Kwart deel vrijgemaakten buiten verband geraakt '11 Stern contra Spijkerboerl BALANS VAN VIJF JAAR STRIJD Weer meer hervormt theologie-studenten Uw probleem is het onze.... COMMENTAAR Stoutmoedig Malta V redes week van 19-26 september Een woord voor vandaag j R.k. Kerk accepteert vrijmetselaars BOEKENHOEK BEROEPINGSWERK Twee arrestanten ontsnapt uit politiebureau Puzzelhoe UIT DE KERKBLADEN Brieven die niet zijn voorzien Vko naam en adres kunnen niet lo nohand»»llnK worden senomen. Ge- nelmhoudlns Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Pei trlef dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten Vraag: Kan u me iets meedelen over de volgende gebeurtenis uit de oorlog, waarschijnlijk eind 1944? Twee auto's reden achter elkaar op de Walenburgerweg te Rotterdam, van de Schiekade richting Blijdorp. Uit de achtervolgende (Duitse) auto werd geschoten op de voorste. De achtervolgende auto keerde op het toen bestaande pleintje voor de win kels van N.V. de Klerk, „Motorpa leis", N. V. Luyendijk en reed de Schepenstraat in, terwijl steeds ge schoten werd, waardoor een winkel ruit van de N.V. Luyendijk sneuvel de. Wat was hier aan de hand? Wie werden gevolgd en beschoten? Hoe is het afgelopen? Antwoord: Waarschijnlijk zal het moeilijk zijn, iemand te vinden, die hiervan tot in de finesses op de hoogte is, vooral daar de datum ont breekt. We drukken de vraag hier af in de hoop, dat iemand inlichtingen kan verstrekken. Vraag: Als wij wafels bakken, worden ze gauw slap. Hoe komt dat? Antwoord: Wij weten niet van welke bestanddelen u de wafels bakt, maar we kunnen u een goed recept geven, van 500 gram bloem, 500 gr. witte suiker, een ei, een lepel gesmolten boter, iets kaneel of citroenolie en 7Vt gr. gist. De suiker moei in kokend water opgelost worden Houd het beslag dun. Vraag: Hoe komt men aan de uitdrukking op de koffie komen? Antwoord: Op de koffie komei dit wil zeggen: zijn doel niet be reiken of er bekaaid van afko men, betekent letterlijk: ergens komen als het eten al op is. Men kan dus alleen nog maar koffie krijgen die in de boerenwoningen altijd gereed stond. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De kerkstrijd heeft de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) precies een kwart van haar leden gekost. Dat is de Zending conclusie, die, nu de kruitdamp is opgetrokken, zich laat trekken bij de verschijning van de jaarboekjes van de beide partijen. De 274 kerken binnen het kerkverband tellen 84.899 leden, de 92 kerken buiten verband 27.623. Het afgelopen jaar hebben zich niet veel verschuivingen meer voorgedaan. Enkele kerken raakten nog buiten verband, van welke Leerdam (756 zielen) de grootste was. Verder werden in Enschede twee kerken buiten verband ge sticht (samen 1020 zielen) en was er vooral verschuiving in Rotterdam, waar de gezamenlijke kerken binnen verband meer dan driehonderd leden verloren. derde deel niet in staat is om te be roepen). In heel Nederland verloren de ker ken binnen verband netto 1552 leden. Die buiten verband wonnen er 4227, zodat er gezamenlijk toch nog een niet onaanzienlijke groei was van 2675 ofwel 2,4 procent. De gemeenten buiten verband wor den vooral in het midden van het land gevonden, nauwelijks in de drie noordelijke provincies, Noord-Bra bant en Limburg en helemaal niet in Zeeland. Hun grootste dichtheid ligt rond Kampen in hét westen