geweld in tegen racisme
Norm van moraal
niet de situatie
Hervormde synode begin
gesprek gezinscommune
Het Vrije Volk
stoot lezers af Beyers Naudé: Zet positief
Wilïiam F. AlbHght
- bekend bijbelvorser -
zondag overleden
KVP onderzoekt eigen standpunt
over samenwerking
Ti
God toont ons de ivaarheid van het zwaard
Ds. Thijs tot mannenbond
Aberuathv maakt
tournee in USSR
AR-fractie niet
eensgezind over
toekomst partij
Drs. 0. V. Henkei
naar universiteit
van Amsterdam
Kamerleden: steun de
bevrijdings
bewegingen in
Zuidelijk Afrika
Een ivoord voor vandaag
Buiten-verbanders makefe
kennis met „Apeldoorn
Opperrechter VS
neemt ontslag
Premier Vorster:
apartheid blijft
Drs. R. Zijlstra
voorzitter
FAO-comité
BEROEPÏNGSWERK
Geref. synot
krijgt brief
over omstredf
uitgaven
Van een onzer verslaggevers w JL
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Met ingang van
1 oktober zal Het Vrye Volk in een
groot gebied ophouden als avondblad
te verschijnen. Abonnees, die niet
door de Rotterdamse en Arnhemse
edities worden bestreken, hebben, na
een mededeling in de krant, een cir
culaire ontvangen, waarin wordt ge
adviseerd zich op Het Parool te abon
neren. Geiuggereerd wordt, indien
men een ochtendblad wenst, een
abonnement op De Volkskrant te
nemen.
Van 1 tot 16 okt. zullen deze HW-
abonnees een proefabonnement op
Het Parool ontvangen. De nog res
terende edities zullen blijven verschij
nen voor wat Rotterdam betreft bin
nen de driehoek Den HaagUtrecht
Temeuzen en voor wat Arnhem be
treft in midden-Nederland tot aan
Zevenaar. Buiten deze gebieden zal
de uitgave van Het Vrije Volk wor
den gestaakt. Over de toekomst van
het Arnhemse Vrije Volk valt op dit
ogenblik nog niets te zeggen, zo ver
klaarde ons de directie.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT In een door IKOR en Convent van Kerken uit
gezonden dienst in de Dom ter opening van de Vredesweek preekte
zondagmiddag ds. C. F. Bevers Naudé uit Johannesburg. Hij sprak
van „de stille lach en de diepe humor" waarmee God in deze tijd
bezig is om het mensdom via techniek en wetenschap te herinneren
aan de woorden van Christus bij zijn arrestatie in Gethsemané: „Wie
het zwaard opneemt zal door het zwaard vergaan".
Ds. Beyers Naudé is directeur van
het Christelijk Instituut voor Zuide
lijk Afrika, dat probeert de apartheid
in kerk en samenleving te doorbre
ken. Miljoenen zijn sceptisch gewor
den over de waarheid van deze uit
spraak van Christus en van het vre-
desvisioen van Jesaja omdat de ge
schiedenis die met weinig voorbeel
den heeft gestaafd.
NIJKERK Wanneer moraal omschreven kan worden met
het-doen-en-laten-van-de-mens; wanneer het daarbij gaat om het
lopen over oude wegen en het inslaan van nieuwe wegen; wanneer
we constateren dat er een nieuwe moraal aan de hand is, dan moeten
we ons afvragen of het evangelie wel voldoende biedt om te bepalen
welk doen-en-laten-van-de-mens goed mag heten.
Aldus de Kampense gereformeerde
(studenten) predikant drs. E. Th.
Thijs, toen hij zaterdag in Nijkerk op
de bondsdag van de gereformeerde
mannenbond sprak over: veranderen
de moraal.
Ds. Thijs vervolgde: „Veel mensen
willen de moraal ontdoen van allerlei
geboden om dan, vanuit het éne ge
bod van de liefde tot de naaste in
iedere nieuwe situatie te kiezen wat
het doen-en-het-laten moet zijn.
Daarbij moet ruimte gelaten worden
voor het experiment.
Omdat het daarbij gaat om per
soonlijke verantwoordelijkheid en
eigen keuze breekt de groepsmoraal
(dat is wat men in de groep bijv.
gezin, straat, kerk als goed en
kwaad erkent) af en raakt men ver
zeild in een verkeerd gericht indivi
dualisme: het grote gevaar van de
autonome mens.
