SGP-jongeren willen meewerken
aan politieke hergroepering
HELDRINGSHUIS VOO
EX-DRUG GEBRUIKER
Ik moet vrolijk begraven worde
krant van
FORMAAT
Britse bisschop voor
voetbal op zondag
Biesheuvel
Pleidooi voor maximale samenwerking met GPV
Puzzelhoek
Fractie van minstens zes
man was mogelijk geweest
Inspraak
bij preek
Historisch
COMMENTAAR
Record
verkoop
Ibo-bijbels
BEROEPINGSWERK
Een woord voor vandaag
Tot Heil des Volks richt centrum op
kh
UIT DE
KERKBLADEN
lis
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal1deel van een schip, 4. re
gel, 7. steppe, 10. metalen staaf, 12. bouw
land, 14. baan voor balspel, 15. boom, 17.
plaats in Gelderland, 18. woonboot, 20.
meisjesnaam, 21. niet dezelfde, 22. stuk
stof, 24. noorse god, 26. plechtige gelofte,
27. tijdrekening, 29. touw om iets vast te
maken, 31. vervoermiddel, 33. baljuw, 35.
kamhagedis, 36. bloedhuis, 37. grond
soort
Verticaal: 1. ongegist vruchtesap, 2.
oogziekte, 3. houten vat, 4. zwaardvis, 5.
pookijzer, 6. Ierland, 8. ik (Lat.), 9. water
kering, 11. truck met oplegger, 13. netelig,
16. bereide dierenhuid. 19. hoofddeksel,
20. papegaai, 23. meisjesnaam, 25. Eng.
gewicht 26. vulkaan, 27. nauw, 28. meis
jesnaam. 30. evenzo, 32. Europ.eaan, 34.
moerasvogel.
Oplossing vorige puzzel
Hor.: 2. stomp, 6. ss.,8. Rt., 10. era, 11. sta,
12. Ars, 14. krater, 16. meel, 17. mier, 18.
eer. 19. Born, 21. prat. 23. get 25. gein, 26.
Leda, 27. kantig, 29. Lea, 30. ent, 31. Eem,
33. nr., 34. as, 35. Ariël.
Vert.: 1. kramer, 3. te, 4. ork, 5. fnarmot
6. ster, 7. sar, 9. tree, 11. stengel, 13. ser
pent, 15. air, 19. banier, 20. staart 22. rit,
24. eden, 25. gans,27. Kea,28. gei,32.me.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM SGP-jongeren betreuren het, dat er momenteel
niet meer samenwerking mogelyk is tussen hun party en het Gere
formeerd Politiek Verbond. Zy streven verder naar contact met al
len, die al dan niet georganiseerd een hergroepering zoeken in
gereformeerde zin.
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman
J. van Hofwegen.
Dit blijkt uit het zojuist verschenen
nummer van „Onderling Kontakt",
het orgaan van het landelijk verband
van staatkundig gereformeerde stu
dieverenigingen, dat zich in enkele
jaren ontwikkeld heeft tot een van de
grootste politieke jongerenbladen van
ons land.
De redactie schrijft, dat het blad
zich geheel wil inzetten voor een zoe
ken naar wegen, die kunnen leiden
naar samengaan van wat bij elkaar
hoort.
Waar met het GPV samengewerkt
kan worden, moet samenwerking ge
zocht worden. De redactie vraagt om
een commissie, die zich gaat bezinnen
op wat beide partijen verenigt. Wat
ons scheidt, is langzamerhand genoeg
bekend, vinden deze jongeren.
Een lijstbinding met het GPV bij
de jongste verkiezingen zou minstens
zes zetels hebben opgeleverd, en
waarschijnlijk meer, als we meereke
nen dat deze samenwerking brede
sympatie zou ondervinden." Het blad
juicht het daarom toe, dat de heer
Jongeling onlangs gezegd heeft, dat
het GPV zich gaat bezinnen op zijn
exclusief vrijgemaakt karakter.
Daarnaast willen de SGP-jongeren
contact met allen, die al dan niet ge
organiseerd een hergroepering zoeken
in gereformeerde zin. In dit verband
betreurt de redactie het. dat de AR-
jongeren rond het blad Konkreet
..uiterst schriel en teleurstellend"
reageerden op een verzoek van On
derling Kontakt om de mogelijkheden
tot samenwerking na te gaan.
