vrome Tussen ongelovige en kwezelaar activist KIBBELARIJ OP HOOG NIVEAU KOSTEN BLO L. TUKT,F,MA OVER PINKSTERNOTITIES Student verkeert in bevoorrechte positie" I Uw probleem is het onze COMMENTAAR Vernieuwing Beraad over kliniek voor abortus Een woord voor vandaag Gemeenten wachten op uitkeringen Brieves die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten in afzonder lijke blieven werden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten Vraag: Een bejaarde weduw naar is in het bezit van een eigen huisje. Op eigen verzoek gaat hij deze zomer naar een rusthuis, en moet 150 bijbetalen op zijn A.O.W. Wat mag hij doen met de opbrengst van zijn huisje en wat gebeurt er met zijn geld? Hij heeft drie kinderen. Wat gebeurt er met zijn geld na zijn overlij den? Antwoord: Als het huis volko men zijn eigendom is, mag hij daarover beschikken. Zijn kinde ren hebben daarop geen aan spraak zo lang hij leeft. Een an dere kwestie is hoe hij moet han delen ten aanzien van de Alge mene Bijstandswet, waarop hij een beroep zal moeten doen, als het geld opraakt voor zijn over lijden. Aangezien bij de verkoop toch hulp van een notaris nodig is, kan deze hem tevens op dit punt adviseren. Moöht op het ogenblik van zijn overlijden de opbrengst van het huisje niet op gemaakt zijn, dan hebben de kin deren op dit bedrag recht als erf genamen. Mocht het huis niet zijn volle eigendom zijn, doch deel uitma ken van een ongescheiden boedel, waarin moeders versterf begre pen is, dan moet moeders versterf eerst verdeeld worden tussen de vader en de drie kinderen. Vraag: Onlangs hoorde ik dat er op zaterdag gelegenheid is tot het volgen van een universitaire studie in theologie. Waar is deze mogelijk? Welke vooropleiding is vereist? Is men verplicht van te voren een cursus oude talen te volgen? Kan men met de volledi ge bevoegdheid van onderwijzer (hoofdakte) aan deze studie deel nemen? Wordt deze studie ook in de kerken erkend en wat zijn de mogelijkheden? Antwoord: Als uw plannen om theologie te gaan studeren, vast staan, is het toch wel noodzake lijk eerst persoonlijk contact te zoeken met de decaan der theolo gische faculteit te Utrecht. Deze zaterdagoplelding komt namelijk alleen in Utrecht voor. Er is daarvoor vrij veel belang stelling. Met uw bevoegdheid als onderwijzer met hoofdakte kan u zich zonder meer daarvoor opge ven. De eerste cursus betreft na tuurlijk de oude talen: Latijn, Grieks en Hebreeuws. Daarna begint de eigenlijke studie pas. Deze studie staat gelijk aan de normale theologische studie en, zal waarschijnlijk lang duren omdat men er niet de gehele week mee bezig kan zijn. Uw eigen opleiding is een groot voordeel. Zoals u weet, wordt het godsdienstonderwijs op de mid delbare scholen vaak gegeven door kandidaten in de theologie. Uw ervaring op didactisch gebied zal daarbij zeer welkom zijn. Voor verdere inlichtingen kan u zich wenden tot prof. dr. A. J. Bronkhorst, Nicolailaan 36, Bilt- hoven, telefoon 030 - 786353, of tot de unviersiteit te Utrecht, te lefoon 030 - 553911. Vraag: Hoe bereidt men rauwe rode kool? Antwoord: Rode kool kan rauw gegeten worden en verwerkt tot een slaatje of in stamppot Men schave de rode kool zeer fijn, fijner dan wanneer men de ze kookt. In een slaatje kan deze kool naar smaak worden gecom bineerd met geraspte appel en/of fijngesneden witte kool, witl^t andijvie of veldsla. Bij verwer king in een stamppot mengt men de kool voor het opdienen met aardappelpuree. Naar smaak kan men gefruite uien, azijn en spe cerijen toevoegen. Het