Levenslied van een oude man b
Arbeidsbureaus moeten
agressiever opereren
m
-- Peking: West-Europa
steeds verder van VS
Afgodendienaren in
christelijke gemeente
.«GEESTELIJKE AUTOBIOGRAFIE*' VAN STANLEY JONES
Puzzelhoek
Een woord voor vandaag
Rebellerende pater
houdt zijn eerste
traditionele dienst
Kleutergeld (in TC°,
niet omhoog
EEG steeds
populairder
in Engeland
„Hartman"
geopereerd
GOED DAT ER POLITIE IS..?
door ds. H. J. Teutscher
Voor mijn vakantieperiode nam ik een stapeltje boeken mee,
die ik al lang had willen lezen. Je doet dan een greep uit de al
tijd te lange rij en verheugt je bij voorbaat, dat je nu eens een paar
boeken helemaal achter elkaar zult kunnen uitlezen. Tussen bet
stapeltje zat een dikke „pil", van groot formaat, die me al maan
den intrigeerde vanaf zijn plaatsje op de boekenplank.
Nu is de „pil" uit en wat ik eigenlijk al verwacht had de
lezing ervan werd hèt evenement van de vakantie, ondanks vele
andere vreugden en recreatie brengende evenementen.
Het gaat over een al een paar jaar geleden verschenen boek van
dr. B. Stanley Jones: „A song of accents - a spiritual autobio
graphy (uitgave Abingdon Press, New York).
De laatste keer dat ik de nu 87-ja-
rige Stanley Jones sprak dat was
op „De Hezenberg" vroeg ik hem
over het ontstaan van „A song of as-
cents". Hij zei: „Ik heb eerst twee
jaar aan een ander manuscript ge
werkt, maar toen het bijna klaar was,
vond ik, dat er te veel over Stanley
Jones en te weinig over Jezus Chris
tus in stond. Ik heb de paperassen
toen maar verscheurd en ben op
nieuw begonnen.
Zwaartepunt
Stanley Jones noemt dit verhaal
van zijn leven een „geestelijke auto
biografie." En hij maakt dat in zijn
boek ook waar.
Gemakkelijk had hij een levensbe
schrijving kunnen geven,, die twee-
maal zo dik was als dit toch al dikke
boek. Want iemand van zijn leeftijd,
die zo'n zestig jaar zendeling on
evangelist is, de hele wereld bereisd
heeft, duizenden spreekbeurten ver
vuld heeft, intensieve contacten ge
had heeft met tal van geestelijke en
politieke leiders en bovendien nog 26
boeken op zijn raam heeft, die in 18
talen vertaald w den en waarvan er
twee een oplaag van meer dan een
miljoen behaalden zo iemand kan
heel wat aan persoonlijke ervaring
opdissen.
Maar daar ligt in dit belangrijke
boek het zwaartepunt juist niet.
Broeder Stanley vertelt eigenlijk niet
anders dan de ontwikkelingsgang van
de relatie met Jezus Christus in zijn
leven; A song of ascents naar het
opschrift van de psalmen 120 - 134:
een bedevaartslied.
Hij zingt in dit boek het lied van
het Koninkrijk Gods, dat was, dat is
en dat komen zal. En in elk hoofd
stuk raakt hij weer aan een ander
facet van dat Koninkrijk. Daarom is
dit boek zo ontzaglijk rijk geworden.
Het is vol van dogmatiek, ethiek,
nieuwste kerkgeschiedenis, gods
dienstgeschiedenis, oecumenica en
niet in de laatste plaats bijbelstu
die en exegese.
Maar het geheel is doortrokken van
het persoonlijk getuigenis van een
mens, voor wie Christus de Levende,
het vleesgeworden Woord is van
de realiteit en het realisme van het
Koninkrijk Gods. Daarom vind ik dit
boek een gebeurtenis. Het komt in
mijn boekenkast te staan bij de boe
ken, die ik regelmatig opsla. Want dit
boek kan je eenvoudig niet maar één
keer lezen, het blijft je bezighouden.