Voorkeursactie
„Onderling Kontakt" uit verder
scherpe kritiek op de verontrusten
ter rechterzijde van de SGP, die bij
de jongste verkiezingen een voor
keursactie hebben gevoerd voor ds. F.
Mallan te Gouda. De kern van de
kritiek van deze verontrusten is, dat
er in het optreden van de SGP-
woordvoerders de laatste jaren een
verschuiving merkbaar zou zijn van
het principieel getuigenis naar meer
aandacht voor praktische politiek,
met daarmee verbonden de erkenning
van de noodzaak van compromissen.
Volgens de SGP-jongeren is hier
sprake van „een fundamenteel ver
schil van inzicht over de vraag wat
politiek eigenlijk is." De verontrusten
maken een valse tegenstelling tussen
beginsel en praktijk. De Tweede ka
mer is geen zendingsterrein.
Het blad verwijt de verontrusten
„schijnheilige methoden". Speciaal
richt de kritiek zich op een rond
schrijven van de heer J. Boeder te
Ede, die „Onderling Kontakt" onder
meer verwijt, dat het soms de nieuwe
vertaling gebruikt, advertenties voor
de EO opneemt („Het tekent de geest
van deze groep binnen de SGP, die
ons en onze kinderen blijkbaar aan
de kijkkast van de duivel wil verko
pen", aldus de heer Boeder), en dat
het scribenten van buiten de partij
aantrekt.
EO-advertenties
De redactie geeft gaarne toe. dat zij
achter de doelstellingen van de Evan-
Van onze correspondent
WAHLW1LLER In de Lim-
burgse dorpjes Wahlwiller en
Nyswiller krijgen de parochia
nen preekinspraak. Pastoor Mul-
lenders heeft in zijn parochie
blaadje aangekondigd, dat hij
zijn preek enige dagen van te
voren in het blaadje zal afdruk
ken. Wie het met de tekst niet
eens is, kan zich met hem in
verbinding stellen. Zijn de be
zwaren gegrond, dan wordt de
preek gewijzigd of gaat niet
door.
Bovendien wil pastoor Mul-
lenders de nog te formeren pa
rochieraad het recht geven om
uit te maken wanneer, hoelang
en in welke vorm de kerkdien
sten tijdens de weekends moeten
worden gehouden.
(Van een onzer verslaggevers)
LONDEN De anglicaanse bis
schop van Coventry, dr. Cuthbert
Bardsley. heeft zich de verontwaardi
ging van vele Britten op de hals ge
haald, door als voorzitter van „Co
ventry FC" het verzoek van deze
voetbalclub te steunen, om eens bij
wijze van proef op zondag te mogen
spelen.
Volgens de bisschop laat zich het
bijwonen van een wedstrijd op zon
dagmiddag goed met kerkbezoek 's
morgens combineren.
De vereniging voor zondagsheili
ging heeft de bisschop in een open
brief geadviseerd, „ernstig te overwe
gen om óf het bischopsambt óf het
voorzitterschap van de voetbalclub
neer te leggen."
Het verzoek van Coventry FC is
overigens afgewezen.
(Vervolg van pagina 1)
De commissie-Van Veen heeft ver
der voorgesteld: aan Algemene Zaken
wordt toegevoegd de verantwoorde
lijkheid voor de begrotingshoofdstuk
ken Huis der Koningin en hoge colle
ges van staat en het kabinet der Ko
ningin. Deze zaken vallen nu onder
Financiën en Binnenlandse Zaken;
aan Binnenlandse Zaken worden toe
gevoegd de civiele verdediging, het
opperbeheer van de politie (nu nog
onder Justitie, voorzover het de rijks
politie betreft) en het nieuw te vor
men bureau interdepartementale
taakverdeling.
Volgens de commissie-Van Veen
moet het landbouwonderwijs worden
ondergebracht bij Onderwijs en We
tenschappen. Dit departement moet
ook de stichting Nederlandse Onder
wijstelevisie van CRM overnemen.
