Zeven kinderen en niet één wil vaders tuin Delftse grote gamelan naar kunstexpositie Olympiade in München Gemeentedrukkerij is een miljoenenbedrijf rj „Geef ze ongelijk!" i Krokodillen als huisdieren is el even wennen iw^eater 3Tuinder Van Uffelen naar Italië en Monaco ZATERDAG 3 JULI 1971 MJ lan, Ver Korte Job lot (Door Ed. Th. Witzleb) -NAALDWIJK Zeven kinderen heeft tuinder C. Th. van Jffelen maar niet één van hen wil de tuin van vader overne- Jan <^en. Ze willen er niet eens werken. Vier kinderen zijn getrouwd en Brinlff an^eren hebben een baan. Tuinder van Uffelen is niet de enige >8gpinder in het Westland wiens kinderen vaders tuin niet appreciëren. i. *12 '271,.Geef ze eens ongelijk!" ver- aognidigt vader Van Uffelen zijn kvliegend kroost. „Je moet hier lorm werken, zeven dagen per pek en dan heb je nog niets! lies wat je verdient is meege- en. Daarvoor begin je om 4 5 uur in de morgen of soms om drie uur in de nacht al! De groente is duur, hé? Maar er is ook weinig. Door 't slechte weer. Dus schieten wij er ook niets Simon Rietveld toont dat angst voor tropische dieren vaak overdreven is. mee op als we goede prijzen ma ken." Tuinder Van Uffelen heeft in totaal 8000 meter grond, waarvan 2400 me ter onverwarmde kas. De rest is teelt onder de blote hemel. Op het ogen blik is hij bezig de kassnijbonen te oogsten en in de schemerige schuur stapelt zich kist op kist, vol met ge sorteerde snijbonen. Hij werpt een blik naar de export bonen en zegt tevreden: ,.Die brengen tenminste nog iets op. Die brengen altijd meer op". Er staat 1200 meter kas met snijbonen. De oogst is 3 a 400 kg. per dag. Tuinder Van Uffelen brengt ze zelf naar de groenteveiling in Naaldwijk. „Reken maar uit: als 't goed is moet ik zo'n 5 a 600 kg, per dag hebben". Neen, het is niets van 't jaar. De oogst is nu 14 dagen aan de gang en duurt nog een maand. Dan komen snijbloemen in de kas van de snijbonen. Tuinder Van Uffelen, 62 jaar, ten ger en vitaal, laat zich in een van de twee oude fauteuils vallen, die stoffig tussen de bonenkisten staan. Het zware werk en de zorgen hebben zijn gezicht met talloze fijne en zware groeven doortrokken. Maar ze kon den het jongensachtige en de opge wektheid er niet aan ontnemen. Tuinder Van Uffelen is geen zuur pruim geworden, al ziet hij het alle maal niet meer zo. Blaffend springt de witte hond Does tegen hem op. „Gekke hond!" zegt Van Uffelen, hoofdschuddend. „Hij rent wel twintig keer per dag blaf fend van uitgelatenheid de hele tuin rond. Het is een lieve hond". Zijn hand graait in de dikke vacht van het kwispelstaartende dier. „Ik zit nu 35 jaar in Naaldwijk. Maar ik ben in Delft geboren. Eigen lijk in 't Hof van Delft". In de schuur staat een dertig jaar oude, houten tomatensorteermachine met een handslinger. „Zou je best een motor op kunnen zetten, hoor! Kleine moeite". Eenmaal per jaar oogst hij ongestookte kastomaten. „In juli is het zover, maar we weten nu al dat het niets is. Nou ja, zeker kan je dat natuurlijk nooit zeggen", meent hij met een sprankje hoop. Dat het met de tomaten „niets is", komt niet zo zeer door het slechte weer maar in hoofdzaak door de buitenlandse con currentie. „Daar is niet tegen op te boksen". Tuinder Van Uffelen constateert het berustend. „Neem nou de radijs. An- Cyclus bouwen en maatschappelij ke ontwikkeling ROTTERDAM Een initiatiefgroep, waarin vertegenwoordigd zijn de BNA, het Bouwcentrum, de Raad van Bestuur Bouwbedrijf, de Centrale Commissie Bouwnijverheid en de Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf wil in oktober een cyclus van zes da gen wijden aan de samenhang tussen bouwen en maatschappelijke ontwik keling. Als programma is voorlopig vast gesteld 19 oktober „Bewoonbare we reld", 20 oktober „Wonen, woonom geving en verkeer", 21 oktober „Pro gramma en Ontwerp", 26 oktober „Ruimtelijke consequenties van maat schappelijke alternatieven", 27 okto ber „Uitvoering" en 28 oktober „Sa menwerking". Het is de bedoeling dat het Bouw centrum te Rotterdam de organisatie word/an een onzer verslaggevers) en mikaters en poezen, honden en •dams^aries krijgen