Overgave
Juist vlak voordat ik met dit boek
begon, las ik het boekje van dr. Do-
rothee Sölle, „Gehoorzaamheid en
fantasie." Ze zal wel een geleerde
vrouw zijn; tenminste als zodanig
wordt ze op de omslag geannonceerd,
maar het is een arm boekje, waarin
de uitgangspunten wezensvreemd zijn
aan het evangelie. Zoiets valt je des
te duidelijker op, als je naast Doro-
thee Sölle Stanley Jones leest, in
wiens leven, denken, spreken, het gaat
om een totale overgave aan de nu
levende Jezus Christus. Alle getheore
tiseer over de bijbel en het Evangelie
vat broeder Stanley samen onder de
noemer: „Het Woord is woord gewor
den"; terwijl het bij hem in alle
evangelie-verkondiging erom gaat,
dat er iets geschiedt, dat „het Woord
vlees wordt."
Groot gezag
Stanley Jones is een meester in de
taaL Elk hoofdstuk volgt strak en ge
disciplineerd het aangegeven thema,
in elke zin zijn de woorden nauwkeu
rig gekozen. Zijn zinnen zijn kort en
zakelijk, scherp als pijlen. Meesterlij
ke woordspelingen kom je op elke
bladzijde tegen, waardoor opeens
hardnekkige misverstanden ontward
worden en de evangelische lijnen
strak getrokken worden. Alles is
overgoten met een weldadige humor
en een liefdevolle mildheid.
Wie broeder Stanley heeft horen
spreken, ervaart bij het lezen van dit
boek bijna een lijfelijke aanwezig
heid; want hij schrijft precies zoals
hij spreekt.
Zegt hij dan zoveel nieuws? Nee,
beslist niet! Maar er is in alles een
groot gezag verborgen, alsof de le
vende Heer zelf door broeder Stanley
je aanspreekt Je komt er gewoonweg
niet onderuit Je moét met jezelf te
rade gaan!
Bedoelingen
In zijn voorwoord zegt Stanley Jo
nes zelf aangaande zijn bedoelingen
met deze autobiografie:
„Ik zal me meer dan eens voor me
zelf hebben te verontschuldigen, want
ik ben slechts „een christen-in-de-
maak". Ik zal me hebben te veront
schuldigen voor de Westerse bescha
ving, want die is maar voor een klein
deel gekerstend. Ik zal me hebben te
verontschuldigen voor de christelijke
kerk, want ook die is maar voor een
klein deel gekerstend. Maar wanneer
het gaat om Jezus Christus, dan zal
er geen enkele verontschuldiging over
mijn lippen komen, want er is er
geen enkele in mijn hart. Mijn lied
over Jezus Christus is niet maar een
fluitdeuntje in het donker, zodat ik er
pp die manier de moed in kan hou
den. ee, ik zing met mijn hele we
zen met mijn geest, mijn gevoel,
mijn wil met de instemming van
mijn hele innerlijk, ik zing, eenvou
dig omdat ik niet anders kan. Als ik
me zou stilhouden, dan zouden de
stenen de harde, naakte feiten van
het leven het uitschreeuwen.
Ik weet, dat Jezus onder vuur is,
het meest intensieve vuur, dat ooit op
Hem is afgevuurd. Dit vuur is wreder
dan iets anders, want het komt van
achteren; Hij wordt gewond door zijn
eigen volgelingen althans ze noe
men zich zo. Ik lees de aankondiging
in het kerkblad in een universiteits
stad: „Professor N.N. zal een voor
dracht houden over „Het probleem
Jezus". Ik vraag mezelf af: „Is Jezus
dan een probleem? Hij lost mijn pro
blemen op; Hij heeft ze opgelost. Hij
lost ze op en zal ze te allen tijde
oplossen." En daarom glimlach ik
en zing. Een andere professor aan een
theologisch seminarie zei in een voor
dracht: „We weten weinig of niets
aangaande Jezus; daarom kan ik hem
beleefd aan de kant zetten." Ik word
daar niet boos om; ik glimlach alleen
maar medelijdend en antwoord: „De
conclusie volgt uit de veronderstel
ling. U zet Hem beleefd aan de kant,
want u weet weinig of niets van
Hem. Als u Hem kende door overga
ve, geloof en gehoorzaamheid, dan
zou u Hem niet beleefd aan de kant
zetten, maar u zou Hem te voet val
len, samen met de ongelovige Thomas
en zeggen „Mijn Heer enm ijn God".
Daarom schuif ik dit getuigenis be
leefd aan de kant. Hij weet weinig of
DEN HAAG In de taakstel
ling, bemanning en uitrusting
van het huidige gewestelijke ar
beidsbureau moet verandering
komen. Anders kan het arbeids
bureau niet blijven fungeren als
centrale instantie voor de hele
arbeidsmarkt in het betreffende
gewest.
