Vondelpark herinnert aan
de nadagen van „Rome"
Verzoen ingsdiens t
gerestaureerde kerk
I
Spaanse bisschop steunt stakers
in
hé
Geen ruimte om ovei
leven na te denken jü
WERKENDE JONGEREN:
Billy Graham tot evangelistencongres:
Uw probleem
is het
DALE CARNEGIE
onze....
BEROEPÏNGSWERK
Prof. Verkuvl
12 (laven voor
„Génezeres"
Kritische gemeente
IJ-mond erkend
Een noord voor vandaag
Puzzelhoek
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM ,,Ik ben hongerig en dorstig naar de geestelijke gemeenschap met mijn broe
ders in Europa. Ik heb de afgelopen weken avond aan avond gepreekt in Californië en de ko
mende weken zal ik avond aan avond preken in Texas. De meesten van u heb ik vroeger al ont
moet op eerdere campagnes in Europa. Maar het bleek mij dat u elkaar niet kende. Op dit congres
zie ik u allen bijeen.
Ook al verschilt u lichtelijk van
opvattingen en al hebt u onderling
kleine verschillen in de interpretatie
van de bijbel, uw hart klopt voor de
evangelisatie. Ik zal de komende
week grotendeels op mijn knieën le
ven en bidden, dat Amsterdam 1971
een even groot keerpunt voor de we
reld wordt als Edinburgh aan het be
gin van deze eeuw".
Deze woorden sprak dr. Billy Gra
ham zondagmiddag in 't RAI-con-
grescentrum in Amsterdam bij het
begin van het Europese congres voor
evangelisatie, dat tot 4 september zal
duren.
Graham zei nog altijd dank ver
schuldigd te zijn aan de Europese
kerken omdat die met hun geld en
gebed het evangelie hebben doen
overplaten naar 't westelijk half
rond. Maar nu heeft de verwereldlij-
king veel meer dan ergens anders op
aarde de geesten in Europa aangevre
ten. zodat dit continent weerloos de
explosie van de kennis enerzijds en
van de decadentie anderzijds onder
gaat.
Gevareu
De grootste gevaren zag Graham in
het humanisme, dat de behoefte van
de mens aan God ontkent en in de
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
nehandi-llnit worden genomen. Ge-
iielmhoudlng is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten ln afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
*>rlef dlcni een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Onze zoon studeert elders
aan de H.T.S. Hij woont daar op ka
mers. Wij ontvangen voor de zoon
enkelvoudige kinderaftrek en kinder
bijslag. In augustus begint zijn prak
tijkperiode. wat een jaar zal duren.
Daarna volgt een jaar afstuderen.
Hoeveel loon krijgt hij in zijn prak
tijkperiode? Kan door dit loon K.A.
en K.B. in het gedrang komen? Ik
meen gelezen te hebben dat de Hoge
Raad beslist heeft dat een praktijk
jaar geen invloed! mag hebben op
K.A. en K.B.
Dan lees ik in Elseviers belasting-
gids: ..Indien het kind gedurende zijn
praktijkjaar loon geniet, kan dit loon
de mate van kinderaftrek beïnvloe
den. Het kan echter ook zijn, enz.
enz. dat het ongewijzigd blijft".
Speelt hier de willekeur van de be
lastinginspectie een rol? Worden voor
K.A. en K.B. dezelfde normen gehan
teerd? Mijn ondervinding was, wel
K.B. en geen K.A. volgens de belas
tinginspecteur. Mijn ondervinding
van belastinggidsen is deze: Vol vage
termen, zoals ..vermoedelijk", enz. of
..allicht zal de inspecteur, in beginsel,
ons inziens", enz.
Antwoord: Uit uw brief maken wij
op dat uw zoon nog beneden de 16
jaar is. Ook dan bevreemdt het ons,
dat u niet in aanmerking komt voor
meervoudige K.A. en K.B.
Inderdaad behoeven eigen arbeids
inkomsten van het kind niet in aan
merking te komen ter beantwoording
van de vraag of de vader het kind
geheel of nagenoeg geheel onder
houdt, ten aanzien van de K.A. Als
het kind de arbeidsinkomsten op een
spaarbankboekje zet of gebruikt voor
een wat ruimer manier van leven,
dan komen deze inkomsten niet in
aanmerking voor bepaling van de
K.A. Gebruikt het kind het loon voor
levensonderhoud, dan maakt dit ech
ter wel verschil. Hier is er een ver
schil met de K.B.