Een ander idee is, de bijstandswet
van CRM naar Sociale Zaken over te
brengen. Het is nog niet bekend, in
hoeverre in de formatieperiode beslis
singen zullen worden genomen over
de structuur van defensie.
Gistermiddag en -avond heeft for
mateur Biesheuvel de vijf fractie
voorzitters afzonderlijk gehoord over
hun wensen ten aanzien van de be
zetting van de departementen. In die
gesprekken zijn ook personen ge
noemd, die de partijen als ministers
willen rien. Vanmorgen zou het ge
sprek over de taakverdeling van de
departementen worden voortgezet.
Formateur Biesheuvel, die gisteren
als fractieleider van de ARP is opge
volgd door mr. Aantjes, verklaarde
enige vrijheid te willen hebben te
genover de fractievoorzitters. Hij be
hield zich het recht voor zonodig
„knopen door te hakken".
De Britse EEG-onderhandelaar Geoffrey Rip-
pon heeft het nu bereikte akkoord met de EEG-
ministers over Engelands toetreding begroet met
de opmerking „Het is een historische dag voor
Europa". Dat hij deze uitdrukking gebruikt, be
wijst een groot vertrouwen in de afloop van de
stemming in het Britse lagerhuis. Men kan zich
van Rippon nauwelijks voorstellen, dat hij het
risico zou willen lopen, om met die opmerking in
het hemd te staan, wanneer eerlang het Lager
huis zijn goedkeuring aan de toetreding zou ont
houden.
Waar haalt hij die zekerheid vandaan? De
vrees bij de Engelse consumenten voor een stij
ging van het prijsniveau, de manifeste afkeer in
de Britse vakbeweging van een „Europees kapi
talisme" en alle nationalistische gevoelens die
zich daaromheen groeperen, maken duidelijk, dat
er op het thuisfront nog wel slag geleverd moet
worden. Maar Heath heeft met Rippon geen
wereldvreemde figuur naar Luxemburg gezonden
en deze moet wel zekere gronden hebben om te
vertrouwen, dat het gesputter tegen Engelands
toetreding geen al te doelbewuste oppositie is,
die het willens en wetens op een breekpunt laat
aankomen.
De houding van Wilson kan men in dit opzicht
„duidelijk onduidelijk" noemen. Het vertrouwen
van Rippon zou dan ook wel eens kunnen voort
komen uit zijn overtuiging dat de meeste tegen
standers toch niet de verantwoordelijkheid op
zich willen laden voor een buiten de EEG blijven
van Engeland.
Naar aanleiding van de vorige onderhande
lingsronde werd op deze plaats al opgemerkt, dat
in de besluitvorming binnen de ÉEG de parle
mentaire democratie ver te zoeken is. En het is
bevreemdend dat uit het land met de oudste par
lementaire traditie op dit punt geen duidelijker
garanties worden gevraagd. Het parlement van
een land dat er buitenstaat, zou op dit punt meer
kunnen doen dan de parlementen van die landen
die al in het schuitje zitten. De bekende angel-
saksische zegswijze „no taxation without repre
sentation", geen belasting zonder vertegenwoor
diging, zou hier bijzonder toepasselijk zijn. Als
die voorwaarde vervuld zou worden zou men de
dag van de Britse toetreding pas werkelijk een
historische dag kunnen noemen.
gelische Omroep wil staan. Zij kan er
ook niet aan voorbij, „dat uit rechts-
kerkelijke kringen, waaronder ook de
Gereformeerde Gemeenten en de Ge
reformeerde Bond, aan bestuur en
programmering van deze EO een bij
drage wordt geleverd. Zij vreest, dat
een niet duidelijk gefundeerde weige
ring van de EO-advertenties een poli
tiek effect kan hebben in de zin van
afstoting van delen van de Gerefor
meerde Bond, die hun sympathie aan
de SGP gegeven hebben en, naar in
de huidige situatie te verwachten is.
in de toekomst nog in aanmerkelijk
grotere mate zullen kunnen geven.
Toch heeft de redactie aan het be
stuur van het landelijk verband be
loofd1, rekening te zullen houden met
diens wens. dergelijke advertenties
niet meer op te nemen.