van Zendingsdag NZR Overijssel en op de Veluwe. De bui- tenverbanders hebben slechts zeven gemeenten met meer dan 600 leden: Kampen met 2965, Zwolle met 1494, Wezep met 1212, Bunschoten 1150, Leerdam 756, Schiedam 731 en Wa penveld 701 leden. Alleen in Noord-Holland raakte de meerderheid van de kerkleden buiten verband (56 procent). In Gelderland was dat 47 procent, in Noord-Bra bant/Limburg 41, Overijssel 3Z, 2uid- Holland 28 en Utrecht 24 procent. In Groningen raakte slechts 3 procent buiten verband, in Friesland 2 en in Drenthe 3. op 9 oktober Predikanten AMSTERDAM De door de Ne derlandse Zendingsraad te organise ren z'endingsdag (9 oktober van half elf tot half vier in het Jaarbeursge bouw te Utrecht) zal dit jaar geheel oecumenisch van opzet zijn. iHet hoofdthema wordt behandeld door prof. dr. J. M. van der Linde en prof. dr. J. Verkuyl. Het luidt „Be vrijding in onze tijd" en is gebaseerd op de studies, die in vele landen wor den ondernomen ter voorbereiding van de internationale zendingsconfe rentie, eind 1972 in Indonesië. Er zul len verscheidene werkgroepen wor den gevormd, er worden films ge draaid, er zijn boekentafels en er zijn mogelijkheden tot het ontmoeten van verlofgangers. Opmerkelijk is, dat relatief veel predikanten buiten verband is ge raakt. Binnen verband noteren wij in totaal (emeriti meegerekend) 170 die naren des Woords, buiten verband 91. Dat betekent, dat er binnen verband op elke 499 leden een dominee is en buiten verband één op de 303. De buitenverbanders hebben dan ook maar 20 vacatures, waartegen over een kandidaat en 23 theologische studenten (de meesten studeren in Utrecht of aan de Vrije Universiteit). De binnen verbanders hebben welis waar aan hun theologische hogeschool in Kampen het respect abele aantal van negentig kandidaatsstudenten, maar daar staan 148 vacante gemeen ten tegenover (waarvan circa een Het jaarverslag van de Nederlandse Spoorwegen over 1970 roept tweeërlei gevoelens op. In de eerste plaats moet niet zonder schrik worden geconsta teerd dat het jaarlijks verlies in 1969 van 80 mil joen in 1970 tot 142 miljoen is gestegen. Daarbij moet bovendien worden bedacht dat dit cijfer nog gunstig wordt beïnvloed door rijksbijdragen tot een bedrag van 70 miljoen gulden (op grond van wet telijk aan de NS opgedragen, maar toch niet hele maal redelijk-commercieel te beredeneren op drachten. Aan de andere kant echter mag dit jaarverslag niet de bewondering onthouden worden die het verdient. Die bewondering geldt niet eens in de laatste plaats de keurige typografische verzorging maar zeker ook de uiteenzetting van de overwe gingen die aan de bedrijfsvoering ten grondslag liggen. Helemaal nieu wis dat geluid niet. Al eerder heeft de directie van de Spoorwegen blijk gegeven van een herwaardering van haar taak, waarbij niet primair bedrijfs-economische, maar veeleer sociaal-economische overwegingen het uitgangs punt vormen. Het zou gemakkelijk en voor de hand liggend zijn het hele spoorwegbedrijf uit te kam men en precies te onderscheiden welke taken en welke lijnen winst- en welke verliesgevend zouden zijn. Maar niet alleen zou een dergelijke analyse tijdrovend zijn; er zou ook een stuk niet te ont komen zelfbedrog in zitten, want wie zal ooit uit maken of de aanvoer van reizigers op een niet- rendabele lijn niet precies de winstmarge is van een wei-rendabele spoorwegverbinding? Trouwens: