De Christelijke Pers
Nieuwe giften van Wereldraaë
C
Geref.
over
synode buigt zich
abortusvraagstuk
Uw probleem
is het
onze..
Puzzelhoek
3
5
7
Een woord voor vandaag
DE KERK
DE WERELD
BEROEPINGSWEï;
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
nehandellng worden genomen. Ge-
neimhoudlng Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar tn
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
irlef dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten
Vraag: Wij 'hebben een vakantie
huis gehuurd en de helft van de kos
ten moeten storten. Nu hebben we
ons bedacht en gaan liever naar de
wintersport. Kunnen we nog van ons
huisje af en hoe krijgen we ons geld
terug?
Antwoord: De verhuurder heeft
niets te maken metuw wensen inzake
wintersport. U zult dus de volle huur
moeten betalen en u heeft geen kans
het geld terug te krijgen. Het is dus
zaak. het huisje zo snel mogelijk met
toestemming van de verhuurder aan
een andere gegadigde over te doen.
Misschien is de verhuurder zo vrien
delijk, u daarbij te helpen, maar dan
zult u alle kosten en winstderving
van de verhuurder moeten vergoeden.
Misschien ziet u dan indirekt iets van
het reeds gestorte geld terug. We
wensen u het beste daarbij.
Vraag: Wat is een trumeau?
Antwoord: Hieronder verstaat men
een vensterpilaar
Vraag: Hoe komt men aan het zo
genaamde „Ban de bomb" teken?
Antwoord: Het anti-atoombom-de
monstratieteken is het over de hele
wereld verbreide teken uit de N en D
van het semafoor-alfabet in een cir
kel (ND is Nuclear disarmament, kern-
ontwapening) de N is het teken ge
geven door de beide schuingerichte
streven, de D is de middellijn, die
van boven naar beneden gaat. Draait
men dit teken omgekeerd, dan vormt
de figuur het zogenaamde dissel- of
gaffelkruis, dat men als muuranker
in oude huizen veelvuldig tegenkomt.
Vraag: Er bestaat een Regendrup
pelsonate. Weet u daar iets van?
Antwoord: U bedoelt waarschijnlijk
de zogenaamde Regendruppel (Rain-
drop)-prelude. waarbij we aanteke
nen dat de componist, Frédéric Cho
pin, deze naam er niet aan gegeven
heeft. De officiële naam is Prelude in
D bes. no. 15 van de 24 preludes opus
28. De steeds weerkerende „pedaal"
toon is de verklaring van deze bena
ming.
Vraag: Mijn overbuurman houdt in
zijn eigen woning naar schatting vijf
tig duiven. Dit is een bron van erger
nis, daar de dieren balkon, was en
dak bevuilen. Is daar iets tegen te
doen? Moet ik een klacht indienen?
Antwoord: U kunt zich het beste
met de klacht tot de politie wenden.
Misschien kunt u uw klacht combine
ren met die van andere buurtbewo
ners. Bij de politie heeft men ook
duivenliefhebbers, die met uw buur
man mee kunnen voelen, maar vijftig
duiven zijn wel wat veel van het
goede. U kunt ook omdat heti e» zo1
veel zijn, een proces beginnen.
Vraag: Wat betekent de naam Ter
Schegget en Scheggetdijk?
Antwoord: Het woord Scheg hangt
samen met het Scandinavische woord
skegg (baard) dat weer samenhangt
met het woord skagi (landtong). Ook
de naam van de gemeente Schagen
hangt hiermee samen. Ter Schegget
betekent: op de landtong.
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN De gereformeerde synode is gisteravond haar
tweede vergaderweek begonnen met de bespreking van een voor
stel, een studiedeputaatschap te benoemen voor het vraagstuk van
de abortus provocatus. Dit deputaatschap zou dan opgedragen moe
ten worden de ethische en pastorale vragen rondom dit probleem
„bij het licht van de Heilige Schrift te bestuderen" en daarbij als
doel in het pog te houden de voorbereiding van een publikatie, die
de leden der kerk in 't bijzonder hen die met deze problematiek
daadwerkelijk geconfronteerd worden kan helpen bij het nemen
van evangelisch verantwoorde beslissingen.