Do SGP-beginselen mogen niet als
het talent in de gelijkenis in de aarde
begraven worden. De praktische toe
passing roept echter enorme politieke
en theologische vragen op. „Onderling
Kontakt" pleit daarom voor verdere
discussie en bezinning.
„We moeten ons ervoor hoeden het
„pakje met beginselen" van generatie
tot generatie door te geven met het
touwtje eromheen. Onze kinderen
moe van allerlei simplistische oplos
singen konden het dan wel eens
openen, om niets anders te vinden
dan een stukje platvloers fascisme,
dat de politiestaat predikt."
De SGP-jongeren tonen zich duide
lijk teleurgesteld in de nieuwe SGP-
krant, het Reformatorisch Dagblad.
Zij verwijten deze krant kleurloos
heid en een zich laten leiden door
dictatuur van abonnees. Zo onthield
het Reformatorisch Dagblad zich van
een positiebepaling inzake de me
ningsvorming rond de vaccinatie,
„waardoor predikanten en anderen,
die zich op pastorale wijze in deze
moeilijkheden gemengd hebben, al
leen bleven staan." Het opportunisme
van de nieuwe krant gaat volgens de
jongeren zover, dat „zelfs positief ge
schreven is over de Boerenpartij".
AMSTERDAM De bijbelgenoot
schappen hebben vorig jaar begroot
dat de Ibo's van Nigeria dit jaar on
geveer 29.000 bijbels zouden kunnen
gebruiken; de eerste drie maanden
van het jaar hebben bewezen, dat de
ze schatting er ver naast was. In de
maanden januari, februari en maart
werden er al 18.000 bijbels verkocht.
Het opvallende daarbij is dat de ver
koop via de boekhandel weer zo goed
op gang is gekomen. Het economische
leven lijkt zich te herstellen na de
burgeroorlog van enkele jaren gele
den.
Wat op het ogenblik bijzonder op-
valt is dat er ook zoveel aanvragen
voor Ibo-bijbels binnenkomen uit het
noordelijke gedeelte van Nigeria.
Voor 1966 beheersten de Ibo's in dat
gebied de economie. Onder bloedige
verliezen werden zij door de Haussa's
verdreven. Nu langzaam maar zeker
de situatie zich in Nigeria herstelt
beginnen de ibo's zich kennelijk weer
te vestigen in noordelijke steden zoals
Jos, Gombe en Kano.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Heerjansdam: D. W.
Koelman te Geldermalsen te Rand
wijk en te Veen: kand. W. Arkeraats
tê Ouderkerk aan den iJssel.
Beroepbaar: kand. W. D. Harleman,
Spoorsingel 92. Vlaardingen.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Domburg-West-
kapelle kand. G. J. van Butselaar te
Amsterdam.
Beroepbaar: C. M. Overdulve, miss.
pred. in Roeanda, Nieuwe Englhan 3,
Bussum (wegens studie kinderen).
GEREF KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen naar Katwijk-Valken
burg: Th. Hoff, en pred. te Drachten.
Bedankt voor Scheveningen: B. de
Vos te Ten Boer.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Haarlem en te Slikker
veer: kand. M. J. van Gelder te
Zwijndrecht te. Barneveld, Benthui
zen, Goudswaard, 's-Gravenzande,
Her kingen, Kruiningen, Leerdam,
Melissant, Nieuwerkerk. Ouddorp,
Poederooijen, Terwolde, Uddel en te
Wolfaartsdijk kand. J. Koster te
Yerseke.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Beroepen te Groot Ammers: kand.
A. van den Berg te Gouda.
OUD GEREF. GEM IN NED
Beroepen te Doom: kand. A. van
der Meer te Oosteriand.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Aangenomen naar Winschoten-
Oude Pekela kand. J. Schotanus te
Amersfoort.
Als God de psalmist zal helpen, zingt hij: „Dan zullen wi
volk, en de schapen die Gij weidt, U voor altoos loven,
slacht tot geslacht uw roem verkondigen."
Dat zijn grote woorden. Ongetwijfeld meende de zanger
zong. En toch? Een oudere christen zou vast zijn wenkbi
fronsen, als hij zijn buumtan zo hoorde zingen. Misschien
wel zeggen„Man, man, pas toch op. Je bent bezig ovérgeestel
worden."
