Vanuit geestelijke vernieuwing naar nieuwe kerkstructuren Spaarloon voorlopig in de ijskast laten T uberculosebestrijders krijgen nieuwe taken Ds. J, A. C- RullmamU altijd disponibel aE Uw probleem is het onze.... GESPREKKEN OVER CRISIS IN DE KERK DOOR TON VAN DER HAMMEN Ds. G. Bos, Hoornaar: maar één startpunt Ch ristelijk werkgeversverbond: Kruisinga ontvangt laatste legpenning Tomaten Episcopaat Joegoslavië geeft r.k. pers standje COMMENTAAR UITBREIDING Een woord voor vandaag (UUidin» voor mondhygiënistes aan de U.Y.A. Brief naar moderamen synode over abortus BEROEPINGSWERK Universitair D Brieven die alet zijn voorzien van naam en adres kannen niet In nehandellng worden genomen. Ge- nelmhoudlng Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per *irlef dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten- Vraag: Naar mijn mening heb je in het voorjaar en voorzomer de meeste kans om bruin te wor den omdat veel ultra-violette stralen ons door de dampkring heen bereiken. Een ander zegt dat je in herfst en winter net zo gemakkelijk bruin wordt, mits natuurlijk de zon schijnt. Wie heeft gelijk? Antwoord: De pigmentvorming in de huid onder invloed van de ultraviolette stralen in het zon licht geschiedt onder de beste voorwaarden onder hoogtezon, d.w.z. zonlicht in zijn samenstel ling in het hooggebergte met een grote hoeveelheid ultraviolette stralen. Deze zijn onzichtbaar voor het menselijk oog. In lagere streken speelt het jaargetijde een belangrijke rol, in verband met de vochtigheidstoe stand van de atmosfeer. Hoe la ger men is, hoe meer in het alge meen deze stralen zijn geabsor beerd en hoe minder er in de huid dringen. Het behoeft nau welijks toelichting hoe de toe stand is bij bewolkte luchten en bij onbewolkte. Hoe lager de zon nestand is, dus 's morgens en 's avonds, of ln de winter, hoe langer de weg is die de stralen door de atmosfeer moeten afleg gen en hoe minder ultraviolette stralen de huid bü nendringen. HOORNAAR Als liet ons werkelijk ernst is ik bedoel met dè vraag, hoe de kerk nü en straks zal kunnen beantwoorden aan baar opdracht als we werkelijk verdieping willen en de hele hiermee samenhangende problematiek goed willen benaderen, dan is er maar één start punt. De noodzaak van geestelijke vérnieuwing. De mening van ds. G. Bos uit Hoor naar, ook één van de aan-de-bel- trekkers op de Algemene kerkverga dering (AKV) om toch vooral naar de essentie van de huidige kerkelijke crisis, die hij en de anderen met hem in wezen een geloofscrisis achten, door te stoten. Hij denkt en spreekt vertrouwd re formatorisch, nuchter, objectiverend. Zijn woorden komen niet clichématig over. Een verwijt, dat door christenen die in andere toonaarden plegen te spreken, nogal eens ten opzichte van „bonders" wordt geuit. Ds. Bos vervolgt: Maar wat is het toch, dat we. afgezien van het slaken van kreten links en rechts, zo weinig op de vragen over geestelijk leven, over „hoe wij eraan toe zijn voor God", in willen gaan? Of is dót nu juist de oorzaak van de crisis? Tekenend hiervoor zou kunnen zijn, dat op de AKV het hele rapport I, dat over kerkdienst, gemeenschap, DEN HAAG Zolang niet is nagegaan of en hoe alle spaarre gelingen e.d. gebundeld kunnen worden tot een bezitsvor- mingswet, behoort het spaar loon-systeem in de jjskast te blij ven, zo meent het Nederlands- Christelijk Werkgeversverbond (NCW) In „de Werkgever", het orgaan van het NCW, schrijft verbondssecretaris drs. C. C. M. Geerkens, dat het spaar loon in do discussies fungeert als een techniek van bezitsvorming en als zo danig moet „concurreren" met de jeugdspaarwet, de ambtenarenspaar- regeling, de algemene premiespaar- wet, het bezitsvormingsfonds, fiscale faciliteiten voor