slaatje kan men garneren met plakjes ei, to maat, augurk en mayonaise. Rauwe rode kool is zeer rijk aan vitaminen. GESPREKKEN OVER CRISIS IN DE KERK - DOOR TON VAN DER HAMMEN ENSCHEDE Als er in de kerk Godservaring is, een levend besef van Zijn aanwezigheid, Zijn wil, dan blijven er natuurlijk genoeg praktische vragen. Over de organisatie, het beheer, de manier van werken, van spreken in de kerk. Maar in al deze vragen wordt dan zeker een goede weg gevonden. Dit vindt dr. L. Lijklema, Borne, op de AKV ook een dergenen die het thema geestelijke vernieuwing aan de orde stelde, beslist geen naïve, over optimistische constatering: „Ik rele veer in mijn eigen woorden wat Christus zegt, die eveneens deze voorwaarde stelt, waarna voor be zorgdheid eenvoudig geen plaats meer is. Want het kan toch moeilijk een loze kreet worden genoemd als hij zegt: „Zoekt eerst het koninkrijk Gods en al deze dingen zullen u toe geworpen worden?" De heer Lijklema, in het dagelijks leven wetenschappelijk medewerker aan de TH-Twente brengt daarmee een overtuiging onder woorden, die sterker is geworden sinds hij, al weer jaren geleden, „steeds nadrukkelijker met de bedoeling en de zin van het leven werd geconfronteerd". Duidelijker Het was vooral de ontmoeting met de pinksterbeweging, die zijn vrouw en hem nog zoveel duidelijker deden realiseren dat het in het leven van een gelovige om het hele bestaan gaat. Dat God aanwezig kan en wil zijn in alle sectoren van je leven. Dat hij er richting aan wil geven en dat ook werkelijk doet als je het met hem waagt. Het geloven aldus de heer Lijkle ma, is niet beperkt tot een aantal juiste opvattingen over God en over Jezus Christus. Het is ook een Gods ervaring weten dat Hij er is. Het was niet iets dat alleen naar binnen gericht gebeurde. Je zag: het hele scala van menselijke mogelijk heden gebruikt God. Je ontdekte: verstand en hart vullen elkaar aan, evenals de „gewone, natuurlijke" ga ven en de charismatische gaven. Me ditatie en gebed horen erbij, evenals het omzetten van Christus woorden in daden. Het is Gods woord dat .zui vert, dat oproept, dat om een weder woord vraagt: ons antwoord. Nu is er. vooral in de jaren 1950 tot i960, een opwekking, een pinkster-re veil over Nederland gegaan. De ver drietige ontwikkeling is, dat de (her ontdekking van dat mede wezenlij ke van het christendom niet inde kerk is opgevangen. Kleine groepen bleven ermee zitten, raakten geïsoleerd, belandden mede daardoor vaak ook wel in eenzijdig heden, waardoor de communicatie tussen kerk en pinksterbeweging nog moeilijker werd. Er was geen visie in de kerk om dit mede wezenlijke te integreren in de christelijke levenspraktijk, in de woordverkondiging, in de theologe. Die lentewind de heer Lijklema noemt het zo, omdat er naar zijn me ning van authenciteit sprake was (en is) heeft de kerk onvoldoende her kend en nog minder verwerkt, waardoor het niet op een breed ter rein tot gelding kon komen. Ervaring Idealiter zou het in de kerk moge lijk moeten zijn, dat de noties van de pinksterbeweging, inclusief de erva ring en omgang met de zogenaamde pinkstergaven, begeleid worden door theologische bezinning. De heer Lijklema: In de kerkelijke gemeente die mij voor ogen staat zou de ene keer sprake moeten kunnen zijn van een profetie, overigens een broodnuchtere zaak, wat niet vaak zo pleegt te worden verstaan, en de an dere keer van een toetsing, door een stuk theologische bezinning daarop. De ene keer zou het in de gemeente over een project in Ghana moeten