overleden Oecumenische aanpak alleen Pakistaanse i™d voor niet-rendabel werk Buitenlandse gasten op chr. geref. synode Bisschoppen Indonesï willen ontkoppeling priesterambt en cel i ba Theologen VU tegen provaatdocentschap Arntzen/Sclielliaas Ds. De Smit Jeugd Rode Kruis start actie voor BEROEPINGSWERK Oppositie Ulster praat met Dublin Puzzelboek Berlij n Een woord voor vandaag Uw probleem Karl Rahner op is het bres voor Kim» E onze. Een kakafonie van stemmen COMMENTAAR DE KERK DE WERELD Jaarverslag Nederlandse zendingsraad :ST Op 83-jarige leeftijd -is JL SOEST Op 83-jarige overleden ds. P. de Smit emeritus predikant van de christelijke gere formeerde kerk te Soestdijk, welke hij van 1957 tot aan zijn emeritaat in 1962 gediend heeft (en daarna nog enige jaren als hulpprediker). De begrafenis is vrijdagmiddag om half één op de hervormde begraaf plaats aan de Veldweg te Soest, na een rouwdienst om kwart over elf in de christelijke gereformeerde kerk aan de Julianalaan te Soestdijk. Ds. De Smit heeft de christelijke gereformeerde kerken gediend te Oud-Beijerland, te Oude Pekela, Bos koop, Utrecht, Zeist en te Middelhar- nis. Hij publiceerde preken in de reeks „Uit de levensbron" en een bundel „Gods weg is volmaakt". NED HERV. KERK Beroepen: te Krimpen a. d. IJssel: H. Jongerden te Veenendaal. Beroepbaar: kand. C. H. W. Waar denburg, Vechtdijk t.o. 141, Woon schip Dieplodocus te Utrecht; kand. G. van der Weide, Boylervecht 82, (Boyl (Fr,) GEREF. KERKEN Beroepen: te Grijpskerk: P. J. Rlb- berink te Strijen; te Oosterbeek: E. C. Kim te Vroomshoop. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Drogeham, te Pieter- buren en te Zevenbergen: H J. J. Feenstra, kand. te Amsterdam. Bedankt: voor Terneuzen: R. Hoogsteen te Enumatil. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Bennekom: M. Vliet- stra te Werkendam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Kapelle a. d. IJssel: J, van Haaren te Amersfoort; te Nor wich (Can.): P. Honkoop te Kampen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Eén groot oecumenisch zendingsblad zit er voor lopig niet in, kan men vaststellen na de lectuur van het verslag van de Nederlandse zendingsraad over 1969 en 1970: met de bestaande zendingsbladen gaat het goed en met combineren verlies je vast en zeker abonnees. Vraag, gesteld in het verslag: komt soms alleen niet-rendabel werk voor oecumenische aanpak in aanmerking? Overigens meent men dat de ervaring met Kom over de brug aan toont, dat het „gewone" kerkvolk aan méér samenwerking toe is dan de leiding der afzonderlijke zendingsinstanties en kerken. Een gezamenlijke werelddiakonale raad, die de partner zou kunnen zijn van de zendingsraad waarhli twaalf kerken en zendingsorganisaties zijn aangesloten, !s er ondanks de ver wachtingen nog niet van gekomen. Ook het nu al jarenlang bepleite oecumenische orgaan voor ontwikke lingssamenwerking is nog niet gecon cretiseerd: een vergadering van de raad van kerken die zich in 1970 daarmee zou bezighouden werd uitge steld. Naar aanleiding van het mislukken van pogingen om de verschillende zendingsbladen tot één groot oecume nisch blad te bundelen (waartoe vooral het nieuwe missiezendings- en ontwikkelingsorgaan „Bijeen" zich beijverde) meldt het verslag letter lijk: „Onder degenen die nu een eigen zendingsblad uitgeven, waren er ech ter die vreesden dat zulk een samen gaan abonnees zou kosten en dat zo doende de betrokkenheid van vele gemeenteleden op het zendingswerk (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM De generale synode van de christelijke gere formeerde kerken heeft gisteren, haar eerste vergadering, geluis terd naar toespraken van afge vaardigden van buitenlandse zusterkerken. Het waren prof. G. N. M. Collins van de vr\je kerk van Schotland, ds. J. J. C. Westera van de Australische gereformeerde kerken en ds. P. Gil huis namens de evangelisch-gcrcfor- mcerde kerken in Brazilië. Verder werkte de synode enkele kleinere zaken af. zoals betreffende de kerkvisitatie. Voortaan kan ook een ouderling tot kerkvisitator wor den benoemd. In dit verband hield de synode zich tevens bezig met het pro bleem van de kamerbewoners (stu denten, verpleegsters, militairen), die nog al eens dreigen te vallen tussen de wal van hun thuisgemeente en het schip van de gemeente in de plaats, waar zij werken. Een oplos sing zag de synode niet direct. Wel zal de zaak meer expliciet de aandacht tijdens de kerkvisitatie krijgen. De christelijke gereformeerde pre- kenserie „Uit de Levensbron" blijkt niet zo'n florissant bestaan te lijden. Enkele synodeleden uitten de vrees, dat de uitgever (Weissenbach te Sneek) wel eens om financiële rede nen gedwongen zou kunnen worden om deze uitgave te staken. De synode als geheel zag voor zichzelf hier ech ter geen taak liggen, omdat het een particuliere uitgave betreft. KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe lyeidse Courant D.,rdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie- J de Berg (voorzitter). H. P Ester, G. .1 Brinkman J van Hofwegen Zoals wij gisteren nog in enkele edities meldden, werd ds. I. de Bruyne uit Rotterdam tot praeses gekozen. Dr. W. van 't Spijker uit Utrecht, die de vorige synode, drie jaar geleden, pre sideerde, werd tot assessor gekozen. Eerète scriba werd ds. K. J. Velema uit Leeuwarden en tweede scriba ds. G. Bilkes uit Westzaan. Het is de zevende achtereenvolgen de maal. dat ds. De Byuyne deel uit maakt van het moderamen van de christelijke gereformeerde synode. Hij was in 1953 en 1956 eerste scriba, in 1959 praeses in 1962 assessor, in 1965 praeses en in 1968 assessor. DUBLIN (Reuter, AP) Elf oppo sitieleden uit het Noordierse parle ment hebben maandagavond in Du blin met premier Lynch van de Ierse Republiek van gedachten gewisseld over de vraag, hoe Ierland de katho lieke minderheid in Ulster het best kan helpen. Aan de bijeenkomst na men ook de Ierse ministers van fi nanciën en sociale zaken deel. In een boze briefwisseling met de Britse premier Heath had Lynch vo rige week gezegd, dat hij de burger lijke ongehoorzaamheidscampagnes in het noorden zou gaan steunen als En geland niet ophield met zijn pogin gen, daar een militaire oplossing te forceren. Na de bijeenkomst van maandagavond gingen er geruchten, dat de Ierse Republiek financiële uit keringen overweegt aan mensen, die in Ulster uit protest tegen het beleid van de regering-Faulkner uit over heidsfuncties treden. In een verklaring, die na afloop van het gesprek werd uitgegeven, stond, dat „overeengekomen is, dat allen moeten streven naar het doel, gelijke behandeling te verkrijgen voor iedereen in Noord-Ierland. on geacht politieke of geloofsovertuiging, en dat met het stellen van dit onmid dellijke doel niet wordt afgeweken van het streven van de grote meer derheid van het Ierse volk naar de eenmaking van Ierland". Er zullen meer van deze bijeenkomsten volgen. niet zou worden bevorderd. Een daar mee verbonden gevolg zou kunnen zijn de derving van niet onaanzienlij