de NS-directie heeft zelf al eerder aanwijzingen voor het denken in deze richting ge- Hoewel het geen lid van de NAVO is, herbergt Malta een eiland van 246 vierkante kilometer, dat ten zuiden van Sicilië in de Middellandse Zee ligt het hoofdkwartier van de NAVO-zeestrijd- krachten in Zuid-Europa. De chef van dat hoofd kwartier, een Italiaanse admiraal, heeft vorige week van het nieuwe Maltezer bewind, de Labour- regering van Dom Mintoff, zijn biezen moeten pak ken. De heer Mintoff heeft er nooit een geheim van gemaakt, dat hij de banden tussen Malta en de NAVO wat al te nauw vindt. Voeg daarbij, dat de Sowjet-Unie volgaarne haar invloed in de Middel landse Zee verder zou uitbreiden, ja, dat er nu al een Russische oorlogsbodem klaarligt om, als het even kan, door Malta te worden verwelkomd en de vraag kan rijzen, of het daar aan de zuid flank van de NAVO niet helemaal de verkeerde kant op gaat. Het antwoord moet luiden, dat de ontwikkelin gen op Malta deze sombere gedachte niet lijken te rechtvaardigen. Neem de uitwijzing van admiraal B'rindelli. Sinds hij, vorig jaar oktober, zich op het eiland vestigde, is zijn optreden weinig geschikt geweest om hem de vriendschap van Dom Mintoff en diens partij te verzekeren. Zo zou hij westelijke regeringen er meermalen op hebben geattendeerd, dat een verkiezingsoverwinning van Mintoffs La- bour-partij de Russen toegang zou verschaffen tot het in strategisch opzicht niet onbelangrijke eiland. Dit was in strijd met wat Mintoff zélf keer op keer had verklaard en het heeft de betrekkingen tussen beide heren dan ook grondig verknoeid (al ont kende Mintoff in een brief aan de Londense Times, dat hij Birindelli voor „Italiaanse fascist" had uit gemaakt). De uitwijzing van de admiraal kan dus worden beschouwd als de vereffening van een rekening, die de vlootvoogd zelf had geopend. Maar al mag Mintoffs houding ten opzichte van geven door een pleidooi te voeren voor het be schouwen van het openbaar vervoer als één geheel; door het aanbrengen van een soort functionele hiërarchie in het geheel. Daarbij is de stads- of regionale buslijn (of de slechts gedeeltelijk renda bele spoorlijn) niet meer dan het verfijnde com plement van het hele spoorwegnet, zoals de spoor wegnet op zijn beurt weer het complement hoort te zijn van een internationaal luchtvaartnet een redenering die logisch leidt tot de noodzaak van de aanleg van een Schiphol-lijn. Deze al eerder door de spoorwegen ontvouwde bedrijfsfilosofie wordt in het jaarverslag-1970 stoutmoedig verder ontvouwd door een verder den ken in de bestuurlijke kaders waarin op het ogen blik nog het hele Nederlandse vervoersbeleid zit opgesloten. In deze bedrijfsfilosofie wij zeggen het niet zonder een zekere bewondering her kennen wij een denkwerk, dat wij eerder van de overheid dan van een door de overheid met zekere concessies begiftigd bedrijf zouden hebben ver wacht. Het is op grond van deze stoutmoedigheid (en mede gezien het toevallig samenvallen van de pu- blikatie van dit jaarverslag en de poging een nieu we regering te vormen) dat wij bij de Haagse poli tici aandacht vragen voor dit vernieuwe pleidooi van een aantal Utrechtse denkers. Het is toch inderdaad te dwaas (ook wij ont lenen de gedachte aan het NS-jaarverslag) dat er wel een rijkswegenplan tot het jaar 2000 bestaat en geen enkele planning op wat langere termijn voor het