Deze zaak was op de synodale tafel
gelegd door de verenigde kerkeraad
van hervormden en gereformeerden
in Eindhoven-Tongelre. Deze kerke
raad was zelf al met dit onderwerp
bezig geweest, maar op veel punten
niet tot eensluidende conclusies geko
men. Vandaar de vraag: wat vindt de
synode ervan? Dezelfde vraag is ook
naar de hervormde synode gegaan,
die overigens al met deze materie be
zig was. De classis Den Bosch van de
gereformeerde kerken deed er een
briefje bovenop: wij zijn blij dat de
kwestie van de abortus bij de synode
aanhangig wordt gemaakt.
De synodale commissie, welke de
behandeling van dit punt heeft voor
bereid en wier woordvoerder de Am
sterdamse predikant dr. D. van Swig-
chem was. zei in haar rapport niet
compleet gelukkig te zijn met een
dergelijk verzoek.
deze dan ethisch ontoelaatbaar ge
noemd zou moeten worden."
Erger kwaad?
De commissie wijst vervolgens op
de vraag of het nalaten van abortus
in veel gevallen niet een erger kwaad
is dan het toepassen ervan (moet bijv.
het te verwachten lot van het onge
wenste kind geen rol bij de beslissing
spelen?). Onjuist leek de commissie
ook de opvatting dat een oordeel niet
zo moeilijk is omdat ongewenste
zwangerschap altijd het gevolg zou
zijn van een zondige daad. „Wanneer
men als zegen van God erkent dat
het samenleven van man en vrouw
door de gegeven anticonceptionele
middelen niet meer belast hoeft zijn
met zorg voor zwangerschap zal men
ook als consequentie moeten aanvaar
den dat in enkele gevallen na een
Om te beginnen kan men zich af- volkomen verantwoorde coïtus ondanks
komt men niet tot een duidelijk zicht,
een meedenken over dit nijpend pro
bleem is vanuit het evangelie gebo
den, want de bijbel spreekt te duide
lijk over het leven als door God ge
schapen, waarbij de mens wel mag
ingrijpen (maar zeker niet eigenmach
tig en willekeurig) en de bijbel
spreekt te duidelijk over Gods ont
ferming juist met het zwakke en be
dreigde leven, dan dat de kerk zou
mogen zwijgen.
Tenslotte zou de commissie liever
dan over het probleem van de abor
tus willen spreken over dat van de
ongewenste zwangerschap, omdat
..dan pas de zaak in het rechte ver
band wordt gezien van: 1. de sexuele
ideologie van nu; 2. de noodzaak van
betere voorlichting over de anticon
ceptie; 3. het versterken van het ver
antwoordelijkheidsbesef in alle
s'exueel handelen, en 4. het wereldbe
volkingsvraagstuk.
Om op dit moment met andere ker
ken een gesprek aan te knopen, lijkt
de commissie niet gewenst, gezien het
stadium van de standpuntbepaling in
de hervormde en de r.k. kerk: 't is
beter te wachten tot je zelf met een
eigen bijdrage in de discussie kunt
komen.-
Tot zover uit het commissierapport
van dr. Van Swigchem.
vragen of het wenselijk is dat de kér
ken zich over de vele ethische kwes
ties van vandaag uitspreken, temeer
nu christenen zich'daarover al in ve
lerlei verbanden bezinnen. In tal van
publikaties kan men de problemen
uitvoerig belicht vinden.
Bovendien: gelet de publieke dis
cussies tot dusver is nauwelijks te
verwachten dat een in te stellen stu
diedeputaatschap van de gerefor
meerde kerken, tot een eensluidende
mening zou komen. Zie maar de gang
van zaken in de hervormde kerk,
waar de synode een rapport, waar
vijf jaar lang aan gedokterd was, af
wees.
