Heilsfeiten steeds weer opnieuw interpreteren „Extra offers nodig nu we niet over de brug komen" Recruten hoeven niet meer hele dag kap op lange haar te dragen Rapport wereldraad schriftgezag BEROEPINGSWERK Studenten COMMENTAREN Zuid-Vietnam Een woord voor vandaag Ds. Harkema tot Geref. Zendingsbond Uw probleem! is het onze.... Kruiswoord-puzzel Horixontaal: 2. spelleiding, 7. schrijf- kosten. 8. telwoord, 9. bloedhuis. 10. opening, 12. plaats in N.Br. 13. meis jesnaam. 15. schande. 17. hoog bouw werk, 19. muzieknoot, 20. lidwoord, 21. een weinig scheel, 24. soort appel. 26. werktuig van de goudsmid. 27. eiland. 28. op de wijze van, 30. pasgang van een paard, 32. voorval, 33. meervoudi ge riviermond, 34. rund. Verticaal: 1. badplaats in Z. Tirol, 2. Buitenhaven. 3. organische verbin ding. 4. ongerijmd. 5. lof, 6. plaats in Drente, 10. suiker (mal.), 11. rivier in Rusland, 13. strijdperk, 14. persbu reau, 16. telwoord, 18. lied, 22. oom (vlaams), 23. stok met voettrede, 24. plaats in Drente, 25. keur,'28. reeds, 30. stapel, 31. alvorens. Oplossing vorige punel Hor.: 1. les, 5. aap, 8. gording, 10. Peel. 12. kier. 14. iel. 15. kei. 17. oef, 18. ga ren, 20. sleur, 21. Dante, 22. leder. 24. ene. 26. tor, 27. Udo, 29. egge, 31. aise, 32. insigne, 33. Ars, 34. Sri. Vert.: 2. egel. 3. sol. 4. adder. 5. ank, 6. agio, 7. api, 9. erf, 11. eerlang, 13. eer tijds. 15. karet. 16. ieder. 18. gul, 19. nar, 23. doris, 24. eek. 25. Egir, 27. uier. 28. oer, 30. Ens, 31. Ans. door L. M. P. SCHOLTEN LEUVEN De Faith and Or der-conferentie van de Wereld raad van Kerken is na de ple naire vergaderingen van de eer ste dagen tot groepsdiscussies overgegaan. In een van deze groepen is een bijzonder enerve rende discussie op gang geko men n.a.v. een rapport over het Schriftgezang. Dit rapport werd ingeleid door de Nederlandse theologe dr. E. Flesseman-van Leer uit Amstelveen die in de voorbereiding een belangrijk aandeel had. Zij zei dat dit rapport is geschreven tegen de achtergrond van de moderne twijfels rond de bijbel. Voor vele christenen zijn er (nog) geen proble men. Voor hen is deze studie niet ge schreven, zei mevrouw Flesseman. Zij vroeg dringend: als u geen twijfels hebt. ga dan alstublieft niet in de weg staan van de mensen die de pro blemen wel zien. Mevrouw Flesseman lichtte een aantal punten uit het rapport die haars inziens van bijzondere beteke nis zijn. In de eerste plaats de kwes tie van het gezag. Het rapport stelt de vraag of de term schriftgezag nog wel geschikt is in deze tijd. Het wordt al te gemakkelijk geassocieerd met blinde gehoorzaamheid Het rap port wil de kern vasthouden, maar dan als een „betrekkelijk begrip", ,.niet als een agressieve macht, maar als een getuigenis dat in vrijheid aanvaard moet worden". De bijbel heeft niet a priori gezag. „Gezag wordt pas werkelijkheid als men het als gezag aanvaardt". Dat neemt niet weg dat het Schriftgezag ook een di mensie heeft dat de menselijke erva ring te boven gaat. Niet hele hij hel Een tweede punt dat mevrouw Flesseman noemde is dat het rapport onomwonden vaststelt dat niet alle bijbelgedeelten even belangrijk zijn NED. HERV. KERK Beroepen: door de generale synode tot pred. buit. werkz. secretaris geref. zendingsbond: J. van Sliedregt te Ouderkerk a.d. IJssel, die dit beroep heeft aangenomen: te Wilp (toez.): H. Faber te Aardenburg; te Zuidhorn (toez.) E. J. Struif te Ferwerd. Bedankt: voor BlauwkapelGroene- kan: J. Catsburg te St. Maartensdijk. GEREF. KERKEN (vryg.) Beroepen: te Terneuzen: R. Hoog- steen te Enumatil. GEREF. KERKEN Aanvaard: de benoeming tot geest, verzorger v.h. psychiatrisch