Voor het overige stemmen de richt-
liinen globaal overeen, maar de uit
leggers van deze richtlijnen zijn ver
schillende instanties, zodat uiteenlo
pende beslissingen mogelijk zijn. zon
der dat men mag spreken van wille
keur.
Het is dus mogelijk dat K.B. en
K.A. in gevaar komen of worden ge
drukt. Het is dus geen wonder dat de
handboeken noodgedwongen wat
vaag zijn, want deze vaagheid komt
overeen met de werkelijke situatie.
Waarom geeft een vader in een
dergelijk geval niet enkele tientjes
uit voor een geroutineerde en bonafi
de belastingadviseur, die dan gele
genheid heeft aan de hand van de
hele stand van zaken de beste ge-
dra esliin aan te geven?
Ga dan ook na of u niet in aanmer
king komt voor tweevoudiee of zelfs
als de zoon boven de 16 jaar is, drie
voudige K.A. en K.B.
NFD. HERVORMDE KERK: Beroe
pen: te Katwiik aan Zee, J. Catsburg
te St Maartensdijk.
GEREF. GEMEENTEN: Beroepen:
te Nieuwerkerk (Zld) en te Veen, G.
Schipaanboord te Rotterdam-Zuid.
INTERMENSELIJKE
VERHOUDINGEN
SPREKEN
IN HET OPENBAAR
Een mondelinge cursus in spreekvaar
digheid, omgang met mensen,
enthousiasme. geheugentraining en
zelfvert róuwen.
Bezoek vrijblijvend onze contactavond.
DEN HAAG, restaurant ..de Kroon",
Spui 10, 31 augustus, 1 en 3 september,
8 uur nm.
Sponsor: Aloserij. Instituut.
Inlichtingen: Tel. 01018 87 71
Ook klassen te Amsterdam, Haariem,
Utrecht en Rotterdam.
moderne theologie, waarvan de beoe
fenaren „wel mededeling doen van
wat zij niet geloven, maar niet van
wat zij geloven".
De kerk in Europa is geen kracht
tot evangelisatie meer maar veeleer
zelf een evangelisatieterrein gewor
den.
Graham bleek ook al een uitstapje
naar het Vondelpark gemaakt te heb
ben en zijn reactie was: „Het hedonis
me in het Vonderpark roept herinne
ringen op aan de nadagen van het
Romeinse rijk".
Hij betuigde dat er niet twee evan
geliën zijn, één van de individuele
redding en één van sociale bevrij
ding, maar dat deze beide inéén ho
ren. Toch wees hij erop dat de ver
houding van de mens tot God in de
eerste vier van de Tien Geboden tot
uiting komt en de verhouding tot de
medemens pas in het vijfde gebod.
Het eenzijdig benadrukken van de
laatstgenoemde verhouding noemde
hij dan ook het paard achter de wa
gen spannen. Een kerk die zich voor
namelijk daarmee bezighoudt is als
een zakenman die een artikel waar
de hele wereld naar smacht, uit de
markt houdt.
Dat is de behoefte van de mens aan
God. De kerk in Europa heeft daarin
tragisch gefaald en daarom is zij
schuldig voor Gods aangezicht.
Verwachting
Graham constateerde daartegen
over dat de kerken in Amerika zich
openstellen voor het evangelisatie
werk en dat talrijke radiostations
hem zendtijd aanbieden voor de ver
kondiging. Op grond van zijn erva
ringen zei Graham van een komende
serie evangelisatietoespraken onge
veer een miljoen brieven en 30.000
bekeringen te verwachten.
In Europa is die ruimte er niet voor
de verkondiging van het evangelie en
zijn de faciliteiten van bet „Trans-
world Radio"-station hard nodig Dat
de kerken er geen geld voor zeggen
te kunnen missen vond Graham niet
Billy Graham tijdens de samenzang
op het evangelistencongres in de
RAIte Amsterdam.
te verdedigen. „Dan zullen de kerken
eerst maar eens terug moeten keren
naar een bijbelse armoede."
Uitvoerig beschreef hij opnieuw het
fenomeen van de Jesus-Re volution in
de V.S. Zo is er volgens hem op veie
plaatsan in de wereld al een spanning
gaande waarin duidelijk wordt dat
God bezig is een nieuw begin te ma
ken. In Europa zei hij hier en daar
waar te nemen dat intellectuelen de
leegte van hun leven beseffen en
naar het evangelie reiken.
