Meer met rekening houden eigen karakter media coebergh Nederland wil Antillen gouden handdruk geven Dr. Arntzen: breek met geref. kerken Universiteit Amsterdam maar 280 eerstejaars bij practica medicijnen Weinig interesse voor verplichte vorming bij werkende jongeren met coebergh nieuwe oogst hebtubesie bessen onder de (gratis) schenkkurk Bij inschakeling in evangelieverkondiging Ongerustheid over Forum BEROEPINGSWERK Een woord voor vandaag COMMENTAAR Triest Puzzelhoek Niet veel animo voor toto Witteveen naar Robeco Verras uw gasten, trakteer uzelf: Coebergh's nieuwe oogst bessenjenever is uit. Drink Coebergh püiit: 'n verrukkelijke borrel met temperament. Meng Coebergh in een longdrink: 'n zomerse verkwikking! ZWOLLE In een gemeenschap pelijke brief hebben Gedeputeerde Staten van Gelderland en Overijssel tegenover de minister van CRM hun ongerustheid uitgesproken over de uit perspbulikaties gebleken bezuini gingsplannen ten aanzien van het operagezelschal Forum. In de tekst stellen de beide colleges dat het ope ragezelschap in een behoefte voor ziet die vooral in de oostelijke pro vincies groot is. Uit het beleidsplan van Forum, zo vervolgt de brief, blijkt, dat men open staat voor een moderne aanpak. De Raad voor de Kunst, zo besluit de brief heeft een positief advies over het beleidsplan uitgebracht. De minister wordt ge vraagd dit advies op te volgen. NED. HERVORMDE KERK Aangenomen: naar Dronrijp (toez.) J. W. Schaap te Franeker: naar Haarlem-Schalkwijk: A. W. Lende rink te Rotterdam pred. buiteng. werkg. gevangenispreci. Bedankt: voor Meerkerk: R. E Kuus te Voorthuizen; voor Kooge veen: R. Holwërda te Renkum. GEREF. KERKEN Beroepen: te 's Graveland: kand. J. Ridderbos te Amsterdam, die dit beroep heeft aangenomen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Een pleidooi om veel meer gebruik te maken van de nieuwe communicatiemiddelen om de moderne mens te bereiken met het evangelie, hield Jan J. van Cappelleveen, pers secretaris van het Nederlandsch Bijbelgenootschap en van het ge reformeerd zendingscentrum op het Europees evangelisatiecongres- in Amsterdam. Tegelijk vroeg de oud-kerkredaeteur van Het Kwartet de 1300 evangelisten uit 35 landen te bedenken, dat elk medium zijn eigen wetten heeft. Te vaak denkt men. er mee te kun nen volstaan de preekstoel in het nieuwe medium over te planten. In de pluralistische samenleving van nu is het niet meer mogelijk, om alle mensen met dêzelfde methode te benaderen. Ht kan niet langer alleen de prediking zijn. De heer Van Capelleyeen verwachtte, dat in de komende jaren grote groe pen mensen alleen nog maar gewonnen zullen kunnen wor den door een geloof, dat zichtbaar wordt gemaakt in daden. Iemand die niet leest, kan men niet met een boek bereiken. Hoewel er één evangelie is. kan men de hele wereld van van daag niet met maar één boodschap bereiken. Daarom noemde de heer Van Capelleveen het een zegen, dat er zoveel nieuwe communicatiemiddelen zijn. Maar al deze middelen, hoe ver schillend ook, hebben één ding gemeen: wat er uit komt, is niet precies hetzelfde als wat er ingestopt werd. Het is als met een automaat: je doet er een gulden in en je krijgt vier kwart jes. Het is hetzelfde en toch niet. Eigen wetten Elk medium geeft het evangelie vorm volgens zijn eigen wetmatigheden. Dat gebeurde al in het nieuwe testament. Christus als de goede boodschap werd het evangelie „naar" Mattheüs, „naar" Marcus, Lucas en Johannes. Zo is het nog. Gods evangelie wordt het „evangelie naar het communicatie medium". Voor de evangelieverkondiging via de televisie bij voor beeld is de uitzending van een gewone kerkdienst onderge schikt. Dan moet men de preekstoel in de kerk laten en in plaats van de mensen te vertellen wat het geloof is, het ze met de camera laten zien. De heer Van Capelleveen wees op