openbaar vervoer. Birindelli dan niet met zijn instelling jegens de NAVO worden vereenzelvigd, het is waar, dat zijn regering erop gebrand is, Malta's onafhankelijk heid van de NAVO te onderstrepen. Betekent dit, dat ze de NAVO van haar eiland wil bannen? Daar wijst nog niets op. Zeker, Mintoff en de zijnen ijveren voor een herziening van de Brits-Maltezer defensie-akkoorden, op grond waarvan Engeland en de NAVO bases op Malta bezitten. Maar het is de vraag, of ze aan die akkoorden willen dokteren met de bedoeling, de NAVO te verjagen of zelfs maar haar activiteiten op Malta aanmerkelijk te beperken. Trouwens, al zou de NAVO Malta kwijtraken, dan nog kan waarschijnlijk niet worden beweerd, dat ze een onherstelbaar verlies lijdt. De Ameri kaanse zesde vloot heeft in het Middellandse-zee- gebied bases genoeg. Een eventueel vertrek van de NAVO van Malta zou waarschijnlijk pas veront rustend worden, als de opengevallen plaats werd ingenomen door de Sowjet-Unie. Dat zit er echter niet in. De nieuwe Maltezer premier heeft er geen twijfel aan laten bestaan, dat de Russen evenals trouwens de Amerikanen en de Italianen niet op een vergunning voor de vestiging van een basis behoeven te rekenen. De meest waarschijnlijke verklaring van de Mal tezer drang tot onderhandelingen met Engeland is, dat de regering-Mintoff Malta's financiële positie wil verbeteren. Dat mag wel ook, wil Mintoff de verkiezingsbeloften die hij de 400.000 Maltezers gedaan heeft, kunnen nakomen. Op het ogenblik verstrekt Engeland Malta vijf miljoen pond per jaar aan leningen en subsidies en bedragen de Britse militaire uitgaven op het eiland elf miljoen pond 's jaars. Als Dom Mintoff dat bedrag flink kan verhogen door de NAVO nog meer schrik aan te jagen dan hij tot dusver heeft gedaan, zal hij het vermoedelijk niet laten. Beide groepen zijn actief in de zen ding. De binnenverbanders hebben negen missionaire predikanten m het veld: vier in West-Irian, twee in Bra zilië. twee op Curasao en een in Zuid- Afrika (Pretoria). Bovendien hebben zij naar West-Irian drie verpleeg sters, een onderwijzeres en een tech nicus uitgezonden. De buitenverban ders hebben in Natal (Zuid-Afrika) vier zendingspredikanten. Beide groe pen onderhouden verder contacten met Soemba. Hoe fel de kerkstrijd is gestreden, blijkt uit het voorbeeld van de vrij gemaakte gemeenschap, die in volle dig isolement op het eiland Curasao leeft. Sinds vorig jaar bestaan daar naast elkaar twee kerken met elk hun eigen zendingswerk, sociaal werk, werk onder militairen. Ze tel len allebei 54 zielen. Handboek 1971 ten dienste ran de Gereformeerde Kerken in Nederland (onder redactie van prof. J. Kamp huis). Uitgave Oosterbaan en Le Cointre te Goes 5.25). Adressenlijst van Gereformeerde kerken in Nederland. Uitgave Buylen en Schipperheijn te Amsterdam 4,50). DEN HAAG „Vrede! Met alle gewe'd?" is het motto van de vijfde vredesweek, die van 19 tot 26 septem ber wordt gehouden. Rond deze vre desweek zal vanuit de kerken en ac tiegroepen die meedoen aandacht worden gevraagd voor alle vormen van militair en economisch geweld in de wereld. Tevens wordt de vraag aan de orde gesteld, welke middelen voor weldenkende mensen accentabel zijn om dit geweld aan banden te leggen. Het secretariaat berust bij het in terkerkelijk vredesberaad (Celebes- straat 60. Den Haag), waarin de rooms-katholieke. hervormde en ge