Dr. Kist wil samenlevingsberaad
gemeenten op gang brengen
in
His Landfilm
over Israël
Dissertatie antwoordt aan de machten'
IJdelheid
Een ivoord voor vandaag
Dr. Kist naa
rechtbank
in Arnhem
Puzzelhoek
TT
COMMENTAAR
BEROEPïNGSWERK
Werkloosheid
gedaald door
seizoensinvloed
GOED DAT ER POLITIE IS..?
Ander gedragspatroon
Het zal de bevolking van Indone
sië toch ook wel opgevallen zijn dat
in de hoogste kringen van Neder
land geheel andere opvattingen de
overhand hebben gekregen en dat
men, wat de zondagsviering betreft,
een heel ander gedragspatroon
volgt dan voorheen het geval was.
Immers, toen werd er door de
„eersten van den Staat" wel terde
ge aan zondagsrust en zondagsheili
ging gedaan.
We denken in dit verband aan
gouverneur-generaal L. W. F. van
Idenburg, die, toen de Gerefor
meerde Kerk van Batavia vakant
was, tweemaal op zondag voorging
in leesdiensten. Was dit geen
schoon voorbeeld geven?
Maar wat zien we in onze dagen?
De ..eersten van den Staat" schij
nen speciaal de zondag ervoor be
stemd te hebben om die dag te ont
heiligen. Terwijl men beter weten
kan.
Waar gaat het met ons land en
volk in dezen heen? En... welk
kerkgenootschap heeft hiertegen nu
al een protest ingediend, een vlam
mend protest a.u.b. opdat men ook
nu ons geliefd Oranjehuis terug roe-
pe tot de wet en de getuigenis.
Ouderwets zult u misschien zeg
gen? Inderdaad, maar in de onder
houding van Gods geboden is ook
anno 1971 groot loon.
Meeuwen (N.B.) L. Janse
Hulde, majesteit!
Door middel van kranteversla
gen, maar indringender en overtui
gender nog door televisiebeelden,
hebben wij het bezoek van Konin
gin en Prins aan Indonesië meebe
leefd. Een ware vredesmissie. Hart
verwarmend, tussen de overwegend
enervérende, irriterende, onrustba
rende, verdrietende en onaangena
me gebeurtenissen, die dagelijks de
hoofdschotel vormen van het lande
lijk en wereldnieuws.
Hoezeer moeten wij dankbaar
zijn voor het bezit van onze vorstin.
Op alle terreinen, waarin de consti
tutie haar persoonlijk optreden
vrijlaat, demonstreert zij een haast
moederlijk meeleven, een bezorgde
belangstelling in ons doen en laten
en een niet aflatende weetgierig
heid in ons kunnen. In de eenvoud,
eerlijkheid en spontaniteit, die haar
kenmerken.
Haar bezoek aan Indonesië ver
dient ons aller lof. Een verzoe
ningsmissie, een van haar staatsta
ken, die zij daarbij terzijde ge
staan door haar man op bewon
derenswaardige wijze heeft ver
vuld. Waarbij het intense, gewoon-
menselijk medeleven soms uit haar
ontroering duidelijk bleek bij mo
menten van een ongedachte, zo
hartelijke ontvangst. Een voor ons
on voorstelbaar, vermoeiende taaki
deze tien dagen van vertegenwoor
diging, recepties, bezichtigingen en
medebeleven van feestelijk betoon.
Een missie ten bate van ons allen,
een voorbeeld ook van verzoening,
dat internationaal moet aanspre
ken.
Erkennen wij daarbij tevens, dat
dit alles mogelijk werd door de
verbluffend hartelijke, uitbundige,
vaak ontroerende ontvangst die
haar en indirekt ook ons van
de zijde van leiders en volk van
Indonesië is ten deel gevallen. Onze
dank ook aan hen. En ons respekt
voor het feit, dat toch nog verbor
gen gebleven sympathie aanwezig
bleek. Een grootse ontvangst, zon
der een enkele wanklank. Het had
ook anders kunnen zijn.
Het was in één woord hartver
warmend. Een bemoedigend licht
punt, dat er toch ook nog iets be
ters bestaat en bestaan kèn in deze
verontrustende menselijke samen
leving.
Katwijk J. A. L. van Haarst
Hoiiderdmiljoenste
Gideonbijbel
WASHINGTON Aan president
Nixon is de honderdmiljoenste Gi
deonbijbel aangeboden. Gideon's In
ternational is een organisatie, die er
naar streeft, dat er in elke hotelka
mer een bijbel aanwezig is.