zieken huis Wolfheze: I. Vergeer te Poortu- gaal. Het is als regel onmogelik om ach ter de interpretatie tot het feit zelf te komen. Elke reconstructie van „wat er werkelijk gebeurde" is nooit iets anders dan een min of meer redelijke hypothese. Het rapport gaat zelfs zo ver dat het verklaart dat de feiten als zodanig geen openbaringsbetekenis spreekt 111 AlUSterdaiil hebben, maar stom zijn en een inter- .T pretatie nodig hebben, wil Gods stem Mevr. dr. E. Flesseman Er zijn zelfs gedeelten, aldus het rap port, „Die niet in staat zijn met gezag tot ons te spreken en waarvan wij ons niet kunnen voorstellen dat zij dat ooit hebben gedaan". Dat kan echter geen reden zijn om zulke ge deelten uit de bijbel te verwijderen. De mogelijkheid moet niet uitgesloten worden dat zo een gedeelte in een andere situatie wel aan zou kunnen spreken. „Terwijl derhalve een dis criminerend oordeel niet alleen toe laatbaar. maar zelfs geboden is, moet het geheel van de schrift toch onge rept worden gelaten". Dit rapport dat voorbereid is door zeven studiegroepen in Europa (waar van de Nederlands-Duitse onder lei ding stond van prof. dr. H. Berkhof), twee in de Verenigde Staten en een in Ethiopië is vooral belangrijk om wat het zegt over de verhouding tus sen feit en interpretatie in de bijbel. Het moderne bijbelonderzoek heeft geleerd, aldus het rapport, dat wij de feiten waarvan de bijbel ons leert dat zij van beslissende betekenis zijn voor ons geloof, alleen maar kunnen benaderen ..in het gewaad van hun interpretatie door de bijbelschrij vers". Het aantal studerende kinderen is in sommige gezinnen een belangrijk statussymbool. Dat heeft zijn bedenkelijke kant, omdat het jongere zusje met alleen huishoudschool in zo'n gezin welhaast zeker een minderwaardigheidscomplex zal opdoen. Maar ook waar de diplomajacht minder fanatieke vormen aanneemt, is het begrijpelijk dat ouders graag zien dat hun kinderen zover mogelijk door studeren. Naar analogie van dit voorbeeld lijkt het voor de hand te liggen dat de onstuimige groei van het onderwijs, met name ook van het universitair on derwijs voor onze regering niet alleen een voor werp van aanhoudende zorg (zo staat het in de grondwet), maar ook een bron van vreugde is. De welvaart van onze samenleving en het geluk van de inviduele burgers lijkt immers gebaat bij zo goed mogelijk onderwijs. De regering-Biesheuvel telt wel zoveel ouders met studerende kinderen dat zij in alle oprecht heid kan verklaren dat zij een studentenstop voor sommige faculteiten aan de universiteit zeer on gaarne zou invoeren. Maar de kosten van de uni versiteit stijgen zo snel dat er in deze zuinige tij den bijna niet aan te ontkomen valt. Dus overweegt de regering te doen wat de Tweede Kamer in 1966 pertinent weigerde: een numerus clausus voor de universiteit. Het lijkt een tegennatuurlijke beslissing, maar laten we niet overdrijven. In het hoger beroeps onderwijs (sociale academies, h.t.s.-en, enz.) be staat een dergelijke studentenstop al lang. En ook in het voortgezet onderwijs kennen we de prak tijk waarbij (bijvoorbeeld op m.t.s.