Het moet gaan om het .totale lief
degebod en dat begint altijd nog met:
..God liefhebben". Zo worden niet de
situaties de norm (waar je naar luis
tert om te gehoorzamen en je doen-
en-laten bij aan te passen) maar de
situaties worden het kader waar bin
nen het „God liefhebben" gestalte
krijgt
Het doen-en-laten zal er door wor
den bepaald. Het gaat in het leven
meer om een evangelische grondhou
ding dan om een afgerond doen-en-
laten-pakket (dit mag niet en dat
mag wel).
De evangelische grondhouding moet
bepaald worden door het hart van
het evangelie: Jezus Christus, de Gids
die wegen wijst en niet zo zeer
standpunten. Staande in de situatie
en vanuit deze grondhouding zullen
we (vrolijk) profetisch, (bewogen)
priesterlijk en (omkrampachtig) ko
ninklijk onze „gang" moeten cn kun
nen gaan.
De profetische houding zal ons er
voor behoeden dat we te weinig ge
ven voor het werk van de heilige
Geest; het priesterlijke zal ons bewa
ren voor kille agressiviteit en het ko
ninklijke zal ons onszelf doen beheer
sen: het klimaat bij uitstek voor een
dialogische opstelling. Tot zover
enkele hoofdlijnen uit het betoog van
ds. Thijs.
„Was dit een waarheid die te groot
was om in onze werkelijkheid te
worden ingepast?", aldus ds. Beyers
Naudé. „Als Christenen willen wij
wel vrede maar toch weer niet Onze
vredeswil wordt krachteloos gemaakt
door de drang tot geweld.
Vrede willen we alleen als het past
bij ons gerief en onze belangen. Vre
de zonder de prijs ervoor te betalen
eri het offer te brengen dat de ver-
BEYERS NAUDE
houdingen rechtvaardig kan maken",
aldus ds. Naudé.
„Als we de vrede willen, waarom
hebben we dan niet meer gedaan om
de grondoorzaken van dat geweld na
te speuren, van het structurele ge
weld? Juist zogenaamd christelijke
volken hebben dit racisme bevorderd
en willen het met geweld volhouden.
Zo wordt de aanspraak christen te
zijn tot een bespotting. Onze toe
komstvisie als christenen is te eng.
Hoevelen hebben het toekomstvi
sioen van Jesaja en de woorden van
Jezus echt geloofd? Niet als een puur
eschatologische verwachting maar als
toekomstbeeld voor de aarde?
In deze tijd is God bezig dit op zijn
wijze duidelijk te maken. Hij heeft
ons de ontwikkeling van wetenschap
en techniek gegeven waardoor we in
enkele minuten onszelf als mensheid
WILLIAM F. ALBRIGHT
Van een onzer verslaggeefsters
BALTIMORE (AP) Een van de
bekendste bijbelvorsers, de Ameri
kaan dr. William F. Albright is zon
dag op tachtigjarige leeftijd overle
den. Albright was bijbelvorser, ar
cheoloog en schrijver op godsdienstig
gebied.
Meer dan achthonderd wetenschap
pelijke en populaire boeken over
godsdienstige onderwerpen heeft hij
op zijn naam staan. Zijn bekendste
werk is „From the stone age to Chris
tianity" (1940). Een populair geschre
ven boek is „De archeologie van Pa
lestina".
Albright leidde een groot aantal ex
pedities naar Palestina, en hij ver
taalde veel oude geschriften en in
scripties uit het Midden Oosten.
Genesis
De boeken Genesis 1-11 noemde
Albright naar aanleiding van de vraag
welke waarde hij hecht aan het
scheppingsverhaal „het heilig verle
den van het Hebreeuwse volk". „Het
waren heilige overleveringen uit de
oudste tijden, die een nieuwe beteke
nis kregen in de bijbelse dagen onder
de Mozaïsche bedeling, toen ze „ent-
mythologiseert" werden en een nieu
we geestelijke inhoud ontvingen. Ik
geloof niet dat deze hoofdstukken ooit
hun onovertroffen betekenis zullen
verliezen als een christelijke tekening
van God in schepping en geschiede-
De opvatting over de inspiratie van
de Heilige Schrift van Albright was
..Natuurlijk is de bijbel het Woord van
God, maar men mag dit niet magisch
zien: de bijbel mag niet vergoddelijkt
worden of gebruikt worden voor eso
terische (geheim voor ingewijden -
red.) doeleinden, zoals maar al te dik
wijls gebeurt.