Van een onzer verslaggevers
LEIDEN Menselijkerwijs gesproken heeft de hervormde kerk
haar toekomstig bestaan op het spel gezet door in haar beleid sinds
1950 het vormingswerk niet als authentieke gestalte van de gemeente
te rekenen en daaraan geen voorrang te verlenen.
Met deze stelling (7), die hij toe
voegde aan zijn heden verdedigde
proefschrift „Antwoord aan de mach
ten de functie van het vormings
werk voor volwassenen in een tech
nocratische samenleving" geeft mr. A
W. Kist. jarenlang directeur van
Kerk en Wereld (Driebergen) en ver
volgens van Oud Poelgeest (Oegst-
Vier kerken meer bij
herv. wereldbond
GENEVE De hervormde wereld
bond heeft vier nieuwe leden toege
laten. Het zijn kerken in India, Zwe
den, Lesotho en Hongkong.
De kerk van Noord-India, die vorig
jaar ontstaan i? door een fusie van
zes kerken, neemt de plaats in van de
voormalige presbyteriaanse kerk, die
in deze nieuwe kerk is opgegaan. De
ze kerk telt 600.000 leden. De evange
lische kerk van Lesotho telt 64.500
leden. Deze kerk is ontstaan uit werk
van de t>arijse zending en werd ln
1964 zelfstandig.
De classis Hongkong van de kerk
van Christus in China (20.000 leden)
heeft zich zelfstandig verklaard, om
dat er geen geregeld contact met de
kerk in China meer mogelijk was.
Het Zweedse zendingsverbond telt
86.000 leden.
geest) aan hoe belangrijk hij „het
profetisch getuigenis van de gemeen
te in de wereldgeschiedenis" voor het
functioneren van de kerken acht.
Mr. Kist. oorspronkelijk van bui
tenkerkelijken huize, 'was een derge
nen die in de bezettingsjaren (hij was
toen advocaat en procureur in Rotter
dam) samenleving en kerk wilden
vernieuwen Met figuren als Eykman,
Banning, Van Walsum. Idenburg,
Berkhof en anderen zat hij in die
jaren in de toen geheten commissie
Kerk en Samenleving, later als raad
officieel gefixeerd, die vanuit de fun
damentele uitgangspunten van die
tijd samenlevingsvraagstukken in de
breedste zin van het woord door de
gemeente voluit evangelisch wilde la
ten toetsen.
Niet uit de verf
Een bewustmakingsproces dat via
Kerk en Wereld tot stand diende te
worden gebracht, mede door het in
schakelen van wika's, die de gemeen
ten daarvoor moesten mobiliseren,
maar dat is nimmer uit de verf geko
men. Uit het proefschrift van mr.
Kist blijkt, dat hij deze grondgedach
ten niet heeft losgelaten. Hij schreef
het od verzoek van het bestuur der
stichting Oud-Poelgeest met als pro
motors de hoogleraren dr. H. Berkhof
en dr. P. Smits.
Nadat hij het vormingswerk voor
volwassenen in een technocratische
maatschappij vanuit drie aspecten
DEN HAAG Voor de hele
maand september is al besproken
en als de tekenen niet bedriegen
zullen de volgende maanden ook
wel vollopen,, want wie maar een
paar metër van "dé film „HIS
LAND" gezien heeft, weet dat
de Stichting Woord en Beeld
de nieuwe stichting, die voor
allerlei groepen „evangelisatie
films" wil draaien met deze
film over het land Israël een
geweldige greep heeft gedaan.
De door James Collier geregisseer
de film houdt zich bezig met het hart
van de Bijbel: Gods Belofte. Moeilijk
lijkt zo'n theologisch begrip te verfil
men.
Maar dan is daar Israël. Daar lig
gen de beloften zo maar op straat.
Een ieder kan dat zien. Daar juichen
de Profeten je toe. Na 25 eeuwen
komt een volk verstrooid en berooid
terug in zijn land en overduidelijk
blijkt het Zijn Land te zijn.
Twee Cliffs, Cliff Richard en
Cliff Barrows trekken het land
door. Cliff Richard zingt zes Ralph
Carmichael-liedjes, waaronder de ti
telsong: „Yes. it is His Land" en
Cliff Barrows leest daarbij de Profe
ten en dat alles samen: het land in
zijn opbouw, de stem van de Profeten
en de vrolijkheid van het lied is
in al zijn facetten één juichende
Psalm 72 geworden.
