Nu aandacht
inhoud van
geven aan
evangelie
Portugese priesters
in Angola komen in
verzet tegen regime
Van Veenendaal (crm)
Beleid niet baseren
op actiegroepen
Lukas Vischer voor Faith and Order
COMMENTAAR
Regeringsverklaring (I)
Regeringsverklaring (II)
China
BEROEPINGSWERK
Een woord voor vandaag
Griekse student
verklaart te
zijn gemarteld
Uw probleem
is het
onze
HILVERSUM „Actiegroepen
kunnen een nuttige functie in de sa
menleving vervullen, maar de over
heid mag haar beleid niet op hun
doelstellingen baseren. De problemen
die door actiegroepen naar voren
worden gebracht, dreigen andere en
veelal niet minder belangrijke pro
blemen te overschaduwen.''
Dit zei de nieuwe staatssecretaris
van crm, mevrouw S. van Veenen-
daal-Van Meggelen gistermorgen in
interview voor de NOS-radio.
Mevrouw Van Veenendaal zei ook
dat verschillende ideeën van de dolle
Mina's haar wel aanspreken, maar ze
is het niet altijd eens met de wijze
waarop actie wordt gevoerd. Overi
gens vindt zij het goed. dat de vrouw
zich ervan bewust wordt gemaakt,
dat zij iets meer kan doen dan alleen
het huishouden. Naar haar mening
moeten de vrouwen veel actiever en
agressiever optreden bij het opzetten
van crèches.
KAMPEN De Theologische hoge
school in Kampen gaat binnenkort
aanzienlijk uitbreiden, hetgeen moge
lijk is geworden door de aankoop van
de voormalige Koornmarktkazerne in
Kampen. Al jaren kampte de Theolo
gische hogeschool met een groot
ruimtegebrek. Het huidige, 317 jaar
oude, gebouw was veel te klein voor
de 361 studenten.
door L. M. P. SCHOLTEN
LEUVEN Dr. Lukas Vischer. de directeur van het secretariaat
van de commissie voor geloofsbelijdenis en kerkorde (Faith and
Order) van de wereldraad van kerken, heeft gisteren voorgesteld
het werk van Faith and Order de komende jaren te concentreren
op een „gezamenlijk rekenschap afleggen van de hoop die in ons is".
Vischer deed dit voorstel op de conferentie van de commissie, die in
Leuven werd gehouden en waar ongeveer 150 theologen uit de hele
wereld bijeen zijn.
Dat wij ons tot nu toe steeds weer
min.of meer uitsluitend met het we
zen en de strukturen van de kerk
Jiebben bezig gehouden is wel hegrij-
pelijk, zei dr. Vischer. Immers Faith
and Order heeft de eenwording van
de kerken ten doel. Maar op den
duur is dit toch echt ontoereikend en
onbevredigend. Hij achtte de tijd nu
gekomen om de aandacht te concen
treren op de boodschap die gebracht
wordt, de inhoud van het evangelie.
Juist nu de oecumenische beweging
vorderingen gaat maken en de oude
scheidsmuren tussen de confessies
wankelen is het zaak dat wij probe
ren het geloof dat ons samenbindt ge
zamenlijk te formuleren. Onze studies
Het is nog niet erg lang geleden, dat wij de toen
malige voorzitter van de a.-r. Tweede-Kamerfrac
tie, de heer Biesheuvel, met verve hebben horen
waarschuwen, dat de continuïteit van het uit
gavenbeleid van de overheid moest worden ge
waarborgd. Diezelfde heer Biesheuvel horen wij
nu zij het dit keer als minister-president be
weren, dat de overheidsuitgaven geen taboe mogen
wezen, dat zij, net als „beginselen, waarden, opvat
tingen, instellingen" onderworpen moeten zijn aan
kritische bezinning.
