De Christelijke Pers Christelijke „presentie in Israël in discussie Elfduizend schooldag bezoekers in Kampen w Op gereformeerde synode COMMENTAREN Schiphol i\5^r Adviescollege „Algemene Bijstandswet Argentijnse priesters melden martelingen BEROEPINGSWERK Een woord voor vandaag 'Sc a Invul-puzzel Vul horizontaal in: 1. zeer vermaard. 2. tegengestelde van theorie, 3. latwerk voor leibomen, 4. scheepsruimte, 5. ovale platte steen vrucht, 6. doen of iemand er niet is, 7. plotselinge sterke was van een rivier. Bij juiste oplossing leest men op de cirkeltjes de naam van een beroep. Oplossing vorige puzzel 1. vadem, 2. Egede. 3. Irene, 4. loods, .5, inrit. 6. notie, 7. gloor, VEILING MEESTER Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Wat is eigen lijk evangelisatieverkondiging onder Israël? De gereformeerde synode heeft al negentig jaar een deputaatschap, welke taak met deze woorden wordt weergege- Maar voor de t instructie van de nieuw te benoemen deputaten stelde de commissie van rapport dinsdag avond voor om deze als volgt te om schrijven: „al die arbeid te verrichten en te bevorderen welke dienstig is aan de ;zaak van het evangelie in de verhouding van kerk en Israël." Dat vond prof. dr. H. N. Ridderbos nu weer een beetje gek: deputaten die rechttoe rechtaan bestemd zijn voor de evangelieverkondiging onder Israël krijgen een heel anders gefor muleerde instructie. Dan moet of de naam van het deputaatschap veran deren of het begrip „evangeliever kondiging onder Israël" worden in gevoerd in de instructie. De discussie, hierover viel samen met de vraag naar kerkelijke begelei ding van de nederzetting Nes Ammim die zoals bekend een christelijke pre sentie en dienst aan de staat Israël wil zijn. En in de gunstige opstelling van de deputaten ten opzichte van Nes Ammim was één uitzondering, de heer J. Minnaar, die van oordeel was dat dit geen christelijke nederzetting meer kan worden genoemd op grond van zijn nieuwe statuten. Daarin wordt, missionair proselytisme onder de joden praktisch en principieel af gewezen. Dat maakt volgens de heer Minnaar een andere zin in de statu ten, waarin Jezus Christus wordt be leden „als Messias van Israël en de Minister Drees heeft duidelijk gemaakt, dat hij niets voelt voor een uitbreiding van de capaciteit van Schiphol. Daarmee heeft hij zich onder de tegenstanders van de aanleg van een vijfde baan geschaard. Ieder die weet heeft van de geluids hinder die Schiphol de omwonenden nu al te ver werken geeft, zal daar met genoegen kennis van hebben genomen. Wetenschappelijk is vastgesteld, dat de lawaai overlast rondom deze luchthaven op het ogenblik reeds bij een derde van de omwonende bevolking angstverschijnselen en slaapstoornissen teweeg brengt. Een verdere groei van Schiphol zou de toestand op de lange duur nog ondraaglijker maken. Het zou waarschijnlijk een illusie zijn, te denken, dat die groei met de aanleg van die vijfde baan, waarvoor de n.v. Luchthaven Schiphol, de K.L.M., de Kamer van Koophandel en enkele leden van het Amsterdamse gemeentebestuur al geruime tijd pressie oefenen, een einde zou nemen. In samenhang met de vijfde baan zou de aanleg van een zesde en eventueel van een zevende baan onontkoombaar worden bevonden. De lobby die voor een forse uitbreiding van Schiphol pleit, voert aan, dat door een spreiding van het luchtverkeer over meer banen, de geluids overlast gereduceerd zou kunnen worden. Dat is hoogstens voor een beperkte periode juist. Op de lange duur bieden meer banen de mogelijkheid, het aantal vliegbewegingen en daarmee de hinder te verveelvoudigen. Tegen die tijd, zo heeft de Luchthaven Schiphol al eens aangevoerd, zullen de vliegtuigen echter veel minder lawaai