KLM heeft voor groei meer geld nodig •Commentaar Passagiersvervoer leverde minder op Satchmo" Armstrong symbool in cle jazz KKSEI'TION Bewondering Minister verhoogt huursubsidie voor Wereldpremière Kox in Haarlemse orgelmaand Kamerlid: Haarlem schond rechten van de mens TV- •programma over Louis Armstrong Algemene Bank Nederland WOENSDAG 7 JULI 1971 Canadese documentaire „Het }e'lied van mijn gele huid", die tavond door de KRO werd ver- I, was in meer dan een opzicht jmodel-programma. Ats je als ramma-maker de bedoeling hebt 'documentaire te maken over de gen van de oorlog in Vietnam de burgerbevolking dan stel je melijk aan grote risico's bloot. van is de belangrijkste, dat je il wilt laten zien dat je aan niets filijks toekomt. De documentaire \isteravond speelde zich voor het ste deel af op een kerkhof in n waar een groot aantal vluch ten leeft. Maar ook met die be- jig had er nog van alles mis én gaan. Je zou gemakkelijk «n suggereren dat mensen onge- zus en zo leven en dat zal wel een ontoelaatbaar maximum jeweest. tit het meest bewonderde in dit iimma was de bekentenis die 'gedaan dat de Canadese filmers et in waren geslaagd wezenlijk et te maken met de Vietnamese telingen. Ze zien de Amerikanen 'ron van inkomsten: „anderen (n olie of koper, wij hebben jkanen". Alles wat er na die sche beperkingen toch nog kon tn getoond maakte op ons de in- roan grote betrouwbaarheid. Het hisschien wel het meest opmer- e dat de Amerikaanse filmers ornamelijk in slaagden om vast igen hoe belangrijk de gezonde 'tmezen geld zijn gaan tuinden, pas kennelijk het enige commu- evlak tussen Vietnamees en 1 kaan. AVRO-televizier was Willem te gast om een in memoriam te fgen van Louis Armstrong. Hij idat met een groot gevoel voor hecdotische en soms een beetje reven („Ja Ria, de koning is leve de koning"). We vonden lies bij elkaar in de gegeven ndigheden (weinig voorberei- ijd) een goede gedachte om dit te laten doen. Van mis te gewichtigheid was in ieder I geen sprake. Dat Armstrong's puis op deze manier wel een al te veel op zijn kwaliteiten \miek werd vastgebonden, was ideel. AMSTELVEEN De voortgaande groei van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij zal verdere eisen stellen aan de financie ring. Voor zover de netto winst en het voor afschrijvingen bestemde bedrag hiervoor niet toereikend zijn, is het aantrekken van nieuwe financieringsmiddelen nodig. Dit schrijft de directie van de KLM in haar verslag over het op 31 maart geëindigde boekjaar 1970/71. De directie acht het voor het ver krijgen van geld van groot belang, dat de staat, blijkens het wetsont werp van 20 maart 2 miljoen nieuwe 5 pet preferente, niet winstdelende aandelen voor haar rekening zal ne men. Door deze emissie krijgt de Staat, zoals eerder gemeld een belang van 70 pet., maar de regering streeft naar een terugkeer naar het huidige deelnemingsniveau (50,50). De Staat heeft zich ook garant verklaard voor leningen ten bedrage van ƒ200 min. DALENDE OPBRENGST Het teruggelopen bedrijfsresultaat is in de eerste plaats te wijten aan de sterke daling van de gemiddelde op brengst bij het passagiersvervoer, vooral op de Noord-Atlantische rou