concurrentie. :unner)e alledaagse huisdieren ver nikkelden terrein weliswaar niet iis vaii-merend door de interesse iswaai ^et Pillek voor beesten die maaiitstreeks uit de wildernis ko- zondeti. In de woning van de heer Rietveld (23) aan de Haagse Is ee%n van Meerdervoort komt 'C Hie)1 €r snel acbter dat het een >akken£ sensatie is om vreemdsoor- naat dieren over de vloer te ha le ma} ^at bijvoorbeeld haalt kweken er niet bij. Het is een kwes- ;cn, dhvan wennen om een nijlkro- nogahi door de kamer te zien stap- i. :1 meeh doet het beweeglijke diertje dan !en on poging om zijn jagersinstinct op nouderfeus van een schoen te botvieren. mottifck dan niet want je kunt niet oed resrachten dat dit ocrwoudbewo- is vanje zjch zomaar in een Hollandse sP°Mkamer thuis voelt, oor dl veehoniok de groene leguaan met een r dag|bbige onderkin, die af en toe een hebbegerplant onder de voet loopt, doet i leuk op langere termijn. En ftigdufcht een vliegende hond de mense- ïnd oofe hoofdhaardos voor een baal stro kien en een landing uitvoeren, de kir» doen, niet in paniek raken. Het ezoekeit- Die onberekenbare slang even- is ven- Als hij zich rond stoelpoten en eei lags oi Zui van g kont ken bel De in lant va sgebou aar ee slingert, heeft het dier het naar zijn zin. „Ach, je wordt wel eens openge haald", zegt Simon Rietveld, die van af zijn zevende jaar al niet meer van enthousiasme voor dit soort dieren is af te brengen. „Maar je moet er wat voor over hebben. Niet kinderachtig zijn. Vergeet niet, dat het geen ge kweekte huisdieren zijn als poes en hond. Maar ze zijn verder heel mak kelijk als kamergenoot. Het zal echt niet in het begin zonder slag of stoot gaan maar mensen, die dat beseffen, kunnen er aan beginnen. Denk je dat het houden van die dieren allemaal koek en ei is, meteen al, begin er dan maar liever niet aan. Maar de wil dernis in huih halen is het voor mij. Ook die dieren gaan de mens als baas zien. Misschien is het oerwoudbeest over twintig jaar ook een gekweekt huisdier, net als de kat en hond nu". Toch wil Simon Rietveld het pu bliek meer bekend maken met wilde dieren. Hij organiseert tot en met 10 juli is het Zuiderpark Den Haag, onder de naam Safari '71, een ten toonstelling van onder meer krokodil- en, vogelspinnen, bruikikkers, apen, len, vogelspinnen, bruikikkers, apen, sen, .roofdieren, papegaaien, gifslan gen, planten en een kinderboerderij. Dagelijks geopend van negen uur 's morgens tot elf uur 's avonds. Er zal voorlichting gegeven worden over het verzorgen van de meest uit eenlopende huisdiersoorten. Safari '71 is het werk van de Stichting Biologi sche Propaganda, waarvan Simon Rietveld voorzijter is. „Er gaat zoveel gebeuren in die week", zegt Rietveld. „Ik geloof dat het kleindierencentrum waar het gehouden gaat worden vol loopt. De mensen kunnen dan ook zien hoe ik een gifslang melk. Een gevaarlijk karwei vol risico's. Een ra telslang kan namelijk plotseling bij ten en dan gaan er toch tancfen van 15 millimeter als injectienaalden je hand in. Maar er komen ook onge vaarlijke slangen. Er zal tekst en uit leg gegeven worden. Ook over de vleermuis uit Thailand die alleen fruit eet. De voorlichting over reptie len, de voor- en nadelen, is hard no dig". De heer C. Th. J. van Uffelen. achtduizend vierkante meter waarvan 2400 onverwarmde kas en niemand om dit bedrijj straks over te nemen. Zijn bloemkool brengt goed op. dere jaren ben je in februari rad aan het bossen. Nou zijn ze er december al. Uit het buitenland. M de komkommers is het al net zo. E heb je hier het hele jaar door, ma je hebt ze ook uit het buitenlar Wat wil je dan? Tegen die concu rentte kan je toch niets beginnen?" Hij ziet het allemaal niet meer En met hem vele tuinders. „Vroeger had je op de veiling per ziken. Prachtige! En zo veel! Die aan voer is nu enorm teruggelopen. Welke teler ziet er nog iets in om voor een dubbeltje of twaalf cent perziken te kweken?". HANDEN TEKORT Aan de Vlietweg, een smal, keurig geasfalteerd weggetje, dat gescheiden door een sloot en struiken parallel loopt met Rijksweg 20a de recht streekse verbinding door het