IET MAREE m.v.a. erkoopt ideeën land in de frontlinie :en zwak Jeanne de Vlieger ZOU 1 Dntui dervraagd en de politie nam foto's van ons, die soms in Zuidafrikaanse kranten verschenen. Vorig jaar zijn er verkiezingen ge houden In Lesotho en de oppositiepartij, die het in het parlement altijd voor ons had opgenomen, won. Maar premier Jo nathan kondigde de noodtoestand af. verklaarde de uitslag ongeldig, arres teerde de oppositieleider en zette de vluchtelingen uit Zuid-Afrika gevangen. We moesten Lesotho verlaten. Door be middeling van de Verenigde Naties en de Wereldraad van Kerken konden we via Zuidafrikaans grondgebied naar Zam bia gaan." Voor Zambia is de weg moeilijk door Harm Lamberts De vluchtelingen, met wie ik op een binnenplaatsje van een hotel In de Zam- biaanse hoofdstad Loesaka sprak, ver telden allemaal soortgelijke verhalen. Ze komen uit Zuid-Afrika, Rhodesie, de Por tugese koloniën en Zuidwest-Afrika. De meesten van de paar duizend vluchte lingen in Zambia zijn al jarenlang van huls en de kans dat ze binnen afzien bare tijd terug kunnen, is uiterst klein. De ballingschap laat bij velen diepe sporen achter. Ze zijn verbitterd, teleur gesteld, wanhopig soms. Ze hebben geen uitzicht. Het groepje vluchtelingen, dat ik in Loesaka ontmoette, voelt zich ook nog verraden door eigen leiders. Het Frelimo, de bevrijdingsbeweging van Mozam bique, en de MPLA, die van Angola, worden redelijk goed geleld. Zij hebben dan ook succes en voor de vluchtelin gen uit de Portugese koloniën is er hoop. Een deel van hun vaderland is bevrijd en ho9wel het nog lang kan duren voor ze terug kunnen, hebben ze althans Iets om zich aan vast te klampen Maar de mensen met wie ik zat te prB- ten, hebben te maken met de bevrij dingsbewegingen in Zuid-Afrika en Rho- desië en die functioneren minder goed. De echte Rhodesische en Zuidafrikaanse leiders zitten In kampen en op de Rob beneilanden. Hun plaatsvervangers zijn veelal bezweken onder de druk van een jarenlange uitzichtloze ballingschap. Ze leiden een luxueus leven, zijn vaak cor rupt en maken onderling ruzie. De jonge vluchtelingen, die nog wel idealen hebben, voelen zich in de steek gelaten en velen nemen het niet langer. Onlangs werden in Loesaka 21 vooraan staande leden van ZAPU, één van de verzetsorganisaties van Rhodesie, ont voerd door jonge guerrillastrijders, die ontevreden waren over de huidge lei ding. De vluchtelingen in LoeBaka ver telden me, dat er meer van dit soort spectaculaire gebeurtenissen verwacht kunnen worden, omdat de ballingen schoon genoeg hébben van hun onbe kwame leiders. De gastvrijheid van Zambia wordt door dit soort acties zwaar op de proef ge steld. Premier Kaoenda heeft al een paar keer gewaarschuwd dat er een eind moet komen aan het onderling gekra keel. De Zamblaan6e president heeft zich volledig solidair verklaard met de vrij heidsstrijd van de Afrikanen in zuidelijk Afrika en hij betaalt daar een hoge prijs voor. Hij heeft lang genoeg geduld ge had met de ballingen die hem in Loesaka voor de voeten lopen en hun eigen zaak meer schade dan goed doen. De jonge vluchtelingen hebben er ook meer dan genoeg van en vertelden me dat ze het liefst zo snel mogelijk Zam bia zouden verlaten. „Wij willen graag een goed vak leren en dan naar Botswana gaan. Daar is de toestand de laatste tijd aanmerkelijk ver beterd. De regering van Botswana pro beert zich steeds onafhankelijker op te stellen tegenover Zuid-Afrika. Daar, vlak bij huls, willen we graag een eigen toe komst opbouwen en meewerken aan het tot ontwikkeling brengen van het land. Daar kunnen we de blanken laten zien dat we wel degelijk In staat zijn onze eigen zaken te regelen. We willen niets meer te maken hebben met de officiële organisaties, die het doel