ke inkomsten, hetzij rechtstreeks uit het eigen blad, hetzij indirect, gesti muleerd door het eigen blad. Het se cretariaat binnenland kwam daarmee voor de vraag te staan of alleen niet- rendabele werksoorten voor oecume nische aanpak in aanmerking ko men". Nieuw gebouw Per 1 januari 1974 hoopt men het nieuw te bouwen deel te betrekken van het Broederhuis van het Zeister Zendingsgenootschap. Daar zullen dan zetelen de Nederlandse zendings raad, de Stichting oecumenische hulp, de ICCO (interkerkelijke coördinatie commissie ontwikkelingsprojecten) en Dienst over grenzen. In het rapport wordt voorts uitvoe rig bericht over de lotgevallen van de verschillende periodieken gericht op de schooljeugd. Er blijkt uit dat hier efen zeer interessant en belangrijk zendingsterrein braak ligt waarvoor dringend een nieuwe basis en nieuwe middelen'wórden gezocht. De benade ring van de scholen vraagt ook een andere gezindheid, want, aldus het rapport, „het is te betreuren wanneer er hier en daar tendenties zijn waar te nemen, die op grond van vermin derde inkomsten uit de scholen, gaan in de richting van verhoogde inspan ningen ten aanzien van het onderwiis met het oog op de fondsenwerving, rv school is een institiAit voor opvoe ding. vorming en kennisoverdracht. Als zodanig moeten we haar tege- pinpttrprfpn. Dat er in He oovoed'nss- n'a-ls 'S 1*00- foTc'ë'p artie Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. handvat, 5. uitslag op metalen, 9. wapenschild, 11. Alge meen Kiesrecht (afk.), 13. ambacht (Z.N.), 14. voorzetsel, 15. .kledingstuk, 17. plaats in N.H. 19. loot, 20. rivier in Rusland, 22. bezitt. voornaamw. 23. natuurlijk waterbekken, 24. onder pand. 25. vlies, vel, 26. eiland, 28. vreemde munt, 30. oorlogsgod, 32. vulkaan, 33. afdelingskas (afk.), 34. pasgang van een paard, 37. soortelijk gewicht (afk.), 38. tandheelkundige, 40. ten dele, 41. meubel. Verticaal: 1. plaats fn NBr. 2. afne mend getij, 3. plaats in Gelderland, 4. schaakterm. 5. stok, 6. gekheid, 7. voegwoord. 8. haren zeef, 10. onge steld, 12. herkenningsteken, 14. raak lijn, 16. zuil met grafschrift. 18. hevig verlangen naar iets, 20. onder Rabbi naal toezicht (afk.), 21. plaats in Fin land, 25. ros, 27. koemestvocht, 29. spijker, 31. bij elkaar behorende voorwerpen, 32. droogoven, 35. plaats in de N.O.P. 36. waterplant, 38. lid woord, 39. meisjesnaam. Oplossing vorige puzzel Hor.: 1. mode, 8. olie, 9. are, 10. aar, 11. eed. 12. leeg, 14. oele, 15. gevierd, 19 naald, 21. breed, 22. gevel, 23. ge ren. 26. vereren, 29. noen, 31. Noor, 33. Dee. 34. til, 35. oog, 36. Erna, 37. stro. Vert.:l. mals, 2 ore, 3. deeg, 4. paria, 6. leed, 7. iel, 8. eden, 13. genegen, 14. ordenen, 16. vader, 17. elger, 18. ark, 20. eed. 24. regie, 25. ende, 26. veen, 27. noot, 28. Argo, 30. oer, 32. oor. Als de president of bondskanselier van de Bondsrepubliek Duitsland een bezoek bracht aan West-Berlijn, da nwerd daar tot nog toe met grote heftigheid tegen geprotesteerd door de regering van de DDR. Meestal sloot de Sowjet-Unie zich bij een dergelijk protest aan, al gebeurde dat de laatste tijd met een haast duidelijke tegenzin. Hoewel het de Sowjet-Unie was, die bepaald had dat West-Berlijn „een zelfstandige politieke een heid" was, waar de Bondsrepubliek volstrekt niets mee te maken had, waren het in de eerste plaats de leiders van Oost-Duitsland die deze stelling in praktijk gebracht wilden zien. Hun beleid was er op gericht om het kwetsbare West-Berlijn zoveel mogelijk te isoleren, ongetwijfeld