kunnen gaan en de andere keer zou er iemand in de dienst in tongentaai moeten kunnen zingen. Ik pleit er graag voor, dat die dingen in de ge meente hun plaats krijgen, ook al, omdat ik geloof dat er zoveel mensen gevoelsarm blijven in de kerk. Er is in de gemeente behoefte aan warmte, aan nuchter, maar liefdevol functioneren. En dan gaat het de heer Lijklema nog niet eens zo nadrukke lijk om de pinkstergaven „aan te pra ten", als wel om deze te zien als een uiting van de manier, waarop Chris tus ons op een bepaald ogenblik ook wil aanspreken. Net zogoed als dat in een preek, door een boek, in een theologische beschouwing, of ook via een actie kan gebeuren. In de gemeente, of liever bij de doorsnee-christen, mis je de spon taniteit van de direct aangesprokene. Er is een zekere angst om tot overga ve te komen aan dingen, die je zou moeten erkennen en doen. Er is spra ke van een zekere gespletenheid. Confectiegeloof Wat cru gezegd: het geloof wordt nogal formeel, als confectiegeloof, be leefd. Alleen op de geëigende mo menten: in het gebed op vaste tijden, in het bijbel lezen aan tafel of voor het naar bed gaan, in de kerkdienst, op een bijbelkring. Maar het is een voortdurende dialoog. Het moet door werken in je hele bestaan. De heer Lijklema erkent, dat hij een deel van het direct aangesproken worden onverwerkt ervaart. Als er er in de kerk meer ruimte voor kwam, zou je het over het algemeen veel evenwichtiger kunnen gaan beleven. Er is een verscheidenheid aan pinkstergaven. waar iedere christen zich niet zo maar ineens aan gewon nen zal kunnen geven. Maar toleran tie en openheid moeten er wel zijn. Een aantal gegevenheden hoort echter bij iedereen thuis. Het centrale in de kerk dient te zijn het leerstuk van Pasen: Jezus leeft, er is uitzicht, er is toekomst. Pasen, dat weer zijn voortzetting vindt in pinksteren met de presentie van God in de wereld, als een tastbare realiteit, heel na drukkelijk te ervaren. Geen ervaring om de ervaring maar met alle daad werkelijke consequenties daarvan. Die ervaring komt je niet zonder meer aanwaaien. Het is een leerpro ces, waarmee je verder komt door ge bed, in lofprijzing zowel als voorbede. Verder door evangelieverkondiging, door zowel individueel als gemeen- Protest tegen ontslag studentenpastores PARIJS (KNP) Zestig Franse en buitenlandse studentenpastoors heb ben geprotesteerd tegen het ontslag van twee van hun collega's door kar dinaal Paul Goyon, de aartsbisschop van Rennes. Deze ontsloeg twee stu dentenpastores uit hun priesterlijke ambtsbediening vanwege hun theolo- gisch-liturgische experimenten en hun politieke activiteiten. Naar de mening van de kardinaal ruimde het tweetal te veel tijd in voor politieke strijd en experimenteel groepswerk, en het was mgr. Goyon ook een doorn in hjfet oog dat één van beiden zich voor de gemeenteraadsverkeizingen in Frnk- rijk van maart j.l. kandidaat had laten stellen op een socialistische lijst. De Sociaal-economische raad heeft een nieuw gebouw betrokken. De opening daarvan door koningin Juliana onderstreept de grote betekenis, die dit samenwerkingsorgaan van het bedrijfsleven als vast college van advies en bijstand der regering heeft verkregen. In de ruim twintig jaar van zijn bestaan is de Sociaal-economische raad voortvloeisel van de Wet op de bedrijfsorganisatie (1950) een zeer levenskrachtig instituut gebleken. Het is hecht verankerd in de samenleving en men kan met minister Roolvink constateren dat zijn betekenis nog steeds toeneemt. Bij de opening van het nieuwe