SjSSSSR De Christelijke Pers Gereformeerden benieuwd naar ex-gereformeerden a Erbarmelijke verzorging van archieven in de gereformeerde kerken r? II mcö Paus waarschuwt synode tegen druk Puzzelhoek COMMENTAREN Gezondheid ièrt Een ivoord voor vandaag BEROEPINGSWER alles goed en wel Van een onzer redacteuren BLUNTEREN Kortgeleden is een onderzoekje) gestart naar ex- gereformeerden: waarom zijn zij de gereformeerde kerk uitgegaan? Wat zit daar zhterzijn ze allemaal on gelovig geworden of zitten er onder hen ook die geloven-buiten-de- kerk? Toen op de gereformeerde synode het rapport van de evangelisatie deputaten besproken werd, waarin op dit onderzoek werd geatten deerd, zei de Rotterdamse dominee P. Riemersma erg benieuwd te zijn naar de resultaten. Hij vroeg of de ze zaak geen voorrang kon krijgen. De evangelisatie-deputaat ds. J. van Tuinen uit Amsterdam vertel de dat hij, en trouwens het hele deputaatschap, eveneens benieuwd is naar de uitkomsten en wat hen betreft komt er zo spoedig mogelijk iets uit de bus. Men besloot tot een klein onder zoek naar de „beweging vanuit de gereformeerde kerken naar de bui tenkerkelijkheid toe", toen cijfers duidelijk maakten dat het aantal personen dat een punt had gezet achter het lidmaatschap uan de ge reformeerde kerken toenam. En dan zijn nog niet meegeteld de mensen die bij verhuizing hun attestatie in hun nieuwe woon plaats niet inleveren en op deze manier „verdwijnen". De evangelisaüe-deputaten zijn zich ervan bewust dat de ex-gere formeerden een erg gevarieerd beeld vertonen. Als men geloven blijft buiten de kerk, komt de vraag op of men vanwege de gere formeerde kerk of vanwege de kerk in het algemeen uitgetreden is. Nog een vraag aan deze groep; zou het geloofsleven tenslotte toch niet verschralen als men bewust buitenkerkelijk is? Heeft men niet alleen de kerk, maar ook het geloof de rug t oegekeerd, dan komt de vraag: deed u dat wegens gerefor meerde hebbelijkheden of om rede- men die niets met de kerk te ma ken hebben? Kortom, redenen genoeg om hier eens verder in te duiken en Dr. H. B. Weijland uit Arnhem kon van ds. van Duinen de verzekering krij gen dat de deputaten heus niet ko ketteren met buitenkerkelijke gelo vigheid. Driehoek-puzzel 1. medeklinker, 2. merkteken, 3. graafwerktuig, 4. lastig werk, 5. lyrisch gedicht, 6. brede grove lat Bij juiste oplossing vormen de begin letters de naam van een zangvogel. Oplossing vorige puzzel 1. beroemd, 2, praktijk, 3. spalier, 4. tonnage, 5. amandel, 6. negeren, 7. bandjir. BRANDER ROERMOND De tweejarige Na- tasja de Wit uit Roermond is gisteren in het water gevallen en verdronken. Drie vriendinnetjes van twee tot vier jaar gingen gauw de ouders waar schuwen, maar het kind was al ver dronken toen er hulp kwam. Naarmate de smog in het Rijnmondgebied meer klachten teweegbrengt, groeit bij velen ook de overtuiging, dat dit angstwekkende probleem al leen met paardemiddelen tot ongevaarlijke pro porties kan worden teruggebracht. Wil de door stank, benauwheid, hoofdpijn en wat al niet ge plaagde bevolking van deze streek weer vrij kun nen ademen, dan zal er, om een uitdrukking van de voorzitter der Rotterdamse Kamer van Koop handel over te nemen, 'geknipt' moeten worden 'in de produktieprocessen van het bedrijfsleven'. De ene vervuiler zal daarvan meer te lijden heb ben dan de andere. De narigheid in het Rijnmond gebied wordt vooral veroorzaakt door oudere be drijven die draaien op grond van een soms meer dan vijftien jaar oude hinderwetvergunning. Merk waardig genoeg blijft zo'n vergunning van kracht, ook al verschilt de toestand van nu aanmerkelijk van de omstandigheden waaronder de permissie in het atmosferisch gezien