LOOSDRECH T-FES TI VAL '71: TV-tommentaar ZEER GEVARIEERDE JAZZ Dance Theatre of Harlem kontuur in 1 'Riignon Reclamebureaus verlaten de piratenzenders fijne balletervaring 6 MAANDAG 26 JULI 19; DEN" HAAG Nu het er naar uit ziet, dat de laatste dagen van de pi ratenzenders voor de Nederlandse kust zijn geteld, is onder de adverte rende klanten var deze zenders de neiging ontstaan hun belangstelling naar elders te verleggen. De STER kan dit duidelijk merken aan de aan vragen, die van die kant binnenko men, aldus de directie van de STER. De tv-reclameruimte is voor dit jaar vrijwel uitverkocht en de be langstelling voor radioreclame be weegt in stijgende lijn. Dit ondanks de verminderde belangstelling in het algemeen van het bedrijfsleven voor reclame-maken. De verminderde reclamebestedin gen van het bedrijfsleven aan de ene kant en de stijging van de arbeids kosten aan de andere kant hebben tot een sanering in het reclamebedrijf geleid, die zich grotendeels in stilte voltrekt of heeft voltrokken. Eén van de grote reclamebureaus in Amster dam heeft ongeveer 20 man personeel laten afvloeien. Soortgelijke sanerin gen hebben ook plaatsgehad bij ande re grote en kleine reclamebureaus. Een gelukkig lachende Miss Libanon na haar verkiezing tot Miss Universe 1971 in het Amerikaanse Miami Beach. door Rud Niemans Van dinsdag 3 tot en met zaterdag 7 augustus a.s. zal, tegen het Newport-achtige decor van zeiljachten en botenloodsen, de Loos- drechtse Jachthaven van Dijk weer het herhoren middelpunt zijn van live-jazz in alle stijlen. Herboren, want het sinds '58 jaar lijks door Max van Praag georgani seerde jazzconcours was duidelijk aan een versterkende injectie toe. Deelna me zowel als publieke belangstelling ondervonden een terugslag, welke de kritieke situatie waarin de jazz zich bevindt, kenmerkt. Men denke slechts aan de recente, trieste incidenten tij dens Wein's Newport-Festival, waardoor dit project wellicht ten do de is opgeschreven. Welnu: NOS-Ra- dio, VARA, van Praag, van Dijk én de gemeente Loosdrecht vonden el kaar in de artistiek gelukkige ge dachte het concours naar het 2e (mid- dag)plan te schuiven, zulks ten gun ste van een avondlijk, 5-daags Festi val, naar het voorbeeld van Antibes, Molde (Noorwegen) en Montreux. Het ondanks de gewijzigde formule gehandhaafde jazzconcours profiteer de met een gestegen aantal inschrij vingen (27 ensembles) van het feit, straks te worden beoordeeld door een jury van gewicht. Voorzitter-jazz- drummer Kenny Clarke wordt daarin gesecundeerd door Boy Edgar, Elias Gistelinck (chef jazz BRT-Brussel), Adriano Mazzoletti (chef jazz Ita liaanse RAI) en de befaamde Impul- se-platenproducer Bob Thiele. „De indeling in aparte stijl-catego rieën is radikaal verlaten", aldus woordvoerder en co-organisator Mi- chiel de Ruyter, „want muziek is mu ziek en het moet met deze jury moge lijk zijn tot één winnaar te komen". Zij mogen de slotavond op 7 augustus openen. door BER HllLSING AMSTERDAM Daar stond zaterdagavond een onverwachte lange rij voor de loketten van Carré, dat zo goed als vol liep voor het Dance Theatre of Har lem. Daarvoor is zoveel belang stelling, dat het komende don derdag, vrijdag en zaterdag ook nog voorstellingen zal geven. Het is die belangstelling waard. Wij hadden er zaterdagavond een fij ne