De bijbel bevat creatieve en profe
tische openbaringen van God, maar
om deze te begrijpen is de meest diep
gaande en indringende studie nood
zakelijk.
Over zichzelf zei Albright, die bo
venstaande uitspraken enkele jaren
geleden deed, dat hij steeds conserva
tiever was geworden waar het vragen
betreft, die het ontstaan van bepaal
de bijbelboeken betreft of wie de boe
ken hebben geschreven.
Door zijn archeologisch onderzoek
was hij steeds verder naar „rechts"
komen te staan.
„Maar ik ben „vrijzinniger" gewor
den waar het vragen betreft die te
maken hebben met de algemene pro
blematiek van de geschiedenis van de
theologie en het gebruik van bewij
zen".
De grote verdiensten van Albright
werden overal ter wereld erkend.
Reeds in 1936 ontving hij van de
Rijksuniversiteit te Utrecht een ere
doctoraat. Hij werd bovendien be
noemd tot erelid van de School of
Oriëntal Studies en was lid van de
Koninklijke Vlaamse en de Konink
lijke Deense academie.
Albright, die in Chili werd geboren,
is twee maanden ziek geweest. Hij
werd in een ziekenhuis in Baltimore
verpleegd, waar hij zondag aan een
beroerte overleed.
kunnen vernietigen, maar tevens de
middelen om overal ter wereld bin
nen enkele minuten elkaar te zien en
te horen, de middelen om ons allen te
verenigen", zei de predikant.
„Wilt u die vrede echt samen
met miljoenen andere sterve
lingen? Dit dan met het geweld
van het gebed om die vrede.
Zoek met het geweld van uw
overtuiging de weg naar die
vrede, dien met het geweld van
uw kennis en ervaring die vrede.
Offer met het geweld van uw
liefde terwille van die vrede",
zo besloot ds. Beyers Naudé.
ATLANTA (AP) De eerwaarde
Ralph Abernathy is voor een tien
daagse toernee naar de Sowjèt-Unie
vertrokken. Nog geen dag tevoren
had hij een borgsom van 200 dollar
gestort om te worden vrijgelaten uit
een gevangenis te Butler in de staat
Alabama.
Abernathy, voorzitter van de
Southern Christian Leadership Con
ference. verklaarde te Atlanta op een
persconferentie, dat hij de reis maak
te op uitnodiging van de eerste bis
schop van de Russisch Orthodoxe
kerk.
De zwarte leider zei, dat hij be
zoeken zou brengen aan Moskou, Le
ningrad en Kiev. Hij zei vergezeld
te zullen worden door een aantal
functionarissen van de SCLC.
Op zijn terugreis naar de Verenig
de Staten zal Abernathy ook nog een
kort bezoek brengen aan Tsjechoslo-
wakije.
AALTEN In de Tweede-
Kamerfractie van de ARP heerst
geen eenstemmigheid over de
toekomst van deze partij.
Fractievoorzitter mr. W. Aantjes
zei namelijk op een vorige week
in Aalten gehouden vergade
ring; „Ik kan geen vrede heb
ben met drie christelijke par
tijen" (KVP, ARP, CHU).
-V
Twee andere Kamerleden van de
ARP, dr. A. J. Vermaal en mejuf
frouw J. van Leeuwen, vice-voorzit-
ster van de fractie, verklaarden
daarentegen „er niet zo zwaar aan te
tillen".
De heer Aantjes zou liever niet
willen spreken over een fusie van de
drie christelijke partijen. „Als er
"anuit het evangelie een gezamenlij
ke christelijke politiek wordt ge
voeld, dan worden de drie als vanzelf
overbodig en komt die ene partij als
vanzelf tot stand."
We moeten daarbij de moed heb
ben, zo zei mr. Aantjes verder, dat
ARP en KVP in dit opzicht dichter
bil elkaar staan, dan ARP enerzijds
en GPV of SGP anderzijds.