Niet opgelost
In haar rapport attendeert de com
missie er op dat de brief van het r.k.
episcopaat van februari j.l., hoe vol
begrip ook voor de moeilijkheden
waarin velen verkeren, geheel uitgaat
van „de belijdenis yan de unieke
waarde van ieder mens, in welke toe
stand van geringheid of in welk sta
dium van ontwikkeling hij zich ook
mag bevinden." De conclusie komt
hierop neer dat abortus behalve in
noodgevallen (levensgevaar van de
moeder) niet toelaatbaar is. Er zijn in
gereformeerde kring publikaties ver
schenen, die ongeveer van ditzelfde
standpunt uitgaan.
Wie alleen deze stemmen beluistert,
zou kunnen menen dat de zaak vrij
eenvoudig is, aldus-de synodale com
missie, die in haar rapport vervolgt:
„Bij nadere beschouwing blijken ech
ter belangrijke vragen te leven die
hiermee niet zijn opgelost. Zo bijv. de
vraag of er wel zulk een princi
piële grens te trekken is tussen voor
komen van bevruchting, voorkomen
van innesteling van de bevruchte
eicel, en verwijdering van de inge
nestelde cellen in het allereerste sta
dium. dat men daarop een ethisch
oordeel over abortus provocatus kan
funderen; en zo nee, na wélk tijdstip
Enige jaren ben ik abonnee op uw
blad en de tijdsomstandigheden in
aanmerking genomen, ben ik dank
baar dat uw blad ongecensureerd in
ons gezin kan circuleren. Een poosje
heb ik twee kranten gehad en het ver
schil heb ik duidelijk bemerkt. U ver
wacht niet dat alle lezers het overal
mee eens zullen zijn, maar weet U
wat mij zo goed doet? De erge.rnissen
ontbreken in uw blad; en God zegt in
Zijn Woord: Ergernissen zullen er zijn
maar wee degeen die er de oorzaak
van is. Nu zijn er veel gelovigen die
uit sleur een krant kopen die met
God en Zijn geboden geen rekening
houdt. Snel en zeker wordt hun chris
telijke weerstand ondergraven. Mis
schien kan het nut hebben voor deze
gelovigen een folder samen te stellen
en die via diverse christelijke ge
meenschappen te verspreiden.
Rotterdam P. C. Maasbach
Ik kom u vriendelijk vragen of
de courant alstublieft mag blijven
bestaan, daar ik hem niet meer mis
sen kan. Het is zo leeg als de cou
rant niet komt. Bij voorbaat mijn
dank.
Rijnsburg.
Mej. M. Vianen.
Natuurlijk is het nodig dat de
christelijke pers blijft. Of er be
hoefte aan is zal nu moeten blijken.
Ik voel deze behoefte wel en daar
om zeg ik het maar. Mij staat voor
ogen een voluit christelijke pers,
waaronder ik versta een krant die
de bijbel Gods Woord laat, dus niet
onder invloed staat van de nieuwe
theologie, niet meedoet aan de de
confessionalisering, niet meestuurt in
de richting van een vrijzinnig oecu-
menisme, niet meewerkt aan ver
breiding van eigenzinnig wetenschap
pelijk denken, niet meehelpt aan
verbreiding van de moderne moraal,
niet door de knieën gaat voor alle
linkse infiltratie, niet doet aan sport-
verdwazing, wel stelling neemt te
genover alle bovengenoemde zaken
en signaleert waar wij het kunnen
aantreffen. Wel positief voorlichting
en de artikelen voor een waarachtig
christelijk leven in vertikale en ho
rizontale zin. Zo zou het er uit zien
als ik het voor het zeggen had.
Alphen a. d. Rijn J. F. Wiegman
Als ik tot mij laat doordringen wat
er in verschillende kranten de laat
ste tijd over de christelijke pers
wordt geschreven dan lijkt het er
volgens mij verdacht veel op dat een
deel wordt opgeofferd aan het
andere en dat ene deel zal Trouw
dan wel zijn. Zij kunnen het zelf niet
4**-*
Stuur ml| olf tegenprestatie <J«|
moet u óók doen
vul de bon
maar
in!
alle zorgvuldigheid een ongewenste
zwangerschap optreedt". De commis
sie noemt in dit verband verder
zwangerschappen na verkrachting of
van zeer jonge en slecht voorgelichte,
of debiele meisjes.