minder grijze verle den werd versterkt. Alleen wanneer zo'n oude industrie ten dele vernieuwd of uitgebreid wordt, moeten voor de nieuwe onderdelen nieuwe hin derwetvergunningen worden aangevraagd; de rest kan als vanouds in bedrijf blijven. Het is waar, dat b.v. de raffinaderijen die tegen woordig Wörden gebouwd, een stuk schoner zijn dan die van vijftien jaar geleden. Ze zouden, als dat per se moest, nog wel schoner kunnen zijn: de techniek staat voor weinig. Maar wat gebeurt er, wanneer de overheid maximale pressie in die rich ting gaat oefenen? Dan is de kans groot, dat zulke bedrijven het Rijnmondgebied mijden en zich el ders vestigen, bij voorbeeld in België, volgens een hoogleraar daar te lande de vuilnisbelt van Eu ropa. Is dat erg? Wie vindt dat onze economische groei niet groot genoeg kan zijn, zal menen van wel. Maar wie liever gezond blijft en dan ook ter wille van het lichamelijke en geestelijke welzijn van zichzelf en zijn medeburgers een beetje welvaart wil opofferen, zal er minder moeite mee hebben. Voor hem zal het bijgevolg een klemmende vraag zijn, of de regering bereid is, zich het wet telijke instrumentarium aan te schaffen, waarmee ze industriële luchtvervuilers kan dwingen zich te verschonen. Minister Stuyt schijnt veel te ver wachten van de wet op de luchtverontreiniging, die misschien nog dit jaar van kracht wordt. Ze opent de mogelijkheid, fabrieken stil te leggen, als de toestand dat gebiedt. Maar het is bekend, dat het tijdelijk sluiten en vervolgens weer starten van zulke bedrijven méér vervuiling kan veroorzaken dan er ontstaat, wanneer ze normaal zouden door draaien. Ook overigens mogen van de wet op de luchtverontreiniging geen overdreven verwachtin gen worden gekoesterd, als die wet niet voortva render gehanteerd wordt dan die op de verontrei niging van oppervlaktewater, per 1 januari in wer king getreden. Ondanks deze wet worden vervui lers als AKZO en de Hoogovens, die kwik, lood en cyanide in ons binnenwater mixen, niet beboet. Voor een zeer krachtige bestrijding van de lucht vervuiling in Zuid-Holland-Zuid is te meer reden, omdat de industrialisatie van b.v. het Europoort- gebied nog lang geen einde heeft genomen. Van het industrieterrein aldaar is nog maar 40 pro cent bebouwd. De rest is al wel in optie genomen. De vraag ligt voor de hand, of voorkomen kan worden, dat zo'n optie uitgroeit tot een nieuw stuk je milieuvervuilend bedrijfsleven. Gemakkelijk is dat niet, maar onmogelijk evenmin. Ook wanneer de rijksoverheid haar bevoegdheden ter bestrijding van de luchtverontreiniging niet drastisch uit breidt, kan op gemeentelijk niveau de komst van vervuilers-met-een-optie altijd nog worden ver ijdeld door een wijziging van het bestemmings plan voor het gebied waar de vervuiler zich dacht te kunnen vestigen. Ook dat is een paardemiddel. Maar wie in zuidelijk Zuid-Holland woont, zal zich gemakkelijk kunnen voorstellen, dat het gebruik van zo'n middel door een zinvol doek wordt ge heiligd. MTpnoom i it <9*~ i\5^r Wtpling por Icwortooi □maand. Stuur mij. als d*| ntap postpapier. moet u óók doen \ul de bon maar in! LUNTEREN De manier waarop de plaatselijke gerefor meerde kerken met hun archie ven omspringen, is erbarmelijk. Her en der kom je onverschillig heid en ondeskundigheid tegen, vaak dienen zolders of kelders als bergplaats en als ruimte te kort is, wordt er willekeurig weer wat vernietigd. Kortom, er is sprake van wanbeheer, vinden de deputaten tot toezicht op het algemeen kerkelijk archief op grond van hun onderzoek naar de plaatselijke toestand. Zij brachten aan de gereformeerde synode rapport uit van hun bevin dingen en hun rapporteur R. A. D. Renting hoefde maar te