Over het tempo waarmee naar één
p."rtij moet worden gestreefd wilde
de heer Aantjes niets zeggen en
evenmin wilde hij een streefdatum
noemen, waarop de eenwording van
de drie partijen een feit zou moeten
zijn
Na dit betoog kwamen de beide an
dere a anwezige ARP-Kamerleden
met hun reactie dat de onvrede van
de heei Aantjes niet in die mate de
hunr.e was en zij er niet zo zwaar
:ian tillen.
Van onze parlementsredactie
UTRECHT Dc KVP is van plan
een brede commissie opdracht te ge
ven een beleidsvisie te ontwerpen die
de houding van de partij zal bepalen
In de samenwerking met ARP en
CHU. Deze commissie zou zich moe
ten beraden over de openheid van de
ene christelijke partij en krijgt ver
der tot taak de leden van de KVP
bij dc gedachtenvorming te betrek
ken Prof. dr. P. Steenkamp zal waar
schijnlijk voorzitter van de eommissle
worden.
De waarnemend voorzitter van de
KVP, de heer P. H. Laan. opperde het
kiee van de oommissie zaterdagmid
dag op een vergadering van de par
tijraad in Utrecht. De heer P Beugels
reageerde hier onmiddellijk op met
de suggestie, prof. Steenkamp het
voorzitterschap op te drager. Hij
kreeg hiervoor luide bijval van de
vergadering, maar de heer Laan
moest op verzoek van de heer Steen
kamp zelf een beslissing daarover
uitstellen.
De heer Laan had in een openings
rede weer krachtig gepleit voor een
nauwere samenwerking met ARP en
CHU en daarbij er tegen gewaar
schuwd. een al te sterk accent op de
openheid van de ene christelijke par
tij te leggen. Van de kant van enige
leden van de partijraad werd die
openheid evenwel weer centraal ge
steld Met name de heer Beugels riep
dat de KVP af moest „van die af
schuwelijke exclusiviteit". „Als we de
openheid realiseren, dan is er een
progressier Nederland mogelijk", al
dus Beugels.
De heer Laan had gezegd dat het
overdreven is, de ARP te beschouwen
als een rem op de verdere samenwer
king, en de KVP ervan te beschuldi
gen dat zij de evangelische gezind
heid ondergeschikt maakt aan elekto-
raal winstbejag. „Wij staan veel
dichter bij elkaar dan men uit losse
interviews en uitlatingen mag conclu
deren", aldus de heer Laan
Dr. D. de Zeeuw, Eerste-Kamerlid
en veelvuldig getipt als de nieuwe
KVP-voorzitter, zag in de samenwer
king een unieke kans om een claim te
leggen op het politieke krachtenveld
in het centrum. M. C. Winters, jonge-
renvoorzitter, kwam met een beleids
plan waarin een tijdslimiet wordt
vastgelegd voor definitieve beslissin
gen: in mei 1972 zal de partijraad
moeten kiezen voor beëindiging van
het overleg met ARP en CHU of voor
het uitzoeken van een alternatieve
koers.
DEN HAAG Drs. O. V. «enkel,
sedert 1D33 pfedikant voor buitenge
wone werkzaamheden van de Ned.
Hervormde Kerk, is per 1 oktober
1971 benoemdtot wetenschappelijk
/•oofdmedewerker aan de theologische
faculteit der Universiteit van Am
sterdam. Zijn opdracht is onderzoek
en onderwijs van de antieke gods
diensten.
Dit betekent dat hij per 30 septem
ber a.s. zal aftreden als secretaris van
de hervormde raad voor de zaken
van kerk en school, de stichting
I.K.O.S. - N.P.B., de commissie voor
het theologische wetenschappelijk on
derwijs en het studiefonds der Ne
derlandse Hervormde Kerk.
Gedurende de achttien jaren van
zijn werkzaamheden bij het secreta
riaat-generaal heeft dominee Henkei
0.a. aan de volgende zaken veel aan
dacht besteed: de uitbouw en de sub
sidiëring van het godsdienstonderwijs
op de openbare lagere school, het
oecumenisch en interkerkelijk contact
dat leidde tot de oprichting van de
1.C.C.S. in 1958, de uitbouw van de
opleidingen tot de Testimonia I en II
en het oprichten van een adviesor
gaan voor de commissie voor het
theologisch wetenschappelijk onder
wijs uit hoogleraren en studenten in
de theologie. Gedurende deze periode
verschenen van zijn hand enige leer
boeken voor het godsdienstonderwijs
bij het basisonderwijs en voortgezet
onderwijs.