produceren. Dat is echter een voorspelling die in het gunstigste geval optimis tisch moet worden genoemd. Het is inderdaad mogelijk, geluidsarme vliegtuigen te maken, maar of en in hoeverre dat ook werkelijk zal gebeuren, wordt in de eerste plaats op grond van economi sche overwegingen bepaald. Elke decibel minder lawaai kost de luchtvaartmaatschappijen kapitalen. Zolang kritische aandeelhouders erop staan, dat de winsten maximaal (of, zoals in de huidige situatie, de verliezen minimaal) zijn, mag op dit soort geluidsbeperking niet te sterk worden gehoopt. Evenmin valt veel te verwachten van de komst van grotere vliegtuigen, die immers de groei van het luchtverkeer slechts tijdelijk zullen vertragen. Minister Drees heeft zich met zijn kijk op de uitbreiding van Schiphol het standpunt eigen gemaakt yan de commissie-Falkenhagen, die al eerder concludeerde, dat de aanleg van een vijfde baan op Schiphol onverantwoord is. In het rap port van deze commissie werd opgemerkt, dat die vijfde baan overbodig zou worden gemaakt, als snel een tweede nationale luchthaven zou worden gesticht. In die richting denkt ook de heer Drees, getuige zijn uitspraak, dat binnen een periode van twee jaar de vestigingsplaats voor die tweede nationale luchthaven zal worden genoemd. De aanleg daarvan zal tien jaar in beslag nemen. Het vliegveld kan dus gereed zijn in 1985 omstreeks het tijdstip waarop Schiphol, naar op het ogenblik verwacht wordt, 'volloopt'. Minister Drees heeft ervaren, dat op bestuurlijk niveau 'grote animo' voor dat vliegveld bestaat, zowel bij de provincie Noord-Brabant (met als kandidaat de omgeving van Steenbergen) als bij de provincie Noord-Holland (Markerwaard). Het is te hopen, dat de minister bereid is, zich niet alleen door bestuurlijke opinies te laten imponeren, maar evenzeer door de mening van de burgers in de betrokken gebieden, die met vrees een lawaai overlast producerende luchthaven naar zich toe zien komen. Intussen blijft de onhoudbare situatie rondom Schiphol, ook zonder de vijfde baan, voortbestaan. Het zou interessant zijn, nu eens van de collega van de heer Drees voor volkshuisvesting te ver nemen, welke ideeën hij heeft over een eventuele sanering van het woongebied rondom de Amster damse luchthaven, waar het leven voor te veel mensen een ar. bctoCng pur kwartaal □moand. Stuur rh) «U Hgtnpfrtafa op pottpopiff. jW lisais? moet v óók doen vul de bon maar in! volken", krachteloos. Over Christus moet volgens hem in Nes Ammim ge zwegen worden. Daarmee waren ech ter de deputaten het volko men oneens. Men kan op Nes Ammim geen tien minuten met een joodse be zoeker in gesprek zijn of deze brengt zelf Jezus ter sprake. En dan gaat het erom verantwoording af te leggen, zonder overigens het evangelie aan iemand op te dringen. De discussie over Nes Ammim be trof ook eeh praktische aanbeveling van de deputaten: „een predikant uit onze kerken voor de bearbeiding der nederzetting te .zoeken". Deze zou dan mede worden bekostigd door de her vormde en de christelijke gerefor meerde kerken. Tegenover stemmen in de synode die de vraag stelden of daar wel een predikant voor gemist kan worden en of deze wel een volle dige dagtaak zou hebben, verhieven zich met name prof. dr. J. T. Bakker en ds. A. T. Besselaar uit Eindhoven. „Christus heeft de muur tussen de volken afgebroken, maar christenen hebben hem weer opgericht. Het gaat hier om een klein gaatje in die muur. We hebben de Joden hard nodig voor het verstaan van de Tenach en voor het herkennen van Gods weg met de volken", zei de laatste. Maar over die muur die door Christus is afgebroken bleken ook andere opvattingen te bestaan. Dr. O. C. Broek Roelofs uit Zuidlaren herin nerde