nog een medium, dat in alle huisgezinnen komt: het huis-aan-huis-blad. Wat gebeurt er vaak, als de kerk een kans krijgt, om het evangelie in zo'n blad te presenteren? Een dominee schrijft een meditatie. Weer probeert hij zijn preekstoel in dit nieuwe medium in te bouwen. Als mensen een krant lezen, willen zij geen meditatie, maar informatie. Zorg daarom voor een goed nieuws- verhaal of een interview met iemand, die wat te vertellen heeft waarom hij gelooft. Dan is het nieuws en het kan snel voor de lezers het Goede Nieuws worden. Dan is het niet lan ger het evangelie „naar" de preek stoel, maar het informatieve evan gelie „naar" de pers. Veel meer Hier zijn nog onontdekte gebieden van evangelisatie, waardoor veel meer en andere mensen bereikt zou den kunnen worden. Daar is ook een nieuwe groep mensen voor nodig (in het laatste geval bij voorbeeld niet de dominee, die voor de preekstoel is opgeleid, maar het gemeentelid-be roepsjournalist). De heer Van Capelleveen riep de gemeenten op, om inventief te zijn, te zoeken naar geschikte mogelijk heden en gebruik te maken van de aanwezige talenten onder de gemeen teleden. Daarbij wees hij ook op de vele mogelijkheden van communica tie door dienstbetoon, bij voorbeeld een dienst opzetten om dagelijks soep te koken voor kamerbewoners of be jaarden in de wijk. Christus zegt: „Gij zijt hel zout der aarde." Maar Hi/ laat er onmiddellijk op volgen: Gij zijl hel licht der wereld." Het zout moet ondergaan in het geheel. Onzichtbaar doet het zijn werk. Die woorden waren een waarschuwing tegen uiterlijk vertoon, te ven christenen die hun géwicht doen voelen omdat zij zichzelf ge wichtig voelen. Is er geen tegenstelling met wat volgt? Het licht der wereld is toch heel iets anders dan het verborgen zout? Het is alsof Christus zelf iets van die tegenstelling aangevoeld heeft, want Hij laat er onmiddellijk op volgen:'„Een stad die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven." Het gaat om dje laatste woorden. Wie de wereld intrekt, als zout er intrekt, blijft niet verborgen. Eens trok Christus zich terug. Maar dan lezen we: Hij kon niet verborgen blijven." Zo kan het waarachtige 'ook niet verborgen blijven als het zich helemaal richt op Chris tus. En wie in zijn Licht staat gaat zelf stralen. Een stralende christen trekt altijd de aandacht. Een diamant in een kluis is een dode steen. Maar als hij er uit komt, gaat hij leven. Zo is het met een christen ook. Wie zich uit de wereld terugtrekt, omdat hij de hoop opgeeft, komt in het duister te staan. God heeft de hoop nog niet opgegeven. Hij wil Zijn licht doen schijnen in die wereld en als wij op onze plaats staan gaan wij stralen. We lezen v^ndaa'g: Jesaja 33:17—24. Jan J. van Capelleveen gulden en kwartjes KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant D.»rdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie J. de Berg (voorzitter), H. P Ester. G. J Brinkman J van Hofwegen WILLEMSTAD Het stand punt van de Nederlandse parle mentaire delegatie, die, na een bezoek aan Suriname gebracht te hebben, momenteel op Cura cao verblijft, ontmoet ook in Willemstad veel kritiek. Zoals bekend hebben de volksver tegenwoordigers te kennen gegeven dat zij het koninkrijksstatuut als ver ouderd beschouwen en dat zo spoedig mogelijk stappen moeten worden ge nomen om te komen tot onafhanke lijkheid van de beide rijksdelen. Eén van de voornaamste redenen van de kritiek in Suriname en op de Antillen is de angst dat de steun die Nederland momenteel aan beide lan den verleent, zal afnemen. Vooral de voorzitter van de Antilliaanse Natio nale Volkspartij Unie, de heer J. M. G. Evertsz, uitte zich in felle bewoor dingen. „Nederland", zo zei de voorzitter van de NVP-U, „luistert naar eng-po- litieke opvattingen. We bevinden ons al in de periode van de gouden hand