BISSCHOPPEN IN CONFLICT OVER VLAG BIJ MIS URIEL BIRNBAUMS IDEAAL WERELD ZONDER IDEALEN Discussie over abortus in kerk en parlement Uw probleem is het onze Duitsland en Zuid-Afrika Puzzelhoek BEROEPINGSWERK Een woord voor vandaag Anti-zionistische jood stierf hier als vergeten balling COMMENTAAR Ruimteranij Prinsjesdag Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In tichandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een golden aan postze gel! te worden Ingesloten Vraag: Onlangs kochten we op de markt bij een ons bekende verkoper een paar leren laarzen voor onze dochter op voorwaarde dat we ze als ze niet pasten, rui len konden. Twee dagen later brachten we ze terug omdat ze inderdaad te klein waren, en vroegen om grotere. De handelaar zei dat hij geen grotere had en dat ze overigens niet in de handel waren. Het was de grootste maat in dit genre, zei hij. Bovendien moesten we ons op zijn kennis als vakman verlaten, aldus de verkloper, want ze pas ten wel. Met zeer veel moeite en onder het risico van scheuren kreeg hij ze inderdaad aan. Ik zei toen dat mijn vrouw en ik niet in staat waren het kind de laarzen aan te trekken, laat staan ons dochtertje zelf. Kinderen van tien jaar moeten toch zelf hun schoeisel aan- en uit- kunnen trekken. De handelaar weigerde ons het geld terug te betalen. Noodgedwongen hebben we toen maar een paar pantoffels ge kocht, die vrij duur waren. Voor de rest gaf de handelaar een tegoedbon. Toen ik later een poging deed, de bon te verzilveren, weigerde de handelaar. Ik riep de marirt-% meester te hulp, doch deze slaag-" de er niet in, de man te overre den. Later bleek het dat de pan toffels geen paar vormden, doch van verschillende maat waren.. Waar vind ik nu recht? Antwoord: Helaas is er aan dit geval niets le doen. Door de pan toffels en de tegoedbon te aan vaarden, heeft u alle mogelijk- heid om met enig succes te pro cederen. verloren. Overigens zou den wij dit voor een dergelijk bedrag en gezien de uiterst kleine bewijskansen niet aanraden. Het beste is de bon te zijner tijd voor een aankoop te gebruiken en goed op te letten, dat u krijgt wat u hebben wilt en niet iets anders. Vraag: Is bij het laten bouwen van een premiewoning inkom stenbelasting verschuldigd over de jaarlijkse bijdrage? Antwoord: Inderdaad is daar over inkomstenbelasting ver schuldigd. Vraag: In welk jaar werd Abe Lenstra geboren? Antwoord: In 1920. Van een onzer verslaggevers BONN/PRETORIA Voor stellen van de evangelische bis schop Kurt Scharf inzake de abortuswetgeving in de bonds republiek spelen een belangrijke rol in de oordeelvorming die thans in de bondsdagfrakties der grote politieke partijen gaande is. In Zuid-Afrika heeft de r.k. pries terraad van het aartsbisdom Pretoria bij bisschoppen en protestantse ker kleiders er op aangedrongen, spoedig eer krachtig néé tegen legalisering van de abortus provocatus te laten horen (overigens zonder dat duidelijk is dat die legalisering in Zuid-Afrika op komst zou zijn). (Hoezeer overal de abortus in discussie is, kan ook blij ken uit het feit dat in de evangeli sche akaderr.ie in het Duitse Mülheim een conferentie over dit vraagstuk is gehouden. In de Duitse bondstaat gaat het om de vervanging van strafparagraaf 218 inzake de vruchtafdrijving. In de SPD heersen twee opvattingen. De éne gaat vooral uit van een tijdgrens waarbinnen geen strafbaarstelling meer mogelijk mag zijn, de ander richt zich op de indicaties. De eerste stroming vindt dat een abortus geen strafrechtelijke gevol gen mag hebben wanneer zij binnen de eerste drie maanden door can arts is verricht. De tweede gaat van een veelom'vattende medische indicatie uit waarbij het gezondheidsbegrip, ontwikkeld door de Wereldgezond heidsorganisatie