president Thieu het stembiljet nog wel enige
geldigheid zou bezitten.
Het is niet te grof om te stellen dat Thieu nooit
boven het peil van een miserabele dictator is uit
gekomen. Hij heeft er een wezenlijk belang bij om
de oorlog zo lang mogelijk te rekken. Na een serie
coups kwam deze rooms-katholieke militair in het
overwegend boeddhistische Zuid-Vietnam aan de
macht. Om de Amerikaanse publieke opinie zand
in de ogen te strooien liet hij zich daarna ook nog
eens tot president kiezen, wat hem dankzij de
actieve steun van de Verenigde Staten zonder al
te veel moeite lukte. Dit spel van 1967 wordt thans
herhaald.
Het verhaal van de advertentie over de woning
van de Amsterdamse wethouder Kuypers kan
beter dan welk geval ook dienen als illustratie
van een pleidooi voor het instellen van een heffing
voor mensen die in verhouding tot hun inkomen
te weinig huur betalen.
De heer Kuypers is sedert 1 september van het
vorig jaar wethouder van Amsterdam (met o.a.
het probleem van de doorstroming in zijn porte
feuille nog wel). Dat levert hem per jaar zo'n
50.000 gulden op. Toch woont hij nog steeds in een
zeer goedkoop huis van ongeveer 130 gulden per
maand. Een anonymus heeft nu per advertentie
en buiten de wethouder om dit huis ter ruiling
aangeboden uiteraard om het schrijnende van
dit en dergelijke gevallen in de openbaarheid te
brengen. De heer Kuypers erkent dat er iets mis
is, maar hij wijst erop dat hij er erg naar zijn zin
woont en daar in de buurt zijn sociale contacten
heeft. Bovendien noemt hij (terecht) het wethou
derschap als alle politieke banen een ongewis
bestaan. Hij is over een paar jaar beslist niet
zeker van dit inkomen.
Beiden, de opsteller van de advertentie èn de
wethouder, hebben in hun argumentatie gelijk. De
opsteller van de advertentie omdat zulke gevallen
sociaal gezien schrijnend zijn (omdat er öf mensen
in een krot of ver boven hun draagkracht moeten
wonen); de wethouder omdat hij zonder het
GOIVIIVIENTAREN
Men is er in Washington niet gelukkig mee dat
Thieu een bedenkelijke regie-fout heeft gemaakt.
Hij heeft zijn mogelijke tegenstanders zo openlijk
uitgeschakeld, dat hij de enige kandidaat is ge
bleven. De Amerikaanse regering begrijpt dat zelfs
de grootste politieke fantast nu niet zal kunnen
beweren dat de presidentsverkiezingen in Zuid-
Vietnam op democratische wijze zijn verlopen.
Vier jaar geleden is dit fabeltje door de Ameri
kaanse propaganda-machine nog wel met een be
hoorlijke mate van succes verspreid.
Ondanks het wangedrag van Thieu laat
Washington hem toch maar de tragi-komedie der
presidentsverkiezingen opvoeren. Hij wordt ken
nelijk nog steeds een bruikbare figuur gevonden.
Aan Zuidvietnamese generaals, die wellicht van
plan zouden zijn om deze dictator via een staats
greep kwijt te raken, zoals men zich in Zuid-
Vietnam in 1962 bevrijdde van de dictator Diem,
heeft de Amerikaanse regering laten horen dat in
dat geval alle Amerikaanse steun aan Zuid-Viet
nam zal worden stopgezet.
Thieu heeft dus niets te vrezen. In feite is hij
opnieuw door de Amerikaanse regering tot presi
dent van Zuid-Vietnam benoemd. Hij wil de oorlog
voortzetten tot de eindoverwinning is bereikt, zo
heeft hij keer op keer laten weten. Dat betekent
dat Thieu wil doorgaan tot Zuid-Vietnam in een
knekelveld is veranderd.