Ook horen wij hem in de regeringsverklaring
opmerken, dat het bevorderen van het welzijn
van de bevolking ertoe strekt „een klimaat te doen
ontstaan waarin waarden als solidariteit, eigen
verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid van de
burgers duidelijker worden onderkend Even
later blijkt dit te betekenen, dat de burgers voort
aan zelf meer moeten gaan betalen van de kosten
van minder dringende taken, die de overheid tot
dusverre voor haar rekening heeft genomen.
Als men in die trant nog enige tijd doorredeneert,
komt men nog eens tot de conclusie, dat het wel-
Wie aan de algemene verzekeringen en waarhe
den, zoals premier Biesheuvel die in ruime mate
aan. de Kamer heeft verstrekt, minder betekenis
hecht dan aan de praktische toepassing daarvan,
zal gisteren wel iets, maar niet veel wijzer zijn ge
worden.
Veel concrete voornemens die nog niet eerder
gepubliceerd waren, heeft mr. Biesheuvel niet ont
huld. Daar kan hem echter moeilijk een verwijt
van worden gemaakt, aangezien zijn kabinet bin
nenkort met een begroting voor de dag moet ke
rnen, waarover binnen dat kabinet het laatste
woord om niet te zeggen: de laatste krachtterm
nog niet gesproken schijnt te zijn. Maar het ver
gemakkelijkt natuurlijk de taak van de commenta
tor niet.
Wat betekenen bij voorbeeld mr. Biesheuvels
kommervolle opmerkingen over de toestand van
ons milieu, in combinatie met zijn verklaring, dat
aan het behoud van de groeimogelijkheden der in
dustrie een hoge prioriteit moet worden toegekend?
Hoe denkt het kabinet ertoe bij te dragen, dat ook
in de inkomenssfeer de bestedingsgroei wordt ge
matigd Wat zijn de nieuwe taken, voor de finan
ciering waarvan de regering elders wil bezuini
gen Welke maatstaf van evenredigheid hanteert
de heer Biesheuvel, wanneer hij belooft, dat de
cultuursector bij de herwaardering van het over
heidsbeleid niet onevenredig zal worden inge
damd Het zijn vragen waarop pas in de begro
ting voor 1972, en in die voor volgende jaren, een
antwoord zal zijn te vinden.
Gelukkig heeft de premier hen die nu al vastig
heid begeren, niet helemaal in het ongewisse ge
laten. Ten aanzien van de gemeentelijke investe
ringen zal een terughoudend beleid worden ge-
Na de aankondiging van Nixons reis naar China
zal wel niemand hebben verwacht, dat Amerika
zich nog langer zou verzetten tegen toelating van
China tot de Verenigde Naties. Minister Rogers'
bevestiging van wat algemeen werd vermoed, kan
dan ook moeilijk worden vergeleken met een don
derslag bij heldere hemel.
Trouwens, ook afgezien van Nixons reis lag het
voor de hand te veronderstellen, dat Washington
zijn actie om China buiten de VN te houden, op
den duur zou moeten staken. Bij de desbetreffen
de stemmingen in de Algemene Vergadering bleek
de kring van Amerika's supporters allengs te slin
ken. Dat de Verenigde Staten de bakens hebben
verzet, voordat ze met him beleid schipbreuk le
den, is natuurlijk verstandig. Maar dat het ver
stand met de jaren heeft moeten komen, vermag
helaas de waardering die de Amerikaanse beslis
sing verdient, niet te verhogen.
Of China nu inderdaad spoedig tot de volkeren
organisatie zal toetreden, is overigens lang niet
zeker. Amerika's nieuwe standpunt komt erop
neer, dat de beide „China's" het echte met zyn
700 miljoen inwoners en Formosa met zijn bevol
king van bijna 15 miljoen in de Verenigde Na
ties behoren te zijn vertegenwoordigd. Daar is
echter noch Peking noch Formosa het mee eens.
Beide regimes beschouwen zich als de enige recht
matige vertegenwoordiger van het Chinese volk.
