DRIJVENDE BRANDKASTEN schaak rrt ~nn i: OEX1UH1 n Ti m i l a C r~ 3 "1 1 n n i 4 A A n i 2! E 2 A L a L n Kijk niet naar de maar in de kop krop dialoog SATERDAG 3 JULI 1971 Onlangs vroeg ik een paar verzamelaars of zij wel eens gehoord hadden van of gele zen over „brandkastzegels". De antwoorden varieerden van negatieve tot twijfelachtige aard. Omdat het juist dit jaar 50 jaar geleden is dat deze zeer speciale (post-)zegels in Nederland en in het voorma lige Ned.-Oost-Indië in om loop kwamen, lijkt het mij nuttig de rubriek nu eens te wijden aan deze zegels, die destijds in leidende filatelisti sche kringen nog al wat stof hebben doen opwaaien. In de zeevaart waren vroeger de scheepsrampen talrijk en ook tij dens de eerste wereldoorlog gin gen vele koopvaardijschepen met de zich aan boord bevindende gel den, geldswaarden, poststukken en andere kostbaarheden het ver lies aan mensenlevens hier even buiten beschouwing gelaten ver loren. De Nederlander Van Blaade- ren kwam in verband hiermede op de gedachte speciale brandkasten te laten vervaardigen, die ook al zou het schip ten onder gaan zouden blijven drijven met hun kostbare inhoud. Nu was dit be paald geen nieuwe vinding want al in de vorige eeuw zijn soortgelij ke beveiligingen in Amerika ter sprake geweest Van Blaaderens kasten waren met vier stalen armen zodanig op het scheepsdek geconstrueerd dat, wanneer het schip meer dan tien meter onder water zou verdwijnen. de eivormige brandkast zich uit die armen losmaakte en aan de op pervlakte ging drijven. Een aan de kast gekoppelde signaalapparatuur trad dan in werking met het vol gende resultaat: met een tussen poos van een uur werden twee vuurpijlen afgeschoten; een schijn werper ging om de vier minuten een minuut branden en ten slotte werd een akoestisch signaal elke negen minuten gedurende een mi nuut hoorbaar. In de praktijk betaalden de geïn teresseerden, die hun kostbaarhe den op deze manier tijdens het transport wilden beveiligen, extra vrachtkosten afhankelijk van het gewicht. De PTT bleef de eerste tijd afwachtend aan de wal staan. Het liep allemaal niet zo hard van stapel en daarom werd tussen de staat en de Maatschappij tot ex ploitatie van Van Blaaderen's Drij vende Brandkasten een nieuw con tract gesloten en toen gingen de befaamde brandkastzegels hun rol spelen. Op elk stuk, dat In de kas ten vervoerd moest worden, dien den boven de normale frankering, naar gelang het gewicht brandkast zegels te worden bijgeplakt De zegels, die In zeven waarden van 15 ct tot 7.50 gld. waren uitge voerd, bestonden in drie verschil lende typen, waarop gestyleerde brandkasten temidden der woeste baren afgebeeld waren. Ook voor het veilig vervoer van Ned. Indië naar Nederland waren dezelfde ze gels in omloop gebracht. Op 5 februari 1921 vertrok de Vondel met de eerste drijvende brandkast en op 18 augustus 1923 koos de Prinses Juliana voor het laatst zee met deze extra-vracht. Er bleek tot niet zo'n grote behoefte aan deze extra-beveiliging te be staan. want de maatschappij kon het niet meer bolwerken. Men schat dat door haar in totaal slechts 80.000 gld. gebeurd is. U moet daarbij wel in aanmerking ne men dat van de opbrengst van de zegels volgens contract 3/8 in de staatskas verdween en maar 5/8 aan de Maatschappij ten goede kwam. Ook voor Curasao en Suriname waren dezelfde zegels aangemaakt. Omdat echter op het laatste mo ment de overeenkomst niet werd aangegaan, zijn de aanwezige ze gels voor normale frankeerdoeleln- den in gebruik genomen nadat zij van een overdruk in aangepaste