Zo lang Thieu als president in Saigon heerst,
kan men dan ook geen geloof hechten aan de
fraaie uitspraak van president Nixon dat hij met
betrekking tot Zuid-Vietnam 'een vredesplan' wil
realiseren. Of hij moet de vrede van het kerkhof
bedoelen.
woord te noemen zich beroept op de woon-
vrijheid. Iedereen kan trouwens wel voor het
geval van de wethouder of vergelijkbare gevallen
argumenten bedenken: de school waar de kinderen
erg aan gebonden zijn om wat voor reden dan ook,
misschien een oude moeder of een ziekelijk fami
lielid in de buurt waar juist omdat het in de
buurt is wat hand- en spandiensten kunnen
worden verleend. Ook is het mogelijk dat nu in
welstand levende mensen met zorg de pensioen
gerechtigde leeftijd tegemoet zien, omdat de pen
sioenvoorziening onvoldoende is en zij nu (voor
straks!) blij zijn met de goedkope woning.
Het zou onjuist zijn als echter iemand of het nu
een wethouder is of niet, gedwongen zou kunnen
worden zich in het openbaar van deze overwegin
gen rekenschap te geven, want dat zou weieens
een aantasting van de privacy kunnen zijn. Daar
om moet zo'n advertentie geen startschot worden
voor een actie die mensen zou dwingen dingen
te zeggen die zij voelen als te horen tot de privé-
sfeer. Aan de andere kant mag die privésfeer ook
nooit een argument zijn waar ieder achter kan
wegschuilen om zijn te goedkope woongerief te
rechtvaardigen. Een koppeling van werkelijke
woonkosten aan het inkomen zoals minister Udink
dat wil, is de oplossing. De wethouder (als ieder
ander) mag dan blijven zitten waar hij zit omdat
hij er dubbel en dwars voor betaalt zolang het
inkomen een bepaald niveau houdt.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Zowel de clas
sis Assen als de classis Hoorn
van de hervormde kerk heeft
zich tot de synode gewend over
de verklaring die deze heeft uit
gegeven aangaande het weekend
Kosmokomplot op Kerk en We
reld.
De classicale vergadering van Assen
had haar breed moderamen opge
dragen zich hierover tot de synode te
wenden met het verzoek „om in de
toekomst zulke nerveuze handelingen
te voorkomen." Het lijkt nu wel of de
rust is weergekeerd, aldus het breed
moderamen van de classis tot de sy
node, „en men zou de zaak als afge
daan kunnen beschouwen totdat zich
een nieuw geval voordoet waardoor
de gemoederen bewogen worden, ho
pend dat kerk en gelovigen dan meer
op hun hoede zullen zijn en zich niet
laten opjagen door dubieus kranten
geschrijf."
Beter zou het echter volgens de
brief namens de classis Assen zijn om
een aantal mensen de opdracht te ge
ven eens grondig te analyseren welke
rol het ochtendblad De Telegraaf in
onze samenleving vervult. „Wij zijn
van mening dat uit een oogpunt van
geestelijke volksgezondheid deze ana
lyse een dringende eis is," aldus de
brief die ondertekend is door de prae-
ses ds. R. Pomp te Beilen en de scriba
ds. B. Jager te Roden.
De classicale vergadering van
Hoorn heeft met ruime meerderheid
besloten een brief aan de hervormde
synode te schrijven om haar veront
rusting te uiten over „het feit, dat het
moderamen van de generale synode
op grond van een leugencampagne In
een deel van de pers gemeend heeft
haar afkeuring te moeten uitspreken
over de opzet van het weekblad Kos
mokomplot. De actie van dat deel van
de pers is volgens de vergadering
„geenszins een incident maar een be
langrijke schakel in een doelbewust
beleid dat erop uit is, de invloed van
de kerken die in het kader van de
ontwikkelingssamenwerking pleiten
voor structurele economische en
maatschappelijke veranderingen te
breken."
De taak van het moderamen van de
synode was in deze situatie geweest
„ontmaskering van het gebeuren",
maar inplaats daarvan, aldus het
schrijven, werd een onduidelijke ver
klaring uitgegeven.
„Wij vragen nu de leden der synode
Delegatie van
Herv. Wereldbond
naar N. Ierland
BRUSSEL (Belpro) Deze dagen
brengt een viermansdelegatie van de
Europese afdeling van de hervormde
wereldbond een bezoek aan Noord-
Ierland op uitnodiging van de presby
teriaanse kerk daar. Onder hen is
prof. dr. G. E. Meuleman van de vrije
universiteit te Amsterdam.
uit te spreken dat het moderamen een
beleidsfout heeft gemaakt toen men
besloot 2ich tegen de opzet van Kos
mokomplot te richten, inplaats van
de leugencampagne in de pers te ont
zenuwen". Aldus de brief van de rui
me meerderheid van de klassikale ver
gadering. Zij voegen eraan toe dat
een belangrijke minderheid geen vrij
moedigheid heeft de brief te onder
schrijven, maar vraagt met te meer
klem volledige openheid van zaken
ten overstaan van de hele kerk.
