Ik praat nu wat vaker over geld BUMA kijkt toch welwillend naar (hervormde) kerk Kardinaal Suenens klaagt over „ontrouw" in kerk HAKT „Nieuw Ruimzicht": andere taken voor ds. Karres en voor ds. Wolfensberger F Puzzelhoek BEROEPINGSWERK Misdrijven gestegen in eerste kwartaal Uw probleem is het onze... BROOD Een woord voor vandaag President Ainin van Oeganda in Israël en Londen Het weer in Europa Vrouw blind na j echtelijke ruzie L COMMENTAAR Onderzoek fusies UIT DE KERKBLADEN ft i 13 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Invulpuzzel Vul horizontaal in: 1. tent, 2. dwaze gewoonte,3. lange nek haren van dieren, 4. muziekinstrument, 5. vuur (mal.), 6. klinker, 7. klinker, 8. zangstem, 9. flink, 10. ronde sluitzegel, 11» soort appel, 12. slingerplant. Bij juiste oplossing leest men op verti caal 13 de naam van een plaats inNoord- Hollanrt, Oplossing vorige puzzel Hor.: 4. kasteel, 5. intomen, 6. stamper, 7. geladen. Vert.: 1. barnsteen, 2. stroomdam, 3. ge nereren. DEN HAAG Het bureau voor muziek-auteursrecht BUMA heeft laten weten, dat het zelf ook minder gelukkig is met het redactionele artikel in „Auteurs rechtbelangen" onder de kop „Auteur, componist en het lege collectezakje", waarin de her vormde kerk ervan werd be schuldigd, dat zij aan haar ver plichtingen volgens de auteurs wet tracht te ontkomen. Buma heeft inmiddels de hervormde synode deswege zijn veront schuldigingen aangeboden. TON PER JAAR In het begin november 1970 ver schenen najaarsnummer van 'Auteursrechtbelangen' (nr. 74) stelde de redactie in een fel artikel, mede aan de hand van citaten uit een brief van 10 juli 1970 van ds. J. A. G. van Zanten, praeses van de hervormde synode, waarin hij volgens BUMA 'n geheel eigen en uiterst originele interpretatie van de Nederlandse auteurswet geeft', dat de hervormde kerk tracht te ontkomen aan wettelij ke verplichtingen tegenover dichters en componisten die hebben meege werkt aan de nieuwe gezangenbun del. In het artikel was onder meer sprake van 'een hand vol zilverlin gen' en van 'vroom klinkende argu menten in feite verzonnen met een scheef oog naar de fluwelen bo dem van het collectezakje'. In het nu verschenen volgende nummer van 'Auteursrechtbelangen', nr. 75, zomer 1971, komt mr. J. H. Verhagen, directeur van BUMA, te rug op het artikel 'Auteur, componist en het lege collectezakje'; hij schrijft onder meer: 'Heeft het eerder aange- BRUSSEL (KNP) Kardi naal Suenens, de aartsbisschop van Brussel, heeft zich in een brief gekeerd tegen de „onrust barende verschijnselen van on trouw" die zich in de kerk bij priesters en andere gelovigen openbaren. De kardinaal schrijft geschokt te zijn door de vele gevallen van pries ters en kloosterlingen, die eenmaal op zich genomen plichten vaarwel zeg gen. Dat verschijnsel doet de christe lijke gemeenschap enorme schade, meent kardinaal Suenens. „Terwijl men talrijke zekerheden tegenwoordig weer als minder van zelfsprekend bestrijdt, komt men nu ook nog aandragen met twijfels over duurzame trouw, wanneer men een maal een blijvende verplichting voor het leven op zich genomen heeft," schrijft Suenens. Nog erger vindt hij het dat men op grond van deze overweging ook de NED. HERVORMDE KERK Bedankt: voor Culemborg (toez.) J. Th. W. Quak te Koudekerk a.d. Rijn. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: Te Pijnacker-Noot- dorp, C. M. Overdulve, oud-miss. pred. te Ruanda, wonend te Bussum. Aangenomen: naar Spijkenisse W. van Rheenen te Maartensdijk. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Unionville, Ont., Can., A. Snoep te Vlissingen. KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant D..rdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie- J de Berg (voorzitter), H. P Ester. G J Brinkman J van Hofwegen. huwelijkstrouw ter discussie gaat stellen. „De huwelijkstrouw, die wordt beloofd, ,is per se geen belofte, die afhankelijk kan worden gesteld van de toekomstige gang van zaken of van uiterlijke omstandigheden," schrijft hij. De karinaal houdt de priesters en kloosterlingen nog voor, dat hun be loften van trouw aan God zijn ge daan. voor het leven en niet voor de situatie zolang men die kan overzien. Sueneus is recentelijk enkele mallen in het nieuws geweest, omdat hij kri tiek had op verouderde structuren in de katholieke kerk. DEN HAAG In de eerste 3 maanden van dit jaar is de geregis treerde criminaliteit in ons land met 19 procent toegenomen. Uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Sta tistiek blijkt dat in het eerste kwar taal ruim 69.000 misdrijven ter ken nis van de politie zijn gekomen tegen 58.000 in de overeenkomstige periode van vorig jaar. De vermogensmisdrijven gaven een stijging te zien van 22 procent en de verkeersmisdrijven 10 procent Van de misdrijven werd 39 procent op gehelderd tegen 44 procent vorig jaar. Het aantal bekend geworden ver dachten bedroeg rond 28.000 tegen 25.400 vorig jaar. Er werden door de politie 488.000 processen-verbaal wegens overtre dingen opgemaakt; 6 procent meer dan in het eerste kwartaal vorig jaar. VEENDAM In Veendam heeft een felle uitslaande brand zaterdag nacht het café Dries Engels beter be kend als De Taveerne aan het Bene- den-Oosterdiep totaal verwoest De schade bedraagt enkele tonnen. In het café was veel antiek aanwezig, dat grotendeels verloren ging. Persoon lijke ongelukken deden zich niet voor. Op het nippertje konden de eige naar, zijn vrouw en twee kinderen de woning boven het café verlaten. Een bloemenwinkel naast het café liep veel waterschade op. De oorzaak van de brand, die werd bestreden door de brandweren van Veendam en Wildervank, is nog niet bekend. Pand, inventaris en inboedel waren verzekerd. haalde artikel zijn positieve nut ge had in deze zin dat het als een kkata- lysator heeft gewerkt voor de me ningsvorming, in dit naschrift moet het ons ons toch van het hart dat het arti kel naar toon en strekking heeft be licht en in het bijzonder de hervorm de kerk een rol toebedeelt name lijk die van de onwillige muziekge- bruiker, die uitsluitend de eigen be langen ziet die de kerk zelve m redelijijkheid kan noch wil spelen. BUMA geloof niet in de kerk als een onwillige muziekgebruiker. DISCUSSIE De rechten op het 'geestelijk eigen dom' van kunstenaars, onder wie componisten en tekstdichters nog in leven, of voor zover nog geen vijf tig jaar dood die van hun erfgenamen zijn in nos land geregeld bij de auteurswet van 1918. Voor het zingen van melodieën of teksten van oudere auteurs zijn geen rechten ver schuldigd. Eeuwenoude kerkmuziek is 'vrij'. In toenemende mate wordt ook in de kerken muziek, respectievelijk liederen, gezongen van nog levende componisten en dichters. BUMA is de erkende instelling, die voor hun fi nanciële rechten opkomt. De discussie tussen BUMA en de hervormde kerk is al geruime tijd aan de gang. BUMA eiste, vorig jaar nog, dat per kerkdienst een bedrag betaald zal moeten worden, wanneer uit de