premie- en winstde- lingsspaarregelingen in bedrijven en regelingen om het eigen woningtfezit Drs Geerkens beschouwt het als een gemisfe kans dat de ambtelijke commissie Franker, die onlangs rap port heeft uitgebracht over de fiscale behandeling van loonsverhogingen in geblokkeerde vorm, niet heeft nage gaan hoe al die regelingen onderge bracht zouden kunnen worden in een bezitsvormingswet, gebaseerd op een hernieuwde keuze tussen het premie- of een vrijstellingssysteem met uni forme en doorzichtige voorschriften over o.m. maximum bedrag, spaarter- mijn, tussentijdse bestedingen enz. De NCW-secetaris oppert de mo gelijkheid dat de Sociaal-Economi sche Raad deze studie op zich neemt. Voor het bewaren van de spaarloon gedachte in de ijskast pleit z.i. ook het plan voor een welvaartsvast pen sioen voor iedereen, omdat de daar aan verbonden loonkosten hogere prioriteit hebben dan die van het spaarloon. (Het spaarloon-systeem is momenteel nog slechts in twee cao's gerealiseerd, nl. in die voor de grafi sche industrie en die voor het bag gerbedrijf. De introductie van spaa- loon en het verlenen van fiscale faci liteiten daarvoor staan op het pro gramma van het nieuwe kabinet, dit in samenhang met intrekking van de algemene premiespaarwet). Scherpe kritiek uit drs Geerkens op de recente uitlating van het NW, dat degenen, die van het minimumloon moeten rondkomen, schandelijk zou den zijn behandeld. „Dit is een een zijdige voorstelling van zaken", aldus de heer Geerkens: „het minimumloon is sinds 1 juli vorig jaar verhoogd met ca. 13 procent. Strikte toepassing van de wet zou hebben geleid tot een aanpassing van 10.7 procent. DEN HAAG De vertrekkende minister B. Roolvink heeft gisteren de laatste legpenning van de minister van sociale zaken en vplksgezondheid uitgereikt aan de eveneens scheidende staatssecretaris dr. R. J. H. Kruisinga. De heer Roolvink kende deze leg penning toe, wegens de vruchtbare samenwerking gedurende de afgelo pen ruim vier jaar. Wegens de splitsing van het de partement van sociale zaken en volksgezondheid komt deze legpen ning van de minister te vervallen. HENGELO Twee Hengelose bedrijven, de IJsselcentrale NV en de Koninklijke Machinefabriek Stork NV, staan open voor een „glijdende werktijd"; dit wil zeggen, dat de werknemers de hoeveelheid werk le veren op die tijden, dieahet meest in overeenstemming zijn met hun per soonlijke voorkeur. Zover is het in deze bedrijven nog niet, maar wel kunnen de werkne mers nu uit een aantal vastgestelde werktijden de werkperiode kiezen. Het is de bedoeling, dat dan geduren de een bepaalde periode (week of maand) deze werktijd wordt aange- spiritualiteit handelde, niet eens in discussie kwam! Gevolg van het nu eenmaal aan de AKV inherente, gril lige vergaderpatroon? Of gevolg van: niet zoveel behoefte. Misschien zelfs: niet durven? Vier dagen zijn we met het voorbe reiden van dit rapport bezig geweest, zegt ds. Bos, die voorzitter van deze commissie was. Natuurlijk kom je er dan nog niet uit. Maar we meenden in elk geval discussiestof genoeg te hebben aangedragen, door diverse standpunten naast elkaar te zetten. Maar geen woord in de vergadering erover. De AKV. Ik kon niet nalaten er zo over te denken: wat praten we hier nou en wat hebben we een kritiek op classes, provinciale kerkvergaderin gen, synode. Maar werken we zelf vruchtbaarder? Waarmee ik ook weer niet wil zeg gen, dat ik geen enkel lichtpuntje in die soms chaotische vergadering heb kunnen ontdekken. Gunst nee. Al was hét alleen maar, dat je in dit klimaat veel meer geaccepteerd werd zoals je was en niet dadelijk voorzien werd met het etiket gereformeerde bond (waartoe ik behoor), confessio neel en ga maar door. Je merkt in onderlinge gesprekken hoe dicht je vaak bij elkaar stond. Hoewel, merkwaardige dingen ge beurden soms. Voorbeeld: als Steen beek (dr. B. W. Steenbeek, Nunspeet) over de doop sprak in verband met het lid-zijn van de kérk, dan werd dit voor kennisgeving aangenomen. Maar voor Lescrauwaet (prof. dr. J. F. Lescrauwaet, Tilburg, r.k. gastlid) die een uur later haast woordelijk hetzelfde erover zei, werd hartstoch telijk geapplaudisseerd. Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. ketting, 5. waterkering, 8. reus, 9. bergplaats. 10. meisjesnaam, 11. hoog bouwwerk, 12. hoekbalkon, 13. rechten inbegrepen (afk.). 16. editie (afk.), 18. hamer, 20. bezem. 22. vruchtje. 24. landstreek in Griekenland. 25. honing drank, 28. schuw (jagerstaal), 27. verf- bordje van de kunstschilder. Verticaal: 1. een der Cycladen, 2. einde, 3. gebak, 4. maanstand, 5. bi j, 6. bloedhuis, 7. kleurstof, 9. vod, 11. zangstem, 14. tor, 15. opstandeling, 17. streek op de O.kust van Sumatra, 18. snijwerktuig, 19. toe spraak, 21. kreet, 23. sportterm, 25. fami lielid. Oplossing vorige puzzel Hor: 1. Og, 2. stère, 7. eb. 9. present, 12. lak. 13. gel, 15. sol. 17. en, 18. Terek, 20. re. 21. etter, 22. Dante, 23. s.o., 24. leges, 26. in, 27. top. 28. Ier. 29. bes. 33. legende, 37. ra, 38. Eelde,39.da. Vert: 1. os. 2. Sri, 3. te. 4. ester, 5. Ré, 8. ent, 8. bè, 10. kantoor, 11. mortier, 12. leest, 13. gerei, 14. leder, 16. Leens, 18. tel, 19. kas, 25. gesel, 30. lee, 31. ode, 32. Ur, 34. ge, 35. n.d.,36. ba. De Nederlandse tuinders, die de afgelopen ja ren toch al niet in een hoera-stemming zijn, krij gen thans te maken met een afzetdebacle voor de tomaten. Ongunstig weer in Engeland en Frankrijk deed de vraag naar dit produkt in deze landen sterk afnemen en de export naar West-Duitsland had bovendien ernstig te lijden onder de invoer tegen dumpprijzen van tomaten uit Roemenië en Bul garije. De afgelopen maand juni zijn vele miljoenen kilo's tomaten op onze veilingen doorgedraaid. De tuinders kregen weliswaar een minimum prijs vergoed op grond van het afzetsysteem dat in 1948 werd ingesteld, maar dit neemt niet weg, dat voor vele tomatentelers een financieel fiasco dreigt. Weliswaar toonden gisteren de tomaten prijzen op de veilingen een opleving, maar of deze van lange duur zal zijn, is nog volkomen on zeker. De klappen voor de Nederlandse tomaten- telers zijn zo hard aangekomen, dat velen over wegen een demonstratieve actie te ondernemen om duidelijker de aandacht te vestigen op de voortdurend groter wordende problemen voor de tuinders. Gedacht wordt aan het deponeren van grote partijen doorgedraaide tomaten op het verkeers plein Oudenrijn of op het Binnenhof. Hoe begrijpelijk een dergelijke emotionele actie ook is, de tuinders dienen zich af te vragen of dergelijke acties de zaak van de tuinder wel dienen. Een actie met een negatieve invloed op de publieke opinie, zorgt alleen voor meer irritatie. Een maatregel, die de regering zou kunnen ne men, is-het met aandrang in Brussel vragen om het onmogelijk maken van invoer van tomaten uit Oosteuropese landen tegen dumpprijzen. Op verzoek van het Centraal Bureau voor Tuin bouwveilingen heeft onze bewindsman voor landbouw hierom reeds herhaaldelijk gevraagd, maar totnogtoe zonder resultaat. Het zou goed zijn, wanneer onze regering geruggesteiind door de Nederlandse tuinders, de zaak in Brussel nog eens met klem aan de orde stelde. In de tweede plaats zal ook de binnenlandse handel zich een belangrijke -schakel moeten we ten voor de afzet van tomaten. Bij sterk dalende tomatenprijzen moet de prijsdaling aan de con sument worden doorgegeven. Grotere afzetten in het binnenland kunnen immers ook verbetering brengen in de materiële positie van de