waarvoor ze zijn opgericht volledig uit het oog heb ben verloren". Botswana, dat bijna helemaal omgeven is door Zuidafrikaans en Rhodesisch grondgebied, zal overspoeld worden door vluchtelingen. Nederlandse vrijwil ligers zouden daar enorm goed werk kunnen doen. Die mensen moeten ge holpen worden met landbouwprojekten. moeten leren omgaan met gereedschap pen. De vluchtelingen in Botswana vor men een vergeten groep. Als we bij voorbeeld op de tropische landbouw school in Deventer een opleiding zou den kunnen krijgen, zouden we onze landgenoten In Botswana enorm kunnen helpen. We willen niét rijk worden, we willen het alleen graag overleven. Het politieke geharrewar hangt ons de keel uit. We willen wat doen". Ik had de vluchtelingen ontmoet in een kantoortje aan de Cairoweg in het cen trum van Loesaka. Daar zetelt Afrika 2000, een organisatie die probeert de Zam- bianen zoveel mogelijk voorlichting te geven over de ontwikkelingen in heel zuidelijk Afrika. Afrika 2000 wil de Zambianen er meer en meer bewust van maken, dat hun toekomst ten nauwste samenhangt met wat er gebeurt in de door blanke min derheden bestuurde buurlanden. Want de politiek van president Kaoenda is een enorme uitdaging voor de blanken in zui delijk Afrika. Een opinieonderzoek heeft onlangs aangetoond dat Kaoenda ook in Zuid-Afrika de populairste leider is. Dat zit de blanken natuurlijk erg dwars De Zambiaanse president is een van de belangrijkste obstakels op de weg die de blanken hebben uitgestippeld naar hun doel: handhaving van de bestaande machtsverhoudingen In zuidelijk Afrika. Daarom hebben zij hun Inspanningen verdubbeld om Kaoenda ten val te bren- fien. Het is van het grootste belang dat de Zambianen weten wat er aan de hand is. Afrika 2000 probeert ze in te lichten Het Ideaal van Kaoenda. een maatschap pij op te bouwen waar blank en zwart werkelijk op voet van gelijkheid kunnen leven en werken, staat op het spel. „We werken hier aan een experiment wsar heel de wereld belang bij heeft", zei een blanke Zambiaan in Loesaka tegen me. „Als het hier, aan de grenzen van de apartheldslanden, om wat voor reden dan ook mislukt een niet-raclalé maat schappij op te bouwen, heeft de wereld waarschijnlijk zijn laatste kans verspeeld op een vreedzame oplossing van het rassenvraagstuk". De drijvende kracht achter Afrika 2000 is de Nederlander Ir. Tom Dralsma. Hij is jarenlang leraar geweest op Munali, de beroemde kostschool in Loesaka. waar president Kaoenda en de meeste andere leiders van Zambia, hun oplei ding hebben gekregen. Tom Draisma en zijn vrouw hebben zich helemaal geïdentificeerd met de vrijheidsstrijd in zuidelijk Afrika. Zij ne men de waarschuwingen van president Kaoenda, dat het in zuidelijk Afrika on vermijdelijk afgaat op een verschrlkke lijk bloedbad als er geen fundamentele verandering komt In de houding van de blanken in dat deel van de wereid, se rieus. Zij leven al jaren in Zambia en volgen van dichtbij de onmiskenbare escalatie. De eerste avond dat ik in Zambia was, namen Tom Dralsma en zijn vrouw me mee naar Munali, waar in de recrea tiezaal enkele honderden jongens de film zagen, die Rob de Vries heeft gemaakt in het bevrijde deel van Mozambique. De vertegenwoordiger van het Frelimo, het bevrijdingsfront voor Mozambique, gaf de jongens een indruk van de strijd In Mozambique. Zelf ontsnapte hij enkele dagen later aan de dood. In zijn kan toor ontplofte een postpakket, waarbij een jonge functionaris van het Frelimo om het leven kwam. Hij overleefde de aanslag omdat hij iets later dan gewoon lijk In zijn kantoor verscheen. De Zambianen werden er weer eens nadrukkelijk aan herinnerd dat zij In de frontlinie leven. Zelfs al zouden ze het willen, kunnen ze zich niet afsluiten van de