ko mende nieuwe gezangenbundel wordt gezongen. Het gaat hierbij om een voortdurende vergoeding voor het auteursrecht bij gebruik van de lie deren. (De honoraria aan de dichters en componisten worden geregeld door de opdrachtgevers, de kerken.) BUMA eiste een gulden per kerk dienst of wel volgens een ruime schatting ruim ƒ300.000 per jaar voor de protestantse kerken samen; 100.000 per jaar voor de hervormde kerk (die het initiatief tot de nieuwe gezangenbundel nam). Van r.k. zijde werd via de Gregoriusvereniging tot nu toe ƒ11.500 per jaar betaald, wat BUMA aan de uiterst bescheiden kant maar principieel juist acht. Van hervormde kant is gesteld, dat kerkgangers met elkaar geen beta lend publiek bij openbare uitvoerin gen vormen, dat zij zelf de uitvoeren den zijn en dat kerkdiensten geen openbare uitvoeringen in de zin van de wet zijn. BUMA vergeleek de zin gende kerkgangers echter met de meezingende schare in een zaal met een refreinzanger in een Nederlandse feestzaal. Dus zo ongeveer (Yge Fop- pema in 'Hervormd Nederland'): 'De psalm als het meezingertje van de dominee...' Er is onder meer reeds sprake van betaling van royalty's aan de betrok ken kunstenaars uit de verkoop van het komende gezangenboek. Een van de bijkomende bezwaren tegen de aanvankelijke opstelling van BUMA: bepaalde plaatselijke ge meenten, kerken en parochies zullen de oude liederen blijven zingen, om dat dat geen cent kost. In het nu gepubliceerde artikel met meer begrip voor de kerkelijke kant van de zaak spreekt mr. Verhagen van BUMA waardering uit voor het 'voor de religieuze liedcultuur zeer belangrijke project', dat in de protes tantse kerken 'wordt ondernomen, dat grote offers vraagt', de 'interker kelijke liederenbundel die een ver nieuwing van het religieuze lied beoogt en binnen afzienbare tijd ver schijnen zal'. BUMA heeft er nu begrip voor dat de kerken in dit voorbereidende sta dium liever niet voor de voeten gelo pen willen worden. Mr. Verhagen noemt de nu wel aanwezige bereid heid bij de wederzijdse partners tot een overleg in de nabije toekomst tussen de protestantse kerken en BU MA. Zoals bekend is de interkerkelijke stichting psalmberiiming in verband met de komende uitgave van het in terkerkelijk lidboek met ruim 490 ge zangen bezig via een wijziging van de statuten te komen tot een bredere doelstelling. De naam zal worden veranderd in Tnt.erkerkeli.ike stichting voor het kerklied, met als doel de bevordering van de bloei van het kerklied in de Nederlandse taal en het gebruik daarvan in de Neder lands sprekende kerken. De Jiervorm- de kerk is in ieder geval niet langer de enige protestantse gesprekspartner van BUMA. TEGELEN Brand heeft zaterdag avond bij de dakpannenfabriek Tegu- la NV in Tegelen een loods met stro en rekken voor het drogen van dak pannen vernietigd. De schade loopt in de tienduizenden gulden. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per *>rlef dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Er moet zich in Thibet een ijzeren zuil bevinden, die niet kan roesten en op 2000 jaar ge schat wordt. Kunt u bijzonderhe den en technische details hier over geven? Antwoord: Deze zuil bevindt zich, volgens onze gegevens, niet in Thibet maar te Nieuw-Delhi in India. Deze is van geheime sa menstelling en ziet er nog als nieuw uit. De zuil is opgericht door Firuz Sjah, de laatste vorst van de Tughluh-dynastie. Het is de beroemde Asjoka-pilaar, die al 1500 jaar oud is. De vorst heeft