-en) de capaci teit van de school maatgevend is voor de omvang der eerste klassen. De universiteiten zijn echter gedwongen iedereen die zich aanmeldt (inclusief Hoe democratisch zijn presidentsverkiezingen waaraan de vice-president van een land niet mag meedoen Pijnlijke vraag voor de Amerikaanse regering, die gaarne de indruk gevestigd zou zien, dat het bij de komende verkiezing van een staats hoofd in Zuid-Vietnam niet al te dictatoriaal toe gaat. Anders zouden immers nog meer Amerika nen zich kunnen afvragen, in hoeverre het regime dat namens hen in Zuid-Vietnam op de been wordt gehouden, eigenlijk representatief is voor de be volking van dat land. Dat vice-president Ky gisteren door het hoog gerechtshof als kandidaat-president is afgewezen, heeft hij .te wijten aan een uitvinding van de hui dige president, Thieu, die blijkbaar niet van zijn zetel af te branden is. Die uitvinding was een wet waarin van Thieu's concurrenten en van Thieu zelf, maar dat was natuurlijk geen probleem u geëist werd, dat ze een flink aantal handtekenin gen van provinciale raadsleden of parlementariërs vergaarden en die handtekeningen door de autori teiten lieten waarmerken. Nadat hij die wet er bij het parlement had doorgedrukt, was het voor Thieu, met zijn machtspositie, een koud kunstje om zijn tegenstanders de naleving ervan ernstig te bemoeilijken. Technisch feilloos heeft hij dat kunstje overigens niet uitgevoerd, want onlangs dienden negentien Mail van Schotse werf degenen die bij het hoger beroepsonderwijs geen kans maakten) toe te laten. Een dergelijk toela tingsbeleid is, ook in vergelijking met andere lan den, uniek. Toch is een studentenstop in principe on juist. In Amerika neemt ongeveer veertig procent van de achttienjarigen deel aan het onderwijs. In Nederland is dat nog niet de helft van dat per centage. Dat bewijst, dunkt ons, dat de behoefte aan tertiair onderwijs bij lange na nog niet verzadigd is. Niettemin kan, gegeven de huidige capaciteit van een enkele faculteit, een zeer tijdelijke beper king van het aantal studenten daar praktisch on vermijdelijk zijn. In dat geval zal de regering stellig verklaren, dat ze uiterst ongaarne tot zo'n beperking besluit. Die verklaring zal alleen dan geloofwaardig klinken, wanneer de regering zich tegelijkertijd krachtig inspant om haar maatregel zo ras mogelijk ongedaan te maken. De groei van de universiteit maar dit geldt ook voor andere vormen van onderwijs moet eerder bevorderd dan afgeremd worden. Of die groei zich volledig op kosten van de overheid, d.w.z. van de belastingbe talers, moet voltrekken, is een andere zaak. Er is nog een aspect. Hoe snel het aantal stu denten ook stijgt, het aandeel van dc lagere milieus in deze toeneming blijft nog altijd opmerkelijk laag. Recente cijfers van het CBS bevestigen dit. De lagere milieus leverden in 1968 niet meer dan 13 procent van de eerstejaars studenten. Gelukkig groeit dat percentage iets (voor de oorlog was het 8 procent, in 1964 11), maar de ondervertegenwoor diging van arbeiderskinderen op de universiteit blijft een feit. Zolang de aanwas van studenten in dat opzicht onder de maat blijft, zijn studieduur verkorting en versobering van het universitaire levenspeil te verkiezen boven een studentenstop. provinciale raadsleden er een officiële klacht over in, dat ze onder bedreiging gedwongen waren, voor Thieu te tekenen. Kennelijk heeft het hoogge rechtshof daaraan minder zwaar getild dan aan het feit dat de inschrijving voor de verkiezingen van Thieu's tegenstander Ky niet aan alle forma liteiten voldeed, want het liet Thieu wel, maar Ky niet tot het strijdperk toe. Slechts één tegenstander van Thieu, het voor malige staatshoofd generaal Doeong Van Minh, is erin geslaagd, de wettelijke horden te nemen. De Amerikanen hadden graag gezien, dat Thieu er nog een opponent bij zou krijgen, omdat dit het geheel een wat democratischer aanzien zou ver lenen. Maar Thieu schijnt dit thema niet eens met de Amerikaanse ambassadeur te hebben willen bespreken. Of de afvalrace naar het verkiezingsplatform met het uitvallen van Ky is afgesloten, is overi gens nog de vraag. Generaal