gebouw heeft de voorzitter, drs. J. W. de Pous, de SER op speelse wijze verdedigd tegenover de critici, die vinden dat de SER maar een traag functionerend geval is. Dat valt mee, want de gemiddelde voorbereidingsduur der 200 tot dusver uitgebrachte belangrijkste adviezen waaronder zeer fundamentele heeft niet veel meer dan een jaar gevorderd. Ambtelijke en parlementaire molens werken als regel lang zamer. Daar valt weinig tegen in te brengen. Belangrijker is evenwel dat de Sociaal-econo mische raad, werkend vanuit de bestaande econo mische orde, deze niet als een onveranderlijk en vaststaand gegeven heeft aanvaard, maar zeer nadrukkelijk maatschappelijke vernieuwing heeft nagestreefd. (Voorbeelden: ondernemingsrecht, fusiegedragsregels etc.) Met die vernieuwing wordt de burger mede als vrucht van SER-beraad dan ook regelmatig geconfronteerd. Zij zal zich in de toekomst ook steeds duidelijker gaan aftekenen. Dat moge sommigen niet hard genoeg gaan, maar ver nieuwingsprocessen voltrekken zich nu eenmaal geleidelijk. Hardlopers zijn doodlopers. Wie de samenleving van vandaag vergelijkt met die van b.v. honderd jaar geleden kan zien hoe wij dank zij allerlei vemieuwingsstreven en met handhaving van de grondslagen der bestaande economische orde toch in een totaal ander bestel terecht zijn gekomen. Waarmee wij maar zeggen willen dat men nooit moet wanhopen. Een instituut als de Sociaal-economische raad vergemakkelijkt het regeren. Ook daarom is de SER gewoon een onmisbaar instituut geworden. Vooroorlogse kabinetten hebben zo'n instituut node ontbeerd. De plaats van de SER in ons samen leving betekent dan ook een stuk maatschappelijke vooruitgang. Het zaad der vernieuwing, in lang vervlogen dagen met zwakke krachten politiek en sociaal uitgestrooid heeft wortel geschoten, is tot ont wikkeling gekomen en heeft vruchten afgeworpen. En het nieuwe SER-gebouw is daar mede een voor ieder zichtbaar bewijs van. schappelijk te leren luisteren en ge hoorzaam te zijn aan Gods wil. Hoe? Door acht te slaan op alle dingen en deze te overwegen met het oog op Hem en Zijn koninkrijk. Door elkaar van daaruit aan te spreken op de mogelijkheden die er zijn en die we hebben. Dat leerproces begint in eigen huis. Met kleine dingen: door anderen te vergeven, door vriendelijk te zijn, gastvrij, opgewekt en behulpzaam. Vooral ook door God de ruimte te geven om in ons te kunnen werken: stil zijn voor Hem, in gebed, in medi tatie en bijbelstudie, door alle dingen met Hem te overleggen. Pas als we dit alles gaan doen de instructies van Ohristus in het evangelie zijn niet voor misverstand vatbaar zullen we ervaren, dat God bij ons is. Ouderwets Je hoort hier niet zoveel over spre ken, ik weet het, zegt de heer Lijkle ma. Het is ouderwets. Het wordt meestal pijnlijk stil wanneer zoiets gezegd wordt in gezelschap. We heb ben er moeite mee .Het past ook niet zo in onze nuchtere zakelijke levens stijl, waarin alles wetenschappelijk verantwoord toegaat. Maar het is de kern. Wie het zo met Christus heeft gewaagd kan ervan meepraten. Is dit alles introvert? Dat is een van de meest valse tegenstellingen, die men bij deze (volgens de heer Lijklema: enige) mogelijkheid van christelijke samenleven kan maken. Wie de wil van God zoekt, wordt, hoe individualistisch hij in wezen ook mag zijn, universeel. God heeft de wereld in Zijn hand, zegt een spiri- DEN HAAG Er vindt momen teel interdepartementaal beraad plaats over de vraag of het besluit van de gemeenteraad van Rotterdam om door het garanderen