buitenwereld en zich alleen con centreren op eigen problemen. Zambia is uiterst kwetsbaar. Niemand kan voorspellen hoe lang president Ka oenda nog in staat zal zijn de druk uit het zuiden te weerstaan. De mensen van Afrika 2000 zijn er van overtuigd dat Aan Zambia's zuidgrens lijkt alles rustig. Toch vormt deze grens de frontlinie tussen het door blanken beheerste zuiden en zwart Afrika. Kaoenda alleen stand kan houden als de Zambianen weten waartegen en waar voor zij vechten. En zelfs dan is het nog de vraag of Kaoenda genoeg tijd zal hebben om zijn Idealen te verwezenlij ken. Als het Westeo hem nog veel lan ger In dè kou laat staan, kan spoedig de dag komen dat Kaoenda de strijd moet staken. Dat zou niet alleen het einde van Zambia betekenen. De wereld zou een reden minder hebben om te hopen. Dit Is het vijfde en laat ste artikel in deze serie. ZATERDAG 3 JULI 1971 ilmisj z«j chep> 1966 werd ik in Zuidweit- SjH" gearresteerd, omdat ik ider papieren het land was gegaan en ook weer binnenge- zTjn ken. Ze brachten me naar Pre- Hia, waar ik acht maanden in gevangenis heb gezeten. Toen eUeJgen ze me terug naar de Ca- istrook, bij de Zambiaanse is. „Je bent hier zonder geldi- papieren binnen gekomen, EIGIrom zetten we |e er hier weer zeiden ze. „Als we je weer (treffen, schieten we je dood gooien we je in de Zambezi", hadden honden bij zich die me ten. Ik werd in een boot gezet afgezet op een klein eilandje de rivier. Drie dagen zat ik Ir zonder eten of drinken. In zagen Zambiaanse vissers i Ze pikten me op en brachten naar hun dorp. Via Livingsto- kwam ik toen op 4 juni 1967 Iffide hoofstad Loesaka aan. sn tweede vertelt: „In 1960 zat Ik zes men nden in Zuid-Afrika in de gevange- II In 1965 vier maanden, het jaar daar- 'es e fén maand. Toen werd Ik zo geslagen ik naar een ziekenhuis moest. Op ebruari 1966 vluchtte Ik uit het zie- iuis en kon naar Botswana ontko- Vandaar ging ik naar Zambia. Dat veiliger, want de Zuidafrikanen heb- In Botswana een hjop te vertellen." 'eer een ander zegt: „Ik vluchtte al 1962 naar Lesotho. Dat was toen een Brits protectoraat. Toen het een tandige staat werd, kreeg Zuid-Afrl- lychiatfer steeds meer te vertellen en werd >08ltie van de Zuidafrikaanse vluch- gen erg hachelijk. We werden on v v>. v lichtval intensere kleuren, die vaag herinneren aan glas-in- lood. Mozaïek kun je trouwens heel fijn uityoeren met steen tjes, met natuurtegels, met stukjes van gebroken kopjes of schalen, en uiteraard: met glas. De ramen rondom de oude hooiberg, die zorgen voor een heel mooie lichtinval van alle kanten, zijn gedecoreerd met glas-mozaïek. Een geraffineer de decoratie die een fijn sa menspel vormt met de zon die op het water schijnt, water dat vlak langs de ramen en muren van de woning stroomt. Klate rend water binnen en een fon tein buiten, zowel in het inte rieur als het exterieur een ge raffineerde opbouw van plan ten, ook dit is een ontwerp voor een boek dat op stapel staat „het duurt jaren tot ik die éne foto kan maken". Marée schrijft zijn boeken met potlood. Hij kent vele uit gevers in binnen- en buiten land, en iedere uitgever van zijn boeken heeft wel iemand die z'n handschrift kan lezen. Een boek uitgeven is vaak bluf fen. Een uitgever komt eens neuzen naar nieuwe bedenk sels: „Heb je wat?" Piet Marée laat alvast het ontwerp voor een omslag zien, maar krijgt de schrik van zijn leven als er een paar dagen later opgebeld wordt: „We gaan het doen". Marée schreef behalve knut- selboeken ook kinderboeken. Welke oude lezer herinnert zich niet Jan Pierewiet, het ver haal van een poppetje op een lei? Er komt een heruitgave. Een puzzelboek: Raadt mee met Piet Marée, een feestboek, een borduurboek, een lees- en legspel, uit de serie „verniel- boeken" van 96 