Minh heeft meer dan eens gedreigd, zich als kandidaat terug te trekken, wanneer de verkiezingsstrijd niet eerlijk zou ver lopen. Ook heeft hij verkiezingen zonder de kandi datuur van de vice-president waardeloos genoemd. Zou hij metterdaad terugtreden, dan zou hem in elk geval deze verdienste niet kunnen worden ont zegd, dat hij heeft bijgedragen tot de duidelijk heid in de verrichtte binnenlandse politiek van Zuid-Vietnam, en in de buitenlandse van Amerika. erin gehoord worden. „In zekere zin is daarom, de interpretatie het feit". Men zou hieruit zelfs kunnen con cluderen dat het Schriftgezag niet rust op de feiten die beschreven wor den ,maar op de interpretatie vau de ze feiten door de bijbelschrijvers, met andere woorden dat het Schriftgezag niet verzwakt zou worden als zou worden bewezen dat de feiten nooit gebeurd zijn. Deze gedachtengang verwerpt het rapport echter. „De gro te meerderheid" van de groepen hield vast dat het historisch karakter van de openbaring van beslissende bete kenis is. Het rapport legt er dan alle nadruk op dat het proces van interpretatie van de heilsfeiten dat in de bijbel begonnen is doorgaat. Uitnodiging Onder de bijbelschrijvers zelf zijn de interpretaties al geschakeerd „De vaak wijd uiteenlopende interpreta ties die de bijbel bevat, betekenen voor ons een uitnodiging in onze eigen woorden te getuigen van de boodschap". „Alleen door steeds nieu we intepretatie blijft de ene bood schap een levende Geest en niet een dode letter". De vraag die mevrouw Flesseman in discussie gaf, was: „Hoe ver kun nen wij gaan in het interpretatiepro ces terwijl de identiteit van de bijbel bewaard blijft?" Het rapport werd in het algemeen met instemming ontvangen. Kritische opmerkingen maakte vooral de Nieuw-Zeelander Loader. Hij waar schuwde het gezag van de bijbel niet te relativeren en te zeggen dat we er niet de heilsfeiten zelf in vinden maar slechts de interpretaties ervan door de bijbelschrijvers. Wat voor nut heeft het trouwens als we zeggen dat het gezag van de interpretaties relatief is ten aanzien van de feiten zelf als we die laatste niet kennen zonder de interpretatie. De Amerikaan Daniel D. Williams zei dat de interpretatie iets minder is dan het feit omdat de interpretatie de werkelijkheid van het feit niet uitput. Maar tegelijk is de interpretatie ook iets meer: zij voegt aan de werkelijk heid van het feit een nieuwe werke lijkheid toe. De Westduitser Rudolf Weth die als assistent van prof. Moltmann heeft meegewerkt aan het rapport gaf als voorbeeld de tekst Johannes 3 16 „Alzo lief heeft God de wereld ge had" Is dat nu een bericht over een historisch feit of een interpretatie van dat feit? Niemand kan het on derschrijven die niet zelf Gods liefde ervaren heeft. De rooms-katholieke Duitse theoloog Joseph Ratzinger maakte een kritische kanttekening ten- aanzien van het ontstaan van de canon. Men kan niet zeggen dat de kerk een formeel autoriteitsbegrip hanteerde, maar ook niet een zuiver inhoudelijk. De kerk schiep de bijbel niet, maar ontdekte op een gegeven moment (omstreeks het jaar 200) dat de bijbel er was. Hieroplettend vond Ratzinger geloof in de inspiratie en het gezag vari de schrift onontbeer lijk. GLASGOW Vertegenwoordigers van de arbeiders van de „Clyde" scheepswerf in Glasgow hebben gis teren besloten dat een van hen, Willy Clydesdale, op 15 augustus naar Am sterdam zal gaan. Hij wil daar de werknemers op de scheepswerven toespreken die eerder deze week hun solidariteit met de Schotse werf-ar- beiders hebben "betuigd. De werkne mers van de „Clyde" scheepswerf hebben hun bedrijf bezet om massa ontslagen na de voorgenomen sluiting van de werf te voorkomen. Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel en hij zal van u vlieden'" (Jacobus 4:7). God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade. Dat was Jacobus' prediking zoals we hebben gezien en dat wil hij nu concreet maken: „Dus onderwerpt u aan God." Dat is de enige weg, waarlangs wij, eigenzinnige hoogmoedige mensen, vrede kunnen vinden. Maar het is geen gemakkelijke weg. Het is niet iets, waarvan je zegt: dai ga ik doen. Het is meer dan een „doen", het is een „zijn". Hoe ingrij pend een daad van overgave aan God ook is, als het niet meer is, dan is het nog een geraffineerde daad van hovaardij. Het gaat Jacobus om een verandering van ons hele zijn, onze gezindheid, zodat al ons handelen be paald wordt door de erkenning, dat niet wij, maar God het stuur van ons leven in handen heeft. „Ken Hem in al uw wegen en Hij zal uw paden recht maken." De twee, onderwerping aan God en weerstand bieden aan de duivel, ho ren bij elkaar. Het is het deel van de nederigen, van hen, die van genade leren- leven. We lezen vandaag: Psalm 98. i NIEUV (Va R. wag en i lijk deze mee van luid een is i zich waa zijn D voo i uit mol wor tUSi Vet die als den duit is V één veil hal de wat de-u rui ges uit hec zoa bin de L gis dot Rij DRIEBERGEN Het Rijsen- bergse bos was gisteren weer stampvol mensen uit het hele land, samengekomen op de zes tigste zendingsdag van de Gere formeerde Zendingsbond in de hervormde kerk. Aan het aantal tot in de wijde omtrek gepar keerde auto's schatte de politie, dat er weer meer mensen waren dan vorig jaar, al achtte zij het ook mogelijk dat er inmiddels meer een auto hebben aange schaft. In ieder geval was de klassieke open plek in het bos weer bij lange na niet voldoende voor de menigte, grote groepen mensen waren vanaf het podium niet zichtbaar en luister den aan de andere kant van de om ringende heuveltjes mee naar de ze ven toespraken, die door vele luid sprekers verder werden gedragen. Er zal dit jaar van de Gereformeer de Zendingsbond dan ook heel wat gevraagd worden, zo maakte de di recteur, ds. H. Harkema, duidelijk. Want met het oog op de deelneming van de r.k. kerk in de volgende Kom over de Brug-actie heeft de bond, zoals bekend, besloten zich aan deze actie te onttrekken. De vorige keer kreeg de bond voor zijn projecten uit de actie ruim anderhalf miljoen. „Er was een broeder, die mij zijn instem ming betuigde dat we niet meede den", zei ds. Harkema, „en hij deed zijn sympathiebetuiging vergezeld gaan van een bedrag van vijftien gulden. Misschien was dat voor de man héél wat, maar ik wil u er wel op attent maken, dat er vijf dagen per week elke dag vierhonderd over schrijvingen van vijftien gulden moe ten binnen komen willen we in een jaar tijd die anderhalf miljoen halen, dwijnen. Dat hangt mede van het tem po van opleiding en inwerking af. „In Kenia is niet één blanke bede laar", legde de heer Geluk uit daaruit leiden veel Afrikanen af de god van de blanken machtiger 'dan de andere goden. Niet weinige verwachten persoonlijk voordeel va hun toetreding tot de kerk". Hi vroeg om voorbede voor die christe nen die profijt willen hebben hun lidmaatschap van de kerk, dat zij zullen ontdekken dat geestelij ke rijkdom veel meer is dan materie le rijkdom." Van een onzer verslaggeefsters HILVERSUM Langharige recruten in het Marine Oplei dingskamp in Hilversum hoeven sinds woensdagavond niet meer de hele dag hun vliegdekkap te dragen. Tot die tijd moesten de lang harige jongens van 's ochtends zeven tot 's middags vijf uur de vliegdekkap dragen (een hoofd deksel van een soort tentdoek), wat vooral in de afgelopen war me weken bijzonder onaange naam was. Kazernecommandant Teer had se dert de uitspraak van ex-minister Den Toom, dat de haarlengte in het leger niet meer een vaststaande zaak is, de langharige recruten in zijn* kamp opdracht gegeven de vliegdek kap de hele dag te dragen, ook bin- KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant D.^rdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie- J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman J. van Hofwegen. nenshuis. tijdens het eten, de lessen of in de kantine. De plaatselijke afdeling van de WDM heeft zich naar aanleiding van dit voorschrift tot de kamplei ding gewend met het verzoek deze maatregel in te trekken of in ieder geval drastisch te herzien. Nu is de order uitgegaan, dat de vliegdekkap (de marine heeft nooit enig heil gezien in de haarnetjes voor langharigen) alleen maar gedra gen hoeft te worden samen met de pet. Dat betekent, dat de kap gedra gen moet worden in omstandigheden, waarin ook de pet gedragen wordt. In ieder geval hoeft de kap nu dus niet meer binnenshuis te worden ge dragen. Commentaar van de afdelingsvoor zitter van de WDM in het Marine Opleidingskamp in Hilversum, P. W. de Zwaard op deze zaak: „Het is natuurlijk wel wat overdreven dat de kap nog gedragen moet worden tijdens de exercities, want wat voor gevaar levert lang haar nu op tijdens het marcheren? Maar goed, tactisch gezien is het niet verstandig, nu we bereikt hebben dat de kap niet meer binnenshuis gedragen hoeft te wor den, direct door te gaan zeuren over het dragen van de kap tijdens het exerceren. Dat kunnen we later al tijd nog eens doen". Welirinann herkeurd Van onze Haagse redactie DEN HAAG De dienstplichtige soldaat Rinus Wehrmann, die eerst in het nieuws kwam door zijn lange ha ren en later doordat hij drie dagen onvindbaar bleef na een weekendver lof, is gisteren herkeurd voor militai re dienst. De uitslag van de keuring wordt binnen een week verwacht. DS. H. HARKEMA die we uit Kom over de Brug hadden. Daarom, ook al komen we deze keer niet over de brug, we mogen niet achterblijven." Ds. Harkema herinnerde aan een rapport van dr. Hendrik Kraemer uit 1939 over de Toradjakerk. Deze pleit te voor een steviger bezetting van al le zendingsposten gezien „de taaie weerstand van het heidendom, de d/uk van de Islam en het gewroet van Rome". Ds. Harkema. die onlangs een reis naar Toradjaland maakte, zei dat deze factoren nog onverminderd aanwezig zijn. Hij gewaagde ook van proselitisme van r.k: missionarissen. De GZB heeft, het tekort van de To radjakerk van* het afgelopen jaar aangevuld, een bedrag van ƒ375.000. Zij voerde daartoe een tientjes-actie die ƒ271.000 gulden opbracht en de rest werd uit de reserves van de bond aangevuld. „Maar nu is de koek op", aldus ds. Harkema. Zendingsdagen als deze blijken overigens als een reusachtig schepnet voor de financiering van het werk te fungeren niet alleen door de collecte; maar ook door een levendige markt in het achterterrein, waarin o.a. huis- nijverheidsprodukten zowel uit Ne derlandse boerderijen als uit Afri kaanse hutten vlot van de hand gaan. De aanvoer wordt ook hier ieder jaar groter en verscheidener er werd onder meer een hengstveulen bij op bod verkocht. Daartoe wordt genoeg ruimte geboden in de twee uur mid dagpauze, die gelegenheid bieden te eten, de wespen te bestrijden of te ontlopen en de kraampjes langs te gaan. De opbrengst van zo'n dag is niet te tellen althans niet op één dag. Deze zal dus nader worden be kendgemaakt. Uit Kenia, waar de GZB samen werkt met de