de zuil naar zijn nieuwgebouwde paleis gebracht. Een speciale wa gen was hiervoor gebouwd met 42 wielen. Aan elk wiel was een lang touw bevestigd, waaraan tweehonderd man trokken, dus totaal 8.000 man. Op de pilaar staan inscripties van de wetten, uitgevaardigd door de voorganger van Firuz Sjah. die ongeveer 1000 jaar voor onze jaartelling regeer de. Dr. J. J. BUSKES VOOR HET Bijbels dagboek 114.90 Vtfkrijgbt» m M boakhanoa ZOMER KEUNING UlEU „Gij wilt mij wel spoedig als Christen laten optreden" Handelingen 26:28). Het is het enige wat koning Agrippa antwoordt op al hetgeen Pati- lus hem vertelt, maar het is voldoende om te concluderen, dat Pan- lus bij de koning een gevoelige snaar heeft geraakt. Paulus brengt Agrippa op de drempel van de wereld waarin hijzelf leeft. Hij heeft de hoop, dat Agrippa de drempel zal overschrijden, dat hij het leven zal aanvaarden, dat hem wordt voorgespiegeld, maar op het laatste ogenblik zegt Agrippa neen. Hoevelen zullen er onder ons zijn, die zijn als Agrippa! Die welen 'van Jezus Christus, van Hem, Die voor ons is gestorven en opge staan, Die tot ons zegt: Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven, en die neen zeggen. Die de drempel niet overschrijden. Waarom niet? Er kunnen véle redenen zijn. De voornaamste reder 'is wel, dat de mens geen afstand kan doen, geen afstand wil doet van het eigen ik. Dat hij zelf wil regeren, zijn eigen leven wil bepa len en zich niet wil laten leiden, zijn leven niet in Jezus' hand wi leggen. ÏVe lezen vandaag Jesaja 52:-1-10. KAMPALA (Reuter) De presi dent van Oeganda, generaal Idi Amin is gisteren in Israël aangekomen. Hij zal er met de Israëlische autoriteiten praten over uitbreiding van de Israë lische economische en militaire hulp aan Oeganda. De ministers van bui tenlandse zaken en defensie, Eban en Dajan, haalden Amin af van het vliegveld. Amin heeft in 1968 in Is raël een parachutistenopleiding ge volgd. De president van Oeganda reist vandaag door naar Engeland, waar hij met de Britse regering de ontwik kelingen in Oost-Afrika zal bespre ken. De snel slechter wordende be trekkineen tussen Oeganda en Tanza nia staan ongetwijfeld bovenaan op de agenda. President Nyerere van Tanzania erkent nog steeds dr. Obote, die in januari door Amin werd afgezet als wettig staatshoofd van Oeganda. Obote heeft in Tanzania asiel gevon den. Vorige week heeft de regering van Oeganda de grenzen met de buurlanden Tanzania en Rwanda ge sloten. Ook heeft zij de minister van financiën van de Oostafrikaanse ge meenschap tot "ongewenst persoon" verklaard. Oeganda zit samen met Tanzania en Kenia in de Oostafri kaanse gemeenschap, een economisch bondgenootschap, dat nu uiteen dreigt te vallen. De zestigjarige Leslie P. Pindred, die met ingang van vandaag het com mando voert over het Leger des Heils in Nederland, is vrijdagavond ge ïnstalleerd. De heer Pindred is af komstig uit Australië. Op de foto links chef-staf Arnold Brown, die de installatie verrichtte en rechts het echtpaar Pindred. Van een onzer verslaggevers DOORN Op „Nieuw Ruimzicht", dat uitgaat van de vereniging Her vormd Opleidingscentrum (HOC) en waar vooropleiding tot en begeleiding van theologische studie plaats vinden, hebben veranderingen gevoerd tot wijzigingen in de leiding. In dienst van het HOC werken twee predikan ten: ds. D. J. Karres als predikant-di recteur van het HOC (het „gehéle" werk) en ds. G. H. Wolfensberger als directeur van „Nieuw Ruimzicht". Nu