pagina's, u weet wel zo'n boek waar een kind naar hartelust in kan knippen, prikken en scheuren. Het veer tig jaar oude kinderboekje „Piep de muis" komt nu in Amerika uit, ook sprookjes boeken in Nederlands. Frans, Duits, Engels in een co-produc tie; met oude houtsneden. Voor de bladen Mac'Calls, Für Sie, Ariadne, Prinses worden hele pagina's voor vrijetijdsbeste ding gevuld: ontwerp, tekening en foto's compleet. Ik kom handen te kort om te schrijven, oren om onderwijl te luisteren en ogen om te kij ken naar het antiek en de cu riosa die in een mengeling van stijlen staan opgesteld op de oude hoeve. De Zondagsschool Obadja uit Zwijndrecht was dezer dagen in de varkensstal, die nu omgebouwd is tot sfeer volle koffiekamer waar vijftig tot zestig gasten tegelijk kunnen worden ontvangen. Zo'n rond leiding langs de ideeën en schatten van de kunstenaar duurt twee uur (tevoren aan vragen! tel. 03483-1573). In de varkensstal alias koffiekamer liggen zeshon derd jaar oude plavuizen (ge vonden onder de funderingen). De zoldering heeft donkerbrui ne grenen balken, en als het kil is brandt de Tielse plattebuis- kachel waarop een antiek wafel ijzer. Ieder vertrek in de boer derij heeft trouwens een platte- buiskachel. In de gierkelder staan werkstukken opgesteld die bestemd zijn voor boeken over arbeidstherapie. Prachtig kunstsmeedwerk geeft evenzo- vele voorbeelden voor een leer boek voor smeden. Piet Marée is van huisuit trouwens smid; zijn vader was scheepsbouwer in Krimpen aan den Lek. Idere werknemer van studio Marée heeft zijn eigen atelier: de smederij, de lasserij, de pot tenbakkerij, ruimte voor het emailleren. Naast de honderden werkstukken uit een zeer werk zaam leven, verzamelde Marée antiek: oude bijbels, psalm boeken, een arreslee, antieke speculaasplanken, en vooral re ligieuze kunst. In een grote deel met de open haard heeft hij „wegwerpdin- gen" zoals hij cynisch zegt: kruisbeelden, een corpus van albast, oude religieuze schilde rijen. „Ze worden met karre- vrachten vol weggegooid uit katholieke kerken." Onlangs nog kreeg de Johannahoeve van een moeder-overste een kruis beeld uit 1500. Zo'n voorwerp staat in scherp contrast met de maanwagen, speelgoed voor de moderne jeugd dat de kunstenaar eerst ontwierp voor een fabriek, die het niet nam. Nu komt dezelfde houten maanwagen, die kunstig veert door een doodgewoon elastiek, als Amerikaanse speel goed ons land binnen, en dan accepteert men het wel. „Een profeet is niet geëerd in zijn land", ervaart Piet Marée. „Je moet in dit land een titel voor je naam hebben, anders accep teren ze geen pedagogisch speelgoed van je". Op zijn kaart jes liet hij eens achter z'n naam m.v.a. drukken. Dat stond heel indrukwekkend; niemand vroeg ooit wat het betekende Ma nusjes Van Alles. Grap? Nee, de treurige waarheid. Hoe speelt een zeventigjarige het klaar zo fit te zijn en nog tientallen werkstukken en boe ken onderhanden te hebben? „Creatief zijn, en hard werken" is het antwoord. „Verstandig eten en je gewicht in de gaten houden. Ik slaap maar vier uur per etmaal, daar blijf ik gees telijk fit door. Neem een grote tuin, dat prest je om bezig te zijn. Van de week nog zat ik op het rieten dak. Zei de riet dekker: zal ik u een handje ge ven? Het kwam er op neer, dat hij moeizaam de trap afklauter- de, terwijl ik al lenig beneden stond", zegt Piet Marée effen. Hij belooft zélf de foto's te maken bij dit verhaal, „maar het duurt een week". Binnen anderhalve dag liggen ze, keu rig aangetekend, in de brieven bus. en op boerenerven. Oude tafel bladen kisten en kasten kunnen het materiaal leveren voor een hobby; Marée is dan ook bezig met een nieuwe cursus „Volks kunst-schilderen" in boekvorm. „Iedereen kan het. De Neder landse vrouw