Keerpunt
„In het geestelijke en morele va
cuum waarin het oude Europa ge
raakt is kan dit congres door Gods
genade een keerpunt betekenen", al
dus Graham.
De voorzitter van het congres, de
Brit Gilbert W. Kirby, verzocht de
deelnemers vervolgens zich over in
gebedsgroepen te verenigen, 's A-
vonds sprak de Franse predikant
Henri Blocher over „De verloren toe
stand van de mens".
DJAKARTA Koningin Ju
liana en prins Bernhard hebben
zondagochtend, alvorens naar
Bandoeng af te reizen, in Dja
karta de kerkdienst bijgewoond
in de Immanuelkerk. Het was de
wens van de koningin dat alle
officieel vertoon daarbij achter
wege bleef. Voorganger was
prof. dr. P. D. Latuihamallo, rec
tor van de theologische hoge
school te Djakarta.
Deze heeft ook een belangrijke
plaats ingenomen bij de besprekingen
die dit jaar in Driebergen werden ge
houden tussen de raden van Indone
sische en Nederlandse kerken. Het li
turgisch gedeelte van de dienst in de
gerestaureerde Immanuelkerk word
verzorgd door ds. Siwy van de Indo
nesische kerk te Djakarta.
Op 24 augustus 1839. de verjaardag
van koning Willem I werd in deze
kerk de eerste dienst gehouden en bij
die gelegenheid kreeg ze de naam
.Willemskerk". In 1948 werd ze tot
Immanuelkerk herdoopt. Er hebben
zich, naar dr. Latuihamallo in zijn
preek memoreerde, in dit gebouw ve
le gebeurtenissen afgespeeld die niet
altijd kerkelijk verantwoord waren.
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
D -rdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie
J de Berg (voorzitter),
H. P Ester, G .1 Brinkman
J van Hofwegen.
Prof. Verkuijl heeft weer van zich
doen spreken. Ik zou aan hem willen
vragen of hij in het zogenaamde ko
loniale tijdperk (vooral in de laatste
eeuw) zoveel rechteloosheid heeft ge
ilen als nu het geval is ln Indonesië.
Verder heb ik ook een vraag aan
dr. Meinsma. Overdrijf hij niet teveel
wat het roken betreft? Ongeveer zes
tig jaar geleden had ik een gesprek
met mijn huisdokter over het roken:
Zijn antwoord was: Zou u zich alles
willen ontzeggen om een paar jaar
langer te leven? Ik niet.
In Handelingen 7 vers 13 wordt
gesproken over de verstandige man.
Ik heb eens een spreker het verschil
horen uitleggen tussen een verstandig
en een geleerd man. Het is wel dui
delijk, dat niet alle geleerden even
verstandig zijn.
Den Haag J. van Die
Oude Molstraat 25
Maar. zo zei de voorganger, het heeft
God desondanks behaagd in deze
ruimte zijn werk der verzoening te
doen voortgaan.
Verzoening
De verzoening van de wereld in
Christus was ook het thema van prof.
Latuihamallo's preek. Hij had als
tekst woorden uit 2 Corinthe 5. Pau-
lus schrijft daarin over verstoorde
verhoudingen in de gemeente. Ook de
verhouding tussen apostel en de lei
ders der jonge Griekse christenen
was verstoord.
Er zijn misverstanden en ophitse-
rijen die afkomstig schijnen te zijn
van de kant van de joden. De apostel
vind de Griekse christenen hoogmoe
dig, prat op een groots cultureel ver
leden. De Joden in diaspora vormen
daarbij een eigensoortig fenomeen.
Wil er een nieuwe relatie ontstaan
in de gemeente dan kan dat alleen
gebeuren door de verzoening. Niet
dat wij behoeven te trachten God
gunstig te stemmen. Hij neemt zelf
het initiatief tot de verzoening door
het lijden en sterven van Christus.
Dat is er ter wille zowel van de Co-
rinthiërs als van de hele mensheid.
Doordat God onze zonde en schuld
heeft verzoend zullen de gemeentele
den een vernieuwing kunnen onder
gaan. En die verzoening hebben zij
aan de hele wereld te bedienen.