van de Verenigde Naties gehanteerd wordt. De WGO noemt gezondheid: een toestand van li chamelijk, geestelijk en sociaal wel bevinden. Een ernstige bedreiging van de gezondheid in deze betekenis zou abortus rechtvaardigen. Huisarts Overigens wordt vooropgesteld dat de zwangere vrouw eerst door haar huisarts uitvoerig wordt ingelicht. Ook wil men nagaan in hoeverre con sultatiebureaus deze vrouwen in so ciaal opzicht zouden kunnen helpen. Maar die mogen zeker geen beslis singsbevoegdheid krijgen „anders zal er nooit iemand meer heen gaan". De hier op gerichte voorstellen van bisschop Kurt Scharf. geopperd in de landssynode van Berlijn, zijn van grote invloed geweest op de gedach- tenvorming zowel in de SPD als in de CDU-CSU, waardoor een zekere con sensus niet uitgesloten is. In alle fracties wil men nu eerst eens een nieuwe vaststelling van het begin der zwangerschap. Bij de FDP is men van mening dat abortus door een arts of door de zwangere zelf in de eerste vier weken niet meer gestraft behoort te worden. Ook in de tweede en der de rr.aand van de zwangerschap zou de beslissing over een onderbreking geheel aan de vrouw overgelaten moeten worden alleen zouden consul tatiebureaus haar bij de beoordeling ter zijde kunnen staan. Na verloop van drie maanden zou een abortus nog slechts in hoge uitzondering mo gen worden toegestaan omdat dan de bescherming van de ongeboren vrucht voorrang zou moeten hebben. Strafwet faalde Dr. Erich Samson, strafrechtdocent te Kiel, betoogde in een ontmoeting op de Evangelische Akademie te Miihlheim, dat de strafwettelijke maatregelen „ter bescherming van de vrucht der liefde" tot dusver op grote schaal gefaald hebben en daartoe wel het meest ondeugdelijke middel zijn gebleken. Volgens cijfers die dr. Samson ge bruikte is de kans op ontdekking van illegale abortus in de praktijk van het geldende strafrecht hoogstens twee op de duizend en dit bij een jaarlijks geschat aantal abortussen van 300.000. Zuid-Afrika Het, verzoek van de Zuidafrikaanse priesterraad komt hiervandaan, dat deze raad een toenemende tolerante houding ten aanzien van abortus pro vocatus bespeurt. De priesterraad betreurt onder meer, dat de bisschoppen geen com mentaar hebben op berichten in de Zuidafrikaanse pers, dat de medische raad van Zuid-Afrika een onderzoek heeft ingesteld naar de legale aspec ten van abortus provocatus. Ook werd gezwegen toen een groot aantal gynecologen zich publiek uitliet voor verruiming van de huidige wetgeving, aldus de raad. De priesters wijzen op verruiming van de abortuswetgeving in Enge land, Australië en de Verenigde Sta ten. waar zo zeggen zij de kerk te laat heeft ingegrepen. Verschillen de leiders van protestantse kerken hebben instemmend gereageerd op de suggesties van de priesterraad en hun bereidheid uitgesproken om met ka tholieken op dit punt samen te wer ken. Kruiswoord-puzzel Horizontaal1. vreemde munt,4. maat, 9. papegaai. 10. gevangenis, 11. plaats in Gelderland, 12. brede rivier, 14. oorlogs god, 15. arrondissement (afk.), 16. scripsit (alk.), 17. oude lengtemaat, 19. onkunde, 22. vlug, 24. bloeiwi jze, 25. loot, 27. lusthof, 30 water in Friesland, 32. troefkaart, 33. halsdoek, 35. Z. Amer. thee, 37. nevelig, 39. vaarwel. 40. zelfkant, 41. lied. 42. werk stuk. 43. kleurstof. Verticaal: 1. tekengereedschap. 2. peul vrucht, 3. meisjesnaam, 4. masker, 5. sle de, 6. specerij, 7. plaats in Gelderland, 8. overblijfsel, 10. gewoon. 13. bid (Lat.), 14. uitroep, 16. in strijd met, 18. stuk stof. 20. jongensnaam, 21. een zekere, 23. roofdier, 26. rank en smal, 28. buitenhaven, 29. sluiskolk, 31. bons, 34. roe, 36. meisjes naam, 37. deel van het jaar, 38. plaatsje onder Vries,4fl. scheik. element. Oplossing vorige puzzel Hor: 2. label, 7. boter. 