ISTANBOEL (EPD) Het Turkse
ministerie van onderwijs heeft de
sluiting gelast van de theologische
hogeschool van het orthodoxe pa
triarchaat van Konstantinopel op het
eiland Heybeliada voor Istanboel.
Kerkelijke kringen beschouwen deze
maatregel als het begin van een al
gemene aanval op het voortbestaan
van het patriarchaat op Turkse bo
dem. Men vreest, dat de sluiting ge
volgd zal woren door de sluiting van
meer scholen, de uitwijzing van bis
schoppen en demonstraties voor de
residentie van patriarch Athenagoras
aan de Gouden Hoorn, waar zich in
februari al een bomaanslag heeft
voorgedaan.
SPARTA (Reuter) Gouverneur
Jimmy Carter van de Amerikaanse
staat Georgia heeft de staatsrecherche
opgedragen een onderzoek in te stel
len naar een bewapeningswedloop in
het klein die in het plattelandsdistrict
Hancock tussen zwart en blank aan
de gang is.
De zaak begon toen voor de zes
politiemannen in vaste dienst van het
9.000 inwoners tellende Sparta tien
machinepistolen werden gekocht. De
tegenzet kwam van de onlangs opge
richte jachtclub van negers, „Han
cock Sporting Rangers", die 30 soort
gelijke wapens bestelde. Voorzitter
van de club, tevens districts alge-
yaardigde, John Mccown zegt. dat zijn
vereniging uitsluitend recreatieve
doelstellingen heeft, maar dat zij is
opgericht door hem en andere zwarte
functionarissen nadat de blanken de
politie vooi7agen van de machinepi
stolen. Mccown dreigt met een boycot
van de door blanke gedreven zaken
in het district als de kwestie niet
wordt opgelost en wijst erop dat
tweederde van de bevolking uit ne
gers bestaat.
Christus spreekt in zijn Bergrede ook over vasten. Het is merk
waardig dat wij op dat punt niet naar hem schijnen te luisteren
Er wordt soms heel mooi gesproken over de Bergrede navolgt
maar dan wordt dit punt maar al te vaak vergeten.
Waarom vragen we ons zo. weinig af wat vasten eigenlijk is\
Christus heeft er toch over gesproken.
Wat is vasten? Alleen maar op een gegeven moment iets nit
eten? Ik geloof dat de Heiland dit woord veel ruimer bedoelt
Vasten is je zelf iets ontzeggen, opdat het werk van Christus ii
de wereld voortgang kan vinden. Wij denken zo vaak aan vaster
als iets voor ons zelf, om er. geestelijk beter van te worden, m<
het moet juist gericht zijn op die ander. U ontzegt zich een nieu
we jurk, opdat een Koreaanse wees naar school kan gaan. W|
stellen de aanschaf van de ijskast uit, opdat de nieuwe kerk ge
bouwd kan worden. We slaan een maaltijd over, opdat een hon
gerig kind in een streek waar hongersnood heerst zal.eten. Dat is
het vasten waar Christus over spreekt. Komen we daaraan toe?
We lezen vandaag; Psalm 130.
We lezen morgen: Jesaja 401—11.
4
j i
ZOETERMEER Ds. G. Boer,
hervormd predikant te Zoeter-
meer, heeft op medisch advies
vervroegd emeritaat aange
vraagd. Hij is 58 jaar.
Ds. Boer werd vooral bekend door
de drie jaar, dat hij de leiding had
van de gereformeerde bond. Hij volg
de in december 1966 wijlen prof. dr.
J. Severijn op. Eind 1969 dwongen
gezondheidsredenen hem reeds, om de
(voor ieder die een nieuwe abonnee opgeeft)
Met houders in 4 frisse kleuren
oranje-paars-groen-geel
Leuk om eens anders
thee te drinken
Ik geef op als T
nieuweabonnee:
bataatt: O.par kwartaal par maand
A! s beloni ng voor mijn aktiviteit I
I ontvang ik 2 theeglazen. g
De nieuwe abonnee krijgt onze I
Ikrant veertien dagen gratis.