citeren uit de antwoorden die 66°/o van de kerken had ingestuurd, om te komen tot zijn conclusie: de situatie is rampzalig. Om te beginnen bleken sommige kerkeraden het invullen van de vra genlijst niet zinvol te vinden: de kerk heeft wel wat anders te doen, dan zich zo uitvoerig met zijn archief be zig te houden. In verscheidene plaat sen komt het beheren van het archief, neer op handelen naar bevind van zaken. Dorp te klein In één der antwoorden werd de evangelist Johannes geparafraseerd: als wij alles bewaarden, zou het dorp de stukken niet kunnen bevatten. Voor deskundige controle voelt men weinig: energieverspilling, we kunnen onze tijd in belang van de kerk wel beter besteden; geen bureaucratie s.v.p., overdreven, tijdrovend, dat zijn zo een paar van de reacties. De synode vroeg prof. dr. C. Augus tijn of het niet mogelijk was aan alle kerkeraden een paar heel eenvoudige richtlijnen te sturen, zo in de trant van: bewaart u dit en dat in elk ge val wel. De heer Renting vertelde dat de richtlijnen voor de zorg van ar chieven van de hervormde kerk al eens rond gestuurd waren, conform een vroeger synode-besluit, maar slechts 15 archiefbewaarders ver klaarden dat ze deze richtlijnen ken den. De meeste kerken deden er niets mee. Het valt niet mee daarvoor een echte boekenworm te vinden, schreef iemand op het antwoordformulier. Prof. Augustijn dacht dat die richt lijnen misschien toch al te moeilijk waren. Uit het rapport bleek dat ook aan de archieven der classes te weinig zorg wordt besteed. Bij. de provinciale synodes is het al weer wat beter en dat het algemeen kerkelijk archief betreft, dat vraagt om een speciale functionaris, die overigens nog niet uit de bus is gekomen. geen ontzet zonder kaas De woorden aan het slot van het Onze Vader staan in de Nieuwe Vertaling tussen grote haken. Dat wil zeggen dat ze in de oudste manuscripten ontbreken. Horen ze er dus niet bij? Moeten we ze maar schrappen? Ze horen er bij, ook al hebben ze er misschien oorspronkelijk niet gestaan en zijn ze niet gesproken door Christus. Ze zijn een uitroep vol aanbidding: „Want uwer is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid in der ééuwigheid. Amen". Het is de reactie van de gelovige die diep onder'de indruk is van de genade van God. En in de eeuwen van de kerkgeschiedenis zijn deze woorden het antwoord van de kerk geworden. Geef ons heden ons dagelijks brood", leerde Christus ons bid den. En ineens beseffen we dat in Gods rijk geen honger meer zal zijn. Ineens beseffen we dat wij onszelf niet kunnen verlossen. Maar Zijn geweldige macht bevrijdde ons en we roepen dank baar uit: „U is de kracht", „Verlos ons van de boze", baden we. Hij wilde ons overheersen, ons onderwerpen, vernietigen. Maar Christus nam het voor ons op en we juichen: „U is de heerlijk heid", dat wil zeggen: U hebt alle rechten om Heer te zijn van ons leven en van de wereld. We lezen vandaag: Psalm 34 8—23. niet vergeten... frico eten Weer schilderijen gestolen in België BRUSSEL (ANP) In een kerk in Mechelen is gisteren de verdwijning vastgesteld van een negental schilde rijen uit de 17e en 18e eeuw, die sa men een grote waarde vertegenwoor digen. Volgens de politie is de in braak het werk van kenners. Minder waardevolle werken, die al van de muur waren genomen, werden ach tergelaten. Onder de gestolen schilderijen is er één, dat aan Rubens wordt toege- geschreven. De schilderijen waren niet tegen diefstal verzekerd, wel tegen brand. ROME (AFP, KNP, Reuter, UPI) In zijn rede, waarmee hij gisteren de bisschoppensyno de opende, heeft paus Paulus de bisschoppen de raad gegeven zich door niemand onder druk te laten zetten en uitsluitend de stem van hun