De film ,die 60 minuten duurt, valt
als het ware in drie delen uiteen:
eerst het land (de wederopbouw van
Israël, een steenwoestijn wordt
groen gekleurd) ten tweede de stad
(Jeruzalem, stad van vreugde, waar
het leed wordt verzoend) en ten der
de de Man. want wie Israël zegt
kan om Jezus niet heen. Prachtig dat
lied dat Cliff Richard zingt Over
Bethlehem.
Jammer, dat Cliff Barrows, aan Je-
7.us denkende nipt bij het. lezen der
Profeten, blijft,rna^r, zplf ^§£at jpjej-
ken. Dat was niet nódig 'gewees:;
want de Profeten doen het zo veel
beter dan onze armzalige preken en
de Profeten hebben over Hem niet
gezwegen. Zo zeker als men hun pro
fetieën over het Land en over de
Stad in Israël vervuld ziet, zo .ze
ker zullen hun profetieën over de
Messias vervuld gaan worden.
De film „His Land" zal zijn weg in
ons land wel vinden. Hij wordt gedis
tribueerd door Stichting Woord en
Beeld, Sweelinckplein 14, Heemstede.
CLIFF RICHARD
Als we de voorzitter van de Britse Labour-partij,
de heer Ian Mikardo, mogen geloven, komen de
beste biersoorten van Europa uit Denemarken en
Tsjechoslovvakije, de beste textielmachines ui1
Zwitserland, de beste krachtcentrales uit de Sow-
jet-Unie, de beste papiermachines uit Zweden, de
beste optische instrumenten uit de DDR. de beste
leerprodukten uit Oostenrijk, de beste schepen uit
Noorwegen en de beste glas warén uit Tsjecho-
slowakije. Deze opsomming heeft de heer Mikardo
ten beste gegeven op het jaarlijkse congres van het
Britse vakverbond (het TUC), dat deze week in
Blackpool wordt gehouden. Hij deed dat niet om
de Britse arbeiders te laten merken, dat ze van
het buitenland nog heel wat kunnen leren (hoewel
dat een zeer voor de hand liggende conclusie zou
zijn), maar om de landen van de EEG, die even
min in het rijtje voorkomen, af te kammen en de
toetreding van Engeland tot dit achtergebleven
gebied te bestrijden.
Die toetreding staat vandaag officieel op de
agenda van het TUC, dat met zijn 9,5 miljoen
leden een macht van belang vormt binnen de
Labour-partij.- De 'Eurofanatici' Mikardo's term
voor de voorstanders van het Engelse lidmaatschap
van de EEG vormen een minderheid in het
vakverbond, en ongetwijfeld zal dan ook vandaag
in Blackpool de indruk worden gewekt, alsof de
overstap naar de EEG voor Engeland een periode
van barre ellende zal inluiden.
Dat Engeland zich bij de Europese gemeenschap
zal aansluiten, is buiten kijf. De uitslag van de
beslissende stemming die in oktober in het Lager-
heeft beschouwd (sociologisch, andra
gogisch en theologisch) ontvouwt mr.
Kist in het slothoofdstuk een blauw
druk volgens welke het vormings
werk in de gemeente, breed oecume
nisch opgevat, moet worden opgezet.
In de eerste plaats zal de gemeente,
op zijn minst 'n aantal kerngroepen
in de gemeente, zich zoveel mogelijk
samenlevingsvragen bewust moeten
maken (éducation permanente). Ver
volgens zal ze die in gezamenlijk be
raad moeten toetsen vanuit het evan
gelie, met gebed en open voor de hei
lige Geest. Tenslotte zal de gemeente
tot handelen moeten komen.
Met zoveel woorden zegt mr. Kist,
dat echt mens-zijn in onze samenle
ving onmogelijk wordt als via vor
mingswerk geen bewustzijnsverande
ringen tot stand komen. Christenen
zijn geroepen door creatief handelen
structuren te veranderen.
Aan deze profetische functie wordt
in gemeenten zo goed als niets ge
daan. Met verschijnselen als wat hij
noemt de verslaving aan het gewelds-
denken, het alleen maar denken in
economische categorieën, de toene
mende machtsconcentratie bij weini
gen. de verwaarlozing van weerloze
groepen, de sex. het opzwepen van de
consumptiedrift, moet de gemeente
bewust worden geconfronteerd.