reformeerde kerken samen met zes kleinere kerken samenwerken. Zon dag 19 september is vredeszondag. Het IKV biedt materiaal en sugges ties voor behandeling van de thema tiek in prediking, liturgie, tentoon stellingen, in de vorm van een vredes- krant, brochures, posters en een spe ciaal cahier over bijbel en geweld. Meer dan in andere jaren wordt de aandacht gericht op het onderwijs. Een acht pagina's tellend informatie blad geeft een overzicht van het vele aantrekkelijke en gevarieerde lesma teriaal, dat inzake ontwikkelingssa menwerking, oorlog en vrede voor handen is. Het IKV heeft ook zelf een onderwijsproject over geweld samen gesteld onder de naam „Een vliegreis naar Oe Thant" met uitvoerig mate riaal over militair geweld in het Na bije Oosten, economisch geweld in Brazilië en rassengeweld in Zuid- Afrika. Behoed mijn ziel, want ik bén godvrezend," staat er fc f 80. Is dat met al te zeer bouwen op eigen geestelijke verdil Bovendien', wie van ons durft dat zo maar te zeggen? We /iLn niet van mensen die geestelijk zo hoog van de toren blazen. t|JJd delijk zegt de catechismus toch maar dat er slechts een „&2}ul van gehoorzaamheid" in een ieder van ons aanwezig is. Okl maar tegen God te zeggen dat wij godvrezendzijn lijkt on Farizeeërachtig. Maar loopt de psalmist wel geestelijk buiten zijn schoene volgt nog een belangrijk zinnetje: „Gij, mijn God, verlos Uw die op U vertrouwt." David bouwt niet op zijn eigen godvr heid. De nadruk valt op de God die hij vertrouwt, aan wie In heeft toevertrouwd. P We lezen vandaag: Jesaja 6 1-13. ROME (KNP) Binnenkort zal de Congregatie van het Geloof in Rome het bes'uit bekendmaken dat rooms- katholieken die vrijmetselaar zijn niet meer geëxcommuniceerd zullen worden. Vrijmetselaars zullen vanaf dat moment voortaan als goede ka tholieken geaccepteerd worden. De laatste jaren is verscheidene malen verzocht om de automatische excom municatie ongedaan te maken. Vrouw-in-ambt op bisschoppensynode? DEN HAAG (KNP) De werk groep „samenwerking man-vrouw in de kerk" zal kardinaal Alfrink vra gen de kwestie van de vrouw in het ambt op de komende bisschoppensy node in Rome ter sprake ie brengen. Dit in navolging van een besluit van het Canadese episcopaat, dit voorjaar, om de bisschoppensynode te verzoe ken alle discriminerende bepalingen in het kerkelijk recht om de traditie ten aanzien van de vrouw te schrap pen en „bekwame" vrouwen te wij den tot het ambt. Stemmen uit Wittenberg (preken, artikelen, brieven enz. van Maarten Luther en zijn tijdgenoten), bundel VII: Loci cormunes of De voornaam ste theologische bewijsgronden, door Philippus Melanchton, vertaald door de gereformeerde emeritus-predikant D. van Dijk te Leeuwarden. Uitg. De Gereformeerde Bibliotheek te Gou- driaan (Z.H.), prijs 3,-. Nachtboek door Bult en L. van Ginkel. Uitg. Boekencentrum, Den Haag, 87 pag., prijs 7,-. „Dagboekjes bestaan er bij de vleet", constateren de samenstellers (twee hervormde wika's, d.i. werkers in kerkelijke ar beid) en daarom komen zij met een nachtboekje: voor mensen die 's avonds of 's nachts (nog) niet (kun nen) slapen en (moeten) waken of wachten. Een verzameling van be knopte, direct aansprekende overwe gingen bij een bijbelwoord, een ge dicht. een recept (je moet aan iets leuks denken, dan slaap je prettig in), een lege bladzij (ruimte voor eigen expressie), een spel en steeds de vloermuis