waarden en van de aanduiding „frankeerzegel" waren voorzien. Volgens de NVPH-catalogus, zijn voor Nederland en Ned. Oost-lndië destijds resp. 5000 en 3500 series verkocht, zodat verreweg het grootste deel moest worden ver nietigd. U kunt zich voorstellen dat echt „gevaren" stukken een hoge filate listische waarde hebben. Voor ge- interesseerden vermeld ik dat een complete serie op brief in diezelfde catalogus voor f 600 geprijsd staat. Er is destijds nog al wat toen doen geweest tussen de filatelisti sche wereld, de PTT en de Exploi tatie-Mij over de rest-voorraden. J. J. M. KIGGEN. Correspondentie en oplossingen aan de heer H. J. J. Slavekoorde, Goudreinetstraat 125, Den Haag Dubbele aanval (2) In de vorige rubriek concen treerde het aspect van de dubbele aanval zich in het bijzonder op de rol van het paard. Maar het paard heeft niet het monopolie van de dubbele aanval, al dient te worden erkend dat het wel bijzonder forse rampen kan veroorzaken indien het tot de dubbele aanval wordt geleid. Maar andere stukken weten er ook weg mee. hetgeen dan uit de opgaven van deze week mag blij ken. Ditmaal Is in alle diagrammen de zwartspeler aan zet. Daar steekt niets bijzonders achter. Men vraagt ons wel eens waarom „meestal" de witspeler aan zet is en de winst dan gemeenlijk ook Opgave I naar de witspeler gaat. Och, dat is meestal puur toeval. Er Is geen reden om aan te ne men dat witte winststellingen (met dienovereenkomstige „opgaven") vaker voorkomen dan zwarte. Maar het is wel zeker dat oplossers om de een of andere mysterieuze re den liever puzzelen aan een stel ling waarin wit aan zet is dan aan een waarin zwart begint. Een ob jectieve grond hiervoor kan niet worden aangegeven. Mogelijk speelt hierbij het gebrek aan erva ring een rol. Hoe dit ook zij: Deze keer moet zwart in alle diagramstellingen be ginnen. En U kunt ons geloven: De opgaven zijn er niet makkelijker, maar evenmin moeilijker door! Opgave 2 OPLOSSINGEN Hieronder de oplossingen van opga ven uit de rubriek van 26 lunl. Opgave 1. De oplossing luidt: 1. Pd5l dxfS (Na 1. ,.cxd5 komt 2. De7t en 3. Dxb7 mat. Op I. ..Dh6 volgt 2 Db4 b6 3. Pxb6 en wint. of 2. bS 3. Da5 en wint) 2.Txb71l Kxb7 3. Db4/t Kc8 (Of 3. Ka8 4. Pc7 mat) 4. Pe7t en wit wint de zwarte dame. 2. Hier gaat het ols vols': t. Pd6 Ld7 (Wit dreigde Pf5t zowel als Pxe8) 2. Te7» Kf6 3. Txd7 Ke6 4. Td8 Ke7 5. Pf5t en wint. Opgave 3. Hier kon wit ineens de beslissende klap uitdelen: 1. Pxe5l en zwart gaf het op. Indien 1. LxeS dan 2. Tg8 mat. Of 1. dxeS 2. Txc6 en wint. Als zwart het paard niet slaat wint wit een torent Opgave 3 r A3 a H 'i i A I m m n LJ 1 w n LJ .v M JaL Zwart aan zat won. Hoe? i zet won. Hoe Zwart aan zet won. Hoe Correspondentie aan de heer A. I. Ivens, Frankcnslag 69, Den Haag. Nek-aan-nek Het Scholten-Honig-tornooi blijft de belangstelling trekken. En te recht. Wisselingen aan de kop en stijgende spanning, die een close- finish doen vermoeden. Het gaat erop lijken dat de belangrijke tor nooien steeds meer een gedeelde eerste plaats gaan opleveren. In de regel is Andreiko daar In particu liere wedstrijden niet bij als de wind niet mee zit zonder dat de grootste inspanningen behoeven te worden gedaan. HIJ spaart zijn krachten voor de titeltornoolen en daar is ook wat voor te zeggen. In de tweede groep stevent Metsjenski recht op de overwin ning af. ondanks goed volgen van Jurg. Deze veteraan doet het tot nu toe beter dan De Jong en De Rui ter. die teveel punten hebben ver speeld om als groepswinnaar te eindigen. Deze rubriek willen wij aan de spelers uit de tweede groep wij den. Het is opmerkelijk dat zowel De Jong als De Ruiter slechte en goede prestaties met elkaar laten afwisselen. Toch verrichten zij heel wat denkwerk. Ongetraindheid speelt een grote rol en zo zien wij maar weer dat onze topspelers eigenlijk het gehele jaar in touw dienen te blijven, willen zij interna tionaal tenminste meetellen. Tsjegolew heeft niet voor niets gesteld dat de cracks ongeveer 80 zware partijen per jaar dienen te spelen om aan de top te blijven meedraaien. (1) Zwart: 1. 