tuinders, omdat de prijs die het publiek betaalt altijd nog aanzienlijk boven de minimumprijs uitkomt, die een tuinder krijgt bij het doordraaien van zijn produkt. Maar goed. Terug naar het uit gangspunt: geestelijke vernieuwing. Om te beginnen zou ik willen zeggen, dat je nooit pessimistisch behoeft te zijn. De kerk is van God en wat voor mogelijkheden hebben we dan niet! Anderzijds: we kunnen natuurlijk AKV-zijn wat we willen, maar het begin blijft mag ik het nog zeg gen? wedergeboorte, godsvrucht. Het zal toch een geestelijke vernieu wing zijn, die de structuren moet vullen, anders blijven we knoeien. Geestelijke vernieuwing. Mag ik wat trefwoorden gebruiken? Zonde. Vergeving. Toekomst in Christus. Met beide bfenen in de wereld. Staan in je opdracht. Dit alles vanuit het luiste ren naar het Woord. En daarom: de gemeente samen bij dat Woord. Daar bij moet niet ik, als vrijgestelde, als ervoor opgeleide, maar moet HIJ het zeggen. Dat is gewoon een objectief feit, waar je niet onderuit kunt. Ja, hoor je dan vaak, dat hebben we al honderden keren vernomen. Dat kan dan wel zijn, maar toch is het zo. Laat ik de pogingen om de kerk meer kerk te laten zijn, mede door zo'n AKV, nu eens proberen te vergelijken met mijn werk als pastoor in de gemeente. Ik dacht namelijk, dat hier duidelijke parallellen aanwe zig zijn. Als het je ernst is met je ambt van dominee, dan kun je er niets van waar maken, wanneer je uitgaat van je ervoor vrijgesteld zijn en van de opleiding die je ervoor hebt genoten. Hoe belangrijk deze dingen ook zijn, het geldt hier alleen het scheppen van omstandigheden waardoor je je taak ongetwijfeld gemakkelijker kunt vervullen. Maar het Is de kern niet. De kern is het Woord waarnaar je moet luisteren, de verticale lijn, zoals men tegenwoordig zegt, en van daar uit met alle „hulpmiddelen" die je ten dienste staan je opdracht vervul len. Aan die kern alleen ontleen je de vrijmoedigheid om catechisaties, kerkdiensten, bijbelkringen te leiden, op huisbezoek te gaan. Twijfels Doe ik het anders, dan kom ik in de grootste verlegenheid, want wie ben ik wel helemaal, dat ik het wel eens even zal zeggen? Ik ben een mens als ieder ander, met dezelfde twijfels ttehept, met dezelfde aan vechtingen. dezelfde oppervlakkig heid, met dezelfde gevoelens van kwetsbaarheid. Dat is door geen en kele studie, hoe diepgaand ook. op te vangen. Je moet je letterlijk, met huid en haar dus, in dienst weten van Hem, Die je geroepen heeft. Toegepast op de pogingen de kerk zo goed mogelijk te laten beantwoorden aan haar opdracht, waartoe kennelijk ook de AKV, ook het grondvlak, een bijdrage heeft willen leveren en, wel licht in andere vorm, wil blijven le veren. zeg ik opnieuw: dan is een geestelijke vernieuwing nodig. Niet als een onberekenbaar ooit eens mo gelijk ingrijpen van God, maar als een aanbod en gebod, dat er in Chris tus voor ieder ligt. Wat helpt het ontwerpen van aller lei andere structuren en schema's zonder die kern? Dan kunnen we met een wel 'stoppen. Hij zegt in Zijn Woord dingen waar we wat mee kun nen doen. Hier, in de werkelijkheid van alledag Nu, in 1971 en straks in 1972 en zo vervolgens. Luisteren, bid den en werken. Dat is de procedure. Voluit evangelisch. Niet wij, maar Hij moet het zeggen. Het gaat er ten diepte niet eens om of ik het gevoel, ervaar, dat het mij wat zegt (uiterst belangrijk, natuur lijk, dat wèl). Maar het gaat erom dat Hij het zegt Dat is gewoon een objectief feit, waar je niet onderuit kunt. BELGRADO (KNP) Het r.k. episcopaat van Joegoslavië heeft bij de rooms-katholieke kranten en tijd schriften aangedrongen „op een ob jectieve berichtgeving over binnen kerkelijke kwesties". In een brief aan de r.k. bladen in Joegoslavië