Het is mogelijk, dat, zodra Peking wordt toegela
ten, Formosa uit de VN loopt. Dan is het voor
naamste probleem opgelost. Geeft Formosa even
wel zijn plaats niet prijs, is Peking dan bereid, toch
zijn van de burgers staat of valt met de mate
waarin zij voor het profijt van overheidsdiensten
betalen. In hun algemeenheid zijn dergelijke rede
neringen juist noch onjuist, zolang niet bekend is
over welke overheidstaken en -voorzieningen het
precies gaat. En zolang de miljoenennota 1972 nog
niet is ingediend, is nog niet bekend, welk profijt
het kabinet Biesheuvel denkt te trekken van zijn
opvatting van het begrip „welzijn van de burgers".
Voorlopig moet worden geconstateerd dat de re
geringsverklaring er wel erg veel tijd en woorden
aan besteedt, aannemelijk te maken dat er ver
heven inzichten in het geding zijn bij de herwaar
dering van de overheidsuitgaven die ons te wach
ten staat. Maar het zijn inzichten die, mede gezien
de stellingen die (zie boven) de huidige premier
in een recent verleden heeft betrokken, wel erg
snel zijn gerezen.
Daardoor valt moeilijk aan de indruk te ontko
men, dat zij voor weinig anders dienen dan om de
barre financieel-economische toestand te verbloe
men, die het kabinet-De Jong ons heeft nagelaten.
Een toestand overigens, waarvoor vier van de vijf
huidige coalitiepartijen verantwoordelijk zijn.
voerd. Dat is duidelijk, hoewel met name voor de
miljoenen in onze grootste steden weinig inspire
rende taal. Maar daar staat tegenover, dat de fi
nanciering van de woningbouw, mocht ze spaak
dreigen te lopen, door het rijk zal worden veilig
gesteld „als de financieel-economische situatie
dit toelaat", maar dit soort slagen om de arm moet
men een premier gunnen, mits hij ze maar niet
onevenredig over de departementen verdeelt.
Het duidelijkst was mr. Biesheuvel misschien
nog in de onderwijsparagraaf van zijn regerings
verklaring (en in de sociale, voor zover daarin de
wens om de betrekkingen met het georganiseerde
bedrijfsleven niet te bederven, vrij krachtig tot
uitdrukking kwam). Met name het universitaire
onderwijs zal stevig worden aangepakt. Voor som
mige studieinrichtingen zal voorlopig het aantal
eerstejaars worden beperkt, om een voorzichtige
suggestie van de premier vrij te vertalen. Die maat
regel is waarschijnlijk onvermijdelijk, wil men niet
alleen in sommige, maar in alle faculteiten een be
hoorlijk opleidingsniveau handhaven. Op de duur
onontkoombaar is, gezien de uiterst gezwinde stij
ging van de uitgaven voor het wetenschappelijk on
derwijs, ook de invoering van een nieuw stelsel van
studiefinanciering (leningen aan studenten?), dat
de regering nu heeft aangekondigd. Waarom dan
tevens een verhoging van de collegegelden nodig is,
zal ons stellig in de komende begroting worden ge
openbaard. Ze zal wellicht ook het antwoord bevat
ten op de vraag, hoe de regering „een veel breder
samengestelde groep uit de bevolking dan thans"
de kans op meer onderwijs wil geven, nadat school
gelden verhoogd en de bouwkosten van scholen
voor voortgezet onderwijs „binnen bepaalde gren
zen gehouden" zijn.
toe te treden De uitlatingen van de Chinese re
geerders wijzen niet in die richting. En de kans dat
Formosa ertoe gedwóngen wordt, voorgoed af
scheid te nemen van de Algemene Vergadering om
plaats te maken voor de Chinese Volksrepubliek,
lijkt voorlopig niet groot. Het invloedrijke Amerika
schijnt vastbesloten te zijn, ervoor te zorgen, dat
zijn bondgenoot deze aftocht wordt bespaard. On
der die omstandigheden zal het Formosa's tegen
standers, voorzichtig gezegd, niet gemakkelijk val
len om de voor uitstoting van een land vereiste
meerderheid van tweederden der VN-leden bijeen
te krijgen.