balletervaring mee. Voor de pauze technisch aardig, jong en fris gedanst klassiek en wat modern; na de pauze het mooie, meeslepende Rhythmetron, waar de zaal juichend voor overeind kwam en nog niet genoeg van had. Het laatste deel. The Ritual, werd na lang genoeg afdwingen herhaald. Dansvreugde Het Dance Theatre of Harlem Is van Harlem-bewoners, van negers dus, maar geen negerballet in ethno- logische zin. Arthur Mitchell, die zijn balletschool een jaar of drie geleden begon, en zijn leerlingen als het ware van de straat haalde, was tientallen jaren klassiek danser, en premier danseur, van het New York City Bal let. Zijn opleiding is Europees en Ame rikaans modern. Wat hij daarmee in die korte tijd al heeft bereikt, met zijn jonge, geestdriftige, talentvolle materiaal, is buitengewoon. Technisch al toonbaar, en hoogop nog te jeugdig om al geheel gerijpt te zijn. Daar staat dan een innemende dansvreug de tegenover. Levenslust In Concerto Barocco, muziek J. S. Bach, choreografie George Balanchi- ne, bijvoorbeeld zou het corps ver fijnder vloeiend gelijk kunnen zijn, maar nauwelijks pittiger. In Agon, ook al van Balanchine, op muziek van Igor Stravinsky al dichter bij huis werkt het al sterker. In beide balletten is Llanchie Ste venson een resolute geestige danseres, met een stralende echte glimlach, een aanstekelijke levenslust en een hu mor die het, in de branies van Agon, heerlijk deed. Lydia Abarca is wel de allereerste van de prima's, uiterst soepel, be heerst, plastisch mooi en serieus in haar lyriek. In Concerto Barocco was dat prachtig (met Clover Mathis). In Agon verliepen de adagio's en en- chainements wat moeizamer. Vermoe delijk doordat Derek Williams riet zo'n zekere partner was, en Balanchi ne, met de muziek mee, nogal srillig te werk ging. In Bisofera, een moderne pas de deux van Arthur Mitchell, op sombe re troebele klanken van Marios No- bre, kwamen Lydia Abarca en Walter Raines, soepel en boeiend, tot een langzaam verteld, abstract „verhaal" in gedanste tekens, die wij wel kon den ondergaan maar toch moeilijk kunnen navertellen. Walter Raines was hierin heel wat sterker dan in de, wel vaardige maar nog weinig zeggende, sarabande in Agon. Rhythmetron was, voor deze avond, Arthur Mitchells meesterwerk, zijn ballet als het ware op het lijf ge schreven. Het is vrijer van opvatting, niet zo gebonden aan de klassieke voorschriften en beperkingen, die toch altijd overwonnen moetén wor den, wil een danser zich daarin vrij voelen, en kon dus door het gehele gezelschap ook spontaner worden geuit. Ritueel Hilversum I. 402 m. NCRV: (18.30-1841 Nieuws: 18.41-19.00 Nationale awemkamploen- sehappen in Den Haag): EO: 19.00 Gewijde muziek: 19-29 Re- lormaUe en reveil, lezing; 19.35 Muzikaal Intermezzo: 19.40 Het woord aan het woord, lezing: 19.55 Mededelingen; NCRV: 20.00 (S) Holland Festival: NCRV Vocaal ensemble en een Instrumentaal ensemble: 21.00 (S> Radio Kamerorkest en so list (opn.); 21.35 De kerk van daag. documentaire: 21.55 Jazz- Tlme: 22 20 Avondoverdenking: 22.30 Nieuws; 22.40 Literama. over boeken, schrijvers en to neel: 23.00 (S) Planorecital (opn): 23.30 Verbosonika '71: composities in taal en geluld: 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II. 298 m. AVRO: 18.00 Nieuws: 18.11 Radiojour naal; 18.30 (S) Promenade