8. Eerde.9. smalt, 10. set, 12. end, 13. als, 15. trede, 17. enkel, 19. ei, 20. e.k. 21. Aalst, 24. aleer, 26. rat, 27, aar, 29. rif, 30. malie, 32. adder, 33. ester, 34. stelt. Vcrt: 1. koker, 2. les, a armee, 4. Eelde, 5. Let, 6. Adèle, 10. staar, 11. teelt, 13. akker, 14. slurf, 16. dis, 18. nel, 22. aarde. 23. taart, 24.AriëI,25.Eiger,28.al.30.mes,31.Est. NED. HERVORMDE KERK Aangenomen naar Twisk: dr J. Ka- warman te Driebergen. Bedankt voor Woudenberg: D. v. d. Berg te Huizen; voor Amersfoort: H. A. van Slooten te Nijkerk; voor Nieuwerkerk a. d. IJssel en St Annaland: A. den Har- togh te Ede. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Buitenpost: J. Jonker legerpred. te 't Harde, die be dankte voor Surhuisterveen en Zwa gerveen. Moeilijkheden over gift van Wereldraad aan Westindiërs LONDEN (FPD) Over één van de uitkeringen die de wereldraad van kerken gedaan heeft aan organisaties van en voor onderdrukte rassengroepen zijn achteraf moeilijkheden ont staan. Het betreft een gift van ruim 25.000 gulden aan de West Indian Standing Conference in Londen, een organisatie die de discriminatie van Westindische immigranten in Engeland wil bestrijden. Het geld was in eerste aanleg be stemd voor de aanstelling van een fulltime secretaris en voor een onder zoek naar problemen van Westindi sche kinderen in het onderwijs. Het geld blijkt echter aan andere doelein den te zijn uitgegeven. Men heeft er een propaganda-veldtocht tegen de door de Britse regering voorgenomen immigratiewet mee bekostigd en campagnekosten voor niet-blanke kandidaten bij gemeenteraadsverkie zingen. De directeur van het anti-racisme- programma, B. Sjollema. heeft aan de voorzitter van de Westindische confe rentie, Len Dyke, een brief geschre ven met een aantal „pijnlijke vra gen". zoals Dyke ze noemde. Een er van luidde of er inmiddels een vast secretariaat was gesticht. Dyke had daarop geantwoord dat dit nog niet was geschied en er voorts zijn ver wondering over uitgesproken dat er nu achteraf naar de besteding van het geld was geïnformeerd terwijl bij de schenking ervan geen voor waarden waren gesteld. Zou de we reldraad achteraf de bestemming die inmiddels aan een groot deel van het geld gegeven is afwijzen dan zou de conferentie overigens voor terugbeta ling ervan willen zorgdragen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Murmerwoude en te Zaandam: kand. J. Jonkman te Hil versum. GEREF. GEMEENTEN Aangenomen: naar Enkhuizen: kand. M. J. van Gelder te Zwijn- dredht. Verheug de ziel van Uw knecht, want tot U, Here, hef ik mijn ziel opstaat er in Psalm 86. Hier gaat het om blijdschap. Ook dat is een goddelijke zaak. Zei Christus niet: „Mijn blijdschap geef Ik u'? En toch zit er aan die blijdschap ook een andere kant. God kan alleen de ziel blij maken, als de mens zijn ziel verheft tot God. God kan alleen van ons leven iets maken, als wij ons leven aan Hem schenken. Het één mag nooit los gemaakt worden van het an der. Een discussie over de vraag of God nu eerst tot ons moet ko men of wij eerst tot Hem, zoals er zo vaak in de' kerkgeschiedenis geweest is, heeft eigenlijk geen zin.Natuurlijk zeggen we als gelovige christenen dat we alles van God moeten verwachten. Maar dat houdt tegelijkertijd in dat we alles aan God moeten geven. Wie het een los maakt van het 'ander, maakt in het evangelie het „blijde" los van de „boodschap". Maar als het evangelie njgt meer de „blijde boodschap" is, is het geen evangelie meer. God zegt „Kom", wij moeten komen. God maakt blij, wij moeten onszelf geven. We lezen vandaag: Jesaja 8:22b 9:6. BUENOS AIRES (KNP) In Ar gentinië is bisschoppelijke ruzie ont staan over een mis voor militairen, waar onder meer trouw werd