tes. Het aandeel van het vervoer te gen de laagste tarieven (charter- en groepsvervoer) is nl. sterk toege nomen. Bij een groei van het passa giersvervoer met 19 pet. stegen de in komsten daaruit slechts met 10 pet. Op zichzelf is de stijging van 'iet lijnvervoer van 19 pet. zeer behoor lijk in vergelijking met de toeneming op wereldniveau. Deze bedroeg in 1970 slechts 12 pet. Het luchtvrachtvervoer in de we reld steeg 8 pet. en in deze sector bleef de KLM bij. De maatschappij handhaafde haar positie op de we reldmarkt. In voorgaande jaren steeg het vrachtvervoer sterker en de KLM had ook ditmaal meer verwacht; de economische situatie in de VS speelde haar echter parten. Wel namen de inkomsten per vervoerde tonkilome- ter met 6 pet. toe. Vracht en passagiers gezamenlijk genomen boekte de maatschappij in het verslagjaar een vervoersstijging van 16 pet., wat de directie bij een prodnktiestijging van 19 pet. bevredi gend noemt. KOSTEN De kosten, die in de verslagperiode 16 pet. toenamen, waren op enkele punten hoger dan verwacht. Oorza ken: de grotere verzekeringspremies door het verhoogde risico van vliegtuigkapingen en de ƒ400 uit kering. Van de kostenstijging moet ongeveer een derde worden toege schreven aan de voortgaande stijging van lonen en prijzen, die tot voor kort niet werden doorberekend in de luchtvaart. Na jarenlange tariefsver lagingen zijn de passagierstarieven echter op 1 april op een aantal inter nationale routes met 5 pet. verhoogd. LAGERE WINST Zoals eerder meegedeeld is het boekjaar 19701971 voor de KLM met een lagere winst geëindigd dan het voorgaande jaar. De winst daalde van ƒ73,4 min. tot ƒ46,7 min. Het bedrijfsresultaat verminderde van 67,7 min. tot ƒ52,3 min. Het divi dend zal worden verlaagd van 8 tot 7 pet. In november 1970 is reeds 4 pet. als interimdividend uitgekeerd. Het personeelsbestand nam toe van 15.830 tot 16.538. Vanavond te zien NEDERLAND I NOS 20.20 Uit de wereld der insecten 20.35 Summer Holiday, speelfilm 22.25 Studio Sport NEDERLAND 2 NCRV 19.05 Eddv Ready Go 20.21 Reportage over Noorwegen 21.05 Spel zonder grenzen uit Rotter dam 22.25 Cardiff Canton Singers Vanavond te horen HILVERSUM 1 NOS 19.00 Openbaar kunstbezit 19 25 Snif 20.00 Holland Festival 1971 22.38 Mensen, ontmoetingen, me ningen HILVERSUM II VARA 19.35 VARA-dansorkest en solisten 20.05 Licht muziek programma 20.45 Rebelse liedjes 21-40 Muziek uit India 22.50 Jazz magazine 23.15 Stereo-pop In een toelichting zei directeur drs. w. Orlandini dat de KLM een moei- -li» lijk jaar beleeft, maar dat de vooruit- I - Ipi j-ip "ITT QUI IT 1 pt zichten op vervoersgebied gunstig Illdll 111CL zichten op vervoersgebied gunstig zijn. De omzet zal hoger zijn dan in het vorige boekjaar, maar de ontwik keling van de nettowinst is niet te voorspellen. Daniel Armstrong is :den. Armstrong, die enige eleden ontslagen werd uit lew Yorkse Beth Israël- ïhuis, waar hij vrijdag 19 met een hartaanval werd lomen, is 71 jaar geworden, open zondag was hij jarig. ïiet verscheiden van deze reeds 'legendarische trompettist en is wederom een belangrijke jde in het van vele grote namen )kken geschiedboek van ,de jazz ief omgeslagen. is, of