het werk op „Nieuw Ruimzicht" en de Ruimzichtenaren zelf steeds meer betrokken worden bij het ge héél (het HOC) is ds. Wolfensberger gevraagd de leiding op zich te nemen van het gehele samenlevingsverband, omvattend het werk op Ruimzicht etii dat onder de studenten plus alli f daarmee verbonden werkzaamheden) g Het zoeken van nieuwe wegen nieuwe mogelijkheden voor de pre I dikantenopleiding zal een belangrijl I deel van zijn taak uitmaken. Ds I Karres wordt de gelegenheid gebode I zich meer dan tot nu toe te kunne I toeleggen op studie en onderzoek op® het ruime terrein van de plaats en taak van de predikant in de kerk. bes Aldus mededelingen van de HOC hui voorzitter mr. drs. P. Lantermans invpr het blad van „Nieuw Ruimzicht". Di veranderingen waarmee Ruimzicht teom maken heeft, houden o.a. in dat he anc aantal gymnasiumleerlingen is afge- p nomen en de jonge generatie varoifj twaalf tot vijftien jaar (een eeuw ge- f" leden bij het begin van dit werk wer 'we den deze groepen aangeduid als „eei Sin| bleke schare onbemiddeld intellect"! van verdween uit het internaat. Verrui mp ming van de toelating tot de theologi sche studie leidde tot de komst var "in meer „staatsexaminandi" (hbs-ers er} B anderen, die ter voorbereiding op detae universitaire studie de benodigdeW--|- aanvullende vooropleiding volgen) en M-J de gemiddelde leeftijd van de Ruim-/ zichtenaar steeg snel tot 18, 19 jaarI<u. Sfeer en regime op Nieuw Ruimzich veranderen het internaat in „leef- en werkgemeenschap". In di ledenvergadering werden twee stu denten opgenomen. bed AMSTERDAM In Amsterdam «Ver de 44-jarige S C gearresteerd, die zijnLes, vrouw bij een echtelijke ruzie zo erg heeft verwond dat zij blijvend blindme1 zal zijn aan beide ogen. De vrouw diq P vrijdagavond werd opgenomen in het gin: Wilhelmina-gasthuis, zei pas zaterdagafS( dat het haar man was, die haar hadt mishandeld. I zitt De politie verklaarde dat het echt-I paar ruzie 'had gekregen over eem*« kleinigheid, terwijl beiden flink wal) hadden gedronken. De man greep eei) asbak en bracht de vrouw daarmee talrijke verwondingen toe. gist. gist. Amsterdam zwbew. n 16 0 Brussel zw.bew. 28 18 0 Frankfort onbew. 30 17 0 Genève zw.bew. 30 17 0 Innsbruck onbew. 32 14 0 Kopenhagen zw.bew. 23 14 0 Locarno gch.bew. 30 21 G Londen h.bew. 30 18 0 Luxemburg onbew. 31 13 0 Madrid l.bcw. 31 15 0 Majorca l.bew. 34 19 0 Mtlnchen onbew. 30 15 0 Nice onbew. 32 23 0 Parijs zw.bew. 29 J7 0 Rome onbew. 31 13 0 Wenen onbew. 31 16 0 Zürich onbew 31 15 0 Anderhalf jaar geleden (om precies te zijn op 3 december 1969) nam de Tweede Kamer de mo tie Goudzwaard-Nelissen aan. In die motie werd de regering gevraagd, een wetsontwerp in te die nen „tot instelling van een college van onderzoek naar fusies". Dat college zou met name de taak moeten krijgen om te onderzoeken, hoe en vanuit welke motieven in de laatste jaren fusies van on dernemingen tot stand gekomen zijn „en vanaf heden nog tot stand komen". Nu kan men over de interpretatie van de tekst van moties natuurlijk van mening verschillen. De hoofdgedachte van deze motie lijkt echter moeilijk voor tweeërlei uitleg vatbaar. Uit het feit dat wordt gesproken over „fusies die vanaf heden nog tot stand komen", zou duidelijk moeten blijken, dat bij dit college is gedacht aan iets meer dan een incidentele werkgroep die wat rondneust in de historie van de Nederlandse fusievorming. Het gaat mede om het ter hand nemen van een min of meer lopend onderzoek