Eenheid en verscheidenheid van de kerk niet prijsgeven De drie cirkels van prof. Roscam Abbing Oeganda neemt vier helikopters in beslag 1 Suenens voor Wereldraad van Kerken BEROEPTNCSWERK Roermond COMMENTAAR Helmenaffaire Rus Borovoj: wereldraad pro-westers Wereldraad vermaant Westeuropese kerken over gastarbeiders Een woord voor vandaag UIT DE KERKBLADEN A cl K Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. familielid, 3. duw, 6. plaats In Gelderland, 9. onder ande ren (afk.), 10. grondslag, ll Oriënt Express (afk.), 13. bende, 15. graveur, 17. loot, 19. wandversiering, 21. Myth, figuur, 25. stok, 26. vod, 27. rivier roofvis, 31. spinneweb. 32. snijwerk-, tuig, 34. soort hamer. 36. hoeveelheid, 38. Omissions Excepted (afk.). 39. be reide dierenhuid, 41. muzieknoot. 42. bevel. 43. water doorlatend, 44. lid woord. Verticaal: 1 wilde haver. 2. tijding. 3. brij, 4. rund, 5. meisjesnaam, 7. huis dier, 8. lof, 10. griekse letter, 11. boer derij, 14. hinder, 16. plaats in de schouwburg, 18. rondhout, 20. woon boot 22. watering, 23. ter attentie van (afk.), 24. voor, 28. insektenetend zoogdier, 29. radio omroep (afk.), 30. •Myth, figuur, 31. schoorsteenzwart, 33. aanspreking van koning of keizer, 34. bloeiende plant, 35. opstootje, 36. scheepsvloer. 37. tennisterm, 40. lid woord. Oplossing vorige puzzel Hor.: 1. persé, 5. lemma, 10. el, II. pa riteit 13. nipa. 15. Ne. 16. attentie, 20. Ops, 22. Epc, 23. N.R.K. 25. pater, 26. tegen. 27. ore, 28. NJ.T. 30. Ane, 31. antifoon, 34. eb. 35. egel. 37. neopreen. 41. te, 42. kloet 43. begin. Vert: 1. pendopo. 2. Eli, 3. spat 4. e z, 5. li. 6. etat 7. me, 8. mineren, 9. Ate, 12. reep, 14. pasten. 17. Terni, 18. netto, 19. ingang, 21. parabel. 24. knellen, 29. ifte,- 32. tape. 33. Oene, 34. enk. 36. E-TJ.38.oo.39. Rt 40. eb. (DOOR L. M. p. SCHOLTEN) Paus benoemt voorzitters bisschoppen synode ROME (KNP) Paus Paulus heeft drie kardinalen benoemd tot voorzit ters van de komende bisschoppensy node in Rome. Het zijn kardinaal Leon Etienne Duval, aartsbisschop van Algiers. Pablo Munoz Vega, aartsbisschop van Quito en John Jo seph Wright, prefect van de congre gatie voor de geestelijkheid. NED. HERV. KERK Beroepen: te Houten: J. Catsburg St. Maartensdijk. GEREF. KERKEN Beroepen: te Franeker: H. Bade te Surrei (Canada), tijdelijk te Doorn. Aangenomen: naar Pijnacker en Nootdorp: C M. Overdulve. oud miss. pred. voor Rwanda te Bussum, die bedankte voor Hollandscheveld. LEUVEN Kardinaal Suenens, het,hoofd van de Belgische rooms-katholieken, heeft gisteravond op de conferentie van de commissie voor geloofsbelijdenis en kerkorde (Faith and Order) Zijn referaat markeerde in feite de intrede van rooms-katholieken in de ze commissie. Hoewel de r.k. kerk niet is aangesloten bij de Wereldraad besloot de assemblé van Uppalsa in 1968 toch met instemming van het Vaticaan een aantal rooms-katholie ken uit te nodigen in deze commissie die zich ten doel stelt de eenwording van de kerken te bevorderen. Suenens beschreef de kerk als een gemeenschap van plaatselijke kerken die samen de catholica vormen. De verscheidenheid drukt zich uit in plaatselijke kerken die elk voor rich het geheimenis van de ene kerk van Christus openbaren. Deze verschei denheid heeft al vanaf het begin van de kerk bestaan in zulk een mate dat men nooit eenvormigheid als vereiste voor eenheid kan stellen. Daarom zei de Mechelse kardinaal dat de eenheid van Gods ene en on verdeelde kerk bestaat zelfs midden in de grootste verscheidenheid. TOREN VAN BABEL Eeuwenlang hebben wij dat niet meer gezien. Christenen, bouwden Berlijnse muren, die de Godsstad verdeelden, de stad die toch de we reld het beeld had moeten bieden van broederlijke liefde, teken bij uitstek van haar geloofwaardigheid. De