UTRECHT De 51-jarige me
vrouw E. J. Prince-Corte, de uit Bra
bant afkomstige „wonderbaarlijke ge-
nezeres", die sinds kort in Utrecht
woont, is door de kanton
rechter in Utrecht veroordeeld tot 42
dagen hechtenis waarvan 30 voor
waardelijk met een proeftijd van
twee jaar.
De officier van justitie had zes
weken onvoorwaardelijk geëist waar
bij hij de strafmaat motiveerde mede
door aan te voeren dat mevrouw
Prince in maart van dit jaar al tot
geldboetes is veroordeeld door de
rechtbank in Breda.
In juni was zij in Utrecht weer
begonnen met haar genezingen, die
blijkens de processen-verbaal groten
deels bestaan uit niet al te zachtzin
nig kloppen op het hoofd, drukken op
de borst, knijpen in de nek, rug of
buik en het buigen van de benen.
Sommige van haar patiënten ver
klaarden voor kantonrechter mr. M.
Burlage dat zij baat hadden gehad
bij de behandeling van mevrouw
Prince; anderen hielden dezelfde
klachten of deze verergerden.
BEVERWIJK (ANP) Bisschop
Th. Zwartkruis van Haarlem heeft
zijn goedkeuring gegeven aan het
statuut van de kritische gemeente
IJmond. Deze wordt hiermee erkend
als een kerkelijke vereniging met een
eigen bestuur, de bisschop verwacht
van de kritische gemeente, dat deze
ernst zal maken met haar wens tot
verbondenheid met de kerkgemeen
schap en met hemzelf".
Het betreft hier een groepering die
ontstaan is bij de thematische litur
gievieringen in St. Josephparochie in
Beverwijk. Deze groep had in een
verklaring op 10 januari van dit jaar
gevraagd:. „Kunnen wij in deze kerk
ruimte zelfstandig en onder eigen
verantwoordelijkheid en in contact
met andere gelijkgezinde plaatselijke
gemeenten ons werk voortzetten?"
Men wil een kerk met een zeer ac
tief aandeel van de lekengelovigen.
En vooral wil men een viering van de
liturgie, die leidt tot een dienst aan
de wereld. De bisschop heeft gezocht
naar mogelijkheden om deze ruimte
te geven, de groep, die zich voortaan
wil noemen: ..Kritische gemeente
IJmond" wordt erkend als een kerke
lijke vereniging met een eigen be
stuur. De bisschop is hierin vertegen
woordigd door de door hem benoemde
moderator en door een door hem aan
te wijzen contactpersoon. De vereni
ging geniet dus zelfstandigheid ten
aanzien van de parochie en het deke
naat en krijgt een rechtstreeks ver
houding tot de bisschop.
Zalig zijn de reineil van hart, zegl Christus lol Zijn discipel
Het ziet er naar uit dat vele uitgevers in onze tijd een tegenox
gesteld motto hebben: Zalig zijn de scxuele praatjeswant
brengen geld in onze laatjes". In onze westerse wereld gaan o
een heleboel adverteerders er van uit dat onreinheid beter v
koopt dan reinheid. Iemand heeft eens geschreven dat onze u
terse maatschappij een hyper- se.xuele maatschappij is. Het is
zo ver gekomen dal sommige theologen in alle ernst zich afvi
gen of we niet een „nieuwe moraal" nodig hebben. Wie zich vt ate
daag verzet tegen veel moderne lectuur (het geschrijf heeft gt anl
recht op het woord literatuurxvordt al spoedig voor oudenvT
en achterlijk uitgekreten.
Maar laten we oppassen, ook als we een ernstig vraagteken z *n
ten achter deze ontwikkeling. We kunnen ons verzetten tegen Jj,
lerlei uitspatting in geschrift en daad. maar daarmede hebben w
nog niet voldaan aan de woorden van Jezus. De Heiland zi ge\
niet: „Zalig zijn de mensen die niet meedoen". Hij zegt veel
per: „Zalig zijn de reinen van hart". Het gaat niet om ons int, f
hik vertoon, maar om onze innerlijke levenshouding. Niemai
kan zijn xvat Christus van hem vraagt, zonder geestelijk door
Heiland gereinigd te worden.