African Reformed Church mede tot stand gekomen door zendingswerk van de Neder duits-gereformeerden uit Zuid Afrika werd door de zendingsarbeider de heer J. Geluk medegedeeld, dat deze jonge kerk het voorstel uit Nederland heeft aanvaard om een gezamenlijke commissie te vormen die de verant woordelijkheid draagt voor al het werk. Deze commissie zal voorshands bestaan uit zeven vertegenwoordigers van de GZB en vijf vertegenwoordi gers van de synode der Afr. Refor med Church, maar geleidelijk zal het aantal Afrikanen in de commissie groter worden en tenslotte zullen de Nederlanders er geheel uit ver- Vader en zoon stalen stofzuigers LEEUWARDEN De 54-jarige monteur J. van der V. te Leeuwarden is tegelijk met zijn 21-jarige zoon D.M.J. van der V. aangehouden. Het tweetal had bij de Verenigde Stofzui- gerfabrieken 20 stofzuigers en voor ongeveer ƒ6000.- aan onderdelen ge stolen. Van de onderdelen wer den complete stofzuigers gemaakt. Het tweetal had daar een aardige bij verdienste aan. De zaak kwam aan het rollen toen een installateur die dertien stofzuigers kocht, de zaak niet vertrouwde. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In nehandellng worden genomen. Ge heimhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten ln afzonder- UJke brieven worden gesteld. Per irlef dient een gulden aan postze- eels te worden ingesloten. Dank aan lezers: Ongeveer twee honderd lezers hebben ons de teks gezonden van het „Zondagslied": .Als de dag met gouden glans 's Zondags aanlicht aan den trans, Geen gedruisch de stilte breekt. Alles ons van ruste spreekt, Trekt, om naar Gods huis te gaan, Oud en jong het feestkleed aan. Zingen aan den voet van 't kruis Reeds 'lied van 't Vaderhuis Psalm en lied, Psalm en lied prijz'Gods gena In blij Halleluja Rijz' met eerbied ook ons lied Tot. den Heer, Die op ons ziet. Neemt ons kinder-danklied aan. Spreekt voor ons ook in Zijn Woord: 't Hart. wanneer 't van Jezus hoort Leert, hoe jong bij' Jezus' Kruis Reeds lied van 't Vaderhuis. Psalm en lied, prijz' Gods gen, In 't blij Halleluja!" -Het is ontroerend hoe velen na tig. zeventig jaar de tekst nog woor delijk of bijna woordelijk konder weergeven. Sommigen verklaarder zich bereid, het te zingen, anderec zonden ons de muziek. Het lied komt o.a. voor in „Voor huis en school', Höveker en Zoon, de Kinderzangbundel voor school, zon dagsschool en huis. bewerkt door A. J. Hoogenbirk. uitgave Johan de Heer en Zoon. Liederboek van Va: Zanten, een plaat van Looft dfl Heer. Koorzang in de Augustijner kerk, Dordrecht o.l.v. Van Wuijck- huijse, V.C.Z. 1903, Neerlands Zang boek, verzameld door Joh. de Heer nr. 174. Een paar weken geleder werd het lied gespeeld door de orga nist van de Gereformeerde Kerk Voorschoten. Een lezeres leerde he: tussen 1891 en 1896 op de Christelijke school Zuidvliete te Maassluis, eer andere op een christelijke school in 1956, een andere voor 1915 op de zon dagsschool van de Heer Joh. var Meggelen; velen leerden het van hut moeder. Verzoek van lezer: Wie kan helpen aan het lied „Gasten vreemdelingen"? Het eerste vers luidt: „In lang vervlogen tijden Stond aan de zoom van 't woud Een slot zeer hoog verheven Uit echt graniet gebouwd." Vraag: Gaarne wens ik gegeven; over de Bellamy-gedachte (op univer sitaire grondslag). Antwoord: Aangezien u meer wen? dan cr gewoonlijk in handboek» staat, kan u inlichtingen inwinnen bi een plaatselijke afdeling van de in ternationale vereniging Bellamy, ir Den Haag Loevesteinlaan 133, tele foon 070 - 662550, in Amsterdam F van Salverdastraat 21, 020 - 150273

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2