Van een verslaggever
WAGENINGEN Op het door de
werkgroep Vormingswerk Wagenin-
gen en het Angola-comité georgani
seerde Zuidelijk-Afrikacongres heb
ben de Tweede-Kamerleden Wieringa
(PvdA) en De Gaay Fortman (PPR)
openlijke regeringssteun voor bevrij
dingsbewegingen in zuidelijk Afrika
bepleit.
Deze steun moet dan volgens beide
parlementariërs gegeven worden zon
der dat de regering daar voorwaar
den aan verbindt. Zij bepleitten ook
een investeringsstop voor gebieden
als Zuid-Afrika en de Portugese ko
loniën. De heer Wieringa laakte ook
het Nederlandse stemgedrag in de
Verenigde Naties. Moties, die de
apartheid veroordelen, worden door
Nederland gesteund, zo betoogde hij,
maar wanneer economische sancties
worden voorgesteld tegen landen als
P'rankrijk, West-Duitsland en Enge
land, omdat ze wapens leveren aan
Portugal, onthoudt ons land zich van
stemming.
n
„Onze Vader die in de hemel eigenlijk hemelen) zijl." Die zini
een geloofsbelijdenis.
De kerk spreekt veel over de hemel. En toch staat die zo ver va
ons vandaan. Wij kunnen ons die hemel niet goed voorstelleii V.
ook nog niet als we dromen van gouden straten en paarlen pooi fen
ten. Wij horen bij de aarde. Velen verlangen wel naar de hemt e",
maar zijn er eigenlijk toch een beetje bang voor. Wat zou u am re(j
woorden als ik vroeg: „Gaat u naar de hemel?" De hemel is et
heilige plaats, kunt u daar wel terecht? Als die vraag op ons <jjWar
komt beginnen we al wat minder zeker (e worden. Wij zijn a V°j
een boer die met zijn mestklompen naar huis komt en in jp
mooie kamer moet zijn. Daar mag hij ook zo maar niet binnt iter
van zijn vrouw. re
Voor velen is de hemel dan ook iets vaagsiets onreëels. En r, ur
leert de Here Jezus ons bidden: „Onze Vader die in de hem
zijt." Hij zegt: Er is iets vertrouwds, uw hemelse Vader is dan
Het is zijn woning, zijn thuis. En daarom is de hemel ook u ,ten
thuis. 'Terwijl we nog mensen op aarde zijn, zijn we tegelijkerti\ Idei
mensen op weg naar het Vaderhuis. Wees niet bang, zegt v
Heer, binnen te treden. Uw Vader wacht op ui
Wc lezen vandaag: Daniël 7 9-12.
een tegen theologie van secularisatie
Van een onzer verslaggevers
APELDOORN De nieuwere
theologie kan gekarakteriseerd
worden door haar poging om een
antwoord te geven op de secula
risatie. Men bouwt de theologie
om, om zo de secularisatie op te
vangen.
Dat heeft zyn konsekwenties voor
de kyk op de Bybel, de verhouding
tussen het algemene en bijzondere in
de genade, de waardering van het
menselijke, de ontwikkeling in uni
versalistische richting. Er is de ten
dens om het specifieke van het chris
telijk geloof te doen opgaan in een
veel bredere religiositeit.
Dit zei prof. dr. W. H. Velema van
de theologische hogeschool van de
christelijke gereformeerde kerken za
terdag op de „Gelderse kerkedag",
een ontmoeting van gereformeerden
(vrijgemaakt; buiten verband). Deze
nieuwe kerkgroep heeft geen eigen
predikantsopleiding. Aan hen, die
predikant willen worden, is het ad
vies gegeven, om In Apeldoorn bij de
christelijke gereformeerden te gaan
studeren. Verscheidenen hebben daar
bij het begin van de nieuwe cursus
gevolg aan gegeven. De rede van prof.
Velema was dan ook te beschouwen
als een presentatie van de Apeldo
se hogeschool aan de buiten-vei
ders.