Moeilijkste
Het moeilijkste probleem vindt de
commissie misschien dit: „God heeft
aan de thans huwenden of pasgehuw
de partners tot op grote hoogte de
huwelijks- en gezinsplanning in han
den gelegd; moet (mag) men deze
planning, ook als zij biddend en uit
zuivere motieven tot stand is geko
men, laten doorbreken door wat naar
de mens gesproken een ongelukkig
toeval moet heten dat met name in
het beginstadium door een medische
ingreep kan worden geredresseerd, of
moet men in dit geval van een ingrij
pen van hogerhand spreken, dat men
onherroepelijk heeft te aanvaarden?"
Kortom, bij een kerkelijke uit
spraak over abortus zal een grote
verscheidenheid van factoren en ge
vallen moeten worden onderscheiden
en voor men 't weet zit men in een
casuïstiek, die in een kerkelijke uit
spraak slecht thuishoort.
Tot zover de argumenten contra
een eventuele kerkelijke uitspraak.
Waarom de commissie dan toch de
richting uit wil van een studiedepu
taatschap met in het verlengde daar
van ooit een (kerkelijke) publikatie?
De commissie somt (voor een deel
n\èt Eindhoven-Tongerle) op: de ge
wetensnood van verscheidene kerkle
den. de vraag van artsen of abortus
vanuit het evangelie toelaatbaar is;
de gedachte dat wie zwijgt, toe
stemt; verschillende kerkeraden en
classes zijn al met het probleem
doende (geweest); in veel publikaties
wordt op een spreken van de kerk
aangedrongen; juist t.a.v. abortus is
een snelle beslissing gewenst en
daarbij zou een weloverwogen woord
van de kerk kunnen helpen: ook al
redden en het Kwartet moet dan ze
ker dienen om de teraardebestelling
nog wat uit te stellen. Ik vind het
voor het westen van ons land van
belang dat de Kwartetbladen hun in
vloed in Zuid-Holland, het dichtst
bevolkte deel van ons land, be
houden.
Iiazerswoude J. de Goede.
De Protestants Christelijke krant
moet blijven! Wil graag meer beta
len. Vele reacties en succes toege
wenst.
Laten wij met z'n allen en met
Gods hulp proberen een zuiver Prot.
Christelijk dagblad te behouden en
allen het mogelijke doen öm niet met
een socialistische krant samen te
gaan.
Den Haag Mej. M. J. v.d. Kolff
Daar ik ruim 36 jaar uw krant
le^s, ben ik uiteraard een principieel
voorstander van het behoud van de
christelijke pers. Ik maak trouwens al
jaren propaganda bij mijn woning
met het bekende bord van de gezel
lige krant. Ik hoop, dat uw pogingen
slagen.
Rotterdam. D. A. Zoutewellc
Als lezeres zeg ik: we moeten een
Protestants Christelijke krant in ons
1
2
t.
6
Invul-puzzel
Vul horizontaal in:
1. lengtemaat, 2. Noors christen pre
diker, 3. godin van de vrede, 4. persoon
bekend met het vaarwater, 5. het inrij-
den, 6. begrip, 7. glans.
Bij juiste oplossing vormen de begin-
en de eindletters beide van boven naar
beneden gelezen een beroep.
Oplossing vorige puzzel
Hor.: 4. kariboe, 5. sterkte, 6. stompen,
7. tuinder.
Vert.: 1. partituur. 2. pierement, 3.
boetseren.