druk. Je bent zelfstandig, of je wilt of niet. Hulp, die je niet zult krijgen, wordt in het vooruitzicht gesteld om de pil te vergulden. Het Nederlands be lang", zo vervolgde de heer Evertsz, „is uitgewerkt. Nederland heeft zich veilig teruggetrokken binnen de EEG en de NAVO en het heeft geen mili tair pied terre meer nodig in de West. De heer Jonckheer (de gevolmach tigde minister van de Antillen bij de Nederlandse ambassade in Washing ton) mag af en toe komen opdraven bij de Verenigde Naties om te verkla ren dai Nederland in de Antillen geen kolonialistische politiek bedrijft. De Derde Wereld stelt zijn markten open voor Nederland en de Antillen hebben hun werk gedaan". Er waren ook andere geluiden. Oud-minister-president Ciro Kroon meende dat ernaar gestreefd moet worden de Antillen binnen zeven a acht jaar onafhankelijkheid te verle nen. De Nederlandse parlementaire delegatie keert zaterdag en zondag in twee groepen terug. Reagerend op een campagne in het ochtendblad De Telegraaf heeft het breed moderamen van de hervormde synode bestuur en directie van K°rk en Wereld openlijk gemaand een manifestatie af te keuren, die het komend weekeinde op haar ter rein zou worden gehouden. Het was een weekend van een menigte aktiegroepen, die onder het mot to „Kosmokomplot" ervaringen zouden gaan uit wisselen en actiemodellen zouden gaan beproeven. Het zijn alle maatschappelijke groepen, die in hun acties een duidelijk onbehagen weerspiegelen over de rol die ons machtige Westen speelt ten aanzien van de ontwikkelingslanden en van de wereldvre de. Nu is De Telegraaf al wekenlang doende zijn verbazing erover uit te spreken, dat zulke „anti westerse" en „ondermijnende" activiteiten op een terrein van de hervormde kerk kunnen plaatsgrij pen. Er is inderdaad sprake van een forse zelfkri tiek op het Westen en van een ondermijning van de valse gerustheid waarmee de grote meerderheid ook in ons land, langs de ijzingwekkende armoe de- en oorlogsvraagstukken heenleeft. In die zin ondermijnend zijn tal van uitspraken van de ker ken ook. maar misschien zijn ze door anderen, en met name ook door dit ochtendblad, nooit als zo danig ervaren, omdat er geen namen bij worden genoemd. Het instituut Kerk en Wereld is opgezet om werkelijk iedereen binnen te halen en in het ver leden is dus ook herhaaldelijk de CPN uitgeno digd, maar de vertegenwoordigers daarvan hebben zich nimmer laten zien waarschijnlijk uit angst voor „verslapping van het socialisme" in de dia loog met christenen, die dan ook in Rusland krach tig veroordeeld wordt. Kerk en Wereld ontkomt er echter niet aan een instituut te zijn van de hervormde kerk. En daar in zitten blijkbaar tal van mensen die het genoem de liberale ochtendbald lezen ook al zijn ze de christelijke partijen toegedaan en al zijn ze er boos over. dat deze niet zijn uitgenodigd voor een forum tijdens dat weekeinde. Het is inderdaad een triest feit, dat al deze actiegroepen, terecht of ten onrechte, van de regeringspartijen niets meer ver wachten en alleen nog maar de oppositiepartijen op hun huid willen zitten over hun ernst aangaan de bovenvermelde vraagstukken. Het forum zcu dan ook gaan over binnen- en buitenparlemen taire oppositie tegen het regeringsbeleid. De groe pen waarvoor Sjaloom als coördinator en woord voerder optrad motiveerden dat door te ver klaren, dat het met de vertegenwoordigers van de regeringspartijen erbij een heel andere discussie zou worden, waarbij de oppositiepartijen zich prach tig progressief zouden kunnen opstellen, terwijl men juist deze partijen alleen a faire wilde nemen. Het breed moderamen van de synode en het Kerk en Wereld-bestuur spreken nu van een een zijdige opzet en verklaren dat dit niet meer mag gebeuren. Zonder overigens de staf alsnog te som meren die eenzijdigheid te corrigeren, waarmee