eraan, dat het hier ging om de muur tussen Israël en de heidenen. Vandaag kan men dat ook zien als de muur tussen Israël en de Palestijnen. „Wordt er ook aan die verzoening ge dacht in Nes Ammim?", vroeg hij. Op dat punt was drs. J. D. B. van der Meulen erg kritisch over het deputa- tenrapport, dat naar hij zeide zonder meer uitgaat van het recht van Israël en „een zekere vooringenomenheid aan de dag legt tegenover kritiek op de staat Israël, die namelijk niet be tutteld mag worden". Dat laatste vond prof. Bakker ronduit discrimi natie van Israël, dat een staat is als andere staten. Maar deze laatste ves tigde toch vooral de aandacht op „de schuld die wij allemaal tot het eind van ons leven jegens Israël houden na wat er tijdens ons leven met de joden is gebeurd". De synode moet nog beslissen of zij de aanbevling tot het benoemen en mede-financieren van een predikant voor Nes Ammim zal opvolgen. DEN HAAG Gisteren is in Den Haag geïnstalleerd het college Alge mene Bijstandswet. Het door staats secretaris Van Veenendaal-van Megge- len geïnstalleerde college gaat zich be- zichhouden met adviezen over algeme ne aspecten van de bijstandwet. Het college, dat onder voorzitterschap staat van mr. P. Verdam, commissaris van de koningin in de provincie U- trecht, bestaat uit vertegenwoordigers van gemeentebesturen, maatschappe lijk welzijn en bedrijfsleven, die - geacht worden deskundig te zijn op het gebied van een evenwichtige uit bouw van de bijstandsverlening. ROSARIO (AFP) Drie Argen tijnse priesters van de Derde Wereld beweging hebben na hun vrijlating na 33 dagen gevangenschap in Rosario, verklaard, getuige te zijn geweest van het martelen van politieke ge vangenen. Bij aangehouden kamera den hadden zij tekenen van mishan deling geconstateerd. Zij hadden voorts dikwijls kreten en klachten over martelingen gehoord. Zij deelden mee te hebben gezien, dat jongelui zich voortsleepten van pijn en hun handen masseerden om daarin weer gevoel te krijgen. Ande ren konden zelfs geen stuk brood kauwen vanwege de hevige pijn die zij in hun wangen voelden. NED. HERV. KERK Beroepen: te Hoevelaken: J. Maas land te Wilsum; te Ommen: M. J. Kal- venhaar te Vlagtwedde. Bedankt: voor Sprang: J. Kooien te Werkendam. GEREF. KERKEN Beroepen: te Thesinge: G. J. Grafe, em. pred. te Meerkerk, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen: de benoeming tot pred. tijdelijke dienst te Leersum: J. C. Hagen te Rotterdam. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Bedankt: voor Uddel: J. de Groot te Rijssen. Chr. jongeren praten met hoofdbestuur Van een verslaggever UTRECHT De dagelijkse bestu ren vail ARJOS, CHJO en KVPJG- jongerenorganisaties van de drie grote christelijke partijen zijn van plan samen de besturen van ARP, CHU en KVP uit te nodigen om te praten „over uitgangspunt en politiek handelen". Een commisie zal de gemeenschap pelijke bijeenkomst voorbereiden. De drie besturen zijn het er over eens, dat zij op het programmatische vlak weinig moeite met elkaar heb ben. Het uitbreiden van gezamenlijke activiteiten op dit gebied vinden zij dan ook wenselijk. De drie besturen onderkennen de verschillen van mening die bestaan over basis en grondslag tussen ARJOS enerzijds en CHJO en KVPJG ander zijds. laat Christus Zijn gemeente wou tig lazei A. P ker Ie. 1 geko per „Maar verlos ons van de boze' den. i v— Zijn wij dan niét verlost? Ja en neen. De bijbel spreekt op <£loe{ voudige wijze over de verlossing: We zijn verlost, we worden lost, we zullen verlost worden. We zijn verlost van de toorn van God. Christus heeft het ooi voor ons gedragen. De hemel ligt voor ons open. s Maar zijn wij er dan? Een ieder die zichzelf een beetje kent jmeei wel