ver scheidenheid die geoorloofd is zolang zij trouw blijft aan de door God ge wilde eenheid werd zo een ver strooiing, een toren van Babel. Het gevolg daarvan is, aldus kardi naal Suenens. dat daar door ook de eenheid verduisterd is. De eenheid is voor velen als iets dreigends gewor den: de dreiging van een eenvormig heid, van een juridisch rijpen en op slokken. En toch mogen wij de een heid en de verscheidenheid geen van beiden prijsgeven. Alleen de Heilige Geest kan ze geven en daarom riep de kardinaal op tot afhankelijkheid van de Geest. INTERCOMMUNIE Suenens wees de mensen van Faith and Order vooral op de intercommu- ne als eerste vereiste om de geloofs gemeenschap te herstellen. Met in stemming citeerde hij de Duitse theo loog Karl Raiser die onlangs over een van de Wereldraad van Kerken een pleidooi gehouden om de eenheid van de kerk te beleven in haar verscheidenheid. mogelijk oecumenisch concilie schreef; „Het avondmaal is in het hart van de eenheid van de kerk. Vraagt men dus welke mate van een heid vereist is opdat de kerken samen een concilie zouden kunnen houden, dan is het antwoord duidelijk: de kerken moeten m staat zijn samen avondmaal te vieren." SCHANDAAL Suenens waarschuwde voor een simplistische of wilde aanpak. Maar hij attendeerde tegelijkertijd op het groeiend ongeduld van vele jongeren. Wij hebben niet het recht zei hij, „om een dergelijke status quo te accepte ren, die onze gemeenschappelijke zonde is en een schandaal voor de wereld. De andere spreker gisteravond was de Nederlander prof. dr. Max Kohn- KARDINAAL SUENENS De grootste behoedzaamheid is nodig bij het for muleren van een oordeel over de gebeurtenissen van dit weekeinde in Roermond, waar bij een con flict tussen een groep Zuidmolukkers en bewoners van deze en gene zijde van de Nederlandse grens een voorbijganger om het leven is gekomen door een verdwaalde kogel. Het is vooral om deze laatste, schokkende bij komstigheid dat het voorval van zaterdagnacht meer inkerft in het bewustzijn van de Nederlan ders; meer dan bijvoorbeeld dergelijke gebeurte nissen in februari en maart van dit jaar in Den Bosch en Maarssen, waar resp. vier en één Zuid- molukker werden gewond door schoten uit een politierevolver. Wie (anders dan wie er bij be trokken was of de beschikking heeft over een kran tearchief) heeft hier nog weet van? De meerderheid van de Zuidmolukkers vormen in ons land een aparte groep. Kort nadat de Am bonezen krachtens een rechterlijke uitspraak naar Nederland waren gekomen, is het beleid van de Nederlandse regeringen gericht geweest op inte gratie. Dat is gelukt (dat mag wel geconcludeerd worden) voor de kleine groep die het aanbod heeft geaccepteerd. De meerderheid echter heeft de geheel eigen groepsmentaliteit naar Nederland overgebracht en deze uitgebouwd tot een verlan gen naar een zekere mate van onafhankelijkheid van het land van herkomst binnen de Indonesische archipel. Vooral bij de jongeren die zelf noodt het land van herkomst hebben gezien, is dit onafhan kelijkheidsstreven, meer nog dan een gecultiveer de, uit het verleden afkomstige trouw aan wat dan ook, het uitgangspunt; ook al is dat niet overal even Hoever mag de overheid gaan in het beperken van de individuele vrijheid van handelen? Zij mag enkelingen daden verbieden, die schadelijk of ge vaarlijk zijn voor anderen, of althans in brede kring als zodanig worden beschouwd. Deze ge dachte wordt in onze maatschappij vrij algemeen aanvaard. Maar mag de overheid individuen ook het recht ontzeggen op gedrag waarmee die indi viduen alleen zichzelf direct schade kunnen toe brengen? De regering-Biesheuvel schijnt te menen van wel. Dat moet men althans concluderen uit haar beslissing, bromfietsers te verbieden zich