3. 4. 5. 7. 9. 13. 16 17. 18. 19. 23. 25 Wit: 15. 27. 33. 34. 37. 39/45. 48. Wit verknoeide zijn kansen door 43-38? 17-22; 41-367?. 22x31; 36x27. 25-30; 34x25, 4-10; 15x4, 5-10; 4x15, 19-24, 15x29, 23x41. (2) Zwart: 2. 4. 5, 6. 8. 11. 15y 17/20, 22. 23. 25, 26. Wit: 29, 32/34, 36/41, 43, 44, 45, 47. 49. In deze interessante partij zagen beide spelers heel wat. Wit speel de 40-35 en zwart vervolgde met 4-9. Hij had een kans kunnen wa gen met 19-24, Indien dan 34-40?, 23x34; 30x19, 25-30; 35x24, 20x29; 39x30?, 8-12; 33x24, 18-23; 19x28, 22x31, 36x27, 15-20; 24x15, 4-10; 15x4, 12-18; 4x22. 17x46. Beide spelers toonden ons nog meer mogelijkheden. (3) Zwart; 2. 5, 6. 8. 9. 11. 15 17. 18. 20. 22/26. Wit: 29. 32/4143. 44. 45. 47. Indien zwart hier als laatste zet 19-24 zou hebben gespeeld had wit voortgezet met 49-441 dreigende met schijfwfnst door 34-30 enz., terwijl niet te pareren is 32-27, 22x42; 36-31, 26x46; 38-32. 46x28; 33x4, 24x33; 47x18. Een fraai geheell de Ruiter Harry Nilsson THE POINTI (RCA LSPX-1003) van HARRY NILSSON een door lopend. op muziek gezet verhaal over een merkwaardig landje, waar alles en iedereen een punt (hoofd) heeft, behalve de op een goeie dag geboren Oblio, die ge woon een ronde knikker op zijn romp draagt en derhalve door toedoen van een bloeddorstige graaf dan ook prompt verbannen wordt naar het Puntloze Bos. Ob lio beleeft daar allerlei avonturen en keert tenslotte terug naar zijn dorp. waar hij als held wordt in gehaald. Een en ander is uitste kend te volgen omdat de songs afgewisseld worden met stukken gesproken tekst tegen een muzi kale achtergrond en bovendien een fraai geïllustreerd boekwerk bevattende het „geraamte" van de geschiedenis wordt bijgele verd. Die songs zijn trouwens een hoofdstuk apart. Nilsson heeft een bijna „zomerse" hand van componeren en weet in een so bere. maar uiterst effectieve pro ducing zijn bedoelingen uitste kend over te brengen. Niet teveel franje, geen obligate strijkpartijen (vgl. Elton John), maar simpel en direct, alles precies op het goede moment. Ondanks het feit dat Nilsson net zo'n duizendpoot Is ais bijv. Paul McCartney (producing, com poneren. zingen, vertellen), be wijst hij met deze plaat dat een solistisch gebeuren wel degelijk in de hand te houden valt en niet persé hoeft te „ontaarden' een muzikale banketbakkerswin kel. Graham Nash Aan dat laatste, een nadruk meer op vorm dan op inhoud, maakte ook GRAHAM NASH zich schuldig. Nash, één kwart van het gezelschap CSN Y, is ge woon niet zo'n sterke componist en daarbij ook vokaal nogal aan de magere kant. Op zijn Songs for beginners (Atlantic SD7204) weet hij dat redelijk te verdoeze len door 't inzetten (in de mees te nummers) van een overmaat aan instrumentaal talent (Dave Mason. Jerry Carcia, Dave Cros by etc.) en produktietechnisnhe extraatjes. Het aardigst zijn dan ook de nummers, die wat een voudiger werden gehouden, zoals Simple Man, Wounded Bird. Man In The Mirror en Sleep Song. Tripelconcert Het vermaarde trio Istomin (piano). Stern (viool) en