Wel mag worden aangenomen, dat de Ameri
kaanse regering genoeg realiteitsbesef bezit om er
te zijner tijd althans in te berusten, dat de voor
China gereserveerde permanente zetel in de Vei
ligheidsraad wordt ingenomen door een vertegen
woordiger van Peking. Maar in hoeverre kan For
mosa, dat die stoel nu nog bezet, van zijn veto
recht gebruik maken om alles bij het oude te la
ten Deskundigen van de Verenigde Naties zijn
het daar niet over eens.
Dit staat wel vast, dat toetreding van China tot
de VN niet bij voorbaat verzekerd wordt door
Amerika's late bekering tot een „politiek van de
twee China's". Gelukkig schijnen de Chinezen een
deugd te bezitten, die elders in de wereld door
gaans in minder ruime mate voorhanden is, te we
ten geduld. Maar dat mag voor de rest van de we
reld geen excuus vormen om de toelating van een
kwart der wereldbevolking tot de volkerenge
meenschap langer uit te stellen dan China zelf
strikt onvermijdelijk maakt.
van de afgelopen jaren hebben ons
als' het ware hiertoe gedreven. Steeds
weer werden wij gedrukt op de vraag
naar de inhoud van het evangelie, zei
dr. Vischer.
Maar praten
Hij zag hetzelfde gevaar dat Faith
and Order bedreigt in de kerken af
zonderlijk: dat zij in deze tijd altijd
maar praten over hun problemen de
noodzaak van structuurverandering
of hoe zij moeten spreken en hande
len. Maar de kerk is niet herkenbaar
als zij steeds weer spreekt over het
„hoe" van het evangelie in plaats van
het „wat'.'
Dr. Vischer onderschatte de gewel
dige problemen van zijn voorstel niet.
Kan dat nog wel in deze tijd: een
formulering van het geloof waarin
ieder zich kan vinden? Leven we niet
in een tijd waarin juist de nadruk
moet vallen op de verscheidenheid
van mogelijke geloofsvormen? Het
stond inderdaad voor dr. Vischer vast
dat het niet mogelijk is een tekst op
te stellen die aanspraak zou kunnen
maken op algemene geldigheid, een
credo dat zou kunnen staan naast de
Lukas Vischer
grote belijdenissen van het verleden.
Het zal waarschijnlijk wel bij een
pogen blijven. Het zal wel .duidelijk
worden dat geloofsbelijdenissen al
leen gedaan kunnen worden „op
weg". Steeds weer opnieuw en nooit
toereikend. Maar dat maakt het pro
beren allerminst waardeloos.
Dr. Vischer noemde het ergste wat
de kerk kan overkomen dat zij haar
hartstocht om te spreken van de hoop
die in ha$r is zou verliezen. Uit dit
proberen zou een gemeenschappelijke
tradifie kunnen groeien en dat zou
wel eens de zekerste weg kunnen
blijken om de eenheid te bereiken.
De eenheid die wij zoeken is thans
nog verborgen onder onze zonden, al
dus dr. Vischer En laten we die zon
den vooral niet alleen zoeken bij hen
die aan hun confessionele erfenis
vasthouden. De eigenlijke zonde die
onze eenheid in Christus verduistert
is dat wij onze hartstocht kwijt zijn
om te spreken van de hoop die in ons
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
D..rdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie
J de Berg (voorzitter),
H. P Ester. G. J. Brinkman
J van Hofwegen.
bij de toespraak die de secretaris-ge
neraal van de wereldraad, dr. E. C.