de jazzwereld nu pas afscheid heeft genomen van ijzonder kleurrijke historie, die teruggreep naar het New Or- van de 4e juli 1900, de dag S> Armstrong geboren werd. Met elmaat die het leven nu een- likteert, verdwenen ook vele azzmusici van het toneel. Bij in hen echter valt, zij het dan isch en tijdelijk, zo nadruk- het doek als deze keer, omdat in zo hoge mate een symbool kunst was, dat zijn naam én namen, op zoek naar de nete- achtergronden van het be- zz, vrijwel als het enig moge- gifeche trefwoord ^dienden, vórig jaar in een artikel rond ste kroonjaar reeds uiteenge- Armstrong's werk hedenten- j slechts in een zuiver histo- perspektief worden bezien. D 19- p.. !iso° 31 creatieve rol in de jazz van e!de hij niet - of nauwelijks )oor de zowel •maatschappelij- r1 artistieke malaise waarin :;.e omenteel verkeert, overvleu- verdrongen als het wordt popmuziek, wordt echter met de p'latenverzamelaar met overigens zeer welkome en —780 l'olle heruitgaven geconfron- bioeii)Vooral daér lag Armstrong's 8 jperpj de jongeren nog steeds te van zijn geweldige gaven, ettist en trompettist die warm I ns muzikaal schitterde met Mar II 2, la I1' cruid llAl>IO \MVONII "-"19.0 «•ben io Chi fo ïls 30 32^ t. zw erw zijn Hot Five- en Hot Seven-groepen, met zijn door vele groten respektvol geïmiteerde gebarsten stem, dat an dere „instrument" dat hem in later jaren als 'aanstekelijk showman in staat stelde ook hét grote publiek voor zijn vitale persoonlijkheid te winnen. Diep in zijn hart moet Pops daarbij immer hebben beseft, waar aan hij in feite die wereldwijde no- pulariteit te danken had en hoe Wash ington hem meermalen manipuleer de als „first rate musical ambassa dor". De platenmaatschappijen hadden reeds lang hun plannen gereed om de glorie van Satchmo Armstrong nog eenmaal te bundelen in fraaie „me morials". Welnu, zij kunnen putten uit een ruime keus. Dat neemt niet weg, dat het allemaal toch voorbij is. De trompet verdwijnt in het New Or leans-museum, de geniale muzikale geest van deze gigant blijft bewaard in de harten van vele musici, die, omdat zij jazz spelen, hem min of meer als hun muzikale „vader" plachten te beschouwen. Ruud Niemans AMSTERDAM Een compositie is pas dan geslaagd, als het stuk zelf goed is geschreven, goed uitgevoerd én in een passende ruimte ten gehore is gebracht. Dat mag dan wel eigen gereid klinken, dé feiten liggen er. Ze strekken zich ver, zéér ver buiten el ke ook nog zo goede bedoeling uit. Bedoeling van componist, van uitvoe renden; bijna had ik geschreven: be doeling ook van de ruimte. Want ook" die ruimte stelt haar eisen. We komen er niet met de Vene- tiaanse gewoonte van rond 1600 na te doen en te zeggen: in onze (kerk-) ruimte kunnen we ook best twee ko ren laten zingen. Daar waren dan in Venetië allereerst de twee koortribu nes, en die waren hoog boven de vloer. Herhaaldelijk hebben we in de Haarlemse (oude) Sint Bavo moeten DEN HAAG Het Kamerlid Roethof (PvdA) meent dat B. en W. van Haarlem de bepalingen van de Europese conventie inzake de rechten van de mens heeft geschonden, door hun ambtenaren te verbieden zonder toestemming van hogerhand deel te nemen aan politieke