Dit is één van de algemene conclu
sies, die de raad voor de arbeids
markt heeft neergelegd in zijn ad
vies aan de minister van sociale za
ken over het arbeidsbureau nieuwe
stijl. De raad voor de arbeidsmarkt,
een commissie van de Sociaal-Eco-
oimische Raad, is van oordeel, dat
het gewestelijk arbeidsbureau de be
langrijkste exponent zal zijn in een
modern arbeidsmarktbeleid.
Daarom moeten de huidige bureaus
zo snel mogelijk veranderen in mo
derne effectieve informatiecentra. De
bureaus moeten agressiever gaan
opereren. Volgens de raad kan op die
manier het bureau meer vertrouwen
en erkenning krijgen en dat is nodig
voor het uitoefenen van haar functie.
Als één van de nieuwe taken, die
de gewestelijke arbeidsbureaus ter
hand kunnen nemen, noemt de raad
voor de arbeidsmarkt een positiever
beleid ten aanzien van part-time- be
leid. De raad vindt, dat de bureaus
aanvragen voor krachten voor halve
dagen en dergelijke niet alleen pas
sief moeten registreren, maar moeien
proberen de vraag te vergroten.
Omscholing
Het arbeidsbureau moet zich ook in
een vroeg stadium gaan bemoeien
met collectieve ontslagen. Het moet
omscholingsactiviteiten stimuleren, en
in het bijzonder voor ouderen en de
genen, wier arbeidsplaatsen zijn weg
gevallen of worden bedreigd.
De raad voor de arbeidsmarkt ves
tigt er de aandacht op dat de sterk
veranderende maatschappij voortdu
rende waakzaamheid vereist voor de
kwantitatieve en kwalitatieve bezet
ting van het gewestelijke arbeidsbu
reau, evenals voor de opleiding van
de ambtenaren, De gebiedsindeling
zal voortdurend moeten worden aan
gepast.
Onvoldoende
De raad voor de arbeidsmarkt
meent dat een niet onbelangrijk deel
van de potentiële gebruikers aan het
huidige beeld dat men van het ge
westelijke arbeidsbureau heeft niet
de verwachting koppelt dat dit bu
reau bij het arbeidsmarktgedrag een
nuttige functie kan vervullen. Zolang
en voor zover dit het geval is, func
tioneert het gewestelijke arbeidsbu
reau onvoldoende.
De raad voor de arbeidsmarkt acht
een goede afstemming van taken en
middelen van het gewestelijke ar
beidsbureau op de behoefte van ge
bruikers van primaire betekenis. De
raad meent dat het ontbreekt aan
voldoende inzicht in de wensen en
behoeften van gebruikers. Daarom
bepleit de raad een systematisch
marktonderzoek daarnaar en een zo
spoedig mogelijk beginnen met expe
rimenteren.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. boom, 2. ros, 7. rivier
in Italië, 9. heipaal, 12. vrijgevig, 13.
wig, 15. spitse bek van een vogel, 17.
en personne (afk.), 18. sieraad, 20. mu
zieknoot, 21. mist, 22. visje, 23. plaats
uit de oudheid, 24. inhoudsmaat, 26.
.afk. van idem. 27. plaats in Finland,
28. muzieknoot, 29. een zekere 33. N.
Amer. rendier, 37. spil van een wiel,
38. oogvocht, 39. chin, lengtemaat.
Verticaal: 1. afnemend getij, 2. hoofd
deksel, 3. slede, 4. stuk bouwland, 5.
radio omroep, (afk), 6. scheepsvloer, 8.
rund, 10. voortreffelijk, 11. soepkom.
12. plaats in Italië. 13. bedelaar, 14.
buitenmuur van een gebouw. 16.
troep. 18. vlies, vel, 19. vod, 25. meis
jesnaam, 30. knaagdier, 31. nachtge
waad. 32. rondhout, 34. railroad (afk.),
35. foei, 36. voedsel.
Oplossing vorige puzzel
Hor.: 1. faro, 5. elke. 9. kassier. 11.
krans. 13. store, 15. eend, 17. toon, 18.
rit, 19. boletus, 21. boter, 22. pinakel,
24. Ain. 26. rein, 27. Arno, 28. erels, 30.
sneer. 31. repelen, 32. Esra, 33. Aida.