bloots hoofds, of met een ander hoofddeksel dan een val helm, op hun voertuig voort te bewegen. Het zal de regering niet moeilijk vallen, deze maatregel in veler ogen te rechtvaardigen, als na verloop van tijd mocht blijken, dat er minder bromfietsers dan voorheen in het verkeer om komen of hersenletsel oplopen. Dan heeft de re gering in elk geval bewezen, dat ze het belang van de gemiddelde bromfietser iets beter kent dan die gemiddelde bromfietser zelf. Maar geeft dat haar ook het recht, in dit en manifest. Dat betekent in de praktijk dat zich een sterke mate van groepsvorming en een gezamenlijk optreden (wat ook de aanleiding is zie Roer mond, Den Bosch en Maarssen) voordoet. Natuurlijk is het dan erg rationeel om weer op- niéuw integratie van deze mensen in de Nederland se samenleving te bepleiten, zoals onlangs nog dé Groningse criminoloog Buikhuisen deed. Maar een dergelijk pleidooi miskent het mislukken van een groot deel van deze integratieopdracht in de loop van de jaren en het juist zich dieper bewust wor den van een eigen identiteit bij veel Zuidmolukse jongeren. Wat dat laatste aangaat; de Zuidmoluk kers zitten hier in Nederland geestelijk gezien niet op een eiland en verwante bewegingen in het bui tenland hebben ook hier hun invloed doen gelden. Trouwens: het is ook een hachelijke zaak het recht te betwisten van een minderheid om de eigen iden titeit waar dat mogelijk is, vast te houden. Daarmee is het probleem en de aanleiding tot de conflicten als zich dit weekeinde in Roermond heb ben voorgedaan, allerminst opgelost en nog min der goedgepraat. Het is alleen maar een poging om te formuleren wat het uitgangspunt zou moeten zijn bij een dergelijke beoordeling, namelijk dat de zaak van de Zuidmolukkers in Nederland niet al leen hun probleem is, maar evenzeer van Neder land zelf, dat zich nu eenmaal niet van zijn geschie denis kan losmaken. Het is alleen maar vurig te hopen dat er nog eens een modus zal worden gevonden tussen èn de Zuidmolukkers én de Nederlanders én de In donesiërs om de hier liggende problemen effec ;ief op te lossen. soortgelijke gevallen haar inzicht aan de betrok ken burgers op te dringen? In het algemeen stellig niet. Wie er anders over denkt, verschaft de over heid in principe een vrijbrief om, zij het uit ver klaarbare zorg voor hun welzijn, de burgers hun verantwoordelijkheid voor hun privé-leven goed deels te ontnemen. Als de overheid mag uitmaken, wat goed is voor de enkeling, is er immers in be ginsel niets tegen, wanneer ze bij voorbeeld bur gers zonder zwemdiploma zou verbieden, een kano te huren of bij een bepaalde windkracht de Sche- veningse pier of een zone van drie meter breed langs de oevers van onze meren en rivieren te betreden. Of (om een misschien wat meer aan sprekend voorbeeld te kiezen) wanneer ze rokers het recht zou ontzeggen, meer dan een pakje drugs in de vorm van sigaretten per week aan te schaf fen. Kortom: ook wie de helmenaffaire waarmee de overheid nu het bromfietsend deel der natie lastig valt, nog net aanvaardbaar acht, zal er goed aan doen, het beginsel waaruit die overheid in dit ge val handelt, uiterst wantrouwend te blijven be zien. stamm die een functie vervult bij de Europese gemeenschappen in Brussel. Hij legde er de vinger bij dat er in het conferentiethema .Eenheid van de kerk eenheid van de mensheid" van twee verschillende begrippen eenheid sprake is. Als kerken tot eenheid komen gebeurt dat uit vrije wil, maar bij de mensheid is dat al lerminst het geval. Kohnstamm noemde de eenheid va-n de mensheid die zich thans bezig is te voltrekken liever „interdepen dentie", afhankelijkheid van elkaar als gevolg van de technologische ont wikkelingen. Maar deze interdependentie be werkt op zichzelf nog