We lezen vandaag: Jesaja 26:9-15
rgd
nds
>mt
jntic
Inzii
ingr
irez.
ltsta
litei
flat
Van een onzer verslaggevers
GEMERT De beweging van
de werkende jongeren is veel
meer dan een vraag naar meer
onderwijs. Wat hun dwars zit is
dat zij niet de kans krijgen zich
te ontplooien en te ontwikkelen
zoals de andere zestig procent
van hun leeftijdgenoten. De
ruimte om over zichzelf en over
het leven na te denken wordt
hun niet gegund, omdat zij in de
eerste plaats hun goedkope ar
beidskracht moeten aanwenden
voor de nationale economie.
Wim Bos, voorzitter van de Katho
lieke Werkende Jongeren, ging zater
dag eens wat dieper in op de oorza
ken van de onvrede van de werkende
jongeren, toen hij sprak op de sociale
studiedagen' van het N.K.V. in Bra
bant. Hij ging er kennelijk van uit
dat in dit gezelschap de eisen van de
werkende jongeren inzake onderwijs
en vorming wel bekend waren.
Gerenommeerde persoonlijkheden
van de sociale gerechtigheid in het
onderwijs (dr. J. Grandia uit Rotter
dam en dr. J. A. van Kemenade uit
Nijmegen) hadden bbvendien het con
gres in Gemert al verzadigd met so
ciologische wijsheden over het onder
wijs. Voor Wim Bos was er zo alle
gelegenheid te beschrijven wat de
werkende jongeren zelf er in hun
hart van denken.
Wij weten, aldus prof Latuihamal
lo, dat het. niet alles rozegeur en ma
neschijn is in onze ontwikkelingssa
menleving. Maai* juist daarom is het
onze gemeenschappelijke taak de
maatschappij en ons volk, osk inter
nationaal gezien, van dienst te zijn en
te participeren in de beweging die hij
eenmaal in Jezus Christus is begon
nen. Moge God onze beide volken zijn
zegen schenken, zo besloot prof. La
tuihamallo zijn preek.
Koninklijk naar
hezoekt vulkaan
BANDUNG Koningin Juliana en
prins Bernhard hebben vanmorgen
een bezoek gebracht aan de Tangku-
ban Prahu, de bekende vulkaan bij
Bandung. Na een prachtige rit be
reikten zïi de krater, waaruit onwel-
riekenae zwaveldampen opstijgen.
Tijdens het bezoek aan de krater
maakte prins Bernhard film- en foto-
opnamen.
Na de tocht naar rle Tangkuban
Prahu brachten de Koningin en de
Prins een bezoek aan het blinden-in-
tistuvi „Wyata guna". dat in 1901
door de Nederlander dr. Westhoff
werd gestichting. IN het instituut
verblijven op het ogenblik 94 kinde
ren. die daar onderwijs krijgen en
verder 86 volwassenen, die er ar-
beiastnerapie ontvangen.
Het bezoek aan het blindeninstituut
was het laatste programma-onderdeel
van de Koningin en de Prins aan
Bandung. Maandagmiddag om half
twee het is dan in Nederland half
acht in de ochtend vertrekken zij -
per vliegtuig naar Diogiakarta. waar
zij vanavond zullen dineren met sul
tan Hamenku Buwono.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. dweper, 8.
volksnaam van de kauw, 9. lofspraak,
10. waterstand, 12. ik (lat), 13. priem,
15. bedrog (barg.), 17. soort bier. 19.
bloeiwijze, 21. vis, 23. meisjesnaam,
24. aardrijkskundige aanduiding, 25.
muziekinstrument, 26. of dergelijke
(afk.), 27. lusthof, 29. manier van kle
derdracht, 31. kippenloop, 32. lijkvaas,
34. grondsoort 35. paardje, 37. lof, 39.
maanstand, 41. plant, 43. voorzetsel,
44. prachtig.
Verticaal: 1. muzieknoot 2. zelf
kant 3. sierplant 4. meisjesnaam, 5.
plaatsje bij Trier, 6. gevangenishok. 7.
welaan, 8. springhaas, 11. pronken, 12.
plaats in Gelderland, 14. bijrivier van
de Weichset 16. plaats in Drente, 18.
aalgeer, 20. positieve electrode, 22.
nachtgewaad, 23. bergweide, 28.
bouwland, 30, gehoor orgaan, 32.
plaats in N. Br. 33. familielid, 36.
nauw, 38. hogepriester te Silo, 40.
lengtemaat (afk.), 42. scheik. element,
43. pers. voornaamw.
Oplossing vorige puzzel
Hor: 1. forel, 4. pa, 5. os, 7. nota, 9.