West- land tussen Den Haag en Rotterdam is alleen het geblaf van de hond te horen. Kas staat dicht naast kas. En overal, in bijna elke kas wordt hard geplukt. En overal zijn er pluksters te weinig. De jeugd voelt er niet meer voor. „Geef ze ongelijk" zegt tuinder Van Uffelen begrijpend. Over de 1200 meter bloemkool van de koude grond is hij best te spreken. Hij tuit tevreden zijn lippen: „Die brengt op het ogenblik goed op. Daar klaag ik niet over. Ik heb tweemaal per jaar bloemkool. Kaskool en van de koude grond". Ook de exportkwa liteit groente doet het nog wel. „Die brengt altijd meer op". AFLOPEND Henk Olsthoorn, de knecht, komt even kijken en verdwijnt weer in de snijbonenkas. Hij is de enige vaste hulp. De baas zelf moet het lêeuwe- deel doen en als het heel erg druk is helpt zijn vrouw een handje. Af en toe zijn er ook wat losse werklui. „Het zaad voor de snijbonen haal ik uit Duitsland. Van een uitstekende kweker". Het buitenland is dichtbij gekomen. Bulgarije, Yoegoslavië, Italië, het zijn de landen met een gunstig klimaat en het zijn de grootste concurrenten van wat zich nog steeds de tuin van Europa noemt, het Westland. Tuinder Van Uffelen is een van de velen voor wie het een aflopende zaak is. „Ik zit mijn tijd wel uit. Ik maak me e- maar geen zorgen over", zegt hij zichzelf bemoedigend. Hij kijkt na denkend voor zich uit en wil dan we ten: „Hoe is het nou eigenlijk bij jul lie? Is het waar dat de kranten er zo slecht voor staan?" DEN HAAG Maandagmiddag vertrekt het Nederlands Dans-Thea- ter van Schiphol naar Monaco om om woensdag, donderdag en vrijdag op te treden tijdens het Internationale Kunstfestival van Monte Carlo. Deze voorstellingen worden bege leid door het Orchestre National de l'Opera de Monte Carlo onder leiding van Jan Stulen met Leon Lovett als gastdirigent en Harrie Broekhuizen en Eddy van Dijken als piano-solis ten. Zaterdag reist het ensemble naar Italië waar het optreedt in Turijn en Osmio in openluchtvoorstellingen. (door Darnmis de Geus) DELFT Het kleine, maar voor wat de collectie betreft in drukwekkende Ethnografisch Museum in Delft neemt deel aan de grote internationale ten toonstelling „Weltkulturen und Moderne Kunst" die ter gelegen heid van de Olympische Spelen van 16 juni tot 30 september vol gend jaar in het ,,Haus der Kunst" in München wordt ge houden. Na eindeloze briefwisselingen tus sen de wetenschappelijke adviesraad voor deze expositie en het stichtings bestuur van het museum is kortgele den besloten de prachtige gamelan die momenteel in de tentoonstelling „W. C. C. Bleckmann: schilder van het oude Java" te zien is naar Wesl- Duitsland te sturen. De gongs van de gamelan ver zorgen de punten en komma's in de muzikale frase. Conservator .J van der Werff ziet hierin een kans om zijn museum in ternationaal bekend te maken. De uit 26 muziekinstrumenten bestaande ga melan, representatief voor de Sura- kartaanse stijl, werd in de loop van 1968 tijdens een studiereis door Java door de musicoloog aan de Universi teit van Amsterdam, drs E. L. Hems ontdekt. Het is een voornaam instru mentarium, afkomstig uit een vors- tenpaleis en volgens eeuwenoude dities vervaardigd. Ee 19e eeuwse stijl van Surakarta, de bloeitijd \an de gamelan, liet hierin verankerd. De heer Van der Werff kon deze felbe geerde collectie met financiën steun van de stichting en met name het Anjerfonds Zuid-Ho''and >n lftils aankopen. Het puoliek kreeg «le ga melan voor het terst op du tentoons telling „Java, religie en kunït" In fe bruari vorig jaar te zien. DEMONSTRATIES De heer Van der Werf steekt zijn bewondering voor „zijn'* gamelan niet onder stoelen of banaen. Hij is van plan met medewerking van c'.rs. Hcins en zijn muziekstudenten een gezelschap te kweken dat de instru menten regelmatig bespeelt. Er zijn tien a twaalf musici voor nodig. In dc bovenzaal kunnen ongeveer 65 liefhebbers deze concerten dan per keer bijwonen. Uiteraard heeft dr. Ramon Pelinski, organisator van de tentoonstelling in München zijn Delftse collega verzocht of de gamelan voor het publiek gede monstreerd kan worden. Welnu, ook dit