Kerk en Wereld kennelijk gehoopt heeft het week end nog te kunnen redden, dat anders voor de ac tiegroepen onaanvaardbaar zou worden. Kerk en Wereld is hier zichtbaar in de knel ge raakt in het beroemde polarisatieproces, dat ook aan de kerken niet voorbijgaat. Dat wordt verder bevorderd, nu Sjaloom zich als coördinator van de actiegroepen uit de hele onderneming heeft te ruggetrokken. Dat zou wel eens zijn repercussies kunnen hebben voor de komende Interkerkelijke Vredesweek. waarin men het talent en de infor matie van vele van deze actiegroepen hard nodig heeft al was het alleen maar om concreet te blijven. Dat het breed moderamen geschrokken van de invloed van De Telegraaf-publikaties in de hervormde kerk wèl haar instituut Kerk en Wereld onder druk heeft gezet, maar het niet te vens krachtig in bescherming heeft genomen to gen de lasterlijke aantijgingen van ditzelfde och tendblad waarin het als een soort vooruitgescho ven terreinpost van Moskou wordt afgeschilderd, is bijzonder moeilijk te verteren. Zowel het een zijdig ingrijpen van het breed moderamen als de reactie van Sjaloom kunnen het polarisatieproces en de vervreemding tussen de generaties slechts bevorderen. De kerk dreigt daardoor het contact met vele jongeren te verliezen, die handen en voeten willen geven aan haar eigen verklaringen en de actie groepen beroven zich gaandeweg van een publiek dat nog aanspreekbaar is op zijn morele verplich tingen. Men kan zo lang doorgaan met polariseren tot men zelf bevriest. Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. smalle Weg, 3. voertuig, 4. behoeftig, 6. familielid, 7. zangstem, 9. droogoven (Z.N.), 11. oude lengtemaat. 12. staat soms boven drukwerk, 14. boom, 15. rund, 17. volksnaam van de kauw, 19. niet parkeren (afk.), 20. muzieknoot, 22. voor zetsel, 23. paard, 25. sprookjesfiguur, 27. zwemvogel, 29. bitter vocht, 30. vochtmaat, 31. masker. Verticaal: 1. voor, 2. waterkering,*3. heks, 5. bedekt bloeiende plant, 7. telwoord, 8. scheik. element, 9. spil van een wiel, 10. meisjesnaam, li. eikenschors, 13. zeepwa ter. 14. grond die bij een hoeve behoort, 16. verlegen. 18. slede, 19. naschrift (afk.), 21. klaar. 22. Oriënt Express (afk.), 24. ge zichtsorgaan, 26. water in Utrecht, 27. bergweide. 28. toiletartikel. Oplossing vorige puzzel Hor.: 1 rapé. 4. hap. 7. game, 8. vaal, 9. anode. 11. ara, 12. salon, 14. ga. 15. nip, 16. as, 17. etage, 19, Ier, 21. santé, 23. olie, 24. vier. 25. nis, 26. lege Vert.: 1. Ran, 2. Amos, 3. pedant, 4. liaan, 5. aar. 6. plansier, 7. ganglion, 10. Elias, 13. opgave, 17. Eris, IR enig, 20. EU, 22. TEE. Van een onzer verslaggevers 's-GRAVENDEEL Dr. M. J. Arntzen heeft „Een ernstig woord" gericht tot zijn „geloofs genoten, achtergebleven in de gereformeerde kerken", waarin hjj hen aanspoort deze kerken te verlaten. In een brochure van twaalf pagina's zegt hjj: „Verlaat een kerk, die de dwalenden de hand boven het hoofd houdt." In januari legde dr. Arntzen zijn ambt als predikant van de gerefor meerde kerk te 's-Gravendeel neer. Enkele maanden later aanvaardde hij een beroep naar de gereformeerde kerk (vrijgemaakt; buiten verband) van Breukelen. Wilde hij in januari anderen nog niet opwekken, met de gerefortneerde kerken te breken, thans maant hij: „Nu zoveel protesten en bezwaar schriften niet hebben geholpen, werp het juk af, dat u is opgelegd, en neem de vrijheid die Christus geeft, zodat u iHem weer met een vrij geweten kunt dienen." „We moeten ook een goede gemeen te met trouwe leden, een gemeente waaraan we gehecht zijn niet lief hebben boven Jezus." Van het kerk verband als geheel geldt volgens dr. Arnt7en. dat vrijzinnigen belangrijke posities innemen. Hij spreekt van „vreselijke afval". „Het meest be klemmende is wel, dat de synode geen enkele veroordeling heeft uit gesproken over