Nog onenigheid
over formateur
dr
Bacchanten '71: bijzonder
maar niet blijvend boeiend
de postgiro
KNP wilde produktie van
krantenpapier staken
I(
5\ml onie
ermeulen:
errassing
Kinclertoiieel kapstok
voor vernieuwing
snel
Monteverdi, 4 eeuwen
oude revolutionair
tet Braat Bouw
Isteea; 21 pet
laten laten
'Zleten staan
Gebeurtenishet Holland Festival waardig
alles
dat u in het buitenland
- zonder kosten - geld kunt
opnemen met
uw girobetaalkaart
door deze krant
I
I
veel weten:
Cgeen
lange stukken 1
Socioloog Hofstede
naar universiteit
Eerste Haagse festivalavond
G1!
DONDBRDAG 17 JUNI 1971
tor W. H. Wolvekamp
TERDAM Bij de pro-
ïasamenstelling voor de
ten, die in het kader van
•Hand Festival worden ge-
is ditmaal een ruime
toebedeeld aan composi-
in vaderlandse bodem,
eerste, helaas maar matig be-
concert van het Rotterdams
■monisch Orkest, bracht twee
indse werken: de chromatische
van Sweelinck, een orgel-
itie die door de Sweelinck-
Bernhard van den Sigtenhorst
voor strijkkwartet is bewerkt,
lit 1914 daterende eerste sym-
an Matthijs Vermeulen,
iromatische Fantasie (bestaan-
twee fuga's en een fugatische
over hetzelfde thema, maar in
llende notenwaarden) is in be-
j voor strijkers onveranderd
n wat het notenbeeld betreft,
jand met een gunstige klank
i ipeelmogelijkheid voor strijk-
t (in veelvoudige bezetting) is
rspronkelijke stuk een kwart
etransponeerd.
r leiding van Edo de Waart
et Rotterdams Philharmonisch
met een fraaie en verzorgde
skiank een warm pleidooi ge-
voor dit polyfone werk in or-
\JIjk 1 gewaad.
^i*3r"P gespeelde eerste symfo-
Matthijs Vermeulen werd be
ien verrassing. Bijna een halve
i het symfonische oeuvre van
^gguzikale vrijbuiter (hij schreef
^■ymfonieën) praktisch onuitge-
ebleven. In deze eerste symfo-
bij al het persoonlijke van de
e, waarin het primaat van de
en een boeiende orkestkolo-
meest opvallende elementen
n duidelijke invloed te onder
van Richard Strauss, al houdt
'gril noemde zich veel meer b*j het
thematisch materiaal. Bij
jlen is sprake van een onon-
sl(- en stroom van melodische
die hoewel in hun gelijktij-
bij een vrije contrapuntiek,
tot harde samenklanken lei-
he
erol is in zijn latere symfonieën
ers. De uitvoering maakte het
meer duidelijk, dat Vermeu-
steling op symfonisch gebied
vergetelheid behoort te wor-
trokken. Het werk oogstte
k k veel succes bij het publiek.
opzienbarend werd het succes
na de pauze optredende pia-
(ha Dichter. Hij speelde het
Flavierconcert van Brahms in
n pianist die dit half orkes-
dachte pianoconcert met een
(pelend elan en een magistrale
he beheersing ten gehore
pe ontstaansgeschiedenis van
|ert, aanvankelijk bedoeld als
loor twee piano's, daarna als
maakt het wel duidelijk,
componist er zelf niet heie-
Igekomen is. Maar de parti-
rat zoveel muzikale schoonhe-
betekent voor een pianist een
?e uitdaging, dat dit klavier-
wel altijd op het repertoire
5'en, een zekere tweeslachtig-
I de opzet ten spijt,
fele malen werd Misha Dich-
Ijn grandiose prestatie terug-
I. Terecht betrok hij nadruk-
irlgent Edo de Waart in dit
want het orkest heeft
lelijk sami nspel laten horen.