met gezegden als: „Om in spraak te hebben dient u wel tot een uitspraak te komen". Met elkaar: zéér aanbevolen voor op 't nachtkastje thuis of in het ziekenhuis, bij de tele- foonwacht enz. enz. NED. HERVORMDE KERFT Beroepen: Te Bruchem/Kerkwijk en Poederoijen: kand. W. Arkeraats te Ouderkerk a.d. IJssel, te Hooge- veen (toez.): H. F. Venema te St. Jo- hannesga; te Ommen: K. A. Abelsma te Wateringen Hengelo (Gld.): K. J. Kalvenhaar te Vlagtwedde. (N B. In de krant van 26 juni j.l. stond boven de beroepingsberichten van de Ned. Herv. Kerk per abuis: Geref. Gem. in Ned.) GEREF. KERKEN Beroepen: te Leeuwarden: G. H. Gerritsen te Papendrecht. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: té Soestdijk: kand. J. Jonkman te Hilversum. KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant D..rdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie- J. de Berg (voorzitter), H. P Ester, G. J. Brinkman J van Hofwegen. GOUDA Uit het hoofdbureau van politie in Gouda zijn maandag avond om kwart over elf twee arres tanten van 17 en 19 jaar ontsnapt. Zij sprongen uit het raam van een kamer op de eerste verdieping, waar zij ver hoord waren en enkele ogenbliken alleen waren gelaten. Via het dak van een laag gebouwtje wist het tweetal op straat te komen, aldus een mededeling van de Goudse politie. De jongemannen waren zaterdag avond aangehouden, verdacht van diefstal met braak. Een speurtocht van gealarmeerde politiemannen in de omgeving van het bureau had geen succes. DEN HAAG In het studie jaar 1970-'71 zijn in het kerkelijk album van de Nederlandse Her vormde Kerk 639 studenten in de theologie ingeschreven. Dit aan tal is weer hoger dan dat van voorgaande jaren, die reeds overwegend een voortdurende stijging vertoonden. De stijging doet zich aan alle facul teiten voor, maar is vooral in Gronin gen markant. Drie jaar geleden stu deerden in Groningen de minste aan staande hervormde predikanten, maar nu heeft deze faculteit Amster dam en Leiden voorbijgestreefd. Er waren dit jaar in Utrecht 293 studen ten in het hervormd kerkelijk album ingeschreven, in Groningen 145, Lei den 113 en Amsterdam (gemeentelijke universiteit) 88. Bij deze cijfers dient te worden aangetekend, dat de aantallen inge schrevenen geenszins identiek zijn met de veel hogere aantallen studen ten in de theologie aan de respectie velijke faculteiten. Een deel nétste hervormde niet-ingeschrevenen, r u» een ervaringsfeit, laat zich teg^ eind van hun studie inschrijwe betaling ineens van het totale ai,-» schrijfgelden verschuldigde 1 PRINS BERNHARD 60 JAAR Ter celeeenheid van dit hencelUk celieuren slant Oranje munt, van onre sympathieke jarige prins, een 21.6 karaats cedegen gouden penning, gezet met 1 echte DIAMANT. De achterzijde loont paleis Soestdijk, waarboven de ko- ninklijke standaard en de Nederlandse vlag. deze zijn voorzien van kleurrijk, lak emaltle. Diamant A. oOO exempl. gr O 22.8 mm 1 138.— 0.10 K B. 350 exempl. 12^ er O 28 mm 198,— 0.15 E C. 50 exempl. 80 gr O 38 mm A 398.— 0.25 K D. 25 exempl. 60 gr O 38 mm 728,— 0.35 K Tevens nog verkrijgbaar in deze serie KONINGIN JULIANA penning, gezel met 1 echte robijn. 