discussies en vergaderingen van actiegroepen of wijkraden over zaken die mede de gemeente betreffen. De heer Roethof heeft over deze zaak vragen gesteld aan de minister van binnenlandse zaken. Hij vraagt de minister de circulaire, waarin het verbod is opgenomen, te laten vernie tigen dan wel aan te geven op welke bepaling in het ambtenarenreglement de beslissing van B. en W. van Haar lem is gefundeerd constateren, dat het koorzingen daar in de meest letterlijk zin in „niet van de grond" kwam. Deze zeer hoge spitsbogen verslinden alle koorklank en zoals gisteravond bleek ook alle orkestklank. Niet de orgelklank want dat instrument staat al hbog. Alles bijeen genomen is het nieuwe werk van Hans Kox, z'n „Requiem for Europe", op geen stukken na tot zijn recht gekomen. Ook niet tot het recht dat de componist zou mogen hebben als loon voor zijn grote in spanning om zijn in deze moderne muziek „verpakte" boodschap op zijn hoorders over te brengen. Daar is praktisch uiterst weinig van terecht gekomen. Juist doordat de proporties zo dooreengesmeten werden, sprak de muziek een ruimtelijk „vreemde" taal. Trouwens van de circa 100 re gels tekst heb ik er één, zegge één, van kunnen verstaan. Ik heb kunnen zien, dat er aan de gang van de uit voering nagenoeg niets haperde door de inspanning van het Groot Om roepkoor, het Groot Omroeporkest, de organisten Wim de Ruiter en Jos Wielakker, de sopraan Rina Croese, de vier „schaduw"-dirigenten van de vier afzonderlijk opgestelde koren. De andere première waarmee het concert geopend was, kwam van de hand van Piet Kée: „Music and Spa ce", een zeer modern klinkend Rondö voor twee orgels en vijf koperblazers. Een stuk met allure, ofschoon niet erg boeiend. Het concert werd besloten met de vier Pe^zzi Sacri van Verdi. Vr. DEN HAAG Minister Schut ziet geen aanleiding om aan-lagere inko menstrekkers al aanvullende huur subsidie te geven als zij twaalf pro cent van hun inkomen aan huur be steden. De demissionaire bewindsman antwoordt hiermee op schriftelijke vragen van het socialistische Tweede- Kamerlid Van den Doel. Volgens het kamerlid wordt de 'kleine man' achtergesteld bij burge meesters. De regering vindt kennelijk, als men het Bezoldigingsbesluit bur gemeesters leest, /oor hen een huur van 12 procent van het inkomen re delijk, maar lagere inkomenstrekkers krijgen pas huursubsidie als hun huur ruim veertien tot ruim zestien procent van het inkomen bedraagt. Deze redenering van de heer Van den Doel gaat volgens minister Schut niet op. In het geval van de burge meesters gaat het om een percentage dat voor het gebruik van een dienst woning aan het overheidspersoneel wordt vergoed. Maar bij de lagere inkomenstrekkers gaat het om iets anders, namelijk een verhouding tus sen huur en inkomen di§, als zij wordt overschreden, in bepaalde gevallen een bijdrage uit de publieke middelen rechtvaardigt. Minister Schut onderstreept daar bij, dat Nederlanders gemiddeld nog aanzienlijk minder dan twaalf pro cent van hun inkomen aan wonen be steden. HILVERSUM In verband met het overlijden van de beroemde 'jazz- trompettist Louis Armstrong, zendt de TROS donderdagavond een kort programma uit, dat onlangs werd sa mengesteld uit filmflitsen en opna men gemaakt tijdens de vele jazzcon certen waarin hij optrad. Dit portret van ongeveer 20 minu ten zal in aansluiting op het pro gramma ..liefde op z'n Amerikaans" worden uitgezonden. 