geweten te volgen. Als voorbeelden van de door hem gelaakte druk noemde de paus "me ningen die moeilijk te rijmen zijn met de geloofsleer, stromingen die in strijd lijken met de kerkelijke traditie, overdreven bezorgdheid om zich aan te passen aan wereldse denkwijzen, angst als gevolg van de veranderin gen van het moderne leven, de ver- Spaanse priesters verdedigen staking MADRID (Reuter, AP, UPI) Meer dan 200 Madrileense roomska- tholieke geestelijken h'ebben zich in een brief solidair verklaard met de bouwvakkers, die onlangs in de Spaanse hoofdstad een week hebben gestaat, De priesters gaven voorts uitdruk king aan hun droefheid over de dood van een staker, die tijdens de actie door de politie werd neergeschoten. Een van de ondertekenaars is mgr. Ramon Echarren, hulpbisschop van Madrid. De priesters zeggen de eisen van de bouwvakkers voor hogere lo nen en betere arbeidsvoorwaarden te steunen. De ondertekenaars verlangen ook, dat de vakbonden „genoegzaam de kans moet worden gegeven tot in spraak, opdat zij en de andere Span jaarden vreedzaam in gerechtigheid kunnen samenleven". Zoals bekend is staken in Spanje verboden. Kritiek op advies om paddestoelen te gaan plukken Van een onizer verslaggevers AMSTERDAM Het instituut voor Natuurbeschermingseducatie in Amsterdam is boos op het weekblad Margriet, dat onlangs de lezers heeft opgeroepen om in de herfstdagen naar buiten t.e gaan om daar mos, vruchten, paddestoelen en andere herfstprodukten te verzamelen. Vol gens het instituut zal zo'n massale pluk leiden tot een onverantwoorde lijke verstoring van de kringloop der natuur. De produktie van vruchten en pad destoelen, in het damesblad „seizoen opruiming" genoemd is volgens het instituut voor natuurbeschermings educatie in werkelijkheid de voorbe reiding voor nieuwe groei en bloei die niet mag worden verhinderd. iep ag< m Ie- 1 irh rus tsl pt« rst clr K In Rome is gisteren de rooms-katholieke bisschoppensynode geopend met het opdragen van de mis. Paus Paulus VI verliet na afloop van de plechtig heid de Sixtijnse kapel hand in hand met de 79-jarige Hongaarse kardinaal Josef Mindszenty (links), die eerder deze week zijn land heeft verlaten. Het Vatikaan heeft gisteren ontkend dat Mindszenty op de verzoek van de paus amnestie is verleend door de Hongaarse autoriteiten. Er was alleen verzocht dat ,de mogelijkheid kon worden gegarandeerd dat hij vrijelijk Hongarije zou mogen verlaten', aldus het Vatikaan. wijten van anachronisme en wetticii me, waarmee de kerk de charismr tische ontwikkeling zou afremmen, eva de verwarrende publiciteit." po, De 214 bisschoppen applaudisseer J? den langdurig, toen de paus kard naai Mindszenty prees als een vooi beeld van onverschrokken geloof!1 trouw. De 79-jarige Hongaar behooif!?' de tot de vijf kardinalen, die de pau assisteerden bij de misviering. H leek in goede gezondheid. Iet Operatie Synode 1971, de groep va jel: priesters en leken uit 33 landen öi de bisschoppensynode kritisch wille :ei begeleiden, zei direct na de openifi in een commentaar, dat de paus c zakelijke uiteenzetting uit de we jn ging en vluchtte in de subjectivitei Zij riepen op hun beurt de bisschop pen op, zich door niemand onde druk te laten zeten, ook niet door paus. Vanmorgen zal kardinaal DöfnJ van Keulen de discussie over h<# priesterschap inleiden. De bisschop! pen zullen wegen zoeken om hqj groeiend aantal uittredingen tegf te gaan. Sinds 1965 is het aaiitl priesters, dat het Vaticaan toestel' ming vraagt om uit te mogen treden! elk jaar met 25 procent gestegedlL Volgens een schatting bedraagt hel \rc aantal uittredingen inclusief de priesAirt ters, die geen toestemming gevraagd ar! hebben, sinds 1963 reeds tussen dmo 22.000 en de 25.000. tn da: Volgens waarnemers lijdt het geerprc twijfel of de grote meerderheid varjeig de bisschoppen zal er op tegen zijl )et dat priesters die hun celibaatsbeloft tit: ontrouw worden in de gelegenhei ive zullen worden gesteld om priesterlij >.er\ werk te blijven verrichten. Wel zal d er meerderheid er geen bezwaar tege i?