-■ -
Melkprijs „stunters"
met actie bedreigd
DEN HAAG Er is een actie op
komst tegen de „stunters" met melk
prijzen. De CMC/Melkunie, welk
concern zeer grote belangen heeft in
de verkoop van consumptiemelk in
het westen van het land, zal niet
werkeloos Wijven toezien nu de eigen
afzet van consumptiemelk daalt door
het stunten van anderen.
Dit bleek uit de woorden van direc
teur drs. C. Timmer in de leden-
raadsvergadering van de CMC in Den
Haag. Over de aard van de tegenactie
wilde de heer Timmer zich (nog) niet
uitlaten.
Het stunten met melkprijzen be
lemmert, aldus de heer Timmer, de
normale commerciële verhoudingen.
Het gevolg is een daling van de ver
koop bij de leveranciers die zich niet
voor deze verkopen lenen en, als ge
volg van minder service, duidelijke
verbruiksdalingen in sommige stads
delen.
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Durdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P Ester, G. J. Brinkman
J van Hofwegen.
voorzittershamer aan ds W. L. Tuk
ker van Groot Ammers over te dra
gen.
In deze jaren stelde de gereformeerd
bond zich onder de leiding van ds
Boer telkens in actuele kerkelijk!
kwesties niet onduidelijk op. De ont
wikkeling in de hervormde kerk ver
vulde hem met grote zorg, met nam<
wat hij signaleerde als vervreemdin
van het reformatorisch belijden en
ondermijning van de presbyteria!
structuur van de kerk.
Ds. Boer werd in 1913 te Bode
graven geboren. Sinds 1943 diende
hij achtereenvolgens de gemeenten
Eemnes-Buiten, Putten. Gouda. Lun-
teren. Huizen, Katwijk aan Zee er
Zoetermeer als predikant Het lig:
in de bedoeling, dat ds. Boer als
bijstand in het pastoraat in Zoeter
meer zal blijven werken, zolang
vacature duurt.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Bruchem-Kerkwijk et
te Zetten-Andelst:. J. Maasland t
Wilsum. Beroepbaar: kand. P. Berg
kotte. Utrechtseweg 192 .Oosterbeek
GEREF KERKEN
Beroepen: te Drachten: B. Berends
te Enschede.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Rotterdam-W.: J.|
Brons te Veenendaal.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Slikkerveer: J. C. vs
Ravenswaay te Arnhem; te Terwolde]
H. Ligtenberg te Genemuiden.
NED. HERV. KERK
Afscheid: van Harlingen: W. F.
Kuil. ber. te Uithulzermeeden.
Intrede: te Klazienaveen-Zwarte-
meer: P. Feenstra uit Durgerdarrn te
Bennekom: C. W. Corts uit Vianen; te
Wirduim (Fr.) A. Verstraten uit Ede;
te Hijkersmilde: H. van Goslinga uit
Rijnsburg: te Beverwijk; D. Verhoef
uit Biddinghuizen; te Haarlem (geest,
verz. diac. tehuizen): A.J. Kromhout
uit Houtrijk; te Harfsen: G. Griffioen
uit Nuenen; te Colijnsplaat: E. G
Boesenkool uit Ommelanderwijk; te
Hillegom: H. L. Boonstra uit Haar
lem; te Warns: G. Nagel, kand. te U-
trecht; te Woudsend: kand. M. Haus-
mann uit Utrecht: te Echteld: kand.
J. Slob uit Langerak; te Stavenisse:
H. A. Samsom uit Breukelen; met in
gang van 1 oktober is emiritaat ver
leend aan J. A. Vor, die reeds af
scheid heeft genomen van Culem-
burg1.
GEREF. KERKEN
Afscheid: van Berkel: A. J. van
Sluys wegens emeritaat; van Gronin
gen N-O.: J. v.d. Zanden, ber. te Al
melo; van Poortugaal: I. Vergeer we
gens benoeming tot geest. verz. Wolf-
heze.
Intrede: te Bussum: R. Strijker uit
Uitrecht-O.; te Barneveld- J. Rads-
taak uit Berkum: te Maassluis: A.
v.d. Woude uit Lisse; te Hellendoorn:
J. D. Cremer, kand. te Amsterdam,
EVANG LUTH. KERK
Intrede: te Alkmaar: J. Mbstert uit
Rotterdam.