Het gemeentelid dient al deze en
andere verschijnselen te toetsen qua
historisch-religieus standpunt in deze
tijd en aan zijn eigen geloven in
Gods heerschappij. Daarvoor is een
brede catechese nodig. Juist christe
nen zijn verplicht hun bijdrage te ge
ven aan het ontwikkelen van dit
„vormingsdenken". dat mr. Kist wil
laten uitmonden in een samenlevings
beraad.
Alle gestalten
Zo'n beraad over maatschappelijke
ontwikkelingen, dat wil zeggen: zo
breed mogelijk gedacht, zou om te
beginnen in de eredienst, hét pasto
raat, het diakonaat. het jeugdwerk,
kortom, in alle gestalten van het ge
meentelijk samen-zijn op gang moe
ten komen
Daarnaast denkt hij aan specifieke
beraadsvormen: aansluitend aan de
eredienst (de hele gemeente concen
treert zich op een aspect van de sa
menleving), aan beraadsvormen los
van de eredienst (overleg van de ge
meente over bepaalde actuele ont
wikkelingen) gp aan beraadsvormep
iri jjroepen, die regelmatig voor uitge
breider overleg bijeen komen. Voor
dit alles moet er 'een leerhuis zijn.
waar werkgroepen worden gevormd
en waar pastores en leiders van be-
raadsgroepen zich speciale thematie
ken eigen maken. Een beleidsorgaan
zou het geheel moeten Sturen Theo
logisch- en in groepswerk geschoolde
krachten zouden als supervisors moe
ten optreden.
Het beraad zou breed oecumenisch
moeten functioneren: met andere
kerken en ook met instanties die
reeds met soortgelijke vorming bezig
zijn. Aan landelijke coördinatie van
een en ander zal al evenmin zijn te
ontkomen. Daarom moeten svnodes
en de bisschoppenconferentie bij het
op gang brensen van dit beraad in
eerste instantie worden betrokken.
Daar zal desnoods Dressie voor mop-
ten worden uitgeoefend.
Uit het totale beraad zullen na
drukkelijk daden moeten voortvloeien
(een appèl tot de overheid, een actie,
zo nodig een protest). Aan gemeente
leden zou een zekere verplichting
moeten worden opgeled om aan het
samenlevingsberaad deel te nemen.
Tot zover in het kort de blauwdruk.
Tenslotte nog enkele stellingen: In
dien in de liturgie en in de herderlij
ke zorg geen andere vormen ontstaan
voor het werkelijk belijden van
schuld en voor het werkelijk ontvan
gen van vergeving, dan wordt het een
gemeentelid in deze tijd vrijwel on
mogelijk gemaakt om nog op authen
tieke wijze christen te zijn (stelling
10). Voor een adequate vormgeving
van de verhouding tussen mensen en
„machten" dienen allereerst door we
tenschappelijke samenwerking de
werkingen van het collectief onbe
wust in en tussen de verschillende
dieptelagen van de totale sociale wer
kelijkheid tot voorwerp van onder
zoek gemaakt worden (stelling 5).
Dr. A. W. Kist. Antwoord aan de
machten de functie van het vor
mingswerk voor volwassenen in een
technocratische samenleving. Uitgave
Samson, Alphen aan de Rijn.
Eer Christus gaat duidelijk maken hoe de mensen met hun
boden Gods wet hebben doen overwoekeren, legt Hij volle nadn
op de hoge waarde die wij aan de echte geboden Gods moeu
toekennen. Hij zegt: Wie dan één van de kleinste dezer gebod
ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het
ninkrijk Gods"
Soms moet moedig worden gebroken met gangbare mening
Maar pas op dat er geen streep wordt gehaald door te veel. D
is het moeilijke van het restaureren van schilderijen. Het
moet er af, maar soms verdwijnt met het vuil het schilderij zt
Dan wordt het kostbaarste kunstwerk waardeloos.
Zo gaat het ook met Gods geboden. Maar daar komt nog it
bij. Wie Gods geboden te kort doet, doet zichzelf tekort. Hij
zeer klein heten in het Koninkrijk Gods. Wie in Gods gebot
snijdt, snijdt uiteindelijk in zijn eigen vlees. Wie de geboden b
ten werking stelt, stelt ook Gods werk voor hemzelf buiten w
king. Niet wij immers vervullen de wet, maar God vervult de w
voor ons. Hij kan niet voor ons vervullen, wat wij zelf afgesch
ven hebben.