194 Het meisje op de betonnen vuilnisbak liet haar benen schomme len en keek cle man die voor haar stond met haar donkere, ernstige ogen waar zich het licht van de ramen in weerspiegelde, peinzend aan. "Jij bent vreemd hier", zei ze. "Ik ken je niet. Zoek je iemand?" "En ken jij iedereen die hier woont?" vroeg Alexander Berckheim op zijn beurt. "Hier wonen veel mensen", zei het meisje. "Ze komen en gaan "Ik zoek een vrouw. Ze heet Katharina Arbatowa. Ken je haar?" Het meisje knikte. "Kun je mij vertellen waar zij woont?" "Ze is niet thuis", zei het meisje. "Jawel." Alexander Berckheim zette zijn reistas op de grond, boog zich voorover en legde zijn handen QP de schouders van het schuw achteruitwijkende kind. "Ze is hier. Ik ben dokter. Ik moet haar vinden." "Dokter?" vroeg het meisje. "Lieg jij ook niet?" "Ik lieg niet." "Jij bent niet een van - ben?" "Nee." "Maar - waarom zoek je haar? Ze is niet ziek." "Zij niet", zei Alexander Berckheim nadrukkelijk. Het meisje keek hem lang aan, terwijl de achterdocht uit haar ogen verdween. Toen streek ze een haarsliert uit haar gezichtje, draaide zich uit zijn greep en sprong van het vuilnisvat af. "Kom!" Toen ze de lange, donkere, door een naakte gloeilamp in het trap penhuis slechts zwak verlichte gang inliepen, zagen ze Julia's deur opengaan. Een smalle, slanke vrouw met een reistas in haar hand kwam naar buiten en liep hen tegemoet, terwijl ze op hetzelfde mo ment beneden vanuit de tuin pen schril, langgerekt fluitsignaal hoor den. "Dat is mijn wachtpost - ze komen 1" zei het meisje. "Is zij dat?" Alexander Berckheim gaf geen antwoord. Roerloos stond hij op de overloop naar Vera te kijken, die midden in haar loop verstijfde en hem met wijd opengesperde, ongelovige ogen aanstaarde. Beneden sloeg krakend een deur dicht, voetstappen kwamen de trap op. "Snell" Het meisje trok Alexander Berckheim ongeduldig aan zijn mouw. Hij liep naar Vera, greep haar hand en trok haar mee achter het meisje aan dat geruisloos naar de tegenoverliggende donkere gang sloop. Ver kwamen ze echter niet. De voetstappen op de trap wareir nu heel dichtbij. Alexander Berckheim sleurde Vera in èen nis in de muur en drukte zich samen met haar stevig tegen de muur. Ze waren met zijn drieën en droegen de leren jassen van de Tsjeka. Terwijl twee van hen de gang naar Julia's kamer inliepen, bleef de derde man op slechts een paar passen afstand van Vera en Alexander Berckheim op de overloop staan en keek zoekend om zich heen. Toen Vera zich van haar verrassing herstelde en begreep wat er gebeurde* toen zij weer in staat was haar omgeving waar te nemen, toen zij weer een beetje helder kon denken, werd zij verbazingwek- kend rustig. (Wordt vervolgd) 'n Sollicitatiegesprek bij de ABN levert je 'n splinternieuw grammofoonplaatje van de liKSUPTIOSopILees de ABN-advertentie in deze krant. f- re Houl>BH MGT V.X6l6T£ WWM/. Smidje Verholen en de veedieven van Texas (K) Reclame