in de hoop het nog eens bij Oost-Berlijn te kunnen voegen. Deze pogingen om West-Berlijn te maken tot een soort stadsstaatje zonder levensvatbaarheid moet het Oostduitse regime nu wel opgeven. Het ak koord. dat Amerika, Engeland en Frankrijk na zeer langdurige onderhandelingen met de Sowjet-Unie inzake Berlyn hebben bereikt, bevestigt namelijk dat er een nauwe en bijzondere relatie bestaat tus sen West-Berlijn en de Bondsrepubliek. De Sowjet- Unie heeft alleen maar geëist dat het bestaan van deze relatie voortaan wat minder luidruchtig wordt gemanifesteerd. Maar zelfs de kantoren van de Westduitse regering, en dat zijn er nogal wat, mo gen in West-Berlijn gehandhaafd worden. En de politieke leiders van de Bondsrepubliek hebben nu ook volgens de Sowjet-Unie het volste recht in het afgelegen stadsdeel op bezoek te komen. De erkenning door de Sowjet-Unie, dat er een aparte relatie bestaat tussen West-Berlijn en de Bondsrepubliek, maakt het gesloten akkoord voor het Westen volkomen acceptabel. Het Kremlin blijkt zijn houding jegens West-Berlijn de laatste tijd aanzienlijk meer versoepeld te hebben dan ver wacht mocht worden. Daarmee heeft de Sowjet- Unie openlijk aangetoond te willen dat Berlijn op houdt een gevaarlijke internationale conflicthaard te zijn. Men kan zich afvragen of de leiders van de DDR, die nu een belangrijke rol gaan spelen in de prak tische toepassing van het akkoord, in staat zullen zijn een even grote mate van soepelheid op te brengen als hun Russische kameraden. De bittere pil, die het akkoord voor hen moet zijn, zou enigs zins verguld kunnen worden door het besluit van de Bondsrepubliek om de DDR op korte termijn volledig als zelfstandige staat te erkennen. Deze erkenning zou trouwens ook in het belang van West-Berlijn zijn. zal niemand ontkennen maar de mensen bij het onderwijs moeten dat zélf bepalen en niet de buitenstaan ders". Kerk overzee Bij het bureau Kerk Overzee staan ruim zeshonderd leden overzee en vierhonderd belangstellenden in Ne derland geregistreerd; dat zijn Ne derlanders „die zich erop laten aan spreken dat zij als christenen een bij zondere taak en mogelijkheden heb ben in de zogenaamde „ontwikke lingslanden". De laatste tijd komt er ook meer belangstelling van r.k. zijde voor dit bureau. Over de belangstelling uit de ker ken is Kerk Overzee niet erg te spre ken. Een enquête, gericht op alle her vormde, gereformeerde, doopsgezinde, lutherse, vrije evangelische en re monstrantse gemeenten en predikan ten leverde slechts zeven procent re acties op. De meeste gemeenten heb ben taal noch teken laten horen. Het enquêteformulier verschafte ook de mogelijkheid om suggesties in te dienen. Eén van die suggesties luidde: bepaalde gemeenten in Ne derland zouden kinderen van landge noten elders in de wereld kunnen op nemen. Dan kunnen ouders met hun kennis en ervaring zich langer ter be schikking blijven stellen dan nu vaak mogelijk is vanwege de onderwijs- no^d'aak voor de kinderen. AMSTERDAM Op 15 sep tember begint het Nederlandse Jeugd Rode Kruis met een lan delijke inzameling van schrijf- en tekenmateriaal voor de kinde ren onder de Oostpakistaanse vluchtelingen in India. Het Jeugd Rode Kruis roept de Ne derlandse jongeren op schriften, te- kenblocs, potloden, linealen en derge lijke bijeen te brengen voor het on derwijs in de vluchtelingenkampen. Naar schatting zitten er ongeveer 3 miljoen kinderen onder de 15 jaar in de kampen in India. De bestrijding van de honger onder de vluchtelingen