AG In de eerste vijf
van dit jaar heeft Braat
jfen een geschatte omzet ge-
|n 23,5 min, exclusief de bij—
ran de deelnemingen. Deze
V|2l pet. hoger dan in dezelfde
an 1970.
ferportefeuille begin juni was
hoger dan een jaar geleden
pg f39,2 min. Bovendien is
istelling van de portefeuille
rlijk beter en bevat zij meer
Iseerde produktie. die een
Instmarge geeft. De winst in
5 maanden, vóór deelnemin-
^^felastingen, is 250.000 beter
periode van 1970, toen een
In ƒ41.000 werd geboekt, zo
jaarvergadering bekendge-
lhouders achtten het psy-
1» niet juist om de dividend-
rerklein .'n, nu er slechts een
p winstdaling te constateren
j betreurde men het dat dit
tltkering van een interimdi-
Ij. 5 pet.) achterwege is ge-
lierop deelde het bestuur
het in de bedoeling ligt ook
«omst geen interim-dividen-
P keren. Ook wenst het be-
fiividendbasis niet op 18 pet
iwini
ren
P'
jcorrespondent
De ruim 300 dienstplich-
lairen uit de Willem de
tteme in Wezep hebben gis-
t dagmenu, aardappelen,
^la, laten staan uit protest
d slechte voorbereiding van
de groente was volgens
'en dinsdag niet te eten: bij
•orties zaten de rupsen er
ingscommissie uit de kazer-
'h bezig houdt met allerlei
•blemen, onderzoekt de
betaalkaart
AMSTERDAM De Holland
Festival-voorstelling in Carré van
een bewerking van Euripides'
Bacchanten werd, woensdag
avond, indrukwekkend en tref
fend op de hoogtepunten van
Euripides' tragedie zelf. door het
overgegeven spel van de hoofd
rolspelers. Wat daar dan omheen
gebeurde, als resultaat van het
maandenlang modern proberen,
experimenteren en aanvankelijk
improviseren, werd een wal bij
zonder. maar op den duur niet
blijvend boeiend schouwspel. De
oude Euripides won het.
In zijn laatste tragedie was koning
Pentheus van Thebe, de heerser, de
man van orde en wet, tegen de ver
ering van Dionysos, de god die" hij
ontkende. Dionysos wreekte zich door
zich eerst te laten vangen, dan Pen
theus zelf zoveel te begoochelen, dat
hij als vrouw de rituelen van de bac
chanten ging bespieden. Zij doodden
hem en reten hem in stukken. Zijn
eigen moeder. Agaue, kwam trots
met zijn hoofd naar Thebe, in de nog
bezeten mening, dat het een leeuwen
kop was Henny Orri is dadelijk aan
grijpend in haar stille, nog afwezige,
dromerige triomf en wordt tragisch
groot als zij tot bezinning komt en
beseft wie zij doodde.
Guus Hermus is 'n prachtige Pen
theus, eerst machtsbewust en autori
tair, dan meer en meer onzeker onder
invloed van Dionysos, en tenslotte
onbeholpen in de macht van de god.
Die wordt soepel, zelfbewust, glad,
charmant en wraakzuchtig gespeeld
door Henk van Ulsen.
Het spel van deze drie komt nog
geheel voort uit de woorden die Euri
pides schreef en de dramatische si
tuaties die hij voor ze schiep. Dirk
Decleir, als Theresias, en Lou Landré
als de tweede bode werden ook het
sterkst in hun bodeverhalen, en
speelkansen in het oorspronkelijke
drama.
IMPROVISATIE
Dat klinkt logisch, maar deze voor
stelling, onder regie van Erik Vos
kwam anders tot stand, dan een 'ge
wone' tragische opvoering. En Euripi
des' tekst werd ook vervangen hier en
daar door eigen improvisaties en ci
taten uit wel een dozijn andere wer
ken, die allen iets met Dionysische
uitingen te maken hadden.
Goede teksten overigens, die wel
pasten. De tegenstelling van de maat
schappelijke orde, die te veel bindt,
en de bacchantische roes die te veel
vrij laat, tussen de druk van een
strenge autoritaire regering, die on
dragelijk wordt, en de ongebonden
vlucht in een mystieke bezetenheid, is
van alle tijden. Het evenwicht daar
tussen zal telkens weer gezocht moe
ten worden. Erik Vos heeft de voor
stelling actueel willen maken, niet
door eigentijdse aankleding en- actue
le toespelingen, maar wel door een
nieuwe wijze van er-in-opgaan door
met de spelers lang te voren te be
ginnen met het aan zich zelf te wer
ken, 'van binnen uit' en dan naar het
gegeven \tan het stuk toe te werken
Een methode, die vaak niet eens tot
een goede voorstelling komt. Vos wil
de daar wel komen. En dan komen
wij vanzelf weer bij het toneel zoals
het altiid gespeeld wordt. Misschien
wat heftiger en losser, maar ook op
een andere manier van inspelen zou
den de genoemde actrice en acteurs
tot ongeveer hetzelfde gekomen zijn.