-ij hebben, dat in bijzondere gevalle iri gehuwden tot priester worden gewijc ek Het is de bedoeling, dat twee we Vo. ken gediscussieerd wordt over d lat priesterproblematiek en dat de synod >er dan overgaat op het tweede onder k werp van gesprek, de rechtvaardig ;ek heid in de wereld. Voor dit deel va: na de synode benoemde de paus gistere e, nog twee vrouwelijke waarnemer; i>le zuster Mary Linscott uit Engelan jel en moeder Margherita Maria Goncal iar ves uit Portugal, daarmee het aantano dames op deze synode op vier bren ee: gend. Dit is de eerste synode, waa jjer vrouwen aanwezig zijn. ;e J >.ak NED. HERV. KERK oer Bedankt: voor Zoelen: C. Hoogenjffei doorn te Oudelande. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te St. Annaland: J. va Vliet te Aagtekerke; te Amstei ',r~ dam-C: H. Ligtenberg te Genemui den. GEREF. KERKEN Beroepen te Noordwijk, J. vajjj.' Buuren te Wommels. o Ook ik wil reageren op de adver tentie. Sinds de Rotterdammer op een christelijke manier sociaal bewo gen is mag ze blijven. Graag zelfs, maar dan in samenwerking met de andere christelijke krant „Trouw". Oudewatcr A. Hooglugl Wij stellen prijs op een Chr. dag blad. Ook als daarvoor het abonne mentsgeld omhoog moet. Bodegraven N. de Jong J. P. de Jong Christenen anno 1971 zijn wel de- gelük in staat een Christelijke kram te laten verschijnen! Christenen anno 1971 zijn wel de gelijk in staat voor hun krant meer abonnementsgeld te betalen! Christenen anno 1971 zijn wel de gelijk in staat te bewijzen dat hun krant toekomst heeft! Rotterdam B. Grocneveld Het is van zeer groot belang dat de Christelijke pers gehandhaafd blijft. Het moet toch mogelijk zijn e€nfl Christelijke krant te exploiteren mits alle protestanten een abonne ment nemen op een Christelijke krant. U veel wijsheid toewensend bij de door u te nemen beslissingen. Dordrecht H. Sonneveld Het kan niet waar zijn dat het Christelijk dagblad gaat verdwijnen. De regel „Stantvastich is gebleven mijn hert in teghenspoet" moet nu ook gestand gedaan worden. De Christelijke pers mag zich niet weg laten dringen. Spijkenisse Troost De Christelijke krant moet blijven. Wil graag meer betalen. Dordrecht Mevr. Barendrecht Met leedwezen vernam ik dat het Dordts Dagblad dreigt te verdwijnen. Ik ben hier al bang voor geweest. Kerken verdwijnen en alles wat het geloof aangaat, wordt door de jeugd moeilijk meer geaccepteerd. Ik hoop dat God ons niet zal verlaten en ik wens de Christelijke pers sterkte, wijsheid en kracht toe om deze som bere dagen te boven te komen. Zelf heb ik de krant al 26 jaar en nog- steeds komt hij als Vriend in huis. ik weet zeker dat geen andere krant hem kan vervangen. Mocht er door meer te betalen nog iets te redden vallen, wil ik daar met plegier aan meedoen. Dordrecht Mej. W. van Uden Protestants Christelijke krant moet blijven!! Dordrecht H. J. van Karmelcn Helaas zijn er nog vele Christenen, die een neutrale krant lezen. Hopen- lijk krijgt u veel reacties. Het is ook een kwestie van gebed. Wij kerkmen sen zijn wel eens te laks. Hieronder enkele namen van mensen, die willen dat we onze krant behouden. Dordrecht Fam. Bckker, Fam. v.d. Walle, mej. B. Brand. mej. Huisman, Fam. Lo- kers, G. Schout, A. Plomp, W. Guis, F. Brand, P. G. van Gilst. H. Rosbeek, fam. Bakker. Wij Kwartetters en Trouwen moe ten ons christelijk