van een geldlening medewerking te verlenen aan de totstandkoming van de Sti- mezokliniek (de kliniek van de stich ting medische zwangerschapsonder breking aan de Eben Haezerstraat te Rotterdam) in strijd is met de wet. Bij het beraad zijn betrokken de mi nisteries van justitie, binnenlandse zaken, soc. zaken en volksgezondheid en c.r.m. Aldus heeft minister mr. H. K. J. Beernink van binnenlandse zaken ge antwoord op vragen van het Kamer lid P. Jongeling (GPV). Het zal niet mogelijk zijn het beraad nog voor het aftreden van het kabinet-De Jong af te ronden. Volksvijand „Overspanning thans volksziekte nummer 1". constateert psychiater dr. B. H. de Groot. Bij zijn analyse van de oorzaken begaat hij het rr..i. ontoelaatbare en gevaarlijke ver zuim. één der belangrijkste oorza ken onvermeld te laten, nl. het veel te hoge geboortecijfer. De angst wekkende bevolkingstoeneming verdient, om in de stijl van deze psychiater te blijven, met het volste recht de benaming volksvijand nummer 1. En dan te bedenken dat men gaat beknibbelen op de kin derbijslag voor het eerste kind in plaats van daarmee te 'beginnen bij het derde! DELFT D. v. d. Keilen, ing. Lid alg. college Stichting Welzijn en Bevolkingsgroei Hemelbestormers Eerst drie Amerikaanse astronau ten levend verbrand in hun cabi ne. toen een Rus gedood bij een foutieve landing, en nu drie Russen omgekomen bij een perfecte lan ding. De stoutmoedige en zelfverze kerde hemelbestormers betalen een zware tol. Het is de mens echter niet gegeven schier alles te berei ken. Toch zullen Amerika, Rusland en in hun kielzog West-Europa, manmoedig voorwaarts gaan. Do den spelen geen rol, ze zijn spoedig vergeten. Dit bigarre ongeluk mag hun programma's (en hun afgespro ken samenwerking in de ruimte) ernstig verstoren, geen nood, want het heelal moet worden veroverd. Misschien is het echter zo, dat niet de mens beschikt en de Schep per wikt, maar andersom! PAPENDRECHT Pleun Boer KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Durdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. tual. Hij wil Zijn geest uitstralen op alles. Via daden alleen kun je je geloof niet beleven. Daar loop je onherroe pelijk op stuk. Maar als er een leven dige verwachting van Gods konink rijk bestaat onder gelovigen wordt er ook tcegeleefd naar het heil dat al begonnen is. Dan zullen de handen ook niet al leen vroom gevouwen blijven, maar vooruitgrijpen. Grijpen naar Gods toekomst, naar het nieuwe mens-zijn, al zijn de breuklijnen met het oude (nog) zichtbaar. Als je zo, gericht op de toekomst, leeft, ervaar je ook, dat onze werkelijkheid hooguit afspiege ling kan zijn van het volmaakte dat komt. Anders gezegd: het blijft zoeken naar de wil van God, waaraan de kans op verdwalen inherent is. Je kunt die kans tot een minimum trachten te beperken zie wat ik hier eerder over heb gezegd maar volmaakt werk je hier nooit. Om nu eens negatief te eindigen er zijn twee verkeerde polen: aan de ene kant die van de vrome kweze laar, aan de andere kant die van de ongelovige activist. Beide aspecten dien je goed in het oog te houden in je vanuit de spiritualiteit omgaan met de aardse werkelijkheid. „Ten dagen mijner benauwdheid roep ik u aan, want Gij an woordt mij". Daar ligt de diepste reden van het menselijk gebi Maar deze zekerheid wordt juist in onze tijd zo vaak in twijfel g trokken. Verhoort God wel? Kan hij wel luisteren naar al onze ve warde gebeden? Kan hij nog wel verhoren geven, want we weten 1 dat alles aan wetten onderhevig is. Hoe kun je in