beter. Daarom zegt de bijbel: Wij worden verlost. De is nog een geweldige realiteit. De boze nog een ontzag macht, die wij niet kunnen weerstaan, waartegen wij het ojden weer verliezen. We kunnen heldhaftig strijden maar zullen /freid tans ondergaan als Christus niet voor ons gaat staan. Niel woord, maar Zijn Woord, niet onze daden, maar Zijn brengt steeds meer deze verlossing. We lezen vandaag: Psalm 27 7—14. toen van werl Vest* schr< vert< ledci De dage genu agen te w centi deel* geno vergi toch .roer Panr ,Wa; druk KAMPEN Zeventig mensen holden gistermorgen over de uit gestrekte perrons van het station in Zwolle. Maar de conducteur van het treintje naar Kampen vond, dat hij op tijd moest vertrekken. Dat zijn collega van de intercity uit Amersfoort door de mist tien minuten vertraging had opgelopen, daar had hij niets mee te maken; dat er in Kampen een schooldag werd gehouden, nog minder. De eerste hijgers mochten er nog in, toen ging de deur onverbiddelijk dicht. Vijfenzestig vrijgemaakte gereformeerden misten de helft van hun schooldag. .99 Na tien uur stonden nog lange files "auto's voor de smalle IJsselbrug. Ve len hadden om de verkeersregelaars te helpen de kop van het Nederlands Dagblad of van het weekblad De Re formatie op hun ruit geplakt. Een en keling, blijkbaar de intelligentie van de Kamper politie onderschattend, had onder elkaar het Nederlands Dagblad, de Reformatie, het GErefor- meerd Kerkblad voor Zuid-Holland, Ons Polituema en De Vuurbaak. „Wat een voorrecht, dat we een bloeiende gereformeerde pers heb ben", zou deze dag nog herhaaldelijk worden gezegd. Roepingsbesef Drommen voetgangers. Veel jeugd, die voor deze dag vrij van school ge kregen heeft. „Wat een rijkdom, dat we eigen scholen hebben." Dit is de vierde woensdag in sep tember, de dag waarop het vrijge maakte gereformeerd volk zich in eendracht schaart rond zijn hoge school. De politie telde 80 autobussen en 1583 personenauto's, op grond waarvan men kan schatten, dat er zeker 11.000 mensen waren. Niet een dag van hoogmoed en grootheidswaan, omdat „wij" dan toch maar weer zoveel mensen op de been krijgen. Geen hoogmoed, maar wel het roepingsbesef, de door God uitverkoren kern van Neerlands natie te zijn. Dat besef werd gevoeg door de achttien referaten, die gisteren in drie kerkgebouwen, in de Stadsge hoorzaal en in twee grote tenten ge houden werden. Wij beperken ons nu maar tot het referaat, dat de 83-jarige president curator van de hogeschool, ds. D. van Dijk, hield in de tent aan de Flevo- weg, over het woord van Paulus aan de Romeinen „Wees niet hoogmoedig, maar vrees!". Zoals de eerste christenen aanke ken tegen het ongeloof van Israël, zo leven wij nu in een wereld, die het evangelie heeft weggeworpen, aldus ds. Van Dijk. Er is een tijd geweest, rond 1600, dat Nederland een christe lijke natie was. De kern van het volk aanvaardde de Schrift als het Woord van God en Christus als hun Zalig maker. Deze kern gaf de toon aan op de kansel en dat werkte door in het hele volksleven. Dit herhaalde zich in de negentiende eeuw. Ook toen was er een kern, waarvan zo'n kracht uit ging, dat het stempel van Gods Woord Weer op het volksleven ge drukt werd. Nu is dit ontzaglijk veranderd. De fundamenten van ons volksleven wankelen. Alles raakt in de war, maatschappelijk, sociaal, politiek, in het huwelijksleven. De oorzaak van deze verrotting van het leven is, dat men de Heilige Schrift heeft losgela ten als het onfeilbare Woord van God. Daardoor is er geen vastigheid meer. Midden in deze wereld hebben onze gereformeerde kerken een bijzondere positie, doordat wij vasthouden aan Schrift en belijdenis. Wij hebben on ze eigen scholen, onze verenigingen, onze