NOS 18 55 (K) Journaal STER 19.CO (K) Recla me NOS 19 C5 Den Haag Van blues. Oh Miss Hannah, What a price. My girl Josephine. Softly as in a morning sunri- daag 19.10 (K) De Dubbeldek- se. Ma h's making eyes Openbaar Kunstbe- Morele Hcrbewape- 19 20 Nabeschouwing kertjes. TV-serie voor jeugd IKOR/CVK/RKK 19 30 Kenmerk STER 19.55 (K) Re clame NOS 20.00 (K) Journaal STER 20.15 (K) Reclame NOS Nieuws 20.20 (K) Uit de wereld der Insekten: sprinkhanen, fllmre- portage 20.35 (K) Summer Ho liday. speelfilm (Rijkskeuring: Theme for a dream. Man of mystery. F.B I., I love you, 's Wonderful. Yes we have no bananas. Lucille, Ebony eyes. Delicado, Vaya con Dlos, Tu amor e ml amor, Portuguese Hilversum 2 298 m. AVRO 7.00 Nieuws Och tendgymnastiek 7.20 tS) Dag met een plaatje (gr) 8 uu Nieuws C.ll Radiojournaal 8.30 (S) Dag met een plaatje (ver volg) (Om 8.30-8.33 De groente man) 8.50 Morgenwijding NOS 9 00 (S) Programma over Joe goslavië 9.35 Waterstanden washerwoman, i;m beginning AVRO 9.40 Voor de kleuters van Frankrijk 1971 19.25 alle leeftijden) 22.10 (K) Ult- ï.I.F.: De wereld van de muziek 13.50 Voor blln- 17—2 n slechtzienden 20.00 (S) d Festival 1971: Magazi- Wes t reportages. Interviews Aansluitend: a) Neóer- Kamerkoor en solisten: en viola da 22.30 Nieuws 22.38 (S) r,uuy ncauy memn- «ramma voor de j, ["Vn 18 00 Nieuws VARA I t-| Actualiteiten 13.20 (S) L JL Klaar, zonder nonsens iieuws 19 35 (S) Dansor- iet solisten 20.05 (S) Me- Expres 20.30 (S) Gitaar, slagwerk (gr) 20.45 Re- liedjes van altijd en 21 15 (S) Promenade Or- 40 (S) Muziek uit ln-<ia Dj ïieuws 22.38 Mededelln- Masip.43 Actualiteiten 22.50 Jazz Magazine 23.15 (S) •Pop 23.55-24.00 Nieuws. •"«TELEVISIE Yok( pfAVM. A WV OM) zending Stichting Socutera NOS 22.25 Studio Sport 22.50-22.56 (K) Journaal. NEDERLAND 2 NOS 18.45 (K) Pip en Zip. STER 18.50 (K) Reciame NOS 18 55 (K( Journaal STER 19.00 (K) Reciame NCRV 19 05 (K) F.ddy Ready Go: muziekpro- 'Ugd, STER 19 55 (K) Reclame NOS 20 00 (K) Journaal. STER 20.15 (K) Reclame NCRV 20.21 (K) Noor wegen - land van wilde ro mantiek. fimlreportagc 21.05 (K) Spel zonder Grenzen In het Sportpaleis Ahoy te Rot terdam 22.25 The Cardiff Can ton Singers NOS 22.35-22 40 (K> Journaal. BELGIE-NEDERLANiDS see the light, Tzena tzena tzena. Tenderly. On the sunny side of the street. Melody for Melonae. I'll keep loving you. Silver's serenade. Let's get to the nitty gritty. Hilversum 1 402 m. KRO 7.00 Nieuws 7.11 Het le vende woord 7.16 (S) Klassieke muziek (gr) (7.30 Nieuws; 7.32-7.40 Actualiteiten) 8 00 Nieuws 8.11 Voor de kinderen 8 25 Overweging 8.30 Nieuws 8.32 Voor de hulsvrouw (9 00-9 10 Gymnastiek voor de huisvrouw) NOS 10.00 Peda- 2. 19 29 Openbaar kunstbezit In Los-Vast: gevarieerd program- 17.00-17.35 (K) Klnder- sramma NOS 18.25 Sa- tling Tour de France en Zip STER 18.50 'caj D Pip P Vlaanderen 19 39 Weerman 19 43 Mededelingen 19 45Nleuws 20.15 IK) Gunsmoke. tv-wes tern (3) 21.05 (K) Spel zonder grenzen 22.30 Nieuws. GRAMMOFOONPLATENPRO- GRAMMA DRAADOMROEP Tuxedo junction. Sing sing s'ne. Christopher ColunV-Hf. Skandinavian shuffle. After you've gone. Swe-Dane sym phony. Muskrat ramble, No not yet. Dusty rag. Friendless (12.28 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws 12.41 Hier en Nu; 12 58 Rebus) 14.00 Kapel van de Ko ninklijke Luchtmacht 14 30 Alt. bas-bariton met pianobegelei ding 15.00 Gereformeerde mid- dagdienst NOS 15.30 Informa ties en muziek uit de Bondsre publiek 16.00 Nieuws 16.03 De stem van de sprekende min derheid NCRV 17.30 NCRV en Bloc: actueel programma. 