blijft voor het Rode Kruis de eerste zorg, rr.aar daarnaast wil het ook iets doen aan de mentale opvang van de kinderen. De kinderen zijn, door alles wat ze mee gemaakt hebben, volko men uit het lood geslagen. In de kampen, waarin ze nu verblijven, ho ren ze de ouderen voornamelijk pra ten over de schietpartijen en de brandstichtingen in Oost-Pakistan en de ontberingen, die zijn geleden. Het Rode Kruis probeert de kinde ren wat uit die sfeer te halen door enkele uren per dag onderwijs te ge ven en spelletjes te doen. Maar het Indiase Rode Kruis heeft daarvoor nauwelijks materiaal. Daarom heeft de Nederlandse zusterorganisatie be sloten ook speel- en leermateriaal te sturen. Door de actie „Kinderen hel pen kinderen" hoopt het Jeugd Rode Kruis een grote hoeveelheid van dit materiaal bijeen te brengen met hulp van de Nederlandse jongeren. De bedoeling is nieuwe spullen naar India te sturen. Daarom worden gel delijke bijdragen ook bijzonder op prijs gesteld. De actie zal een maand duren. „Zalig die treuren", zei de Heiland tot de discipelen, klinken die woorden ons raar in de oren. Zalig hoort bij iet fijn is, dat blij maakt, dat ons naar de zin is. Neen, zef Heer, „zalig" hoort bij wat bij de mensen niet geacht is, „z hoort bij wat Gods aandacht trekt. Hier, in deze uitspraak, we dat. Hij een God is die vooral mensen wil helpen die dooi onrecht getroffen zijn. In wier ogen staan tranen? In de ogen hen die de dood hebben zien toeslaan in hun omgeving. 1 ogen van hen die zichzelf in het leven gestoten hebben, die g gen zijn, of die plotseling beseffen dat zij door eigen schu door de schuld van anderen hun kansen hebben verspeeld blijde lach hoort bij ontvangen, het treuren bij wat we ver hebben. Maar, zegt de psalmist, God is een Vader van wed en wezen. Hij zoekt het verlorene. Hij buigt Zich in het bi der over tot de geslagen mens die zijn verlies beseft. „Zij vertroost worden", zegt de Heer. Hij wil alle tranen afwissel We lezen vandaag Jeremia 5:1-9. Brieven die niet tljn voonlen van naam en adres kunnen niet In fohandellne worden Eenomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per -•rlef dient een gulden aan postze gels »e worden Ingesloten Vraag: Is het mogelijk dat een op huwelijkse voorwaarden getrouwde vrouw, die zelf geen inkomsten ge niet. op haar naam en. voor eigen re kening een geldlening kan afsluiten, die 'weliswaar, medeondertekend zal moeten worden door haar echtgenoot, maar waarbij het onnodig is, of ver meden kan worden dat de echtgenoot tegenover de geldschieter geheel of gedeeltelijk zal moeten opbiechten wat hij zelf verschuldigd is, bijvoor beeld aan hypothecaire lasten, geldle ning e.d. Antwoord: De vrouw kan geheel zonder medewerking van haar echt genoot geld lenen. Daartegenover staat, dat de aanstaande geldschieter be^ardde voorwaarden- kan stellen. Als deze eist dat de echtgenoot me- deondertekent, is het waarschijnlijk, dat de echtgenoot zich borg stelt en dan kan het zijn, dat de geldschieter allerlei voorwaarden stelt. Hij zal bijvoorbeeld willen weten, welke waarborgen de echtgenoot kan geven en dan wil hij wellicht meer weten van de schulden, die de echtgenoot reeds gemaakt heeft. Kan de echtge noot bijvoorbeeld een zakelijke ze kerheid verstrekken, die voldoende is, bijvoorbeeld door middel van een hypotheek, dan zal de geldschieter het niet nodig achten, dat hij verder inzicht in de vermogenstoestand van de man krijgt, 't Beste is eens over leg te niesen met zijn notaris, of bank of de