Or kest en zangsoltstcn; 19.30 Nieuws: RVU: 19.35 Correcties op vroegere genealogische on derzoekingen: NOS: 20.15 Komt U maar..: actueel pro gramma met muziek: Bond zonder Naam: 22.20 Beleefd??? Aanbevolen'.!!: NOS: 22 30 Nieuws; 22 40 Mededelingen; AVRO: 22.45 Radiojournaal: NOS: 22.55 (S) NOS-Jazz, 23.55-24.00 Nieuws. GRAMMOFOONPLATENPRO- GRAMMA DRAADOMAOEP VANAVOND VAN 18 - 20 UUR I. Leopold Mozart: Concert voor trompet cn orkest in D gr.t. II. Michael Haydn: Con cert voor trompet en orkest In D gr.t. III. Wolfgang Amadeus Mozart: 1 Serenade voor 2 ho bo's. 2 clarinetten. 2 fagotten en 2 hoorns in Es gr.t. KV 375. 2. Eln musikalischcr Spasz ln F gr.t. KV 522 „Dorfsmuslkan- ten-Sextett". 3. Serenade in G gr.t. KV 525 ..Elne kleine Nachtmusik". IV. Joseph Haydn; 1. Concert voor fluit, hobo en orkest nr. 3 in G gr.t. 2 concert voor fluit, hobo en orkest nr. 5 in F gr.t. Nederland I. 18.45 (K) Pip cn Zip; STER: 18.50 (K) Reclame; NOS: 18.55 (K) Journaal; STER: 19.00 (K) Reclame; NCRV: 19.05 (K) De Flaxton Boys, tv-serle voor de jeugd: 19.30 (K) Netsillk Eskimo, do cumentaire: STER: 19.55 (K) Reclame: NOS: 20 CO (K) Jour naal: STER: 20.15 (K) Reclame; NCRV: 20.21 Katajews chirur gische Ingrepen ln het zielel- ven van dr. Igor IgorowitsJ. gefilmd tv-spel: 21.45 Bomans in gesprek: NOS: 22.25-22.30 CK) Journaal. Nederland II. NOS: 18.43 (K) Pip en Zip: STBR: 18.50 (K) Reclame: NOS: 18 55 (K> Jour naal: STER: 19.00 (K) Reclame; NOS: 19 05 (K) Kunstsignale ring: VARA: 19.30 (K) Corona tion Street. tv-feuilleton STER: 19.55 (K) Reclame: NOS: 20 00 GO Journaal; STER: 20.15 (K) Reclame; VA RA: 20 20 (K) Met de muziek mee: 21.20 (Ki Watermerk: do cumentaire; 21.45 De ontwor steling van Anthony Purdy, 17.10 Voor de kleuters. 17.15 filmri tv-spel; NOS: 22.25-22.30 Hai: jeugdprogramma. GO Journaal. Hilversum II 298 m. AVRO Belgic Nederlands. 18.55 (K> 7.00 Nieuws en ochtendgymna- Fa'oeltjeskranl19.Oo (K) Poly stiek. 7.20 (S) Dag met een in Venetië, jeugdfeuilleton (5): plaatje: lichte grammofoonmu- 19.25 (K) De toverbal, teken- ziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radio- filmserie (7): 19.38 Weerman: journaal. 8.20 (S) Dag met een 19.42 Mededelingen; 19 45 plaatje - vervolg. (8.30-8.33 De Nieuws: 20.10 Nieuws: 20.10 groenteman). 8.50 Morgenwij- Sporttrlbune; 20,30 Drie oude ding. NOS: 9.00 Uitgebreide re- dames, tv-spel van Rodney portage. 9.35 Waterstanden. 9.40 Ackland: 21.35 Actuele geschie- Muziek uit de Middeleeuwen denis en politieke geschiede- en Renaissance (opn.) AVRO: nis: 22 10 Teleac: sterrenkunde jo.OO Voor de kleuters. 10.10 (10): 22.35 Nieuws Arbeidsvitaminen (gr). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Voor de vrouw. (11.55 Beursberich ten). 12.30 Voor de landbouw. AVRO: 12 40 Verkeersmagazl- nc. NOS: 12.55 Naüonale Zwemkampioenschappen in Den Haag. 13 00 Nieuws. AVRO: 13.11 Radiojouraanl. DINSAG 27/7 13.00 Spiegel van België: Mu- Hilversum: 7.00 Nieuws. 7.11 ziek en nieuws van onze zui- Het levende woord. 7.16 (S) op clerburen. 14.00 Jazz uit het het eerste gehoor: klassieke historisch archief. 14.39 (S) muziek (gr). (7.25 Horen en Licht instrumentaal ensemble, zien; 7.30 Nieuws: 7.32-7.50 Hier 15.00 Van ta-ta tot totale taal: en Nu: actualiteiten). 8.00 het leven ln da taal. AVRO: Nieuws. 