10 :o Arbeidsvitaminen nieuws) 11.30 Voor de vrouw (Om 11.55 Beursberichten) 12.30 Modern platteland 12.35 Sport- revue 13.00 Nieuws 13.11 Ra diojournaal 13 30 Muziek aan het hof van Oranje-Nassau (opn.)14.00 viool en plano 14.30 Biels Co: wekelijkse strip 15.00 Voor de zieken 16.00 Nieuws 16.03 Land der Muzen: kunstmagazijn 17.00 Mobiel: muziek, actualiteiten en radio spelletjes met onder meer om 17.40 Alles voor de klub; 17.55 Mededelingen. Hilversum 3 240 m. NCRV 9.00 Nieuws 9.03 Lich te vocale muziek (10.06 Nieuws) EO 11.00 Nieuws 11.03 Verzoekplatenprogramma voor de zieken. VPRO 12 00 Nieuws 12 03 De Fellx Meurdêrs Show 13.00 Nieuws 13.03 The Joe Blow Show KRO 14.00-18.00 Popmixture (ieder heel uur: nieuws: tevens kan het pro gramma onderbroken worden voor het laatste nieuws van de Tour de France). 1TELEVISIE 5 MORGEN 98: Slim. Billie en Andy keken elkaar aan en barst ten toen uit in een dave rend hoongelach. De ruiten rinkelden ervan en de tra nen rolden de lachers over de wangen van puur ple zier. „Hahaha! Ouwe mijn schachten met koeien brulde Andy. „Hahaha! Ouwe mijnkoeien met schachten!" brulde Billie de Licker. „Koeischachten met mijnen! Hoehoe! Hihi- hihi! Hou me vast, want ik hou het niet meer! Haha- hahaha! Die malle Verho len brengt tenminste weer wat vrolijkheid in de be stolen veehouderij! Hahaha! Mannetje, er is nog nooit van zijn leven een goud- of zilvermijn hier in die kale rotsen geweest, want ze bevatten geen spoortje edel metaal! Een waardeloze troep is het! En dacht iii soms, dat we zelf niet op dat denkbeeld gekomen waren, als er hier mijnschach- SLf*?6» hadden? Maar Andy Maloné was het er ergste aan toe. Hij stikte bijna van de lol en stak de smid dankbaar een kostbare sigaar toe. Wat een bak, wat een bak," grinnikte hij. „Dat bevrijdende lachje had ik nodig, hoor! Ik heb me in dagen niet zo prettig gevoeld! Steek op, Verholen en laat de dure havanna je smaken!" Natuurlijk was smidie Verholen helemaal niet blu met dat afschuwelijke hoongelach. Hij was dan ook van plan om nog het een en ander aan gespierde taal te laten horen, maar hij kreeg de gelegenheid n et want plotseling verscheurde de brutale telefoonbel de stilte van het lokaal. Minky Andy nam de hoorn van de haak en zei: „Jamet Malone Wat Meen je dat? Nou, da's niet zo best. hè? >a misschien kom ik wel - „wie was dat, baas?" vroeg Billie de Licker. „De kassier van de bank in Cowtown". antwoordde Andy. „Hij zegt. dat ik maar geld moet komen halen. Iedereen naait zijn geld bij de bank weg. want de mensen zijn nerveus als nooit te voren. Ze zijn blijkbaar bang. dat de veedieven binnenkort ook een aanval op de bank zullen doen. Ik zou zeggen, Verholen, ga jij dat geld maar ophalen." FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 13