„Vergeef óns onze schuldenleert de Here Jezus ons bi
Maar Hij voegt er nog iets aan toe: „gelijk ook wij veri
onze schuldenaren." Die laatste woorden hebben wel eens\
wenkbrauwen doen fronsen. Zijn ze wel in overeenstemming
het evangelie, hebben sommigen zelfs gevraagd. Hier wordt
maar onze vergeving afhankelijk gesteld van ons vergeven. rjng
Wie zo redeneert, vergeet dat het Onze Vader geen gebt ber
voor de wereld, maar voor de kinderen van het Koninkrijk. bt v
hen wordt niet gevraagd dat zij hun naaste liefhebben, maar^ver
vendien hun vijanden. Van hen wordt immers gevraagd dat ZLebi
Vader vertegenwoordigen op aarde. Zij moeten de barmhai n
heid van de Vader, Zijn vergevingsgezindheid, Zijn liefde, Jieu
goedertierenheid openbaren. riem
Wij verdienen Gods vergeving niet door te vergeven. In te
deel. Maar wij bewijzen Gods vergeving niet waan' 'c zijn als
niet vergeven.
We lezen vandaag; Sefanja 3:14—20.
de
nen
rme
Ou
oens
oo pa
te
andi
leta:
«or
door H. Biersteker
De nieuwe giften van de wereldraad aan
verdrukte rassengroepen die door het uit
voerend comité in zijn laatste vergadering
in Sofia zijn goedgekeurd hebben nauwe
lijks opschudding verwekt veel minder in
elk geval dan kennelijk verwacht was ge
zien de voorzorgen voor de publiciteit, die
er in Genève waren getroffen. Omdat we
er in Nederland via de actie Betaald Ant
woord mee te maken krijgen in deze Vre-
desweek, kan een overzicht van de nieuwe
giften geen kwaad.
Het meeste geld (130.000 van de 200.000 dollar)
gaat weer naar bevrijdingsbewegingen in Zuidelijk
Afrika. En het leeuwedeel daarvan is voor de
Afrikaanse onafhankelijkheidspartij die inmiddels
het grootste deel van Guinee Bissau heeft bevrijd,
MPLA, die diep in Oost Angola is doorgedrongen;
de SWAPO die voor een tamelijk uitzichtloze
strijd in Zuidwest Afrika staat; en het Mozam
bique Instituut van de FRELIMO die een stuk
van Noord Mozambique beheerst. Zij krijgen res
pectievelijk drie keer 25.000 en een -keer 20.000
dollar. Hun grootste zorgen naast de strijd tegen
de Portugezen en de Zuidafrikanen, zijn medische
zorg, onderwijs en landbouw. Zelfs al hebben ze.
zoals in Bissau, het grootste deel van het land
onder beheer hulpverdragen afsluiten, zoals
bij gewone regeringen, is er voor hen niet bij.
Wat Angola betreft heeft de wereldraad zich
overigens wel in een wespennest gestoken, want
het botert allerminst tussen de drie organisaties
die zich op deze enorme kolonie richten. De
GRAE, (revolutionaire regering in ballingschap)
die in het noorden van Angola actief is, kreeg
slechts 7500 dollar, evenals de UNITA (nationale
unie voor volkomen onafhankelijkheid) en be
schouwt het gebaar als een partijkiezen voor de
MPLA. De GRAE heeft de gift dan ook van de
hand gewezen. Internationale waarnemers zelfs
onlangs een Zuidafrikaanse in een Engels blad.
tonen zich overigens het meest onder de indruk
van de effectiviteit en de menselijkheid van het
optreden van de MPLA onder leiding van de
dichter-arts Aghostino Neto.
Mogelijkerwijs heeft GRAE zich ook niet ge
realiseerd, dat een groot deel van zijn werk dat
zich onder de Angolese vluchtelingen in Kongo
afspeelt, evenals dat van UNITA, gewoon in aan
merking komt voor vluchtelingenhulp van Inter-
church Aid.
Twee andere elkaar bestrijdende frpnten zijn.
ZANU en ZAPU die zich beide op de bevrijding
van Rhodesië richten, maar constant president
Kaunda van Zambia hinderen door elkaar in .zijn
land te besluipen. De giften van vorig jaar leidden
dan ook tot kritiek in de zin van: laten zij het
éérst eens met elkaar eens worden. Nu heeft de
Wereldraad wél 10.000 dollar voor ZANU en ZAPU
gereserveerd, maar het bedrag wordt vastgehou
den.