Rose (cello), nam eerder het tripelcon cert op. 56 van Beethoven op, samen met het Philadelphia or kest onder leiding van fugene Ormandy. Er verscheen nu een heruitgave van deze opname op CBS (S.75866), in de serie „Grands interprètes". die van goede kwaliteit is en die tevens is gekoppeld aan een hoogst boeiende weergave van het „Dubbel-concert" voor viool en cello met orkest, op. 102, van Brahms. Laatstgenoemd werk ver scheen ook al eerder, maar'toen aangevuld met een vrij overbodi ge, geïnstrumenteerde versie van de Hëndel-varlatles op. 24 oorspronkelijk voor plano solo eveneens van Brahms. Het Dubbelconcert met name staat er bij deze plaat veel beter op dan bij .de oude versie, waar een en ander nogal wat zweving vertoonde. Mevrouw Christiaanse, Den Haag: „Nauwelijks hadden wij de vreselijke beelden over Oost-Pakistan op de tv gezien, of als eersten liepen verschil lende langharigen met ernstige gezichten naar de kerk en de poneerden hun gave voor de nood in Pakistan. Een bejaarde vrouw struikelde en viel languit op straat. Twee langharige jon gens liepen er snel op af, pak ten haar heel voorzichtig op. spraken haar bemoedigend toe, namen haar tussen zich in en brachten haar naar huis. Dit zijn twee beelden (er zijn er meer te noemen) die aantonen dat wij geen scheldwoorden moeten lanceren van „langharig werk schuw tuig". Vergelijk dat tuig maar liever met de barmhartige Samaritaan. Nu, ik ben niet bang voor de toekomst van de langharigen." „Het regende; er kwam bij ons een jongen met lang nat haar. die iets te koop aanbood. Hij was beleefd en vertelde, dat wat hij te koop aanbood de prijs niet waard was. 'Toch zou ik het fijn vinden als u iets van mij kocht. De opbrengst is voor ons clubhuis, daar moet nodig eens wat aan opgeknapt wor den en we zijn blut'. Deze jon gen was om te zien van een mindere soort, maar innerlijk een beschaafde Jongeman", al dus mevrouw S. in Dubbeldam. „ZIJ die tegen lang haar zijn, moeten wel bedenken dat het mode Is, en wij. die het vroeger met meer bescheiden middelen moesten doen, deden ook graag een beetje aan de mode mee", brengt mej. Beekman uit Vlaardingen in herinnering. „Uitwassen blijven er altijd, maar die vindt je overal. Er zijn er die geen grijze haren meer zullen krijgen omdat ze geen haar meer hebben, die vinden dat er veel tijd in werken gaat zitten en er zo moe van worden dat ze er een onlesbare dorst van krijgen die slechts in het café gelest kan worden met alle gevolgen van dien. Het kan wel eens zijn, als de mode van lang haar en baard weer voorbij Is, dat we de Jongemannen lang zo knap niet meer vinden want er zijn mannen genoeg bij die er niet alleen knapper door wor den maar ook iets aparts er door hebben. Kijk niet naar de kop, maar in de krop!" Mevrouw van N. in Wasse naar heeft er geen goed woord voor over: „Langharigen! Meestal zorgeloos en vuil er bij lopend, slenterend en weinig nuttig werk verrichtend. Studen ten, waar besteden jullie je tijd aan? Rellen maken en vernie len? Als zelfs jongeren op uni versiteiten willen beslissen hoe het moet, hoe kunnen professo ren dat tolereren? Of zou er een minderwaardigheidscomplex achter zitten? Wordt er door opvoeders nog wel eens iets verboden? Weten ouders wat de jongelui uitspoken? Ik hoor de van een jongmens, liever lui dan moe, die slecht leerde, het huls uittrok om met een stel op een oude boot te gaan wonen, en maar pamfletten rond- strooien. Ouders leden er on der. Tot zoonlief in de gemeen teraad kwam. ineens draaiden de ouders om als een blad aan een boom. Geweldig, dèt