8.11 Te Deum Lauda- 15.10 Muziekmlddag. waarin mus: gewijde muziek. 8.30 om: 15.10 (S) Nieuwe grammo- Nieuws. 8 23 Voor de huis- foonplaten met toelichting: vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek 16.00 Nieuws: 16.03 Oude mu- voor de huisvrouw). 9.40 Lich- ziek: 16.25 Beiaardconcert; te grammofoonmuziek. 10.00 16.44 (S) Klassieke kamermu- Bijbelse verkenningen. 10.15 ziek. 17.30 Dc Marinierskapel. (S) Hoogtepunten uit Guillau- 17.55 Mededelingen me Teil, opera van Rosslnl. Hilversum III 240 hi. VARA: 11.00 Nieuws. 11.03 (S) Italiaan- 9.00 Nieuws. 9.03 Plaatjes voor se opera-aria's, (gr). 11.15 Voor de pep. 10 00 Nieuws. 10 03 Eks- de zieken. 11.55 Mededelingen, pres. platenprogramma 11.00 KRO: 12 00 (S) Van twaalf tot Nieuws. 11.03 Een opvallend twee. <12.22 Wij van het land: vrolijke gevarieerde visite 12.26 Mededelingen t.b.v. land- <12.00 Nieuws). 13.00 Nieuws, en tuinbouw: 12.30 Nieuws: 13.03 De Eddy Becker Show 12.41 Actualiteiten: 13.00-13.05 (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. Raden maar..)- 14.00 (S) Inter- 15.03 Drie-draai van Aad Bos. lokaal: muzikaal mlddagmaga- 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix. zlne. (16.00-16.02 Nieuws). 17.00 gevarieerd platenprogramma Overheidsvoorlichting. KRO (17.00 Nieuws). Het festival-programma, met maxi maal 3 ensembles per avond, lijkt kwalitatief van veelbelovend gehalte. Theo Loevendie's Cosort met con cours-winnaar '70, avantgarde-pianist Leo Cuypers in de gelederen, bijt het spits af op de le avond, gevolgd door het Nederlandse debuut van jazzvo- calist John Hendricks. De ouderen zullen zich hem herinneren als de man, die beroemde instrumentale jazzsoli noot voor noot „vocaliseerde" en er razend knappe teksten op schreef. Hij wordt begeleid door het trio Slinger-Schols-Engels. Een speciaal geformeerde Big Band o.l.v. de in Duitsland werkzame Jerry v. Rooyen besluit, 18 man sterk, de dinsdag. Het orkest herbergt solisten als Rolf Ericson, Benny Bailey, Ake Persson en Piet Noordijk. De tweede avond opent met 2 leden van de van BYG-Actuel-platen bekende AACM- pool, Leo Smith (tp, slaginstr.) en Henry Threadgill (alt, slaginstr.), ge volgd door een Nederlandse tenor- battle met de blazers Dulfer, Verbeke en Herman de Wit. Hierna speelt het semi-avantgardistische, Finse quintet van Eero Koivistoinen. Henny Vonk's kwarter dient don derdag 5 augustus als opmaat tot de ICP-groep van Willem Breuker, dit keer met Misja Mengelberg en Han Bennink uitgebreid tot sextet. Breuker is bezig hier nieuwe muziek voor te schrijven. Het (zie foto) Bobby Hutcherson- Harold Land Quintet vorige week met boeiende muziek in Paradiso vormt dan de epiloog. Vrijdags viert de uit Wessel Ilcken dagen bekende altist Karei Reys zijn comeback bij Carl Schulze's kwintet, terwijl Leo Cuypers en bassist Maarten v. Regte- ren Altena elkaar vinden in het z.g. „Nederlandse Duetten-Duo"(!). Kenny Clarke wisselt vervolgens jurytafel voor drumset en musiceert met Clark Terry en de gebrs. Jacobs. Vrijwel zeker vormen het optreden van de furore makende jazz-zanger Leon Thomas en het nieuwe Stan Getz-Quartet de apotheose op de slot avond, zaterdag 7 aug. De combinatie van een herboren sax-maestro Getz 11 jaar geleden voor het laatst in ons land! met de sublieme Belgi sche gitarist René