Blake. eerder had gehouden. Sinds
Uppsala gaan er stemmen op die me
nen. dat de wereldraad een nieuwe
koers is ingeslagen. Niet meer de tra
ditionele aandacht voor het geloof in
God en voor de eenheid van de kerk,
maar een overaccentueren van de e-
thiek en van actieprogramma's in de
wereld Blake zei „een toenemende en
verwoestende polarisatie" te vrezen
tenzij het voor al de leden-kerken
duidelijk wordt dat alles wat de we
reldraad is en doet voortkomt uit het
evangelie, de openbaring van God in
Christus.
De critici stellen een vals dilemma.
De wereldraad wil niet kiezen tussen
akademische studie met systemati
sche theologische doordenking ener
zijds en aktivistische programma's
anderzijds Actie zonder voldoende
theologische doordenking loopt dood
en academische theologie die niet sti
muleert tot actie leidt tot splinterig-
heden. Al het werk van de wereld
raad vormt in wezen één geheel.
Daarom hoopte Blake dat de nieu
we richting van Faith and Order een
dubbele uitwerking zou hebben; aan
de ene kant aan de andere afdelingen
van de wereldraad de noodzakelijke
theologische doordenking te geven
maar tegelijk dat Faith and Order
verrijkend met „inzichten die niet zo
gemakkelijk de studeerkamer bin
nendringen maar die opkomen uit de
strijd in de wereld van hen die pri
mair van Christus getuigen met de
daad".
Bezwaar
Polarisatie
Vischer's pleidooi om de aandacht
te concentreren op dt^iron sloot aan
NED. HERV. KRK
Beroepen: te Oudenbosch c.a.: H.
Westerink, kand. te Oss; te Glaner-
brug: H. Ommering te Oosterland.
Aangenomen: naar Nederhorst den
Berg: W. J. Harleman, kand te
Vlaardingen. die bedankte voor Uit
wijk-Waardhuizen; naar Echteld: J.
Slob. kand. te Langerak
Bedankt: voor Scherpenisse: J. van
Vliet te Nederhemert; voor Rheden-
West: P. 3. W. Polvliet te Tilburg.
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Bedum: H. Bijl-
sma, kand. te Schoondijke, die be
dankte voor Genderen en Scheemda.
Rectificatie: C. M. Overdulve is nog
staeds missionair werkzaam voor
Rwanda.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Waardenburg: H Lig-
tenberg te Genemuiden. Bedankt:
voor Krimpen a.d. IJssel: A. Vergunst
te Rotterdam-,C
NED. HERV. KERK
Verbetering: kand. A F. Troost te
Doeveren heeft niet, zoals wij berich
ten. een beroep als jeugdpredikant
ontvangen van de classis Heusden
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. tent, 5. duidelijk, 10.
plaats. 12 kleurstof, 13. karaat (afk.),
14. hoekbalkon, 17. muzieknoot, 18.
Europeaan, 20. bitter vocht. 21. boom,
22. afnemend getij, 24. familielid. 25.
gewricht, 26 ontgonnen land, 28. ko
ning van Basan, 30. Scheik. element,
32, prul, 34. teken n de dierenriem, 36.
stuk stof, 38. oude rekening (afk 39.
opschrift van een envelop, 41. fami
lielid, 42. nobel, 44. wortel, 46. platte
steen, 47. gebak.
Verticaal: etui. 2. steenklomp. 3. slede,
4. vaarwel, 6. duw, 7. maanstand. 8.
toespraak, 9. afgeknotte boomstam,
11. foefje (Ind.), 15. Rijksgrens (afk),
16 oude lengtemaat, 19. zangstem. 21.
zuidvrucht, 23. jong varken, 24. visje,
27. kalkstok. 29. tijding. 31. gebint, 33.
regel. 34. Eerwaarde Heer (afk. Lat
35. pers. voornaamw. 37. water in
N.Br. 39. Eng. bier, 40. plaats in Bel-
gie, 43 landbouwwerktuig, 45. en an
deren (afk.).