naar de in ons land zich voordoende fuseringen. Ook de term „college'j wijst in de richting van althans een zekere mate van bestendigheid van het te verrichten onderzoek. De Sociaal Economische Raad denkt daar echter kennelijk anders over. Vrij recent heeft de raad aan de ministers van economische en sociale zaken gerapporteerd, dat „zulk een onderzoek de duide lijkheid van het fusiegebeuren wellicht ten goede kan komen" waarbij de raad dan echter in een bijzinnetje verklaart aan te nemen, „dat het on derzoek éénmalig, en niet doorlopend is bedoeld". Het is te hopen, dat het kabinet-Biesheuvel in de lijn van het gesloten kabinetsakkoord een rui mere interpretatie geeft van de noodzaak van een onderzoek naar fusies, dan de SER nu heeft gedaan. De formele vraag, of een voortgaand onderzoek al dan niet bij de SER thuishoort, is daarmee uiter aard van secundaire betekenis. Primair is dat een onderzoeklijn moet worden aangegeven, die men niet aanstonds weer laat afbreken. In HERVORMD AMSTER DAM leidt de voorzitter van de centrale kerkeraad van de Am sterdamse hervormde gemeente dr. G. Hartdorff zijn oproep tot de gemeenteleden om hun kerkelijke bijdrage te betalen, als volgt in: „Onlangs had ik iemand bij me voor een langdurig gesprek. Aan het einde van dat gesprek zei hij: „Ik betaal mijn kerkelijke bijdrage niet meer. Ik kan mijn geld beter beste den!" Ik zei toen: „Wij dominees zijn over het algemeen vriendelijke men sen. Anders zou ik tegen u zeggen: Meneer, u profiteert!" Verontwaardigd zei hij: „Ik? Pro fiteren! Hoe haalt u het in uw hoofd om zoiets te zeggen!" Mijn antwoord was ongeveer zo: „Meneer, u hebt om een gesprek ge vraagd. Ruim twee uren zijn wij nu al aan het praten. Dit gesprek wordt mogelijk gemaakt door de leden die hun kerkelijke bijdrage betalen. De den zij dat niet, dan waren er geen predikanten beschikbaar om met u te praten. Bovendien hebt u nog een kop koffie van de koster gehad en nog een sigaar. Wie betalen de kos ter en de koffie? Dat doen de leden, die hun kerkelijke bijdrage betalen. Nu zegt u, dat u wel kunt beta len, maar het niet wilt. U kunt uw geld beter gebruiken, naar u zegt. Het spreekt vanzelf, dat het uw zaak is, hoe u uw geld wilt be steden. Maar u vindt het vanzelf sprekend, dat wanneer u mij opbelt voor een afspraak, ik voor u klaar sta. En natuurlijk horen wij predi kanten klaar te staan voor iedereen, die een beroep op hen doet. Maar u moet wel bedenken, dat wij alleen maar kunnen staan voor u, dank zij het feit, dat anderen ons salaris betalen en het zogenaamd kerkelijk apparaat in stand houden. En wan neer u dan wel kunt betalen, maar niet wilt, en toch een beroep doet op „de kerk", dan vind ik dit profite ren!" Zijn reactie was: „Ja, maar zo heb ik het nog nooit bekeken!" Nu moet u niet denken, dat ik al tijd over geld en over de kerkelijke bijdrage praat. Wie een beroep op een predikant doet, kan terecht. En dan vraag ik natuurlijk niet eerst: „Betaalt u uw kerkelijke bijdrage?" Toch praat ik hierover meer dan vroeger. Vroeger vond ik het Ietwat gênant om als dominee over geld te praten. Nu doe ik het wel. Wat is de zin van de kerkelijke bijdrage? (ten onrechte kerkelijke belasting ge noemd). Zeker, het is goed, nuttig en noodzakelijk, dat er gegeven wordt voor allerlei doeleinden (diakonie, hulpverlening, ontwikkelingshulp, Pakistan, enzovoort). Maar wanneer dit zou gaan ten koste van „de kerk voogdij", dan zagen wij naar mijn vaste overtuiging