was hun zoon. Wat een mentaliteit. De appel valt niet ver van de stam maar. zoonlief heeft zijn functie niet lang behouden." Ouders en kinderen zullen er altijd wel verschillende ideeën op na houden, meent mevrouw K., Gorkum. „Toen ik jong was mocht een meisje haar haar niet kort laten knippen. Een christelijk meisje moest lang haar dragen „volgens de bij bel". Onze ouders dwongen zo veel ontzag af dat wij het er zonder toestemming niet durf- den afknippen. Toen moeder overleden was heb ik mijn haar laten knippen, toen had ze er geen verdriet meer van". „Wat er over emancipatie ge zegd wordt in het artikel in uw vorig zondagsblad door dr. J Hendriks geldt evenzeer voor de moderne jeugd", dacht me vrouw Hordijk in Rotterdam. In de aanvang denken ze. dat pro testen nog wat uithalen, maar provo, de kabouters, wie hoort er nog van? Veel zaken, waar we de bijbel met de haren bijslepen, zijn niet religieus be paald. Veel is een sociologisch proces. En soms kan een me ning omslaan in het tegendeel. Wanneer bijvoorbeeld jonge predikanten met een mooie baard en verzorgde lange haardos op de kansel zullen verschijnen en waarom zou den ze niet? dan vindt de goegemeente dat waarschijnlijk een patriarchale verschijning. Het is maar wie wat, met welke pretentie, doet. Ik zie het graag, een mooie kop met haar!" Mevrouw Jonker, Den Haag, woonde afgelopen week een feestelijke uitreiking bij van di ploma's op de technische school. „Veel jongens hadden het gepresteerd om in het raam van de' Mammoetwet twee di ploma's in één keer te halen. Sommigen van hen werden om hun uitzonderlijke ijver ze hielpen ongevraagd en in eigen tijd met allerlei klussen die de school betroffen geprezen door de directeur, bij wie de maan al aardig begint te schij nen. De halfvolwassen mannen begroetten hem met enthousiast gefluit en boèh-geroep, ze wa ren voor 99 pet. langharig, maar beslist niet wérkschuw. Er wa ren ook vakleraren met een aardig lang kapsel, Ik heb zo'n idee dat het dus met die ge vaarlijkheid van lange haren best zal gaan. Las u er ooit één ongeval over? Ik niet, en i ook het Veiligheids Instituut in Am sterdam geeft er bij mijn weten geen waarschuwingen tegen. Lang haar? 't Zal wel los lo- penl" Igor von Percha innt ints< 191 "Waarom zou ik je niet geloven?" vroeg Vera. Ze lag met sloten ogen op bed, terwijl Julia's stem als vanuit de verte tot doordrong en haar prachtige, kleurige beelden voortoverde, herii ringen "Tot ik er op zekere dag genoeg van had", ging Julia verder. maar ineens. Zijn eeuwige jaloezie werkte mij op mijn zenuwen, en in Baden-Baden leerde ik zijn oom kennen. Dat was een aardij oude heer die wist hoe hij feest moest vieren 1 Met alles erop en en Een beetje senielWelnu, op een van die feesten leerde ik kennen, de tsaar. Hij verslond mij met zijn ogenEen knaj man. Zo geschiedde wat gebeuren moest. - Drie jaar", ging zij j Mei een tijdje verder terwijl haar stem plotseling zwaar en verrassi ernstig was geworden, "drie jaar van mijn leven heb ik met hem knoeid. Hij was - een varken. Maar hij betaalde. Als ik datgt onderga, zei ik tegen mijzelf, als ik al datgene mee moet maken hij van mij wil, dan zal hij bloeden. Tot ik genoeg heb om zorgelc gr te kunnen leven. jm v :n h "Ik geloof u", zei Steklow. "Ik weet niet waarom ik het doe^inst kunt net zo goed een van hen zijnVan de andere kant - waari^,1^ zou u het op deze manier proberen? Ik ben een oude man en u w^pez heel goed dat ik geen tegenstand kan bieden. Zij zouden alles watf1^ weet uit mij kunnen ranselen - en zullen dat op