helemaal geen gemeenschap, integendeel, zij behoudt zelfs vaak de gevoelens van eenzaam heid en frustratie. Daarom zag prof. Kohnstamm de taak van de kerk vooral liggen in het helpen van de mensen om naar een gemeenschap te groeien. Theologen zijn geneigd de mode na te lopen, zei hij. Zij rennen van de theologie van de ontwikkeling naar de theologie van de revolutie maar wat de wereld vooral nodig heeft de eerste tientallen jaren, is een kerk die zich toelegt op de verzoening, een kerk die de mensen helpt elkaar wer kelijk te ontmoeten. Want de ontwikkeling van de mensheid van interdependentie naar een werkelijke gemeenschap vraagt een eindeloze dialoog, een eindeloze herziening van eigen opvattingen. Daarom vroeg prof. Kohnstamm de kerk „pontifex maximus" te zijn, de grote bruggenbouwer van deze tijd. DIENST De conferentie werd gistermiddag geopend met een kerkdienst waarin dr. A. J. Pieters, voorzitter van de protestantse kerk van België, een me ditatie hield over de verhouding tot God en de naaste. Vroeger is de kerk vaak in de fout vervallen zei hij, dat zij deze twee zaken van elkaar lo smaakte. Het geloof werd zo belang rijk dat de dienst aan de medemens buiten het gezichtsveld verdween. Men zocht Christus in de eenzaam heid liever dan in de verhouding tot de naaste. Het leven hier en nu hield niet meer betekenis dan als voorbe reiding op de eeuwigheid. Maar vandaag, zei dr. Pieters, wordt de kerk precies door de omge keerde eenzijdigheid bedreigd. Het MOSKOU (E-D) In het journaal van het patriarchaat van Moskou wordt een scherpe aanval gedaan op de wereldraad van kerken. In dit officiële orgaan van de Rus- sisch-orthodoxe kerk klaagt aarts priester prof. Vitolij Boi-ovoj over de sterke westelijke invloed in de we reldraad. Telkens weer brengt deze een eenzijdige prowesterse mening tot uitdrukking vindt IBorovoj. Lang niet altijd vertegenwoordigt dit li chaam de wil en de overtuiging van zijn ledenkerken. „De gebruikelijke categorieën van het westerse denken worden bewust of onwillekeurig in veel van zijn ver klaringen en handelingen weerspie geld", meent de aartspriester, die zelf waarnemend directeur is van de af deling „Geloof en kerkorde" (Falth and Order) van de wereldraad. Het aantal stafmedewerkers uit de socia listische landen en uit de derde we reld moet volgens hem dringend uit gebreid worden- Geen boodschap? Woensdagavond zette ik mijn t.v. aan om te zien wat de gezamenlijke kerken in hun programma Ken merk zouden geven. Ik kreeg een aardige film te zien over water staatkundige werken. Tegen die film op zichzelf had ik geen be zwaar. Maar ik heb mij wel afge vraagd of die kerken zelf geen en kele boodschap hebben voor de mens van vandaag. Waddinxveen KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman J. van Hofwegen. onderscheid tussen de dienst aan God en aan de mens wordt nu door velen helemaal uitgewist. Men laat het ge loof opgaan in allerlei activiteiten, de bijbel verliest zijn geestelijke waarde en wordt een handboek voor actie en agitatie. Dr. Pieters hield zijn gehoor voor dat onze verhouding tot God en onze naaste wel onderscheiden zijn maar niet te scheiden. DEN HAAG (ANP) De secreta ris-generaal van de wereldraad van kerken, dr. Eugene Carson Blake, heeft de kerken in de Westeuropese landen gevraagd zich in te zetten te gen discriminatie van de gastarbei ders. De brief is gezonden aan de bij de wereldraad aangesloten kerken in Nederland, België, Denemarken. Duitsland. Frankrijk, Engeland, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland. „Het zich betrokken voelen bij de rassen- en ontwikkelingsvraagstuk ken kan in de ogen van de derde wereld alleen geloofwaardig zijn wanneer men tegelijkertijd in de Europese industrielanden