wijzen de bisschoppen op „negatieve tenden- zen in een deel van de katholieke pers". In het bijzonder keren de bis schoppen zich tegen „de onlangs op gelaaide polemiek tussen bepaalde katholieke tijdschriften onderling." Zulke polemieken spelen volgens de Joegoslavische bisschoppen de tegen standers van de kerk in de kaart. Van onze redacteur wetenschappen AMSTERDAM De Algeme ne Rekenkamer en staatssecreta ris (tot vandaag) Kruisinga van volksgezondheid zijn het in prin cipe eens over een omvorming van de bestaande organisatie voor tuberculosebestrijding in Nederland. Dit blijkt uit een ver slag van de Rekenkamer, dat werd overgenomen door Medisch Contact. De bemoeienissen van de Algemene Rekenkamer met de tuberculosebe strijding houden verband met het sterk teruglopen van het aantal nieu we gevallen van deze ziekte in de laatste jaren. Dat is natuurlijk aan de ene kant fijn, maar anderzijds bete kent het dat hetzelfde dure opspo ringsapparaat dat kort na de oorlog jaarlijks vijftien- tot twintigduizend gevallen van tbc signaleerde, er nu nog maar twee- of drieduizend per jaar aantreft. En daarmee komt de doelmatigheid van 's Rijks uitgaven in het gedrang en de Rekenkamer in het geweer. Er zijn twee manieren denkbaar om de toestand te verbeteren, vond de Ka mer: inkrimping van de bestaande organisatie, of uitbreiding van de ta ken onder handhaving van de be staande omvang. Omdat het die tweede kant toch al een beetje op ging bij het perio dieke röntgenonderzoek wordt bij voorbeeld meer longkanker dan tbc gevonden koos de Rekenkamer in principe voor uitbreiding van de be staande taken. Daar bleek de staats secretaris het mee eens te zijn. Als voorbeeld van wat er mogelijk is noemt de Rekenkamer in* zijn ver slag een bevolkingsonderzoek in Bre- KWARTET 1 TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dwrdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman J. van Hofwegen. Rust is belangrijk, maar soms zullen we onze eigen rust moeten cj offeren voor de ander. Christus nodigt Zijn discipelen uit om 4 poos met Hem alleen te zijn. Maar toen zij aan de andere kant ij- het meer aankomen, zag Hij een grote schare en werd met ontjï H ming over hen bewogen, omdat zij waren als schapen die geen Ikvro der hebben. En we lezen: „Hij begon hun vele dingen te leren." (der dit moment is de eeuwige rust voor deze zoekende mensen belangteer ker dan de tijdelijke rust van Zijn discipelen. op We spreken tegenwoordig veel over vakantie en recreatie. Het is «tez zegen om er uit te kunnen breken om op adem te komen. Recreima: betekent letterlijk herschepping. En toch is vakantie1 een tijdelijk zaak. Recreatie in dit verband wordt met kleine letters geschreijmei En als we niet oppassen staat het de werkelijke herschepping",tajk nieuwe schepping in Jezus Christus door het geloof in de weg. (|stu raakt zo gemakkelijk op de achtergrond in de vakantie. Maar wie net als de discipelen - met Christus op vakantie ga ontdekt soms dat hij juist geroepen wordt om te dienen. in 1 emn ellir We lezen vandaag: Jesaja 25: l-10a. ïrge >rps n de da in 1969, waarbij behalve naar tbc ook gericht naar hart- en vaataan- doeningen werd gezocht. Dit verhoog de de kosten per onderzoek van 1 50 tot ƒ2.00, maar bracht op 40.000 on derzochte personen dan ook 500 niet eerder vastgestelde hart- en vaataan- doeningen aan het licht. „Een aan zienlijke kostendaling per gevonden afwijking", noteert de Rekenkamer. De Bredase bevindingen in gedach ten uitbreidend tot heel Nederland, wordt berekend dat het tbc-opspo- ringsapparaat jaarlijks ruim 16.000 hartziekten zou kunnen ontdekken, tegen extra kosten van twee miljoen gulden. Omdat die massale ontdekking van nieuwe ziektegevallen maar een