Thomas plus 2 Fransen als ritmesectie verwierf laaiende kritieken tijdens het recente optreden in de Londense Ronnie Scott-Club en roept bij de Getz-fans herinneringen op aan Getz' 40-er ja ren-associatie met gitarist Jimmy Raney. Voor wie Loosdrecht niet of nauwelijks bereiken kan, zij gezegd, dat NOS- en VARA-radio elke avond een uur „live" uitzenden, het overige registreren, terwijl de TV op zaterdag opnamen maakt, die reeds de zondag daaraanvolgende de lucht in gaan. PARIJS (DPA/Reuter) Na een aanslag, die vrijdagavond in de Pa- rij se voorstad Neuilly op de Jordaan se ambassade is gepleegd, is een 27-jarige man door een politieagent aangeschoten. Hij had deelgenomen aan de actie tegen de ambassade, waarbij ongeveer 30 tot 40 personen verscheidene benzinebommen tegen het gebouw slingerden. Er sneuvelden ruiten en de deur raakte in brand. De aangeschoten man staat Mij de politie bekend als een lid van het comité voor de Bevrijding van Pales tina. De muziek, van Marios Nobre, is ritmisch veel drums en wat klan ken en het thema is een rituele gebeurtenis, met een, niet klassieke, meer Afrikaanse, priesteres (Patricia Ricketts), een uiterst levendige pas de six van de beste dansers (waarbij de nog niet genoemde Virginia Johnson en Samuel Smalls), en een opwin dend, bewegelijk, knap „gezet" ri tueel van allen tot slot. De kostuums, grotendeels witte maillots, zijn geraffineerd eenvoudig, evenals de belichtingen. Hans Engelman liet ons gisteravond met nadruk weten dat er op Cape Kennedy geen sprake is van routine en dat iedere vlucht wordt begeleid alsof het de eerste was. Het werd nog eens bevestigd door astronaut Cun ningham, die in de studio aanwezig was. We geloven dat best. Je vraagt ook niet aan een chirurg of hij harttrans plantaties inmiddels als routine is gaan beschouwen. Het is een andere vraag of de tv-kijker de maanvluch- ten al of niet als routine beschouwt. We kunnen ons \voorstellen dat iedere nieuwigheid aan een vlucht de aan dacht krijgt_ die hij verdient, maar om nu weer 'enthousiasme op te bren gen voor lancering tot en met de lan ding (hoewel dat laatste tóch altijd spanning met zich meebrengt) lijkt ons wat veel gevraagd. Het deed ons dan ook wat onwerkelijk aan toen we zagen hoe Engelman in een zandbak ging demonstreren hoe een van de surveyors maanstof had opgeschept. Op het andere net zagen we giste ren de documentaire over het jeugd- toerisme van Amerika naar Europa (NCRV). Het was gelukkig een pro gramma in een tolerante toonsoort, zodanig zelfs dat op een gegeven mo ment werd gezegd dat in Nederland het hasj roken is toegestaan. Dat had de NCRV wel even kunnen corrige ren. Maar met die tolerantie hadden we dan ook wel al het goede gehad. Er liepen wat jongeren in Europa rond; de een interessant, zoals de eenzame neger; de ander hoogst onin teressant, zoals het meisje in Italië. De makers moeten een ervaring heb ben gehad alsof ze in de dierentuin liepen: alle beesten even lief, maar ze werden voor de rest zonder de minste interesse öeke/cen. Brandpunt bracht zaterdagavond verslag van de passiespelen in Tege- len. De stichting die dit evenement om de zoveel jaar verzorgt, verkeert sinds 1967 in moeilijkheden, maai men is er niet in geslaagd de spelet een andere vorm te geven. De heet Verstraete, had gehoopt