ALG. DOOPGEZ. SOC.
Intrede: te Utrecht: J. Nooter uit
Den Haag.
J.
Z'
,sten
heei
kozi
,vol{
J.
pen
D
volf
Rijs
twe
hu\
Ki
F i,G'
Als lezer van de Rotterdammer zou
ik gaarne de krant blijven lezen!
Thoten D. Quist
Daar ik al bijna 40 jaar uw krant
lees, zou ik niet graag het Christelijk
dagblad willen missen, al zou het
meer geld moeten opbrengen! Ik zou
toch de chr. krant de voorkeur geven.
Zuid-Beijerland M. W. Eruvk-Blan-
ken
Ondergetekenden zullen het zeer op
prijs stellen en ten hoogst belangrij
ke zaak vinden, als het bestuur van
de Stichting Chr Pers. alles doet om
de Protestants Christelijke krant te
behouden!
Bum A. Kramer
G. W, Kramer-Kranendonk
Mede namens mijn vrouw stem ik
volkomen in met de inhoud van de
door u geplaatste advertentie om de
onafhankelijkheid van de chr. dag
bladpers zo zuiver mogelijk te hand
haven Sterkte bij uw strijd hiervoor.
Middelburg A. Beeftink
Natuurlijk moet de chr. pers blij
ven bestaan. Het is onze plicht (of
opdracht) om een afzonderlijk geluid
te laten horen. Maar dit moet dan
ook duidelijk klinken. M.i. heeft de
chr pers veel te weinig tegen de ver
wording der laatste jaren haar stem
laten horen. Een chr. krant is niet
alleen een commercieel orgaan. Het
moet stelling nemen „Sterker door
strijd" - „Toont ruggegraat".
Ridderkerk T. van Mourik
We willen niets liever dan dat de
Rotterdammer blijft bestaan, des
noods hoger abonnementsgeld. Bijna
50 jaar lees ik de krant als Rotter
dammer en daar hoort de krant bij
van dezelfde naam. Houdt moed, God
zegene U.
Vlaardingcn S. van Duin
De chr. krant moet blijven. In deze
tijd van vervlakking is het zo nodig,
dat ook in de krant Gods Woord
richtsnoer blijft. En "erhoogt u zono
dig het abonnementsgeld. Wij christe
nen anno 1971 kunnen dit kleine offer
toch wel brengen? Dan is er met
Gods hulp en onze inspanning toe
komst voor de chr. krant.
Zuidland Mevr. Coomans-Wander
Standvastig blijven in tegenspoed,
hoeveel ons dat ook kosten moet,
geen eigen krant meer is niet goed!!
Rozenburg J. de Booy
Natuurlijk en uiteraard is het
noodzakelijk, dat de prot.-chr. krant,
desnoods gellundeld in één, blijft.
Maassluis J. van Haringsveldt
Naar aanleiding van uw adverten
tie van zaterdag in uw courant wil ik
reageren om beslist een chr. dag
blad te lezen, de Rotterdammer waar
ik niet bulten kan.
YlaardLngen P. Snijders-v.d. Valk
De Rotterdammer lezen wij al 26 a
27 jaar, dus ga je wennen aan zo'n
blad. En ofschoon nog steeds op het
zelfde standpunt staand wat het zon
dagvoetbal betreft en het verslag
hiervan in de krant, ben ik ook ont
vankelijk voor de goede dingen die
toch ook steeds nog aanwezig zijn.
Men mist ze in de andere bladen en
ook zouden wij niet steeds gecon
fronteerd willen worden met dubbel
zinnige advertenties of zeg maar nog
juister, advertenties welker bedoelin
gen geen raadsel meer zijn. En zo zeg
ik: de Rotterdammer is als dagblad
voor ons nog het meest gewenste.