paar jaar zou aanhouden, denkt de kamer nog verder, in de richting van een organisatie voor algemeen lichamelijk onderzoek, die zich ook met urine- en bloedmonsters zou bezighouden. Door vroegtijdige opsporing van allerlei aandoeningen zouden de extra kosten wellicht in aanmerkelijke mate te rugvloeien in de vorm van minder behandelingskosten en sociale uitke ringen. Daarom zou voor de financie ring van zo'n algemeen bevolkingson derzoek bijvoorbeeld een beroep kun nen worden gedaan op het zieken fondswezen. Staatssecretaris Kruisinga reageer de gunstig op deze gedachtegang. Maar de feitelijke omvorming van de tbc-bestrijdingsorganisatie zou vol gens hem pas tot stand kunnen ko men nadat door experimenten erva ring is opgedaan met meeromvattend bevolkingsonderzoek. AMSTERDAM De tandheelkun dige poliklinieken van de Universiteit van Amsterdam beginnen in septem ber met een cursus voor mondhygië nistes. Een mondhygiëniste neemt een deel van de taak van de tandarts over, zoals tandsteen verwijderen en po lijsten van tanden. Dit is noodzake lijk gezien het gebrek aan tijd, dat de tandartsen hebben. De cursus duurt twee jaar, met als toelatingseis MMS of HAVO. De op leiding in Amsterdam, die met 20 stu denten nu volgeboekt is. staat op zich zelf. In Utrecht, waar ook een derge lijke opleiding gegeven wordt, maakt deze deel uit van het studieprogram ma tandheelkunde. Te Soest is gisteren zoals we in enkele edities nog konden melden op 73-jarige leeftijd overleden de gereformeerde eme ritus-predikant en zendingsman J. A. C. Rullman. Prof. mr. dr. D. C. Mulder, hoogleraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, schrijft over de betekenis van de persoon en het werk van ds. Rull- mann het volgende: Als ik bij het overlijden van ds. J. A. C. Rullmann sr. me afvraag op welke wijze hij zijn lange loopbaan in dienst van kerk en zending heeft afgelegd, komt onmiddellijk de ge dachte bij me op dat hij een man is geweest die altijd disponibel was. die altijd ter beschikking stond, die altijd bereid was om op nieuwe posten te worden ingezet en die zich ook altijd weer toegewijd en bekwaam van zijn taak kweet. Dat begon al vroeg. Nauwelijks had hij zijn kandidaatsexamen theologie afgelegd of er werd een beroep op hem gedaan om predikant te worden bij de Nederlands-sprekende gerefor meerde kerk te Batavia. Enige jaren heeft hij toen door westelijk Indone sië gezworven mét Batavia als basis om de geestelijke verzorging van de zgn. verstrooiden op zich te nemen. In 1930 ging hij over in missionaire dienst. Een heel ander soort werk, een heel ander type publiek om mee om te gaan, maar ook aan dit werk heeft hij zijn vele talenten volop ge geven en tot in hart en nieren is Rullmann zendingsarbeider gewor den. In 1940 werd hem gevraagd de aan de theologische school te Jogja karta opengevallen plaats van J. H. Bavinck in te nemen. Tot 1953 is hij hierin bezig geweest, zij het met vele onderbrekingen. Eerst de moeilijke jaren dat vanwege de bezetting van Nederland de financiële basis van het werk wegviel, daarna de nog moeilij ker tijd van de Japanse bezetting en haar nasleep. Maar als na de eerste politionele actie een deel van het zen- dingsveld midden-Java (rond Purwo- kerto) bereikbaar wordt, is Rullmann meteen bereid daar aan het werk te gaan. Onder bijzondere delicate om standigheden heeft hij er de eerste contacten mpt de kerk van midden- Java gelegd en een noodopleiding voor predikanten geleid. Begin 1951 kwam Rullmann weer terug naar de theologische school te Jogja. Tót half 1953 heeft hij nog gewerkt. Uit die tijd ken ik het best. We werkten aan hetzel instituut en woonden onder één Ik heb de manier bewonderd wa: hij als oudere zich aangepast h( aan de totaal nieuwe situatie van onafhankelijk geworden Indonesië] aan de samenwerking met collei die deels zijn eigen leerlingen en leen een generatie jonger waren. de dank zij zijn wijze optreden is' verhouding tussen de Javaanse en1 Nederlandse kerken zonder pijn een moederkerk-dochterkerk tot *U£ zusterkerk-zusterkerk-relatie geuf den. 