Ook van binnen uit.
OMLIJSTING
De uitwerking van <je nieuwe me
thode was dus voornamelijk te zien
en te horen aan het koor. Dat is in
derdaad heel bewegelijk, af en toe
enigszins dierlijk, zoals bacchanten
Herinnert u zich nog hoe jiren
geleden, vooral door moeders, af
keurend werd gesproken over meis
jes die hun lange haar hadden la
ten afknippen? Want lang haar
gold als een sieraad voor de vrouw
Zelfs werd de brief van Paulas
aangehaald, waarin hij schreef:
„Doch indien het een schande is
voor een vrouw als zij zich het
haar laat knippen of zich kaal laat
scheren, dan moet zij zich dekken"
(1 Cor. 11:11).
En hoe is het nu? Zelfs groot
moeders gaan niet meer gekleed en
zijn niet meer getooid met lang
haar als in Paulus' dagen.
De mode voor mannen, het haar
langer te dragen dan wij westerlin
gen nu (nog) gewend zijn, is niet
nieuw. In de zeventiende en acht
tiende eeuw droegen mannen uit
gegoede kringen lang haar of een
pruik als zij dun van haar werden
of kaalhoofdig.
En ook die mode was niet nieuw,
maar overgenomen van oosterse
volken rondom de oude wereldzee.
Zie de oude kunstwerken in musea.
Daarom ook hebben kunstenaars
onze Here Jezus nooit afgebeeld
met kort geknipt haar, maar met
lang haar.
DEN HAAG F. J. v. d. Chijs
15 Engelse Ponden, 100 Duitse Marken, 200 Franse Francs,
2000 Luxemburgse Francs, 200 Deense Kronen, 200
Noorse Kronen. 200 Zweedse Kronen, 100 Finse Marken.
En vanaf 1 juli a s. 1000 Oostenrijkse Schillingen.
Deze advertentie past precies in uw paspoort.
Meenemen dus: dan weet u hoeveel u kunt opnemen.
Lou Landré, Dirk Declair en Guus Hermus (v.l.n.r.) in Bachanten '71,
waarvan gisteravond in Carré te Amsterdam de première ging.
AMSTERDAM Wie zich, al dan
niet als tomatengooier, met de ver
nieuwing van het toneel bezighoudt,
zou gistermiddag in het Shaffy-thea-
ter in Amsterdam zijn tijd niet ver
daan hebben. Het publiek mengde
zich daar gewoon onder de spelers en,
wat meer zegt, speelde het spel mee.
Dat het publiek bestond uit kinde
ren van zo'n vier tot twaalf jaar, doet
daaraan natuurlijk niets af. Wie op
de vernieuwing van het toneel uit is,
kan van kinderen veel leren. Die kin
konden worden, en wel boeiend in
het begin. Maar wat er dan van bin
nen uitkomt herhaalt zich, en wordt
maar omlijsting. Dat koor had wel een
geweldige steun aai, Je muziek: Mar
tin van Duynhoven en Willy Goud
swaard slagwerk, Polo de Haas, piano,
Willem van Mantn, Maarten van
Regteren Altena, Harry Spamaay,
trombone, bas, basklarinet. Die
maakten ritmische, opwindende, mee
levende, antwoordende geluiden. An
ne Haenen werkte effektvol met .haar
zang. Theo Loe vendie had de muzika
le leiding. Daar het stuk gespeeld
wordt in de 'piste' zijn er geen de-
kors. Wim Vesseur zorgde voor aan
kleding en licht. Ofschoon de wezen
lijke werking van deze Bacchanten
dus niet zozeer van enige vernieu
wing kwam, is deze opvoering van de
Bacchanten toch et i gebeurtenis, die
het Holland Festival waardig is.
tbi
I
I
Van onze parlementsredactie
DEN HAAG De vijf fractie
leiders en informateur Steen
kamp zijn het gisteren nog niet
eens geworden over de keuze
van de formateur (en toekom
stige minister-president) én over
de formule volgens welke de mi
nistersposten over de partijen
moeten worden verdeeld.