Ares, 11. nar, 12. sap, 14. Ier,16. Ta. 18.
An, 19. re, 20. la, 21. ar. 22. eb, 23. Em,
25. me, 27. tod, 29. eek, 31. dal, 33. leeg,
35. akal, 37. Ie, 39. a.m. 40. moker.
Vert: 1. fat, 2. ra, 3. lor, 4. port, 6.
sein. 7. na, 8. as, 9. A. P. 10. Se. 11. no
rit, 13. as, 15. rebel, 17. alm, 18. arm, 23.
edel, 24. de. 26. Edam, 28. o.l. 29. eg, 30.
ka, 32. al, 34. Eem, 36. kar, 38. A.K.
Niet terug
Om te beginnen: men vergist "zich
als men denkt dat ze graag terug wil
len naar school. Ze zijn blij dat ze
van die rotschoot af zijn en nu einde
lijk de brommer kunnen kopen die de
STER-reclame aanprijst.
Voor jonge mensen, in de leeftijd
van 14 tot 18, is het echter enorm
belangrijk dat ze bezig kunnen zijn
met hun kijk op zichzelf en op het
leven. Ze willen zichzelf worden en
eigen capaciteiten ontdekken. Dat
vergt veel tijd om te denken, te pra
ten en te zoeken.
Maar denken aan de toekomst is al
te laat wanneer er (op twaalfjarige
leeftijd) al voor je gekozen is: een
beroepsopleiding en dan zo snel mo
gelijk gaan werken, temidden van de
volwassenen, in een bedrijf waar je
je kop dicht moet houden en in het
gareel moet blijven, wil je niet op
straat gezet worden. Jong zijn wordt
in het bedrijfsleven niet erkend. Er
wordt gemeten met volwassen maat
staven, behalve dan wanneer het loon
uitbetaald wordt.
Het probleem van de werkende
jongeren zal, zei Wim Bos verder,
niet opgelost zijn wanneer een groter
deel van de arbeidersjeugd of zelfs
alle arbeiderskinderen od de univer
siteit terecht komen. Het is een mis
verstand te denken dat iedereen het
'hoger' onderwijs van de 'hogere' mi
lieus moet bereiken.
Een dergelijk streven komt neer op
discriminatie van wat men smalend
de 'lagere' milieus noemt. „Dat is iets
wat niet gepikt mag worden. Het is
Van onze parlementsredaktie
DEN HAAG De leiders van
KVP, ARP en CHU hebben afgespro
ken, werkgroepen te vormen om de
mogelijkheden van een verdergaande
samenwerking van de drie partijen te
bestuderen. Daarbij zal met name de
grondslag van de christelijke partij
vorming onderwerp van bezinning
zijn.
Tijdens een informeel onderhoud
van de fractie- en partijleiders is vo
rige week gebleken dat met name in
AR-kring opheldering wordt verlangd
over de gedachtenvorming in KVP-
kring over de partijgrondslag, nu ook
de laatste maanden weer is gebleken
dat over deze kwestie binnen de KVP
verschillend wordt gedacht. De studie
van de werkgroepen zal door een
stuurgroep worden gecoördineerd.
dan alsof je pas iets bent als je'
ontrukt hebt aan je wijk of bi
Alsof de invloed van een werl
mersomgeving op kinderen
maar negatief is".
Wim Bos verzette zich vooral te
het automatisme waarmee kind<
uit de 'hogere' milieus in het ho.. p
onderwijs terecht komen en de ai
derskinderen tot werkende jong(
voorbestemd worden. Dat is de
erger daar het onderwijs een geti™e
we kopie is van de maatschappij. He)
Kennis is macht, en zonder mPp1'
ben je niets. Universiteiten garapft
ren veel kennis en dus macht. IVp1.
het lager beroepsonderwijs wordt Üzin
dergewaardeerd als een inferieur rk a
derwij sinstituut. vai
Als mens
Us
Maar welke garantie geeft de tCai
versiteit dat haar afgestudeerden
mens juist gevormd zijn? Zij kan h d
garantie evenmin geven als de
In dat opzicht is het probleem vaiikc,..,
werkende jongeren het probleem gte
het hele onderwijs. epst
de
'istu
Om dat probleem tot een oplos
te brengen zal het nodig zijn da
'eigenheid* van het werknemersm
meer dan vroeger erkend en
waardeerd wordt. Bovendien zal
onderwijs genezen moeten
van de prestatiemoraal, die
schrijft dat iedereen naar de uni v.'
siteit moet omdat de academicusf
eenmaal het meeste verdient.
s. C
ktisi
,asho
uraa
delij
de I
aan.
atsri
Minder radio
luisteraars
overdag
Van onze radio- en t.v.-redactie
HILVERSUM De totale ra
luisterdichtheid tussen negen ui
ochtends en zes uur 's avonds i
tweede kwartaal van dit jaar me
procent gedaald ten opzichte vari
eerste kwartaal. Deze daling
worden toegeschreven aan seizoer
vloeden.