hoge priori teit geeft aan de oplossing van de maatschappelijke, sociale en rassen problemen die door het in dienst ne men van honderdduizenden gastar beiders uit de middellandse-zeegebie- tien zijn ontstaan", aldus de secreta ris-generaal van de wereldraad. Vele gastarbeiders leven in abnormale om standigheden en worden in verschei dene opzichten gediscrimineerd, in het bijzonder wat de gelijkheid van kansen op werk betreft, op het gebied van de sociale zekerheid en dat van de huisvesting, aldus dr. Blake in zijn brief aan de Westeuropese kerken. NIEU> „Twee mensen gingen op naar de tempel om te bidden" (Lucas 18:10). Er is nog iets, dat onze aandacht trekt bij vergelijking van het gebed van de farizeeër en de tollenaar. De laatste bidt om genade, terwijl de eerste alleen maar dankt voor genade. Als je er de farizeeër op zou wijzen, zou hij het er ongetwijfeld helemaal mee eens zijn: natuurlijk moet je ook bidden om genade. Maar intussen is het niet toevallig, dat hij het vergat. We zagen gisteren, dat die farizeeër niet was, wat wij een „farizeeër" noe men, iemand, die denkt, dat hij op eigen krachten door goede werken de hemel kan verdienen. Deze man wist, dat hij alleen maar van genade kon leven. Maar die genade was voor hem zo'n vanzelfsprekendheid geworden, dat hij er alleen maar voor dankte, niet meer werkelijk bad. Zodra we ons met die weldaden boven de tollenaar gaan stellen en denken, dat wij, die'al zover zijn, nu met minder genade toe kunnen,.dan deze man; zodra we niet meer elke dag opnieuw om die genade vragen als mensen, die nergens recht op hebben, wordt ook ons danken onherroepelijk een auto matische, gedachteloze vanzelfsprekendheid. Er is genade voor nodig, om naar genade te vragen. We lezen vandaag: Psalm 48. DAR-ES-SALAAM (Reuter, UPI, AP) Vier uit Zweden af komstige helikopters, bestemd voor Tanzania, zijn door Oegan da in beslag genomen. De heli kopters werden vervoerd met een transportvliegtuig van -de Ierse luchtvaartmaatschappij Aer Lingus, dat op weg was naar de Tanzaniaanse hoofdstad Dar- es-Salaam, wegens motorpech een noodlanding moest maken op het vliegveld Entebbe in Oegan da. Het vliegtuig mocht, nadat de repa raties waren uitgevoerd, doorvliegen, maar de helicopters werden uitgela den. Zij werden op bevel van de re gering van generaal Amin vai Oeganda in beslag genomen. De be trekkingen tussen Oeganda en Tanza nia zijn uiterst gespannen sinds Amii begin dit jaar president Milton Obot* ten val bracht. Oeganda heeft ziji grens met Tanzania gesloten. Inmiddels heeft een woordvoerde van de regering van Tanzania ver klaard, dat Tanzania niets met de af faire te maken heeft. Het is een zaal tussen Zweden, Oeganda en de fa briek. aldus Tanzania. iHet in Nairobil Kenia, verschijnende dagblad Easj African Standard, schreef gisteren dat Ierland al een protest heeft inge-l diend bij Oeganda. Tanzania wilde de vier helikoptei gebruiken voor het opsporen A. Warnaar Jz In De Waarheidsvriend, het orgaan van de gereformeerde bond in de hervormde kerk, gaat hoofdredacteur ir. J. van der Graaf in op de behandeling in de juni-synode van het rapport ,.De identiteit van de hervormde kerk". Wij citeren het slot van zijn beschouwing: „Op een bepaald moment bracht prof. dr. Roscam Abbing de identi teit van de Hervormde Kerk in drie cirkels naar voren. De ruimste cir kel: de Hervormde Kerk is een christelijke kerk. De engere cirkel: een gereformeerde kerk. De bin nenste cirkel: een calvinistische kerk. De ruimste cirkel is, volgens prof. Roscam Abbing, momenteel het meest relevant. We moeten diegenen, die zich om één of ander punt in onze kerk niet vinden kunnen (b.v. op het punt van de kinderdoop) niet naar een andere kerk verwijzen. We moeten als Hervormde