'uc^ gel In 1954 geëmeriteerd, stelde K Ë*J mann zich eerst ter beschikking gemeentepredikant te Soest. M weldra werd weer een beroep op h gedaan en begon hij aan een nie stuk loopbaan, ditmaal ln Argenti om daar zendingswerk van start brengen. En daarna volgden nog v jaren als conrector van het zendin seminarie te Baarn. Onder de stud ten van het seminarie maakte R j1 mann ook altijd weer de indruk steeds voor iedereen klaar te stc Pe Rullmann's vruchtbare en nutK dienst aan kerk en zending, in Ned 2 land' Indonesië en Argentinië, w^, voortdurend geïnspireerd door zsk blijde overtuiging in dienst te mo staan van zijn Heer. Tot het felH van Die Heer is hij nu ingegaan. AMSTERDAM De heer Coen van Tricht, auteur van „abortus, het recht van de vrouw" (dit bij Unie boek in Bussum uitgegeven boek is ook in ons blad aangekondigd), heeft een uitvoerige brief naar het modera men van de hervormde synode ge stuurd naar aanleiding van de behan deling van het rapport over abortus ter synode. Hij zet uitvoerig uiteen dat „het afbreken van het foetale ontwik kelingsproces niet als doodslag of moord kan worden beschouwd". De heer Van Tricht zegt dat wanneer men de vrucht reeds de naam van mens geeft, dit een „apriorisme (is) dat alleen past in de verouderde leer van het realisme in de oude zijnsleer van Aristoteles en de scholastiek". In het begin van'zijn brief atten deert de schrijver op de woorden uit Exodus 21 vers 22, 23 en 24: „Wan neer mannen vechten en een van hen stoot een zwangere vrouw, zodat haar vrucht afgaat, maar zonder ander let sel, dan zal zeker een boete worden geëist. Maar indien er een ander let sel is zult gij geven leven voor leven, oog voor oog, tand voor tand enz." De tekst beschouwt de abortus niet als de vernietiging van een mensenleven maar als schending van het lichaam der vrouw, aldus de heer Van Trich't' GEREF KERKEN Bedankt: voor Winschoten: W. v.d. Zwan te Kralingen. Beroepen: te Oldekerk: Joh. Knol, ziekenh. pred. te Laren. Aangenomen: naar IJmuiden: J. L. Bel te Hoek van Holland. Prof. Kuitert Aangezien ik tot nu toe in t m: blad geen protest heb gelezi uj meen ik niet langer te kunn Ve zwijgen over het televisiegespr van Bomans en prof. Kuitert. Hjuv is het mogelijk dat een gereft >t, meerde theoloog voor de vele dij 7 zenden kijkers zulk een boodsch kan doorgeven. Kuitert zei niet jr geloven in de opstanding van ot-k lichaam bij de wederkomst vfc Christus. Dat dit een onbijbelse dachte is, blijkt uit Openb. 20: en 14. Dat men de jeugd vrij moet Int in het gebruik van drugs omdat cohol volgens prof. Kuitert net verkeerd is, en wij daartegen nt... waarschuwen, is maar een zw argument. Beter was het te wijz op de gevolgen; dat zou ook e positiever begeleiding van de jeu dige luisteraars zijn geweest. Op het gebied van de sex, deze professor geen bezwfar in vooruitgrijpen op het huwelijk. Na dit alles te hebben aan! hoord, heb ik me afgevraagd, wa; om deze prof., die toekomstige pi dikanten opleidt, zulke onbijbel gedachten moet doorgeven via televisie. Daar is de Kerk Christus niet mee gediend. M helpt mee aan de afbraak, vooi als dergelijke „topfiguren" Schriftgezag niet weten te eerbiet gen. LEERDAM J. Steket STOLWIJK De heer M. J. der Heiden uit Stolwijk slaagde de Rijksuniversiteit te Utrecht veic het doctoraal examen tandheelkui li dt vc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2