Maar de psalmistspreekt niet vanuit zichzelf. Elders in de
men vinden we vaak genoeg dat typisch christelijk realismt
werkelijk God gezien heeft, heeft ook zichzelf gezien. Di
nimmer meer hoog tegen zichzelf op. Maar dat is slechts
kant. We kunnen ook 'en dat doet de bijbelzanger
van uit Gods heil. In zijn zin mogen we het woordje „Dai
vergeten. Hij zegt niet dat hij zomaar God zal loven,
„dan" zal hij God loven, vanuit Zijn heil, Zijn redding. Ui
zelf falen we altijd en moeten we maar heel 'nederig sprekei
onze toekomst. Uit Hem mogen we heel hoog gestemd sj
Dat is niet overgeestelijk, dal is geloofsrealisme.
We lezen vandaag: Filippenzen 3 1—9.
JJEMMEN De voormalige hervormde pastorie in het Betuwse
dorp Hemmen, in de vorige eeuw bewoond door Otto Gerhard
Heldring (de man van de Heldringstichting te Zetten) wordt
straks ingericht als een centrum voor ex-druggebruikers van de
Amsterdamse vereniging tot Heil des Volks. Het centrum zal begin
september worden geopend.
«DEI
idsbi
nem
zijn
leulit
hts e
artic
de t
besl
dit
Direkteur J. J. Frinsel van Tot Heil
des Volks: De pastorie moet worden
gezien als een verlengstuk van het
service-centrum voor druggebruikers,
dat de vereniging thans in de Jor-
daan beheert.
Hemmen is 'bedoeld als een nieuw
begin voor jongeren die positief wil
len afrekenen met druggebruik.
In de buitenlucht
Er is een dagprogamma, met onder
meer werken in de buitenlucht. Het
werk zal worden geleid door Bart
van Empel en zijn vrouw. Van Empel
was destijds schipper van de „Youth
for Christ-boot" in Utrecht.
Deze heeft het vervallen gebou
zorg laten restaureren. De hee
Bemmel heeft er overigens nje
in kunnen wonen: hij overleei
nadat hij zich er gevestigd had.
tichti
rastoraal centrumémri
irkza;
In 1967 werd het huis een oesting.
nisch pastoraal centrum, gelei irig j
ds. A. F. L. van Dijk, die t( ntra
secretaris was van de retraitecc elt b
vorm van revalidatie is gei ilegei
Amerikaanse praktijkervaring, n voo
mfen is overigens niet alleen b ctivil
voor ex-verslaafden.
De oude pastorie van Heldrii
1952 gekooht door de hbs-direc
lands
ijn e
leenti
n tol
>ep
De voormalige pastorie van Hemmen.
A. van Bemmel, een bemiddel stie.
sie van de hervormde kerk.
De echtgenote van de hee
Bemmel had de pastorie name
beschikking gesteld voor dit i
(via een inmiddels opgericht
riaan van Bemmelstichting).
Daarmee handelde zij in
van haar man, die grote belai ^èsi
ling had voor bezinnings- en r6resuj
werk en ook van plan was gt
zijn fraaie behuizing daarvoor
of andere manier dienstbaar 1
rijn. alle
Andere vormen van (kerke)
hebben echter de retraite naeze
achtergrond gedrongen, en nu oeP
een nieuwe bestemming voor d ™er
torie-van-Heldring gevonden. Z1£ 1
elle i
TERNEUZEN De 3ll*?itu
HulstenaarJ. P. Vogel is om eid
ven gekomen, toen hij nabij Asi Pr
grote snelheid een vrachtauto ifen k
de en daarbij slipte. Zijn auto
in een sloot terecht.