zekere dag ook ze%wo doen. Mannen als die daar benedenFjj® Hij keek door het raam naar de vage gestalte van de man in Lig leren jas onder de poort aan de overkant van de straat. De j°^nd| publieke vrouw stond nog naast hem, de man stak een sigaret vty e< haar aan en toen verdwenen zij dieper in de schaduw van de poort. I're^ "Zelfs door de aderen van een Tsjeka-agent schijnt bloed te stf m, men", zei Steklow met een zacht, ^pottend lachje. r"lk "Dat meisje verried mij waar die man zat", zei Alexander Berf^ heim. "En hoe bent u boven gekomen?" "Door die kroeg. In de achtertuin heb ik een raampje van het t penhuis geforceerd." "U kwam nog net op tijd." "Waarom?" "Mijn waardigheid", mompelde Steklow. "Wat gedaan moet w den, moet uit.moed tot waardigheid gebeuren. Een vlucht voor angst zou onwaardig zijn." En toen harder, gedecideCrder: "Ik w niet of Vera von Cosel naar Julia is gegaan. Gaat u er hetn. Ji woont onder de naam van Katharina Arbatowa niet ver hier v daan." Alexander Berckheim keek op zijn horloge. "Het loopt tegen zes uurWaar kan ik haar vinden?" Steklow gaf geen antwoord. Hij staarde naar de straat, waar etfn grote personenauto met geblindeerde koplampen voor was kom rijden. Drie mannen stapten uit. Aan de overkant kwam de TsjeI agent uit de schaduw van de poort, liep de straat over terwijl I onder het lopen zijn jas dichtknoopte. Hij wisselde een paar woorj met de drie mannen en keek toen naar boven naar het raam 1 Steklow. "Het is zover - vlug!" riep Steklow, trok Dr. Berckheim bij raam weg en ging hem voor naar het trapportaal. "Loopt u naar ven naar de derde verdieping. De zolderdeur is open. Rechts c vindt u een kamertje. Schuift u de wasmand opzij. (WORDT VERVC De mogelijkheden zijn bij bridge welhaast onbegrensd. Telkens weer blijkt dat men nog andere mogelijkheden tot zijn beschikking had dan was bevroed. Niettemin, het on verwachte is tevens het aantrekkelijke. Ook al werpt het "nakaarten"dlkwijls eerst een nieuw licht op de zaak. Het praatje achter af kan toch wel leerzaam zijn, zoals in het spel van vandaag overigens te rangschik ken onder "koffiehuis"-bridge maar al le duidelijk bleek. Wij waren daar zelf bij be trokken, en wie schetst onze verbazing ach teraf. Het biedverloop zelfs was trouwens al opmerkelijk. Zuid opende op volgende kaartverdeling met één ruiten: XXX V HBxxxxx O xx X West volgde met drie harten, waarna noord vier klaveren liet horen. Oost doubleerde, zuid herbood de ruiten, en weer doubleerde Oost. De bieding eindigde bij een redoublet van noord. De uitkomst was klaveren voor de aas en noords kaarten ziende, wist zuid het niet meer zo. Gevolg: twee downslagen geredoubleerd, ziet zo'n beste score. Speeit hij in de tweede slag een kleine troef, die via de boer voor de aas wordt en speelt hij dan naar troef vrouw, dan kan de schade tot één down worden beperkt, evenmin suc cesvol dus. De verbazing kwam dus pas achteraf. De eindconclusie was namelijk dat drie sans atout haalbaar lijkt via nauwkeurig spel. Maar een dergelijk eindbod is moeilijk te bereiken, Correspondentie aan de heer B. J.l Burg. Baumannlaan 163c, RotterdanA zeker na het en vooral in dit geval - bod van drie harten. Natuurlijk gaat dri^ ten flink down. maar het gevolg is i bieding voor noord/zuid krampachtiger loopt. Overigens is na dit biedverloop en rrt ze kaartverdeling niet voor de hand liggj sans terecht te komen, temeer niet noord na drie harten in feite wel vier I) ren moet laten horen. Maar goed. wej tegen drie sans met schoppen uitkomeq de aas. Een kleine ruiten terug