gezwo ren aan de Argentijnse vlag. De als progressief 'bekend staande bisschop van Goya, Devoto, waar de mis gehouden werd, berispte in het openbaar de priester die de mis zon der zijn toestemming had gehouden. De priester werd daarop in bescher ming genomen door de 81-jarige kar dinaal Caggiono, tevens hoofdleger aalmoezenier en door de hulpbis schop van Buenos Aires en assistent- legeraalmoezenier Bonamin. Zij verklaarden dat de mis onder hun verantwoordelijkheid was gehou den en dat toestemming van bisschop Devoto onnodig was. „Het vicariaat werd opgericht door de (H. Stoel in samenwerking met de regering om zorg te dragen voor de spirituele en religieuze behoeften van de strijd krachten en heeft de bevoegdheid om religieu,ze vieringen ten behoeve van de strijdkrachten overal en te allen 'tijde goed te keuren", aldus deze twee bisschoppen. j Behalve een menselijk drama is de dood van de drie Russische ruimtevaarders ook een politieke gebeurtenis. Zowel de Sowjet-Unie als de Verenig de Staten hebben de verovering van de ruimte in belangrijke mate verbonden met hun nationaal prestige. Als gevolg daarvan wordt er bewust of onbewust druk uitgeoefend op technici en plannenmakers om meer te presteren dan verstan dig is. De expeditie in het ruimtestation Saljoet is daar een voorbeeld van. Het ging er om, hoe lang een mens zonder on aanvaardbare gevolgen voor zijn gezondheid in ge wichtloze toestand kan werken. De laatste proef daarover werd vorig jaar gedaan in de Sojoez-9. De kosmonauten Nikolajew en Sewastianow cir kelden bijna achttien dagen rond de aarde, en kwamen in deplorabele toestand terug. De Russi sche ruimte-artsen ontwierpen maatregelen om dit te verbeteren, en zo gingen Dobrowolski, Wolkow en Patsajew de ruimte in met een uitgebreid pro gramma van lichaamsoefeningen, en speciale pak ken om hun spieren actief te houden. De verstandige opzet was nu geweest, de drie mannen net als hun voorgangers na achttien dagen te laten terugkeren, om door vergelijking uit te maken in hoeverre de nieuwe maatregelen aan hun doel hadden beantwoord. Maar de ruimtereis werd zes dagen langer gerekt. En de drie stierven tij dens de gevaarlijkste minuten van hun terugkeer, terwijl hun aan gewichtloosheid gewende lichamen Natuurlijk is het vaststellen van de datum voor de opening van de zitting van de Staten-Generaal, ons parlement, erg belangrijk. Anders had de wet gever deze aangelegenheid niet geregeld in de ge wichtigste van al onze wetten: de Grondwet. En toch: wie anders dan de parlementariërs zelf, een paar door de begroting opgejaagde ambtenaren en de nimmer te benijden parlementsverslaggever zullen er belangstelling voor hebben? Als straks ook de Eerste Kamer akkoord is gegaan en de bur gemeesters plechtig voor hun gemeentehuizen de door niemand verstane wijzigingen zullen hebben voorgelezen zouden wij ver van Den Haag kunnen volstaan met het commentaar: het zij zo. Maar er is toch iets meer. De dag van de opening van de zitting van de Staten-Generaal nu nog de Derde Dinsdag in september, volgens de aan genomen wijziging straks de laatste dinsdag in augustus heeft vanouds de naam Prinsjesdag. Het is eigenlijk jammer, dat deze dag waarop staatshoofd en parlement elkaar ontmoeten, eeen nationale feestdag in ons land is. Waarom niet. zo kan men verder redeneren, de nationale feestdag die wij altijd op de verjaardag van het staatshoofd vieren, laten samenvallen met die Prinsjesdag? Vijftig jaar lang heeft ons land die feestdag gevierd op de laatste dag van augustus de verjaardag van koningin Wilhelmina. Toen zii werd opgevolgd door koningin Juliana is hier door drie of vier maal de gewone zwaartekracht in hun stoelen werden gedrukt. De precieze oorzaak van hun dood is