de tak door van de boom, waarop wij zelf zitten. En natuurlijk weet ik ook wel, dat het niet in „het instituut" „zit". Dat wordt al tot vervelens toe gezegd. Waarbij het overigens duidelijk moet zijn, dat wanneer met „het instituut kerk" gebroken wordt en dat insti tuut verdwijnt, er andere „institu ten" voor in de plaats komen. Goed, er is kritiek op het instituut kerk. Er heerst een zeker "onbehagen. Maar het grote probleem, waarvoor wij staan is: hoe bewaren wij het essen tiële van het evangelie voor de gene ratief), die na ons komt (komen)? Hoe geven wij de Boodschap door? „Hetgeen wij gehoord hebben en weten, en onze vaderen ons hebben verteld, dat willen wij voor hun kin deren niet verhelen; wij willen ver tellen des Heren roemrijke daden, zijn kracht en de wonderen die Hij gewrocht heeft" (Ps. 78:3v.). De gemeente is er terwille van „de wereld". Maar dan zal die gemeente toch moeten worden toegerust tot dienstbetoon. Daarvoor zijn onder meer predikanten nodig en ruimten voor de eredienst. Dat kost in ieder geval geld. En dat geld wordt be taald door de betalende lidmaten. Zij dragen het werk." Tot zover ds. Hartdorff. Onder de titel: "Waarom nog lan ger hervormd?" schrijft de Veenen- daalse hervormde ds. A. Vroeginde- weij in het hervormde GEREFOR MEERD WEEKBLAD o.a. het vol gende: "We hebben jarenlang gewaar schuwd dat onze kerk op de ver keerde weg was, we hebben haar teruggeroepen om weder te keren tot de. gehoorzaamheid aan Gods Woord en tot de gemeenschap met de belijdenis der vaderen. Onze stem scheen echter een stem te zijn van één die roept in de woestijn. Schijnbaar bloeide de hervormde kerk zelfs. Men kwam tot allerlei activiteiten, grote instituten op al lerlei gebied werden in het leven geroepen en er werd rekening ge houden met de kerk meer dan te voren. En nu we tenslotte gelijk krijgen met onze waarschuwingen is er niet de vreugde van de „gelijkhebber"' maar is er de droefheid dat onze sombere verwachtingen toch zijn uitgekomen. En juist nu heeft de hervormde kerk ons meer dan ooit nodig. Neen, niet omdat wij het zo goed zouden doen en omdat wij op alle punten volkomen zouden zijn. Maar omdat wjj aan de boodschap van de Heilige Schrift hebben wil len vasthouden, omdat wij het evan gelie niet konden loslaten, het evan gelie van vergeving en verzoening, omdat wij de gemeente willen on derwijzen in de leer der reformatie, die tegenüjk de leer der Schrift is. Zolang we onze boodschap kunnen uitdragen, zolang ons levensruimte gegeven wordt, zolang er maar e- nigszins de mogelijkheid is om als gemeente naar het bijbelse en re formatorische voorbeeld te leven, zullen we niet heen mogen gaan. Daarbij komt trouwens ook nog dat de vraag naar de gereformeerde prediking in de hervormde kerk toeneemt. Zelfs in Groningen, waar de gereformeerde bond toch niet zoveel ingang gevonden heeft in het verleden, komt er grote vraag naar de gereformeerde prediking. De kerken zijn leeg, maar waar de rechte prediking gebracht wordt ko men de mensen weer terug. Ook de ogen van verschillende leidende fi guren in de kerk gaan open. Van hen waren er die in het verleden de hervormd-gereformeerden als het grootste gevaar voor de kerk be schouwden, maar die nu openlijk onze zijde kiezen. Nog altijd zien we in de hervormde kerk de planting Gods in ons land waarin we onze taak en roeping hebben te vervul len." LI op t lige de a (wai ingr ring mee

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2