We lezen vandaag: Jeremia31:l-9,
Van een onzer verslaggever»
LEIDEN Dr. A. W. Kist,
vandaag aan de theologische facull
van de rijksuniversiteit promoveen
sluit met zijn proefschrift „Antwoc
aan de machten" een loopbaan af
het vormingswerk, die na de twee
wereldoorlog aanving en die hij thi
op Oud Poelgeest, laatstelijk als r
diedirecteur, beëindigt. Zijn dissen
tie heeft hij op verzoek van het f
stuur der stichting Oud Poelgeest
schreven.
De heer Kist, die 56 jaar is,
van Oegstgeest naar Arnhem,
hij benoemd is tot rechter in de
rondissementsrechtbank. Hij zal
ciaal worden belast met het voo
reiden van een gecentraliseerde o f
dings van rechters en officieren
justitie.
Opvolgster van de heer Kist|
Oud Poelgeest wordt mejuifrouw
H. Voltelen, die al jarenlang aan
oecumenisch georiënteerde vorming
centrum verbonden is. Zij was
der voorzitters van de Algemi
Kerkvergadering (AKV), de leken
spraak in de hervormde kerk, die
Driebergen werd gehouden.
Dr. A. W. KIST
huis zal worden gehouden, hoeft door de Eurofa
natici niet met vrees en beven te worden afge
wacht, ook al probeert Labour zijn parlementariërs
tot tegenstemmen te verplichten. En zit Engeland
eenmaal in de EEG. dan loopt het er heus niet
meer uit. Sommige aanhangers van Labour zouden
dat wel willen. Maar de leiding van hun partij
heeft deze week in een memorandum over de
EEG duidelijk gemaakt, dat ze haar verzet tegen
de politiek van de regering-Heath niet zó ver zal
drijven, dat ze, wanneer Labour weer aan de
macht komt, -het Britse lidmaatschap ongedaan zal
proberen te maken. In beginsel verwerpt de La
bour-partij dit lidmaatschap dan ook niet ('wij zijn
niet anti-Euromarkt, en nog minder anti-Europees',
zegt het memorandum). Haar kritiek richt zich
alleen op de condities die de regering-Heath met
de EEG is overeengekomen condities overigens
die Labour volgens sommigen onder haar eigen
kopstukken wel zou hebben geslikt, als ze zeif
maar op de regeringskussen had gezeten.
Onder deze omstandigheden doen scherpe en bij
wijlen furieuze debatten zoals die vandaag stellig
in Blackpool worden gevoerd, dan ook sterk den
ken aan dat soort donquichotterie dat de Prediker
heeft betiteld als louter najagen van wind. De
energie, door het TUC eraan gespendeerd, zou
misschien beter besteed zijn aan pogingen om het
Engelse bedrijfsleven wat dichter te brengen bij
het peil van al die buitenlandse industrieën die
volgens Ian Mikardo zulke uitnemende produkten
afleveren.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Sprang (toez): J. Koo
ien te Werkendam; te Nieuwerkerk
a.d. IJssel: H. Jongerde» te Veenen-
daal; te Rijnsburg (toez.): M. H. Boo-
gert te Hellendoorn. Bedankt voor
Ridderkerk Slikkerveer: A. Romein
te Wezep. Beroepbaar: D. v.d. Bank,
Piusstraat 100. Eindhoven (gods
dienstleraar, voorber. pred. te Beek
(L).
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Urk: L. Hartholt
te Oostkapelle; de benoeming tot
hulppred. te Den Haag-W: dr. R. J.
v.d. Meulen em. pred. te Schevenin-
gen. Bedankt voor Oosterbeek: E. C.
Kim te Vroomshoop. Benoemd tot
geest. verz. van „Regger's Oord" te
Meppel: A. F. Goedendorp te Maas
tricht.
Aangenomen: naar Bunnik, H. G.
Boswijk te Paramaribo.
Protestantse campagne
te^en abortuswetten
LONDEN Protestanten in Enge
land zijn een campagne tegen de
voorgenomen liberalisering van de
abortuswetgeving begonnen Hun or
ganisatie heet „onschendbaarheid van
het ongeboren leven" (SOUL). Derek
Lindlev noemde het betreurenswaar
dig. dat tot nu toe alleen de rooms-
katholieke kerk tegen de verruiming
van de wetgeving geprotesteerd heeft.
R.k.-studeiiteii iu
Italië naar links
NAPELS (ANP) Na de r.k ar-
beidersorganisatie in Italië (Acli)
heeft nu ook de federatie van r.k.
studentenverenigingen (Fuci) een de
finitieve zwaai naar links gemaakt.