Vandaag en eventueel morgen,
wordt over deze kwesties verder be
raadslaagd. De informateur verwacht
vrijdag zijn werk te kunnen afslui
ten. Intussen heeft hij al voortdurend
contact met de koningin om haar van
de stand van zaken op de hoogte te
houden.
Wat de keuze van de formateur be
treft heeft de kandidatuur van rar. R.
J Nelissen van de KVP de puzzel
ingewikkelder gemaakt. Aanvankelijk
was mr. B. W. Biesheuvel de enige
kandidaat, maar nadat WD-leider
mr. W. J. Geertsema had laten weten
dat zijn partij de premier zou moeten
leveren wanneer de KVP de
grootste partij in de combinatie
van die claim zou afzien, is de KVP
eindelijk toch met een kandidaat ge
komen.
Reserve
In Den Haag wordt dit gebaar ove
rigens met enige reserve bekeken.
Mr. Nelissen schijnt persoonlijk wei
nig ambitie te hebben en zijn kandi
datuur kan niet erg serieus worden
genomen omdat dr. G. H. Veringa er
nogal spectaculair door zou worden
gcoasseerd.
De zetelverdeling in het toekomsti
ge kabinet hangt met de keuze van
de formateur nauw samen. Wanneer
mr. Biesheuvel nog steeds de
meest serieuze kandidaat premier
zou worden, dan zou de ARP, zeker
volgens de VVD, met één ministers
post meer dan voldoende bedacht
zijn. Dc verdeelsleutel zou er dan als
volgt uitzien: KVP 6 min sters. VVD
3. ARP 2, CHU 2 en DS'70 2. Een
totaal van 15 ministers. Eén meer dan
in het kabinet-De Jong. Die ene mi
nister zou dan minister voor milieu
beheer zonder portefeuille moeten
worden. Wanneer de ARP 3 ministers
posten zou krijgen, zou er ook een
minister voor technologie moeten
worden benoemd.
Verder is de commissie-Nelissen
het' er gisteren unaniem over eens
geworden dat op de begroting 1972
voor ruim 1 miljard gulden bezui
nigd moet worden. Deze bezuinigingen
zullen voornamelijk worden doorge
voerd op de posten verkeer en water
staat, wetenschappelijk onderwijs en
de ruilverkaveling. Overeenkomstig
het financieel-economisch akkoord is
de commissie ervan uitgegaan, dat de
begroting 1972 binnen de 6 procents
norm moet blijven.
deren sprongen en hosten gisteren
uitgelaten rond tijdens de voorstel
ling van „Gupia in de jungle", ge
schreven. geregisseerd en geprodu
ceerd, zoals het officieel heet, door de
in Angola geboren Portugees Manuel
de Morais. Ze waren niet alleen toe-
schouwertjes bij wat De Morais to
neelmatig had bedacht, maar lever
den, spontaan en wel, hun bijdrage
aan de realisatie van de avonturen
die Gupia in de jungle beleeft.
Manuel de Morais oogstte met een
vorige en in Nederland eerste poging
zoiets als kindertoneel gestalte te ge
ven zoveel succes, dat hij de gelegen
heid kreeg dat succes in het kader
van het Holland-festival te prolonge
ren. Hij fabriceerde daartoe een ver
volg op het eerste succes, dat onder
de titel „Gupia de Indiaan" in het
Amsterdamse Universiteitstheater op
de planken werd gebracht.
Met toneel, zoals dat hier bekend
is, had het allemaal weinig te maken.
De voorstelling had meer weg van
een feest, waarop het er niet toe doet
wat je allemaal uithaalt. Mark-Jan
Trapman, die als verteller fungeerde,
sprak de tekst die Manuel de Morais
had geschreven en die een lijn in de
roerige avonturen van hoofdpersoon
Gupia bracht.
Maar die tekst deed er eigenlijk
nauwelijks toe. En ook de avonturen
van Gupia waren niet meer dan de
kapstok waaraan de kinderen hun
eigen avonturen konden ophangen.
De creativiteit van De Morais was
duidelijk ondergeschikt aan die van
Van een onzer verslaggeefsters
GRONINGEN Binnenkort is de
benoeming te verwachten van de so
cioloog dr. Peter Hofstede (46) tot we
tenschappelijk hoofdmedewerker van
de theologische faculteit van de uni
versiteit van Groningen.
Het is de bedoeling, dat de heer
Hofstede in zijn nieuwe functie een
begin zal maken (in samenwerking
met andere medewerkers van de
theologische faculteit) met een onder
zoek in het randgebied tussen de
theologie en de massamedia.