1 ech te briljant en 1 echte saf- A 7 gr 0 22.8 mm 124 B 12V4 gr 0 28 mm 175 C 30 gr 0 38 mm 375 D 60 gr 0 38 mm 675 Alle penningen zijn genummerd en voorzien van eeD garantie verzeke ringsbewijs. Te bestellen bij banken, juweliers en rechtsstreeks bij de ORANJE MUNT OEN HAAG, Lange Polen 5A, Tel. 070 - 64 69 24* Kruiswoord-puzze Haags Horizontaal: 1. bedekt bloeiende pj mV 5. Europeaan,8. militaire titel, 10. slüi onheil, 14. door, 15. waterblaasje, 17. lren 18. lange nekharen van dieren, 20.!€rszJ- met een hengsel, 21. god van de dor Offt 22. bode aan een universiteit, 24. plaar i geest, 26. kever, 27. een der Cycladei en vochtig koud. 31. roofvogel, 32. «•^«ni' waardigheid, 33. bede. 34. vordering'^ Verticaal: 2. kleurstof, 3. zeepwat: hoog bouwwerk, 5. lof, 6. niet gespan» y*11 7. berg, 9. waterloop waarnaar Applet dam genoemd is, 11. eens, 13. soort prtét ri; 15. hoofddeksel, 16. bereide dieren! bép< 18. klap, 19. zandheuvel, 23. hoeveel! 24. sneeuwschaats. 25. snuiftabak, 2i vier, 28. grote bijl, 30. honingdrank) huisdieren. t f «»i Oplossing vorige puzzel sol lam Hor: 1. tras, 4. pok, 7. kram, 8. lt ratel, 11. nar, 12. eland, 14. ka, 15. Irt Dfi A.K., 17. Reims, 19. Dee, 21. Eelde, 23. ij 24. Neer, 25. lel, 26. Asen. pj Vert: 1. tra, 2. raté, 3. Amelie, 4. parit va oma, 6. karakter, 7. krokodil, 10. larven O] namens, 17. reel, 18. slee, 20. Ede, 22. de^ Ve -zak el lerech n lasl ƒ8.47 In Militia Christi, het blad van Kerk en Vrede, is de Amsterdamse hervormde jeugdpredikant E. E. Stem druk doende. Om te beginnen vervolgt hij in dit blad zijn destijds in ons blad begonnen polemiek met dr. J. 'J. Buskes naar aanleiding van diens recensie van het proefschrift van ds. H. Wiersinga over de verzoe ning. Verder schrijft ds. Stem con tra zijn collega A. A. Spijkerboer, de Amsterdamse hervormde studenten predikant. Ds. Stern vindt het „fun damenteel onjuist" wanneer ds. Spijkerboer stelt dat het gevaar dat de jongeren bedreigt dit is: dat zij de consequenties van het evangelie aanzien voor het evangelie zelf en dat daarmee het evangelie zelf niet meer in hun gezichtsveld verschijnt. Dr. Stem stelt hier in Militia Christi het volgende tegenover: „De samenhang tussen het schep pen van de geestelijke voorwaarden voor de gehoorzaamheid aan de ge boden van Gods koninkrijk en het teweegbrengen van de sociale struk- tuurveranderingen die tenuitvoer legging van die geboden met zich meebrengt, is een veel lossere sa menhang dan de onlosmakelijke lo gische samenhang tussen $en stel ling en haar konsekwenties, of: een beginsel en rijn konsekwenties. Door het evangelie en de sociale verande ringen te vatten in het schema: be ginsel en konsekwenties, is reeds in de probleemstelling het sociaal-poli tieke karakter van het evangelie verloochend en door een denkpsy- chologisch karakter vervangen: alsof het evangelie een soort a priori zou zijn waaruit dan de revolutie van zelf volgt voor ieder die het juiste uitgangspunt deelt. Het evangelie is echter geen uitgangspunt maar een kulturele wereldrevolutie, omdat het een mededeling is betreffende een op handen zijnde verandering van regime die niets onveranderd zal la ten: „Het Koninkrijk Gods is nabij gekomen". Terecht heeft Noordmans er in zijn boekje „Zondaar en bede laar" op gewezen dat de vergeving der zonden een konsekwentie van dit regime is waar de zondaar van profiteren kan, evenals de genezing van ziekten en de herverdeling van voedsel konsekwenties zijn waar zieken en hongerigen speciaal belang bij hebben. Vraagt men mij: hoezo, jij spreekt toch ook van konsekwenties, waar zit dan je verschil met