Kerk een veel pluriformer beeld gaan verto nen, niet liberalistisch, maar geeste lijk strijdend voor Gods waarheid. We moeten als Hervormde Kerk de oecumene in eigen boezem gaan ver tonen. Het is duidelijk dat prof. Ros cam Abbings pleidooi voor een plu riforme kerk in feite een pleidooi is voor een andere kerk, voor een kerk met een andere identiteit dan de re formatorische. En daarheen zijn we naar het schijnt inmiddels wel goed op weg. Dat wil kennelijk het mode- ramen niet, naar ik meen vooral ook vanwege het praktische motief van de éénwording met de Gereformeer de Kerken. Maar twee dingen zijn niet ge peild. In de eerste plaats dat de ont wikkeling naar een pluriforme kerk met de naoorlogse ontwikkeling ge geven was. omdat men het belijden niet duidelijk voor het apostolaat I heeft geplaatst. In plaats dat het be lijden der kerk de samenleving ging doorzuren is een werelds denken de kerk binnengedrongen. In de tweede plaats gaat men op de klank af als men de huidige Ge reformeerde Kerken nog zonder meer gereformeerd noemt. Men zal dat .gereformeerde van de Gerefor meerde Kerken trouwens van iedere kerk die die naam wil dragen moeten toetsen aan het Reforma torische, d.w.z. aan het bijbelse. En dan zou het wel eens kunnen zijn dat èn de Hervormde Kerk èn de Gereformeerde Kerken hetzelfde beeld vertonen, waarin allerlei we zenlijke kenmerken van de Refor matie te enen male ontbreken. Toen ds. Binnekamp op de synode de rechtvaardiging van de goddeloze centraal stelde was daarmee de kern van het Reformatorisch beiijden ge grepen. Zou daarover binnen beide kerken nog eenstemmigheid bestaan of liever zou daarop nog zicht zijn? Zou het nog functioneren in predi king en pastoraat? De nota's die op de synode be sproken werden, waren duidelijk ge- inspireerd door de vurig begeerde eenwording tussen de Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken. Daarbij stond toch het praktische wel te veel op de voorgrond. De ech te identities die een kerk, waarin beide kerken moeten opgaan, moet vertonen is niet gepeild. Het zou wel wel eens kunnen zijn dat een derge lijke kerk als de huidige ontwikke ling zich doorzet, inderdaad niet een gereformeerde maar een pluriforme Gereformeerd De kwestie van de identiteit komt ook aan de orde in Waarheid en Eenheid, waar de nieuwe leider van de verontrusten in de gereformeerde kerken, prof. dr. A. Troost, zijn plei dooi voor het gereformeerd blijven toelicht. Het betekent niet, dat wij onszelf als de „geestelijke elite" van het protestantisme' beschouwen, schrijft hij en vervolgt: „Gerefor meerd-zijn betekent m.i. wel dat men althans in kerkelijk opzicht het samen leven der christenen zo wil inrichten dat de bijbelse boodschap van schepping, zonde en verlossing onverkort en ongehinderd gepredikt kan worden. Met „ongehinderd" bedoelen we dan niet alleen dat de individuele predikant de vrijheid heeft om. dit onverkorte evangelie te kunnen ver kondigen, maar we bedoelen de vrij heid van de kerk om als kerk deze prediking van alle ambtsdragers te kunnen horen. „Leervrijheid" is hoordwang. Individuele onttrekking aan de hoordwang is in sommige plaatsen en situaties wel mogelijk als een tijdelijke noodoplossing, maar het is in strijd met de norm voor het kerk-zijn als gemeenschap der gelovigen. In zulk een geval is kerk-reformeren opnieuw op het programma geplaats. Dat is de bete kenis van het bekende gezegde „re- formata semper reformanda", d.w.z. gereformeerd en altijd opnieuw te hervormen als het weer nodig is geworden. Zou dat zo vreemd zijn voor zondige kerkmensen als wij zijn? Met „ongehinderd" bedoelen we ook nog wat anders, dat overigens in de lijn ligt van het zojuist gezegde. We bedoelen met een ongehinderde prediking van het