Oplossing vorige puzzel
Hor.: 1. oma. 3. por, 6. Epe, 9. o.a. 10.
basis, 12. O.E., 13.troep, 15. etser, 17.
ent. 19. ets, 21. Galatea. 25. roe. 26. lor,
27. meerval. 31. rag, 32. mes, 34. mo
ker, 36. dosis. 38. o.e. 39. leder, 41. re,
42. sta. 43. lek. 44. het.
Vert; 1. oot. 2. mare, 3. pap. 4. os. 5
Rie, 7. poes, 8. eer, 10. beta, 11. stee. 14.
ongemak. 16. stalles, 18. ra, 20. ark. 22.
lee. 23. t.a.v. 24. pro. 28. egel. 29. R.O
30. Amor. 31. roet, 33. aire, 34. mos, 35.
rel, 36 dek. 37 «et. 40 de
..God wederstaal de hoogmoedigen. maar de nederigen geeft Hij gena-
de (Jacobus 4:6). Wij denken dan aan hoogmoedige mensen, die zichzelf
hoog aanslaan, veel zelfvertrouwen hebbenzichzelf erg gewichtig achten
en zo tegenover anderen optreden. En de nederigen zijn dan de mensen,
die bescheiden en verlegen zijn in hun optreden. God staat dan. zeggen
we, aan de kant van die mensen, die het door hun zachtaardigheid moei-
li/k genoeg in de maatschappij hebben. We zouden niet willen zeggen, dat
deze gedachte onbijbels is. Maar Jacobus bedoelt hel in ieder geval niet.
Als de Bijbel over hovaardij hoogmoedspreekt, gaat het overzie koppi
ge drang, om onszelf staande te houden, onszelf door te zetten, overtuigd
als we diep in ons hart van onszelf zijn, ook al lijken we naar buiten
nederige mensen. Laten we vooral niet denken dat hel hier om een be
paalde groep mensen gaat. Hovaardigen (hoogmoedigen) zijn wij tegenover
God allemaal. Hoogmoedigen in bijbelse zin zijn wij telkens als we niet
van genade willen leven.
We lezen vandaag: Psalm 72.
Vischer voorstel vond algemene in
stemming. Alleen de Indiase theoloog
Paul Verghese uitte bezwaren. Om te
beginnen vond hij de verschillen tus
sen de confessies nog altijd levens
groot. Daarover zou Faith and Order
beslist verder moeten studeren. Hij
zag in feite alleen tussen de protes
tanten onderling de verschillen nog
kleiner geworden.
Maar Verghese vond bovendien de
verschuiving van de aandacht van de
kerk naar het evangelie principieel
onjuist. De vrucht van de incarnatie
is de kerk. Het moet gaan om het rijk
Gods, waarvan het evangelie maar de
verbinding is Vischer antwoordde
dat hij niet wilde zeggen dat evange
lie en kerk tegenover elkaar staan.
En dat er ook geen sprake van is dat
de kerk nu buiten het gezichtsveld
verdwijnt. Het gaat om de hoop die
„in ons" is. Want „in ons" is de kerk.
Men kan niet spreken van de hoop
anders dan in deze gemeenschap.
Prof. Daniël Williams van het U-
nion Theological College wees op de
vele vormen van hoop die er onder
de mensheid bestaan. Daar zal in het
kader van de komende studie beslist
mee gesproken moeten worden Daar
uit kunnen we leren voor onze eigen
hoop.
Noteren wij tenslotte dat ook de
secretaris van het Vaticaanse secreta
riaat voor de eenheid der christenen
pater Jérrr.e Hamer zich bij de
woorden van Blake en Vischer aan
sloot door de noodzaak van spirituali
teit te onderstrepen. Hij wees daarbij
op de bloei van de pinksterbeweging
en andere charismatische groepen.
Theologie zonder spiritualiteit wordt
ideologie. Sociaal engagement zonder
spiritualiteit wordt politiek zonder
meer, zei hij.