EINDHOVEN De 35-jarid
van Weizen is met zijn bromff^htj
botsing gekomen met een pei
auto en overleden.
mi
Ds. A. H. van den Heuvel van de afdeling
communicatie van de wereldraad van kerken
heeft een paar jaar geleden zijn eigen begra
fenis geregeld. „Dat was naar aanleiding van
een afschuwelijke dienst waarin een van mijn
gestorven vrienden werd herdacht", vertelt
hij in het maandblad Voorlopig (evangelisch
commentaar bij de tijd). Ds. Van den Heuvel:
„Ik heb beschreven, dat ik vrolijk begraven moet
worden, waarbij in de dienst de opstanding der
doden wordt gevierd. Ik wil graag een narrenfeest
van mensen die tegen alle schijn in hier een over
winning vieren. Mijn geloof, dat is het uitlachen
van de dood. Dat betekent niet dat iedereen zich
moet komen aanstellen. Er mag best gehuild wor
den bij mijn begrafenis. Ik hoop dat er mensen zijn,
die mij zo zullen missen, dat zij hun emoties durven
tonen. Maar echte tranen en echte vrolijkheid stui
ten elkaar allerminst uit.
Ik wil daarom dat er grote en geweldige stukken
uit de bijbel worden gelezen over de Almachtige
God die de kleine mens als zijn partner aanneemt,
die er een Verbond mee sluit; die er aandacht aan
besteedt die hem ook in de dood niet loslaat.
Ik wil dat er vrolijke liederen worden gezongen,
die getuigen van een bijbels „nochtans". Ik wil niet
dat er over mij wordt gesproken, behalve in het
gebed om de schuldvergeving.
Als de gemeente bij mijn graf de geloofsbelijdenis
zegt dan hebben ze het tóch ook over mij! Ik ge
loofde het met en voor hen. Ik wil ook dat er in de
liturgisohe dienst, die na de begrafenis wordt ge
houden en niet ervoor, avondmaal wordt gevierd,
zodat niet mijn dood wordt verkondigd, maar die
van de Heer, totdat Hij komt.
Ik wil geen bloemen bij mijn begrafenis, behalve
die van mijn vrouw en mijn kinderen. En van hen
wil ik graag op die vreemde dag nog eenmaal krij
gen, wat ik mijn hele leven met hen gekregen heb:
een kleine attentie, die een dag van grauw helder
maakt; geen kransen, geen boeketten, geen grote
stukken; zomaar een bosje vergeetmijnietjes of le
lietjes.
En bovenal, ik wil geen rouwkleren. Het liefst zou
ik vanuit onze eigen auto worden begraven, in een
goedkope, lichte kist, zonder volgauto's en mannen
met uniformen. Ik zou graag als de armen begraven
worden om nog een voorbeeld te geven van wat dat
oude, ietwat piëtistische gezang zegt: moede kom
ik, arm en naakt, tot de God die zalig maakt.
Daarom, geen zwarte kleden over mijn kist, en
geen plechtige muziek, en geen trage wandelgang
over het kerkhof: een snélle, zakelijke begrafenis en
dan een feestelijke dienst met avondmaal.
En ik heb nog een wens. Ik heb beschreven wie
er moet preken. Want dat moet op die dag zo zijn,
dat iemand, nog een keer voor mij verstaanbaar,
i zegt wat ik geloof.
Van mij mag het daarna stil worden. Ik heb geen
grote angst voor de dood. Ik ben geweldig nieuws
gierig wat de Here God na de dood voor mij in
petto heeft. Ten slotte is het leven, hoe slecht ik ook
de kunst van de heiliging versta, zo geweldig onder
de voortdurende stimulans van het evangelie, dat ik
mij niet kan voorstellen dat die vreemde parade
naar mijn zogenaamde laatste rustplaats een totaal
einde betekent van zijn leven met mij."
ONDERZOEK
Iemand die graag predikant wil worden in de
gereformeerde gemeenten, kan niet zomaar gaan
studeren aan de theologische school van deze ge
meenten in Rotterdam: het curatorium stelt een
onderzoek in naar, wat men kan omschrijven als de
geestelijke staat van de adspirant student en neemt
daarna een beslissing. In 1970 werd geen enkele
student tot de school toegelaten, dit jaar kreeg écn
student toegang.
Dit ter inleiding op wat hier volgt: de hoofdzaken
uit een artikel dat mevrouw drs. S. T. van Malken-
horst-Visser schreef in Daniël, hét jeugdblad voor
de Gereformeerde gemeenten:
In ons land zijn we met circa 75000 anderen lid
van de gereformeerde gemeenten, verdeeld over 151
gemeenten. En we hebben 42 predikanten. Tellen
we daarbij alvast de 5 studenten, die binnenkort
hopen klaar te komen, dan wordt dit aantal 47 (Deze
vijf studenten zijn inmiddels kandidaat, red.). Hier
uit blijkt dat 104 gemeenten geen predikant hebben.