volle evangelie ook een niet gehinderd worden bin nen de kerkelijke ruimte en activi teiten dopr roomse invloeden van de leer van de goede wil, van de goede werken, van de thans weer herleef de voorreformatorische leer der al gemene genade, natuurlijke zedelijk heid, niet-radicaliteit van de zonde val, e.d. Want die invloeden en ge varen zijn vandaag weer even ac tueel als in de reformatietiid. Als men het verzamelwoord „nieuwere theologie" hoort, moet men niet eerst denken aan loslaten van de ortho doxe inspiratietheorie noch aan het loslaten van het geloof in traditione le exegeses van genesis 1-3, histori sche verhalen in de bijbel, wonderen e.d. Maar allereerst aan de geleide lijke reactionaire terugkeer naar de oud-roomse. voor-reformatorische kerkontbinding. Daartegenover biedt de lutherse variant van het protestantisme, zelfs in zijn fundamenteel bijbelse recht vaardigingsleer, onvoldoende tegen weer. Hetgeen ook gezegd moet wor den van de talloze kleinere groepe ringen die zich niet gereformeerd, noch luthers willen noemen. Zij mis sen de katholieke breedte van het gereformeerde. De gereformeerde kerken in Ne derland hebben via Calvijn en de gereformeerde traditie, nogmaals: verhoudingsgewijs, de beste moge lijkheden tot het verstaan van de weg der gehoorzaamheid, o.a, in ker kelijk opzicht. Zij hebben nl. niet de reformatorische rechtvaardigingsleer in mindering gebracht op de erken ning van Gods wet, als de enige mo gelijkheid en norm voor een normale levensontplooiing. Ook op kerkelijk gebied". Synthese Vrijzinnigheid begint volgens prof. dr. W. II. Velema ip het christelijke gereformeerde weekblad De Wekker daar, waar men aan het moderne levensgevoel en het moderne denken een eigen plaats naast de Bijbel toe kent. Men zoekt dan een synthese tussen ons denken en de Openba ring. terwijl de Bijbel spreekt over de noodzaak van een bekering van ons denken door de Openbaring. Prof. Velema: „De vrijzinnigheid in de vorige eeuw is vooral ontstaan doordat de moderne cultuur, de wijsbegeerte en de wetenschap als zelfstandige faktor kwamen te staan naast de Openbaring van God. Ei zijn op het ogenblik in gereformeer de kringen mensen, die dat zelfde beogen. Daarmee overschrijden ze prin cipieel de grens naar de vrijzinnig heid. Zelfs al zijn ze in hun voor stellingen nog niet zover dat ze de opstanding van Jezus Christus loo chenen. Ze hebben daartegen geen wezenlijk verweer meer. Wie de Openbaring van God door het mo derne denken in wetenschap er wijsbegeerte laat aanvullen, zal op de duur er niet aan kunnen ontko men, dat de Openbaring door dit moderne denken gekritiseerd wordt. Dan is er nog maar één mogelijk heid zich uit de moeilijkheden t< redden. Dan gaat men de gegevens van de Openbaring vanuit het mo derne denken opnieuw formuleren. Dat noemen we herinterpretatie. Binnenkort verschijnt er van mijn hand een boek over de theologie van Kuitert. Ik heb daarin laten zien hoe Kuitert aan de moderne wetenschap en het moderne levensgevoel eigen inbreng toekent. Dat gebeurt niet maar toevallig. Dat brengt de hele opzet van zijn theologie mee. Daarmee is Kuitert een grens over gegaan. Het is dan ook opvallend, dat hij in 1970 vrijzinnige beschou wingen over de opstanding als hel pers van de christenheid begroet Tot kort voordien had hij gezegd: van'de opstanding moet je afblijven. We krijgen in gereformeerde krin gen de grote strijd tegen de vrijzin nigheid, zoals we die uit de vorige eeuw buiten de gereformeerde krine kennen". D van gen ges! in ver: fen hij her just een rag als len, gev bre: len een hij. nog van D VOO ling cafi den de voo arn ven gaa A Sin aug kos ker D \va; wei dus hee wei stei jV de Irei Var cep

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2