PARIJS (KNP) Na moei
lijkheden tussen de bisschoppen
en de Witte Paters in Mozam
bique, dreigt nu ook een con
flict tussen een groep missiona
rissen en hun bisschoppen in de-
andere grote Portugese kolonie
in Afrika, Angola.
De Witte Pater§ hebben enkele
maanden geleden Mozambique verla
ten, omdat zij het niet langer ver
antwoord achtten daar te blijven on
der een Portugees koloniaal regime,
dat de kerk misbruikte voor een hun
inziens verwerpelijke politiek. De
bisschoppen bleven echter met de
Portugese autoriteiten samenwerken.
Volgens een in Parijs verschijnend
orgaan van de paters van de Heilige
Geest, zijn nu in Angola 21 Portugese
priesters in verzet gekomen tegen het
beleid van de bisschoppen. In Mo
zambique waren het buitenlandse
missionarissen, waaronder veel
Nederlandse, die in opstand kwamen.
In een reeds vorig jaar geschreven
zeer uitvoerige brief hebben 21 mis
sionarissen de tegenwoordige toestand
van d e kerk in Angola vergeleken
met de eisen van het evangelie. Op
grond daarvan beschuldigen zij de
ATHENE (AFP) Dc 26»jarige
Constantin Kostarakos. de hoofdver
dachte in het proces tegen zeventien
Griekse studenten in Athene, heeft
gisteren verklaard dat hij tijdens het
vooronderzoek is gemarteld.
Kostarakos wordt evenals de ande
re beklaagden beschuldigd van een
poging de militaire junta omver te
Werpen. De studenten zouden lid zijn
van de linkse verzetsbeweging Rigas
Ferraios.
In de rechtszaal verklaarde Kostara
kos dat de politiefunctionaris Ionnis
Kalivas hem onder meer aan de voe
ten heeft opgehangen om bekentenis
sen af te dwingen. Na zijn verklaring
viel de moeder van Kostarakos op de
publieke tribune met een schrille
kreet flauw. Kostarakos mocht na een
korte pauze zijn verklaringen over de
martelingen niet voortzetten.
Bestuurslid vau
Middenstandspartij
overweegt klacht
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Het bestuurslid en
nicde-oprtchter van de Nederlandse
middenstands partij, de heer M. Des-
sing, zal via de justitie proberen zijn
partijgenoot en NMP-kamerlid De
Jong uil de Tweede Kamer te krij
gen. Hij. overweegt momenteel bij de
justitie een klacht tegen De Jong in
te dienen wegens onrechtmatige ver
werving van het Kamerlidmaatschap
en chantage.
De heer Dessing nam zijn besluit
nadat de Kamer gisteren overeen
kwam zich niet met de moeilijkheden
in de Middenstandspartij te be
moeien. Op voorstel van Kamervoor
zitter Van Thiel Werd besloten drie
brieven van elkaar beklampende mid
denstanders slechts voor kennisge
ving aan te nemen. Dit besluit betrof
een verzoek van Dessing om schor
sing van het kamerlid De Jong, een
brief van het interimpartijbestuur
waarin staat dat het huidige fractie
voorzitter A. te Pas niet meer als zo
danig erkent en een brief van de heer
De Jong zelf van dezelfde strekking.
De heer Dessing meent dat hij doof
het Kamerlid De Jong gechanteerd is
toen deze hem voorstelde dat de par
tij de schuld van ƒ35.000 uit de ver
kiezingscampagne zal overnemen mits
Dessing van zijn rechten op de naam
van de partij afziet.
be heer Dessing zal voorts trachten
dc heer De Jong als partijlid ge
schorst te krijgen. Dit zou moeten ge
beuren op een algemene ledenverga
dering die binnen afzienbare tijd
door het huidige interimbestuur bij
een zou moeten worden geroepen.
roomskatholieke kerk in Angola van
twee dwalingen: paternalisme en kle
rikalisme. De Portugese missionaris
sen schreven in de brief, dat het on
wetende, ontwortelde Angolese volk
aan de willekeur van de economische
grootmachten wordt overgelaten,
waarbij wanorde en een totale angst
de overhand krijgen. „Wat voor een
kerk zijn wij in Godsnaam, dat wij
zo iets maar klakkeloos aanvaar
den?", schreven zij in de brief aan
het episcopaat.