gemeentelijke crediet- bank. In de krant van donderdag 19 augustus wordt de bundel Geloven met Blijdschap door prof. dr. A. A. van Ruler aangekondigd. Het giro nummer om de bundel te bestellen is 14.94.000 t.n.v. AVRO-telecheque, Amsterdam. Per abuis is ki de krant van donderdag een 0 van het giro nummer weggevallen. MÜNCHEN (KNP De Duitse theoloog prof. dr. Karl Rahner S. J. heeft aangekondigd als eerste te zul len protesteren wanneer de Congre gatie voor de Geloofsleer (het voor malige H. Officiè), „overijld, onrecht vaardig of met verdachtmakingen" zou optreden tegen prof., dr. Hans Küng, schrijver van het boek „On feilbaar?". Hij zei dit in een interview met de „Münchener Katholische Kirchen Zeitung". Hij herinnerde in dit ver band aan zijn vroeger protest in het geval van prof. dr. E. Schillebeeckx. De Congregatie voor de Geloofsleer heeft enkele weken geleden een offi cieel onderzoek gelast naar Küngs boek. Een zelfde onderzoek is reeds langer gaande naar zijn boek -„De Kerk". DJAKARTA De gezamen lijke r.k. bisschoppen van Indo nesië hebben besloten in Rome toestemming te vragen om ge huwde mannen tot priester te wijden. Namens het Indonesische episcopaat zal aartsbisschop Soekoto van Djakarta dit stand punt verdedigen in de bisschop pensynode, die eind september in Rome begint. De bisschoppen hebben zich laten leiden door de specifieke moeilijkhe den, waarmee de r k. kerk in Indone sië te maken heeft. Voor 2.3 miljoen rooms-katholieken waren in decem ber 1969 in totaal 1424 priesters be schikbaar. Van die priesters zijn er Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het college van hoogleraren van de theo logische faculteit der Vrije Uni versiteit te Amsterdtam advi seert afwijzend te antwoorden op het verzoek van dr. M. J. Arntzen en dr. J. Schelhaas om als privaatdocenten aan de VU toe gelaten te worden. De besturende colleges van de VU, die over het verzoek moesten beslis sen, hadden de theologische hooglera ren om advies gevraagd. Ht verzoek van de gereformeerde predikanten Arntzen en Schelhaas (eerstgenoemde is inmiddels overge gaan naar de buitenverbandse vrijge maakte gereformeerde kerken) om een privaatdocentschap aan de VTJ houdt rechtstreeks verband met hun en anderer verontrusting over het theologisch onderwijs aan deze uni versiteit en over de koers waarin dit onderwijs zich beweegt. De VU-theologen voeren als rede nen voor hun afwijzend advies om te beginnen aan, dat de onderwerpen, waarover de privaatdocenten wensen te handelen (dogmatiek, dogmage schiedenis, exegese) naar hun oordeel te ruim genomen zijn. Verder is het, aldus de hoogleraren, ondanks wat in bepaalde publikaties werd vermeld, niet duidelijk geworden dat bij de studenten behoefte bestaat aan deze benoemingen. En tenslotte vinden de hoogleraren dat het verzoek van dr. Arntzen en dr. Schelhaas niet is los te denken van een systematisch stre ven naar het organiseren van een al ternatieve opleiding. Er zijn geen wettelijke regelingen ten aanzien van privaatdocenten. Wel bevat het reglement van de VU een aantal bepalingen, waaruit valt af te lezen dat de verantwoordelijkheid van de betrokkenen faculteit alleen betrekking heeft op het wetenschap pelijk gehalte van het te geven on derwijs. door H. BIERSTEKER Het uiterst lezenswaardige rapport van de gereformeerde deputaten inzake het oorlogs- vraagstuk, is een kakofonie van stemmen: Je hóórt ze door elkaar heen en tegen elkaar in fluisteren. De een heeft een heel andere po litieke optiek