nog on duidelijk. De gissingen bewegen zich tussen een storing in de zuurstofvoorziening (een technisch mankement dus) en het falen van hart of bloeds omloop, dus een medische oorzaak. Zelfs als een technisch defect het ongeluk ver oorzaakte, blijft gelden dat hun ongeëvenaarde verblijf in de ruimte de kosmonauten wel bijzon der ongeschikt maakte om welke storing dan ook op te vangen. Voor de toekomst van de bemande ruimtevaart is deze ramp van een historisch belang dat natio naliteitsoverwegingen achter zich laat. Gezien het juist deze dagen florerende begin van samenwer king tussen Rusland en Amerika mogen we ver wachten dat de uitkomsten van het onderzoek naar de oorzaak op internationaal niveau worden be kendgemaakt. Verder kunnen wij alleen maar hopen dat het lot van de drie Russen niet alleen hun landgenoten tot voorzichtigheid maant. Ook het Amerikaanse ruimtevaartprogramma vertoont immers tekenen van overspanning, van meer willen presteren dan verstandig is. Als voorbeeld willen wij noemen dat van het maangebied waar deze zomer de Apollo-15 moet landen, geen behoorlijk gedetailleerde foto's beschikbaar zijn. en daar de suggestie gehoord als nationale feestdag aan die 31ste augustus vast te houden, zoals Enge land nog steeds de geboortedag van de 19de-eeuw- se Victoria viert als koninginnedag, o.a. omdat die dag zo'n lange traditie heeft en het voor een feest onmiskenbare voordeel heeft in de zomer te vallen. Dat de traditie van de 31ste augustus hier in Ne derland niet is vastgehouden (officieel althans, in heel wat steden van ons land leeft de traditie nog wel degelijk onder de naam Zomerfeest) heeft waarschijnlijk iets te maken met de wens van Wil helmina zelf om zich geheel terug te trekken en dus ook die 31ste augustus minder bijzonder te maken. Maar nu de datum van Prinsjesdag in het nieuws is en wij de mogelijkheid onder ogen moeten zien straks met kleine kinderen de nationale feestdag te moeten vieren in het hartje van de winter (op 31 januari, de verjaardag van prinses Beatrix) is er misschien aanleiding een pleidooi te voeren voor ontkoppeling van de datum van de nationale feestdag en de verjaardag van het staatshoofd. De praktische redenen hebben in dit betoog de doorslag gegeven. Welk principieel bezwaar er zou zijn op Prinsjesdag feest te vieren, wanneer èn staatshoofd èn parlement als bewijs van het even wicht in onze staatsinrichting in het centrum van de belangstelling staan, zien wij niet zo één-twee drie. Door Ben van der Velden Het is een tamelijk verbreid misverstand om te denken, dat anti-zionisme een exclu siviteit is van niet-joden. Nathan Bixnbaum, de man die in de vorige eeuw het woord „zionisme" voor hel eerst gebruikte, enige jaren mei de oprichter van de zionistische m beweging Herzl samenwerkte, zelfs algemeen secretaris van deze beweging was, stierf als een anti-zionistische gevluchte jood in 1937 in Scheveningen. Zijn zoon Uriel Birnbaum, ook als joods vluchteling naar Nederland gekomen, dacht over het zionisme niet anders dan Nathan. Van de in 1956 in Amersfoort overleden dichter-schrijver-graficus Uriel is nu pas een in 1930 geschreven novelle verschenen, waaruit de motieven van onder meer het anti-zionisme van de Birnbaums begrepen kunnen worden. „De redding van de wereld" is een horror-ver- haal, of een anti-utopische novelle, zoals Uriel Birn baum het zelf heeft genoemd. Een jongeman stuit in een steppe op een termietenkwekerij van een be jaarde professor in de biologie. De oude man kweekt reuze-termieten, die de aarde moeten gaan beheersen. Hij is teleurgesteld in de mens, die zijn eigen belang niet ondergeschikt kan maken aan het algemeen belang, het staatsbelang. Dat kunnen ter mieten wel. De jongeman ervaart