voor de. Uiteindelijk scoorde zuid negen s| vier ruiten, één klaveren, twee schoppl twee harten. Toch kan ook drie sans Tiei en wel wanneer west een kleintje schL^g bewaard. Immers, na twee' schoppend heeft oost nog vrouw-klein. Dat is voldfns' voor de downslag. Oost en west bfsta daardoor twee slagen in schoppen, éf n< harten, ruiten en klaveren. z\ Toch, zoals men zag, een klein foutj^ voldoende om drie sans te maken. D(' bazing was dus niet geheel gerecirn'< digd, toch blijft attentie geboden oift juiste contract te bereiken. ||en aap lpu OPLOSSING VAN DE VORIGE PUZZEL Hor. I. gekko, 5. kabel, 9. pipet, 13. Aida, 15. rel. 16. moot, 17. v.a., 19. me de. 21. karn, 22. Rr„ 23. ere, 25. regle ment, 28. Poe, 29. leep, 31. rei, 32. eed, 33. peen, 34. snik, 36. leder, 38. slem. 40. deel. 42. dos. 43. prat. 45. al. 47. raad, 49. rein. 50. de. 51. mare, 52. rede lijk, 53. teen. 54. es. 55. meel. 57. Peel. 59. Ee. 80. Deen. 61. ets, 63. Leon, 65. tand. 66. Aneta.- 68. kras, 70. krat. 71. era, 72. ert, 74. Eger. 76. los, 77. plak kerig, 80. ara, 81. os. 82. taak, 83. eelt. 85. O.T., 86. Born. 87. rem, 89. neep. 9t. taart, 92. polis, 93. enkel. Vert. 1. gevel, 2. ka, 3. kim, 4. Oder, 6. ar, 7. bede, 8. el, 9. port, 10. Ion, 11. pt., 12. toren, 14. ader, 16. mand, 18. Are», 20. egel, 21. keer, 22. roem. 24. eend, 26. lied. 27. meet, 28. Peet. 30. pierement, 33. piantlore, 35. Kea. 37. do- lente. 38. Sri. 39. hamer, 41. Laren, 43. pekel. 44. genet. 46. las, 48. del. 43. rijp. 50. Dee. 56. eed. 56. eek. 60. daas, 61. enak, 62. stee. 64. naga, 65. tros, 66. arak, 67. srre. 69. sero, 70. kloet. 71 elan, 73. tien, 75. ratel, 77. part, 78. keel, 79. glee, 62. tor, 84. ten, 86. ba, 87. R.O., 88. mi, 90. pk. INZENDINGEN Oplossingen, uitsluitend op brief kaart. worden voor donderdag aan ons bureau verwacht. In de linker bovenhoek vermelden: „PUZZEL OPLOSSING". Er zijn drie prijzen: een ven 10 en twee van f5. PUZZEL VAN DE WEE KRUISWOORD-PUZZEL f' P. Zl|l er hi len HORIZONTAAL. 1. medicijn (ind.), 5. dierenverblijf, 9. verfbordje kunstschilder. 14. dwaling. 16. niet kunnende spreken, 18. schaapk' 19. drukte. 21. Myth, figuur, 22. achting, 23. scheik. element, 24. nageltje, 26. Royal Navy (afk.), 27. vertaler, 29. zijtak Main, 31. z derij, 32. buitenhaven, 34. meisjesnaam, 35. achten, 37. kolfham slingerplanten. 41. laatstleden (afk.), 42. lokspijs, 43. achting, 45. 46. rivier, 47. Algemeen Kiesrecht (afk), 48. vuistvechter, 50. afzon 52. opening geschoten in vestingmuur, 53. plomp, 55. leeftijd (Fi wand. 57. afbeelding. 60. model, 61. titel (afk), 62. klinknagelt [jg", scheik. element, 65. plaats in Gelderland. 66. wortel. 68. bloem, lengtemaat, 72. leuk. 74. kleine huidopening, 75. waterkering, 76. r e in Limburg, 77. kolf. VERTICAAL. 1. gebergte in Rusland, 2. verbinding, 3. behoefti 6. tasto solo (afk.), 7. onheilaanbrengende godin, 8. aanspreking vi papegaal, 10. telwoord, 11. geelkoper, 12. muggelarve, 13. hard ven, uitstap, 17. laag, 20. lengtemaat in Spanje, 25. leest, 27, twijg, 28. b 30. bretonse zang. 31. eiland van Griekenland. 32. getroffen, 33. 35. een zekere. 36. kasteel, 37. rivier In Ned. 38. wondvocht, 40. jo naam. 41. vreemde munt. 44. priem. 46. woede. 48. plaats in FrU 49. ieder, 51familielid. 52. kantoor. 54. plaats in Zeeland, 56. vor ike godin van de vrede, 58. kneep, 59. schryfkosten, 60. lied, 61ri> Engeland, 63. slaginstrument, 64. coupe, 67. teugje, 69. godin v |de' toorn, 71. chin, lengtemaat, 73. pere.voornaamw. ide

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 14