dagen van gro\ droogte bidden om regen? Misschien zit er wel iets in die opmerking. Er zijn echter g< natuurkundige depressies voor nodig, maar depressies van het ha Juist als wij ons in de put voelen, beseffen we de noodzaak vi hulp. Maar ook waar de mens zich helemaal niet meer kan helpe ervaart hij de hulp die 1hem geboden wordt het sterkste. En dt blijkt wie God is, de God die zich buigt over de weduwen en weze over degenen die zich niet helpen kunnen. Verhoort God onze gel den? Daar kunnen we lang over spreken, maar één ons ervaring beter dan een berg theorieën. En David getuigt vanuit geloofsen ring. We lezen vandaag: Jesaja 11:1-11 We lezen morgen: Jesaja 12:1-6. Septuagint schrijft Biesheuvel over toestand Suriname ZAANDAM In een brief aan premier Biesheuvel, geschreven toen hij nog aan het formeren was, heeft de groep van solidaire priesters Sep tuagint gewaarschuwd, dat er in Su riname een steeds, explosiever situatie ontstaat. „De sociale onzekerheid be vordert dat de diverse raciale groe pen in een ongezonde concurrentiepo sitie ten opzichte van elkaar komen te staan, waardoor reeds gespannen verhoudingen onnodig worden aange scherpt," aldus de brief. „Indien onze inlichtingen juist zijn is de midden stand van Paramaribo sinds novem ber van het vorig jaar begonnen tra lies voor de winkelruiten aan te brengen uit voorzorg tegen dreigende onlusten," aldus Septuagint. Een ra ciale strijd zou volgens de brief de klok jaren terugzetten en een ernsti ge tegenslag betekenen voor diegenen die in Suriname met enig succes pro beren de bevolking over de etnische grenzen te organiseren om de objec tieve oorzaken van de deplorabele si tuatie „aan te tasten". Een andere mogelijkheid acht Septuagint, dat de onlusten het karakter van 'n sociale opstand, een klassenstrijd zullen gaan dragen, en dat zou een bundeling van de bestaande agressiviteit zijn tegen het voortdurende structurele geweld dat ook vanuit Nederland in Surina me word uitgeoefend. Septuagint hoopt op voorstellen in de komende regeringsverklaring in de richting van een eenzijdige beëindi ging van het Koninkrijksstatuut door Nederland en tegelijk bevordering van de economische zelfstandigheid van Suriname en de Antillen. De brief aan de premier eindigt met de woorden: „1 juli 1972 zal niet „eman cipatiedag" heten, maar „onafhanke lijkheidsdag". Biesheuvel: hoger collegeld niet so erg w Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De forse ver hoging van college- en schoolgel den (voortgezet onderwijs) is geen geringe zaak, maar aan de andere kant tilt formateur mr. B. W. Biesheuvel daar nu ook weer niet zo zwaar aan. Dat bleek uit het radiopro- grama VPRO-vrijdag van gister avond, dat rechtstreeks een vra- genhalfuurtje uitzond tussen de formatuer en vragenstellers uit Zuid-Limburg, onder wie en kele Kamerleden. Biesheuvel: als we een student nu eens vergelijken met bijvoorbeeld een jonge middenstander of een boeren zoon, dan vind ik het helemaal niet onredelijk dat collegegelden worden verhoogd. Hoeveel geld moet een jon ge middenstander niet lenen om een bedrijf te beginnen en wat een risico neemt hij niet? De student, die later een veel hbger inkomen kan ver wachten, blijft in een bevoorrechte positie verkeren en je zou kunnen zeggen, dat de jonge middenstander ten opzichte van de student wordt gediscrimineerd. Overigens liet mr. Biesheuvel alter natieven open: als de nieuwe minister de beoogde bezuiniging op onderwijs van vijftig miljoen elders weet te vinden dan behoeft de