Vert.: 2. akant, 3. rand, 4. Oss. 5. eis, 6.
letter. 7. kroot, 8. oker, 10. lens. 12.
Reinier. 14. routine, 16. motet. 19. bok,
20. lel. 21. banier. 22. prei. 23. Niers, 24.
arend, 25. nors. 27. Anef, 29. Spa, 30.
MOSKOU (Reuter, UPI) De
verwerping door China van het
Russische voorstel een conferen
tie van kern-mogendheden te
houden is „door en door huichel
achtig" en is ingegeven door een
geheime verstandhouding tussen
Peking en Washington.
Dit schrijft het Russische partij-
dagblad de Prawda in een felle aan
val op de Chinese leiders.
De aanval in het Russische blad is
gelanceerd naar aanleiding van de
recente verwerping door China van
een voorstel, dat de Russische partij
leider Leonid Breznjew dit voorjaar
heeft gedaan op het 24ste congres van
de partij. Breznjew riep daarin de
vijf kernmogendheden op gezamen
lijk te gaan confereren over nucleaire
ontwapening.
De voorzitter van het Amerikaanse
Huis van Afgevaardigden heeft zater
dag tijdens een bezoek aan Taiwan
verklaard dat de VS zijn vriend „de
Republiek China" (bedoeld is Taiwan)
nooit in de steek zullen laten.
Radio Peking heeft in een uitzen
ding gezegd dat de „tegenstellingen
tussen het Amerikaanse imperialisme
en zijn Westeuropese bondgenoten
met de dag groter worden en dat de
niets van Jezus; daarom betekent het
feit, dat hij Jezus aan de kant zet
alleen maar, dat men hem de pro
fessor beleefd aan de kant zet
Heel dit patroon van scepticisme en
weerstand, dat ik in mijn thuishaven
aantref vormt het klimaat, waarin ik
mijn hele leven in India heb geleefd.
Ik heb mijn weg gezongen dwars
door een levenslange storm van oppo
sitie. En daarom kan ik nu rustig
mijn weg zingen door deze „storm in
een glas water" in mijn eigen achter
land. Want ik heb geleerd om te zin
gen, niet alleen „vanwege", maar ook
„ondanks". Ik heb mijn geloof neer
gelegd voor de niet-christelijke we
reld en ik heb gezegd: „Daar is het,
mijn broeders. Als je het kunt bre
ken, breek het. Want ik kan niet in
een paradijs leven, als het achteraf
het paradijs van een dwaas zou blij-,
ken te zijn. Hoe gauwer ik ontdek
dat, wat ik meen werkelijkheid te
zijn, het niet is des te beter!"
Toen hebben scherpe geesten en
grote filosofen mijn geloof de nodige
klappen toegediend, dag en nacht,
meer dan een halve eeuw lang. En
het resultaat? Gebroken? Ik kan ge
rust zeggen, dat hoe me^r mijn geloof
mishandeld werd, hoe meer het begon
te stralen. Er zijn littekens aan mijn
geloof, maar onder die littekens zit
geen twijfel verborgen. Hij heeft me
te pakken met de instemming van
mijn hele wezen. Het lied, dat ik
zing, is een levenslied
Ik ben drieentachtig en vandaag
ben ik meer verheugd over het feit.
dat ik een christen ben dan toen ik
achttien jaar was en mijn voeten op
de Weg zette."
Verhelderend
Stanley vertelt van zijn jeugdige
bekering van de geestelijke en li
chamelijke crisis, die hij doorstaan
heeft, vooral in zijn eerste zende
lingsjaren in India. Hii vertelt over
de confrontatie met boeddhisme, hin
doeisme en islam; overzijn wondere
ervaringen tiidens de tientallen z.g.
ronde-tafel-conferenties, waar leiden
de figuren uit de verschillende we
reldgodsdiensten bijeen waren; niet
voor louter discussie, maar om van
binnen uit en persoonlijk te zeggen,
wat hun godsdienst in hun leven be
tekende. De conclusie na jaren was:
ik vond veel twijfel en onzekerheid
maar nergens verzekerdheid. Wel
„conversation" bij gebrek aan „con
version" (bekering).
Bijzonder boeiend is, wat Stanley
Jones onthult over zijn bemiddelings
pogingen (op verzoek van de Japanse
christenleider Toyohiko Kagawa) tus
sen de Japanse delegatie in Amerika
en president Roosevelt, vlak voor het
uitbreken van de oorlog met Japan.