dat men er desnoods straattoneel van had ge maakt, want zoals het nu ging vroeg hij zich af wat hij eigenlijk stond te doen. Vanavond te zien NEDERLAND 1 NCRV 19.30 Netzilik-Eskimo's (3), documen taire 20.21 Tijd voor de liefde, tv-spel 21.45 Bomans in gesprek met prof. dr. Mönnich NEDERLAND 2 VARA 19.30 Coronation Street 20.21 Met de muziek mee 21.20 Watermerk, documentaire 21.45 De ontworsteling van Anthony Purdy, tv-spel Vanavond te horen HILVERSUM I EO en NCRV 19.00 Gewijde muziek 19.25 en 19.40 Reformatie en reveil Het woord aan het woord, lezingen 20.00 Holland Festival 1971 21.00 Radio Kamer Orkest 21.55 Jazz-time 22.40 Literama HILVERSUM n NOS 19.35 (RVU) Correcties op vroegere genealogische onderzoekingen 20.15 Komt u maar, actueel program ma MARY STEWART - 10] 4 Op die afstand kon ik jei de uitdrukking van zijn gezicht niet thuisbrengen, maar ;en het was bepaald niet zoals men zou verwachten van een pc] jongen - ik schatte hem op een jaar of dertien - die het Lej geluk had op vakantie te zijn in het zuiden van kn. Frankrijk. Feitelijk was er op dat moment, als je de ia uiterlijke kenmerken zoals een gekreukeld hemd, een jet broek met vlekken en een straathond even buiten be- q n schouwing liet, niet veel aan hem wat ook maar enigs- ;r j zins deed denken aan de doorsnee jongen. Zijn gezicht, Éd( waarop zelfs bij de kleine beleefdheden van een babbel- g h tje, een gevoel voor humor en een snelwerkende intelli- j gentie te lezen was, scheen eensklaps te verstarren tot een masker en ouder te worden. Een of andere ongrijp bare last viel hem haast zichtbaar op de schouders. Maar dit duurde slechts kort. Hij dook even snel op uit zijn sombere gedachten, als hij er in ondergegaan was, - in feite zo snel, dat ik be gon te denken dat ik spoken had gezien op klaarlichte dag. „Ja, natuurlijk vind ik het prettig. Rommel niet, het is hem te heet. Houdt u van de hitte?" We waren weer bij j ons buurpraatje. „Ze vertelden dat er vandaag twee En- Ki^ gelse dames zouden komen; dat bent u zeker - mevrouw je i Selborne en juffrouw Crabbe?" ;na, „Cray. Ik ben mevrouw Selborng," zei ik. „orj „Ik heet David," zei de jongen. „David Shelley." s e Ik lachte. aa „Zo, dat is tenminste gemakkelijk te onthouden. Blij p kennis met je te maken, David. Ik hoef alleen maar aan de Romantische Dichters te denken, als ik het vergeet. I d Maar neem het me niet kwalijk als ik je soms aanspreek he als David Byron, of Ik zweeg plotseling. Het jongensgezicht, dat beleefd^' glimlachend naar mij opkeek, veranderde weer. Ditmaal j er was er geen vergissing mogelijk. Hij verstijfde eens- lom klaps; een rode blos schoot over zijn gezicht van zijnfai' hals tot aan zijn slapen, en verdween even snel, waarna r£J- hij er wit en onwel uitzag. Hij deed zijn mond open alsof hij iets wilde zeggen, en frommelde een beetje aan deen halsband van zijn hond. Toen scheen hij zich op een of ook andere manier te beheersen, glimlachte tegen me, beleefd P d' en nietszeggend en boog zich weer over de hond heen, j terwijl hij in zijn zak naar een touw zocht om hem vast te binden. Ik had blijkbaar een fout begaan. Maar ik had me niet^ vergist, toen ik gevoeld had dat er ergens iets erg misj£ was. Ik ben niet iemand die zich vlot in andermans za- ken mengt, maar opeens had ik de onberedeneerde