de vele dwaallerin gen, die in haar midden gevonden worden en die met de goddelijke waarheid in flagrante strijd zijn. De synode wil alleen spréken met de ongelovige richting in onze kerk, maar dat is niet wat de Here vraagt." Onwaarachtig Hij herinnert aan „de vaderen in 1834 en 1886. die toen de moed had den met een onwaarachtige kerk te breken." Aan het slot schrijft dr. Arntzen: „Mijn bede en wens is, dat u uit de gereformeerde kerken, die zich zo on- 'bekeerlijk hebben getoond, zult ver trekken. Mogen de duizenden en de tienduizenden uitgeleid worden. En als God vandaag nog niet de ogen opent, nog niet de moed en de kracht geeft die nodig zijn, geve de Heere Dr. M. J. ARNTZEN dan toch spoedig een opleving, de moed, bezieling e* geloofkracht, die Luther en Calvijn, De Cock en Brum- melkarr.p, Kuyper en Rutgers hebben gehad. Voeg u bij een kerk, waar door Gods genade de gereformeerde belijdenis, de kern van het evangelie, aanvaard wordt. Zulke kerken zijn er door Gods genade in Nederland nog." Van een verslaggever AMSTERDAM Gerefor meerden moeten niets van de voetbaltoto hebben. Katholie ken spelen net iets meer dan onkerkelijken en Nederlands Hervormden in de nationale voetballoterij. Dit zijn een paar uitkomsten van een door het Nederlands Instituut voor de Publieke Opinie en het Marktonderzoek (NIPO) gehouden steekproef. Ujt het onderzoek blijkt on der meer dat het deelnemings percentage vei^eleken met 1965 is teruggelopen van 25 tot 21 procent. Een percentage van veertien speelt af en toe tot zelden mee in de toto. Van de gereformeerden speelt maar zeven procent re gelmatig. Mannen wagen iets vaker een gokje dan vrouwen. Maar ook van de mannen doet 61 procent nooit mee aan de voetbaltoto. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Van de vijf tienjarige werkende jongeren die verplicht zijn tot een dag on derwijs per week heeft slechts Weverij dicht: alle tien man ontslagen Van een verslaggever COEVORDEN De tien perso neelsleden van de textielindustrie Humlen in Coevorden is ontslag aan gezegd. Humlen is een dochteronder neming van een Noors bedrijf in Ale- sund bij Bergen. De weverij, waar jersey wordt gemaakt, is 2'/i jaar ge leden naar Coevorden gekomen, om dat men daar afzetmogelijkheden voor de export naar West-Duitsland en andere EEG-landen zag Het filiaal, dat een behoorlijke in vesteringspremie ontving en direct met de produktie kon beginnen om dat het gemeentebestuur een indus triehal beschikbaar stelde, bleek niet rendabel. De machines zullen worden verkocht. Een verkoopkantoor van Humlen blijft wel in Coevorden gevestigd een klein deel zich aangemeld bij een instituut voor onderwijs of vorming. In Rotterdam en omstreken hebben zich nog geen 600 jongeren laten in schrijven bij de zes vormingsinstitu ten. In Amsterdam heeft het PvdA- raadslid P. A. Rutgers van der Loeff B. en W. vragen gesteld over de geringe belangstelling bij de werken de jeugd. Deze pessimistische geluiden komen niet onverwacht. Wim Bos, voorzitter an de katholieke werkende jeugd, heeft zondag jl. al de vrees uitge sproken dat maar éénderde van de jongeren aan zijn vormingsplicht vol deed. Hoe de cijfers landelijk liggen is op het ministerie van onderwijs nog niet bekend. Men verwacht dat het beeld pas in de loop van oktober compleet zal zijn. De controle op de naleving van de per 1 augustus van kracht geworden partiële leerplicht is toe vertrouwd aan de gemeenten. Deze beschikken echter niet over straf sancties om de opkomst af te dwin gen. Het Amsterdamse raadslid Rutgers van der Loeff wil van B. en W. weten 'noc de situatie in Amsterdam nu is en welke maatregelen B. en W. zullen nemen om deelname van werkende .-jongeren aan vorming en onderwijs te verbeteren. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De medische faculteit van de universiteit van Amsterdam zal niet meer dan 280 eerstejaars studenten tot de practica toelaten. Dit getal is bepaald na een onder zoek door het organisatiebureau McKinsey en in overleg met minister De Brauw (wetenschappen). Minister De Brauw had aanvankelijk getwij feld aan de juistheid van de opgave van de medische faculteit. Het bestuur van universiteit en fa culteit zeggen in een verklaring dat alle studenten die ingeschreven wor den volledig onderwijs moeten krij gen. Maar er is hier sprake van over macht waardoor dit onmogelijk wordt. Daarom worden wel alle studenten die zich aanmelden ingeschreven, maar zal door loting worden uitge maakt welke 280 studenten de practi ca mogen volgen. De afvallers kunnen wel de colleges van het eerste jaar volgen. Hoeveel studenten op de wachtlijst voor de practica zullen komen is nog niet bekend. De studentenorganisatie ASVA heeft nog niet beslist over het aanspannen van een kort geding te gen de faculteit. De sectie geschiedenis van de uni versiteit van Amsterdam heeft zich Franse politici zouden drughandel bescherming geven MARSEILLE (AFP, Reuter) De douane in de Franse havenstad Mar seille is van mening dat de plaatselij ke onderwereld politieke bescherming geniet. „Er is in Marseille een zeer invloedrijke onderwereld die politieke bescherming had en heeft", zo hebben regionale leiders van da Franse bond van douanebeambten verklaard naar aanleiding van beschuldigingen van John Cusak. hoofd van de afdeling Europa van het Amerikaanse bureau voor de bestrijding van de handel in verdovende middelen. Cusak had on langs gezegd dat benden in Marseille ongestraft minstens 10 miljoen dollar per maand verdienen met de smokkel van verdovende middelen naar de Verenigde Staten. Hoge Franse func tionarissen hebben dit ten stelligste eveneens beraden op de moeilijk} den die ontstaan door de grote t« loop van studenten. De sectie zal andere secties geschiedenis in land uitnodigen voor gezamenl overleg. In Utrecht is reeds besloten tot studentenstop voor geschiedenis. ASVA heeft al bij voorbaat geproti teerd tegen een herhaling van dit sluit in Amsterdam. De secties Spaans en geschiedei van de Rijksuniversiteit in Leid zullen op het laatste nippertje alsu overgaan tot beperking van het aa tal eerstejaarsstudenten. Dit heeft decaan van de faculteit der letter prof. dr. A. E. Cohen, gisteren m< gedeeld op de voorlichtingsdag v< eerstejaars. Volgens hem zou de kv liteit van het onderwijs te lijden hi ben van een ongelimiteerde toelati van nieuwe studenten. Het gaat in Leiden wel om klei aantallen. Eind augustus waren er gegadigden voor de studie Spaans 43 voor geschiedenis. Maar verwal wordt dat dit aantal in de loop v september nog zal stijgen. Er zout te weinig docenten zijn en de caps teit van het talenprakticum zou klein zijn om iedereen dan op te vi gen. De faculteit der letteren heeft v der brieven geschreven aan de ne| aankomende eerstejaarsstudenten i een hbs-diploma. De faculteit hen erop, dat de wet voor toelat tot de examens in de letterenfac teit als vooropleiding gymnasium atheneum vraagt. Weliswaar is een wetsontwerp in voorbereiding de rechten verbonden aan het diploma gelijk te stellen aan die het atheneumdiploma, maar dit werp is nog niet in de minister! geweest. Bij plaatsgebrek, bij beeld bij werkcolleges, zullen studenten met een gymnasium atheneumdiploma voorgaan. ROTTERDAM Oud-minil Witteveen heeft zich bereid verkil als adviseur van de Robeco-groep| te treden. In de op 29 septeml houden vergaderingen zal naast adviseurschap van dr. Witteveen aandeelhouder» worden voorge. hem te benoemen tot corr.mis van de beleggingsmaatschappijen beco, Rolinco, en Utilico. Dr. H. Witteveen was minister van finai in de jaren 1963 tot 1965 en 1967 1971.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2