„Apeldoorn" wil beslist neen
gen tegen de ombuiging van de i
logie in de richting van de gedau
van de secularisatie en trouw bli t h
aan het reformatorisch erfgoed, i de
prof. Velema. Hij benadrukte vu dat
dat het onmogelijk is, om de weg ee
de nieuwere theologie op te gas gaai
dan halverwege ergens halt te I trk.
den. Wie deze weg inslaat, is gedi t die
gen hem tot het einde te gaan.
rek
wee
and
afti
b(
ten,
ader
tot:
riarv;
illee
Luisteren
Maar neen zeggen tegen del
were theologie mag niet betei
dat men zich dan ook tevens
voor de vragen van een gese
seerde samenleving. Wij dieii
vragen open onder ogen te zien
te luisteren en dan vanuit de q
antwoorden te geven, aldus pro
lema. Voor moedeloosheid is i
den. Het is niet ons woord, mad
Woord van God. Hij zal er zelf|
zorgen.
Op deze dag, die geleid wen
ds. J. H. Kamerbeek te Apeld
werd verder nog gesproken dol
K. C. Smouter uit Breda over
Heere ontwaakt".
WASHINGTON (Reuter) Hugo
B.ack. een van 4e rechters van het
Amerikaanse Hooggerechtshof, heeft
vrijdag ontslag genomen.
Verwacht wordt dat het vertrek
van de 85-jarige rechter, die sinds
eind vorige maand in een ziekenhuis
ligt, het begin zal zijn van een nieu
we strijd over zijn opvolger tussen
president Nixon en de Senaat.
EJack stond als liberaal bekend,
maar beide keren dat Nixon sedert
zijn komst in het Witte Huis een
nieuwe rechter in dit hoogste rechts
college van de VS moest benoemen
kwam hij met een conservatief. Dit
leidde tot conflicten met de Senaat,
die de door Nixon voorgestelde kan
didaten afwees. Dat was het geval
met Harold Carswell en Clement
Hayrsworth. Volgens Nixon gebeurde
dit omdat zij zuiderlingen waren.
l'RETORIA (KNP) Twee zwarte
kerkleiders van de Afrikaanse Lu
therse kerk hebben onomwonden van
premier Vorster van Zuid-Afrika te
horen gekregen, dat hij niet van plan
is zijn apartheidspolitiek te verande
ren. De twee kerkelijke leiders, bis
schop L. Auala en P. Gowaseb, had
den een gesprek met Vorster aange
vraagd omdat zij wilden protesteren
tegen zijn discriminerende politiek en
teetn het optreden van de politie in
Zuid-Afrika. Vorster zei. dat de rege
ring vast van plan is door te gaan
met de apartheidspolitiek en, ondanks
vele protesten, de strikte scheiding
var. rassen in Zuid-Afrika zal hand
haven.
DEN HAAG De hervormde
generale synode is van mening,
dat de vragen rondom eventuele
gezinscommune, die in tal van
kringen gerezen zijn, te gecom
pliceerd zijn en te zeer betrok
ken op de gehele kerk, dan dat
iedere hervormde plaatselijke
gemeente zelf bevoegd is een be
slissing te nemen.
En voor de synode de zaak zelf
nogmaals op haar agenda zet wil zij
heel de hervormde kerk in de me
ningsvorming over de toelating tot de
viering van het avondmaal betrek
ken. Het gaat hierbij niet alleen om
een soort opinie-peiling, maar ook en
vooral om de hervormde gemeenten
en kerkelijke vergaderingen te be
trekken in een bezinning op de bete
kenis van het avondmaal en van de
viering daarvan door de christelijke
gemeente.
Om deze brede bezinning te bevor
deren is een nota over „De toelating
lot het heilig Avondmaal" opgesteld,
die dezer dagen is toegestuurd aan de
hervormde kerkeraden en classicale
vergaderingen. Deze nota is in eerste
lezing midden juni dit jaar in de her-
hervormde kerkeraden en classicale
enkele detailpunten aan de hand van
ter synode gemaakte opmerkingen ter
verdere verduidelijking lichtelijk ge
wijzigd.