ds. Spijker boer? Dan is het antwoord: in dat gene wat ik onder evangelie versta: de aangekondigde politieke wijzigin gen. Daaruit vloeit óók voort dat met morele veroordelingen geen macht meer te verwerven zal zijn en, dien ten gevolge, onder schuld gevoelens niemand meer gebukt zal behoeven te gaan. De bezwerende li turgische verkondiging van de ver geving der nooit bij name ge noemde! zondaar is een hypokriet surrogaat daarvoor, zolang de kerk moralistisch te werk gaat, en tracht macht te ontlenen aan het bedrei gend karakter van oordeelvellingen over mensen". Tot zover ds. Stem. iele en Hij zal dat blijven doen totda denP Dag van de volkomen kennis k me) boete Waar het mij om gaat is rech Waarom kunnen we niet eenvoi blij zijn dat weer nieuwe dingen, ons afkomen, die ons opnieuw het denken zetten? En ook als het met die nieuwe dingen niet <DEN (kunnen) zijn (en dat is volkortfr legitiem!), moeten we dan dadék eer om „handelen" van de synode Tnde gen en beweren dat zulke dirfcelijki niet geleerd mogen worden?" leiden In Hervormd Nederland gaat j^'&e L. IH. Ruitenberg in op de gesij ,kt j leerde hoge gemiddelde leeftijd de leden der gereformeerde syr (predikanten gemiddeld bijna jaar, ouderlingen ruim 63, diake bijna 57). Ds. Ruitenberg: wa-v( :rste s reet IV-llUCiQ ;zien de wijze r de gereformeö vermijdelijk dat 'OOI Ook elders gaat de discussie over het proefschrift van dr. Wiersinga over de verzoening voort. In Het Noorderlicht, het contactblad van wijkgemeente D van de gerefor meerde kerk te Haarlem-Noord, is ouderling drs. H. L. Luirink uitvoe rig met de zaak bezig. Uit zijn ver haal twee fragmenten: „De V.U. durfde het aan iemand die zo de centrale vragen aanpakt, bij prof. Berkouwer te laten pro moveren! De tijd van de belijdenis als (af)gesloten systeem is voorbij en we mogen als mondige gemeente een beetje meedenken. We zien nu veel scherper dan vroeger dat met de af sluiting van de Bijbelcanon niet te vens het werk van de Heilige Geest is geëindigd. Die Geest doet nog aan begenadigde mensen (een genade, ja, maar ook wat een verantwoordelijk heid!) nieuwe, onvermoede dingen zien, schatten uit de bijbel halen waarvan we niet hadden gedroomd het is, gezien vergaderen van synode, haast onvermijdelijk dat'OOI' leen die leden bereid gevonden u(DEN den, die over hun tijd vrij besefte ken. Ambtenaren in overheidsdifc en christelijke organisaties kunT iets beter verlof krijgen dan an(^ werkenden. Maar dan is het voir van keuzemogelijkheden haast leeg. Gelukkig komen er niL huisvrouwen bij. Is het erg? Zijn 65+mensen i der intelligent, minder fit, dan i 30-jarigen? Neen, niet per definp1 Maar ik spreek uit ervaring, al£ zeg, dat 65-plussers de last vanr varing en herinnering (vooral r laatste!) méédragen. Die last wc1^, dl pas lichter, als ze in een voortdune aan de confrontatie leven met jonge/*!™33 die weliswaar minder herinner^501" hebben, maar met rr.éér verwachrls 'c kunnen leven. >een Het is onvermijdelijk, dat ooi kerkelijke leidinggevende orgi zó gaan werken, dat een bret spreiding van leeftijden mogi wordt. De afstand tussen de gen« ties is groter dan ooit tevoren. Trouwens: de discipelen ronc Jezus waren zeker geen rusten! Het leeftijdsgemiddelde der Ti ven is nooit geregistreerd. Maar I zal dichter bij de 23 dan bij ddSTGE gelegen hebben." Ijnlanc M.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2