alle walgelijkhe den van de termietenwereld. „De koning, die ik nu te eten geef, is niet meer dan een soort werkmees ter, die de machine moet smeren en aanzetten; en ook de koningin is geen sentimenteel vrouwsper soon, maar slechts een dappere baarmachine, die de soort in stand houdt", vertelt de professor hem vol trots. „Tien centimeter lang, zo had hij gelezen, kon zo'n koningin in de natuur worden bijna vier meter lang, anderhalve meter dik was deze levende, trillende, vlezige worst. De golvingen die van voor naar achteren door het lichaam gingen, persten aan één stuk door eieren door het lichaam heen naar buiten." \V' Nathan Birnbaum (getekend door Menachem Birnbaum) De jongeman doodt aan het einde van het verhaal zonder enige wroeging de oude professor, die met zijn termietenkwekerij de mensen, die zich niet on dergeschikt willen maken aan het systeem, bedreigt „Dood lag hij naast het bed, de oude professor, geheimraad, excellentie, ridder met ontelbare orde tekenen. Opgelucht ademhalend voelde zijn gast naar het hart van de oude man het stond stil." Uriel Birnbaum was tegen iedere poging tot we reldverbetering, door middel van de techniek of door „verandering van het systeem". Zijn ideaal iwas een wereld zonder idealen. Met pensen zoals die ioor God geschapen zijn met al hun gebreken; mensen die zich nooit willen onderwerpen aan een algemeen staatsbelang. En een hiernamaals dat de verlossing brengt. Materialistisch Het .zionisme was voor Uriel Birnbaum ook een poging van de mensen om de wereld te verbeteren, en hij was er tegen. „Hij was altijd anti-zionist en dat heeft hij niet onder stoelen of banken gestoken. Zo'n staat Israël is niet in de zin van de proféten, het is een materialistische staat. Opa (Nathan) heeft die staat niet meegemaakt, maar hij heeft het zien aankomen, hij was al bang dat het zo'n moder ne westerse staat zou worden. Het is niet het ambt van de joden om daar te gaan zitten en een moder ne staat te vormen. De joden zijn juist geworpen onder de andere volkeren om als gist te werken, om zelf als jood te leven en op die manier naar de verlossing van de mensen te werken", zegt de in Amersfoort wonende dochter van Uriel, Mirjam Birnbaum. Zowel voor Nathan als voor Uriel Birnbaum heeft het op religieuze gronden anti-utopische denken verregaande gevolgen gehad. Uriel Birnbaum stierf in 1956 in Amersfoort als een eenzame, vergeten balling, die in zijn leven grotendeels ellende had ondervonden. Zoals Wim Zaal in zijn boek „Nooit van gehoord" heeft geschreven, brak tijdens zijn begrafenis, op het ogenblik dat de kist de aula van de begraafplaats werd uitgedragen, zo'n plensbui los, dat zelfs daar de weinige belangstellenden het lieten afweten en Uriel slechts door zijn naaste familieleden naar zijn grhf werd gedragen. Nathan Birnbaum stierf minder eenzaam, maar ellendige omstandigheden heeft hij niet minder dan zijn zoon gekend. Hij werd in 1864 in Wenen in een assimile rend liberaal, joods gezin geboren. In 1887 promo veerde hij tot doctor in de rechtswetenschap. Hij propageerde in het in 1893 onder het pseudoniem Mathias Acher verschenen boek „Die nationale Wiedergeburt des jüdischen Volkes in seinem Lan de" het zionisme. Maar later keerde hij de zionisti sche beweging de rug toe, en richtte zich tot het religieuze orthodoxe Oostjodendom. Zoals hij in een in 1919 verschene boekje „Vom Freigeist zum Glau- bigen" schreef, beschouwde hij dit niet als een om mezwaai, maar als een ontwikkeling. Hij kreeg het hele moderne jodendom, het steeds populairder wordende zionisme, tegen zich. Maar toch werd Na than Birnbaum zijn leven lang als een groot joods geleerde erkend; die erkenning is er trouwens nog voor hem. Uriel Birnbaum werd in 1894 in