ONGEDULD
De vraag van al of niet kinder- of
gezinscommunie is in alle delen van
het land actueel en in een aantal her
vormde gemeenten leeft een sterk on
geduld om het avondmaal samen met
jongeren te vieren. In de nota komt
onder meer naar voren, dat de
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
D.^rdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester. G. J. Brinkman
J. van Hofwegen.
nieuw-testamentische gegevens geen
houvast geven over de leeftijd waar
op "de gelovige leden der christelijke
gemeente toegang hebben tot het
avondmaal. In de geschiedenis van de
kerk is deze vraag verschillend
beantwoord. En dit antwoord hield
o.m. verband met theologische inzich
ten en met cultuur-historische situa
ties.
GETUIGENIS
In de nota wordt gesteld, dat dege
nen die pleiten voor ontkoppeling van
belijdenis en avondmaal er rekening
mee dienen te houden dat zij door het
getuigenis van het Nieuwe Testament
en de reformatorische traditie in het
ongelijk worden gesteld. In de con
clusies in de gespreksnota herhaalt de
hervormde synode haar in een eerder
verschenen rapport („Open en oecu
menisch avondmaal", 1962) reeds uit
gesproken zorg, dat vele jonge men
sen de zegen van het avondmaal ont
beren en zich gewennen aan een ker
kelijk leven zonder deelneming aan
het avondmaal.
Van een verslaggever
DEN HAAG Drs. R. Zijlstra,
voorzitter van de Nederlandse Chris
telijke Boeren- en Tuindersbond. is
door minister Lardinois (landbouw)
benoemd tot voorzitter van het Ne
derlands nationaal FAO-comité.
Dit comité, bestaande uit vijftien
personen, heeft tot taak advies uit te
brengen over vraagstukken omtrent
de voedselpolitiek in de wereld.
.In verband met deze benoeming is
de heer Zijlstra door minister Boer-
tien (ontwikkelingssamenwerking)
gevraagd ook zitting te nemen in de
nationale commissie ontwikkelings
strategie 1970 - 1980, welke commissie
onder voorzitterschap van prins Claus
werd ingesteld.
NED. HERVORMDE KERK
Bedankt: voor Terheide a. Zee, A.
J. van Blnsbergen te Jutrijp-Hom-
merts.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Oud-eijerland en te
Rotterdam-West, E. Ven erna te
Zwijndrecht.
deri
W.
in b<
Van een onzer verslaggever
BOLSWARD In het
komen septembernummer van
ministratie en Beheer, het bla:
de commissies van beheer (hen
den zouden zeggen: kerkvoof
der gereformeerde kerken,
noeg compleet gewijd aan de
formeerde synode, die a.s. ma
aan een zittingsperiode van vil
ken begint. Eindredacteur
uit Bolsward schrijft een open
aan de generale synode, waarin 1
tendeert op het feit dat de
gen van voor de gezamenlijke
der kerken verkregen gelden
ste tijd nogal eens aan kritiek
hevig zijn geweest. De heer L
noemt geen concrete voorbe
maar men kan bijv. denken
in verontruste kring geuite kriti
bijdragen voor het huns inziens
keerd aangepakte gerefort
jeugdwerk... verder is er misn
over bestemming van gelden l keer
wereldraad van kerken, waartj
mers ook „gereformeerd geldr
De heer La Roi schrijft:
..Er is gelukkig in onze kerke |Wn
een grote groep trouwe en med
de leden, die gewillig haar bi!
betaalt, en waarop nooit tev(
een beroep wordt gedaan. Maar
in deze groep ontstaat enige
stand, als hun geld wordt bestel
projecten en doeleinden, waart
onze kerken geen eenstemmig
bestaat, en waarvoor zij niet
geven, als hiervoor een landelijk
drage werd gevraagd. Ik wil1
ook met klem verzoeken, bij de
stelling van de diverse begrotinl
betrokken instanties er op te
geen uitgaven te doen uit de algj
middelen, als bij voorbaat vast
dat dit op verzet zal stuiten.
moet worden, dat door deze hs
wijze andetc sectoren van on'
kelijk leven hiervan financieel
ondervinden. Als er dan toch n»
oordeel van de verschillende 1*
instanties bepaalde projecten
te worden gesteund, dan zal bi®
een aparte inzameling moeten
gehoude-. met een juiste orr.schr
van het doel. waarvoor het ge
worden besteed."
LI
nutt
aan
hng,
gehc
beha
lanfi
begi
won
won
den,
pun!
der
gaar
tenl
voor
Zc
«tra:
moe