politieke en sociale organisaties, onze pers en onze hogeschool, die bloeit als nooit te voren. Genade Toch is er geen enkele reden om hoogmoedig te zijn. Dat wij anders zijn, is niet omdat wij een beter in zicht hebben. Jongens en meisjes, het is Gods welbehagen, dat jullie in zo'n gezin en in zo'n. kerk mochten op groeien. Het is allemaal Gods genade. Ons past geen hoogmoed. Als we de snelle afval zien in de synodale ker ken, zou ons dat de voldoening kun nen geven, dat we nu toch gelijk krijgen, maar wie zo denkt, heeft niet de liefde tot onze vroegere broeders en zusters, die nu zo vreselijk weg glijden, en ook niet het gebed of God ze weer wil. zetten op de vaste grond van het Woord. Als we hoogmoedig zouden zijn, zouden we ook vergeten, dat we zelf kunnen afzakken naar de plaats, waar de anderen terecht gekomen zijn. Daarom zegt Paulus, dat wij moeten vrezen. Wij moeten een open oog hebben voor de gevaren, waar n b' vert Van :oek< arbe: bezit wat onge wij middenin leven. Zoals bij e Vaak smettelijke ziekte zit ook nu di cije vol met bacillen en virussen, «(]uid geestelijk krank kunnen mak gast; Schriftverwerping, het welvaaidie ven, de nieuwere opvattingen o neer; arbeid, het huwelijk, de seksi ze k: Wij zijn er allemaal on tv; voor. Laat niemand denken: dat niet overkomen. Onze hoog moeten zich bezig houden mei" vaL Dacht u, dat zij dan niet warep voor de boze leer? daarom om hun behoud. En la alles vermijden, wat wij vei kunnen. Als het niet nodig is, dan niet. Lees die geschrift* Kijk niet naar die dingen, Wvrijd; ge van tevoren weet: daar kscha: walm van de boze bacillen afwaaien. En luister verder positief mensen, die God leiding heefjeigen trouwd in ons kerkelijk lev^r ti. geeft ons nog in zijn goedtamaal' heerlijke pers. Wij hebben blilOOO boeken. Wilt gij gevrijwaard Het van besmetting, leest en studanaal, toch. Het mag onder ons niet \door men, dat zelfs op zondagavocdoel verkeken worden aan de tv. plate Tot zover uit het referaat geest Van Dijk op de Kamper sc word van de gereformeerde kerken, maakt). Kritisch missie-zust iem< ilan rwei indei sa LE BEIRA (KNP) Een missiezuster heeft onlangs lijkheid om via het gebed oefenen «p aanwezigen gebi een aantal pro-Portugese bi! in Mozambique tot de orde Op een vergadering Mozambique waren de bi! Beira en een andere bisschoi gekomen om te praten met en nonnen over de vraag of iLEIE gelijk was het werk onder de oktol politieke omstandigheden zetten. De vergadering werd met een eucharistieviering, sie-zuster was gevraagd de v< te doen. Zij bad: „Heer, open van de bisschoppen voor 'lijksl kaanse realiteit of sluit and Hoev ogen voorgoed. Laat ons biddt speel De bisschop van Beira is i In he afgetreden. De andere bissachtil aangesteld als apostolisch adi'rake tor een nettere uitdrukk Hijke het wegpromoveren van een ei8e v^ieatei vori •erde Het t zeil n luc ut-Sp in all. Teks ik ta :1 ac ibeva Vanaf onze trouwdag, 29 september 1938, lezen we „De Rotterdammer"! Ook mijn schoonouders lazen „De Rotterdammer" reeds, en nu al meer dan zestig jaar! „De Rotterdammer" is voor ons onmisbaar geworden vooral om de objectieve voorlichting in de ruimste zin van het woord. Deze Christelijke courant is met z'n tijd meegegaan! Ieder prot--chr. gezin zou deze courant moeten lezen. Per soonlijk heb ik nimmer nagelaten op lezingen en spreekbeurten welke ik hield daarop te wijzen! Van harte gaarne onderschrijven mijn vrouw en ik de advertentie in „De Rotterdammer". De Christelijke krant moet blijven. C. A. van der Hooft, Burgemeester van Waddinxvcen Laat in Godsenaam de Rotterdam mer niet verdwijnen. Wij willen geen neutrale krant, geen „Vrije Volk" of wat dan ook. Als we meer contri- butie