De daar vermelde feiten sijn voor
Nederlanders, die zelf de oorlog met
Japan hebben meebeleefd, bijzonder
verhelderend. Maar het meest tref
fend is te horen, hoe hij deze misluk
king in zijn leven in het gelosf ver
werkt heeft. Typisch is het, dat via
deze mislukte verzoeningspogingen
voor Stanley Jones na de oorlog in
Japan een wijd-geopende deur is ge
geven, tot aan de keizer toe. en hij
daar aan honderdduizenden het evan
gelie heeft gepredikt.
Weer een boek
Ik moet eindigen, ook al zou ik
graag nog veel meer willen vertellen
over dit rijke boek. Ik kan alleen
maar zeggen: „Lees het zelf!" Ik
hoop, dat een Nederlandse uitgever
het waagt, dit boek in vertaling uit te
geven, zodat het ook hier voor een
brede kring bereikbaar is.
Nu hij inmiddels 87 jaar oud is,
trekt Stanlev Jones nog steeds de we
reld rond. Merkwaardig is, dat zoveel
jongeren naar hem komen luisteren.
In 1969 maakte hij nog gedurende de
warmste maanden een toernee van
vier maanden door India, met dage
lijks twee tot vijf spreekbeurten. Als
hij niet reist, spreekt of bidt hij; en
als hij dat niet doet. schrijft hij aan
een volgend boek. Thans is hij bezig
met een boek ov$r „de wetten van
het Koninkrijk Gods". Een vriend
van Stanley, die daarvan hoorde,
schreef hem: „Stanley, je moet wel
goed thuis zijn in het Koninkrijk, als
je met slechts één oog over de wetten
van het Koninkrijk kunt schrijven".
(Stanley Jones mist sinds een jaar het
gezicht van één van zijn ogen). Inder
daad! En juist daarom omdat hij
zo goed thuis blijkt te zijn in het
Koninkrijk, is het een grote verrij-
strijd van de Westeuropese landen
tegen de Amerikaanse hegemonie in
tensiever wordt".
Volgens radio Peking was dit een
gevolg van de „drastische verminde
ring van de Amerikaanse kracht en
een relatieve toename van de kracht
van de Westeuropese landen in de
afgelopen 20 jaar, in het bijzonder in
de laatste paar jaar".
KWARTET TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Durdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie-
J. de Berg (voorzitter).
H. P Ester. G J Brinkman
J van Hofwegen.
STANLEY JONES
king, om uren en dagen te besteden
aan de lezing van dit levenslied van
een oud man.
Ds. H. J. Teutscher is hervormd pre
dikant te Borssele.
De mensen, tegen wie Micha zich richt, waren niet goddeh-u
integendeel, zij luisterden graag naar pröfeten. Alleen, dat m>c
dan mannen met een vrolijker prediking dan Micha. „Alsrs
maar iemand wind naliep en leugen voorspiegelde: Ik profete^'
van wijn en bedwelmende drank dan zou hij de profeet vanV*
volk zijn." (Micha 2:11.) ■ar
Dat zien we telkens in het Oude Testament: valse profeten,
óók optraden met „Zo spreekt de Here.
Micha's tegenstanders profeteerden van wijn en bedwelm J
drank. Hun godsdienst was er een van louter vreugde. Ga re
door het Verbond aan Israël verbonden, zal Zijn volk nooit •spl
laten en het altijd heil brengen, was hun prediking. De predil rw
van Micha was bekering. De valse profeten predikten alD 2
maar evangelie, Micha wet en evangelie beide.
IVant hei zon al te simpel zijn. te denken, dat terwijl de ifH'
profeten heil prediken, Micha slechts van onheil weet. Zijn p «rt
king is óók heilsprediking, maar door de diepte van het otprcx
heen, voor degenen, die zich tot God bekeren. Straks zal Is11
in ballingschap gedreven worden als schapen in een kooi. E
zullen de valse profeten verstomd staanmaar Micha pro ft J
uitredding voor een gelouterd volk.
We lezen vandaag Jesaja 3:1-9.
Luns enthousiast bestormd
gen
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Minister Van
Van een verslaggever
UTRECHT In de St. Willi-
brorduskerk in de Utrechtse bin
nenstad zijn gistermorgen de eei-
ste missen opgedragen door pa
ter drs. Winand Kotte uit. Wijk
bij Duurstede voor een groep, als
behoudend te omschrijven Rooms
Katholieken, die zich hebben
verenigd in de St. Willibrordus-
stichting.