gebeurt. Van 16 juni tot 7 juli 1972 concerteren Amsterdamse mu ziekstudenten onder leiding van drs. Heins op de gamelan, een wonderlij ke tegenstelling tot het sportgebeuren dat zich in de 20e Olympiade afspeelt. Van het optreden wordt een audio visueel programma gemaakt dat op een latere datum in het Delftse Eth nografisch Museum aan het rustieke St. Agathaplein (tegenover Museum Het Prinsenhof) vertoond zal worden. Mèt het Rotterdamse Museum voor Land- en Volkenkunde heeft Delft een complete dubbele gamelan, be staande uit een slendro en een pelog- helft, d.w.z. dat alle instrumenten in twee versies aanwezig zijn: in de slendro- en in dc pelogstemming. De instrumenten, waren oorspron kelijk in rood en goud beschilderd. Later is het rood door een roodbruine kleur en het goud door de gele kleur vervangen. Bij de restauratie kwam het oorspronkelijke bladgoud tevoor schijn. Volgens drs. Heins betekent de naam die aan de Delftse gamelan is gegeven, nl. Paridjata, „een op de bergen groeiende heester". De heer Van der Werff onder streepte dat de gamelan oorspronke lijk de functie van begeleidingsdn- strument had bij het wajangspel, waarmee de dalang zich bezighield. Volgend jaar komt waarschijnlijk een dalang naar zijn museum om dan mèt de Amsterdamse muziekstudenten o.l.v. drs. Heins een complete de monstratie te ge ven. Het gaat te ver om de verschillende instrumenten ieder voor zich te be handelen. De Rebab. een tweesnarige strijkluit verdient extra aandacht, evenals de reusachtige bronzen ke- nongs (een soort muziekketels) in een onderstel. BORNEO Momenteel is de 'heer Van der Werff bezig met de voorbereidingen voor de tentoonstelling die vanaf ja nuari of februari volgend jaar in het Ethnografisch Museum wordt gehou den, waarvan de titel is: „Borneo, mythe en kunst". Te zien zijn dan stukken uit de eigen verzameling, van het Rotter damse Museum voor Land- en Vol kenkunde, het Tropen Instituut te Amsterdam en het Volkenkundig Museum te Leiden. De Rebab, tweesnarige strjjkfluit, gevoelig instrument van de gamelan. ROTTERDAM „We hoeven geen koplopers te zijn, maar we willen wel in de pas blijven." Zich er zeel wel van bewust in een gemeentelijk gla zen huisje te zitten, en dan nog wel als eigenlijk een vreemde eend in de gemeentelijke bijt, wil de heer J. van Wijk, directeur van de Gemeentedruk kerij van de Maasstad, wel het een en ander kwijt over het wel en wee van zijn bedrijf. Het is in feite een van de merk waardigste bedrijven in Rotterdam. In vele opzichten immers onderscheidt het zich van een gewone commerciële drukkerij, terwijl het tegelijkertijd sterk afwijkt van de andere gemeen telijke diensten. De heer Van Wijk is allereerst niet verplicht een jaarverslag uit te bren gen van zijn drukkerij. Uit de stuk ken blijkt overigens wel. dat het be drijf alle respect waard is: over het afgelopen jaar had het een omzet van f 3.270.000,-. Daarnaast kon de heer Van Wijk nog beschikken over een be drag van bijna twee miljoen gulden aan drukorders die aan derden wor den uitbesteed in opdracht van het Centraal- en Uitgiftebureau, een nt- venfunktie van de Gemeentedrukke rij. Vele gemeenteraadsleden zullen er waarschijnlijk vreemd van opkijken, maar de raadsstukken die zij iedere keer weer zo keurig voorgeschoteld krijgen komen nu juist weer niet uit de Gemeentedrukkerij: dit werk is per traditie een drukorder voor de Rotterdamse drukkerij van Waesberge, Hoogewerff en Richards. De heer Van Wijk acht het overi gens niet denkbeeldig dat deze order vroeg of laat toch geheel of gedeelte lijk zal overgaan naar de Gemeente- drukkerij. Door een inkrimping im mers van het personeel bij Waesberge zijn er problemen gerezen bij het tij dig klaar krijgen van de order, die toch altijd nog een drie ton beloopt. „Als de gemeente half september al de begrotingsstukken wil hebben, masr de gegevens pas later doorstuurt, «ian moeten er welhaast moeilijkheden van komen", vindt een woordvoerder van drukkerij Van Waesberge, die met name de begrotingsorder niet graag de deur uit ziet gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 5