verhoging van school- en collegegelden niet door te gaan. Maar (ook) deze besparing moet er nu eenmaal komen. De formateur, die vond dat de pu bliciteit wel erg eenzijdig de bezuini gingen van het nieuwe kabinet heeft beklemtoond, wees op hoge prioritei ten als de woningbouw, de sociale verzekeringssector en de inkomens- het [jaa Tei jsta 'Bo< ter hor Zij; luia; en vermogensverhoudingen, welke nieuwe regering wil laten gelden. De werkgelegenheid in Limburg in het noorden van het land krijj zo zei hij desgevraagd, extra accei waarbij, naar hij stellig verwachtl de pensioenaanspraken van c mijnwerkers zeker zullen worden steld. Deze zaak zal spoedig in hi kabinet aan de orde kunnen komeil De formateur kondigde op betrelj^^ kelij-k korte termijn een arbeidson; schiktheidsverzekering aan. ook v< zelfstandigen. Die is al door de demissionaire minister Roolvii voorbereid en het wachten is op 1 advies van de SER. Scherp aan de tand gevoeld over voorkeur van mr. Biesheuvel een zo groot mogelijke openbaarhei) fff. inzake de besluitvorming van het kav binet, deelde de formateur mede da?K nog steeds een fervent voorstands van te zijn en dat ook metterdaad »Me' willen gaan praktizeren. De vragen*'1"3 steller: een prachtig verhaal, ik bel jhou nog wel eens over drie maanden. Mfbru Biesheuvel: doe dat gerust. De formateur was het niet eens m*de een vragensteller die meende dat ht>dag nieuwe kabinet financieel sinds 191p- een pricipiële wending inluidt. Elvan jaar, aldus mr. Biesheuvel, overtre|De fen de wensen de financiële mogtvan lijkheden. Nu moeten we extra (jschi pas inhouden, maar wie weet komt in de loop van de komende kabinetten periode wat meer lucht. dezi Over de scherpe aanval van Pijder] Grijs in Vrij Nederland op de formwit teur reageerde de heer Biesheu- met: „een onbelangrijke aangelegei heid" en „ik zal er echt geen wei van maken. U hoopte echter, dat b^aa; windslieden en pers (die veel mei macht bezit dan een regering) elkac in de komende jaren wat sportievffP dan Piet Grijs deed, zullen benadj® ren Van onze Haagse redactie DEN HAAG Tussen de ministeries van onderwas en financiën bestaat al jaren een diepgaand meningsverschil over de kosten van het buitengewoon lager onderwijs. Een school voor spastische^kinderen heeft bijvoorbeeld, naast directe on derwijskosten, ook kosten voor psy chologische, medische en para-medi sche begeleiding. Tussen de twee mi nisteries, gaat het om de vraag, of ook de kosten voor een psycholoog, mas seur, verpleegster door het rijk moe ten worden betaald. Het ministerie van onderwijs vindt in het algemeen van wel, in tegenstelling tot finan ciën. Terwijl de kibbelarij op hoog ni veau, al vanaf het ontstaan van de financiële verhoudingswet tussen rijk en gemeenten in 1960, rustig door gaat, zitten dé gemeenten met grote tèkorteii op het blo en moeten zij ja renlang op de eindafrekeningen wachten. Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten gaat het hierbij om tientallen miljoenen gul dens. De gemeenten, die zich wat de ver deling van de middelen aangaat, toch al het rijksstiefkind voelen, worden zo langzamerhand doodziek van deze situatie. Een aantal gemeenten dreig de via de Vereniging van Nederland se Gemeenten de minister van finan ciën daarom deze week met een pro ces, wegens onrechtmatige overheids- daad als er niet binnen afzienbare tijd een ander beleid wordt gevoerd. De gemeenten nemen niet alleen dit uiterste middel in de hand omdat zij zichzelf benadeeld voelen, maar ook omdat het buitengewoon lager onder