dan de ander. Zo wed ik dat de regels waarin gewaarschuwd wordt dat de verbondenheid in de NAVO ons kan be trekken bij conflicten waarbij minderheden terecht of ten onrechte in verzet komen tegen de gevestigde orde, uit een heel andere hoek komen dan de regels, waarin gezegd wordt dat het onbeschermd prijsgeven van volken (Hongarije, Tsjechoslowakijc, .Viet nam) aan de willekeur van overweldigers een even zware belasting van ons geweten is als het hanteren van de wapenen. Soms proberen tegenstrijdige stemmen tot een duet te komen, maar dan klinkt het als een uiterst moderne compositie. Bijvoorbeeld over bondgenoten in de NAVO „die wij minder goed kennen en minder goed vertrouwen ten aanzien van hun integriteit, waarvan wij ook de totale situatie, de mentaliteit en de ontwikkelingsraad ten goede of ten kwade niet kennen of, waar we wel iets weten, moeilijk kunnen waarderen of hoog aanslaan" Wat zal daar verwoed aan geschreven en ge schrapt zijn: In elk geval blijft het bemoedigend dat in de context van twijfelachtige NAVO-partners met koloniën militaire steun alleen gericht mag zijn op beëindiging van onrechtmatige geweldple ging en de verandering van onrechtvaardige ver houdingen. Maar dan zullen toch de MPLA en het FRELIMQ de NAVO-wapens moeten krijgen en niet PortugalHoe regelen we dat? Afijn, over duidelijke verschillende politieke waardeoordelen zal ik verder niet flauw zijn. Voor kerk en theologie veel Interessanter zijn de twee tegenstrijdige tendensen in het rapport, waardoor ook de twee zielen in mijn borst uitstekend vertegenwoordigd zijn. Die betreffen het streven naar vrede in de wereld. Op bladzij 2 staat: „De strijd om de gerechtigheid en de vrede beweegt het hart van de wereld. Norm voor het christelijk handelen zal altijd moeten zijn de goddelijke gerechtigheid." De eerste verklaring is nogal overdreven. Als het hart van de wereld hetzelfde is als het menselijk hart dan wordt dat op zijn minst nog door een paar dingen méér bewogen, die de andere edele roerselen nogal eens overwoe keren. Na dit uiterst geflatteerde beeld van het hart van de wereld zijn de deputaten wel genoodzaakt om toch nog een verschil aan te -brengen tussen de ge rechtigheid, waardoor het hart van de wereld wordt bewogen en de goddelijke gerechtigheid, die de norm moet zijn voor het christelijk handelen. Dat is een slechts 363 landseigen. Verder z uit het buitenland afkomst! Q^te het Indonesische staatsburgei f hebben aangenomen. De grote derheid (825) bestaat uit niet ge,oul' naliseerde buitenlandse priesters07"1'^ De landseigen priesters zijn oi 1U'C( redig verspreid. De meestcn 1 rt> uit en werken in midden- en oo1 ee va, Flores en Timor. Maar ov<bre'1 het priestertekort groot, ook wa1- D men nog lange tijd van de huif''' buitenlandse krachten zou krd- profiteren. Een bijzondere mo' r heid is, dat het cultureel psy s'e gisch niet of zelden mogelij,t)e" priesters van het ene volk en WS, naar een ander volk en eiland o s- L plaatsen. psge Het is de algemene opvatting "£l9 donesië, dat de kerk te weinig den ters in de toekomst zal krijgen neer men blijft vasthouden verplichte koppeling van ambt f1"1^ lijDaat, aart de huidige wetenscl f lijke opleiding en de structuu',en parochies met hun talrijke bij: De oplossing van het. prio=<4? bleem hangt zeer nauw samei het probleem van de indonesi van de r.k. kerk. Ook de Braziliaanse bisschop conferentie heeft dezer dagen afvaardiging naar de synode in cerf< opgedragen, erop aan te dringe!e?1 priesterwijding