Gemeenten die zondag aan zondag de levende ver
kondiging van Gods Woord missen en bij elkaar
komen om te luisteren naar het voorlezen van een
preek. Of ze doen een beroep op het gering aantal
predikanten om zondags ten minste één dienst in de
vakante gemeente te leiden, zodat zij dan drie
keer per zondag moeten voorgaan, op verschillende
plaatsen ook tevens nog een doordeweekse dienst.
Een zware taak! Zij zijn ook maar mensen en him
ambt houdt naar het leraar zijn ook nog in dat zij
als herder de hun toevertrouwde gemeente dienen.
ROEPING
Straks hoopt het curatorium weer te vergaderen,
(is al gebeurd: één student werd toegelaten, red.). Uit
alle delen van het land komen dan mensen naar
Rotterdam; mensen die geloven van God een roe-
,r eidir
orop
ig oi
oopt,
SVCSl
gel
tere
ontr
be
de
ping tot het ambt van predikant te hebben E b<
gen. Een bijzonder spannende tijd voor hei)
eerste plaats, voor de gemeenten niet min
enkele ogenblikken moeten zij hun bekering -
ping voor het curatorium onder woorden p[J|
te brengen en de curatoren staan voor de m
taak daarop het beslissende woord te spreken
Immers, zij zijn de mensen die opdracht
gekregen zorg te dragen voor het welzijn JJ*]
gemeenten wat betreft de toelating tot de oj
voor predikant. Het woord curatorium komt
latijns werkwoord curare - zorg dragen vooiEN
iemand. In dit geval zorgen voor de toelalig a
opleiding van hen, die Gods Boodschap ajzal
daars hebben te brengen. Een zorg die toevel teri
is aan ménsen: mensen die zélf zondaren luis
dat geen tegenstrijdigheid? Is dat wel mogelyfd^i
dat wel toelaatbaar? p o'
Moeilijke vragen. Minder moeilijk is hetlrvoi
te leveren, zonder daarvoor iets positiefsöet
plaats te stellen. Het zou hier niet de jüistfl Po
zijn op deze vragen in te gaan. Dat is ook n( en
bedoeling. Ik wil op iets anders wijzen. Dat afc
in de hoop dat je toch niet het gevoel hebt jauf
kluitje in het riet gestuurd te worden. He i
erom wat je wèl kunt doen. En dan zeg [ver
schien: „O, dan weet ik al lang wat er komt'M c
misschien wel zo, maar toch komt op ons ais.
de vraag af of we dat ook inderdaad doen. I in
Gebed om nieuwe predikanten Gebed 00
curatoren, die zulke belangrijke beslissingen ma
te nemen Gebed ook voor al onze predj
-*-]
Ten slotte en daarmee ook het voorgaande I H
vattend: gebed om uitbreiding van Gods
rijk, waar ook. Laat ons gebed niet ophoudel
grenzen van de gereformeerde gemeenten". r| f
In Kerk en Wereld, het blad van de vrij
hervormden, schrijft prof. dr. P. Smits owN
ning in de gereformeerde kerken" naar aatfal
van de dissertatie van de Amsterdamse fnb;
meerde studentenpredikant dr. H. Wiersinglt g
Smits: P v«
de studie van dr. Wiersinga en de readetai
ze heeft opgeroepen laten ook zien dat hier| wi
is van een generatieconflikt. Ik moet nu
persoonlijke informatie doorgeven. Ongeveei
geleden werd ik opgebeld door 'n theolo
dent uit Kampen, die mij vroeg of ik
groep van zijn studiegenoten in Kampen wi
men discussiëren over de problematiek van
zoening. Ik ben gegaan en het werd een
eerlijk gesprek tot diep in de nacht. De stui
me er voor gecharterd had, wasde hui(
Wiersinga."
(We vermoeden dat prof. Smits met een I Sei
student in de war is: dr. Wiersinga stude
Amsterdam, is sinds 1952 predikant en was t
geleden juist naar Curasao vertrokken).
h<