Een van de dingen die opvallen is dat het Mo
zambique Instituut van de FRELIMO, waar de
Nederlandse regering dit jaar ook een kii^
miljoen gulden aan gaf, de laatste tijd vorde
gen blijkt te maken in de landbouwontwikke!
Door irrigatie is het in sommige delen van bev
gebied mogelijk om in plaats van één, drie oog
pér jaar uit de grond te krijgen. Er is een g
gébrek aan landbouwwerktuigen al wordt
sommigen bericht, dat zij erin geslaagd zijn
bomscherven en stukken van napalmbussen
ploegscharen om te smeden. De twee overige
gadigden in Afrika die elk 5000 dollar kregen,
de Luthulistichting die beurzen verstrekt
uit Zuid-Afrika uitgeweken studenten en
project „Afrika 2000" in Zambi, waar onze rei
teur Harm Lamberts onlangs over berichtte.
Voor het eerst staat nu ook Amerika op de 1
de United Farm Workers Organisation de «Han
blanke druivenplukkers van Cesar Chavez, 0p1
Kortgeleden nog in deze rubriek over werd irijf
richt krijgt S 7.500, de Malcolm X Libera lsta
University 7500, het Zuidelijk Verkiezingsfi )fsc
(ten behoeve van zwarte kandidaten in Missis: ui,
en Virginia) 7500, een nog op te richten org hed
satie die gaat toezien op de inachtneming va 197
rechten van beklaagden die tot minderheidsj iiet
pen behoren, zoals de Soledad brothers en Ai
Davis, krijgt 2500 dollar en een instituu
Washington dat de Indianen zelf wil betrekkei n«
de herziening van de wetten die hun gelderi e
eens 2500.
ESKIMOS
Van. de overige tien organisaties die klei 'jar
bijdragen ontvangen (voor Indianen in Midderife^g
Zuid Amerika, Koreanen in Japan en anti-aftn
heidscomités in IJïlgië en Frankrijk) pik ik erjows
één uit, namelijk de Inuit Tapirisat in Canflf
Dat is een organisatie die zich richt op de ^tocl
versnipperde Eskimo-groeperingen in Canada. (Het
schoon walvisjagers, bonthandelaars en olie* w,
plorateurs zich op hun woon- en jachtgebiej
storten, zijn de Eskimo's zich niet bewust van i sj,
rechten. De Inuit Tapirisat probeert hen wal^n
te schudden, vóórdat ze een soort natuurbesc£SSf,
mingsobjecten zijn geworden. L.
Postzegel is niet nodig als u op de envelop schrijft:
Nieuwe leirise Courant - ant .oordnummei 267 Leiden
land houden. Maar dan niet naar
'links', zoals de laatste tijd door mij
met groot verdriet dikwijls wordt ge
constateerd. Terug naar onze voor
lichting, van rechts en positief.
Vlaardingen J. A. A. Spoelder
Moet de prot.chr. krant verdwij
nen? Neen. Natuurlijk niet! Dat ne
men wij eenvoudig niet. Wij Neder
landers hebben al te veel geslikt. Wat
er met ons volk aan de hand is, is
niet met een enkel woord te zeggen.
Maar dat de vraatzuchtige wolf, met
witte voetjes, voor de deur 3taat en
met zachte stem vraagt binnen te
mogen komen, is zeker. Wij zitten
midden in de maalstroom van deca
dentie, van vervuiling van denken,
van mensontwaarding en geldont
waarding, waanzinnige tolerantie van
allerlei immorele zaken zoals sexuele
perversiteit, gezagsondermijning,
werkontduiking. Wij schijnen een
volk te worden dat voor niets meer
pal staat. Laat dan ten minste de
christelijke pers pal staan.