Nieuw-Lckkerland K. Gelderblom
Als christen en helemaal als
predikant ben ik eenvoudig voor
chr. pers. Niet alleen dienen we onze
(ook financiële) krachten tot hej;
uiterste in te spannen om een christe
lijk dagblad voor Nederland te laten
blijven verschijnen, maar ook dienen
we de Heere vurig te bidden, of Hij
ons wil bewaren voor de ramp van
het verlies van een chr. dagblad. Het
zou een goede zaak zijn, als alle
ambtsdragers zich in deze houding
opstellen, tot een voorbeeld voor al
len, die zich naar de naam van Chris
tus noemen. Waarschijnlijk is het
moeilijker ons hart standvastig te la
ten zijn in voorspoed dan in tegen
spoed. Zolang wij de voorspoed (om
nog niet eens te zeggen: de zegen)
mogen genieten van een chr. dagblad,
zal ons hart de proef van standvas
tigheid uit dankbaarheid glans
rijk behoren te doorstaan. En dat niet
in eigen kracht, maar in een leven
dicht bij God en naar Zijn Woord.
Ooltgensplaat Drs. A. W. Meeder
De Christelijke krant moet blijven!!
Oud-Beijerland T. Meeldijk
Natuurlijk moeten wij een Christe
lijke krant houden in Nederland. Bij
na 50 jaar lezen wij „De Rotterdam
mer".
Oud-Beijerland A. Schipper
Wij willen onze Christelijke krant
behouden.
Vaardingen Van t' Hof Wiebes
De Protestant Christelijke krant
moet blijven bestaan.
Bolnes T. v.d. Berg
Antwoord, moet de Christelijke Cou
rant blijven: „ja".
Boskoop Mevr. Mijnhoef-v.d. Beek
Mevr. De Swart-v.d. Wel
De Protestants-Christelijke krant
MAG NIET verdwijnen.
Nleuwcrkerk A. van Mourik
Beter één positief christelijk dag
blad, dat wel acht slaat op allerlei
stroming, doch niet meewaait met
mode-winden.
Utrecht D. J. Couvéé
em. predikant
Wij Nederlandse christenen hebben
het voorrecht om een chr. pers te be
zitten, waar vele andere nationalitei
ten naar verlangen, deze moet dus
blijven. De chr. courant biedt ons
dit, je wordt niet alleen koud door
het dagelijks gebeuren, rampen enz.
maar je vindt er ook warmte door het
evangelie. Sterkte toegewenst bij uw
besluit. God zegene U.
Rozenburg N. Bagijn
Ik heb in een krant gelezen dat de
Kwartetbladen 's morgens zouden
gaan verschijnen. Is er nu echt geen
mogelijkheid om ze als avondblad te
handhaven?
Ook wij willen dat de christelijke
krant blijft, al 50 jaar lang lezen wij
de Rotterdammer, en zouden hem
niet graag missen.
Er is maar één antwoord1: blijven
blijven aub blijven. Verhoogt de
abonnementsprijs desnoods met het
dubbele. Voor alle genotsmiddelen is
er geld in overvloed. Zou dan het
allernodigste in deze tijd, onze chr.
krant, verdwijnen? Juist in deze tijd
is ze zo broodnodig.
Rotterdam H. en S. E. v. Vliet
Als een E.O". kans ziet om een er
kende omroepvereniging te worden
en als het Reformatorisch Dagblad
bestaansmogelijkheden heeft, zou dan
de protestants-christelijke krant
moeten verdwijnen? Dan zeggen wij
volmondig: neen!
We zullen ons zeker moeten reali
seren, dat het behoud van de christe
lijke krant financiële offer(tje)s zal
vragen. Doch als wij gezamenlijk de
handen ineen slaan, zal het zeer ze
ker wel lukken om haar te behouden.
Meer dan ooit moet de stem van het
evangelie in deze tijd gehoord wor
den. We hebben indertijd de school
strijd gevoerd en we zullen nu, zij
het op een andere wijze, de strijd om
de christelijke pers moeten voeren.
Wij zien belangstellend naar verdere
plannen van Uw comité uit.
Den Haag D. van Zanten
Ik kan U gerust meedelen dat er
heel veel lezers zijn die de Nieuwe
Leidse niet willen missen als christe
lijk dagblad. En de abonnementsprijs
kan nog wel wat hoger.
Rijnsburg VV. A. v. d. Mey
Wij. die jarenlang de Nieuwe
Haagse Courant lezen, stellen wél
veel prijs op het behoud van een
christelijk dagblad. Eveneens stellen
wij zeer veel prijs op 't behoud van
de Evangelische Omroep.
Den Haag L. en D. Bertsch
Laat de christelijke krant blijven.
We betalen graag meer!
Alphen a. d. Rijn Fam. Vergunst