creatief? (beden kelijk:) Wat de buurvrouw heeft, moet zij ook hebben. Laat ze liever zélf iets beschil deren, hoe primitiever, hoe mooier! Grandma Moses is er miljardair door geworden „Van niets tot iets" ook een boek waaraan Piet Marée nu werkt. Ieder ontwerp maakt hij zelf in z'n studio; hij is per fectionist en bevalt het resul taat niet, dan gaat het ontwerp weer naar de tekentafel en wordt het opnieuw bekeken en gemaakt. Vervolgens wordt in een der ruimten van de boerde rij in Harmeien een foto ge maakt, een stilleven, of een Religieuze kunet in de antiek-bibliotheek kind dat met door hem ont worpen speelgoed speelt. Op een plank staan prachtige blank beuken wagentjes, een serie van twaalf in fijne gladde vor men, een bulldozer, een opleg ger, een treinwagen, een kraan wagen. Piet Marée 'ontwerpt dan ook het houten speelgoed voor Simplex. Voor een der grootste wol- fabrieken maakt hij de calago- gus, de ontwerpen voor de kant en-klaar pakketten voor bij voorbeeld kussen in Soedan- wol. Piet Marée Produkties le vert trouwens zelf ook doe-het- zelf hobbysets. Voor Talens is hij met een experiment bezig: schilderen op matte plastic met glasverf, in feite een oude tech niek die heel moeilijk is. ,Ook een leuke hobby die snel resultaat geeft: plastic steen tjes knippen, wanneer je ze op elkaar plakt krijg je door de De drie wijzen uit Marée's studio kjüie idyllische Johannahoeve het centrum, het atelier met B idio's, van waaruit zijn ideeën wereld ingaan. Een voor- ilige hooiberg staat rondom -ie it ontwerpen. Wilt u er een yp*ar? Een lamp bestaande uit stuk plastic buis met een ioUT|meter van 12,5 cm. Daar- :erg(,en zjjn uitgeknipte vlinders ie. plakt, maar dat zouden ook droogde bloemen kunnen zijn, een erop geschilderd motief, kunt er gaten in boren en .j. die gaten glazen knikkers of alen lijmen. De zaak wordt .plakt met doorzichtig plak- 'Jstic, bovenin komt een ron- houten schijf met fitting, en hebt een beeld van een Jtglamp. rt vpude tafelpoten u weet le Hl die stevige bolpoten in in in rood met goud in een )erenmotief geschilderd. Sla li een dikke spijker bovenin op I je hebt een prachtige kan- laar. Of maak er een lamp- •t van. Van een oude schil- jlijst of dito mangelbak ikt u een spiegel die in het- 'de motief als de tafelpoten hilderd worden. U hebt prachtige artistieke set een krats. U kunt het setje Piet Marée niet kopen, hoe •lokkelijk het er ook uit ziet: 'e verkopen niets, de mensen wfêten het zélf maken", is zijn t vnilregel. aarvWat hij wél verkoopt dat zijn ieën. Van ijzer, beton, vilt, ïtwoéit, wol, resten plaktapijt, pa id hfri plastic, glas, knopen, ïst ilenboeken, polyvinyltegels, id, klikkers, takken, stam- i, draad maakt hij de liste dingen. Zijn vinding- ;heid lijkt onbegrensd. Zijn verp gaat eerst op de teken- '1. Soms zijn de voorwerpen ïaakt van oude zaken s die tafelpoten en mangel- sehkken. ■nschpe jongens van onze studio gst p hebben acht man in dienst) den. jiffelen naast de vuilnisbak le De oude uit 1642 daterende boerderij ligt, witgeschilderd onder de bruine rietkap, te pronken in het frisse zomergroen. In de vroege morgen zet de bewoner zijn geiten buiten aan de Breudijk in Harmeien. Zijn gang is soepel als die van een atleet. Hij lijkt een goede vijftig maar telt zeventig jaren. Tien tegen één dat er iets van hem in üw huis staat: kinderboeken uiteen verre jeugd, knutselhandleidingen het speelgoed waar uw kind mee speelt of het kussen dat oma borduurde. Onze gastheer is Piet Marée, groot expert op het gebied van vrijetijdsbesteding Piet Marée en zijn vrouw Joke beoordelen de borduurkunst van illustratrice Hetty van Wijngaarden: dit wordt een ontwerp voor een zonnige paarde- bloem

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 17