De heer (Hofstede, die op het ogen
blik onder meer free-lance medewer
ker van het IKOR en vaste t.v.-re-
censent van Het Vrije Volk is, zal een
deel van zijn huidige werkzaamheden
beëindigen. Hij wil zijn medewerking
aan de IKOR-programma's graag
voortzetten en zal waarschijnlijk zijn
medewerking aan het Vrije Volk uit
tijdgebrek moeten opzeggen.
zijn publiek, dat met behulp van de
voorhanden rekwisieten zijn eigen to
neelstuk, als je dat zo kunt noemen,
uitbeeldde. En kom daar maar eens
in de schouwburg om.
De voorstelling in het Shaffy-thea
ter wordt op 19 en 20 juni herhaald.
Daarna gaat Gupia naar Rotterdam
en Den Haag. Later in de zomer, zo is
de bedoeling, zullen nog straatvoor
stellingen worden gegeven. Het is te
hopen dat het niet bij bedoelingen
blijft. iHet toneel had al veel eerder
de straat, waar het thuishoort, op ge
moeten. Manuel de Morais lijkt dat
aardig begrepen te hebben.
L.K.
Soelaas
De opgevoerde bezuinigingen bie
den soelaas voor nieuwe taken. Zo zal
extra geld worden uitgetrokken voor
de werkende jeugd en een ruimere
belasting-aftrek voor zelfstandigen
worden gecreëerd. De confessionele
belastingaftrek voor zelfstandigen
dit advies te kunnen instemmen.
Het advies van de commissie-Nelis
sen zal, naar wordt verwacht, als bij
lage worden toegevoegd aan het ge
wijzigde memorandum van prof.
Steenkamp. Het advies wordt van
daag nog besproken door de vijf frac
tievoorzitters van de aan het infor
matie-overleg deelnemende partijen.
door Adr. Hager
DEN HAAG De herdenking
van het 400ste geboortejaar van
de Italiaanse componist Claudio
Monteverdi was in 1967 aanlei
ding zijn oeuvre tijdens het Hol-
land-feétival centraal te stellen,
o.a. door de opvoering van de
opera Orfeo. Doch waar ons land
sedert 1955 het Leonhardt-con-
sort rijk is, ligt het voor de hand
dat deze belangrijke 17-eeuwse
componist ook bij andere evene
menten het woord krijgt. Een
programma aan hen gewijd werd
gisteravond uitgevoerd in de
Na bijna 35 jaar spoorloos te zijn verdwenen, heeft de FBI een van de
grootste Spaanse kunstschatten, het schilderij Maria Hemelvaart van El
Greco, opgespoord. Het doek bevindt zich thans in New York. Men wilde
niet onthullen, waar het schilderij was gevonden.
Van onze sociaal-economische redactie
AMSTERDAM De fusiebe-
sorekingen tussen Van Gelder
Papier en de Koninklijke Neder
landse Papierfabrieken (KNP),
zijn afgesprongen op een onover
komelijk verschil van inzicht in
de omvang en de aard van de
noodzakelijk geachte reorganisa
tiemaatregelen.
De KNP wilde een zeer drastische
sanering op korte termijn en ontslag
var. circa 2.400 werknemers: Van
Gelder daarentegen wilde een minder
drastische en gefaseerde reorganisatie
ten koste van 'slechts' zo'n 1.300
werknemers. De KNP-directie wilde
namelijk de produktie van kranten
papier (in 1970 de meest verliesge
vende sector bij Van Gelder) geheel
staken.
Ingewijden achten het echter niet
onwaarschijnlijk dat dit onderdeel
om 'politieke' redenen in het KNP-
plan werd opgenomen, nl. met de be
doeling om op korte termijn over
heidssteun te verkrijgen voor de pro
duktie van krantenpapier, die naar
verwacht wordt ook in 1971 en
1972 nog aanzienlijke verliezen zal
opleveren.
Dit blijkt uit de vertrouwelijke in
formatie, die de directie van Van
Gelder het afgelopen weekeinde aan
de vakbonden heeft verstrekt en
waarover beide partijen gisteren uit
voerig van gedacht enhebben gewis
seld.