voor gehuwde nen mogelijk wordt. Ofi uitdrukkelijke wens vaf' paus wordt aan alle gedelegei>uw bisschoppen bij de komende spleJ in Rome een bundel opstellen \Paa' Belg prof. Jozef Coppens ove priestercelibaat toegezonden. Irr opstellen heeft de 74-jarige leerde het priesterschap bestte van het oude testament af tot ai)0*j tweede Vaticaanse concilie. Het flde levert een krachtig pleidooi v< tseT] celibaatsnlicht. ?'ea oest at tutu DEN HAAG De sectoren viver maatschappelijke leven die nie nen worden geacht te zijn vei woordigd in de Sociaal-Econoi "j J* Raad, vallen niet onder de kingssfeer van de fusiegedrag die de Sociaal-Economische Ra vorige jaar vrijwillig heeft opg De commissie voor fusicaa HDI genheden van de SER heeft dil gedeeld naar aanleiding van Da plannen van een aantal accour Tes maatschappen. ckel )ian Riji dei lia, elfo les, Ben •erst rechtigheid, leven en dood uit dit verband lie I Rc straffe van ze bijna tot onherkenbaar wordn E te kleuren en te vervormen"e: Maar op bladzij vijftien staan de deputa5rs voor een landschap waarvan ze wel degel er"c paalde trekken herkennen: De kerk mag zi 1 begeven in een zwart-wit tekening van dvlie der geschiedenis, zeggen ze, „Terecht", aldus24 taten, „wordt gewezen op trekken in de 07' geschiedenis, die (in sterke tegenstelling G demonische) doen denken aan de werking Heilige Geest. Het feit dat de oorlog prol'^ou tisch is geworden, de kijk op de ontwik! 1 samenwerkins is verbeterd, en de verhoud ^G( ink samenwerking is verbeterd, rassen in een nieuw licht wordt gezien, zijn voorbeelden". krampachtig gedoe. De door God voorgeschreven gerechtigheid is gewone aardse gerechtigheid. En zie, daar blijken dan ook weer niet-christenen en nlet-meer-christenen te wezen die deze najagen Wat moeten we daarmee aan Dan wordt er een forse evangelische aanloop geno men: de begrippen vrede en gerechtigheid mogen niet losgemaakt worden uit het verband waarin we ze in de Schrift tegenkomen. „Deze opdracht staat in het licht van Zijn proclamatie (Mij is gegeven alle macht) en van zijn toezegging (Ik ben met u). Niemand mag woorden als vrede, verzoening, ge- De realisering van uit het heilsverband u begrippen is blijkbaar toch van dien aard g dat de Geest zich ermee bemoeid zou kunni ben. Dat geeft te denken. Mogen de christe WIJ verzoening en de gerechtigheid wel zo claii p18' uitsluitend geldig met hun waarmerk In 'aa£ van: wee u, gij geseculariseerde vredestich gij ook niet alle antwoorden van de Heid< erbij slikt, dan wordt het nooit wat met al spanningen Hier ziet men dus van het b een bars vragen naar de geloofsbrieven va wat naar vrede snakt en honger en dorst n rechtigheid. Is het wel geldig, is het bijbels Daartegenover treft men verderop een blij wondering dat we in de wereld toch nog ni maal gek zijn geworden: serieus streven na wapening en strategie waarin crisisbeheers JSS belangrijke rol speelt, kortom, „alle gezond jjy] en handelen, dat dank zij Gods genade, wereld nog gevonden wordt." En dat is d reden voor de meeste deputaten om nog nie 'Sd stappen al zijn er enkelen onder hen die mei vraag: moet deze relatieve waardering v< >nki buiten de kerk in de wereld gegroeide to »t( dienen als een excuus om nog maar niet te uitstappen Het doet namelijk tegelijk wat en onwennig aan. Maar dat maakt het rapl Plai leen maar interessanter, het is een momenti len: van een vlottend denken over de oorlogspri tiek in gereformeerde kring.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2