Op hun nationale congres in Napels
hebben de studenten zich uitgespro
ken tegen de autoritaire gezagsuit
oefening in de kerk, tegen het con
cordaat, tegen het verplichte gods
dienstonderwijs op de scholen en
voor de echtscheiding. De studenten
riskeren hiermee, dat de bisschoppen
hun placet aan de Fuci zullen intrek
ken. Hetzelfde is gebeurd met de ar
beidersbeweging.
KWARTET TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
D.,rdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie
J. de Berg (voorzitter),
H.-P Ester. G J Brinkman
J van Hofwegen.
DEN HAAG Dankzij scizoensin-
vloeden is de werkloosheid van man
nen in het noorden des lands in
augustus aanzienlijk gedaald. In
Drente namelijk van 2,6 pet. tot 2,1
pft. van de mannelijke beroepsbevol
king, in Groningen van 2,3 pet. tot 1,9
pet. en in Friesland van 2 pet. tot
eveneens 1,9 pet.
Daarmee liggen de drie noordelijke
provincies overigens nog steeds ver
aan kop: het landelijk percentage be
droeg namelijk 1,4 pet., evenveel als
in juli, want het totale aantal manne
lijke werklozen is slechts gering ge
daald, namelijk met 200 tot 40.000. Dit
aantal is altijd nog ongeveer ander
half maal zo groot als eind augustus
vorig jaar, toen er 26.500 werkloze
mannen waren.
De seizoensinvloeden waarvan dus
vooral het noorden (tijdelijk) profi
teert, hadden in hoofdzaak betekenis
voor de werkgelegenheid voor me
taalarbeiders, bouwvakkers, landar
beiders en losse arbeiders. In de sec
toren handel en kantoor, horeca en
vervoer (chauffeurs) steeg het aantal
werklozen, met name in de provincies
Noord- en Zuid-Holland, Noord-Bra
bant en Limburg.
Kruiswoord-puzzel
HORIZONTAAL: 1. foedraal. 4. optocht
8. boom. 10. rivier in Italië, 12. duw, IS
hoekbalkon, 17. Noors christenprediker, 11
soort, 20. soort bier, 22. betaalbewijs, 2
godsdienst van de Mohammedanen,
water in Utrecht, 2a Europeaan. 27. vocht
maat. 29. open plaats in een stad. 30. in
wendig. 31. gesloten. 33. lidwoord, 37.
hout, 38. keur, 39. gil
VERTICAAL: 1. tor. 2 rund, 3.
lengtemaat. 5. meisjesnaam, 6. en personw
(afk.), 7. hoog bouwwerk. 9. muzieknoot
11. soort bijl. 12. aanwezig, 13. handelsbe
trekking, 14. spitse bek van een vogel. IS
houten klepper, 18. Myth, figuur. 21. priem
24. lyrisch gedicht, 25. smjwerktuig, 27. on
heilaanbrengende godin, 28. opium toebe
reid om te roken. 32. rivier in Rusland. 34
Myth, figuur. 35. afk. van item. 36. sledt
37. muzieknoot
Oplossing vorige puzzel
Hor.: 1. porie, 5. boter. 10. Aken. 12. Olgt
13. de. 14. kever, 17. el, 18. Ira, 20. gem, 21
UI, 22. nl. 24. ar. 25. eker. 26. snel. f"
kn. 32. aar. .W. map. 36. eed. 38. tr. 39. regie
41. Io. 42. A'ida. 44. Nero, 46. talie. 47. steeL
Vert.: 1. padie, 2 oker. 3. re, 4 ink. 6. ooi
7. Tl. 8. egel, 9 rallv, 11. aver. 15. eg, 16. Ere.
19. anker. 21. Irene. 23. lek. 24. ank. 27. pa
tat. 29. raRe. 31. idool. 33 aria, 34. me.
37. Eire. 39 Rai, 40. ent. 43. dl. 45, Ee.
<3>mdat ik geen vijf meter van
de hoek stond I Een bon. Om
twee héle meters verschil, de
uitslovers!
Bij mijnglaasje-voor-het-eten
las ik, dat een man van 32 jaar
zwaar gewond was geraakt:
hij was een drukke straat in
gefietst, en hij had onvoldoen
de zicht naar links gehad.
Vanwege een auto, die zo
wat op de hoek geparkeerd
had gestaan...
A
i#.
-.eiWijé
**»-•
a