dagblad houen. Honselersdijk A. Verduvn Natuurlijk moet Het Kwartet blij ven. Maar met verhoging van het abonnementsgeld alleen komt men er niet. Het aantal abonnees moet groeien en het aantal adverteerders moet toenemen. Indien men de chris telijke pers in stand wil houden, zal men zich daarvoor ook als abonnee moeten inspannen. Daarom geen woorden maar daden. Den Haag Mej. J. D. Dekker Vanzelfsprekend moet de chr. pers blijven. Ten koste van alles. Dat kan als we ons allen inspannen. Christen- adverteerders steunt de chr. dag bladen! En moet het abonnements geld verhoogd worden, laten wij dan allen als abonnees een offer brengen. Den Haag H. Hoogenkamp Hulde aan uw initiatief en oproep, doe a.u.b. alles wat in uw vermogen is tot behoud van de Christelijke Dagblad Pers. Onmisbaar voor informatie en commentaar vanuit en geleid door Gods Woord. Rotterdam E. C. van Roon Behoud onze Christelijke krant. Laat onze krant voortbestaan en ook een stem hebben in de dagbladpers. Bundel alle krachten zo dat we een Christelijke pers behouden. Sukses bij uw werk. Vlaardingen J. van Toledo Wil wel 2 meer betalen, maar als jeblieft De Nieuwe Haagse niet weg. Den Haag Mevr. Sanders Laat a.u.b. onze Christelijke krant niet verdwijnen. We zijn ruim 41 jaar abonnee en onze ouders waren dat van af de oprichting. Wat moeten wij met een neutrale krant? Dan liever meei abonnementsgeld betalen. Rotterdam Fam. J. ten Voorde Op uw vraag: „Moet de Chr. Pers blijven bestaan?", is mijn antwoord: „JA". De reden waarom is deze: Wij hebben altijd een goede voorlichting -gehad op allerlei kerkelijke zaken, waarvoor ik u zeer erkentelijk ben. La ten wij toch in deze tijd van verflau wing het licht van Christus uitdragen, ook door'middel van onze pers. Rotterdam H. Lem De Christelijke pers moet blijven; ze heeft een opdracht te vervullen van on ze Heer: Christus op ille terreinen van het leven. Vlaardingen P. den Draak Wij zijn al vele jaren geabonneerd op de Rotterdammer. In verband hiermede stellen wij ons achter het actiecomité en. wijzen wij alle samen voeging af, voorzover deze niet van christelijke beginselen zijn. Kapelle (ZH) D. Schaalje Veertig jaar geleden zijn wij de Rotterdammer gaan lezen. Daarvoor heb ik die in een betrekking gelezen. Wij zouden deze krant voor geen en kele andere willen ruilen. Slikkerveer B. v. d. Berg De Christelijke krant moet blijven. Laat onze krant dan iets duurder worden, beter dan samengaan met de perscombinatie. Onze krant mag ook duurder zijn, want het Evangelie dat erin verkondigd wordt, is meer waard dan alle andere kranten samen. Hardinxveld M. Vervebr-v.d. Heul Laat De Rotterdammer als het U be lieft NIET verdwijnen. Al moet. hij meer gaan kosten, toch volhouden. De Rotterdammer is een gezellig en princi pieel blad. Al zou, wat mij betreft, de sportrubriek wel minder kunnen. Schiedam J. Blokland Wij willen een christelijke krant! Ook al zou dit on9 financieel meer kosten, „standvastig is gebleven mijn hert in tegenspoed"! Nieuwerkerk a/d IJssel a. Maaskant iat Het zou een groot schandaal zijl }^G als er geen christelijke krant mei zou zijn. Daarom de Prot. Chr. kranjjj moet blijven. Voorburg k. v. d. Ste We zouden het heel erg vinden als 1 zou verdwijnen. Het is een heel gezell blad, en alles wordt er besproken iirke uw krant. Moed houden, heren! Rotterdam B. M. Kuipe [jjj: de Met z'n allen de christelijke pei ®ke steunen. Dat het een zaak van ver 2! trouwen en gebed moge wezen. n Leidschendam J. II. Ron KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant D<.»rdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkmar. J. van Hofwegen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2