moeten betalen, vooruit dan maar. Voor minder belangrijke din gen is er ook altijd geld. Laat u niet dirigeren door de VVD. Rotterdam A. C. Schweig Graag betuig ik mijn instemming met de reuze-advertentie betreffende het behoud van de christelijke pers. Het is van dringend belang, dat een evangelische visie op het politiek, maatschappelijk en cultureel gebeu ren gepubliceerd wordt. Verlies van de christelijke pers betekent een ho peloos vacuüm, wat onvoorstelbare gevolgen zou kunnen hebben. Christus zegt, dat wij het zout van de aarde zijn, als het zout smakeloos dreigt te worden, waarmee zal dan gezouten worden? Gaarna zou ik mij aan wil len sluiten bij de vraag of er alter natieven zijn om de prot. chr. pers te behouden. En zou het zo zijn, dat een fusie onvermijdelijk is, dar. moet de identiteit van onze krant gegaran deerd worden. Vlaardingen Mar van der Veer De Christelijke Pers moet blijven. Een teken aan de wand zou het zijn als het anders liep. Denk aan de ge schiedenis van Belzasar. Barendrecht A. v. Dyk-Namink Ondanks dat onze kinderen soms kritiek hebben, willen ze deze krant graag behouden. Wij wensen het ak- tiecomité veel succes toe. Rozenburg Fam. A. Groenewegen Wij willen beslist een Christelijk dagblad behouden. Wij hebben des tijds over de concentratie van de pers in Duitsland gelezen. Laat ons dit een waarschuwing zijn en laten wij onze vrijheid behouden zolang het moge lijk is. Den Haag A. M. Dijkstra-Veenendaal Vóór de christelijke pers! Leidschendam J. W. Vermet-van Nieuwenhyzen Indien de klank van het evangelie niet tot uiting kan komen in de sa mengaande kranten, dan is een fusie met de „algemene" kranten sterk af te raden, ja, te verwerpen. Den Haag M. J. Eekman Moet de Prot. Chr. krant verdwij nen? Ik hoop dat een enquête een duidelijk neen zal uitwijzen. De prot. kerken moeten zich eveneens uitspre ken over deze vraag. Delft K. Jonker Ik pleit voor het behoud van een krant, die mij nauwkeurig op de hoogte houdt van al het nieuws, maar bovenal van alles wat in beweging is op godsdienstig vlak. Geen sensatie, maar goede voorlichting, ook op poli tiek gebied. Zeker mag de christelijke dagbladpers niet op louter economi sche gronden naar het museum ver wezen worden. Den Haag Voorburg G. Th. F. Langertiorst J. C. Schweig Wij willen een krant die ook in de toekomst de stem van het Evangelie laat horen, een krant welke positief christelijke berichtgeving verzorgt, opdat we niet in een soort verdoving terechtkomen, waarin het christelijk organisatiewezen om zeep wordt ge bracht. Met U (het aktiecomité) zeg ik: wij willen een christelijke pers en wij weigeren op te gaan in een soort „algemeen christendom", waarin de waarheden worden gerelativeerd en waarin ten slotte het christelijk hart is getransplanteerd op nihilistische opvattingen. Mensen van de kerken der Reformatie, spreekt U nu toch uit; doe het nu, geef acht op de op roep van het aktiecomité. Zaltbommcl H. D. v. Steenis Moei de Prot, Chr. krant verdwij nen? Op deze noodkreet heb ik zitten wachten, want voor ieder die niet 'met oogkleppen rondloopt, is dit géén verrassing. Wat uw krant betreft het ■volgende: a. Geef zo snel mogelijk opening van zaken betreffende de' financiële problemen. b. Houd via de krant een enquête onder de lezers, welke rubrieken zij zouden kunnen missen (ten eerste om dat zij deze meestal uitvoeriger uit andere neutrale of gespecialiseer de bladen lezen en ten tweede het weglaten ervan op de koop toe nemen als daardoor het verschijnen van de Prot. Chr. krant verzekerd kan blij ven. c. Ga na waarop bezuinigd kan worden zonder het prot. christelijk karaktej van het dagblad geweld aan te doen. d Is het personeel in al zijn gele dingen doordrongen van het feit dat hun verantwoordelijkheid even groot, zo niet groter, is dan die van de le zers al liggen deze op verschillend terrein. Nu van onze kant, om de financiële ruimte te verschaffen: 1. Geef renteloze obligaties uit (lan ge looptijd met elk jaar een kleine uitloting). 