Slikkerveer C. J. Tolk
Het zou een ramp zijn als de chris
telijke pers verdween. Desnoods wat
minder pagina's en hoger abonne
mentsgeld. Wat in Friesland kan
(Fries Dagblad) kan toch ook in Hol
land. De bladen van Het Kwartet
gaven tot dusver een eigen geluid.
Evenals in de oorlog komt het ook nu
op trouw en het brengen van offérs
aan.
Hillegom Ds, J. Hartkamp
Ons is gevraagd te reageren op de
advertentie van het aktiecomité, kort
en krachtig. Hier is onze reactie. Het
verdwijnen van de christelijke voor
lichting van ons volk zou, op het uit
breken van een oorlog na, de groot
ste catastrofe zijn die het Nederlandse
volk zou kunnen treffen. Hoe langer
je er over nadenkt, hoe erger het is.
Alphen a. d. Rijn G. van Tuyl
A. van Tujjlv. d. Bfll
Het Kwartet moet blijven.
Katwijk E. Rous
Er moet zeker een chr. krant blij
ven, maar dan een Christelijke,
Katwtfk A. Miedema
Vecht a.u.b. tot het uiterste voor
het behoud van Het Kwartet. Laat de
krant niet meer en verder naar links
afglijden. Dit betekent de ondergang
ervan. En waar blijven dan de vele
abonnees, die zich zeker niet op
Trouw zullen abonneren, maar zich
evenmin bij het Reformatorisch Dag
blad thuis voelen? Veel sterkte en
wijsheid, en bovenal veel gebed toe
gewenst in deze moeilijke zaak.
Westbroek (U) Ds. A. Brcure
Toen u indertijd samenging met
Trouw was ik niet erg enthousiast,
omdat de koers van dit blad me al
lang verkeerd voorkomt. Nu zou het
nog erger kunnen worden. Is het niet
mogelijk om desnoods zelfstandig
verder te gaan met een hoger abon
nementsgeld? 'k Heb het er graag
voor over. Het medicijn nu (samen
werking met neutrale bladen) kon
wel eens de dood betekenen voor de
Christelijke dagbladpers (verlies van
nog meer abonnees).
Honselcrsdijk Ds. A. Veldhuijzen
De advertentie van het actiecomité
van zaterdagavond bevestigt nog
eens hoe precair het staat met het
voortbestaan van onze Chr. dagbladen.
Het is nauwelijks denkbaar dat ons
christenvolk genoegen zou nemen met
een geconcentreerde pers van socia
listen en liberalen. Een ontwikkeling
die eenzijdig en gezaarlijk is te noe
men, omdat de meningsvorming en de
informatie gehumaniseerd zal worden
met uitsluiting van de stem der Chris
tenen. Ik hoop dat'het actiecomité
een goede begeleiding zal blijken te
zijn de Chr. Pers te redden en haar
bestaan te waarborgen. Wij kunnen
niet buiten een spreekbuis met een
eigen identiteit en die wortel heeft in
Gods akker.
Rotterdam H. A. Brokking,
voorzitter A.R.
Kamercentrale,
Rotterdam
De Christelijke krant moet blij-en.
Dan maar verhoging abonnements
prijs! Waar blijft anders de lijf
spreuk van het „Kwartet": „Stant-
vastich is ghebleven mijn hert in
teghenspoet!"??
Tracht voorts ook werkelijk chris
telijk te zijn, dus geen pogingen tot
wereldgelijkvormigheid, wat o.m. in
houdt: beëindiging van de verslagen
aangaande de zondagssport. Ten
slotte: niet in machtsconcentratie met
een „ongelovig span" ligt onze kracht,
maar in gebondenheid aan het Woord
van onze God. Gods Zegen toege
beden!
Dordrecht P. J. Kok
Hoewel
„Trouw"
m.i. door de fusie met
het christelijk karakter van
upw krant aan inhoud heeft inge
boet, zal ik toch dit christelijk dag
blad node zien verdwijnen. Hoop
daarom dat toetreding tot de „Pers
combinatie" voorkomen kan worden,
zo "nodig door verhoging van het
abonnementsgeld. Overigens doet u
het „Nederlands Dagblad" met zijn
weliswaar kerkelijke signatuur, on
recht door te beweren, dat toetreding
tot de „Perscombinatie" het einde be
tekent van een Christelijke krant in
Nederland.