Wenen geboren. Onafhankelijk van zijn vader keerde ook hij zich tot het orthodoxe jodendom. In de eerste wereldoor log vocht hij in het Oostenrijkse leger aan het Italiaanse front, waarvan hij als invalide terug kwam. Voor zijn gedichtenbundel „In Gottes Krieg" kreeg hij in 1921 de toen belangrijkste literaire prijs van Oostenrijk, de Bauernfeldpreis. Maar Uriel, die zijn anti-utopische denken steeds sterker naar voren bracht, „lag" niet goed in de Weense kunstenaarswereld. Hij was zowel tegen het opkomende nationaal-socialisme als tegen het mar xisme. Hij was een voorstander van het behoud van de Oostenrijks/Hongaarse dubbelmonarchie. De jo den waren in deze Habsburgse staat een van de vele minderheden. Na opheffing van de dubbelmo narchie zouden de joden in de nieuw-gevormde sta ten alleen een minderheid vormen, met alle nood lottige gevolgen van dien. Uriel Birnbaums angst is, ioals de geschiedenis heeft geleerd, niet ten onrech te geweest. nnt Uriel Birnbaum (zelfportret uit 1924) Doodgezwegen Om zijn impopulaire ideeën werd Uriel Birnbaun tenslotte doodgezwegen. Zijn boeken werden nie meer uitgegeven, zijn grafisch werk kon hij nie T meer exposeren. In 1939 ontvluchtte hij als jooiJ Oostenrijk. Dank zij een petitie aan de minister vai justitie, ondertekend door onder andere Menno te Braak, Simon Vestdijk, Dirk Coster, P. N. van Eijcl en dr. M. van Blankenstein, werd hij in ons lan< toegelaten. Aanvankelijk had hij veel succes me u tentoonstellingen, die hij hier hield. Maar spoediore brak de oorlog uit en hij moest vijf jaar op ee er klein kamertje in Amersfoort doorbrengen. Ziek e v J ellendig kwam hij uit de oorlog tevoorschijn. Poginej gen die daarna werden ondernomen om iets va iej. zijn poëzie of proza uitgegeven te krijgen (er wei d zelfs een comité voor opgericht) liepen altijd oorr niets uit. Pas na zijn dood verscheen in 1957 eeieel keuze uit zijn gedichten. A Uriel Birnbaums proza, gedichten, maar ook zij )n tekeningen, zijn religieus, anti-utopisch en vaak (a reu „De redding van de wereld") „fantastisch". Urii ivas een groot bewonderaar van fantastische lit<r ratuur. Edgar Allan Poe en Dante waren favoriete voor hem. Hij beschouwde de fantastica,'de grieze^ de horror, niet als een resultaat van iemands onge breidelde fantasie, maar als het produkt van ee Ov realist die geen genoegen neemt met deze „schijrfan, wereld" en die „tekens uit de andere wereld" on >n c vangt. nc Sinds Uriels dood bewaart en ordent zijn dochti jai Mirjam zijn vele nagelaten, nooit uitgegeven werl C De uitgave van „De redding van de wereld" (in 19( ieei in Zwitserland en nu in het Nederlands, met eeGel voorwoord van Friedrich Weinreb, één van Urie Bh weinige vrienden) is voor Mirjam een kleine hoe dat de belangstelling voor de gedichten, de novelle de essays en de tekeningen van haar vader tofl neemt. Uriel zelf heeft zich in zoverre nooit iets vaj het gebrek aan belangstelling voor zijn werk aangaap trokken, dat hij zolang hij kon doorging met dicHmo® ten en schrijven. r w Het tekenen moest hij vlak na de oorlog al stakë het wegens zijn steeds slechter wordende ogen. Hj}nds heeft nooit een concessie aan zijn tegenstanders g«i daan, maar dichtte bijvoorbeeld een kwatrijr waarin hij schreef altijd in gebrekkige omstandii heden te hebben geleefd, maar toch geen socialist zijn geworden, als jood vervolgd te zijn gewee«eprc maar toch ook geen zionist te zijn geworden. Uriel Birnbaum, De redding van de met een inleiding van Friedrich Weinreb nawoord van Wim Zaal, vertaling drs. C. Ame.rongcn-van Straten. Uitg. Dc Arbciderspci] Amsterdam; 90 pagina's, prijs 6.90. rden. ,.aer de werelLyft. inreb en eénoto ■S. C. E. v>kgro

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2