enj" heftige behoefte me hiermee te bemoeien. Maar voor het ogenblik nog niet. Voor ik weer iets kon'M zeggen, werden we gestoord door een vrouw die bin-50T nenkwam door het traliehek, van de straat. Ze was,^- dacht ik, vijfendertig. Bovendien was ze blond, lang en-i g, de mooiste vrouw die ik ooit gezien had. De eenvoudige^s crème japon, die ze droeg, moet een der lievelingsdromen^ van Dior zijn geweest, en de rekening een nachtmerrie^™ van haar man. Ik zelf zag, als vrouw, natuurlijk de enor-jde, me saffier aan haar linkerhand, haast voor ik haar zelfrrsp Zag. Ze zag mij helemaal niet, wat ook weer volkomen ge-1^ woon was. Ze stond even stil toen ze David en de hond^ci zag, en kwam toen naar voren met een soort fascineren^ e de bevalligheid, waardoor heel wat hoofden in Piccadilly^ e< Manchester, zich op een vochtige maandagmorgen zou-^L1 den hebben omgewend. ij. 5_ Ze bleef staan bij de omgegooide tafel en begon te pra-.tsta ten. Haar stem was aangenaam, haar Engels volmaakt^cho maar haar accent was dat van een Frangaise. nBH (Wordt verv.olgdenth >PAI USiO a-pl en J 4( 33, i.AAY/5 AAI tew AMtese vcoJc •36 HAt£H Smidje Verholen en de veedieven van Texas 114: Ja hoor, het was een auto, die daar aankwam. Je kon liet geronk en geknet ter duidelijk horen en ook de koplampen waren goed te zien. Het duurde dan ook niet lang of smidje Verho len werd in de stralen van de koplampen gevangen. „Ha! Ben je daar einde lijk!" zei een opgelucht klinkende stem. „Ik begon me al ongerust te maken. Je bleef zó lang weg!" „Ah! Andy!" zei smidje Verholen verheugd. „Ben jij het? Fijn zo, dan stap ik bij je in! En maak je maar niet ongerust hoor. Alles is in orde. Het geld heb ik veilig en wel bij me. Ik heb alleen een massa meegemaakt vanavond." „Nou, ik heb van avond ook een boel gedaan", zei Andy, terwijl de smid zich naast hem in het vehikeltje hees. „Mijn autootje was toch stuk, weet je wel? Nou. dat ben ik" maar eens gaan maken. Toen het klaar was, dacht ik: Wat blijft die Verholen toch lang weg! Ik moest tóch even proefrijden, snap je? Toen ben ik jou maar tegemoet gegaan. Afijn, je bent nu weer heelhuids boven water gekomen en daarom zou ik zeggen: kom op met je verhaal en vertel me wat jou allemaal is overkomen". Smidje Verholen begon te vertellen en hij hield pas op met zijn verhaal, toen Andy's oude autootje het voorplein van de hoeve opreed. „Het is een leuk verhaal", zei Andy. „Maar ik snap er eerlijk gezegd niet veel van. Waarom vind jij dat allemaal zo belangrijk?" „Omdat ik héél diep in mijn gedachten het idee heb dat deze dingen op een of andere manier I, maken hebben met de veediefstallen", antwoordde de smid peinzend. schei toch uit", zei Stinky Andy schamper. „Wat hebben een verveiendr keiier, een paar pakjes snoep en een bewusteloze vent, die ergers laf weg ligt, nou uit te staan met mijn gestolen koeien. Allemaal onzin, waL brom!" „Zeg jij maar, dat het onzin is", zei de smid. „Ik blijf erbij I idee laat me niet los". En dat was ook zo, want toen de smid ai lang lag, peinsde hij nóg. „Die soepblokjesdie soepblokjesmor hij. „Wat kunnen die soepblokjes ermee te maken hebben? Soeoblokjes^11^ je immers van rundvlees, nietwaar? Zouden deze soepblokjes soms l,D zijn van Andy's koeien?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 6