Dordrecht E. Ettema
Het is een teken aan de wand
Als er in kerkelijk Nederland,
niet langer kan verschijnen een
Christelijke krant,
Daarom alle zeilen bij gezet
Opdat onze krant nog worde gered.
Dordrecht Mevr. C. van Dam
Om principiële redenen zien mijn
vtouw en ik zeer gaarne dat uw
krant blijft, ook al zou dit extra of
fers moeten vergen.
Den Haag Th. van der Jagt.
De christelijke krant moet blijven
bestaan. Ga alstublieft niet samen
werken met Parool en Vrije Volk. Als
het moet willen we graag jaarlijks
extra bijdragen.
Den Haag dames W. v. Huesentop
cn J. J. M. Dekker.
Mijn overtuiging is dat de prot.
chr. kranten moeten blijven verschij
nen. Het zou een ramp zijn wanneer
de evangelische stem tot zwijgen
werd gebracht door de neutrale (zelfs
linkse) pers.
Wij zullen bidden, dat de Heer het
zal verhinderen en dat u wegen mag
vinden om uit handen van deze con
cerns te blijven.
Den Haag E. W. Amptmyer.
Ik vind het heel belangrijk dat het
evangelie eenstem houdt in de kran
tenwereld. Als dit evangelie uit mijn
dagblad verdwijnt, onder welke in
vloed komen wij dan?. Wat voor
geesten krijgen dan hun kans? God
geve dat de prot. chr. krant voor Ne
derland blijft bestaan.
Den Haag mevr. C. M. Berloth.
Sinds jaar en dag lees ik een linkse
en een rechtse krant. Dat is de laatste
maanden veranderd in een linkse en
nog een linkse. Op de uitnodiging te
antwoorden op de vraag „Wilt u deze
krant houden?" volmondig ja, maar
dan weer als rechtse krant.
Den Haag J. B. Ludwig.
Gaarne willen wij U mede delen
dat wij prijsstellen op het voortbe
staan van de christelijke pers.
Boskoop L. Geldcrblom
Bezorgd vraag ik mij af: mod*"'.
Is er geen andere weg, zijn wij I
Onze voorouders hebben er heé^p
voor over gehad, de christelijk
ginselen hoog te houden. Waar H'
ven wij met onze hoogconjuni n',;
Alles wat met de naam chrii
begint, moet weg. Volgens mij n:
weinig terechtkomen van de
christelijke inbreng in de voorgSVe*
de dagbladen. Wie zal zich een
blad laten opdringen? Kan de ""1
heffing niet worden voorki Ah
eventueel met verhoging van abi i«=si
mentsgeld?
Rotterdam H.
In verband met de oproep val
aktiecomité, komt hier namens
tallen abonnees uit Schiedam de
Nooit een christelijk dagblad flien.
fen.
Schiedam
Ve
erer
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Odoorn: J. F. Stol
Nijbroek.
Bedankt: voor Nagele Tollebee(den
.W Koelman te Geldermalsen.
GEREF.KERKEN
Beroepen: te Zwagerveen: J. Wjdi
te Breskens.
ruil
GEREF.KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen: naar Alphen ui
Rijn-Bodegraven: kand. J. J. Fi
tra te Amsterdam, die bedankte
Beverwijk, Blija-Holwerd, Kaï
Middelstum, Pieterburen,
Drogeham, Zuidwolde, Zuidi
(dr.) Appingedam-Overschild.
zijl, Hoek. Zaamslag, Vrouwepi
Goes, Zevenbergen, Wetsinge- u..
werd, Urk, en voor Marum-Kornf-
K«:l
GEREF.KERKEN
Beroepen: te Nieuwlande (Dr.
Dijkstra te Zuidwolde (Gr.).
Dha
lur
Rro
ilk
spa
koi
dat
kaï