De hoogmis van half elf trok een
zeer groot aantal mensen. De kerk
was tot de laatste plaats gevuld en
vele mensen moesten staan. Onder de
bezoekers bevond zich ook oud-minis
ter Luns, die na afloop werd be
stormd door enthousiaste mensen, die
z(jn handtekening wilden hebben.
Pater Kotte droeg de mis, die ruim
twee uren duurde, op samen met twee
andere priesters, die anoniem wensten
te blijven. De mis werd volgens het
traditionele patroon in het latijn ge
houden.
STUK PAPIER
In zijn preek zei pater Kotte, dat
hij de verklaring van het aartsbisdom
laat voor wat zij is. In die verklaring
werd gezegd, dat de groepering han
delt buiten verantwoordelijkheid van
elke competente autoriteit in de kerk
Hij meende, dat deze verklaring is
verschrompeld tot een wezenloos
stukje papier. „Het is niet onze
schuld, dat wij juridisch in een soort
niemandsland zijn terechtgekomen.
D
jbeA
Men heeft ons onze trouw *aan de
kerk en de paus in de kou laten
staan", aldus pater Kotte.
„Wij voelen ons ontkleed, maar de
paus zal ons niet in de steek laten. Hij
kent ons en wij doen een beroep op
hem".
APPLAUS
Hij kreeg een donderend applaus
van de gelovigen voor zijn woorden.
Na afloop van de dienst zei pater
Kotte, dat de beweging rondom zijn
opvattingen over de eredienst niet als
een afsplitsing moeten worden gezien,
maar dat juist de diensten in andere
katholieke kerken zich afsplitsen van
de richtlijnen, zoals die door Rome
zijn gegeven. „Wij zijn progressief
in de juiste richting en wij keren ons
af van de wilde progressiviteit".
GEEN GEHEIM
Oud-mlnlster Luns verklaarde na
afloop naar Utrecht te zijn gekomen,
omdat hij achter de traditionele kerk
van Rome staat. „Daar heb ik nooit
een geheim van gemaakt, zoals u
weet", zei hij.
Mr. Luns heeft ook financieel bij
gedragen aan de Willibrordusstich-
ting.
Deze stichting is precies één jaar
geleden begonnen met een actie om
de leegstaande Willibrorduskerk te
kunnen gebruiken voor de traditione
le diensten. De datum 15 augustus
werd gekozen, omdat de katholieke
kerk op die datum Maria ten hemel
opneming viert
(onderwijs) zal voorlopig het kle
geld niet verhogen. De definitiev
slissing hierover valt tijdens he
binetsberaad van 27 augustus, a
ter Nelissen (financiën) is reed j
koord gegaan met het besluit vai
collega van onderwijs.
Minister Van Veen heeft
malen in interviews te verstaan
ven, dat hij van niets een dogm
maken. Ook de schoolgeldheffinp
dens de leerplichtige leeftijd wi
niet bijvoorbaat uitsluiten. Toe!
volgens een woordvoerder van
ministerie net dit jaar allemaal j y
erg meevallen. Dat betekent niet
schoolgeldheffing voor leerplic
kinderen of verhoging van het
tergeld in de toekomst onmtjj.
zijn.
Het kleutergeld bedraagt thai
gulden per jaar. Aanvankelijk
het de bedoeling dit bedrag te e
dubbelen. Van vele kanten was i ent(
gen dit voornemen geprotesteerd.
!Td<
te
KAAPSTAD (AP)
Herbert, de tandtechnicus uit
..stad.die op 25 juli een nieuw 1
-nieuwe longen heeft gekregen,
een derde operatie sinds de
plantatie ondergaan, zo 'neefj
Groote Schuur ziekenhuis
meegedeeld.
Vrijdagavond is hij geopereerj
een lek in de rechter bronchiaaJ
In een bulletin van het ziek^
werd gemeld dat de 49-jarige j
het bevredigend maakt en dat]
en longen goed functioneren.
KESSEL De 20-jarige H.
sen uit Kessel is zondag bij het vj
'in een aan de Maas gelegen
verdronken.
Mt
eoj
git
Jb. Klein Haneveld op Zoeklicht-toogdag
LONDEN (AFP) Volgens de re
sultaten van een nieuw opinie-onder
zoek, dat in de Financial Times is ge
publiceerd, neemt het aantal voor
standers van Britse toetreding tot de
EEG in Groot-Brittannië toe.