De werkelijke oorzaken van het
mislukken der fusiebesprekingen zijn
tot dusver angstvallig geheim gehou
den. Vragen daarover van Tweede
Kamerleden werden door de minister
niet concreet beantwoord. Ook in de
buitengewone aandeelhoudersverga
dering van Van Gelder (maandag
middag jl.) wilden directie en com
missarissen geen opening van zaken
geven.
Uit de stukken, die de vakbonden
(op aandrang van de minister van
economische zaken) zijn verstrekt,
blijkt dat de Van Gelder-directie in
de eerste fase van de fusiebesprekin
gen een reorganisatieplan voor de pa-
pierproduktlesector ter tafel bracht..
In deze sector werkt ca. 2.800 man
produktie-personeel. De rest van het
totale personeelsbestand van ca. 6.800
mart is werkzaam in de acht andere
(merendeels verwerkings)bedrijven
van Van Gelder en in administratieve
sectoren. Dat plan weiyl door de
KNP-directie onvoldoende ingrijpend
geacht, waarna dit bedrijf met een
eigen plan kwam.
Het reorganisatieplan van de KNP
werd door Van Gelder verworpen,
omdat het een té- rigoreuze ingreep
werd geacht. Van Gelder bleek dus
kennelijk meer vertrouwen in de toe
komst te hebben dan de KNP, daarbij
wellicht gesterkt door de verwachting
dat mede als gevolg van de vele
publiciteit over de dreigende onder
gang van de krantenpapierproduktie
in Nederland (hetgeen geen enkele
moderne welvaartsstaat zich kan ver
oorloven) vrij zeker op steun van
de overheid voor deze sector zou kun
nen worden gerekend. (Zoals bekend
heeft de regering hierover nog geen
enkele beslissing genomen).
Een compromis tussen beide reor
ganisatieplannen bleek niet mogelijk
t.- zijn. Een verzoek van de vakbon
den om een 'driehoeksgesprek' te ar-
rangerèn werd door de KNP niet,
maar door Van Gelder wel afgewe
zen.
oud-katholieke kerk, en wordt
hedenavond gepresenteerd in de
Doopsgezinde kerk te Amster
dam.
Revolutionair
Monteverdi en zijn componerende
tijdgenoten schuwden het experiment
niet. Zij permitteerden zich vrijheden
die niet minder dan revolutionair wa
ren. Na vier eeuwen is er uiteraard
geen sprake meer van een schokef
fect. wel van verrassing over de ont
wikkeling die Monteverdi in betrek
kelijk korte tijd doormaakte.
Zijn negen bundels madrigalen zijn
hiervan welluidende bewijzen. Drie
van deze madrigalen, respectievelijk
uit de zevende en de negende bundel,
kwamen gisteravond tot klinken.
Hoewel men zich bij het Leonhardt-
consort verzekerd kan weten van
stijlzuiverheid, was het optreden van
de tenor Migel Rogers e enteleurstel-
ling, omdat zijn techniek niet gepaard
gaat aan welluidendheid.
Hierdoor werd ook afbreuk gedaan
"ar. het slotduet van de opera de
Kroning van Poppea, de eerste histo
rische opera. merkwaardigerwijs
slechts begeleid door het clavecimbel.
De sopraan Mary van der Spek be
schikt over rijker en stralender mate
riaal, doch zij zocht het al te zeer in
een gekunstelde aanpak.
Onderstreping
De uitvoering van enige elavecim-
beistukken van ^rescobaldi was als
het ware de onderstreping van de ge
nialiteit van Monteverdi. Zijn tijdge
noot Frescobaldi blijft hier in het al
gemeen gesproken bij achter, hoezeer
ook Gustav Leonhardt de schoonheid
va^ ziin instrument liet SDreken.
Daar waar juist bij Monteverdi de
tekst in zijn werken prima:r is. is het
een nalatigheid dat de teksten van de
'-evoerde werken niet in het pro
grammaboekje waren afgedrukt. Na
de overbodige nauze waren het Max
van Egmond en de eerder genoemde
uitvoerenden die de strijd tussen
Tancredi en Clorinda op realistische
wMze gestalte ga /en.
Dat het Leonhardtconsort bestaat
bij de gratie van de naamgever, is on-
onmiskenbaar; de overige leden zijn
~*et minder kwaliteiten toegerust.
iHet boeiende en aangrijpende hoogte-
van deze e-TSte Haagse festival-
avond staat op naam van bariton
"ax van Egmond, die Monteverdi in
al zijn compositorische grootheid wist
te benaderen.