wijs door dit conflict ernstig gedu peerd wordt. De gemeente Haarlem bijvoorbeeld heeft 15 blo-scholen die op de begro- ling voor dit jaar een tekort veroor zaken van 1,8 miljoen gulden. Door dit tekort is het de gemeente onmoge lijk, de hoognodige psychologische begeleiding op die scholen voldoende te realiseren. Dat tekort van 1,8 mil joen drukt alleen maar het verschil uit tussen de werkelijk gemaakte kosten door de gemeente en het be drag dat zij van financiën verwacht terug te krijgen. Dit bedrag kan dus alleen nog maar groter worden als financiën op allerlei posten gaat be knibbelen. Specificatie De procedure is in het kort zo, dat de gemeente aan het eind van het jaar een opgaaf doet van de werkelij ke kosten van het blo, financiën be kijkt die opgaaf, schrapt eventueel enkele posten, en stelt het uiteindelij ke bedrag van de teruggaaf, de afre kening, vast. In de tussentijd worden voorschotten verstrekt die bij de af rekening aangevuld, dan wel gedeel telijk terugbetaald moeten worden. Maar door de meningsverschillen over de kosten, heeft Haarlem sinds 1961 geen enkele afrekening meer ge had. Steeds weer vraagt financiën nadere specifikaties van de kosten. Dat zo iets tot in het oneindige kan doorgaan, blijkt wel uit het feit dat het ministerie de gemeente Haarlem vorige njaand weer verzocht nog eens een post uit de opgaaf van 1961 nader toe te lichten. Hartig gesprek „Zo kan het niet doorgaan, het is een beroerde zaak, we zijn van plan binnenkort daar eens een hartig ge sprek met de ministers van onderwijs en financiën over te gaan voeren", aldus een woordvoerder van de ge meente Haarlem. ichi; :no] !ch( :rav >e 1 lede Een gemeente, die er zeer serie over denkt de staat het al aangekoi digde proces aan te doen, is Huizen Noord-Holland. De al jarenlange li densweg verloopt in Huizen aldus: plaatselijke school voor spastisc» kinderen dient een begroting in Iseiiji de gemeente; de gemeenteraad swoll een lager bedrag ter beschikking; f5,a2j school gaat hiertegen in beroep %ljó belandt via Gedeputeerde Staten lf 2, de Kroon. De Kroon spreekt uit dr?*^ de gemeente Huizen bijvoorbeeld l|r L gulden per leerling moet betalen, fo 1.3 welk bedrag ook de kosten voor paramedische verzorging zijn opgen z0 men. kon. 2, 8. De gemeente, verplicht door de uil"2- E spraak van de Kroon, betaalt dat brfy.s drag en dient aan het eind van hj>RA: jaar een declaratie in bij financif' 4-3 voor zoveel maal 100 gulden als rE: j leelingen zijn. De beslissing van fc mc nanciën blijft echter uit omdat b|j'MP; paalde posten worden aangevocht«.jêr1 De gemeente Huizen heeft daardoïis, al sinds 1963 geen afrekeningen mejund gehad. Zo ook de gemeenten UtreclUjfa, Rijswijk en Oss, terwijl de gemeef 11,2c ten Arnhem en Gemert vanaf 1964 4 do de gemeenten Almelo sinds 1965 gd ^er afrekeningen hebben gekregen. Hl zo. renteverlies voor de gemeenten hieps d< door is nauwelijks nog te berekenen.Lf™ I STU Het ministerie van financiën heeLddf°i in reactie op de brief van de Nedel 2.30 landse gemeenten verklaard de zanden te zullen bekijken. Verder commeUj^ taar werd onmogelijk geacht, omdi 7, 9. er in de Kamer vragen over de[ zaak zijn gesteld. L. t De gemeenten wacht met va' Het spanning op het antwoord van igoeci kersverse minister van financiën, m Nelissen, op deze vragen. Uit dit anfi'o: i woord zal direct kunnen blijken, w«(: Jot ke koers het nieuwe kabinet ten aait'. zien van het buitengewoon onderwf '23.3 denkt te gaan varen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2