Volgens de in juli/augustus verrich
te opinie-peiling van het „British
Market Research Bureau" was 34 pet
van de ondervraagden vóór toetre
ding tegen 22 pet in juni. 85 pet van
hen is ervan overtuigd dat Groot-
Brittannië het Verdrag van Rome zal
tekenen, tegen 76 pet twee maanden
geleden.
Uit de resultaten blijkt voorts dat 46
pet van de bevolking van mening is
dat de nationale identiteit van Groot-
Brittannië slechts gering zal worden
aan getast door de toetreding tot. de
EEG, 40 pet gelooft dat dit in grote
mate het geval zal zijn.
44 pet van de ondervraagden meent
dat de economische groei zal worden
versneld en 23 pet denkt dat deze
door toetreding tot de EEG zal wor
den verlaagd. Bij het vorige opinie
onderzoek, waren peycentagees 33 en
36.
Van een onzer verslaggevers
HILVERSUM „Wij zijn wer
kelijk aangekomen in het mid
dernachtelijk uur. De afgoden-
altaren staan middenin de ge
meente van Christus en de macht
der duisternis heeft zich in onze
gemeenten opgericht". Dit zei
evangelist Jb. Klein Haneveld
zaterdagmiddag op de drukbe
zochte Maranatha-toogdag, uit
gaande van „Het Zoeklicht" in
de Expohal te Hilversum.
De evangelist vertelde hoe koning
Asia volgens de beschrijving in de
Kronieken met het volk een eind
maakte aan de afgodendienst en de
hoogten waarop ontucht werd ge
pleegd, slechtte.
HEILIGING
Een nieuwe heiliging en een nieu
we toewijding zou het volk ten zegen
zijn. Dat geldt naar de heer Klein
Haneveld zeide thans ook Nederland.
De afgodendienst in de kerk van van-
Net sliep ik lekker, toen er
op mijn kamerdeur werd ge
klopt. Hotel-controle! Ik vroeg
of ze nou helemaal waren.
Ik heb de volgende morgen
aan de balie geklaagd. Maar
daar hoorde ik, dat de politie
móói een meneer van zijn bed
had gelicht, die had meege
daan aan een bankoverval!
Nog een kassier bij gewond
óók...
daag betreft volgens hem de m<
theologie en de wetenschappen.
„Velen die zich met de naai
Christus tooien maken zichzèl
God, in strijd met Gods openb
En Johannes de Heer heeft al ge V
als wij een eigen mening hebber
God, zijn wij al afgodendienaar
hoevelen hebben dat niet?
STAGNATIE
Velen die zich met de naam
Christus tooien hebben zich gé
aan de verheerlijking van de mei
de menselijke prestatie. Heel N|
land en daarmee ook duizé
Christenen zitten gekluisterd aa
t.v. als koning Voetbal zich veil'
Dan kunnen de mensen nietfuUl
de bidstonden komen en wordero best
keraadsvergaderingen verPfied
Men knielt voor de goden vanLï
tijd en dat brengt stagnatie 1,1
werk van Jezus Christus", aldWen,
evangelist. lm in
AARDS b c
„Het leven van menig kindn kw
God is volkomen aan de aarde gw ro
den", zo vervolgde hij. „Zij levej,| we
of ze hun domicilie op aarde h
gekozen en voelen zich thuis t nu
wereld van nu". =ns et
Ook bij de Maranathachris avori
constateerde hij verslapping: d bespi
meente openbaart niet die krach oord<
ze zou moeten manifesterei ersve
daardoor worden vele verlorens de
gered. „Als de Maranathagen Goorst
niet opnieuw het zout der inget
wordt, dan zinkt onze generatie altei
in een ontzettende duisternis", len gr
de heer Klein Haneveld. inged
oolstr
LIEDEREN Project
Afgewisseld door liederen «fuïrt
hannes de Heer en door zang va
gereformeerd en een vrij-evang
koor onder leiding van Gijs
werden er gedurende drie op« L
gende samenkomsten nog mee n j,e,
deze opwekkingstoespraken geh >ntrun
onder het motto „Als Gods bal irruim
klinken". frwezig
Duizenden mensen woonden d t nieui
menkomsten bij, waarvoor defe met
van de Expohal was afgescherr
lermc