2 .Geef ieder de mogelijkheid van vrijwillige verhoging van het abonne mentsgeld (stuur periodiek twee giro kaarten: één waarop het abonne mentsgeld is vermeld en één blanco, door de lqzer zelf in te vullen). Ik ben ervan overtuigd, dat als u van uw kant (zie boven) meewerkt, de lezers positief zullen reageren. On dergetekende denkt b.v. minimaal aan een verdubbeling van het abon nementsgeld (voor zichzelf). Rotterdam W. Coehoorn Natuurlijk moet er een Christelijke krant blijven bestaan. Dat mag voor ons Christenen geen discussiepuunt zijn. Zou het nodig zijn de abonne mentsprijs te verhogen, dan zullen wij daar aan meewerken. Sterkte toegewenst. Dordrecht Fam. Van Dalen Juist vandaag hebben we de Chris telijke pers zo hard nodig. Spoor te rug: 1. Bundeling van krachten! 2. Stichting, waar alle "Prot. Chr. kerken in participeren. 3. Alle „technisch werk" uitbesteden aan derden. 4. Het geheel onder echt top-management. 5. Oproep tot gebed. 6. Denk ook aan 't noorden en 't oosten van het land. Ook daar wonen abonne's. Gods ze gen. Zwijndrecht P. J. Bonhof. Als Christenen moeten wij ook in deze tijd, ja vooral nu, een geluid in de wereld laten horen. Daarom: houdt een Christelijke krant, dat is van groot belang. Blijf vechten voor een Christelijke pers! 's-Gravendeel Mevr. T van der Feest Met grote waardering en volledige instemming heb ik uw oproep tot de circa 100.000 abonnees van Het Kwartet gelezen. Natuurlijk moet de ze Christelijke krant blijven voortbe staan, omdat wij niet overgeleverd mogen worden aan een „algepiene" of linksgeoriënteerde pers. Da Costa heeft in zijn tijd fel ge protesteerd tegen „de geest der eeuw" en in deze tijd van vervlakking en veralgemenisering mogen velen zijn waarschuwingen wel tot voorbeeld nemen. Laten alle lezers en lezeressen blij ven vertrouwen in en medewerken aan het voortbestaan van hetgeen zo moeizaam tot stand is gekomen: ver antwoorde protestants-christelijke voorlichting. Ook door middel van ons dagblad! Zwijndrecht G. Öpschoor. Na al deze reakties gehoord en ge lezen te hebben, moet het ons nu wel duidelijk zijn dat Protestants Neder land zijn Christelijke krant beslist wil blijven behouden, en ook nodig heeft. Ik ben het daarom eens met verschillende lezers, het abonne mentsgeld te verhogen. Na het verdwijnen van de Spiegel, wat velen nog als een gemis voelen, nu ook onze Christelijke krant zou gaan verdwijnen, waar blijven we dan? Als Protestants Nederland niet in staat is een Christelijke krant in stand te houden, dan moeten wij ons diep schamen. Zwijndrecht C. Euser Kwl6' Sin ul Als alle lezers van de den nu eens bloedernstig beren elk 1 abonnee te wei mee en met de handhaving eigen abonnement kunnen zi tij keren. Elke abonnee dankt moest zich diep zullen vroeg of laat beseffei hebben weggegooid. Niet bestuur van de Chr. Pers dn antwoordelijkheid. Maar ooi i zer. Daarom: blijven en aan scha U[ ond* Hing al01 midd inds i Leiden G. W. KI Wij zijn bereid meer voor dagblad te betalen, dan vooi der vergelijkbaar dagblad. V als voorwaarde dat zowel „C links" en „Christelijk rechts' woord komen. Wij wensen sterkte en wijsheid toe in d* Dordrecht A. v Burge Leide nis welke zaterc 3 okt naar Al naar de stan< geweest 175 attractieve si prachtig antiek speelgfcg dagelijks 5 modesho^ot HOUTRUST DEN H%, DE lopen >rts c iede :ken. ■frfetti

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2