Tussen twaalf uur en zes uu
middags is de daling het grootst
alle zenders. Alleen de gemidc
luisterdichtheid van Radio Nordsi
gestegen.
De afdeling Studie en Onderii,
van de NOS constateerde tevens ge
de luisterdichtheid van de nieuw,
richten en actualiteitenrubrieken
sen zes en zeven uur 's avond nsw
gedaald. Een verklaring voor diekam
ling zou kunnen zijn, dat de lui en
dichtheid van het laatste uur op
versum 3 (van vijf tot zes uur) 1
merkelijk Is gestegen, namelijk
7.2 procent in het eerste kwartaal ntri
1970 naar 12.8 procent in het e
kwartaal van dit jaar.
De gemiddelde luisterdichtheid
Hilversum 3 bedroeg in he* tw p A
kwartaal 8,5 procent en van Veroe
5,3 procent. De onderlinge verhou
in het luisteraandeel is Draktisch
lijk gebleven, nameliik 35 proakzi
voor Hilversum 3 en 22 procent
Veronica.
LAS PALMAS (UPI) Jose
Antonio Infantes Florido, de bis
schop van Las Palmas heeft zich
dit weekeinde voor het eerst in
de recente Spaanse geschiedenis
als rooms-katholiek kerkleider
gemengd in een arbeidsconflict.
In een herderlijk schrijven heeft de
bisschop dit weekeinde de parochia
nen in zijn bisdom opgeroepen
„christelijke barmhartigheid" te beto
nen jegens ongeveer 400 stakende
transportarbeiders. Deze arbeiders
zijn ruim twee weken geleden in sta
king gegaan omdat de werkgever, een
particuliere vervoersonderneming,
hen al sinds mei geen loon meer had
uitgekeerd.
Bisschop Florido heeft in zijn her
derlijke brief verklaard dat de op
brengst van de kerkelijke collecten
van afgelopen zondag naar de gezin
nen van de stakers zullen gaan.
BROEDERS
Hoewel stakingen in Spanje verbo
den zijn, heeft de bisschop de stakers
„onze broeders" genoemd en de auto
riteiten opgeroepen een verbetering
aan te brengen in hun sociale gewe
ten ten einde „onherstelbare gevol
gen" te voorkomen.
In de noord-Spaanse stad Bilbao is
tussen de bestuurders en de plaatse
lijke parochie eveneens een conflict
ontstaan, nadat de autoriteiten was
meegedeeld geen moeite te doen ver
tegenwoordigers te sturen naar ker
kelijke festiviteiten.
Aangenomen wordt dat deze span
ningen het gevolg zijn van steun van-
de kerk in Bilbao aan sen actie tegen
de onverschilligheid van de autoritei
ten over de milieuverontreiniging.
KLOOF
Tussen de Spaanse rooms-katholie-
ke kerkleiding en het Franco-regime
is al geruime tijd groeiende onenig
heid. Er wordt nog steeds tussen
drid en het Vatikaan onderhari
over een nieuw concordaat omf
verdrag van 1953 te vervangen.
orrv
ikl'c
ng.
Y
Hai
In dit verdrag tussen MadriJarm*
het Vatikaan wordt de reg<
Franco in ruil voor diverse privifeten
onder meer de bevoegdheid geg e Co
een veto uit te spreken over kerk
ke benoemingen in Spanje van r
Vatikaan. In Vatikaanstad wil et to
van deze bepaling af. Daarnaast trreii
bij vele Spaanse rooms-katho 1
kerkleiders het verlangen de ni na,
band tussen kerk en staat lossi wag<
maken.
Aai
Ei
'.AT
ja<
evit
ïe l
had)
id i
ir a
het
„de
ng.
Boy
A. I
dc
•Wer
vers
KR\
usse
den
h<
hoog