De bisschoppen hebben een jaar op
antwoord laten wachten. En toen dan
eindelijk een dezer dagen het ant
woord van de bisschoppen kwam,
was het volslagen negatief. Een van
de ondertekenaren van de brief aan
de bisschoppen, pater Jose Veiga, die
nu uit Angola weg is, zei er over: „De
bisschoppen hebben zelfs niet willen
nadenken over de opgeworpen vra
gen".
Het blad van de paters van de
Heilige Geest waarschuwt, dat men
niet dezelfde gebeurtenissen als ini
Mozambique moet verwachten. In de)
eerste plaats gaat het hier om Portu
gese priesters, die moeilijk een soort
gelijk gebaar kunnen maken als de
buitenlandse Witte Paters en in de
tweede plaats vermijden de buiten
landse missionarissen in Angola
angstvallig zich in de binnenlandse
politiek te mengen.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
nehandelinK «orden genomen. Ge-
'clinhoudinK is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
Tlef dient een gulden aan postze
gels te worden ingesloten
Hulp van lezer: Laat ik voorop
stellen, dat er in Nederland geen en
kel gebruik bekend is, waarbij ver
band bestaat tussen de kleur van een
of meer koeien en het geloof. Wel
was het in het Hollands-Utrechts
weidegebied hier en daar gebruikelijk
dat de boerin bij huwelijk een koe
„meebracht", die als koe van de boe
rin gold, vaak een bijzonder dier, bij
voorbeeld een aalstreep (witrikrund)
misschien ook wel een vale of vaal-
bonte. De vale haarkleur is echter
door de beide grote stamboeken NRS
en FRS uitgeroeid.
Tot voor enkele jaren kwamen in
Nederland geen bruine runderen
voor. Er waren zwartbonte, roodbon
te, blaarkoppen en aalstrepen (in
volgorde van belangrijkheid en aan
tal). De vraag is dus: Wat heeft uw
le.zer gezien? Een roodbonte? Dat kan
een vetweider zijn geweest, die tus
sen vee van ander ras liep en weldra
tot biefstuk verwerkt zal zijn. Een
kleurig vee (zwart, rood, bruin, enz.)
is vanouds vrijwel onbekend in Ne
derland.
Misschien heeft hij een echt bruin
rund gezien, omdat jerseys inderdaad
bruin (soms bruingeel) zijn en bijna
eenkleurig. Deze zijn sinds 5 jaar
in Nederland bekend doordat men
stamboekdieren uit Duitsland kon in
voeren, alsmede sperma uit Denemar
ken. Voor deze dieren bestaat een af
zonderlijk stamboek, secretariaat Be-
dumerweg 72. Onderdendam (Gr.). Ze
zijn wat kleiner van stuk, geven ge
woonlijk wat minder melk. maar deze
bevat veel meer droge stof (eiwit en
vet). En doordat deze veel minder
voor hun lichaamsonderhoud nodig
hebben, kan men drie jerseys op een
ha redelijk grasland houden tegen
twee koeien van ander ras, zodat de
melkopbrengst per ha toch weer ho
ger is. Veelal schaft een boer zich
bij wijze van proef een kalf of pink
aan en laat dit dier insemineren met
jerseysperma om het dier in lactatie
te krijgen. Zo komt het dat men soms
op ongeveer honderd bedrijven in
Nederland een of twee bruine runde
ren kan zien. Beter is het de proef te
nemen, met tenminste vijf dieren,
want een enkel dier kan altijd wat
overkomen en dan is de conclusie ne- I
gatief, of het kan het toevallig fan- t
tastisch doen. zodat men weer over- i
slaat tot het andere uiterste.